Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pan místopředseda vlády
Filkus.
Místopředseda vlády ČSFR R. Filkus:
Neodporúčam najmä preto, že my sme vôbec
nepočítali s tým, aby (pokiaľ ide o
armádu) bol zvláštny zákon. V prvej
verzii sme uvažovali o nejakých špecifických
podmienkach, pokiaľ by boli vo vnútre a v armáde,
že by platili zvláštne zákony. Ale v ďalších
verziách (táto už je šiesta), ale už
i v druhej, tretej, štvrtej, piatej sa neuvažovalo vôbec
o tom, že by bol zvláštny zákon vo vzťahu
k armáde. Preto neodporúčam.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Já cítím
povinnost omluvit se panu poslanci Grohmannovi za zkomolení
jeho jména. Oba zpravodajové i zástupce navrhovatele
nedoporučují přijmout tento návrh.
Budeme hlasovat o návrhu pana poslance Grohmanna.
Prosím ty poslance, kteří jsou pro tento
návrh, nechť zvednou ruku a stisknou tlačítko!
Hlasování: 10.56
(SN-ČR 14, SN-SR 18, SL 23) Děkuji.
Kdo je proti?
(SN-ČR 42, SN-SR 24, SL 76) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování?
(SN-ČR 14, SN-SR 27, SL 33) Děkuji.
Ze sedmdesáti přítomných poslanců
české části Sněmovny národů
hlasovalo čtrnáct pro, čtyřicet dva
proti, čtrnáct se zdrželo. Ze šedesáti
devíti poslanců slovenské části
Sněmovny národů osmnáct pro, dvacet
čtyři proti, dvacet sedm se zdrželo. Ze sto
třiceti pěti poslanců Sněmovny lidu
dvacet tři pro, sedmdesát šest proti, třicet
tři se zdrželo a tři poslanci hlasování
ignorovali.
Návrh nebyl přijat ani jednou ze sněmoven.
Můžeme pokračovat, pánové zpravodajové.
V článku 14 nám ještě zůstal
návrh poslance Daniela.
Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry:
V článku 14 o znění pana poslance
Daniela jsme nehlasovali proto, že k témuž problému
hovořil dnes pan místopředseda vlády
Filkus; a máme to v doplňku z dnešní
rozpravy.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Toto znění je ale poněkud
odlišné. Musím se proto zeptat pana poslance
Daniela, jestli s tím souhlasí. Pane poslanče,
souhlasíte s touto změnou, stahujete tento návrh
ve prospěch návrhu pana místopředsedy
vlády Filkuse?
Poslanec SL A. Daniel: Áno, súhlasím so zmenou,
ktorú predložil pán podpredseda vlády
v zmysle článku 14.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Já vám velmi děkuji.
Takže stahujete svůj návrh, který byl
uveden v tom původním tisku.
Já vás poprosím, dámy a pánové,
abyste si vzali k ruce tisk, který vám byl nyní
rozdán, a který se jmenuje doplněk k pozměňovacím
návrhům (tisky 152 a 155). Pokud to nemáte
všichni, musíme počkat, než to bude rozdáno.
Nemůžeme hlasovat o něčem, co neznáte.
Pouze mne udivuje, že nevidím nikoho, kdo by to roznášel.
Prosím poslance, aby zůstali na svých místech,
neboť to bude otázka velmi malé chvilky.
Dámy a pánové, znovu vás prosím,
vydržte na svých místech. Materiál vám
bude rozdán obratem.
(Poslanci čekají na rozdání materiálu.)
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Obě sněmovny jsou už
usnášeníschopné. Přistoupíme
tedy k hlasování o pozměňovacích
návrzích, které máte uvedeny v doplňku
k pozměňovacím návrhům (tisk
152, 155), výrobní číslo je 228 s
dnešním datem. Věřím, že
přesto že je třináctého a pátek,
že naše hlasování dobře dopadne.
Pánové, žádám vás o kázeň.
Děkuji. Vidím, že jsme prakticky ve stejném
počtu, jako jsme byli před přestávkou.
Omlouvám se za přestávku, která byla
způsobena technickým nedostatkem v naší
rozmnožovně.
Budu prosit poslance Jančáryho, aby se ujal slova
a přednesl jednotlivé pozměňovací
návrhy tak, jak jsou uvedeny v doplňku.
Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry:
V článku 3 navrhoval pan poslanec Voleník
změnu do článku 7 odst. 1 a 2 v případě,
že bude přijat pozměňovací návrh
pana kolegy Daniela, což se nestalo, čili hlasování
je bezpředmětné.
V článku 9 navrhuje poslanec Jurečka v odst.
4 znění: "Má-li vnitřní
organizační jednotka státního podniku
sídlo na území druhé republiky, přechází
s majetkem podle odst. 2 i obsah funkce zakladatele na státní
orgán této republiky, příslušný
podle zákona její národní rady."
Tento návrh doporučuji přijmout.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji, to byl poslanec Jančáry,
zpravodaj Sněmovny lidu. Prosím poslance Danka,
zpravodaje Sněmovny národů.
Společný zpravodaj výborů SN J. Danko:
Ako spravodajca Snemovne národov odporúčam
tento návrh prijať.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Navrhovatel souhlasí.
Ještě pan poslanec Voleník.
Poslanec SL L. Voleník: Mám technickou poznámku,
že vnitřní organizační jednotka
nemá sídlo, takže to chce ještě
celé legislativně technicky upravit.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Poslanec Jurečka, navrhovatel
tohoto pozměňovacího návrhu.
Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající,
děkuji kolegovi Voleníkovi. Navrhuji legislativní
úpravu mého návrhu takto: "Má-li
státní podnik se sídlem na území
jedné republiky vnitřní organizační
jednotku na území druhé republiky, přechází
s majetkem podle odst. 2 i obsah funkce zakladatele na státní
orgán této republiky, příslušný
podle zákona její národní rady."
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Ano, to je pouze opravdu formální
zpřesnění, význam zůstává
stejný. Myslím, že o tomto návrhu můžeme
hlasovat. Jak zpravodajové, tak zástupce navrhovatele
tento návrh doporučili. Budeme hlasovat o návrhu
poslance Jurečky v tom znění, jak jej nyní
přednesl, to znamená s tou legislativně technickou
změnou.
Prosím poslance, kteří jsou pro tento návrh
poslance Jurečky, ať hlasují.
Hlasování: 11.28
(SN-ČR 58, SN-SR 54, SL 122)
Kdo je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN-ČR 12, SN-SR 9, SL 10)
Děkuji vám. Ze sedmdesáti jednoho poslanců
přítomných v české části
Sněmovny národů padesát osm pro, nikdo
proti, dvanáct se zdrželo a jeden poslanec ignoroval.
Ze šedesáti pěti poslanců ve slovenské
části Sněmovny národů padesát
čtyři pro, nikdo proti, devět se zdrželo,
dva poslanci ignorovali hlasování. Ze sto třiceti
čtyř poslanců přítomných
ve Sněmovně lidu sto dvacet dva pro, nikdo proti,
deset se zdrželo, dva poslanci hlasování ignorovali.
Tento návrh byl přijat oběma sněmovnami.
Prosím o další pozměňovací
návrh.
Společný zpravodaj výborů SN J. Danko:
Článok 14, odsek 5. Poslanec Jančáry
navrhuje vložiť za slová "Slovenskej republiky"
slovo "uzavretá. V češtine "uzavřena".
(Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Uzavřena - uzavretá. Vaše
doporučení?) Odporúčam tento návrh
prijať.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Je to kladné doporučení,
pan poslanec Jančáry jako autor asi rovněž
bude souhlasit. (Společný zpravodaj výborů
SL J. Jančáry: Rovněž doporučuji.)
Zástupce navrhovatele souhlasí, oba zpravodajové
i navrhovatel souhlasí s tímto návrhem. Budeme
hlasovat o pozměňovacím návrhu pana
poslance Jančáryho opět v obou sněmovnách
zároveň.
Prosím poslance, kteří souhlasí s
tímto návrhem, ať zvednou ruku a stisknou tlačítka!
Hlasování: 11.30
(SN-ČR 61, SN-SR 63, SL 117)
Kdo je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN-ČR 9, SN-SR 3, SL 16)
Děkuji. Ze sedmdesáti jednoho poslanců přítomných
v české části Sněmovny národů
bylo šedesát jedna pro, nikdo proti, devět
se zdrželo, jeden poslanec ignoroval. Ze šedesáti
sedmi poslanců přítomných ve slovenské
části Sněmovny národů bylo
šedesát tři pro, nikdo proti, tři se
zdrželi a jeden ignoroval. Ze sto třiceti šesti
poslanců ve Sněmovně lidu sto sedmnáct
pro, nikdo proti, šestnáct se zdrželo, tři
poslanci ignorovali hlasování.
Tento návrh byl souhlasným usnesením přijat.
Prosím o další návrh.
Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry:
Pan poslanec Filkus navrhl v článku 14 doplnit nový
odst. 6. Prosím, abyste si trochu upravili znění,
které máte před sebou. (Předsedající
první místopředseda FS F. Šedivý:
Bohužel, došlo k několika gramatickým
chybám.) Ve druhém řádku místo
slova "například" dát slovo "zejména".
Dále jazyková úprava: "Tranzitního
plynovodu, Čechofrachtu, bývalých podniků
zahraničního obchodu a jejich afilací v zahraničí."
Dále se vkládá slovo "se" pro případ,
že dělení jejich majetku nebude řešeno
zvláštními zákony. Místo "vykoná"
bude slovo "provede" na základě samostatné
dohody mezi Českou republikou a Slovenskou republikou.
Pokud tento návrh bude přijat, budou k němu
ještě další doplňovací a
pozměňovací návrhy.
Jako zpravodaj Sněmovny lidu doporučuji tento návrh
přijmout.
Společný zpravodaj výborů SN J. Danko:
Ako spravodajca výborov Snemovne národov odporúčam
tento návrh prijať.
Místopředseda vlády ČSFR R. Filkus:
Nepočul som "ČSA".
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Zástupce navrhovatele
se zřejmě ani ptát nemusím. Možná
by mohlo dojít k nějakým zmatkům.
Dovolím si proto návrh přečíst
znovu - odst. 6: "Dělení majetku České
a Slovenské Federativní Republiky ve vymezených
případech, zejména
Tranzitního plynovodu, ČSA, Čechofrachtu,
bývalých podniků zahraničního
obchodu a jejich afilací v zahraničí se pro
případ, že dělení jejich majetku
nebude řešeno zvláštními zákony,
provede na základě samostatné dohody mezi
Českou republikou a Slovenskou republikou." Takto
zní text po drobných úpravách.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Mečl.
Poslanec SL J. Mečl: Já mám dotaz na pány
zpravodaje nebo na pana místopředsedu. "Ve
vymezených případech a zejména"
- to legislativně nedává žádný
smysl a nejsem si jist, jak se toto ustanovení bude aplikovat.
Buď jsou případy vymezené, pak musí
být v tomto zákoně někde vymezeny,
ale nemohou být vymezené případy a
pak tyto případy demonstrativně určit.
Já si nedovedu představit, co budou ty další.
Tady jsou některé demonstrativně vypočteny,
ale budou ještě další, to znamená
ty vymezené. Ať pan místopředseda nebo
zpravodajové, samozřejmě pokud chtějí,
mi vysvětlí, jaký bude obsah tohoto ustanovení.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pánové, kdo z vás
oslovených se ujme této věci?
Místopředseda vlády ČSFR R. Filkus:
Možno by stačilo, keby sme tam dali "v niektorých"
alebo "vo zvláštnych".
Poslanec SN Z. Masopust: Dámy a pánové, já
oceňuji snahu o improvizaci v tuto chvíli, ale obávám
se, že řešení, s nímž přichází
pan místopředseda vlády ve vzájemném
konsensu s místopředsedou Federálního
shromáždění, tento problém neřeší.
To, nač upozorňoval kolega Mečl, je přece
jen problém komplikovanější. Nejprve
se musí definitoricky charakteristickými znaky vymezit
třída, množina vybraných, zvláštních
nebo jiných případů a ta se pak může
blíže charakterizovat případným
výčtem. Jestliže tam dáme slovo "jiné"
nebo "zvláštní" jako náhražku
za slovo, které tam je, tak před tímto problémem
utíkáme, ale neřešíme ho.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Já se domnívám,
že změna, řekneme-li místo "ve
vymezených případech" "ve zvláštních
případech", je velmi výrazná.
Místopředseda FS R. Zelenay: Vážený
pán predseda, vážený pán predsedajúci,
kolegyne a kolegovia! Ja sa obraciam na kolegu Masopusta. Sedím
v tomto parlamente už tretie volebné obdobie. My dvaja,
a mnohí kolegovia spolu s nami, vieme veľmi dobre,
o ktoré zvláštne prípady ide. Tieto
zvláštne prípady riešime už na toľkých
zasadnutiach tohto pléna, že by sme ich nespočítali
ani na prstoch všetkých rúk.
Místopředseda SN V. Peřich: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
kolegyně a kolegové, já si myslím,
že kolega Masopust velmi logicky odůvodnil, proč
se tam jakoby některá slova nehodí. Podle
mého názoru je to logická hříčka,
která je velmi sugestivní a která na jedné
straně podsouvá nutnost definitorického vymezení
něčeho, čím se ten odstavec zabývá
právě proto, že to definitorické vymezení
dělá obtíže. V podstatě jde o
to, že jde o vyčlenění zvláštních
případů, například takových,
které pak budou řešeny dohodou.
Poslanec SN Z. Masopust: Dámy a pánové, to,
co jsme nyní vyslechli, může někomu
znít přesvědčivě, ale ve skutečnosti
to přesvědčivé není. I kdybych
já s kolegou Zelenayem věděl, co máme
teď na mysli (jakože já to nevím), tak
to sebeméně nepomůže při aplikaci
tohoto zákona. Problém spočívá
ve vztahu tvorby práva a aplikace práva. My si při
tvorbě práva můžeme ulehčit práci,
ale čím více si ji ulehčíme
my, tím více jí spadne na orgány,
které budou tento zákon aplikovat. To, na co upozorňoval
kolega Mečl a na co upozorňuji já, není
pseudoproblém. To je skutečně problém
vymezení množiny, na kterou se zvláštní
charakteristika vztahuje. Já tady opravdu nechci (stejně
jako to jistě nechtěl kolega Mečl) vyvolávat
duchy, ale tento zákon pojednává o velkých
materiálních hodnotách. Problémy s
jeho aplikací jak správní, tak soudní,
rozhodovací nebo nevím jakou jinou, mohou být
obrovské. Kdybychom se u této dikce zastavili a
spokojili se s ní, tak tam do toho tyto problémy
zakódujeme. V tom je skutečně otázka.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pane poslanče, to jsme už
pochopili. Bylo by dobře, kdybyste přednesl nějaký
návrh, který by nám pomohl z této
zapeklité situace ven. To by bylo velmi pozitivní.
Hlásil se pan poslanec Benda.
Poslanec SN Z. Masopust: Já bych na to ještě
zareagoval - já vycházím z toho, že
je to vládní návrh.
Předseda SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění a vážený
kolego Masopuste, já s vámi naprosto souhlasím,
že zde zůstává věcný problém.
Zůstává jaksi pochybnost, zda ještě
nějaký jiný objekt nabude takového
charakteru jako objekty tam vyjmenované. Proto nejde o
taxativní výčet, i když je možné,
že nakonec skončíme při taxativním
výčtu, že se tento seznam objektů nerozšíří
o žádný další, ale jde o výčet
demonstrativní. Ponecháváme si tam možnost
zařadit ještě nějaký jiný
předmět, který zatím neznáme
- kdybychom ho znali, tak ho do toho výčtu dáme.
Z hlediska věcného je to tedy problém, jak
jsem řekl. Je to problém toho, že počítáme
s možností, že se něco takového
naskytne.
Z hlediska logického, z hlediska definice množiny,
v tom problém, pane profesore, není. Ta množina,
ty zvláštní případy, tak, jak
to teď opravila vláda, proti tomu nepřijatelnému
termínu vymezené případy - to vymezení
tam skutečně žádné není
- ty zvláštní případy jsou množina,
která se definuje jednotlivými svými prvky.
Čili čím větší je ten
demonstrativní výčet, tím přesnější
je definice této množiny. Jestliže nalezneme
nějaký jiný prvek, já nevím,
kosmické lety, zjistíme-li, že se v Československu
provozují, shledáme, že má příbuzné
rysy s prvky této demonstrativně vytyčené
množiny ... (Předsedající první
místopředseda FS F. Šedivý: Pane předsedo,
myslím si, že vaše faktická poznámka
již přesáhla.) ... potom logicky korektně
můžeme zařadit tyto kosmické lety pod
tento zákon. Čili logická závada tam,
pane profesore, opakuji není, je to věcná
nejistota, zda tam ještě něco dalšího
nespadá.
Domnívám se, že tento zákon můžeme
takto přijmout a že je dobrým vodítkem
... (Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pane předsedo, musím vás
volat k pořádku, při vší úctě
k vašemu výkladu. Pan poslanec Mečl.)
Poslanec SL J. Mečl: Kolega Benda už to v podstatě
naznačil, myslím, na počátku toho
vystoupení. Pan místopředseda Filkus by měl
zvážit, zda vládě nepostačí
vyloženě kazuistické ustanovení s taxativním
výpočtem podniků, organizací (nebo
co to je), které podléhají jinému
režimu dělení. To znamená, ustanovení
v odst. 6 by mohlo znít, že dělení majetku
atd., tranzitní plynovod, ČSA, Čechofracht,
bývalé podniky atd., podléhají tak,
jak je to dál, ale předvětí ve vymezených
nebo zvláštních případech tam,
podle mého názoru, být nemůže.
Nemůže být tedy demonstrativní výpočet.
Musí tam být ukončený výpočet
taxativní, a pokud to splní představu navrhovatele,
může to ustanovení znít takto: "Dělení
majetku České a Slovenské Federativní
Republiky v případech tranzitního plynovodu,
ČSA, Čechofracht atd. ... "