Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající,
dámy a pánové, poslankyně a poslanci,
vážení hosté. Od předřečníků
jsme slyšeli, včetně úvodního
slova, hodnocení negativ i pozitiv předlohy, kterou
máme před sebou. Dovolte, abych se zabýval
nejdříve negativy. Negativa byla zejména
od těch, kteří jsou zásadně
proti jakémukoliv dělení, protože se
jim nelíbí myšlenka dělení státu.
Za druhé byla negativa, která lze charakterizovat
asi tím, že práce je mnoho, čas je krátký,
a nelze tedy všechno dobře stačit. Posléze
byla vyzdvižena negativa, která uváděla,
že předloha je určitou směsí
pojetí. Dovolte, abych se zastavil u tohoto třetího
bodu, neboť ho považuji za principiální.
Chtěl bych říci, že po mém soudu
předloha odráží realitu. Je-li realita
složitá, nelze aby předloha na ni nereagovala.
Tento zákon, který v návrhu máme před
sebou, v podstatě lze charakterizovat po mém soudu
dvěma krajními polohami. Za prvé velmi stručným
ústavním zákonem, který by měl
asi takovýto obsah: Pro rozchod státu - federace,
se rozdělí majetek mezi oba členské
státy. Za druhé krajní polohou na úplně
opačném konci, celkem podzákonnou, kde by
to byla řada "kuchařek", řada návodů,
řada technologických nebo technokratických
pravidel, jak v tom či onom oboru společný
majetek rozdělit.
Tento zákon, který máme před sebou,
je kombinací těchto hledisek. A jinak ani být
nemůže. Některé oblasti upravuje nebo
odkazuje na jejich úpravu a jiné ponechává
na úpravu pozdější dohodou.
V čem je ale význam tohoto předpisu? Význam
tohoto vám předkládaného předpisu
je ve vyjádření vůle rozdělit
tento majetek podle nějakých pravidel. To je základní
význam této předlohy. Je-li tam těch
oblastí méně či více, to je
z tohoto hlediska už méně důležité.
I u těch oblastí, kde zákon nedává
tato pravidla, ale odkazuje na pravidla, která budou v
budoucnu dávána, hovoří jasnou řečí
o tom, že je zde jasná vůle podle pravidel
vyjádřených v předloze se spravovat
i v budoucnu. A to je hlavní a největší
pozitivum této předlohy.
Proč hlavní a největší? Domnívám
se, že totiž největším negativem
by bylo odmítnout tento výraz vůle a postupovat
bez toho, co zde i kritici řekli, bez možnosti postupu
klidného a postupu souhlasného. Děkuji vám
a chci říci, že z tohoto důvodu budu
pro předlohu hlasovat. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Stomemu.
Nyní promluví poslanec Věněk Šilhán,
připraví se pan poslanec Jozef Mikloško.
Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedající,
dámy a pánové, nejdříve chci
říci, že zákon o zániku federace
a s tím související zákony o dělení
majetku jsou zákony, které jsou mi nejméně
po chuti. Jsou to prostě zákony, se kterými
se nemohu ztotožnit. Nicméně vládní
návrh zákona, který nese číslo
152 a který se zabývá dělením
majetku ČSFR mezi Českou republiku a Slovenskou
republiku a jeho přechodem na Českou a Slovenskou
republiku, je přece jen návrh, kterým se
musíme věcně zabývat.
Aniž bych široce hovořil o svých náladách,
názorech nebo důvodech, které mě povedou
k tomu, jak budu o zákonu hlasovat, chci říci
jen několik slov k předloženému návrhu.
Myslím si, že tento vládní návrh
je nutný, že je to návrh, který by však
neměl být použit jako prostředek k tomu,
aby následující návrh zákona
o zániku federace byl eventuálním přijetím
zákona o dělení majetku zdůvodněn,
nebo aby přijetí tohoto zákona bylo použito
jako nátlakový prostředek pro přijetí
zákona o zániku federace. Chci oddělit tyto
dvě věci, sám je ve svém uvažování
odděluji.
Ale chtěl bych k tomu říci několik
poznámek, a to především k článku
1. Navrhuji, aby první věta končila za slovy
"o zániku ČSFR" a další pokračování
věty v článku 1 by bylo škrtnuto. To
je ta i jinými kolegy napadená část
věty: "... nebo ústavně učiněné
rozhodnutí, které má tyto důsledky".
Dále navrhuji, aby další věta tohoto
článku byla škrtnuta a současně
s tím aby byl upraven článek 7 odst. 2, a
sice konec věty "nebo jiné ústavní
rozhodnutí s těmito důsledky". Prosím,
aby tyto mé návrhy byly zaznamenány jako
pozměňovací návrhy.
Dále bych chtěl připomenout, že považuji
článek 8, kde se jedná o něčem,
co by bylo možné nazvat know-how, to znamená
souhrnem informačních a jiných hodnot, které
byly získány tím, že federace fungovala,
za nedostatečný. Totiž principy dělení
i charakteristika majetku, který má být dělen,
je taková, že nezahrnuje to, co je podle mého
soudu v moderní společnosti nesmírně
cenné, to je to, co se vytvořilo spoluprací
obou národů v oblasti infrastruktury, v oblasti
vědění, v oblasti znalostí a informací,
kterou nazýváme prostě know-how. Tato oblast
má velmi významnou hodnotu, velmi významnou
cenu. A zde v předloze tohoto zákona není
nic, co by vytvořilo předpoklady pro uplatnění
práva obou národů k volnému a svobodnému
přístupu k těmto zásobám vědění
a informací. Domnívám se, že článek
8 nedostatečně řeší tento problém.
V tomto okamžiku si nevím rady, jak přesně
formulovat tuto záležitost. Už jsme o ní
hovořili i ve výborech hospodářských,
ale soudím, že by se ještě i zpravodajové
měli touto záležitostí zabývat.
To samozřejmě neřeší ani článek
14 tím, že předpokládá, že
takové instituce jako akademie věd budou děleny
na základě zvláštního, nebo zvlášť
přijatého zákona. Akademie, vysoké
školy, ústavy jsou právě z těch
institucí, které představují to, co
jsem nazval federativním know-how, a ke kterému
by měly mít přístup oba národy
volně a naprosto bezproblémově. Myslím,
že právě odborníci z té či
oné oblasti vědění by mohli vědět,
oč jde, když o tom hovořím. Obávám
se, že zde ani princip teritoriální, ani jiný
princip nezahrnuje to, o čem jsem nyní hovořil.
Považuji to za bílé místo v předloze
zákona.
Prosím, aby páni zpravodajové vzali na vědomí
ty pozměňovací návrhy, které
jsem předložil a které se týkají
článku 1 až 3 a článku 7 a zakomponovali
je do souhrnu pozměňovacích návrhů,
které předloží našemu plénu.
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Šilhánovi,
samozřejmě předá své pozměňovací
a doplňovací návrhy písemně
zpravodajům. Jako další se přihlásil
pan poslanec Mikloško. A ještě jsem dostal jednu
přihlášku velmi opožděně
za klub Slovenské národní strany, poté
promluví pan poslanec Hrivík.
Poslanec SL J. Mikloško: Vážený pán
predseda, vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia! Klub KDH už oznámil,
že bude za tento zákon hlasovať, pokiaľ
sa jeho obsah podstatne na pléne nezmení. Myslíme
si, že v prípade ústavného a prípadne
i neústavného rozpadu štátu je takýto
zákon potrebný, určuje pravidlá hry
pri delení majetku, čo je veľmi dôležité.
Chcem upozorniť na niektoré fakty, ktoré ešte
zákon nezohľadňuje a preto navrhujem, aby boli
doplnené do dôvodovej správy. Napriek tomuto
zákonu je treba v niektorých prípadoch postupovať
podľa už schválených zákonov na
federálnej úrovni, pokiaľ ešte neboli
naplnené. Ide napríklad o zákony odovzdávania
federálneho majetku bývalého SZM a majetku
bývalého KSČ ľudu ČSFR. Tieto
zákony sme asi pred dvomi rokmi tu schválili, proces
odovzdávania však ešte, žiaľ, neskončil.
Rovnako tak ide o delenie majetku bývalej Národnej
fronty, bývalých odborov, federálnych športových
zväzov. Napríklad v prípade delenia majetku
SZM, problematiku, ktorú dobre poznám. V zákone
bol stanovený územný princíp s nástupným
finančným vyrovnaním v pomere 2:1. Išlo
tam o osem veľkých federálnych majetkov v hodnote
asi 2,5 miliardy korún, ktoré boli postavené
z federálneho rozpočtu a väčšinou
lokalizované v Českej republike. Preto princípy,
ktoré boli pri tomto zákone navrhnuté a schválené
je treba dodržať aj naďalej, najmä keď
tento zákon ešte nebol naplnený. To isté
aj v niektorých ďalších prípadoch,
kedy sme už federálny majetok riešili minule.
V článku XIV ods. 3 sa hovorí, že zrušenie
ČSAV a vysporiadanie majetku stanoví zvláštny
zákon. To je správne, pretože ČSAV bola
ustanovená zákonom. Upozorňujem však,
že v ČSAV bol takzvaný asymetrický model,
to znamená, že ČSAV bola financovaná
z federálneho rozpočtu a SAV zo slovenského
rozpočtu. Toto sa zmenilo až pred rokom alebo dvomi,
naviac majetok ČSAV je prakticky len v Českej republike
a SAV v Slovenskej republike. Tiež v dôvodovej správe
prosím na tento fakt upozorniť.
Posledná moja poznámka: Dnes sme dostali list od
pána premiéra Stráského, ktorý
navrhuje doplniť dôvodovú správu o to,
aby Tranzitný plynovod, Česko-slovenské aereolínie,
Čechofrakt atď., boli riešené prípadne
zvláštnymi zákonmi alebo dohodami, pôvodne
bolo myslím napísané dohodami.
Navrhujem tam doplniť aj konfederáciu športových
zväzov, strešnú organizáciu športových
zväzov.
Rovnako tak organizácie federálnej námornej
plavby, to sú federálne lode, ktoré plávajú
po celom svete, by sa sa mali tiež vyriešiť špeciálnou
dohodou. deliť. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. To by byl pan poslanec
Mikloško, nyní za klub Slovenské národní
strany vystoupí pan poslanec Hrivík, dostal přednost
před poslanec Grohmannem a Peřichem.
Poslanec SN P. Hrivík: Vážený pán
predsedajúci, vážení poslanci a poslankyne,
vážení hostia! Klub poslancov Slovenskej národnej
strany podporuje vládny návrh ústavného
zákona o delení majetku Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky, tlač 152, v znení
návrhu výborov finančných a rozpočtových
Snemovne ľudu a Snemovne národov na uznesenie Federálneho
zhromaždenia k vládnemu návrhu tohto zákona,
tlač 155.
K tomuto poznamenávame, že neveríme, že
delenie federálneho majetku bude spravodlivé, ako
sa konštatuje v dôvodovej správe. Nie je to
možné, pretože spravodlivé delenie majetku
sa nikdy nikomu doteraz nepodarilo. Dúfame, že toto
rozdelenie spoločného majetku nebude zas tak nespravodlivé
pre Slovenskú republiku. Samozrejme, že to ukážu
dohody medzi Českou republikou a Slovenskou republikou,
ktoré budú vychádzať z tohto zákona,
ako aj iné dohody, ktoré tento zákon priamo
nepredpokladá, napríklad mám na mysli dohodu
o rozdelení majetku ústredného výboru
Česko-slovenského zväzu telesnej výchovy
a podobných inštitúcií.
Nechceme však komplikovať proces delenia federácie,
nechceme komplikovať už tak zložitý život
nášho občana, chceme naplniť náš
základný cieľ, cieľ Slovenskej národnej
strany - dosiahnuť a budovať samostatnú slovenskú
štátnosť.
Preto klub Slovenskej národnej strany podporí prijatie
návrhu ústavného zákona o delení
majetku federácie aj napriek výhradám, ktoré
k tomuto návrhu zákona máme, hlavne k nevhodne
formulovaným článkom šesť, sedem
a deväť návrhu zákona.
Klub Slovenskej národnej strany predpokladá, že
príloha č. 1 v predlohe zákona nebude predmetom
schvaľovania. Predpokladáme, že kvalifikácia
majetku v prílohe nie je presná a nie je konečná.
Na záver poslanci Slovenskej národnej strany dúfajú,
že zmocnenci vlád Českej republiky a Slovenskej
republiky po rozdelení federácie budú rokovať
konkrétne (ohľadne majetkových otázok)
s cieľom dohodnúť sa a Medzinárodný
súdny dvor v Haagu pre obidve republiky sa stane cudzím
a nepotrebným prostriedkom na doriešenie vzájomných
českých a slovenských problémov. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Hrivíkovi,
který hovořil za klub Slovenské národní
strany. Nyní je přihlášen pan poslanec
Grohmann, připraví se pan poslanec Peřich.
Poslanec SL S. Grohmann: Vážený pán
predsedajúci, kolegyne a kolegovia, milí hostia!
Stojíme dnes pred nesmierne zložitou úlohou,
odborne posúdiť a prípadne schváliť
vládny návrh ústavného zákona
o delení majetku ČSFR medzi Českú
republiku a Slovenskú republiku a o jeho prechode na Českú
republiku a Slovenskú republiku.
Ide o šiesty variant navrhovaného zákona. Dôverne
poznám obsah niekoľkých predchádzajúcich
návrhov. Ich obsah sa postupne skvalitňoval, stávali
sa prepracovanejšími. Viaceré, a to aj základné
východiskové princípy, však mohli byť
formulované účelnejšie, jednoduchšie,
v komplexnejšom zábere. Je na škodu veci, že
na riešenie tejto kľúčovej otázky
nemala vláda viac času, že jednotlivé
varianty neposúdila širšia odborná verejnosť,
a to bez ohľadu na politickú príslušnosť,
že vo Federálnom zhromaždení neboli prerokované
zásady tvorby tohto zákona.
Vážený parlament, vážení
hostia! Vieme, že bola dosiahnutá dohoda o vytvorení
colnej únie medzi Českou republikou a Slovenskou
republikou, ktorej cieľom, okrem iného, je - citujem:
"Integrácia ekonomík a hospodárskej
politiky zmluvných strán" - koniec citátu.
Je potešiteľné, že aj v memorande vlády
Českej republiky a vlády Slovenskej republiky predstaviteľom
Európskych spoločenstiev, ktoré 28. októbra
tohto roku odovzdali premiéri Václav Klaus a Vladimír
Mečiar v Londýne predstaviteľom Európskych
spoločenstiev sa vyhlasuje, že je - citujem: "Spoločný
záujem zachovať vysoký stupeň integrácie
ekonomík Českej republiky a Slovenskej republiky
a zabezpečiť ich ďalší rozvoj pokračovaním
úzkej spolupráce v ekonomickej a politickej oblasti."
Koniec citátu.
Vážení poslanci, posúďte kriticky
predložený návrh, vopred ho neodmietnime, poukážme
na jeho slabé miesta a na možnosti ich odstránenia.
Niektoré pasáže návrhu je možné
v duchu logiky zásad jeho tvorby - a to by som chcel podčiarknuť
- formulovať precíznejšie, komplexnejšie,
jednoducho lepšie.
Za kľúčovú inováciu pokladám
možnosť aplikovať pomerný princíp
2:1, pokiaľ to zákon nestanoví inak, aj pri
deľbe nehnuteľného majetku a toho movitého
majetku, ktorý s ním z historického alebo
funkčného hľadiska tvorí jeden celok.
Teoretické zdôvodnenie správnosti aplikácie
územného princípu vo vzťahu k uvedenému
majetku, tak ako ho prezentuje vláda, nemá podľa
mňa v ČSFR platnú zákonnú oporu.
Viedenská zmluva o sukcesii štátov vo vzťahu
ku štátnemu majetku, štátnym archívom
a štátnym dlhom z roku 1983 doteraz pre malý
počet signatárov nevstúpila do platnosti
a naša republika sa k nej zatiaľ nepripojila a neratifikovala
ju.
Upozorňujem však na inú skutočnosť
a to na to, že v zmysle Viedenskej konvencie o sukcesii štátov
z roku 1978, ktorá sa v dôvodovej správe neuvádza,
ktorú však mám k dispozícii v anglickej
verzii, sa za najvšeobecnejšie medzinárodne uznávaný
spôsob riešenia práv a povinností nástupníckych
štátov pokladá ich riešenie na základe
vzájomnej dohody. Širšia aplikácia pomerného
princípu by utvorila lepšie podmienky a predpoklady
pre budúce ekonomické a politické vzťahy
Českej republiky a Slovenskej republiky.
Vo svojom návrhu uplatniť pomerný princíp
idem ešte ďalej a navrhujem na základe neho stanoviť
ideálne vlastnícke podiely, inými slovami
majetkovú spoluúčasť toho-ktorého
nástupníckeho štátu na prvkoch deleného
nehnuteľného a s tým spojeného hnuteľného
majetku. Ide o kľúčový bod môjho
návrhu. Navrhované usporiadanie vlastníckych
vzťahov by umožnilo nástupníckym štátom
plnokrvne a všestranne uplatňovať ich vlastnícke
práva. Išlo by vlastne o investície týchto
republík v zahraničí. Nejde teda o nejaké
nefunkčné a nehospodárne delenie tohto majetku.
Zároveň by sa tým ani nemusela riešiť
otázka diskutabilného ocenenia uvedeného
majetku.
Nemusíme asi nikoho presvedčovať o tom, že
kvantiifikácia majetku v zadovážených
cenách je viac ako problematická. Ako je možné
do jedného vrecka strčiť napr. nehnuteľný
majetok v zadováženej cene povedzme z roku 1950, 1955,
1988 a 1992? Akú reálnu vypovedaciu schopnosť
má takýto agregátny údaj? Podľa
mňa žiadnu.
Vykazovaná hodnota majetku federálnych orgánov
je podľa mňa výrazne podhodnotená. Pritom
z celkovej hodnoty majetku vo výške 633,7 mld. korún
sa uvádza majetok v zadovážených cenách
vo výške 479,9 mld. korún, inými slovami
je to 73 % jeho objemu. Z metodiky výpočtu federálneho
majetku je jasné, že nebola zohľadnená
ani taká elementárna skutočnosť, že
v posledných rokoch sa niekoľkokrát zvýšili
ceny nehnuteľností. Zvlášť významné
sú dve posledné zvýšenia. Cena uvedeného
majetku je podľa úradne platných cenníkov
niekoľkonásobne vyššia. Reálna trhová
cena je ešte vyššia. Keby sa to zohľadnilo
pri delení majetku, potom by proporcie delenia tohto majetku
v návrhu na základe územného princípu
neboli 2,24 : 1, tak ako to teraz vychádza, ale podstatne
vyššie v prospech jedného z účastníckych
strán.
O zjavnom podhodnotení majetku jednotlivých federálnych
orgánov svedčí napr. to, že celkový
majetok Federálneho ministerstva strategického plánovania
sa uvádza vo výške 147 miliónov korún,
Najvyšší súd vo výške 25,7
miliónov korún, Federálny úrad pre
hospodársku súťaž 6,6 miliónov
korún a Česko-slovenská tlačová
kancelária 7,8 miliónov korún. Dohromady
je to 230 miliónov korún. Vieme všetci, že
za čiastky okolo 200 miliónov korún sa vo
verejných dražbách v podstate menších
miest, než je Praha, predávali len menšie, nie
príliš prosperujúce podniky. Za čiastky
vo výške niekoľko miliónov korún
- niektoré prípady som uvádzal - bolo možné
v porovnateľných lokalitách kúpiť
napr. len menšie potravinárske predajne, butiky, trafiky
a podobne. Dúfam, že svoju životnú šancu
nezavetria rôzne realitné kancelárie a nezasypú
príslušné orgány žiadosťami
o kúpu federálneho majetku v uvedených cenách.
Bola by to ich geniálna trefa! Obratom ruky by zarobili
také peniaze, ktoré nezarobia ani za niekoľko
desiatok rokov úpornej a zmysluplnej práce. Na porovnanie
uvádzam, že 633,7 mld. korún sa pri prepočte
rovná zhruba 21 mld. dolárom. Zadlženosť
našej republiky dnes dosahuje 8 mld. dolárov.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pane poslanče, máte poslední
minutu.
Poslanec SL S. Grohmann: Áno, budem to musieť rozdeliť
na dve časti.
Niekedy sa hovorí o tom, že časť tohto
majetku je dubióznym majetkom. Nie je to stopercentne tak.
Často sa takýto dubiózny majetok dá
podnikateľsky využiť. Za takýto majetok
sa často označujú rôzne vojenské
pevnostné stavby, bunkre, ba dokonca aj vojenské
letiská. Svojho času bolo vo Francúzsku takýmto
"dubióznym majetkom" známa Maginotova
línia, línia obranných opevnení. Bola
ním však len dovtedy, dokiaľ podnikatelia nezistili,
že je výborným (z hľadiska klimatických
a bezpečnostných pomerov) veľkoskladom pre
francúzske vína, pre pestovanie húb a podobne.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pane poslanče, právě
vám uplynula řečnická lhůta.
Poslanec SL S. Grohmann: Ďakujem. Prihlásil by som
sa ešte raz a svoj diskusný príspevok by som
dokončil.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Poslanec Peřich je přihlášen
do diskuse, další je přihlášen
poslanec Šedovič.
Poslanec SN V. Peřich: Vážený pane předsedo,
místopředsedo, pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové. Doufám,
že nevyberu desetiminutovou dobu, protože mám
na srdci jen několik poznámek, ke kterým
mě vlastně přiměla ona diskuse, protože
jsem nebyl odhodlán v rozpravě k tomuto zákonu
vystoupit v přesvědčení, že jeho
příprava je za prvé nezbytná, za druhé
velmi odpovědně provedená za složité
situace, v níž tato předloha vznikala, a prodiskutovaná
ve výborech. Proto si myslím, že v tuto chvíli
k nějakým podstatnějším zásahům
by mohlo dojít jen velmi těžko a jenom za cenu
určité změny filosofie přístupu.
Proč se domnívám, že zvolená
filosofie přístupu je nezbytná? Bylo tady
řečeno v diskusi, že odpovědné
orgány si napřed zvolily termín a potom teprve
vytyčily úkol. Řekl bych, že to tak
vůbec není. Úkol vzniká také
tím, když si všimneme, že třeba v
konstrukci, v níž se nacházíme, jsou
závažné trhliny, musíme ty trhliny velmi
pečlivě ohledat a udělat nezbytná
a velmi rychlá opatření bez jakéhokoliv
odkladu. Myslím si, že to, co nám je podsouváno,
jako že to je nějaká svévole, je opravdu
velmi nekorektní vytloukání politického
kapitálu z jakési širší skutečnosti,
s níž mnoho z nás - většina z nás
není spokojena, ale většina z nás nemá
ty jednoduché prostředky k tomu, aby tuto situaci
změnila na nějakou obecně žádoucí.
To byla první poznámka.
Druhá se týká toho, co zde naznačil
pan kolega Tvaroška. Já mu moc děkuji za přirovnání,
kterého použil v úplně jiném
kontextu. Označil některé lidi za politické
pyrotechniky. Co to je pyrotechnik? Pyrotechnik je odborník,
kvalifikovaný odborník, který umí
zacházet s třaskavým materiálem. A
obvykle je volán k tomu, když se nějaká
nebezpečná látka najde, aby ji zneškodnil.
Podle mě můžeme být vděčni,
pokud pro situaci, která se v destabilizované středovýchodní
Evropě vytvořila, pokud najdeme opravdu dobré
odborníky, kteří budou umět předejít
možným poškozením, možným
škodám z toho, že brizance oné nestability
by mohla působit nějaké škody. Proto
si myslím, že to jeho přirovnání
bychom mohli vzít v trochu jiném smyslu, než
ho vyslovil.
Poslední poznámka se týká poukazu
kolegy Šilhána na to, že jeden z nejcennějších
majetků je majetek duševní, a o tom ten zákon
hovoří poměrně málo. Pan kolega
Šilhán není jediný, kdo na to upozorňuje.
V Hospodářských novinách vyšel
článek pana Pitry, ředitele federálního
úřadu, který má takové věci
na starosti, a řekl bych, že je to velmi důležité,
umět přistupovat korektně k dělení
takových věcí, jako jsou práva a závazky
vyplývající z nároků v oblasti
duševního vlastnictví. Shodou okolností
o tom něco vím, protože jsem se tím
šest let profesionálně zabýval. A mohu
říci, že je to jedna z nejsložitějších
problematik v oblasti práva. Kdybychom zatěžkali
tento zákon detaily těchto principů, tak
se prostě nikdy nedostaneme z místa. A přitom
víme, že ten zákon má charakter jakéhosi
sanačního generálního opatření.
Proto je pro tyto záležitosti nutno použít
všech pravidel, která platí v mezinárodním
právu, co se týče ochrany duševního
vlastnictví jednak a jednak těch ustanovení
navrženého zákona, která hovoří
o komisi pro další řešení předcházení
možným sporům. Děkuji za pozornost.