Pátek 27. listopadu 1992

2 den - pátek 27. 11 1992
Přítomno:114 poslanců Sněmovny lidu
52 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice
38 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice

Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:

Š. Bartakovics, J. Borák, J. Cuhra, I. Čarnogurský, A. Daniel, I. Daniš, R. Garaj, S. Gawlik, R. Hofbauer, J. Jančáry, V. Klaus, J. Klokner, M. Kontra, J. Kostrhun, J. Kóša, J. Kovář, J. Krist, J. Kuča, J. Kůta, J. Liška, J. Lux, K. Melocík, L. M. Molnár, J. Moravčík, I. Němec, I. Novotný, A. Pludek, M. Rehák, P. Ryška, M. Sládek, D. Slobodník, M. Šidík, V. Šilhán, B. Trnkócy, R. Tvaroška, J. Veverka

Sněmovny národů zvolení v České republice:

V. Čech, L. Dvořák, K. Dyba, L. Fiala, P. Gandalovič, V. Holáň, P. Jajtner, T. Kádner, J. Kočárník, J. Koutský, M. Kristková, M. Kučera, M. Macek, P. Měrák, J. Mlčák, A. Mucha, J. Ruml, J. Schneider, M. Soldát,K. Stome, J. Vodehnal, J. Vondruška, J.Vodička

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:

I. Batta, M. Borguľa, Š. Bošnák, J. Cuper, M. Čič, L'. Dolgoš, M. Duray, Š. Gajdošíková, M. Gaľa, I. Hamarčák, V. Homola, J. Hornyák, P. Chalúpek, L'.Javorský, Marián Kováč, Michal Kováč. R. Kováč, A. Král, M. Kučera, P. Mattoš, J. Minka, I. Mjartan, J. Murgaš, P. Popesko, G. Pradová, A. Rajnič, A. Rakús, J. Smilka, J. Smolec, A. Straka, K. Sárközy, E. Šimko. I. Šimko, M. Štefanovič, J. Vrábel, L'. Zamiška, R. Zelenay

Poznámka redakce: Účast poslanců Sněmovny národů byla ve zprávě zpracována podle záznamů o hlasování, jelikož originál prezenčních listin nebyl v době zpracování zpráv k dispozici. Jako nepřítomní poslanci jsou uvedeni ti, kteří se tento den nezúčastnili žádného hlasování a které počítač takto evidoval ve všech záznamech.

Schůze pokračuje: 9.23 hodin.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Kolegyne a kolegovia! Urobíme si kontrolné hlasovanie, aby počítač vytlačil našu prítomnosť. V prípade, že nebudeme schopní sa uznášať, budeme musieť dnešné rokovanie ukončiť. Práve som dostal informáciu, že podľa prezenčnej listiny je v každej snemovni viac ako 75 poslancov, takže budeme musieť konfrontovať i prezenčnú listinu s výsledkom, ktorý nám teraz vyhodí počítač. Ešte chvíľu počkáme a o 9. 25 si odhlasujeme svoju prítomnosť na druhom dni rokovania 6. schôdze. Odporúčam predsedom poslaneckých klubov, aby si výsledok tohto hlasovania potom vyzdvihli v Kancelárii a na základe toho urobili príslušné opatrenia, aby 6. spoločná schôdza mohla schválený program prerokovať. Časový postup už nebudeme môcť dodržať.

Vážené kolegyne a kolegovi! Konštatujem, že Snemovňa národov nie je schopná sa uznášať, to znamená, že ani Federálne zhromaždenie nie je schopné prijímať žiadne uznesenie v tejto chvíli, pretože v Snemovni národov nie je potrebný počet poslancov, zvolených v Slovenskej republike. Vykonáme kontrolu prítomnosti, a to hlasovaním. Prosím, sadnite si. V oboch snemovniach sú, ako vidím, všetci na svojich miestach. Je 9 hodín 26 minút, teda 26 minút po stanovenom a schválenom otvorení dnešného rokovania 6. spoločnej schôdze. Prosím všetkých prítomných, aby označili svoju účasť stlačením tlačidla "za". Vy, ktorí ste prišli až teraz, už nemôžete stláčať. Stláčať môžete, ale už to nebude nič platné. Takže, všetci tak urobili?

Hlasování: 9.27

(SN 75, SL 81)

Kto nestlačí tlačidlo "za", má ešte možnosť stlačiť tlačidlo "proti". Stlačte, kto tak neurobil! Ivo Novotný tu nie je, a má tam zaťažené sedadlo? Tak to je ten hlas. Čiže je to v poriadku.

Všetci, ktorí tu boli prítomní o deviatej hodine dvadsiatej šiestej minúte, sú na počítači. Prosím predsedov poslaneckých klubov, aby si vyzdvihli výsledky tohoto hlasovania a na základe toho vykonali také opatrenia, aby spoločná schôdza mohla pokračovať. Zrejme bude môcť pokračovať až v stredu na budúci týždeň. Zaregistrovaní boli tí, ktorí tu boli o deviatej hodine a dvadsiatej siedmej minúte. Samozrejme, keby bola nejaká teoretická nádej, že sa stanú obe snemovne uznášaniaschopné, mohli by sme ešte počkať. Mám rovnaký záujem ako vy všetci, aby schôdza pokračovala. Program je pripravený. Pani poslankyňa Bellušová.

Poslankyně SN E. Bellušová: Vážení prítomní, dovoľte, aby sme v záujme pokračovania dnešného dňa využili chvíľu a poprosím o tridsať minútovú prestávku. Ďakujem. (Předsedající místopředseda FS J Stank: Na čo tridsať minútovú prestávku?) Počítala som s tým, že to pochopíte - pre klub HZDS.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Ransdorf.

Poslanec SN M. Ransdorf: Chtěl bych pana předsedajícího upozornit, že hlavní bod programu je zákon o cenných papírech, tisk 162 a tisk 178, kde se zákaz majorizace nevyžaduje. Čili by bylo teoreticky možné, abychom pokračovali.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Moment. Len vysvetlím, vážení kolegovia, prečo nemôžeme začať. Máme pred sebou tri body programu. Prvým bodom programu bude vládny návrh zákona o zrušení Federálneho fondu tržnej regulácie. Je na to pripravený minister Kubečka, všetky podklady sú hotové. Prvá vec, ktorú musíme odhlasovať, je, že schválime, že budeme rokovať o príslušnej tlači, ktorú pripravili výbory pre plán a rozpočet i vtedy, pokiaľ nebola dodržaná 48 hodinová lehota. Takže to je prvé hlasovanie.

Akékoľvek hlasovanie, ktoré uskutočňujeme v snemovniach, je možné len vtedy, keď je prítomná nadpolovičná väčšina Snemovne národov a to v obidvoch jej častiach. To znamená, že musí byť minimálne 38 prítomných poslancov i v českej a slovenskej časti Snemovne národov. Pán poslanec Dostál.

Poslanec SN P. Dostál: Pane předsedající, podávám návrh ve smyslu doporučení pana profesora Jičínského, aby se již nekonala další volba prezidenta. Vy jste pověřil ústavně-právní výbor, aby toto doporučení projednal. Ústavně-právní výbor by nás v této chvíli mohl tedy seznámit se svým stanoviskem. To je první bod, který bychom mohli projednat.

Druhý bod. Slíbil jste nám, že nás seznámíte s rozhodnutím předsedů sněmoven o protestech poslanců ohledně záznamu hlasování proti a zdržel se při zákonu o zániku federace.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Nerád by som tieto závažné informácie dával uznášanianeschopnému parlamentu, to je jedna vec, pretože žiadny záver o tom nemôžeme prijať. Druhá záležitosť. Ústavno-právne výbory by mohli využiť prestávku, o ktorú požiadala teraz pani poslankyňa Bellušová, predsedkyňa klubu HZDS na to, aby sa stretli a prijali v tejto veci uznesenie. Pokiaľ som dobre informovaný, poverili skupinu odborníkov, aby pripravila príslušný návrh. Až budeme mať uznesenie tohto orgánu Federálneho zhromaždenia, môžeme k celej veci prijať uznesenie, respektíve revokovať alebo zrušiť to uznesenie, ktoré sme včera prijali. Zatiaľ platí uznesenie, že sa stretneme v tejto veci 1. decembra. V prípade, že to bude inak, musíme toto uznesenie zmeniť, ale zasa len vtedy, keď budú snemovne uznášaniaschopné.

Pán poslanec Peřich.

Poslanec SN V. Peřich: Využiji této přestávky k tomu, abych řekl, že se ústavně-právní výbor sejde za tím účelem, za kterým se stejně chtěl sejít. Sejde se během pěti minut.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prerušujem na požiadanie klubu HZDS do desiatej hodiny. Prosím, aby sa všetci o desiatej hodine dostavili do snemovne, aby sme mohli začať rokovanie 6. spoločnej schôdze.

Schůze přerušena: 9.34 hodin.

Schůze pokračuje: 10.08 hodin.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Po porade s predsedom Federálneho zhromaždenia a s predsedom snemovní navrhujem, aby sme začali rokovať. Pokiaľ nebude dostatočné kvórum, odložíme hlasovanie na stredu, ako bol program schválený. Čas, ktorý máme vyhradený dnes, by sme využili na prácu Federálneho zhromaždenia.

Keby neboli námietky, mohli by sme takto pracovať v súlade s Rokovacím poriadkom s tým, že dúfame, že do doby hlasovania bude dostatok poslancov, takže by snemovne boli uznášaniaschopné. V prípade, že by sa nezišli, spojíme hlasovanie do jedného celku.

A hlasovali by sme v stredu.

Má niekto námietky voči takémuto postupu? (Nikdo nemá námitky.)

Budeme teda postupovať týmto spôsobom. Dovoľte, aby som vás oficiálne privítal na rokovaní druhého pracovného dňa 6. spoločnej schôdze oboch snemovní a aby som vašim menom privítal všetkých prítomných členov federálnej vlády. Vítam našich hosťov.

Dnes máme na programe vládny návrh zákona o zrušení Federálneho fondu trhovej regulácie (tlač 169), ďalej vládny návrh zákona o rezervách na zistenie základu dane z príjmov (tlač 164) a vládny návrh zákona o verejno-obchodovateľných cenných papieroch a o obchodovaní s nimi (tlač 162) a návrh výborov SĽ a SN (tlač 178).

Môžeme pristúpiť k rokovaniu. Okrem toho ste dostali tlače 178, 180 a 181, ktoré budú tiež predmetom nášho rokovania.

Ako prvý budeme prerokovávať, v poradí, ktoré som už uviedol, vládny návrh zákona o zrušení fondu trhovej regulácie v poľnohospodárstve (tlač 169) a príslušný návrh Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 181).

Bod programu 9: Vládní návrh zákona o zrušení Federálního fondu tržní regulace (tisk 169)

Vládny návrh odôvodní minister Jaroslav Kubečka.

Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr hospodářství ČSFR J. Kubečka: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni! V súvislosti s riešením štátoprávneho usporiadania a na základe dohody zainteresovaných orgánov na činnosti

Federálneho fondu trhovej regulácie v poľnohospodárstve predkladáme Federálnemu zhromaždeniu návrh na zrušenie fondu k 31. 12. 1992 a preneseniu činností, spojených s reguláciou trhu do pôsobnosti Štátneho fondu trhovej regulácie v poľnohospodárstve v Českej republike a do Štátneho fondu trhovej regulácie v poľnohospodárstve v Slovenskej republike.

Týmto štátnym fondom budú finančné prostriedky pre reguláciu trhu v roku 1993 dané z rozpočtov príslušných republík.

Návrh zákona o zrušení Federálneho fondu ďalej rieši prenesenie práv a povinností z dohodnutých majetkovo-právnych, pracovno-právnych a iných vzťahov, prevedenie zásob. Ide o intervenčne nakúpenú, predovšetkým potravinársku pšenicu a hovädzie mäso a ostatný movitý majetok, pretože nehnuteľný majetok terajší Federálny fond trhovej regulácie nespravuje.

Celý tento majetok sa prenesie na Štátne fondy trhovej regulácie v poľnohospodárstve Českej republike a Slovenskej republike k 31. 12. 1992 bez dopadu na štátny rozpočet federácie.

Podľa doterajšieho priebehu regulácie trhu sa predpokladá, že finančné prostriedky vyčlenené zo štátneho rozpočtu federácie na rok 1992 na reguláciu trhu budú tiež v roku 1992 použité s tým, že prípadný zostatok, ktorý je možno predpokladať vo výške 200 až 400 miliónov korún, bude po uzávierke hospodárenia prevedený na Štátny fond trhovej regulácie v Českej republike a Štátny fond trhovej regulácie v Slovenskej republike v pomere 2: 1.

Vážené dámy a páni, žiadam vás, aby ste prijali predložený návrh. Ďakujem vám za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem ministrovi federálnej vlády, pánovi Kubečkovi. Podľa príslušných opatrení predsedov oboch snemovní bol návrh prerokovaný v výboroch ústavno-právnych, hospodárskych, finančných a rozpočtových oboch snemovní. Výbory hospodárske boli poverené prípravou stanoviska pre Federálne zhromaždenia. Toto stanovisko ste obdržali v tlači č. 181.

Spravodajskú správu k nemu prednesie pán poslanec Miroslav Tyl a pán poslanec Miloslav Rajčan z poverenia hospodárskych výborov. Prosím, aby zaujali obaja spravodajcovia miesto za predsedníckym stolom a ujali sa slova. Kto vystúpi prvý? Pán poslanec Tyl za výbory Snemovne ľudu má slovo.

Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové. Výbory hospodářské projednaly vládní návrh zákona o zrušení federálního fondu tržní regulace v zemědělství s tím, že se jeho funkce, zásoby a v podstatě i právní režim přenáší na Českou republiku a Slovenskou republiku na konci roku 1992.

K tomuto vládnímu návrhu byla jen omezená diskuse, protože si všichni poslanci uvědomovali, že tento krok je naprosto nezbytný, jak už odůvodnil pan ministr Kubečka, je to součást přechodu na rozdělení státu, a tudíž také na subjektivitu obou republik.

Hospodářské výbory dostaly stanoviska ostatních výborů, které projednávaly tento zákon a dostaly stanoviska dvou výborů Národní rady Slovenské republiky.

V tisku 181 se nedopatřením staly dvě chyby, které jsou v rozporu s usnesením hospodářských výborů, prosím, abyste si v tomto tisku tyto dvě chyby opravili.

Jedna z nich se nachází na čtvrtém řádku prvního odstavce tohoto tisku 181, tedy na předposledním řádku, kde je "... finančních a rozpočtových a po zvážení došlých stanovisek ČNR a NR SR". Výbory konstatovaly, že do projednávání neobdržely stanovisko ČNR, a proto si musíte škrtnout tu zkratku ČNR v tisku 181.

Druhou opravou v tisku 181 je bod 2 § 4, který, tak jak byl projednáván v hospodářských výborech, nebyl do tisku zařazen. Byla zařazena pouze poznámka o menšinovém hlasování usnášeníneschopného výboru hospodářského Sněmovny národů. Čili celý bod číslo dvě je nutné vypustit, protože tisk 181 reflektuje situaci, že při projednávání byl usnášeníschopný výbor pouze Sněmovny lidu a výbor Sněmovny lidu tento druhý bod zamítl. To vyplývá z usnesení č. 53 hospodářských výborů.

Jako jediné dvě změny, které navrhujeme do vládního návrhu zákona, jsou změny pod číslem 1 a číslem 3 v tisku 181.

(posl. Tyl) Změna číslo 1 vypouští z § 2 na druhém řádku slova "pracovněprávních a jiných", a tím se přibližuje k řešení těchto otázek obecným právním předpisem, nikoli předpisem, který se zabývá výlučně fondem tržní regulace. Nechceme tím prejudikovat stav při přechodu jiných federálních orgánů na republiky. S tímto bodem po předběžné konzultaci a po vyjádření zástupce vlády jak ve výboru, tak zde pana ministra, vláda souhlasí.

Bod 3 je jednoduchou změnou s účinností dne vyhlášení. Navrhujeme, aby zákon nabyl účinnosti 31. 12. 1992 s prostým odůvodněním, že až do této chvíle budou probíhat všechny hospodářské činnosti tohoto fondu a mohlo by dojít k velmi nepříjemné situaci, kdyby datum bylo - tak jak je navrženo - dnem vyhlášení. I s touto změnou federální vláda jako předkladatel souhlasí.

Děkuji vám za pozornost. Za Sněmovnu lidu doporučujeme s těmito dvěma změnami tento vládní návrh zákona schválit.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Zákona sa fakticky týkala len jedna zmena. Je to tak? (Společný zpravodaj výborů SL M. Tyl: Ano.) Teraz má slovo pán poslanec Miloslav Rajčan za výbory Snemovne národov.

Společný zpravodaj výborů SN M. Rajčan: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! Ako už môj predrečník oznámil, hospodársky výbor Snemovne národov nebol, bohužiaľ, uznášaniaschopný, pretože nebola prítomná ani tesná nadpolovičná väčšina jeho členov. I napriek tomu sme spolu s hospodárskym výborom Snemovne ľudu tento vládny návrh prerokovali. Väčšinou prítomných členov boli pripomienky, ktoré tu predniesol pán poslanec Tyl, schválené.

S poznámkou výboru poľnohospodárskeho Národnej rady Slovenskej republiky, aby bol prijatý čiastočne iný princíp delenia zvyšku Fondu trhovej regulácie a prostriedkov, ktoré sú v ňom - väčšina poslancov, členov hospodárskeho výboru Snemovne národov, súhlasila. Momentálne tu však nie je osvojiteľ a ja osobne si tento návrh neosvojujem a preto o ňom hlasovať nebudeme.

S ostatnými návrhmi v bode 1 a 2 sme sa stotožnili a preto celkový predložený vládny návrh odporúčame schváliť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prepáčte, pán poslanec stotožňujete sa s návrhom, ktorý tu predniesol pán poslanec Tyl? Podľa môjho názoru je to závažná zmena, že sa vypúšťa z uznesenia bod 2. To znamená, že výbory hospodárske nám predkladajú návrh prijať vládny návrh zákona v znení pripomienky 1 a 3. Toto je východisko, o ktorom teraz budeme rokovať. Kto sa chce vyjadriť v rozprave? Poslanec Zán.

Poslanec SL J. Zán: Vážení prítomní! Včerajšie zasadanie hospodárskych výborov bolo v podstate analogické ako dnešné plénum. Skutočnosti, ktoré boli predmetom rokovania, boli prijímané podľa toho, aké k tomu boli podmienky. Z uvedeného dôvodu si osvojujem odporučenie Národnej rady Slovenskej republiky a znenie pod bodom 2 predkladám ako pozmeňovací návrh k tomuto návrhu zákona.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Myslím, že v tomto prípade nie je nutné, aby poslanec Zán návrh dával písomne, pretože to písomne všetci máme. Opakujem - kolega Zán dáva pozmeňovací návrh, ktorý je totožný s textom pod bodom 2 návrhu na uznesenie, pričom v návrhu uznesenia už vlastne po vystúpení oboch spravodajcov nie je. Je to pozmeňovací návrh pána poslanca Zána.

Kto chce ďalej vystúpiť v rozprave? Nikto sa nehlási. Vyhlasujem rozpravu za skončenú. Chcete sa vyjadriť k tejto problematike, pán minister? (Nechce.)

Domnievam sa, že môžeme prerušiť rokovanie o tomto bode až do hlasovania. Hlasovať budeme o všetkých troch bodoch programu naraz. To je postup, ktorý Rokovací poriadok Federálneho zhromaždenia umožňuje. Veľakrát v minulosti bol uplatnený.

Dovoľte mi, vážené kolegyne a kolegovia, aby sme prešli k ďalšiemu bodu nášho programu, samozrejme po predchádzajúcom predbežnom poďakovaní spravodajcom. Ďakujem taktiež pánovi ministrovi Kubečkovi, ktorý má ďalšie povinnosti a ospravedlňuje sa z ďalšieho rokovania Federálneho zhromaždenia.

Bod programu 8: Vládní návrh zákona o rezervách pro zjištění nákladů daně z příjmů (tisk 164)

Tento návrh odôvodní za vládu ČSFR minister financií Jan Klak. Pán minister, máte slovo.

Ministr financí ČSFR J. Klak: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmu je součástí daňové reformy a přímo navazuje na zákon č. 286/1992 Sb. o dani z příjmu.

Návrhem zákona o rezervách se stanoví, které druhy rezerv se daňovým poplatníkům daně z příjmu uznávají jako výdaj vynaložený na dosažení, zajištění a udržení daně z příjmu.

Zákon z hlediska mezinárodně právního vychází z příslušných direktiv Rady Evropských společenství. Zákon o rezervách vymezuje v § 5 až 9 jednotlivé druhy rezerv pro banky, pojišťovny, podnikatele, a to podnikatele obecně a podnikatele v oblasti lesnictví, zvláště co se týká způsobu tvorby a výše rezerv, které mohou de facto do nákladů na základě tohoto zákona zahrnovat, t.j. snižovat základ pro daň z příjmu.

V § 10 s odvoláním na zvláštní zákon se řeší tvorba rezervy na sanaci pozemků dotčených těžbou, jakož i tvorba dalších rezerv, pokud by zvláštní zákony přímo uvedly, že tvorba příslušné rezervy je výdajem na dosažení, zajištění a udržení příjmu.

Tato právní úprava reaguje na skutečnost, že v budoucnu mohou vznikat další odůvodněné případy vytváření rezerv a pak tato potřeba musí být upravena zákonem a nebude nutné novelizovat a doplňovat zákon o rezervách. Návrh zákona o rezervách v původních ustanoveních § 2 až 4 stanoví obecná pravidla pro tvorbu rezerv pro průkaznost tvorby a výše rezerv, pro čerpání popř. rušení rezerv, pro převod zůstatku rezerv mezi roky a stanoví, že nelze tvořit v žádném případě rezervu na pořízení hmotného a nehmotného majetku investiční povahy. Rezervy, ve smyslu navrhovaného zákona, jsou rezervy na náklady provozního charakteru, které budou vynaloženy v budoucích zdaňovacích obdobích. Smyslem tvorby rezerv je vytvořit daňovým poplatníkům z daně z příjmů podmínky pro zrovnoměrnění výdajů a příjmů v jednotlivých po sobě následujících letech , a tím zrovnoměrnění tvorby jejich hospodářského výsledku a základu daně z příjmu. Vytvářejí se tím i podmínky pro vytváření zdrojů finančních prostředků na úhradu výdajů vynakládaných v budoucnu. Vzhledem k důležitosti navrhovaného zákona především pro daňovou reformu doporučuji jeho přijetí s účinností od 1.ledna 1993. Děkuji.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP