Pátek 13. listopadu 1992

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pan místopředseda vlády Filkus.

Místopředseda vlády ČSFR R. Filkus: Neodporúčam najmä preto, že my sme vôbec nepočítali s tým, aby (pokiaľ ide o armádu) bol zvláštny zákon. V prvej verzii sme uvažovali o nejakých špecifických podmienkach, pokiaľ by boli vo vnútre a v armáde, že by platili zvláštne zákony. Ale v ďalších verziách (táto už je šiesta), ale už i v druhej, tretej, štvrtej, piatej sa neuvažovalo vôbec o tom, že by bol zvláštny zákon vo vzťahu k armáde. Preto neodporúčam.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Já cítím povinnost omluvit se panu poslanci Grohmannovi za zkomolení jeho jména. Oba zpravodajové i zástupce navrhovatele nedoporučují přijmout tento návrh.

Budeme hlasovat o návrhu pana poslance Grohmanna.

Prosím ty poslance, kteří jsou pro tento návrh, nechť zvednou ruku a stisknou tlačítko!

Hlasování: 10.56

(SN-ČR 14, SN-SR 18, SL 23) Děkuji.

Kdo je proti?

(SN-ČR 42, SN-SR 24, SL 76) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 14, SN-SR 27, SL 33) Děkuji.

Ze sedmdesáti přítomných poslanců české části Sněmovny národů hlasovalo čtrnáct pro, čtyřicet dva proti, čtrnáct se zdrželo. Ze šedesáti devíti poslanců slovenské části Sněmovny národů osmnáct pro, dvacet čtyři proti, dvacet sedm se zdrželo. Ze sto třiceti pěti poslanců Sněmovny lidu dvacet tři pro, sedmdesát šest proti, třicet tři se zdrželo a tři poslanci hlasování ignorovali.

Návrh nebyl přijat ani jednou ze sněmoven.

Můžeme pokračovat, pánové zpravodajové. V článku 14 nám ještě zůstal návrh poslance Daniela.

Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry: V článku 14 o znění pana poslance Daniela jsme nehlasovali proto, že k témuž problému hovořil dnes pan místopředseda vlády Filkus; a máme to v doplňku z dnešní rozpravy.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Toto znění je ale poněkud odlišné. Musím se proto zeptat pana poslance Daniela, jestli s tím souhlasí. Pane poslanče, souhlasíte s touto změnou, stahujete tento návrh ve prospěch návrhu pana místopředsedy vlády Filkuse?

Poslanec SL A. Daniel: Áno, súhlasím so zmenou, ktorú predložil pán podpredseda vlády v zmysle článku 14.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já vám velmi děkuji. Takže stahujete svůj návrh, který byl uveden v tom původním tisku.

Já vás poprosím, dámy a pánové, abyste si vzali k ruce tisk, který vám byl nyní rozdán, a který se jmenuje doplněk k pozměňovacím návrhům (tisky 152 a 155). Pokud to nemáte všichni, musíme počkat, než to bude rozdáno. Nemůžeme hlasovat o něčem, co neznáte. Pouze mne udivuje, že nevidím nikoho, kdo by to roznášel. Prosím poslance, aby zůstali na svých místech, neboť to bude otázka velmi malé chvilky.

Dámy a pánové, znovu vás prosím, vydržte na svých místech. Materiál vám bude rozdán obratem.

(Poslanci čekají na rozdání materiálu.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Obě sněmovny jsou už usnášeníschopné. Přistoupíme tedy k hlasování o pozměňovacích návrzích, které máte uvedeny v doplňku k pozměňovacím návrhům (tisk 152, 155), výrobní číslo je 228 s dnešním datem. Věřím, že přesto že je třináctého a pátek, že naše hlasování dobře dopadne.

Pánové, žádám vás o kázeň. Děkuji. Vidím, že jsme prakticky ve stejném počtu, jako jsme byli před přestávkou. Omlouvám se za přestávku, která byla způsobena technickým nedostatkem v naší rozmnožovně.

Budu prosit poslance Jančáryho, aby se ujal slova a přednesl jednotlivé pozměňovací návrhy tak, jak jsou uvedeny v doplňku.

Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry: V článku 3 navrhoval pan poslanec Voleník změnu do článku 7 odst. 1 a 2 v případě, že bude přijat pozměňovací návrh pana kolegy Daniela, což se nestalo, čili hlasování je bezpředmětné.

V článku 9 navrhuje poslanec Jurečka v odst. 4 znění: "Má-li vnitřní organizační jednotka státního podniku sídlo na území druhé republiky, přechází s majetkem podle odst. 2 i obsah funkce zakladatele na státní orgán této republiky, příslušný podle zákona její národní rady." Tento návrh doporučuji přijmout.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji, to byl poslanec Jančáry, zpravodaj Sněmovny lidu. Prosím poslance Danka, zpravodaje Sněmovny národů.

Společný zpravodaj výborů SN J. Danko: Ako spravodajca Snemovne národov odporúčam tento návrh prijať.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Navrhovatel souhlasí. Ještě pan poslanec Voleník.

Poslanec SL L. Voleník: Mám technickou poznámku, že vnitřní organizační jednotka nemá sídlo, takže to chce ještě celé legislativně technicky upravit.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Poslanec Jurečka, navrhovatel tohoto pozměňovacího návrhu.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající, děkuji kolegovi Voleníkovi. Navrhuji legislativní úpravu mého návrhu takto: "Má-li státní podnik se sídlem na území jedné republiky vnitřní organizační jednotku na území druhé republiky, přechází s majetkem podle odst. 2 i obsah funkce zakladatele na státní orgán této republiky, příslušný podle zákona její národní rady."

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Ano, to je pouze opravdu formální zpřesnění, význam zůstává stejný. Myslím, že o tomto návrhu můžeme hlasovat. Jak zpravodajové, tak zástupce navrhovatele tento návrh doporučili. Budeme hlasovat o návrhu poslance Jurečky v tom znění, jak jej nyní přednesl, to znamená s tou legislativně technickou změnou.

Prosím poslance, kteří jsou pro tento návrh poslance Jurečky, ať hlasují.

Hlasování: 11.28

(SN-ČR 58, SN-SR 54, SL 122)

Kdo je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 12, SN-SR 9, SL 10)

Děkuji vám. Ze sedmdesáti jednoho poslanců přítomných v české části Sněmovny národů padesát osm pro, nikdo proti, dvanáct se zdrželo a jeden poslanec ignoroval.

Ze šedesáti pěti poslanců ve slovenské části Sněmovny národů padesát čtyři pro, nikdo proti, devět se zdrželo, dva poslanci ignorovali hlasování. Ze sto třiceti čtyř poslanců přítomných ve Sněmovně lidu sto dvacet dva pro, nikdo proti, deset se zdrželo, dva poslanci hlasování ignorovali.

Tento návrh byl přijat oběma sněmovnami. Prosím o další pozměňovací návrh.

Společný zpravodaj výborů SN J. Danko: Článok 14, odsek 5. Poslanec Jančáry navrhuje vložiť za slová "Slovenskej republiky" slovo "uzavretá. V češtine "uzavřena". (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Uzavřena - uzavretá. Vaše doporučení?) Odporúčam tento návrh prijať.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Je to kladné doporučení, pan poslanec Jančáry jako autor asi rovněž bude souhlasit. (Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry: Rovněž doporučuji.) Zástupce navrhovatele souhlasí, oba zpravodajové i navrhovatel souhlasí s tímto návrhem. Budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Jančáryho opět v obou sněmovnách zároveň.

Prosím poslance, kteří souhlasí s tímto návrhem, ať zvednou ruku a stisknou tlačítka!

Hlasování: 11.30

(SN-ČR 61, SN-SR 63, SL 117)

Kdo je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 9, SN-SR 3, SL 16)

Děkuji. Ze sedmdesáti jednoho poslanců přítomných v české části Sněmovny národů bylo šedesát jedna pro, nikdo proti, devět se zdrželo, jeden poslanec ignoroval. Ze šedesáti sedmi poslanců přítomných ve slovenské části Sněmovny národů bylo šedesát tři pro, nikdo proti, tři se zdrželi a jeden ignoroval. Ze sto třiceti šesti poslanců ve Sněmovně lidu sto sedmnáct pro, nikdo proti, šestnáct se zdrželo, tři poslanci ignorovali hlasování.

Tento návrh byl souhlasným usnesením přijat.

Prosím o další návrh.

Společný zpravodaj výborů SL J. Jančáry:

Pan poslanec Filkus navrhl v článku 14 doplnit nový odst. 6. Prosím, abyste si trochu upravili znění, které máte před sebou. (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Bohužel, došlo k několika gramatickým chybám.) Ve druhém řádku místo slova "například" dát slovo "zejména". Dále jazyková úprava: "Tranzitního plynovodu, Čechofrachtu, bývalých podniků zahraničního obchodu a jejich afilací v zahraničí." Dále se vkládá slovo "se" pro případ, že dělení jejich majetku nebude řešeno zvláštními zákony. Místo "vykoná" bude slovo "provede" na základě samostatné dohody mezi Českou republikou a Slovenskou republikou. Pokud tento návrh bude přijat, budou k němu ještě další doplňovací a pozměňovací návrhy.

Jako zpravodaj Sněmovny lidu doporučuji tento návrh přijmout.

Společný zpravodaj výborů SN J. Danko: Ako spravodajca výborov Snemovne národov odporúčam tento návrh prijať.

Místopředseda vlády ČSFR R. Filkus: Nepočul som "ČSA".

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Zástupce navrhovatele se zřejmě ani ptát nemusím. Možná by mohlo dojít k nějakým zmatkům. Dovolím si proto návrh přečíst znovu - odst. 6: "Dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky ve vymezených případech, zejména

Tranzitního plynovodu, ČSA, Čechofrachtu, bývalých podniků zahraničního obchodu a jejich afilací v zahraničí se pro případ, že dělení jejich majetku nebude řešeno zvláštními zákony, provede na základě samostatné dohody mezi Českou republikou a Slovenskou republikou." Takto zní text po drobných úpravách.

S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Mečl.

Poslanec SL J. Mečl: Já mám dotaz na pány zpravodaje nebo na pana místopředsedu. "Ve vymezených případech a zejména" - to legislativně nedává žádný smysl a nejsem si jist, jak se toto ustanovení bude aplikovat. Buď jsou případy vymezené, pak musí být v tomto zákoně někde vymezeny, ale nemohou být vymezené případy a pak tyto případy demonstrativně určit. Já si nedovedu představit, co budou ty další. Tady jsou některé demonstrativně vypočteny, ale budou ještě další, to znamená ty vymezené. Ať pan místopředseda nebo zpravodajové, samozřejmě pokud chtějí, mi vysvětlí, jaký bude obsah tohoto ustanovení.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pánové, kdo z vás oslovených se ujme této věci?

Místopředseda vlády ČSFR R. Filkus: Možno by stačilo, keby sme tam dali "v niektorých" alebo "vo zvláštnych".

Poslanec SN Z. Masopust: Dámy a pánové, já oceňuji snahu o improvizaci v tuto chvíli, ale obávám se, že řešení, s nímž přichází pan místopředseda vlády ve vzájemném konsensu s místopředsedou Federálního shromáždění, tento problém neřeší. To, nač upozorňoval kolega Mečl, je přece jen problém komplikovanější. Nejprve se musí definitoricky charakteristickými znaky vymezit třída, množina vybraných, zvláštních nebo jiných případů a ta se pak může blíže charakterizovat případným výčtem. Jestliže tam dáme slovo "jiné" nebo "zvláštní" jako náhražku za slovo, které tam je, tak před tímto problémem utíkáme, ale neřešíme ho.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já se domnívám, že změna, řekneme-li místo "ve vymezených případech" "ve zvláštních případech", je velmi výrazná.

Místopředseda FS R. Zelenay: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia! Ja sa obraciam na kolegu Masopusta. Sedím v tomto parlamente už tretie volebné obdobie. My dvaja, a mnohí kolegovia spolu s nami, vieme veľmi dobre, o ktoré zvláštne prípady ide. Tieto zvláštne prípady riešime už na toľkých zasadnutiach tohto pléna, že by sme ich nespočítali ani na prstoch všetkých rúk.

Místopředseda SN V. Peřich: Vážený pane předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové, já si myslím, že kolega Masopust velmi logicky odůvodnil, proč se tam jakoby některá slova nehodí. Podle mého názoru je to logická hříčka, která je velmi sugestivní a která na jedné straně podsouvá nutnost definitorického vymezení něčeho, čím se ten odstavec zabývá právě proto, že to definitorické vymezení dělá obtíže. V podstatě jde o to, že jde o vyčlenění zvláštních případů, například takových, které pak budou řešeny dohodou.

Poslanec SN Z. Masopust: Dámy a pánové, to, co jsme nyní vyslechli, může někomu znít přesvědčivě, ale ve skutečnosti to přesvědčivé není. I kdybych já s kolegou Zelenayem věděl, co máme teď na mysli (jakože já to nevím), tak to sebeméně nepomůže při aplikaci tohoto zákona. Problém spočívá ve vztahu tvorby práva a aplikace práva. My si při tvorbě práva můžeme ulehčit práci, ale čím více si ji ulehčíme my, tím více jí spadne na orgány, které budou tento zákon aplikovat. To, na co upozorňoval kolega Mečl a na co upozorňuji já, není pseudoproblém. To je skutečně problém vymezení množiny, na kterou se zvláštní charakteristika vztahuje. Já tady opravdu nechci (stejně jako to jistě nechtěl kolega Mečl) vyvolávat duchy, ale tento zákon pojednává o velkých materiálních hodnotách. Problémy s jeho aplikací jak správní, tak soudní, rozhodovací nebo nevím jakou jinou, mohou být obrovské. Kdybychom se u této dikce zastavili a spokojili se s ní, tak tam do toho tyto problémy zakódujeme. V tom je skutečně otázka.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane poslanče, to jsme už pochopili. Bylo by dobře, kdybyste přednesl nějaký návrh, který by nám pomohl z této zapeklité situace ven. To by bylo velmi pozitivní.

Hlásil se pan poslanec Benda.

Poslanec SN Z. Masopust: Já bych na to ještě zareagoval - já vycházím z toho, že je to vládní návrh.

Předseda SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění a vážený kolego Masopuste, já s vámi naprosto souhlasím, že zde zůstává věcný problém. Zůstává jaksi pochybnost, zda ještě nějaký jiný objekt nabude takového charakteru jako objekty tam vyjmenované. Proto nejde o taxativní výčet, i když je možné, že nakonec skončíme při taxativním výčtu, že se tento seznam objektů nerozšíří o žádný další, ale jde o výčet demonstrativní. Ponecháváme si tam možnost zařadit ještě nějaký jiný předmět, který zatím neznáme - kdybychom ho znali, tak ho do toho výčtu dáme.

Z hlediska věcného je to tedy problém, jak jsem řekl. Je to problém toho, že počítáme s možností, že se něco takového naskytne.

Z hlediska logického, z hlediska definice množiny, v tom problém, pane profesore, není. Ta množina, ty zvláštní případy, tak, jak to teď opravila vláda, proti tomu nepřijatelnému termínu vymezené případy - to vymezení tam skutečně žádné není - ty zvláštní případy jsou množina, která se definuje jednotlivými svými prvky.

Čili čím větší je ten demonstrativní výčet, tím přesnější je definice této množiny. Jestliže nalezneme nějaký jiný prvek, já nevím, kosmické lety, zjistíme-li, že se v Československu provozují, shledáme, že má příbuzné rysy s prvky této demonstrativně vytyčené množiny ... (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane předsedo, myslím si, že vaše faktická poznámka již přesáhla.) ... potom logicky korektně můžeme zařadit tyto kosmické lety pod tento zákon. Čili logická závada tam, pane profesore, opakuji není, je to věcná nejistota, zda tam ještě něco dalšího nespadá.

Domnívám se, že tento zákon můžeme takto přijmout a že je dobrým vodítkem ... (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane předsedo, musím vás volat k pořádku, při vší úctě k vašemu výkladu. Pan poslanec Mečl.)

Poslanec SL J. Mečl: Kolega Benda už to v podstatě naznačil, myslím, na počátku toho vystoupení. Pan místopředseda Filkus by měl zvážit, zda vládě nepostačí vyloženě kazuistické ustanovení s taxativním výpočtem podniků, organizací (nebo co to je), které podléhají jinému režimu dělení. To znamená, ustanovení v odst. 6 by mohlo znít, že dělení majetku atd., tranzitní plynovod, ČSA, Čechofracht, bývalé podniky atd., podléhají tak, jak je to dál, ale předvětí ve vymezených nebo zvláštních případech tam, podle mého názoru, být nemůže. Nemůže být tedy demonstrativní výpočet.

Musí tam být ukončený výpočet taxativní, a pokud to splní představu navrhovatele, může to ustanovení znít takto: "Dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky v případech tranzitního plynovodu, ČSA, Čechofracht atd. ... "


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP