Přítomno: | 114 poslanců Sněmovny lidu |
52 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
38 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:
Š. Bartakovics, J. Borák, J. Cuhra, I. Čarnogurský,
A. Daniel, I. Daniš, R. Garaj, S. Gawlik, R. Hofbauer, J.
Jančáry, V. Klaus, J. Klokner, M. Kontra, J. Kostrhun,
J. Kóša, J. Kovář, J. Krist, J. Kuča,
J. Kůta, J. Liška, J. Lux, K. Melocík, L. M.
Molnár, J. Moravčík, I. Němec, I.
Novotný, A. Pludek, M. Rehák, P. Ryška, M.
Sládek, D. Slobodník, M. Šidík, V. Šilhán,
B. Trnkócy, R. Tvaroška, J. Veverka
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
V. Čech, L. Dvořák, K. Dyba, L. Fiala, P.
Gandalovič, V. Holáň, P. Jajtner, T. Kádner,
J. Kočárník, J. Koutský, M. Kristková,
M. Kučera, M. Macek, P. Měrák, J. Mlčák,
A. Mucha, J. Ruml, J. Schneider, M. Soldát,K. Stome, J.
Vodehnal, J. Vondruška, J.Vodička
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
I. Batta, M. Borguľa, Š. Bošnák, J. Cuper,
M. Čič, L'. Dolgoš, M. Duray, Š. Gajdošíková,
M. Gaľa, I. Hamarčák, V. Homola, J. Hornyák,
P. Chalúpek, L'.Javorský, Marián Kováč,
Michal Kováč. R. Kováč, A. Král,
M. Kučera, P. Mattoš, J. Minka, I. Mjartan, J. Murgaš,
P. Popesko, G. Pradová, A. Rajnič, A. Rakús,
J. Smilka, J. Smolec, A. Straka, K. Sárközy, E. Šimko.
I. Šimko, M. Štefanovič, J. Vrábel, L'.
Zamiška, R. Zelenay
Poznámka redakce: Účast poslanců Sněmovny
národů byla ve zprávě zpracována
podle záznamů o hlasování, jelikož
originál prezenčních listin nebyl v době
zpracování zpráv k dispozici. Jako nepřítomní
poslanci jsou uvedeni ti, kteří se tento den nezúčastnili
žádného hlasování a které
počítač takto evidoval ve všech záznamech.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Kolegyne a kolegovia! Urobíme si kontrolné
hlasovanie, aby počítač vytlačil našu
prítomnosť. V prípade, že nebudeme schopní
sa uznášať, budeme musieť dnešné
rokovanie ukončiť. Práve som dostal informáciu,
že podľa prezenčnej listiny je v každej
snemovni viac ako 75 poslancov, takže budeme musieť
konfrontovať i prezenčnú listinu s výsledkom,
ktorý nám teraz vyhodí počítač.
Ešte chvíľu počkáme a o 9. 25 si
odhlasujeme svoju prítomnosť na druhom dni rokovania
6. schôdze. Odporúčam predsedom poslaneckých
klubov, aby si výsledok tohto hlasovania potom vyzdvihli
v Kancelárii a na základe toho urobili príslušné
opatrenia, aby 6. spoločná schôdza mohla schválený
program prerokovať. Časový postup už nebudeme
môcť dodržať.
Vážené kolegyne a kolegovi! Konštatujem,
že Snemovňa národov nie je schopná sa
uznášať, to znamená, že ani Federálne
zhromaždenie nie je schopné prijímať žiadne
uznesenie v tejto chvíli, pretože v Snemovni národov
nie je potrebný počet poslancov, zvolených
v Slovenskej republike. Vykonáme kontrolu prítomnosti,
a to hlasovaním. Prosím, sadnite si. V oboch snemovniach
sú, ako vidím, všetci na svojich miestach.
Je 9 hodín 26 minút, teda 26 minút po stanovenom
a schválenom otvorení dnešného rokovania
6. spoločnej schôdze. Prosím všetkých
prítomných, aby označili svoju účasť
stlačením tlačidla "za". Vy, ktorí
ste prišli až teraz, už nemôžete stláčať.
Stláčať môžete, ale už to nebude
nič platné. Takže, všetci tak urobili?
Hlasování: 9.27
(SN 75, SL 81)
Kto nestlačí tlačidlo "za", má
ešte možnosť stlačiť tlačidlo
"proti". Stlačte, kto tak neurobil! Ivo Novotný
tu nie je, a má tam zaťažené sedadlo?
Tak to je ten hlas. Čiže je to v poriadku.
Všetci, ktorí tu boli prítomní o deviatej
hodine dvadsiatej šiestej minúte, sú na počítači.
Prosím predsedov poslaneckých klubov, aby si vyzdvihli
výsledky tohoto hlasovania a na základe toho vykonali
také opatrenia, aby spoločná schôdza
mohla pokračovať. Zrejme bude môcť pokračovať
až v stredu na budúci týždeň. Zaregistrovaní
boli tí, ktorí tu boli o deviatej hodine a dvadsiatej
siedmej minúte. Samozrejme, keby bola nejaká teoretická
nádej, že sa stanú obe snemovne uznášaniaschopné,
mohli by sme ešte počkať. Mám rovnaký
záujem ako vy všetci, aby schôdza pokračovala.
Program je pripravený. Pani poslankyňa Bellušová.
Poslankyně SN E. Bellušová: Vážení
prítomní, dovoľte, aby sme v záujme
pokračovania dnešného dňa využili
chvíľu a poprosím o tridsať minútovú
prestávku. Ďakujem. (Předsedající
místopředseda FS J Stank: Na čo tridsať
minútovú prestávku?) Počítala
som s tým, že to pochopíte - pre klub HZDS.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Ransdorf.
Poslanec SN M. Ransdorf: Chtěl bych pana předsedajícího
upozornit, že hlavní bod programu je zákon
o cenných papírech, tisk 162 a tisk 178, kde se
zákaz majorizace nevyžaduje. Čili by bylo teoreticky
možné, abychom pokračovali.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Moment. Len vysvetlím, vážení
kolegovia, prečo nemôžeme začať.
Máme pred sebou tri body programu. Prvým bodom programu
bude vládny návrh zákona o zrušení
Federálneho fondu tržnej regulácie. Je na to
pripravený minister Kubečka, všetky podklady
sú hotové. Prvá vec, ktorú musíme
odhlasovať, je, že schválime, že budeme
rokovať o príslušnej tlači, ktorú
pripravili výbory pre plán a rozpočet i vtedy,
pokiaľ nebola dodržaná 48 hodinová lehota.
Takže to je prvé hlasovanie.
Akékoľvek hlasovanie, ktoré uskutočňujeme
v snemovniach, je možné len vtedy, keď je prítomná
nadpolovičná väčšina Snemovne národov
a to v obidvoch jej častiach. To znamená, že
musí byť minimálne 38 prítomných
poslancov i v českej a slovenskej časti Snemovne
národov. Pán poslanec Dostál.
Poslanec SN P. Dostál: Pane předsedající,
podávám návrh ve smyslu doporučení
pana profesora Jičínského, aby se již
nekonala další volba prezidenta. Vy jste pověřil
ústavně-právní výbor, aby toto
doporučení projednal. Ústavně-právní
výbor by nás v této chvíli mohl tedy
seznámit se svým stanoviskem. To je první
bod, který bychom mohli projednat.
Druhý bod. Slíbil jste nám, že nás
seznámíte s rozhodnutím předsedů
sněmoven o protestech poslanců ohledně záznamu
hlasování proti a zdržel se při zákonu
o zániku federace.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Nerád by som tieto závažné
informácie dával uznášanianeschopnému
parlamentu, to je jedna vec, pretože žiadny záver
o tom nemôžeme prijať. Druhá záležitosť.
Ústavno-právne výbory by mohli využiť
prestávku, o ktorú požiadala teraz pani poslankyňa
Bellušová, predsedkyňa klubu HZDS na to, aby
sa stretli a prijali v tejto veci uznesenie. Pokiaľ som dobre
informovaný, poverili skupinu odborníkov, aby pripravila
príslušný návrh. Až budeme mať
uznesenie tohto orgánu Federálneho zhromaždenia,
môžeme k celej veci prijať uznesenie, respektíve
revokovať alebo zrušiť to uznesenie, ktoré
sme včera prijali. Zatiaľ platí uznesenie,
že sa stretneme v tejto veci 1. decembra. V prípade,
že to bude inak, musíme toto uznesenie zmeniť,
ale zasa len vtedy, keď budú snemovne uznášaniaschopné.
Pán poslanec Peřich.
Poslanec SN V. Peřich: Využiji této přestávky
k tomu, abych řekl, že se ústavně-právní
výbor sejde za tím účelem, za kterým
se stejně chtěl sejít. Sejde se během
pěti minut.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prerušujem na požiadanie klubu HZDS do
desiatej hodiny. Prosím, aby sa všetci o desiatej
hodine dostavili do snemovne, aby sme mohli začať
rokovanie 6. spoločnej schôdze.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Po porade s predsedom Federálneho zhromaždenia
a s predsedom snemovní navrhujem, aby sme začali
rokovať. Pokiaľ nebude dostatočné kvórum,
odložíme hlasovanie na stredu, ako bol program schválený.
Čas, ktorý máme vyhradený dnes, by
sme využili na prácu Federálneho zhromaždenia.
Keby neboli námietky, mohli by sme takto pracovať
v súlade s Rokovacím poriadkom s tým, že
dúfame, že do doby hlasovania bude dostatok poslancov,
takže by snemovne boli uznášaniaschopné.
V prípade, že by sa nezišli, spojíme hlasovanie
do jedného celku.
A hlasovali by sme v stredu.
Má niekto námietky voči takémuto postupu?
(Nikdo nemá námitky.)
Budeme teda postupovať týmto spôsobom. Dovoľte,
aby som vás oficiálne privítal na rokovaní
druhého pracovného dňa 6. spoločnej
schôdze oboch snemovní a aby som vašim menom
privítal všetkých prítomných
členov federálnej vlády. Vítam našich
hosťov.
Dnes máme na programe vládny návrh zákona
o zrušení Federálneho fondu trhovej regulácie
(tlač 169), ďalej vládny návrh zákona
o rezervách na zistenie základu dane z príjmov
(tlač 164) a vládny návrh zákona o
verejno-obchodovateľných cenných papieroch
a o obchodovaní s nimi (tlač 162) a návrh
výborov SĽ a SN (tlač 178).
Môžeme pristúpiť k rokovaniu. Okrem toho
ste dostali tlače 178, 180 a 181, ktoré budú
tiež predmetom nášho rokovania.
Ako prvý budeme prerokovávať, v poradí,
ktoré som už uviedol, vládny návrh zákona
o zrušení fondu trhovej regulácie v poľnohospodárstve
(tlač 169) a príslušný návrh
Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 181).
Bod programu 9: Vládní návrh zákona
o zrušení Federálního fondu tržní
regulace (tisk 169)
Vládny návrh odôvodní minister Jaroslav
Kubečka.
Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr hospodářství ČSFR J. Kubečka:
Vážený pán predsedajúci, vážené
dámy a páni! V súvislosti s riešením
štátoprávneho usporiadania a na základe
dohody zainteresovaných orgánov na činnosti
Federálneho fondu trhovej regulácie v poľnohospodárstve
predkladáme Federálnemu zhromaždeniu návrh
na zrušenie fondu k 31. 12. 1992 a preneseniu činností,
spojených s reguláciou trhu do pôsobnosti
Štátneho fondu trhovej regulácie v poľnohospodárstve
v Českej republike a do Štátneho fondu trhovej
regulácie v poľnohospodárstve v Slovenskej
republike.
Týmto štátnym fondom budú finančné
prostriedky pre reguláciu trhu v roku 1993 dané
z rozpočtov príslušných republík.
Návrh zákona o zrušení Federálneho
fondu ďalej rieši prenesenie práv a povinností
z dohodnutých majetkovo-právnych, pracovno-právnych
a iných vzťahov, prevedenie zásob. Ide o intervenčne
nakúpenú, predovšetkým potravinársku
pšenicu a hovädzie mäso a ostatný movitý
majetok, pretože nehnuteľný majetok terajší
Federálny fond trhovej regulácie nespravuje.
Celý tento majetok sa prenesie na Štátne fondy
trhovej regulácie v poľnohospodárstve Českej
republike a Slovenskej republike k 31. 12. 1992 bez dopadu na
štátny rozpočet federácie.
Podľa doterajšieho priebehu regulácie trhu sa
predpokladá, že finančné prostriedky
vyčlenené zo štátneho rozpočtu
federácie na rok 1992 na reguláciu trhu budú
tiež v roku 1992 použité s tým, že
prípadný zostatok, ktorý je možno predpokladať
vo výške 200 až 400 miliónov korún,
bude po uzávierke hospodárenia prevedený
na Štátny fond trhovej regulácie v Českej
republike a Štátny fond trhovej regulácie v
Slovenskej republike v pomere 2: 1.
Vážené dámy a páni, žiadam
vás, aby ste prijali predložený návrh.
Ďakujem vám za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem ministrovi federálnej vlády,
pánovi Kubečkovi. Podľa príslušných
opatrení predsedov oboch snemovní bol návrh
prerokovaný v výboroch ústavno-právnych,
hospodárskych, finančných a rozpočtových
oboch snemovní. Výbory hospodárske boli poverené
prípravou stanoviska pre Federálne zhromaždenia.
Toto stanovisko ste obdržali v tlači č. 181.
Spravodajskú správu k nemu prednesie pán
poslanec Miroslav Tyl a pán poslanec Miloslav Rajčan
z poverenia hospodárskych výborov. Prosím,
aby zaujali obaja spravodajcovia miesto za predsedníckym
stolom a ujali sa slova. Kto vystúpi prvý? Pán
poslanec Tyl za výbory Snemovne ľudu má slovo.
Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl:
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové. Výbory
hospodářské projednaly vládní
návrh zákona o zrušení federálního
fondu tržní regulace v zemědělství
s tím, že se jeho funkce, zásoby a v podstatě
i právní režim přenáší
na Českou republiku a Slovenskou republiku na konci roku
1992.
K tomuto vládnímu návrhu byla jen omezená
diskuse, protože si všichni poslanci uvědomovali,
že tento krok je naprosto nezbytný, jak už odůvodnil
pan ministr Kubečka, je to součást přechodu
na rozdělení státu, a tudíž také
na subjektivitu obou republik.
Hospodářské výbory dostaly stanoviska
ostatních výborů, které projednávaly
tento zákon a dostaly stanoviska dvou výborů
Národní rady Slovenské republiky.
V tisku 181 se nedopatřením staly dvě chyby,
které jsou v rozporu s usnesením hospodářských
výborů, prosím, abyste si v tomto tisku tyto
dvě chyby opravili.
Jedna z nich se nachází na čtvrtém
řádku prvního odstavce tohoto tisku 181,
tedy na předposledním řádku, kde je
"... finančních a rozpočtových
a po zvážení došlých stanovisek
ČNR a NR SR". Výbory konstatovaly, že
do projednávání neobdržely stanovisko
ČNR, a proto si musíte škrtnout tu zkratku
ČNR v tisku 181.
Druhou opravou v tisku 181 je bod 2 § 4, který, tak
jak byl projednáván v hospodářských
výborech, nebyl do tisku zařazen. Byla zařazena
pouze poznámka o menšinovém hlasování
usnášeníneschopného výboru hospodářského
Sněmovny národů. Čili celý
bod číslo dvě je nutné vypustit, protože
tisk 181 reflektuje situaci, že při projednávání
byl usnášeníschopný výbor pouze
Sněmovny lidu a výbor Sněmovny lidu tento
druhý bod zamítl. To vyplývá z usnesení
č. 53 hospodářských výborů.
Jako jediné dvě změny, které navrhujeme
do vládního návrhu zákona, jsou změny
pod číslem 1 a číslem 3 v tisku 181.
(posl. Tyl) Změna číslo 1 vypouští
z § 2 na druhém řádku slova "pracovněprávních
a jiných", a tím se přibližuje
k řešení těchto otázek obecným
právním předpisem, nikoli předpisem,
který se zabývá výlučně
fondem tržní regulace. Nechceme tím prejudikovat
stav při přechodu jiných federálních
orgánů na republiky. S tímto bodem po předběžné
konzultaci a po vyjádření zástupce
vlády jak ve výboru, tak zde pana ministra, vláda
souhlasí.
Bod 3 je jednoduchou změnou s účinností
dne vyhlášení. Navrhujeme, aby zákon
nabyl účinnosti 31. 12. 1992 s prostým odůvodněním,
že až do této chvíle budou probíhat
všechny hospodářské činnosti
tohoto fondu a mohlo by dojít k velmi nepříjemné
situaci, kdyby datum bylo - tak jak je navrženo - dnem vyhlášení.
I s touto změnou federální vláda jako
předkladatel souhlasí.
Děkuji vám za pozornost. Za Sněmovnu lidu
doporučujeme s těmito dvěma změnami
tento vládní návrh zákona schválit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Zákona sa fakticky týkala len jedna
zmena. Je to tak? (Společný zpravodaj výborů
SL M. Tyl: Ano.) Teraz má slovo pán poslanec Miloslav
Rajčan za výbory Snemovne národov.
Společný zpravodaj výborů SN M. Rajčan:
Vážený pán predsedajúci, vážené
Federálne zhromaždenie! Ako už môj predrečník
oznámil, hospodársky výbor Snemovne národov
nebol, bohužiaľ, uznášaniaschopný,
pretože nebola prítomná ani tesná nadpolovičná
väčšina jeho členov. I napriek tomu sme
spolu s hospodárskym výborom Snemovne ľudu
tento vládny návrh prerokovali. Väčšinou
prítomných členov boli pripomienky, ktoré
tu predniesol pán poslanec Tyl, schválené.
S poznámkou výboru poľnohospodárskeho
Národnej rady Slovenskej republiky, aby bol prijatý
čiastočne iný princíp delenia zvyšku
Fondu trhovej regulácie a prostriedkov, ktoré sú
v ňom - väčšina poslancov, členov
hospodárskeho výboru Snemovne národov, súhlasila.
Momentálne tu však nie je osvojiteľ a ja osobne
si tento návrh neosvojujem a preto o ňom hlasovať
nebudeme.
S ostatnými návrhmi v bode 1 a 2 sme sa stotožnili
a preto celkový predložený vládny návrh
odporúčame schváliť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prepáčte, pán poslanec stotožňujete
sa s návrhom, ktorý tu predniesol pán poslanec
Tyl? Podľa môjho názoru je to závažná
zmena, že sa vypúšťa z uznesenia bod 2.
To znamená, že výbory hospodárske nám
predkladajú návrh prijať vládny návrh
zákona v znení pripomienky 1 a 3. Toto je východisko,
o ktorom teraz budeme rokovať. Kto sa chce vyjadriť
v rozprave? Poslanec Zán.
Poslanec SL J. Zán: Vážení prítomní!
Včerajšie zasadanie hospodárskych výborov
bolo v podstate analogické ako dnešné plénum.
Skutočnosti, ktoré boli predmetom rokovania, boli
prijímané podľa toho, aké k tomu boli
podmienky. Z uvedeného dôvodu si osvojujem odporučenie
Národnej rady Slovenskej republiky a znenie pod bodom 2
predkladám ako pozmeňovací návrh k
tomuto návrhu zákona.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Myslím, že v tomto prípade nie
je nutné, aby poslanec Zán návrh dával
písomne, pretože to písomne všetci máme.
Opakujem - kolega Zán dáva pozmeňovací
návrh, ktorý je totožný s textom pod
bodom 2 návrhu na uznesenie, pričom v návrhu
uznesenia už vlastne po vystúpení oboch spravodajcov
nie je. Je to pozmeňovací návrh pána
poslanca Zána.
Kto chce ďalej vystúpiť v rozprave? Nikto sa
nehlási. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Chcete sa vyjadriť k tejto problematike, pán minister?
(Nechce.)
Domnievam sa, že môžeme prerušiť rokovanie
o tomto bode až do hlasovania. Hlasovať budeme o všetkých
troch bodoch programu naraz. To je postup, ktorý Rokovací
poriadok Federálneho zhromaždenia umožňuje.
Veľakrát v minulosti bol uplatnený.
Dovoľte mi, vážené kolegyne a kolegovia,
aby sme prešli k ďalšiemu bodu nášho
programu, samozrejme po predchádzajúcom predbežnom
poďakovaní spravodajcom. Ďakujem taktiež
pánovi ministrovi Kubečkovi, ktorý má
ďalšie povinnosti a ospravedlňuje sa z ďalšieho
rokovania Federálneho zhromaždenia.
Bod programu 8: Vládní návrh zákona
o rezervách pro zjištění nákladů
daně z příjmů (tisk 164)
Tento návrh odôvodní za vládu ČSFR
minister financií Jan Klak. Pán minister, máte
slovo.
Ministr financí ČSFR J. Klak: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, návrh zákona o rezervách pro zjištění
základu daně z příjmu je součástí
daňové reformy a přímo navazuje na
zákon č. 286/1992 Sb. o dani z příjmu.
Návrhem zákona o rezervách se stanoví,
které druhy rezerv se daňovým poplatníkům
daně z příjmu uznávají jako
výdaj vynaložený na dosažení, zajištění
a udržení daně z příjmu.
Zákon z hlediska mezinárodně právního
vychází z příslušných
direktiv Rady Evropských společenství. Zákon
o rezervách vymezuje v § 5 až 9 jednotlivé
druhy rezerv pro banky, pojišťovny, podnikatele, a to
podnikatele obecně a podnikatele v oblasti lesnictví,
zvláště co se týká způsobu
tvorby a výše rezerv, které mohou de facto
do nákladů na základě tohoto zákona
zahrnovat, t.j. snižovat základ pro daň z příjmu.
V § 10 s odvoláním na zvláštní
zákon se řeší tvorba rezervy na sanaci
pozemků dotčených těžbou, jakož
i tvorba dalších rezerv, pokud by zvláštní
zákony přímo uvedly, že tvorba příslušné
rezervy je výdajem na dosažení, zajištění
a udržení příjmu.
Tato právní úprava reaguje na skutečnost,
že v budoucnu mohou vznikat další odůvodněné
případy vytváření rezerv a
pak tato potřeba musí být upravena zákonem
a nebude nutné novelizovat a doplňovat zákon
o rezervách. Návrh zákona o rezervách
v původních ustanoveních § 2 až
4 stanoví obecná pravidla pro tvorbu rezerv pro
průkaznost tvorby a výše rezerv, pro čerpání
popř. rušení rezerv, pro převod zůstatku
rezerv mezi roky a stanoví, že nelze tvořit
v žádném případě rezervu
na pořízení hmotného a nehmotného
majetku investiční povahy. Rezervy, ve smyslu navrhovaného
zákona, jsou rezervy na náklady provozního
charakteru, které budou vynaloženy v budoucích
zdaňovacích obdobích. Smyslem tvorby rezerv
je vytvořit daňovým poplatníkům
z daně z příjmů podmínky pro
zrovnoměrnění výdajů a příjmů
v jednotlivých po sobě následujících
letech , a tím zrovnoměrnění tvorby
jejich hospodářského výsledku a základu
daně z příjmu. Vytvářejí
se tím i podmínky pro vytváření
zdrojů finančních prostředků
na úhradu výdajů vynakládaných
v budoucnu. Vzhledem k důležitosti navrhovaného
zákona především pro daňovou
reformu doporučuji jeho přijetí s účinností
od 1.ledna 1993. Děkuji.