Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi
pán poslanec Mečl, pripraví sa pán
poslanec Zahradil. Ešte prečítam ďalších
kolegov: pán poslanec Mikloško, Kalina, Sviták,
Kočárník, Lux, Dyba, Ruml, Igor Němec,
Mihalik a Daněk.
Prosím, pán poslanec, máte slovo.
Poslanec SL J. Mečl: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
dovolte mi několik poznámek k předloženému
vládnímu návrhu zákona.
Pokud jde o věcnou stránku tohoto zákona,
mohu se odvolat buď na stanovisko, které formulovala
kolegyně Dordová, nebo i na poznámky kolegy
Ransdorfa, případně dalších poslanců.
Já o těchto otázkách hovořit
už nechci. Předseda federální vlády
při jedné příležitosti poznamenal,
že bylo všechno řečeno už mnohokrát
pro i proti, že situace je nezměnitelná, nezvratná
a že je zapotřebí přistupovat racionálně
k tomuto vládnímu návrhu, k tomuto řešení.
Chtěl bych, dámy a pánové, obrátit
vaši pozornost na to, co máme nyní před
sebou, co leží na našich lavicích, na
návrh ústavního řešení,
ústavního zákona, který předkládá
vláda, ústavně-právní výbory
ho doplnily o pasáže týkající
se transformace zákonodárné, výkonné
a soudní moci. Kolega Fišera a další předložili
zásadní pozměňovací návrh
týkající ratifikačního nebo
chcete-li následného referenda.
V tomto návrhu, který já osobně podporuji,
pokud jde o referendum, následné referendum, je
nepochybně vyjádřen určitý
posun a určitý kompromis nebo snaha po kompromisu
opozičních stran nebo opozičních klubů
ve Federálním shromáždění.
Není to již původní, originální
referendum. Není to již referendum, které mělo
vůbec zahájit proces verifikace, ověření,
zda zánik československého státu je
v zájmu československých občanů.
Je to již referendum, je to institut, který má
přijít až po schválení ústavního
zákona, kterým bude navrženo občanům,
aby se vyjádřili k tomu, zda stát má,
či nemá zaniknout. Já se domnívám,
že zatím rozprava ve Federálním shromáždění,
i když s řadou kolegů samozřejmě
souhlasím, nehledá a nesnaží se najít
modus vivendi, najít cestu z celé situace, která
před námi je, cestu ven, cestu do pozitivního,
konstruktivního řešení.
Myslím si, že opozice, a v tomto případě
sociální demokraté, formulovali určitý
kompromisní návrh opozičních klubů
ve Federálním shromáždění.
Předložili - opakuji - návrh na následné
referendum. Myslím si, že by vláda a zejména
kluby ODS a HZDS si měly uvědomit, že je to
určitá cesta, jak tento návrh ústavního
zákona dát do podoby, která by skutečně
odpovídala platné ústavě, dát
ho do podoby, která dá možnost občanům
vyjádřit se v referendu k zániku československého
státu a umožní případně
republikám řešit otázky dalšího
vývoje samostatných států.
Nemyslím si - a obracím se tady jak na kolegu Fišeru
nebo na klub sociálních demokratů, stejně
tak na klub HZDS a ODS -, že bude ku prospěchu Federálního
shromáždění, ale zejména ku prospěchu
lidí této země, půjde-li vládní
koalice, půjde-li vláda v tomto případě
hlavou proti zdi. Může se stát, že tento
zákon opět nebude schválen a že budeme
v situaci, kdy budeme muset hledat další, nová
řešení.
Myslím si, že ne zcela si předkladatelé
nebo navrhovatelé tohoto ústavního zákona
uvědomují, že se změnila přece
jenom do určité míry situace po vyjádření
národních rad. Až do této doby, až
do včerejška, svým způsobem koalice
i opozice v České národní radě
a v Národní radě Slovenské republiky
nedala jasně najevo svůj vztah ke společnému
státu.
Oba tyto zákonodárné sbory se připravují
na vytvoření samostatných států.
Ale ani jeden z těchto sborů zatím nedal
do včerejška jasně najevo, jakou představu
má o další budoucnosti federace. Myslím
si, že velmi nízká většina, kterou
dosáhl vládní návrh ústavního
zákona v národních radách, ukázala,
že národní rady jako celek, obě národní
rady, nemají zájem na neústavním zániku
československé federace. Ani Česká,
ani Slovenská národní rada nemají
zájem podílet se na neústavních operacích
nebo procedurách, které by vedly k zániku
Československa.
Dámy a pánové, já se domnívám
- a mohli bychom se na tom shodnout -, že bychom se měli
ve Federálním shromáždění
přestat strašit možností neústavních
postupů, nebude-li tento zákon schválen.
Podle mého názoru ani Česká, ani Slovenská
republika - a ty myslím na prvním místě
- si nemohou dovolit ztratit pečeť mezinárodní
subjektivity, kterou jim nemůže dát nikdo jiný
než federace, pokud tento společný stát
zanikne.
Myslím si, že Federální shromáždění
by se mělo zbavit svým způsobem tlaku, který
vytváří 31. prosinec.
Může se stát, že občan se do 31.
prosince vysloví tak či onak, může se
dokonce stát, že vládní většina
získá podporu pro tento ústavní zákon.
Ale sám o sobě tento termín by neměl
vést k tomu, aby se Federální shromáždění
dostávalo do stresu, rozhodovalo překotně,
rozhodovalo neseriózně a rozhodovalo bez možností
najít společné řešení.
Myslím si, že federální vláda,
ale zejména kluby ODS a HZDS, krátce řečeno
navrhovatelé, nevyřešili všechny možnosti,
které by vedly k pokusu o větší konsensus
pro přijetí tohoto zákona, do kterého
by bylo zabudováno následné nebo chcete-li
ratifikační referendum.
Tento parlament zřídil Ústavní soud.
Myslím si, že je ke škodě věci,
že už v přípravných fázích,
již v době, kdy se připravoval zákon
o způsobech zániku ČSFR, jsme se nepokusili
získat soukromé neoficiální osobní
stanovisko nebo stanoviska Ústavního soudu.
Dámy a pánové, já skončím.
Domnívám se, že nakonec ODS, ale i HZDS, ale
zejména ODS jako konzervativní straně, jako
straně, která má konzervativní politickou
doktrínu, ke které se hlásí, by slušelo,
aby se vyhýbala radikálním krokům
- v politologii radikální kroky spíš
přísluší jiným nekonzervativním
stranám - a že oba kluby by měly spolu s navrhovateli
nebo navrhovatelem pozměňovacího návrhu
hledat řešení, které by umožnilo
další krok k projednávání tohoto
zákona. Nevidím ten krok v ničem jiném
než v určitém zakomponování návrhu
na následné referendum. Přitom se domnívám,
že i tento institut následného referenda jde
upravit, případně zjednodušit, zpružnit
tak, aby byl třeba i lépe použitelný
v praxi, lépe využitelný při zjišťování
vůle občanů.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem. Teraz vystúpi pán poslanec
Zahradil, pripraví sa pán poslanec Mikloško.
Poslanec SL J. Zahradil: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
hosté, dovolte mi několik poznámek z pohledu
člena zahraničního výboru Sněmovny
lidu.
Minulý týden nás navštívil poslanec
Evropského parlamentu Janis Sakellariou, který je
zároveň zpravodajem pro ratifikaci asociační
dohody s Evropským společenstvím. Každý
poslanec tohoto Federálního shromáždění,
který měl zájem, se mohl účastnit
besedy s panem Sakellariou, mohl mu klást otázky
a mohl se tak dozvědět a vyjasnit si, jak se na
nás dívá Evropský parlament a evropské
instituce a obrazně řečeno celá Evropa.
Minulý týden byl také přijat tímto
parlamentem zákon o rozdělení majetku federace
mezi Českou republiku a Slovenskou republiku. Opět
každý, kdo měl zájem, si mohl monitorinkem
zahraničního tisku zjistit, jak se na přijetí
tohoto zákona tímto Federálním shromážděním
dívá Evropa, dívají jednotlivé
evropské státy. Nevím, kdo tak učinil,
ať v prvním nebo v druhém případě.
Já jsem tak učinil a vyplývá z toho
pro mě opět jeden jediný závěr.
Čím déle bude trvat tato dnešní
federální agónie, tím hůře
pro Čechy i pro Slovensko. Evropu totiž už nezajímá,
zda nebo proč se Československo dělí,
a proto ani nemá cenu zde opakovat a zdůvodňovat,
proč my, proč ODS nebo vládní koalice
považuje tento proces za historicky podmíněný,
za nezvratný a za nezastavitelný, ale Evropu zajímá,
jak a jakým způsobem to provedeme. Myslím,
že velmi paradoxně jedině tím, jakým
způsobem to provedeme, můžeme získat
určitý kredit pro oba nástupnické
státy, pro Českou republiku i pro Slovenskou republiku.
A z toho pro mě vyplývá, že je vrcholně
důležité, aby tento zákon byl přijat
tímto Federálním shromážděním
jako stále ještě nejvyšším
zákonodárným sborem České a
Slovenské Federativní Republiky.
Chtěl bych zdůraznit, že česká
pravice a současná federální vládní
koalice bere na sebe zodpovědnost za tento krok, za rozdělení
tohoto státu na dva samostatné státy. A já
bych velmi rád slyšel obdobné prohlášení
i ze strany opozice, totiž, že přebírá
plnou zodpovědnost za to, že tento zákon případně
nebude přijat tímto Federálním shromážděním,
že tento stát se nerozdělí a že
opozice přebírá plnou zodpovědnost
za případné následky těchto
kroků. Já jsem takové prohlášení
za celé týdny, co jednáme o tomto problému,
ještě neslyšel.
Na závěr bych se chtěl zmínit ještě
o jedné věci, přestože nechci komentovat
ty emociálně zabarvené problémy a
projevy, které tady zaznívaly, tak nicméně
se zmíním přece jen o jedné věci.
Zde zazněla velmi silná slova o zradě, velezradě,
vlastizradě a podobné termíny. Musím
říci, že jako občan České
republiky tady skutečně něco takového
vidím. Ale pro mě se jedná o zradu zájmů
České republiky a o zradu českých
národních zájmů; a tou zradou je pro
mě nepřijetí tohoto zákona, a tudíž
i postoje vedoucí k nepřijetí tohoto zákona.
Každý ví, koho se to týká. A
otázka tedy zní, kdo a co tady vlastně zrazuje.
Myslím, že si na to každý dokáže
odpovědět sám.
Myslím, že stát nemůže být
a není nějakou nejvyšší neotřesitelnou
hodnotou, není to žádné posvátné
zvíře, ale stát je instituce, která
má sloužit svým občanům. A já
jsem přesvědčen, že samostatná
Česká republika poslouží svým
občanům daleko lépe, než nefungující
federace, a proto budu hlasovat pro tento zákon. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi
pán poslanec Mikloško, pripraví sa pán
poslanec Kalina. Ešte je dvanásť prihlásených
do diskusie.
Poslanec SL J. Mikloško: Vážený pán
predseda, vážené Federálne zhromaždenie,
vážení kolegovia! Ľudia v Čechách
sa už tri roky pýtajú, čo vlastne tí
Slováci chcú. Na demonštráciách
a púťach síce vtedy demonštrovali, požadovali
slobodu, demokraciu, ľudské práva i náboženské
slobody, ale keď ich rýchle získali, pýtali
sa Česi, prečo sú stále nespokojní,
či im to nestačí. Čo vlastne chcú?
S touto otázkou som bol v Prahe veľmi často
konfrontovný a som konfrontovaný aj dnes.
Po historickom vývoji občania Slovenska a slovenský
národ má právo, pokiaľ to chce a ústavne
to vyjadrí, na svoj štítok na dverách
európskeho domu. Inak svet nebude o nás vedieť,
že existujeme, ako to doteraz často nevedel. Samozrejme,
český národ má rovnaké právo
a keď takto naše kancelárie budú v Európe
blízko vedľa seba, môžeme a musíme
medzi nimi budovať mnoho spojovacích chodieb, mostov
a komunikačných kanálov.
V Európe určite neexistujú dva bližšie
národy, než sú Česi a Slováci
a pevne verím, že nimi budú aj naďalej.
Už viac ako dva a pol roka žijem väčšinou
v Prahe. Našiel som tu veľa priateľov, vynikajúcich
odborníkov a veľkú väčšinu
Slovákom priateľsky naklonených ľudí,
ktorí majú presne tie isté problémy,
aké majú dnes prostí ľudia Slovenska
v dobe tejto zložitej transformácie našej ekonomiky.
Konštatujem však, že hlas, ktorý znel dva
roky zo Slovenska: "Tu žije národ!", nebol
ani teraz, ani v predchádzajúcej vláde príliš
počúvaný. Tieto slová pochádzajú
ešte z čias Štúra a z doby ešte skoršej,
z doby Veľkej Moravy a vinuli sa cez Bernoláka a Hollého
až doteraz a, bohužiaľ, veľmi často
aj vtedy narážali na nepochopenie.
Minulej vláde som často zdôrazňoval,
že Slováci budú dôverovať orgánom
spoločného štátu len vtedy, keď
tam budú mať dostatočný počet
svojich zástupcov, ktorí už vzišli z demokratických
volieb 1990. Bohužiaľ, nebolo to tak. V mnohých
úradoch sme mali 5 %, 7 % až 10 % ľudí
a situácia sa z rôznych i objektívnych dôvodov
skôr zhoršovala, než zlepšovala. Mnohokrát
som zdôrazňoval nutnosť zachovania spoločného
štátu, ale aj nutnosť čo najvyššieho
presunu kompetencií na republiky, zoštíhlenia
federálnej vlády a ministerstiev, paritného
zastúpenia spoločných orgánov a diplomatických
služieb, rozmiestnenia ministerských úradov
a iných organizácií po celom štáte,
nutnosť tvorby štátu zdola, zmluvou a tak ďalej,
proste nejakým spôsobom kopírovať už
dobre fungujúci švajčiarsky model, ktorý
poznáme.
Bohužiaľ, vo federálnej vláde, ale ani
v českej vláde sme pre tieto myšlienky nenašli
partnera. Kvôli tomu sme často počúvali
kritiku, nepochopenie a protesty a teóriu tzv. funkčnej
federácie, ktorá bola tak, ako sa podávala,
pre slovenskú stranu neprijateľná. Nič
nepoškodilo spoločný štát viac,
než heslo: "Funkčná federácia alebo
nič."
Škoda, že nové vlády po voľbách
dotiahli naše národy príliš rýchle
do stavu, že sa Česi a Slováci náhle
rozchádzajú. Niekedy sa tieto problémy riešia
demokraticky aj celé desaťročia, napríklad
v Kanade, Belgicku, Španielsku. Aj keď stále
nie sú vyriešené, život beží
a nikto z toho nerobí veľkú tragédiu.
My sme to chceli po 40 rokoch temna a totality vyriešiť
hneď a to - samozrejme - nebolo možné, ani reálne.
Všetci ľudia dobrej vôle na oboch stranách
republík - a takých je väčšina,
najmä medzi prostým ľudom, i v koalícii
a opozícii - však ešte majú veľa
šancí, aby si tieto také blízke národy
zachovali aj naďalej čo najviac mostov, ktoré
ich spájajú. Je mnoho príkladov, kde je to
možné. Napríklad rektori všetkých
vysokých škôl sa dohodli, že aj po prípadnom
rozdelení sa budú naďalej spolu stretávať
a komunikovať, nezrušia svoj orgán. Ja navrhujem,
aby to tak bolo aj u športovcov a u mnohých iných
ľudí. Neviem, prečo sa majú napríklad
futbalové a hokejové ligy deliť. Neprospeje
to nikomu a je to zbytočné.
Škoda, že jeden z takých mostov sa silne poškodil
aj teraz, pri pohrebe Alexandra Dubčeka v Bratislave. Slovákov
český postoj právom urazil a pokladajú
to za ďalšiu netaktnosť voči nim, ktorá
sa nezastavila ani pred majestátom smrti tohto politika.
Dovoľte mi ešte pár slov k vlastnému zákonu.
Som za vlastný štítok Slovenska a Čiech
v Európe, ale chcem, aby sme to dosiahli ústavným
spôsobom, referendom. Podporujem preto návrh poslance
Fišeru, že len ľudové referendum môže
potvrdiť také historické rozhodnutie. Vidíme,
že ani hlasovanie v ústavno-právnom výbore
vôbec nebolo jednoznačne proti. Áno, sme za
zánik, ale len pokiaľ sa tak vyjadrí - a tým
na seba vezme zodpovednosť - väčšina oprávnených
voličov aspoň jednej z republík. Urobme referendum
a navrhujem, aby si zároveň s ním republiky
priamo zvolili svojho prezidenta. Bude to demokratické,
bude to lacnejšie a prezident tak bude nezávislý
na stranách, nebude závislý na ich priazni.
Národ si zvolí takého, akého bude
chcieť mať.
Záverom ešte k článku 4, k tzv. transformácii.
Myslím, že je legislatívne čistý
a podporujeme ho. Ide v ňom o transformáciu zákonodarnej
moci, ktorú stelesňuje mandát, ktorého
sme nositeľmi rozhodnutím voličov, pretože
naše federálne kompetencie prevezmú národné
rady a nositelia týchto kompetencií by mali ísť
s nimi. Veď na zvolenie do Federálneho zhromaždenia
bolo treba oveľa viac hlasov, ako do národných
rád. V novej situácii sú vlastne spochybnené
všetky mandáty. Aj do národných rád
boli poslanci volení s vedomím, že ide o federálny
štát. Myslím si neskromne, že by bola
škoda, keby sme týchto 300 politikov, ktorí
tu sedia a ktorí sa na rôznych úrovniach 2
- 3 roky školili v politike, sú známi v zahraničí
a teraz vytvárajú určitý mozgový
politický potenciál, naraz hodili cez palubu, a
tým by mnohí z nich boli - na škodu oboch národov
- pre politiku navždy stratení. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi
poslanec Kalina. Pripraví sa poslanec Sviták, potom
poslanec Kočárník, Lux, Dyba, Igor Němec,
Mihalik, Daněk, Vodička. Nakoniec vystúpi
predseda Federálneho zhromaždenia Michal Kováč.
Poslanec SN K. Kalina: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
nevím, zda budu tak výmluvný jako moji předřečníci
a nevím, zda je vůbec k rozhodnutí, která
už byla vnitřně i v poslaneckých klubech
učiněna, co dodávat. Přesto mi dovolte
několik slov.
O zániku federace rozhodujeme den po třetím
výročí 17. listopadu. A ať už toto
výročí hodnotíme jakkoliv, rozhodně
listopadový převrat přinesl Československu
šanci svobody. Po třech letech je naprosto jasné,
že Česká republika a její občané
a Slovenská republika a její občané
využili a využívají této šance
svobody odlišně. V České republice především
jako svobodu k něčemu, jako svobodu k tvorbě
občanské společnosti, tržní ekonomiky,
pluralitní demokracie. Ve Slovenské republice, podle
mého názoru, na prvním místě
jako svobodu od něčeho, od nevýhodně
pociťované a takřka démonizované
federace. A pokud k něčemu, tak na prvním
místě k naplnění národní
emancipace a státotvornosti. Svoboda tak paradoxně
nevedla k rozvoji, ale k rozdělení Československa.
A přece jsou i nesporné výhody demokratického
federalismu, jak je vidíme z jiných evropských
států. Úzká svázanost s rozvojem
občanské společnosti, s rozvojem tržní
ekonomiky, s rozvojem tradičních demokracií
- nepochybně by tyto výhody přinesly velký
prospěch i občanům Slovenské republiky.
Lze jen litovat, že Slovensko nepočkalo, že na
demokratický federalismus rezignovalo dříve,
než se mohl opravdu projevit. Lze doufat, že Slovenská
republika nebude rezignovat i na další principy, na
demokracii a tržní ekonomiku.
Rozhodnutí občanů Slovenska je však
třeba respektovat se vším všudy, jde přece
o jejich svobodnou vůli. Zdrženlivost, kterou jsme
projevili, respekt, který se snažíme projevovat,
není odmítáním, není chladem.
Vychází kromě jiného ze zkušeností
z předchozího volebního období, kdy
pokusy chápat nebo pokusy poučovat vzbuzovaly na
slovenské straně spíše alergii a natropily
více škody, než užitku.
Rozhodně ale odmítám myšlenku, kterou
jsem s úžasem slyšel na setkání
s poslancem Sakellariou z Evropského parlamentu, totiž,
že se Česká republika chce zbavit Slovenské
republiky jako slabšího a chudšího partnera,
aby se snáze dostala do Evropy. Tato myšlenka je mi
opravdu nepřijatelná a nepřišlo nám
na mysl, že bychom měli jít do Evropy bez Slovenska.
Spolupráce obou republik skutečně nebude
bez problémů, ale dává novou šanci
na nový a rovnoprávný začátek.
Vznik těchto států je už nyní
nezvratný. I když od počátku tato nezvratnost
nebyla v České republice tak zásadně
pociťována, došlo v posledních týdnech
k tomu, že občané České republiky
začali vidět samostatný Český
stát ne jako něco, co z nouze zbyde po Československu,
ale jako stát s tisíciletou tradicí, v níž
jsou i stinné i slavné stránky Československa
určitou historickou etapou. Vůle k samostatnému
Českému státu už je také zřejmě
nezvratná a národ, společnost, stát,
to není bicykl, který se dá řídit
jednou tím a po druhé zase jiným směrem.
Není pravda, že vítězné strany
se rozhodly zničit stát. Účelová
koalice ODS, HZDS vzala odpovědnost za řízenou
rekonstrukci federace a za dekonstrukci vztahů na smluvních
základech. To je proces, za který jsme vzali odpovědnost,
tato alternativa postupné degenerace, rozpadu, nejistoty
a chaosu. To je odpovědnost, kterou každý politik
na sebe nutně musí vzít. Jiná volba
tady nebyla.
Podtrhuji tuto zúženou možnost volby pro to,
že je zde znovu dáván pozměňovací
návrh na referendum. Návrh podporovaný i
dalšími poslaneckými kluby. Principiálnost,
se kterou Československá sociální
demokracie na referendu trvá, i určitá vstřícnost,
se kterou se snaží návrh modifikovat, si zaslouží
ocenění, zaslouží si uznání.
Ale trvání na referendu idealizuje situaci, ve které
se nacházíme. Nejsme na křižovatce,
jsme za ní. A bylo by podle mého soudu nepoctivé
dávat občanům iluzi místo faktické
svobody volby. Občané České republiky
nemohou stejně jako česká politická
reprezentace nemůže rozhodovat o tom, zda Slovensko
má, či nemá mít mezinárodně
právní subjektivitu, ústavu, prezidenta apod.
Zde se slovenský národ bude emancipovat jako národ
státotvorný, nebo ne.
To nám opravdu nepřísluší. Referendem
byly volby a referendem budou volby. Komunální volby
v roce 1994, předpokládám řádné
volby do senátu v roce 1994 a volby do poslanecké
sněmovny v řádném termín v
roce 1996. V těchto volbách by měla mít
česká opozice také jiný program než
to, že tehdy pro zánik federace nehlasovala, stejně
jako my musíme mít jiný program a musíme
ho postavit ještě na něčem jiném
než na tom, že jsme tehdy hlasovali pro.
V Českém státě spolu budeme a musíme
vést polemiky a politické boje o politické,
ekonomické a sociální otázky. Já
se na to velice těším, koneckonců jste
naše opozice. Patříte k této zemi stejně
jako my. Musíme však napomoci tomu, aby stát
vůbec vznikl. Dát od toho ruce pryč, není
nosný program ani pro budoucnost, ani pro současnost.
A nepředstírejme ani sobě, ani občanům
možnost volby, kterou nemáme, rozhodně už
ne teď; a nevím, kdy jsme ji vlastně měli.
Budu hlasovat pro zákon o zániku federace na základě
svobodného osobního rozhodnutí s vědomím
toho, že je to poslední možnost zajistit ústavní
řešení tohoto nezvratného procesu, přijatelné
jak pro domácí politickou scénu, tak pro
zahraničí. Budu pro něj hlasovat nejenom
pro zodpovědnost vůči svým voličům,
ale vůči sám sobě, vůči
svému svědomí, vůči svým
dětem, vůči tomu svědomí, které
se určitě někdy v bezesných nocích
ozve, protože se mně po mé československé
vlasti nepochybně bude stýskat.
Prosím vás, abyste své svědomí
oslovili podobným způsobem.
Na závěr bych chtěl vyvrátit jednu
myšlenku, která se tady, díky poslanci Zemanovi,
a citaci mého kolegy z oboru profesora Hešla, rozhostila.
Český národ, slovenský národ,
občané Československé republiky nejsou
zdaleka tak debilové, jak tato poněkud zkreslená
statistika ukazuje. Nedávný výzkum ukázal,
že občané Československa jsou v průměru
o 5 stupňů na škále inteligence inteligentnější,
než třeba například Francouzi. Nechť
to Francouzi neberou jako urážku, je to vědecký
výzkum. Co se však prokazuje, že v Československu
i v České republice, snad i na Slovensku je přes
tu nespornou inteligenci velmi mnoho neurotiků, velmi mnoho
lidí schopných hysterických, hysterionských
reakcí, velmi mnoho lidí, kteří v
současné době jsou třeba zvýšeně
citliví. To se domnívám, že mohlo být
tomuto národu na škodu, ale o debilitě se rozhodně
mluvit nedá. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem pánu poslancovi. Teraz vystúpi
pán poslanec Sviták a pripraví sa pán
poslanec Kočárník.