Čtvrtek 26. listopadu 1992

Společný zpravodaj výborů SN V. Holáň: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, text smlouvy (tisk 144) je dokonalý, je obsáhlý a je složitý. Jeho podrobnému studiu byste museli asi věnovat ne několik hodin, ale několik dní. Nabídnu vám proto několik drobných poslaneckých postřehů k této smlouvě.

Vzpomínáte si možná z dlouhé čtyřicetileté historie, že při návrzích Sovětského svazu na odzbrojení vždy to podstatné scházelo, že nebyla žádná kontrola. Víme, že západní mocnosti vždy navrhovaly, aby kontrola byla. Tato smlouva je tedy jakousi realizací kontroly. Snaha udělat takovou smlouvu je z roku 1989. Byla pak završena v roce 1990.

Technické podmínky a princip smlouvy spočívají v podstatě v tom, že každá účastnická země má tzv. pasivní kvótu letů, to jsou lety, které mohou být vykonány nad jejím územím, a má aktivní kvótu letů, to jsou lety, které může vykonat nad jinými zeměmi. Přitom není řečeno, že musí vykonat vždy paritně tyto lety nad zemí, jejíž posádka vykonala let nad její zemí. To znamená, že například nad naší zemí vykoná kontrolu podle předběžné dohody tuším Kanada a Španělsko, ale my vykonáme kontrolu nad Německem a Ukrajinou.

Kromě vyváženosti této smlouvy, která skutečně spočívá právě v tom, že počty letů musí být naprosto stejné, kromě otevřenosti této smlouvy, která zajišťuje, že nemůže být nic na území té které země, co nemůže být zkontrolováno, obsahuje smlouva celou řadu velmi přesných technických podrobností.

Každý let musí být stanoven podle úkolového plánu. Každý let je vymezen z určitých letišť. Jsou to tzv. "letiště otevřeného nebe". Má to takový pěkný, romantický název. V naší zemi jsou "letiště otevřeného nebe" v Praze, Bratislavě a Košicích.

Ve smlouvě jsou rozpracovány velmi detailní podmínky, jak se bude komunikovat, řekněme, s řízením letového provozu, jakým způsobem se učiní přistání do země, v níž se kontrola bude dělat, a zejména jakými přístroji se bude zkoumat.

Společný zpravodaj SN Holáň Ve smlouvě je řečeno, že po určitou dobu smí být používána relativně hrubá technická zařízení, dovolující snímkování předmětů z rozlišovací schopností 30 cm na zemi.Teprve po určité době mohou být zdokonalovány tyto senzory, ale takovým způsobem, aby žádná země nemohla disponovat senzorem dokonalejším než ostatní země.

Celá smlouva po technické stránce ukazuje na něco zajímavého, že jednak v diplomacii, jednak v obranné politice začíná hrát roli něco ne jako ústřední, centralistická kontrola, ale začíná hrát roli, matematicky bychom řekli, paralelistické myšlení, tedy, že síť států se vzájemně kontroluje.

Co je velmi důležité u každé smlouvy, to jsou výpovědní podmínky. Tato smlouva má v zásadě neomezenou platnost, ale vždycky může být vypovězena takovým způsobem, že výpověď vstupuje v platnost po šesti měsících po podání výpovědi.

Organizačně je smlouva zajištěna tak, že existuje útvar, který se jmenuje konzultativní sbor této smlouvy, který řídí rozpisy letů nad jednotlivými zeměmi, zprostředkovává dohody. V naší zemi se podrobnostmi zabývá Ústav kontroly odzbrojení, který je součástí našeho generálního štábu.

Co se týče změn v doplňcích, ty mohou být dávány velice operativně tím způsobem, že se odesílají tzv. registračním střediskům, které jsou v Maďarsku a v Kanadě. A jestliže se tři země shodnou na potřebě změny této smlouvy, musí být svolána konference do určitého počtu dnů, tuším šedesáti dnů, a zváženy důsledky, které tato změna bude mít pro další dodržování smlouvy.

Co do bezpečnosti nebo řekl bych informační bezpečnosti naší země nebo každé té země, která se účastní smlouvy, tam existuje mechanismus, který tu bezpečnost zajišťuje. Například každá strana, jestliže chce vykonat určitý let, musí sestavit úkolový plán, a ten úkolový plán musí být schválen pozorovanou zemí. Existuje omezení senzorů, o nichž jsem už mluvil, existuje nutnost přijmout na palubu člověka přijímající země při průzkumném letu a existuje nutnost bezúplatného předání výsledků tohoto průzkumu v přijímající zemi.

V tabulkách, které jsou přílohou této smlouvy, je stanoveno, kolik letů přijímáme, kolik letů můžeme vykonat - v našem případě jsou to prakticky tři lety - je specifikována vzdálenost pro každý let - u nás jsou to tuším vzdálenosti šest až osm set kilometrů - jsou specifikována letiště, ale o tom už jsem také mluvil.

Smlouva je opravdu propracována do takové dokonalosti, že se možná hodí jako učební příručka pro toho, kdo připravuje třeba poslanecký návrh zákona. Jsou v ní vyřešeny všechny problémy technické, a to do nejmenší dokonalosti, jsou v ní vyřešeny problémy právní, organizační a finanční. Samozřejmě, že taková smlouva má aspekty obranné a má aspekty diplomatické. Ty aspekty obranné zhodnotil výbor branně-bezpečnostní v parlamentu. Otázky diplomatické jsme hodnotili spíše ve výboru zahraničním. Já zde zdůrazním jenom tři. Je to otevřenost vůči světu, vyváženost smlouvy a vyslovený znak mírotvorného úsilí. A to je důvod, pro který já například sám doporučuji přijetí této smlouvy. My na té smlouvě samozřejmě nemůžeme nic změnit. Můžeme ji buď zamítnout, nebo přijmout. Kolega Mikloško vám podá další informace a také stanoviska národních rad. Já vám jenom sdělím stanovisko výboru branně-bezpečnostního a zahraničního.

Branný a bezpečnostní výbor vyslechl a vzal na vědomí zdůvodnění přednesené v zastoupení pana ministra dr. Ivanem Majerčinem, ředitelem odboru federálního ministerstva zahraničí, a vzhledem k politickým a bezpečnostním zájmům České a Slovenské Federativní Republiky doporučuje tento výbor smlouvu k projednání ve Federálním shromáždění a doporučuje ratifikovat ji.

Zahraniční výbor jako gesční výbor federálního parlamentu vyslechl opět tuto zprávu, vyslovil s ní souhlas a doporučil projednat předložený vládní návrh na společné schůzi sněmoven a vyslovit s ním souhlas ve smyslu návrhu schvalovacího usnesení tak, jak je obsažen v tisku 144. Čili je tady jak mé osobní doporučení, tak doporučení parlamentních výborů i gesčního výboru, kterým byl výbor zahraniční. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Holáňovi. Teraz prosím pána poslanca Mikloška za výbory Snemovne ľudu.

Společný zpravodaj výborů SL J. Mikloško: Vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia! Ja by som ešte doplnil tieto obidve správy. Zo svojej správy si škrtám to, čo už bolo povedané. Budú to lietadlá neozbrojené, s presne povolenými aparatúrami, za účasti zástupcov pozorovaného štátu, ktorý bude mať prístup ku všetkým získaným výsledkom. V rámci Československa bude v prvých troch rokoch prvá fáza, kde budú prijaté tri lety. Bola tu spomenutá Kanada, Španielsko a ešte Ukrajina. V prípade rozdelenia na samostatné štáty - čo je už skutočnosťou - vznikne nutnosť zmien niektorých parametrov letov. V druhej fáze bude podstatne lepšie technické vybavenie. To si ešte vyžaduje posúdenie nákladov. Federálne ministerstvo obrany odhaduje náklady v druhej fáze asi na trinásť miliónov dolárov a dvesto štyridsať miliónov korún, čo si bude vyžadovať dovoz moderných prieskumných prostriedkov, ktoré by však boli využívané i v iných oblastiach, ako je diaľkový prieskum Zeme - v geometrii, životnom prostredí, meteorológii a ešte aj v iných ďalších oblastiach. V rámci Vyšegrádskej trojky sa hľadali také podmienky spolupráce, aby prieskumné lietadlá boli spoločné pre všetkých členov trojky. Viedlo by to k zníženiu nákladov. V prípade Vyšegrádskej štvorky navrhujem postupovať obdobne. To, že sa skladá zmluva preambule z devätnástich článkov z príloh, a) a 1 a) z piatich dodatočných rozhodnutí, ešte tiež - myslím - nebolo povedané. V týchto článkoch sa hovorí o kvótach počtu letov, o dovolených senzoroch, presne sa definujú ustanovenia na vykonanie pozorovacích letov, hovorí sa o pojme tranzitný let a o povolených odchýľkach v odletových plánoch atď. Sú tam naozaj precízne vyčerpané všetky možnosti, ktoré pri letoch môžu nastať.

O konzultatívnej komisii sa už hovorilo. Záverom tieto články hovoria o možných dodatkoch. Zmluva vstupuje do platnosti šesťdesiat dní po uložení dvadsiatich ratifikačných listov, kedy dvadsať štátov ratifikuje túto zmluvu. Doteraz ju ratifikovala len Kanada. Tá ju aj iniciovala. My by sme boli teraz druhým štátom, ktorý by ju ratifikoval, čo by bolo - myslím - aj politicky významné. Ďalej sú tam technické detaily o senzoroch, o postupoch pri letoch a odletoch, o preletových inšpekciách lietadiel a senzorov, o posádkach lietadla, o koordinácii letov a konzultatívnej komisii otvoreného neba.

V záveroch tých piatich dodatočných konkrétnych rozhodnutí sú ďalšie detaily, napríklad o financovaní nákladov, o metodike výpočtu maximálnej výšky letu v závislosti od senzorov, o charaktere kamery pre lety. Tieto všetky dodatky vstupujú do platnosti súčasne so zmluvou o otvorenom nebi.

Konštatujem, že zmluva je precízne vypracovaná, neznevýhodňuje žiadnu stranu, posilní dôveru v bezpečnosť v Európe a v Severnej Amerike, zodpovedá našim bezpečnostným a politickým záujmom i obom nástupníckym štátom.

Zahraničný výbor Českej národnej rady a výbor pre právnu ochranu a bezpečnosť prerokovali vládny návrh a odporúčajú Federálnemu zhromaždeniu, aby s ním vyslovilo súhlas. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre petície, právnu ochranu a bezpečnosť tiež zmluvu prerokoval, súhlasí s vládnym návrhom a odporúča Federálnemu zhromaždeniu, aby uvedený návrh tiež schválilo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Písomné prihlášky do rozpravy nemám. Chce sa niekto vyjadriť k problematike tohto vládneho návrhu? (Nikdo se nehlásil.) Nevidím žiadny záujem. Takže môžeme pristúpiť k hlasovaniu. K tomu, samozrejme, musíme mať potrebný počet poslancov v rokovacej sieni. Prosím poslancov, aby sa dostavili hlasovať. Budeme hlasovať o vládnom návrhu, ktorým sa predkladá na vyslovenie súhlasu Federálnemu zhromaždeniu Zmluva o otvorenom nebi.

Vážené Federálne zhromaždenie, pristúpime k hlasovaniu. Hlasujeme o návrhu schvaľovacieho uznesenia k vládnemu návrhu, ktorým sa predkladá na vyslovenie súhlasu Federálnemu zhromaždeniu ČSFR

Zmluva o otvorenom nebi, podpísaná v Helsinkách 23. 4. 1992.

Snemovne sú uznášaniaschopné, pretože v Snemovni národov je osemdesiatštyri poslancov zvolených v Českej republike a štyridsaťdva v Slovenskej republike. Je prítomných sedemdesiatsedem poslancov Snemovne ľudu. Na prijatie tohto uznesenia stačí nadpolovičná väčšina prítomných poslancov. Hlasujeme v oboch snemovniach súčasne.

Kto je za prijatie schvaľovacieho uznesenia podľa tlače č. 144, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 10.35

(SN 85, SL 77)

Kto je proti?

(SN 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 0, SL 0)

Konštatujem, že v Snemovni národov bolo osemdesiatpäť za, nikto proti, nikto sa nezdržal. V Snemovni ľudu bolo sedemdesiatsedem za, nikto nebol proti, nikto sa nezdržal. Môžem konštatovať, že všetci prítomní poslanci hlasovali za prijatie tohto uznesenia.

Konštatujem, že vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní Federálne zhromaždenie ČSFR súhlasí so Zmluvou o otvorenom nebi, podpísanou v Helsinkách

23. 4. 1992.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 100, SL č. 130, SN č. 135)

Vážené kolegyne a kolegovia! Pretože musíme nejakým spôsobom uzatvoriť problematiku, ktorú ste tu otvorili ráno v súvislosti s tým, že v časti poslancov, ktorí nepodporili včerajší vládny návrh ústavného zákona o zániku federácie, boli určité individuálne námietky či protesty, stanovujem jedenástu hodinu na odovzdanie týchto eventuálnych námietok. Uzatváram celý problém do jedenástej hodiny.

Teraz môžeme pristúpiť k prerokovaniu ďalšieho bodu nášho programu, ktorým je vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/1992 Zb., o spotrebných daniach, tlač č. 145, a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač 174.

Bod programu 3 : Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 213/1992 Sb., o spotřebních daních (tisk 145) a návrh výborů SL a SN (tisk 174)

Návrh odôvodní za vládu ČSFR minister financií pán Jan Klak. Prosím, pán minister, máte slovo. Prepáčte, pán minister, pred vami sa chce vyjadriť - zrejme procedurálne - pán poslanec Měrák.

Poslanec SN P. Měrák: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Chtěl bych se zeptat, v jakém vztahu budou zákony České národní rady, které schválila minulý týden, s našimi, které právě začínáme projednávat. Chtěl bych, aby to pan místopředseda řekl hned na začátku.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán minister určite na to bude reagovať. Podľa môjho názoru ide o stanoviská národných rád pre Federálne zhromaždenie. Prosím, pán minister, reagujte vtedy, keď to budete považovať za vhodné.

Ministr financí ČSFR J. Klak: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, zákon o spotřebních daních byl Federálním shromážděním schválen 16. dubna tohoto roku. Na základě dotazů, námětů, které vznesli pracovníci finančních úřadů a budoucí plátci daně s dlouholetou praktickou zkušeností, byl zpracován návrh novely, která má co nejvíce usnadnit praktické použití zákona o spotřebních daních.

Návrh novely byl zpracován v úzké součinnosti s pracovníky republikových ministerstev financí a projednán jednak v meziresortním připomínkovém řízení, jednak ve stálé komisi Legislativní rady České a Slovenské Federativní Republiky pro obchodní a hospodářské právo. Návrh novely byl schválen vládou České a Slovenské Federativní Republiky 21. 10. tohoto roku.

náměstek Klak

Novela, jak už jsem řekl, obsahuje především technickolegislativní úpravy umožňující snazší spravovatelnost spotřebních daní. Kromě drobných úprav jde především o zpřesnění pojmu vyskladnění v § 2, o precizní vymezení vzniku daňové povinnosti v případě škod a mank v § 5, o zpřesnění daňových dokladů v § 10, o lepší vymezení splatnosti a odvodu daně v § 14 a o zpřesnění daňového režimu v přechodném období v § 41.

Novela obsahuje také dvě věcné změny zákona. Do předmětu spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv se doplňují jejich směsi a další ropné výrobky, které lze používat jako méně kvalitní náhradu motorové nafty. Tyto výrobky budou zdaňovány stejnou sazbou jako motorová nafta.

Další věcnou změnou je doplnění nové, vyšší sazby za cigaretový tabák. Jde o změny, jejichž účelem je předcházení daňovým únikům.

Navržená novela většinou nezakládá ekonomické dopady jak na státní rozpočet, tak na plátce daně a na konečné spotřebitele. Dopady z navržených věcných změn jsou zanedbatelné a nevyčíslitelné. Nelze totiž zjistit, kolik spotřebitelů používá náhražku motorové nafty, nebo kolik spotřebitelů kouří balené cigarety.

Návrh novely byl projednán ve výborech

Federálního shromáždění a předkladatel souhlasí se změnami a úpravami, které vyplývají z usnesení garančních výborů finančních a rozpočtových.

S ohledem na to, co jsem řekl, vám doporučuji, abyste předložený návrh novely schválili. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Návrh bol prikázaný výborom ústavno-právnym, sociálnym, finančným a rozpočtovým, hospodárskym a pre životné prostredie oboch snemovní.

Po prerokovaní vo výboroch pripravili tieto písomný podklad, teda spracovali ho výbory finančné a rozpočtové v tlači 174 a poverili pánov poslancov Hábu za Snemovňu ľudu a Padevěta za Snemovňu národov prednesením spravodajských správ. Obaja páni sú už prítomní za predsedníckym stolom. Pýtam sa, kto z vás vystúpi ako prvý, vážení kolegovia. Pán poslanec Zdeněk Hába, spravodajca za výbory Snemovne ľudu.

Společný zpravodaj výborů SL Z. Hába: Vážené paní, vážení pánové, výbory rozpočtové a finanční projednaly vládní návrh zákona, který vám byl předložen. Projednaly také připomínky, které přišly z výboru ústavně-právního, hospodářského, sociálního a výboru pro životní prostředí z obou sněmoven. Dodatečně přišlo ještě vyjádření národohospodářského a rozpočtového výboru NR SR, které však bohužel nemohlo být projednáno na zasedání výboru.

Ve všech vyjádřeních je obsažen souhlas s návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 213/1992 o spotřebních daních a ve všech vyjádřeních výborů jsou rovněž obsaženy připomínky k textu tohoto zákona. Některé z těchto připomínek se shodují.

Výbor, který byl pověřen garancí za tento vládní návrh, zákon projednal, a v návrhu tisku 174, který máte před sebou, uvedl, které změny doporučuje na rozdíl od původního textu uvedeného ve vládním návrhu.

Jelikož se předkladatel ztotožnil se změnami, které byly uvedeny, domnívám se, že není zapotřebí, abych je nějak zvlášť komentoval. Zejména proto, že všechny změny jsou v tisku 174 podtrženy, takže je zřejmé, k jakým změnám došlo. Je z toho zřetelné, že v podstatě jde o změny technického rázu, které neovlivňují ani výnosy daně, ani případné škody, ani nemají žádný jiný význam, než učinit zákon dokonalejší, srozumitelnější a lépe proveditelný.

K tomu bych snad ještě dodal, že jediný případ, kdy výbory finanční a rozpočtové nehlasovaly naprosto jednomyslně, i když se to už projednávalo minulý týden, byl případ, kdy se zvětšoval nezdanitelný základ výroby vína ze 300 litrů na 500 litrů. Poslanci projevili o mnoho větší porozumění pro potřeby vinařů, než ministerstvo financí, proto ta změna na 500 litrů ročně.

Některé připomínky se projednávaly věcně. Domnívám se, že o nich bude mluvit kolega Padevět. Já se o nich zmiňovat nebudu. Jen chci konstatovat, že při hlasování ve výborech došlo k vzácné jednomyslnosti, podobné, jak jsme toho byli svědky před chvílí. Návrh výborů finančních a rozpočtových, jak ho máte před sebou, je takový, že doporučují Sněmovně lidu a Sněmovně národů, aby předložený vládní návrh zákona schválily. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Hábovi. Teraz prosím pána kolegu Padevěta, aby predniesol spravodajskú správu za výbory Snemovne národov.

Společný zpravodaj výborů SN M. Padevět: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, vážení hosté, nezbývá mi, než doplnit tuto zprávu a zmínit se ještě o jedné skutečnosti, kterou asi všichni, kteří jsou z české části obou sněmoven, vědí velmi dobře, že totiž tento zákon byl již přijat v ČNR. My proto vycházíme z toho, že pro českou část by vlastně všechny připomínky, které bychom tady projednávaly, měly být obsaženy už v českém zákoně.

Předkladatel, s kterým jsem věc konzultoval, souhlasí s tím, že tisk 174, který jste dostali, obsahuje to, co ČNR přijala. Do dnešního dne totiž z ČNR konkrétní tisk nemáme k dispozici, takže připomínky, které jsme dostali, bych ještě doplnil o usnesení výboru zemědělského, lesního a vodního hospodářství NR SR, ve kterém se objevují některé připomínky, které již byly akceptovány ve výboru finančním a rozpočtovém, a jsou tedy obsaženy v tisku 174. Některé z těchto připomínek by ještě měnily obsah tohoto tisku. Pokud je někdo z poslanců vezme za své, předpokládám, že je v rozpravě uvede. (Já je nebudu číst, protože bychom se zbytečně v této věci zdržovali.)

Ještě bych se vrátil k tisku 174. Pro úplnost a vaši přehlednost jsou podtrženy ty klauzule, které se měnily ještě v průběhu jednání finančního a rozpočtového výboru a na kterých jsme spolupracovali s legislativou Federálního shromáždění. Většinou se to týkalo některých drobných nuancí ve stylistice, ale jsou tam samozřejmě i věci závažné - jako např. již zmíněná změna o objemu výroby vína z 300 a 500 litrů. U této změny bych se ještě zmínil o připomínce právě citovaného slovenského výboru pro zemědělství, který navrhoval tento objem zvýšit dokonce na 1000 litrů ročně.

V rámci hladšího průběhu a urychlení této schůze bych tedy v tomto okamžiku zůstal u podkladů, které jsem vám řekl, a dávám ke zvážení, zda ještě budete chtít doplnit usnesení výboru finančního a rozpočtového, který je garančním a který vám doporučuje za Sněmovnu národů i Sněmovnu lidu přijmout to, co je v tisku 174. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ak som dobre rozumel, obaja spravodajcovia odporúčajú, aby sa základom nášho rokovania stal vládny návrh v znení uznesenia výborov, ako je uvedené v tlači 174. Pán minister súhlasí za vládu ČSFR s pripomienkami týchto výborov, ktoré sú tam uvedené, takže nie je dôvod pre to, aby sme nerokovali o tlači 174. Tá bude podkladom našej rozpravy, základom pre prijímanie eventuálnych pozmeňovacích návrhov.

Po úvodnom slove, odôvodnení návrhu a prednesení spravodajských správ otváram diskusiu k tomuto bodu vládneho návrhu.

Zatiaľ sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Pavel Delinga, nikto ďalší prihlásený nie je. Odovzdávam slovo poslancovi Delingovi zo Sociálnodemokratickej strany Slovenska.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP