Podstatou pozměňovacího návrhu je
tedy toto: Za první větu dnešního návrhu,
která zní: "Federální shromáždění
ČSFR respektujíc usnesení ČNR a Národní
rady Slovenské republiky se usneslo na tomto ústavním
zákoně. A nyní by následovala část
první, která má název Zánik
České a Slovenské Federativní Republiky
a související opatření a dále
se uvede článek 1 až 8 vládního
návrhu ve znění tisku 168.
Za článek 8 - zde se zastavím. Tedy znamená
to, že celý tento návrh, to zdůrazňuji
pro poslance, celý tento návrh by byl předmětem
referenda až po článek osmý.
Za článek 8 se zařadí následující
text: část druhá, nadpis - Referendum, článek
9. Ustanovení části první tohoto ústavního
zákona nabudou platnosti dnem, kdy budou jako celek schválena
v referendu způsobem stanoveným tímto ústavním
zákonem.
Článek 10 zní takto. První odstavec:
"Referendum se vykoná 19. prosince 1992. Současně
na území České republiky a Slovenské
republiky." Termín je stanoven přesně
a je stanoven tak, aby bylo možné vyjít vstříc
vládnímu návrhu, tj., aby bylo možné
proces rozhodování ukončit do 31. prosince.
Za druhé: "Referendum podle odst. 1 je vyhlášeno
dnem, kdy byl vyhlášen tento ústavní
zákon." Zde je tato úprava provedena proto,
aby skutečně referendum mohlo být vyhlášeno
včas. A jak uvidíte potom, podle článku
13, předpokládáme, že tento ústavní
zákon se vyhlásí ve Sbírce zákonů
do - a to je mimořádná situace - sedmi dnů
ode dne, kdy byl přijat Federálním shromážděním.
Za třetí: "Právo hlasovat v referendu
má v České republice každý, kdo
má právo volit do České národní
rady a ve Slovenské republice každý, kdo má
právo volit do Národní rady Slovenské
republiky." Tedy tento odstavec je plně v souladu
s ústavním zákonem č. 327/1991 Sb.
o referendu.
Za čtvrté: "Ustanovení části
první tohoto ústavního zákona jsou
v referendu schválena, jestliže se pro ně alespoň
v jedné z republik vyslovila nadpoloviční
většina oprávněných občanů."
Odstavec 3, předchozí, opět v souladu s ústavním
zákonem č. 327/1991 Sb.
Odstavec 5: "Výsledek referenda v České
republice a ve Slovenské republice vyhlásí
předsednictvo Federálního shromáždění
ve Sbírce zákonů do pěti dnů
po konání referenda." Důvodem je to,
aby co nejdříve národní rady měly
v případě kladného výsledku
referenda k dispozici jednoznačné vyhlášení,
které má umožnit dokončit kroky, jež
musí už do té doby zahájit.
Článek 11 - pro referendum podle tohoto ústavního
zákona se přiměřeně použije
zákon č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění
referenda s tím, že:
a) - na každém hlasovacím lístku musí
být uveden text části první tohoto
ústavního zákona. To jest tedy oněch
prvních 8 článků, o kterých
jsme teď hovořili.
b) - promiňte, budu hned reagovat.
Byly různé názory na to, co je možno
předložit občanům. Byli lidé,
kteří tvrdili, že je rozumné občanům
předložit dokonce i celou ústavu. Jde o velmi
závažnou věc. Těch článků
je 8. Ty články jsou zcela srozumitelné a
mají svoji základní logiku a svoji základní
podstatu. Já myslím, že mohu říci
plným právem, že věřím
v občana, tak jako to říkaly jiné
strany před volbami v této zemi. Věřím
v občana a věřím, že 8 článků
takového významu občan může posoudit
a také odpovědně posoudí.
b) - občanům je předkládána
k rozhodnutí otázka: "Souhlasíte s uvedenými
články ústavního zákona Federálního
shromáždění o zániku České
a Slovenské Federativní Republiky?" Jak vidíte,
otázka je formulována tak, aby pokud možno
byla co nejméně sugestivní, aby v sobě
obsahovala ve vyvážené míře jak
pozitivní, tak negativní prvky. A právě
proto jsme přesvědčeni, že to, že
je předmětem schvalování v referendu
ústavní zákon, tedy jeho podstatná
část, věcná, že to je to, co
vlastně činí občana při rozhodování,
řekl bych, naprosto volným, objektivním a
emocionálně nějakým jednoduchým
způsobem manipulace neovlivnitelným.
c) - orgány pro referendum musí být vytvořeny
nejpozději do 4. prosince 1992 a v téže lhůtě
se musí také uskutečnit jejich první
zasedání. K tomu chci podotknout, že lhůty,
které jsou zde takto stanoveny v podstatě dávají
9 dnů na to, aby byly vytvořeny orgány nutné
pro konání referenda od vyhlášení
referenda - čili měl by zde být dostatek
času.
d) - novou kampaní před referendem se rozumí
období počínající dnem 12.
prosince 1992 a končící uplynutím
dne 16. prosince 1992. Oproti zákonu 490 o způsobu
provádění referenda - ústavní
zákon má tu sílu - zkracujeme dobu v našem
návrhu pro konání kampaně před
referendem z 10 dnů na 5 dnů. Předpokládáme,
že vzhledem k tomu, že vše bylo prodiskutováno
velmi silně, a že je poměrně málo
času, že toto je velmi vstřícný
a rozumný krok.
e) - doba bezplatně poskytovaného vysílacího
času podle § 19 odst. 2 činí celkem
8 hodin pro politické strany a politická hnutí
uvedené v § 13 odst. 1 a pro každou politickou
stranu a politické hnutí uvedené v §
14 odst. 1, které nemají ve Federálním
shromáždění poslanecký klub 10
minut. Tuto poněkud komplikovanou formulaci jednoduše
vysvětlím. Původní doba v zákonu
490 je 15 hodin. Osm hodin v podstatě umožňuje
rozpočítat rozumně čas na všechny
strany, které mají kluby ve Federálním
shromáždění. To také odpovídá
povaze zákona 490. Protože ale zákon 490 také
hovoří o tom, že mají být v takové
situaci v souladu s ústavním zákonem zastoupeny
také strany, které nejsou ve Federálním
shromáždění, ale které mají
zastoupení v národních radách, předpokládáme,
že dvě strany, které jsou v České
národní radě, by tak měly možnost
10 minut.
f) - vysílací čas poskytnutý politickým
stranám a politickým hnutím uvedeným
v § 13 odst. 1 se rozdělí obdobně podle
ustanovení § 19 odst. 3. Tento odstavec v podstatě
hovoří o tom, že jde o poměrné
rozdělení podle velikosti klubu ve Federálním
shromáždění.
g) - výdaje spojené s přípravou, provedením
a zajišťováním výsledků
referenda se hradí ze státního rozpočtu
federace. Výdaje vzniklé obcím, které
jim nemohou být hrazeny v době trvání
České a Slovenské Federativní Republiky
jim uhradí ten nástupnický stát, na
jehož území se nacházejí. Myslím,
že tento odstavec nemusím zdůvodňovat,
že je zcela logický.
h) - podrobnosti k provádění referenda upraví
v případě potřeby vláda České
a Slovenské Federativní Republiky nařízením.
Opět je to v souladu se zákonem 490 a v jeho duchu.
Článek 12. Nebudou-li ustanovení části
první tohoto ústavního zákona jako
celek schválena v referendu v žádné
z republik - to jest článek 10 odst. 4 - končí
volební období obou sněmoven Federálního
shromáždění dnem 19. března a
nové volby se provedou do 60 dnů. Stanovujeme tedy
dostatečně dlouhou dobu na to, aby bylo možné
zde rozhodovat, jednat, aby bylo možné zde udržovat
klid, pořádek, aby bylo možné zachovávat
státní moc; a aby nedocházelo ke zmatkům,
o kterých se tak často hovořilo. Myslím,
že důsledek, který zde uvádíme,
je logický.
Část třetí - závěrečná
ustanovení. Článek 13 - tento ústavní
zákon se vyhlásí ve Sbírce zákonů
do 7 dnů ode dne, kdy byl přijat Federálním
shromážděním. Ustanovení části
druhé a třetí tohoto ústavního
zákona nabývají účinnosti dnem
vyhlášení. Tedy jde o to, aby referendum mohlo
být vyhlášeno a mohlo se začít
s jeho uskutečňováním co nejdříve.
Článek 14 - ustanovení části
první tohoto ústavního zákona nabývají
účinnosti dnem následujícím
po dni, kdy byl vyhlášen výsledek referenda,
jímž byla těmto ustanovením přiznána
platnost, to jest článek 9, 10 odst. 5. Znamená
to tedy, že by referendum mohlo být vyhlášeno
dostatečně včas, aby mohly být provedeny
patřičné kroky.
Dovolte mi nyní, abych jen krátce, aniž bych
popisoval harmonogram, jenž je vám zřejmě
jasný, se vyjádřil k některým
stanoviskům, která zde byla již přednesena;
a abych tím velmi krátce zdůvodnil vlastně
politické důvody, pro které jsme pro toto
řešení.
Myslíme si, že všichni, jak zde sedíme,
jsme pro klidný způsob řešení
problému, před kterým jsme. Myslím,
že nikdo z nás by neměl radost z jakéhokoliv
chaosu a že jsme to v podstatě svým jednáním
už prokázali. Myslím si, že bychom dokázali
společně tomuto chaosu čelit, ale v případě,
že by došlo k rozdělení tohoto státu
na dva státy bez účasti občanů,
kdy by tento stát zůstal živý v srdcích
občanů, kladu vám otázku, jak se budou
tito občané stavět k osamostatněným
státům, jaká bude jejich chuť, vnitřní
motivace, jejich étos při budování
těchto států. Dojde-li k rozhodnutí
občanskému, pak jejich postoj bude bezpochyby jiný,
protože myslím si, že oba národy, občané
obou republik v minulosti dokázali, že se dovedou
chovat za všech okolností velmi kulturně, velmi
disciplinovaně a že respektují demokratická
pravidla.
Tady se hovořilo o tom, že proces, který již
nastal, je nezvratný. Já vám kladu otázku:
Kde je příčina této nezvratnosti?
Je v občanech samotných? Je v chování
určité úrovně státní
správy? Je v chování určité
části poslaneckých sborů, které
ale mají povinnost se přizpůsobovat v tom
základním občanské vůli? Je
příčinou této nezvratnosti rozhodování
vítězných politických sil?
Já myslím, že na tuto otázku si ani
nemusíme odpovídat. Myslím, že všichni
víme, že pokud by došlo k rozhodnutí občanů
v tom smyslu, že by chtěli zachovat společný
stát, že i vy i my společně bychom měli
dostatek sil, abychom dokázali jednat v souladu s vůlí
občanů.
Hovoří se o tom, že vlastně česká
strana přistupuje na to, aby usnadnila emancipaci slovenského
národa. Nebudu citovat podrobně čísla.
Nejsou vždy zcela přesná, pokud jde o srovnání
delšího časového úseku - mám
na mysli výzkum veřejného mínění
- ale musím vám říci, že zcela
jednoznačně vývoj těchto čísel
potvrzuje, že došlo ke změně v názorech
slovenských občanů a došlo ke změně
v názorech českých občanů.
Je vidět, že mnohem častěji a výrazněji
vlastně by pro federaci byli občané na Slovensku.
To je velmi vážná věc. A to je velmi
vážný důvod pro rozhodování
v referendu v obou částech federace.
Hovoří se také o tom, že referendum
je metoda, která je problematická. Občané
jak v srpnu, tak v říjnu, a můžeme diskutovat
vždy o určité výběrové
chybě v každém výzkumu veřejného
mínění a o způsobu kladených
otázek, nicméně nemáme lepší
způsob, jak se orientovat, občané řekli,
že za jediný možný způsob považují
referendum v českých zemích ve 48 % a na
Slovensku v 45 %. Je zajímavé, že v říjnu
za nejlepší způsob referendum označilo
42 % v Čechách a 51 % na Slovensku. Když bychom
připočetli ty lidi, kteří považují
tento způsob za vhodný, vyjde nám referendum
jako něco, co občané považují
za skutečné své přirozené právo,
které by jim nemělo být vzato.
Dámy a pánové, je těžké
hovořit bez určitého emocionálního
podtextu, protože pro každého z nás to
není jednoduché rozhodnutí, ať už
stojíme v této chvíli rozhodování
na té či oné straně. Vy znáte
naše stanovisko, že nebudeme hlasovat pro tento zákon,
když nebude opřen o rozhodování občanů,
tedy o referendum. Jsme ale připraveni současně
naslouchat tak, jako jste teď naslouchali našemu stanovisku,
jsme připraveni naslouchat vašim vstřícným
podnětům a vašim úvahám nad tím,
co jsme v této chvíli předložili vám
k úvaze.
Dovolte mi však, abych nakonec, protože nemohu se zbavit
přece jenom určitého emocionálního
vyjádření, abych vám nesdělil,
co jsem prožíval minulý týden, když
jsem se díval zde čirou náhodou na jeden
goblén, který je ve Sněmovně národů.
Ten goblén je v podstatě hezký. A i když
jazykem zákona číslo 143 vyjadřuje
základní myšlenku, a mohu tady jaksi trochu
být už vzdálen k určitým částem
tohoto jazyka, přece jenom ta myšlenka je velmi působivá.
"My, národ český a slovenský,
rozhodnuti vytvářet ve společném federativním
státě v duchu humanitních ideálů
podmínky pro všestranný rozvoj a blahobyt občanů
..." a tři tečky. Když se přijímala
tato ústava, nikdo se občanů neptal, zda
chtějí federaci v přímém hlasování,
v referendu. Já bych byl velmi nerad, aby se stalo, že
by do tmavomodré plochy bylo možné vyšít
"a byli jsme rozděleni našimi zástupci
ve Federálním shromáždění,
aniž se nás někdo zeptal." Děkuji
vám za pozornost a pochopení. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Predpokladám,
že ste vaše návrhy odovzdali písomne.
Tým upozorňujem aj všetkých ostatných
kolegov a kolegyne, že keď chcú dávať
pozmeňovacie návrhy, podľa zákona o
Rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia ich musia
predložiť písomnou formou. Áno, sú
tam. Ďakujem, pán kolega.
Teraz vystúpi pán poslanec Šimko za klub KDH
a pripraví sa pán poslanec Orosz za klub SDĽ.
Ešte raz upozorňujem kolegyne a kolegov, že je
priamy prenos Československého rozhlasu.
Poslanec SN I. Šimko: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne a kolegovia, milí hostia!
Vlak s takmer šestnástimi miliónmi pasažierov,
nazývaný Československo, sa rúti k
bodu, kde jeho koľajnice končia. Jeho strojvodcovia
tvrdili a dodnes tvrdia, že ho chceli viesť inde - pravda,
každý z nich mal svoju vlastnú predstavu.
Dnes však svorne hovoria, že tento vlak sa už vymkol
z ich kontroly, a preto nezostáva nič iné,
než sa pripraviť, nech chvíľa, keď
súprava vyletí zo svojej trajektórie, bude
čo nejbezbolestnejšia.
Vážení priatelia, dnes tu máme návrh
zákona, ktorý ústavne končí
viac než sedemdesiatročnú éru štátneho
spolužitia Čechov a Slovákov. Dovoľte
mi preto krátke zamyslenie sa nad tým, aké
bolo. Vopred prosím o vašu veľkorysosť,
bude to pohľad z môjho slovenského zorného
uhla. Každý z vás má právo na
iný.
Vznik Československa bol záchranou môjho národa.
Posledné desaťročia uhorskej moci boli pre
Slovákov katastrofálne. Preto je logické,
že v októbri 1918 to boli predovšetkým
české politické sily, ktoré uskutočnili
prevrat a prevzali moc. Ako sa do tohto nového štátneho
útvaru dostalo Slovensko? Ešte počas 1. svetovej
vojny sa krajanské slovenské spolky v Spojených
štátoch dohodli s vedúcou osobnosťou českého
politického života T. G. Masarykom na vytvorení
spoločného štátu, v ktorom bude mať
Slovensko zvláštne autonómne postavenie. Posledná
zo série týchto dohôd bola známa Pittsburgská
dohoda, uzatvorená na jar roku 1918. Musím s poľutovaním
pripomenúť, že moc v novom štáte
túto zmluvu neuznala a k jej záväzkom sa neprihlásila.
Bezprostredným aktom prihlásenia sa Slovenska k
Československu bola Martinská deklarácia.
V nej sa 30. októbra 1918 slovenskí politici a významné
osobnosti jednoznačne postavili za vznik spoločného
štátu Čechov a Slovákov. Za tým
účelom si vytvorili vlastný orgán,
Slovenskú národnú radu. Praha uvítala
toto vyhlásenie a považovala ho za štátotvorný
prejav vôle Slovenska. Vážení priatelia,
ale potom sa stalo čosi divné. Slovenská
národná rada bola odtiaľ, z centra nového
štátu, zrušená.
Štát, ktorý tu vznikol, bol bezpochyby ostrovom
demokracie v tejto časti Európy. Dokázal
zabezpečiť podmienky pre vysokú životnú
úroveň svojich občanov. Slovensko prežívalo
nebývalý všestranný rozmach. Jeho požiadavka
na autonómne usporiadanie však nenachádzala
odozvu. V roku 1938 tlakom vonkajších politických
síl, ale aj nedostatkom odhodlania brániť sa
- a, mimochodom, nie zo slovenskej strany - začal rozklad.
Čechy prišli o Sudety, Slovensko stratilo rozsiahle
južné územia. Základný strategický
dôvod existencie spoločného štátu,
ochrana pred záujmami iných národov a štátov,
dostal vážne trhliny. Vtedy urobila Praha gesto a
ústavným zákonom vytvorilo Národné
zhromaždenie autonómiu pre slovenskú krajinu,
nie však nadlho. Ani pokus ústrednej vlády
riešiť situáciu, ktorá na jar vznikla,
vojenskou mocou, nezastavil násilnú logiku udalostí.
Aj vtedy to bol rozbehnutý vlak, ale mocná a bezohľadná
lokomotíva, ktorá ho tlačila, pochádzala
z cudziny.
Slovenská republika, ktorá v roku 1939 vznikla,
je predmetom historického skúmania. Bol to štát,
režim ktorého mal bezpochyby totalitné prvky.
Vplyv nacistického Nemecka, deportácie Židov,
ale aj ďalších občanov, nepriateľská
atmosféra voči Čechom, vedúca v podstate
k ich vyháňaniu - to všetko musí bezpochyby
byť predmetom spytovania nášho národného
svedomia. Na druhej strane to, že sa jediným škrtom
pera celé toto obdobie označovalo po skončení
vojny za ústavne neexistujúce, vrátane ústavnej
autonómie, že v slovenskej histórii dosiaľ
jediný slovenský prezident bol popravený,
to všetko nebolo môjmu národu ľahké
prijať.
Slovenské národné povstanie bolo otvoreným
vystúpením proti nacistickému Nemecku, proti
totalite režimu a snáď aj za obnovenie československého
štátu - pravda, štátu, v ktorom postavenie
Slovenska bude iné, než bolo za prvej republiky. Prišli
však tzv. Pražské dohody, ktoré síce
obnovenú Slovenskú národnú radu nezrušili,
ale prakticky zbavili reálnej moci.
Vo voľbách v roku 1946 vyhrala komunistická
strana. Mimochodom, nie na Slovensku. Náš štát
vstúpil do dlhého obdobia, v ktorom vlastne prišiel
o svoju suverenitu. Predsa však sa spoločne oba národy
pokúsili v roku 1968 o vlastný postup a pokúsili
sa aj o nové usporiadanie vzájomných vzťahov.
Federácia z roku 1968 - podľa môjho názoru
- nebola komunistickým pokusom, ale bola poctivým
úsilím o vyriešenie našich problémov.
Pravda, tanky vojsk Varšavskej zmluvy vo svojom dôsledku
spôsobili, že táto federácia v podobe,
ktorú vytvoril pôvodný ústavný
zákon o československej federácii, sa nikdy
nestala realitou. Iróniou dejín je, že jeden
z jej tvorcov, ktorý sa v túžbe po osobnej
moci stal hrobárom nielen Pražskej jari, ale aj federácie,
bol Slovák.
Po novembri 1989 sme zdedili zdeformovaný federálny
hybrid, zvyknutý v podstate na centrálne rozhodovanie
v ústredí nefederatívnej politiky strany.
Nastal čas ilúzií - zdá sa, že
aj premárnených príležitostí.
Priatelia, všetci nesieme za to svoj diel zodpovednosti.
Rozhovory o novom usporiadaní česko-slovenských
vzťahov boli plné vzájomného podozrievania,
neústupčivosti, úsilia jednotlivých
politických strán získať vlastný
volebný prospech. Svoj podiel na tom má aj siedma
veľmoc, ktorá v honbe za senzáciami často
vyvolávala vášne tam, kde je potrebný
kľud a rozvaha.
Vážení priatelia z Čiech! Viem, že
aj vy toho máte na srdci mnoho, čo cítite
zasa ako nevďačnosť, neúprimnosť,
ba nespravodlivosť môjho národa voči
vám. Je mi to všetko úprimne ľúto
a chcem tu povedať jedno: Napriek všetkému tu
existuje akési ľudské puto medzi našimi
národmi, puto, ktoré nie je zakotvené v ústave,
puto, ktoré nevyplýva len zo spoločných
strategických záujmov, či spoločnej
mizérie. Veľa ľudí môjho národa
napriek všetkému považovalo a dodnes považuje
Československo za svoj domov, za dom, ktorý je spôsobilý
k neustálym úpravám. Veď tu sú
naozaj mnohé spoločné záujmy! Veď
to boli z veľkej časti české knihy,
prostredníctvom ktorých sme sa dostávali
k plodom svetovej vzdelanosti!
Domnievam sa, že mnohé z toho, čo nás
rozdeľuje, je jednoducho neschopnosť prekonávať
problémy akéhokoľvek spolužitia a samostatnosťou
oboch národov sa vo svojej podstate táto otázka
nevyrieši.
Obávam sa, že náš obtiažny pokus
prekonať totalitný režim, v ktorom sme spoločne
žili, ešte zďaleka nie je na konci a osamote ho
každý z nás bude prekonávať oveľa
ťažšie. Ale realita rozchodu je asi tu. Zdá
sa naozaj, že už nie je prečo váhať.
Možno je to aj pravda a návrh ústavného
zákona o zániku ČSFR je jednoducho nutnosťou.
Náš klub to uznáva, ale cítime, že
ide o zákon, význam ktorého vyžaduje
zvláštnu procedúru prijímania. Preto
sme za to, aby bol ako jediný v histórii Československa
predložený občanom, aby oni takým jedinečným
plebiscitom rozhodli o tom, čo patrí predovšetkým
do ich pôsobnosti.
Argument, ktorý sa používa, že prípadné
odmietnutie tohto zákona občanmi by spôsobilo
chaos, jednoducho neobstojí. Veď občania vedia,
aká je realita. Ale, predovšetkým, osudy tohto
štátu a žiadneho štátu nie sú
ovládané akýmisi neznámymi silami.
Je to konkrétne rozhodovanie konkrétnych ľudí,
ktorým občania vo voľbách požičali
svoju moc v štáte. Tak, priatelia, nejde o nič
iné, len aby ste rešpektovali vôľu tých,
ktorí sú pôvodcami vašej moci.
Na záver mi, vážené kolegyne a vážení kolegovia, dovoľte ešte dodať: Naše národy sú životaschopné a prežijú všeličo. Svoje štáty si istotne dokážeme spravovať sami. Nemrzí ma, že sa územie štátu, v ktorom budeme žiť, zmenší. Nemrzí ma ani tak, že sa prechodne možno zníži naša životná úroveň - aspoň to nie je to podstatné. Mrzí ma však, že sme medokázali nachádzať spoločnú reč. Veľmi často sa používa obraz, v ktorom sa českému národu prisudzuje úloha staršieho brata a môjmu národu úloha mladšieho. Teraz sa bratia rozchádzajú, ale tým svoj problém neriešia. Ten sa totiž dá vyriešiť tak, že sa obaja bratia stanú dospelými a vekový rozdiel sa stane nepodstatným. Verím v také dospievanie. Som presvedčený, že z rozdielnych ciest, na ktoré sa teraz púšťame, sa znova vrátime v spoločnom európskom príbytku a podáme si ruky. Vtedy si, poučení novými skúsenosťami a vo vyspelosti, ktorá ešte príde, snáď priznáme, že sme obaja boli veľmi, veľmi malicherní. Ďakujem pekne.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem. Mám tu informáciu,
že priamy prenos z nášho zasadania vysiela aj
stanica Slovensko 1. Teraz vystúpi pán poslanec
Orosz za klub SDĽ, pripraví sa poslankyňa Dordová
za Ľavý blok.