Středa 18. listopadu 1992

Poslanec SL I. Sviták: Kolegyně a kolegové, doufám, že jsem na téže úrovni, jako Francouzi - aspoň pět bodů pod úrovní českou. Nicméně se odvažuji před vás předstoupit s pokusem o charakteristiku naší státnosti, s varovnými slovy, která jsou odvozená z dějin, nikoli ze snahy vás překvapit.

Jeden z největších filozofů 19. století, který byl ve své době považován za naprostého blázna, se jmenoval Sören Kierkegaard. Ten uvádí, že v jedné dánské vesnici začal hořet cirkus. Klaun běžel pro pomoc, ale lidé ve vesnici se domnívali, že jde o vtip, že ten klaun chce jenom nalákat návštěvníky do cirkusu. A tak cirkus i obec shořely. Protože klaun přece nemůže mít pravdu. V masce klauna vám říkám, že naše vesnice je ohrožena požárem našeho cirkusu, ale říkám vám to s plným vědomím, že tato prognóza bude pro vás většinou směšná.

Jak se vyvíjela stručná historie československé státnosti, pokud je ji možno vtěsnat do pěti minut? V roce 1868 se rakouští Němci poučili z porážky, z války s Pruskem a federalizovali svůj stát s Maďary tak, že ekonomická a politická moc jim zůstala nadále v rukou. Češi byli vyloučeni z role mocenské elity a nestali se partnerem federativní změny. O padesát let později, v roce 1918, Češi se poučili, převzali úlohu mocenské elity a vyloučili Němce a menšiny z nového uspořádání. Nezměnili ekonomické vlastnické vztahy, protože byli ovládáni fikcí čechoslovakismu a národního státu. O pouhých dvacet let později, v letech 1938 - 1939, Němci a Slováci se poučili, odmítli Český stát, odtrhli se a všechna tři etnika se dostala do úplné závislosti na Hitlerově třetí říši. Okupace zpochybnila životnost národního československého státu. O sedm let později, v roce 1945, Češi se poučili, odmítli společný stát s menšinami, odsunuli Němce, zestátnili jejich majetek jako náhradu za válečné škody okupace a vrátili se k fikci čechoslovakismu bez Němců a bez reálného vlivu Slováků.

O pouhé tři roky později se čeští komunisté poučili, "znárodnili" majetek slovenské i české maloburžoazie a zametli národní aspekty pod koberec. Vliv zahraničního západního kapitálu byl vystřídán přímým vlivem sovětské byrokracie. O dvacet let později, v roce 1968, sovětští komunisté se poučili, zabrali stát československých komunistů a okupací zavedli přímou kontrolu vlastnických a politických vztahů. Nová federace Čechů a Slováků se stala věcně bezobsažnou.

O dvacet let později byla zahájena cesta zpět.

V roce 1989 se sovětská moc zhroutila a nastal retrográdní proces. Česká maloburžoazie se poučila, konfiskovala národní majetek pro sebe a zrušila tak faktický základ byrokratické diktatury tehdejšího státu.

O pouhý rok později, v roce 1990, volbami skončil politický monopol a byly tak anulovány výsledky znárodnění a Února 1948. Restituce zpochybnila platnost dřívějších znárodňovacích dekretů. Odsunutí Němci se rychle poučili. V roce 1991, v jednání o československo-německé smlouvě, odmítli Benešovy dekrety z roku 1945 a vznesli nárok na restituci vlastního majetku v pohraničí. Hospodářská moc přestala být kontrolována československým státem a národním zájmem. O pouhý jeden rok později, v roce 1992, se Slováci poučili, odmítli dosavadní federaci a vyhlásili svůj suverénní stát. Češi se rozhodli sólově dezertovat na Západ. Oba státy se staly přímo závislé na pohybu zahraničního kapitálu.

Co se stane v roce 1993? Západní Evropané se poučí a převezmou úlohu mocenské elity. Vyloučí jak Čechy, tak Němce, tak Slováky z reálného vlivu. Ovládáni fikcí svého návratu do Evropy, my Češi, jsme pohřbili jak myšlenky svého národního státu, tak naší společné unie. Co z toho vyplývá jako závěr? Dnešním hlasováním prožíváme čtvrtý Mnichov v krátké historii tohoto státu. Hlasujeme o tom, zda bude, nebo nebude existovat další kapitulace před tak zvanou realitou.

Dnes je opozice státotvorná a vláda je státoborná. Z československého dominia se stalo česko-slovenské kondominium; a nakonec zbývá jenom německý kondom. Během tří let pravicové hegemonie vláda věcí tvých, lide český, se vrací do německých rukou. A nikdo necinká klíči. Rozhodnete-li se přijmout to, co je dnes předmětem našich úvah - čtvrtý Mnichov bude mít stejně tragické následky jako ty ostatní, protože historie je neoblomná. Nikdy nám nepromine tento čtvrtý Mnichov. Souhlasím plně s hodnocením, které zde přednesl Miloš Zeman. Již nikdy Mnichov. Toto heslo mne ovládá od doby, kdy jsem jako třináctileté dítě poslouchal zprávy o konferenci v Mnichově. Tehdy jsem si nedovedl představit, že by se o čtvrtém Mnichovu rozhodovalo v Praze, ve Federálním shromáždění suverénního státu.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem. Teraz vystúpi pán poslanec Lux. Niektoré prihlášky boli stiahnuté. Poviem poradie: pán poslanec Lux, pán poslanec Dyba, pán poslanec Němec, pán poslanec Mihalik, pán poslanec Klaus, pán poslanec Daněk, pán poslanec Vodička, pán poslanec Moric.

Poslanec SL J. Lux: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolil bych si nejdříve několik slov rekapitulace. Většina lidí v České republice byla bezesporu pro společný stát. Pro fungující společný stát, pro stát, který má společnou obranu, měnu a společnou právní subjektivitu. Volby na Slovensku zcela jasně ukázaly, že strany, které pro tento společný stát byly, zcela prohrály. Uspěly a vyhrály ty strany, které buď chtěly samostatný stát, a nebo chtěly uchopit některé z výrazných prvků nebo kompetencí tohoto společného státu. Následné kroky z demokratických voleb vzešlé slovenské politické reprezentace, jako je vyhlášení svrchovanosti a ústavy, jsou pro nás nepřehlédnutelné a ukazují zcela jednoznačnou vůli slovenského národa vyjádřit svoji svébytnost, svoji svrchovanost v samostatném státě.

Schválený zákon o rozdělení majetku federace je významným signálem pro okolní svět a je jenom jedním z posledních bodů této rekapitulace.

Vážení kolegové, nechtějme být v roli klaunů pana Svitáka, rozdělivších si majetek a potom naříkajících nad jeho dělením. To je pošetilost. O co jde některým představitelům levice. Je třeba to říci přímo. Je to snaha využít momentální situace. Snaha těžit z toho, že pro mnoho lidí je těžko pochopitelné, proč bychom měli měnit vlajku či jinak zpívat hymnu nebo jinak měnit věci, které jsou našemu srdci blízké.

Snaha SDĽ o referendum je nevěrohodná. Vždyť přece poslanci téže strany podpořili ve slovenském parlamentu vyhlášení svrchovanosti, vyhlášení ústavy svrchovaného samostatného státu. A nyní tady hovoří, že je třeba o tom ještě jednat nějakým jiným způsobem.

Otázka některých představitelů české levice je zcela pochopitelná. Jsou v opozici a snaží se těžit z každé situace. Je to pochopitelné a nikdy v historii tomu nebylo jinak.

Dovolil bych si citovat Abrahama Lincolna, který při své inauguraci do prezidentského úřadu řekl: "Všechny lidi lze klamat po určitý čas. Určité lidi lze klamat po všechen čas, ale nelze klamat všechny lidi po všechen čas."

Chtěl bych říci těm, kteří straší katastrofickými scénáři nebo lépe řečeno těm, kteří se jimi nechávají strašit, aby našli na půdě svého domu některé noviny z roku 1987 či 1988 a aby si přečetli dva tři úvodníky, aby si trochu srovnali krok.

Vážení přátelé, máme před sebou dvě cesty. Cestu bezradnosti, chaosu, zamlžování, cestu, která se může stát stylem vedoucím dříve nebo později k bezvládí, a nebo cestu dohody, smlouvy, vzájemného respektování.

Česká vládní koalice zvolila cestu druhou, jako cestu respektující zájem občanů, jako cestu, která zajistí pokojný a důstojný průběh dnů příštích. Často slyšíme, že končí spolužití Čechů a Slováků. Někteří by si to možná přáli, jiní tím alespoň straší. Ale mohu říci se vší odpovědností, že spolužití Čechů a Slováků nemůže končit, naopak musí získat zcela novou kvalitu. Je zde obrovská šance, obrovská naděje, aby skrz vzájemné respektování, skrz vzájemné spolužití jsme rozpletli onen spletenec nekorektnosti, zamlžování a podezřívání a postavili zde zcela novou kvalitu, kterou můžeme, chceme-li, opřít i o tradici cyrilo-metodějskou. Naše vzájemná integrita bude přece nekonečně větší než mezi kterýmikoliv státy či zeměmi Evropského společenství. To je třeba si uvědomit.

Vážení kolegové, obracím se na vás, na poslance, abychom respektovali hlas svého svědomí, abychom povýšili tento svůj hlas nad hlas strany či nad osobní ambice. Přeji svým kolegům a kolegyním, poslancům, abychom našli odvahu učinit to, co velí rozum, a to nejlépe vlastní. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem vám, pán poslanec. Teraz má slovo pán poslanec Dyba, pripraví sa Igor Němec.

Poslanec SN K. Dyba: Pane předsedající, vážená sněmovno, byl jsem patrně jako jediný z ministrů současné české vlády v české vládě i v celém uplynulém volebním období. Zažil jsem mnohá jednání s našimi slovenskými kolegy. Seděl jsem často v České národní radě. Měl jsem možnost nyní pozorovat a naslouchat, co se děje zde na půdě - jak říkám - velkého parlamentu.

Mám za sebou mnoho let, když jsem se zabýval takřka denodenně hospodářstvím, především československým hospodářstvím.

Říkám tato slova proto, abyste s tímto vědomím slyšeli to, co řeknu v následujících větách.

Myslím - a ta zkušenost mne k tomu vede jednoznačně -, že neexistuje nadále vůle ke společnému státu, k rozumnému federálnímu uspořádání věcí. Avšak - a ta zkušenost mi to znovu říká - je tady vůle mezi oběma republikami spolupracovat a rozumně koexistovat po rozdělení federace. Myslím, že není většího důkazu, než síť připravených a uzavřených smluv, vzájemně podepsaných smluv.

Myslím, že jich už je hodně přes dvacet a jsou připraveny další k podpisu.

To je obrovský kontrast s tím, co třeba vidíme v jiných zemích, v jiných státech, v jiných federacích, které se rozpadají, rozcházejí. Mám na mysli třeba nedávnou zkušenost z návštěvy Slovinska, slovinskou návštěvu premiéra Klause, kde jsem s ním měl možnost být a konzultovat na místě případ slovinský. Slovinci, kteří chtěli uzavřít alespoň s Chorvatskem celou řadu podobných dohod, nebyli s to toho vůbec dosáhnout. Jediná, která byla podepsána, nebyla ratifikována v chorvatském parlamentě. Myslím, že tento kontrast říká hodně o naší situaci, o velké zodpovědnosti, která je pociťována na české i slovenské straně.

Pro budoucí spolupráci, nutnou, úzkou a smluvně podloženou koexistenci obou samostatných republik České republiky a Slovenské republiky - v daném prostoru, ze kterého nemůžeme uniknout, je tak nesmírně důležité, jak bude uskutečněn způsob rozchodu, způsob nevyhnutelného rozdělení federace. Dobře, slušně i formálně dobře provedené rozdělení v krátkém čase - a řekl bych přímo přátelský rozchod - klíčově podmíní způsob spolupráce a žití vedle sebe v budoucnu.

Bývá zde často zmiňována otázka nákladů rozdělení. Ano, je jisté, že jisté náklady zde budou, ale jde o to je minimalizovat. V současném období jde o to je minimalizovat, a proto jsou důležité ty smluvní úpravy, aby pro občana a pro podniky byly tyto náklady co nejmenší.

Otázka samozřejmě zní, jaké náklady jsou spojeny s druhou alternativou, tj. s rozdělením, které de facto existuje, ale s oddalováním formálního rozhodnutí o něm. Nebo jinak řečeno - jaké jsou náklady rozdělení versus náklady na pokračování status quo, pokračování nejistoty předstírané společné státnosti. Tyto náklady totiž nelze vyčíslit, ale určitě jsou velmi reálné. Mají však společného jmenovatele. A tím je ztracený čas. Ano, hlavní ztrátou z předstírané společné státnosti a oddalování formálního ústavního řešení je čas. A některými požadované referendum. Já rozumím této věci, vím, o co jim asi jde. Ale toto, ať už jsou jejich úmysly jakékoli, může náklady v podobě ztraceného času pouze znásobit.

Zapomnělo se snad na to, co v souvislosti s ekonomickou reformou se tak mnohdy zdůrazňovalo - že čas je pro nás tou nejvzácnější komoditou? Na tomto faktu se nic nemění. Problém je v tom, že ztráta času spojená s prodlužováním federace, nefederace, konfederace nebo co to vlastně teď existuje, se projeví až se zpožděním a v podobách, které budou zastírat kauzalitu věci. Už dnes se jakoby zapomíná, kde jsou hlavní příčiny našich hospodářských a jiných problémů. Zaznívají hlasy, že za všechno může reforma a až se ztráta času výrazně projeví v ekonomické oblasti, bude se to zase svádět na reformu a paradoxně jistě i na snahy o rozbití státu. Kdo to bude asi politicky odnášet? Každopádně však platí, že to dopadne na všechny lidi v tomto státě. Proto rychlost a řádnost formálního dořešení rozchodu je tak důležitá.

Několik slov k tomu, co zde též zaznělo často: mezinárodní souvislosti rozdělení. Myslím, že svět - a celá řada jednání, která jsem měl, o tom svědčí - bez problémů přijme toto rozdělení. Jde jenom o to, aby bylo slušné, civilizované a jak jsem řekl, připravené, smluvně podložené. Svět s tím nemá žádný problém. Jestliže my takto před svět předstoupíme, jsem si jist, že to pro nás bude velice úspěšný vklad do budoucí spolupráce obou republik.

Zazněla zde celá řada silných slov ze strany například pana poslance Svitáka o tom, že budeme patřit Německu. Možná, že to je jeho problém, ale já myslím, že my máme dostatek sebevědomí, abychom věděli, že reálná situace bude jiná, že reálná situace bude záviset na tom, jak silná bude především naše ekonomika. Zde - podle mého názoru - za předpokladu, že dokážeme rychle dotáhnout formálně rozdělení do konce, máme ty nejlepší předpoklady, abychom tento problém necítili tak silně jako pan poslanec Sviták. Tento problém je skutečně pseudoproblém a já ho vůbec ve svých jednáních s německými podnikateli, s německými ministry, s kýmkoli naprosto, ale naprosto necítím.

Nemám tu nevíru ve vlastní síly, která čišela z jeho projevu. Myslím, že nostalgie v tomto okamžiku nad minulostí nemá smysl. Je třeba přijmout nevyhnutelné a dívat se především do budoucna. Proto si myslím, že zodpovědnost leží skutečně na tomto shromáždění, je v této chvíli nesmírně důležité, abychom formálně dokončili to, co fakticky už dokončeno bylo. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem. Teraz vystúpi poslanec Igor Němec. Pripraví sa pán poslanec Mihalik.

Poslanec SL I. Němec: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Jsme před hlasováním o zániku federace. Samozřejmě, že nemůžeme rozdělení Československa vnímat necitlivě, jakoby onen společný stát neměl pro Čechy svou historickou hodnotu, jakoby nám nebylo jeho zániku líto. Vždyť uvažme už jen ty oběti, které český národ pro Československo vynaložil. Tu lítost však nelze koncentrovat do dnešních dnů. Šlo přece o rozpad postupný. Lítost nad rozpadem svobodného a funkčního Československa byla už namístě v minulosti.

V roce 1945, když komunistický Sovětský svaz odřízl Československu Podkarpatskou Rus. Po roce 1948, když KSČ tento svobodný stát znevolnila a uvrhla do područí cizí velmoci. Po roce 1968, kdy z něho učinila nefunkční federaci a zavlekla ji do sovětské okupace. A naposledy, když se v předešlých dvou letech za masivní účasti současných i minulých komunistů na rozvolňování této federace prohloubila nefunkčnost československého státu.

Nemůže se nám jevit jinak, než jako pokrytectví, že teprve nyní, na závěr tohoto procesu rozpadu, roní krokodýlí slzy nad zánikem společného státu ti politici, kteří svým členstvím a svými postoji podporovali stranu, jež po řadu desetiletí rozkládala svobodné Československo svou vlastizrádnou službou v zájmu cizí velmoci. (Potlesk.)

Důsledkem a dědictvím toho všeho jsou naše dnešní potíže, kdy federace už prakticky neexistuje. To vše ale pro nás, Čechy, nesmí otupit náš smysl pro svobodný demokratický, vlastní stát. Samozřejmě, je k tomu třeba vynaložit úsilí.

Demokracie má být živější a čipernější, než starý režim, zvláště ta naše, říká náš první prezident v Čapkových Hovorech s T. G. Masarykem. My musíme mít pořád na mysli, že jsme malý národ v nepříznivém postavení zeměpisném. Prakticky nám to ukládá, abychom se měli víc ke světu, víc mysleli, víc dokázali, než ti druzí. Jen tak vybředneme z postkomunistické devastace. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi pán poslanec Mihalik, potom sa pripraví pán poslanec Klaus, pán poslanec Daněk, pán poslanec Vodička, pán poslanec Moric.

Poslanec SN M. Mihalik: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie! Čas nám letí, takže sa pokúsim byť stručný a zameriam sa len na jeden problém, pretože mám pocit, že tematika, súvisiaca s riešením štátoprávneho usporiadania, sa už takmer vyčerpala do maxima.

V súčasnej situácii je pochopiteľné, že tak, ako vystupovali jednotliví diskutujúci, triedili svoje postoje na kôpku tých, ktorí sa domnievajú, že zákon o zániku federácie je možné prijať aj bez podmienky referenda a potom, prirodzene, na tých z druhej skupiny, ktorí ako súčasť tohto zákona požadujú aj inštitút referenda, ako nám ho vo svojom dokumente predložila ČSSD.

Je potrebné objektívne povedať, že jedna aj druhá skupina mala na obhajobu svojich tvrdení argumenty vážne aj menej vážne.

Osobne ma však zaujíma postoj istých poslancov, ktorí ako podmienku alebo dobrú vôľu vôbec toho, že by sme mali riešiť a prijímať zákon o zániku federácie ako nevyhnutnú a prioritnú podmienku, stavajú len a len inštitút referenda. Hovorím to s ohľadom na súčasnú situáciu, ktorú prežívame, pretože situácia tu nie je taká, že by buď Federálne zhromaždenie alebo federálna vláda v spolupráci s republikovými inštitúciami varila akýsi nový štátoprávny proces; ten má svoje zákonitosti, ktoré sa v pravom slova zmysle vinú už od 17. novembra 1989.

V tomto smere, vážené dámy a vážení páni, si nalejme čistého vína. Veľa sa tu argumentuje tým, že občania majú právo rozhodnúť o takej dôležitej veci v rámci referenda. Isteže na to právo majú, ale keď zvážime súčasnú situáciu, v ktorej sa nachádzame, a pozorne si prečítame návrh ČSSD, zistíme, že týmto návrhom ide o všetko možné, len nie o zásadné riešenie štátoprávnych otázok. O čo všetko možné ide, to si už domyslíme.

Ja túto skutočnosť zdôrazňujem nie preto, že by som si myslel, že ČSSD nemá právo niečo také navrhnúť, ale preto, že keď sa tu toľkokrát zdôrazňuje právomoc občanov, i občania po čase zistia, o akú hru sa tu v skutočnosti hrá, že je to v podstate vec, ktorá nesúvisí so štátoprávnym usporiadaním, a len na margo tejto diskusie a potreby riešenia tejto problematiky sa to celé dáva do súvislosti.

Hneď na úvod dnešnej rozpravy pán poslanec Fišera vyjadril presvedčenie, že všetkým politickým stranám, ktoré sú na úrovni tohto Federálneho zhromaždenia ide o to, aby proces rozpadu federácie - nech by sa už uskutočňoval akokoľvek - aby v každom prípade prebiehal predovšetkým ústavnou a pokojnou cestou.

V tomto kontexte chcem vyjadriť želanie, že to myslel naozaj vážne a úprimne. V tejto súvislosti by som tomu bol veľmi rád.

Keď tu na záver citoval pán Sviták istého významného filozofa 19. storočia, dovolím si krátko vyjadriť aj ja jednu myšlienku istého filozofa z 19. storočia, ktorý vo svojej dobe nebol považovaný za blázna. Išlo o F. Hegela (nie F. Engelsa) a ten hovoril asi toto (ospravedlňte ma, jeho myšlienku nebudem citovať doslova): Každá historická udalosť sa v podstate v histórii vyvíja a opakuje dvakrát, ale s tým rozdielom, že po prvý raz ako istý významný proces a po druhý raz ako obyčajná fraška.

Stavať dnešnú situáciu štátoprávneho usporiadania do pozície politického status quo, konzervácia za každú cenu v súvislosti s usporiadaním nášho štátu, mi pripadá ako navodzovať tu znova frašku, ale už nie s tým, že by to bola fraška na spôsob istých cirkusových extempore, ale skôr čiernu frašku, ba až tragickú. Alebo, keď tu pán poslanec Zeman hovoril o zločinoch, tak si dovolím tvrdiť, že v dnešnej situácii sa snaha konzervovať proces štátoprávneho usporiadania rovná takému zločinu ako snaha o normalizáciu socializmu, a to ešte v dobe pred tromi rokmi. Myslím si, že k tomu by sme asi neradi dospeli. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Faktická poznámka, poslanec Ransdorf. Pripraví sa poslanec Klaus.

Poslanec SN M. Ransdorf: Děkuji kolegovi Mihalikovi, že odcitoval v tomto shromáždění Karla Marxe.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem. Pán poslanec Klaus. Pripraví sa poslanec Daněk. Pán poslanec Mihalik, faktická poznámka.

Poslanec SN M. Mihalik: Nepochybujem, že tieto výroky citoval aj K. Marx, ale autorom tohto výroku je F. Hegel. K. Marx to len rozvádza, podobne ako učenie francúzskych racionalistov a podobné veci, keď bol ešte mladohegelovec. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Faktická poznámka, pán poslanec Ransforf.

Poslanec SN M. Ransdorf: Pane kolego, nepleťte se do dějin filozofie, tady ten výrok, jak jste ho skutečně citoval, není Hegel, je to Marx. (Smích v sále.)

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ešte sa hlási pán poslanec Mihalik. Ale ja by som ešte odporúčal kolegom, aby si diskusiu o autorstve marxistických a nemarxistických filozofov vysvetlili mimo snemovne.

Poslanec SN M. Mihalik: Ja si ctím názor pána poslanca Ransdorfa, ale vo Federálnom zhromaždení máme aj knižnicu. (Smích v sále.)

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem pánom kolegom. Teraz má slovo pán poslanec Klaus, po ňom sa pripraví pán poslanec Daněk. Prosím, máte slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP