Společný zpravodaj výborů SN V. Holáň:
Vážený pane místopředsedo, dámy
a pánové, text smlouvy (tisk 144) je dokonalý,
je obsáhlý a je složitý. Jeho podrobnému
studiu byste museli asi věnovat ne několik hodin,
ale několik dní. Nabídnu vám proto
několik drobných poslaneckých postřehů
k této smlouvě.
Vzpomínáte si možná z dlouhé
čtyřicetileté historie, že při
návrzích Sovětského svazu na odzbrojení
vždy to podstatné scházelo, že nebyla
žádná kontrola. Víme, že západní
mocnosti vždy navrhovaly, aby kontrola byla. Tato smlouva
je tedy jakousi realizací kontroly. Snaha udělat
takovou smlouvu je z roku 1989. Byla pak završena v roce
1990.
Technické podmínky a princip smlouvy spočívají
v podstatě v tom, že každá účastnická
země má tzv. pasivní kvótu letů,
to jsou lety, které mohou být vykonány nad
jejím územím, a má aktivní
kvótu letů, to jsou lety, které může
vykonat nad jinými zeměmi. Přitom není
řečeno, že musí vykonat vždy paritně
tyto lety nad zemí, jejíž posádka vykonala
let nad její zemí. To znamená, že například
nad naší zemí vykoná kontrolu podle
předběžné dohody tuším Kanada
a Španělsko, ale my vykonáme kontrolu nad Německem
a Ukrajinou.
Kromě vyváženosti této smlouvy, která
skutečně spočívá právě
v tom, že počty letů musí být
naprosto stejné, kromě otevřenosti této
smlouvy, která zajišťuje, že nemůže
být nic na území té které země,
co nemůže být zkontrolováno, obsahuje
smlouva celou řadu velmi přesných technických
podrobností.
Každý let musí být stanoven podle úkolového
plánu. Každý let je vymezen z určitých
letišť. Jsou to tzv. "letiště otevřeného
nebe". Má to takový pěkný, romantický
název. V naší zemi jsou "letiště
otevřeného nebe" v Praze, Bratislavě
a Košicích.
Ve smlouvě jsou rozpracovány velmi detailní
podmínky, jak se bude komunikovat, řekněme,
s řízením letového provozu, jakým
způsobem se učiní přistání
do země, v níž se kontrola bude dělat,
a zejména jakými přístroji se bude
zkoumat.
Společný zpravodaj SN Holáň Ve smlouvě
je řečeno, že po určitou dobu smí
být používána relativně hrubá
technická zařízení, dovolující
snímkování předmětů
z rozlišovací schopností 30 cm na zemi.Teprve
po určité době mohou být zdokonalovány
tyto senzory, ale takovým způsobem, aby žádná
země nemohla disponovat senzorem dokonalejším
než ostatní země.
Celá smlouva po technické stránce ukazuje
na něco zajímavého, že jednak v diplomacii,
jednak v obranné politice začíná hrát
roli něco ne jako ústřední, centralistická
kontrola, ale začíná hrát roli, matematicky
bychom řekli, paralelistické myšlení,
tedy, že síť států se vzájemně
kontroluje.
Co je velmi důležité u každé smlouvy,
to jsou výpovědní podmínky. Tato smlouva
má v zásadě neomezenou platnost, ale vždycky
může být vypovězena takovým způsobem,
že výpověď vstupuje v platnost po šesti
měsících po podání výpovědi.
Organizačně je smlouva zajištěna tak,
že existuje útvar, který se jmenuje konzultativní
sbor této smlouvy, který řídí
rozpisy letů nad jednotlivými zeměmi, zprostředkovává
dohody. V naší zemi se podrobnostmi zabývá
Ústav kontroly odzbrojení, který je součástí
našeho generálního štábu.
Co se týče změn v doplňcích,
ty mohou být dávány velice operativně
tím způsobem, že se odesílají
tzv. registračním střediskům, které
jsou v Maďarsku a v Kanadě. A jestliže se tři
země shodnou na potřebě změny této
smlouvy, musí být svolána konference do určitého
počtu dnů, tuším šedesáti
dnů, a zváženy důsledky, které
tato změna bude mít pro další dodržování
smlouvy.
Co do bezpečnosti nebo řekl bych informační
bezpečnosti naší země nebo každé
té země, která se účastní
smlouvy, tam existuje mechanismus, který tu bezpečnost
zajišťuje. Například každá
strana, jestliže chce vykonat určitý let, musí
sestavit úkolový plán, a ten úkolový
plán musí být schválen pozorovanou
zemí. Existuje omezení senzorů, o nichž
jsem už mluvil, existuje nutnost přijmout na palubu
člověka přijímající
země při průzkumném letu a existuje
nutnost bezúplatného předání
výsledků tohoto průzkumu v přijímající
zemi.
V tabulkách, které jsou přílohou této
smlouvy, je stanoveno, kolik letů přijímáme,
kolik letů můžeme vykonat - v našem případě
jsou to prakticky tři lety - je specifikována vzdálenost
pro každý let - u nás jsou to tuším
vzdálenosti šest až osm set kilometrů
- jsou specifikována letiště, ale o tom už
jsem také mluvil.
Smlouva je opravdu propracována do takové dokonalosti,
že se možná hodí jako učební
příručka pro toho, kdo připravuje
třeba poslanecký návrh zákona. Jsou
v ní vyřešeny všechny problémy
technické, a to do nejmenší dokonalosti, jsou
v ní vyřešeny problémy právní,
organizační a finanční. Samozřejmě,
že taková smlouva má aspekty obranné
a má aspekty diplomatické. Ty aspekty obranné
zhodnotil výbor branně-bezpečnostní
v parlamentu. Otázky diplomatické jsme hodnotili
spíše ve výboru zahraničním.
Já zde zdůrazním jenom tři. Je to
otevřenost vůči světu, vyváženost
smlouvy a vyslovený znak mírotvorného úsilí.
A to je důvod, pro který já například
sám doporučuji přijetí této
smlouvy. My na té smlouvě samozřejmě
nemůžeme nic změnit. Můžeme ji
buď zamítnout, nebo přijmout. Kolega Mikloško
vám podá další informace a také
stanoviska národních rad. Já vám jenom
sdělím stanovisko výboru branně-bezpečnostního
a zahraničního.
Branný a bezpečnostní výbor vyslechl
a vzal na vědomí zdůvodnění
přednesené v zastoupení pana ministra dr.
Ivanem Majerčinem, ředitelem odboru federálního
ministerstva zahraničí, a vzhledem k politickým
a bezpečnostním zájmům České
a Slovenské Federativní Republiky doporučuje
tento výbor smlouvu k projednání ve Federálním
shromáždění a doporučuje ratifikovat
ji.
Zahraniční výbor jako gesční
výbor federálního parlamentu vyslechl opět
tuto zprávu, vyslovil s ní souhlas a doporučil
projednat předložený vládní návrh
na společné schůzi sněmoven a vyslovit
s ním souhlas ve smyslu návrhu schvalovacího
usnesení tak, jak je obsažen v tisku 144. Čili
je tady jak mé osobní doporučení,
tak doporučení parlamentních výborů
i gesčního výboru, kterým byl výbor
zahraniční. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Holáňovi. Teraz
prosím pána poslanca Mikloška za výbory
Snemovne ľudu.
Společný zpravodaj výborů SL J. Mikloško:
Vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia! Ja by som ešte doplnil
tieto obidve správy. Zo svojej správy si škrtám
to, čo už bolo povedané. Budú to lietadlá
neozbrojené, s presne povolenými aparatúrami,
za účasti zástupcov pozorovaného štátu,
ktorý bude mať prístup ku všetkým
získaným výsledkom. V rámci Československa
bude v prvých troch rokoch prvá fáza, kde
budú prijaté tri lety. Bola tu spomenutá
Kanada, Španielsko a ešte Ukrajina. V prípade
rozdelenia na samostatné štáty - čo
je už skutočnosťou - vznikne nutnosť zmien
niektorých parametrov letov. V druhej fáze bude
podstatne lepšie technické vybavenie. To si ešte
vyžaduje posúdenie nákladov. Federálne
ministerstvo obrany odhaduje náklady v druhej fáze
asi na trinásť miliónov dolárov a dvesto
štyridsať miliónov korún, čo si
bude vyžadovať dovoz moderných prieskumných
prostriedkov, ktoré by však boli využívané
i v iných oblastiach, ako je diaľkový prieskum
Zeme - v geometrii, životnom prostredí, meteorológii
a ešte aj v iných ďalších oblastiach.
V rámci Vyšegrádskej trojky sa hľadali
také podmienky spolupráce, aby prieskumné
lietadlá boli spoločné pre všetkých
členov trojky. Viedlo by to k zníženiu nákladov.
V prípade Vyšegrádskej štvorky navrhujem
postupovať obdobne. To, že sa skladá zmluva preambule
z devätnástich článkov z príloh,
a) a 1 a) z piatich dodatočných rozhodnutí,
ešte tiež - myslím - nebolo povedané.
V týchto článkoch sa hovorí o kvótach
počtu letov, o dovolených senzoroch, presne sa definujú
ustanovenia na vykonanie pozorovacích letov, hovorí
sa o pojme tranzitný let a o povolených odchýľkach
v odletových plánoch atď. Sú tam naozaj
precízne vyčerpané všetky možnosti,
ktoré pri letoch môžu nastať.
O konzultatívnej komisii sa už hovorilo. Záverom
tieto články hovoria o možných dodatkoch.
Zmluva vstupuje do platnosti šesťdesiat dní po
uložení dvadsiatich ratifikačných listov,
kedy dvadsať štátov ratifikuje túto zmluvu.
Doteraz ju ratifikovala len Kanada. Tá ju aj iniciovala.
My by sme boli teraz druhým štátom, ktorý
by ju ratifikoval, čo by bolo - myslím - aj politicky
významné. Ďalej sú tam technické
detaily o senzoroch, o postupoch pri letoch a odletoch, o preletových
inšpekciách lietadiel a senzorov, o posádkach
lietadla, o koordinácii letov a konzultatívnej komisii
otvoreného neba.
V záveroch tých piatich dodatočných
konkrétnych rozhodnutí sú ďalšie
detaily, napríklad o financovaní nákladov,
o metodike výpočtu maximálnej výšky
letu v závislosti od senzorov, o charaktere kamery pre
lety. Tieto všetky dodatky vstupujú do platnosti súčasne
so zmluvou o otvorenom nebi.
Konštatujem, že zmluva je precízne vypracovaná,
neznevýhodňuje žiadnu stranu, posilní
dôveru v bezpečnosť v Európe a v Severnej
Amerike, zodpovedá našim bezpečnostným
a politickým záujmom i obom nástupníckym
štátom.
Zahraničný výbor Českej národnej
rady a výbor pre právnu ochranu a bezpečnosť
prerokovali vládny návrh a odporúčajú
Federálnemu zhromaždeniu, aby s ním vyslovilo
súhlas. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre petície, právnu ochranu a bezpečnosť
tiež zmluvu prerokoval, súhlasí s vládnym
návrhom a odporúča Federálnemu zhromaždeniu,
aby uvedený návrh tiež schválilo.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Písomné prihlášky
do rozpravy nemám. Chce sa niekto vyjadriť k problematike
tohto vládneho návrhu? (Nikdo se nehlásil.)
Nevidím žiadny záujem. Takže môžeme
pristúpiť k hlasovaniu. K tomu, samozrejme, musíme
mať potrebný počet poslancov v rokovacej sieni.
Prosím poslancov, aby sa dostavili hlasovať. Budeme
hlasovať o vládnom návrhu, ktorým sa
predkladá na vyslovenie súhlasu Federálnemu
zhromaždeniu Zmluva o otvorenom nebi.
Vážené Federálne zhromaždenie,
pristúpime k hlasovaniu. Hlasujeme o návrhu schvaľovacieho
uznesenia k vládnemu návrhu, ktorým sa predkladá
na vyslovenie súhlasu Federálnemu zhromaždeniu
ČSFR
Zmluva o otvorenom nebi, podpísaná v Helsinkách
23. 4. 1992.
Snemovne sú uznášaniaschopné, pretože
v Snemovni národov je osemdesiatštyri poslancov zvolených
v Českej republike a štyridsaťdva v Slovenskej
republike. Je prítomných sedemdesiatsedem poslancov
Snemovne ľudu. Na prijatie tohto uznesenia stačí
nadpolovičná väčšina prítomných
poslancov. Hlasujeme v oboch snemovniach súčasne.
Kto je za prijatie schvaľovacieho uznesenia podľa tlače
č. 144, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 10.35
(SN 85, SL 77)
Kto je proti?
(SN 0, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 0, SL 0)
Konštatujem, že v Snemovni národov bolo osemdesiatpäť
za, nikto proti, nikto sa nezdržal. V Snemovni ľudu
bolo sedemdesiatsedem za, nikto nebol proti, nikto sa nezdržal.
Môžem konštatovať, že všetci prítomní
poslanci hlasovali za prijatie tohto uznesenia.
Konštatujem, že vzhľadom na súhlasné
uznesenie oboch snemovní Federálne zhromaždenie
ČSFR súhlasí so Zmluvou o otvorenom nebi,
podpísanou v Helsinkách
23. 4. 1992.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 100, SL
č. 130, SN č. 135)
Vážené kolegyne a kolegovia! Pretože musíme
nejakým spôsobom uzatvoriť problematiku, ktorú
ste tu otvorili ráno v súvislosti s tým,
že v časti poslancov, ktorí nepodporili včerajší
vládny návrh ústavného zákona
o zániku federácie, boli určité individuálne
námietky či protesty, stanovujem jedenástu
hodinu na odovzdanie týchto eventuálnych námietok.
Uzatváram celý problém do jedenástej
hodiny.
Teraz môžeme pristúpiť k prerokovaniu ďalšieho
bodu nášho programu, ktorým je vládny
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 213/1992 Zb., o spotrebných daniach,
tlač č. 145, a návrh uznesenia Snemovne ľudu
a Snemovne národov, tlač 174.
Bod programu 3 : Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 213/1992 Sb., o spotřebních daních
(tisk 145) a návrh výborů SL a SN (tisk 174)
Návrh odôvodní za vládu ČSFR
minister financií pán Jan Klak. Prosím, pán
minister, máte slovo. Prepáčte, pán
minister, pred vami sa chce vyjadriť - zrejme procedurálne
- pán poslanec Měrák.
Poslanec SN P. Měrák: Děkuji za slovo, pane
místopředsedo. Chtěl bych se zeptat, v jakém
vztahu budou zákony České národní
rady, které schválila minulý týden,
s našimi, které právě začínáme
projednávat. Chtěl bych, aby to pan místopředseda
řekl hned na začátku.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán minister určite na to bude reagovať.
Podľa môjho názoru ide o stanoviská národných
rád pre Federálne zhromaždenie. Prosím,
pán minister, reagujte vtedy, keď to budete považovať
za vhodné.
Ministr financí ČSFR J. Klak: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, páni poslanci, zákon
o spotřebních daních byl Federálním
shromážděním schválen 16. dubna
tohoto roku. Na základě dotazů, námětů,
které vznesli pracovníci finančních
úřadů a budoucí plátci daně
s dlouholetou praktickou zkušeností, byl zpracován
návrh novely, která má co nejvíce
usnadnit praktické použití zákona o
spotřebních daních.
Návrh novely byl zpracován v úzké
součinnosti s pracovníky republikových ministerstev
financí a projednán jednak v meziresortním
připomínkovém řízení,
jednak ve stálé komisi Legislativní rady
České a Slovenské Federativní Republiky
pro obchodní a hospodářské právo.
Návrh novely byl schválen vládou České
a Slovenské Federativní Republiky 21. 10. tohoto
roku.
náměstek Klak
Novela, jak už jsem řekl, obsahuje především
technickolegislativní úpravy umožňující
snazší spravovatelnost spotřebních daní.
Kromě drobných úprav jde především
o zpřesnění pojmu vyskladnění
v § 2, o precizní vymezení vzniku daňové
povinnosti v případě škod a mank v §
5, o zpřesnění daňových dokladů
v § 10, o lepší vymezení splatnosti a
odvodu daně v § 14 a o zpřesnění
daňového režimu v přechodném
období v § 41.
Novela obsahuje také dvě věcné změny
zákona. Do předmětu spotřební
daně z uhlovodíkových paliv a maziv se doplňují
jejich směsi a další ropné výrobky,
které lze používat jako méně
kvalitní náhradu motorové nafty. Tyto výrobky
budou zdaňovány stejnou sazbou jako motorová
nafta.
Další věcnou změnou je doplnění
nové, vyšší sazby za cigaretový
tabák. Jde o změny, jejichž účelem
je předcházení daňovým únikům.
Navržená novela většinou nezakládá
ekonomické dopady jak na státní rozpočet,
tak na plátce daně a na konečné spotřebitele.
Dopady z navržených věcných změn
jsou zanedbatelné a nevyčíslitelné.
Nelze totiž zjistit, kolik spotřebitelů používá
náhražku motorové nafty, nebo kolik spotřebitelů
kouří balené cigarety.
Návrh novely byl projednán ve výborech
Federálního shromáždění
a předkladatel souhlasí se změnami a úpravami,
které vyplývají z usnesení garančních
výborů finančních a rozpočtových.
S ohledem na to, co jsem řekl, vám doporučuji,
abyste předložený návrh novely schválili.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Návrh bol prikázaný
výborom ústavno-právnym, sociálnym,
finančným a rozpočtovým, hospodárskym
a pre životné prostredie oboch snemovní.
Po prerokovaní vo výboroch pripravili tieto písomný
podklad, teda spracovali ho výbory finančné
a rozpočtové v tlači 174 a poverili pánov
poslancov Hábu za Snemovňu ľudu a Padevěta
za Snemovňu národov prednesením spravodajských
správ. Obaja páni sú už prítomní
za predsedníckym stolom. Pýtam sa, kto z vás
vystúpi ako prvý, vážení kolegovia.
Pán poslanec Zdeněk Hába, spravodajca za
výbory Snemovne ľudu.
Společný zpravodaj výborů SL Z. Hába:
Vážené paní, vážení
pánové, výbory rozpočtové a
finanční projednaly vládní návrh
zákona, který vám byl předložen.
Projednaly také připomínky, které
přišly z výboru ústavně-právního,
hospodářského, sociálního a
výboru pro životní prostředí
z obou sněmoven. Dodatečně přišlo
ještě vyjádření národohospodářského
a rozpočtového výboru NR SR, které
však bohužel nemohlo být projednáno na
zasedání výboru.
Ve všech vyjádřeních je obsažen
souhlas s návrhem zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 213/1992 o spotřebních
daních a ve všech vyjádřeních
výborů jsou rovněž obsaženy připomínky
k textu tohoto zákona. Některé z těchto
připomínek se shodují.
Výbor, který byl pověřen garancí
za tento vládní návrh, zákon projednal,
a v návrhu tisku 174, který máte před
sebou, uvedl, které změny doporučuje na rozdíl
od původního textu uvedeného ve vládním
návrhu.
Jelikož se předkladatel ztotožnil se změnami,
které byly uvedeny, domnívám se, že
není zapotřebí, abych je nějak zvlášť
komentoval. Zejména proto, že všechny změny
jsou v tisku 174 podtrženy, takže je zřejmé,
k jakým změnám došlo. Je z toho zřetelné,
že v podstatě jde o změny technického
rázu, které neovlivňují ani výnosy
daně, ani případné škody, ani
nemají žádný jiný význam,
než učinit zákon dokonalejší, srozumitelnější
a lépe proveditelný.
K tomu bych snad ještě dodal, že jediný
případ, kdy výbory finanční
a rozpočtové nehlasovaly naprosto jednomyslně,
i když se to už projednávalo minulý týden,
byl případ, kdy se zvětšoval nezdanitelný
základ výroby vína ze 300 litrů na
500 litrů. Poslanci projevili o mnoho větší
porozumění pro potřeby vinařů,
než ministerstvo financí, proto ta změna na
500 litrů ročně.
Některé připomínky se projednávaly
věcně. Domnívám se, že o nich
bude mluvit kolega Padevět. Já se o nich zmiňovat
nebudu. Jen chci konstatovat, že při hlasování
ve výborech došlo k vzácné jednomyslnosti,
podobné, jak jsme toho byli svědky před chvílí.
Návrh výborů finančních a rozpočtových,
jak ho máte před sebou, je takový, že
doporučují Sněmovně lidu a Sněmovně
národů, aby předložený vládní
návrh zákona schválily. Děkuji vám
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Hábovi. Teraz prosím
pána kolegu Padevěta, aby predniesol spravodajskú
správu za výbory Snemovne národov.
Společný zpravodaj výborů SN M. Padevět:
Vážený pane předsedající,
vážení kolegové, vážení
hosté, nezbývá mi, než doplnit tuto
zprávu a zmínit se ještě o jedné
skutečnosti, kterou asi všichni, kteří
jsou z české části obou sněmoven,
vědí velmi dobře, že totiž tento
zákon byl již přijat v ČNR. My proto
vycházíme z toho, že pro českou část
by vlastně všechny připomínky, které
bychom tady projednávaly, měly být obsaženy
už v českém zákoně.
Předkladatel, s kterým jsem věc konzultoval,
souhlasí s tím, že tisk 174, který jste
dostali, obsahuje to, co ČNR přijala. Do dnešního
dne totiž z ČNR konkrétní tisk nemáme
k dispozici, takže připomínky, které
jsme dostali, bych ještě doplnil o usnesení
výboru zemědělského, lesního
a vodního hospodářství NR SR, ve kterém
se objevují některé připomínky,
které již byly akceptovány ve výboru
finančním a rozpočtovém, a jsou tedy
obsaženy v tisku 174. Některé z těchto
připomínek by ještě měnily obsah
tohoto tisku. Pokud je někdo z poslanců vezme za
své, předpokládám, že je v rozpravě
uvede. (Já je nebudu číst, protože bychom
se zbytečně v této věci zdržovali.)
Ještě bych se vrátil k tisku 174. Pro úplnost
a vaši přehlednost jsou podtrženy ty klauzule,
které se měnily ještě v průběhu
jednání finančního a rozpočtového
výboru a na kterých jsme spolupracovali s legislativou
Federálního shromáždění.
Většinou se to týkalo některých
drobných nuancí ve stylistice, ale jsou tam samozřejmě
i věci závažné - jako např. již
zmíněná změna o objemu výroby
vína z 300 a 500 litrů. U této změny
bych se ještě zmínil o připomínce
právě citovaného slovenského výboru
pro zemědělství, který navrhoval tento
objem zvýšit dokonce na 1000 litrů ročně.
V rámci hladšího průběhu a urychlení
této schůze bych tedy v tomto okamžiku zůstal
u podkladů, které jsem vám řekl, a
dávám ke zvážení, zda ještě
budete chtít doplnit usnesení výboru finančního
a rozpočtového, který je garančním
a který vám doporučuje za Sněmovnu
národů i Sněmovnu lidu přijmout to,
co je v tisku 174. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ak som dobre rozumel, obaja spravodajcovia
odporúčajú, aby sa základom nášho
rokovania stal vládny návrh v znení uznesenia
výborov, ako je uvedené v tlači 174. Pán
minister súhlasí za vládu ČSFR s pripomienkami
týchto výborov, ktoré sú tam uvedené,
takže nie je dôvod pre to, aby sme nerokovali o tlači
174. Tá bude podkladom našej rozpravy, základom
pre prijímanie eventuálnych pozmeňovacích
návrhov.
Po úvodnom slove, odôvodnení návrhu
a prednesení spravodajských správ otváram
diskusiu k tomuto bodu vládneho návrhu.
Zatiaľ sa do rozpravy prihlásil pán poslanec
Pavel Delinga, nikto ďalší prihlásený
nie je. Odovzdávam slovo poslancovi Delingovi zo Sociálnodemokratickej
strany Slovenska.