Čtvrtek 12. listopadu 1992

Poslanec SN Z. Jičínský: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, vážení hosté. Nevím, kdo z vás měl k dispozici smlouvu upravující proces sjednocení dvou německých států v jeden. Je to velmi obsáhlý dokument asi o tisíci stranách, který s neobyčejnou přesností upravuje všechny problémy spojené s tímto sjednocením. Neodvažuji se posoudit, jestli proces rozdělování státu je obtížnější nebo jednodušší než proces sjednocování států. Zdá se mi, že až dosud zákony, které jsme měli možnost posuzovat a které upravují rozdělování našeho státu, snad až příliš oproti německé důkladnosti se slovanskou lehkostí přecházejí řadu problémů.

Doufám, že tato lehkost nebude na škodu toho, co nás čeká, že neztíží řešení těch složitých problémů, které máme před sebou.

Ústavní zákon stanoví kritéria dělení majetku a dále jistá pravidla pro situace, kdy se tato kritéria musí kombinovat. Kritéria tady byla odůvodněna. Osobně si myslím, že jsou přijatelná, vycházejí z určitých mezinárodních uzancí i z mezinárodních konvencí, byť nikoliv ratifikovaných. Samozřejmě jejich uplatnění v konkrétní skutečnosti tento ústavní zákon jenom naznačuje, protože k jeho provedení bude třeba ještě celé řady právních aktů.

Osobně jsem si představoval, že k provedení ústavního zákona bude připravena řada prováděcích zákonů. Tady se s prováděcími zákony, až na výjimky týkající se Československé televize, Československého rozhlasu, státních drah, telekomunikací apod., nepočítá. Dává se přednost jiné formě - uzavírání dohod mezi republikami, které budou řešit provádění těch otázek, které ústavní zákon jenom naznačuje, pro které stanoví jenom obecný rámec.

Může se zdát, že forma dohod je přijatelnější vzhledem k tomu, že jde o dohody, které vlastně už budou uzavírat dva samostatné státy. A tu jde o obecnější problém, který doporučuji vaší pozornosti. Hovořil jsem už o tom minule. Myslím, že postup, který zvolily obě strany vládní koalice, velmi snižuje úlohu parlamentních institucí. Parlamentní instituce jsou stavěny do role, že mají vlastně vyslovovat jen souhlas s tím, co se jim předkládá. A zejména, jestliže se provádění tohoto ústavního zákona bude realizovat formou dohod, pak už tato dohoda - ze zákona mi není zcela jasné, zda bude jedna nebo více dohod - může být národními radami, bude-li jim předložena k projednání, jenom schválena. Rady nemohou provádět jakékoli změny, protože půjde o dohody mezinárodní. Toto je důležité si uvědomit.

Kdyby se provádění ústavního zákona dělo cestou prováděcích zákonů, pak je věcí parlamentu obsah těchto zákonů. Takto už parlamentu zbývá jenom zvednout nebo nezvednout ruku.

V článku 1 se vedle ústavního zákona o zániku federace předpokládá jako další možnost další ústavně učiněné rozhodnutí. V ústavně-právních výborech proti této formulaci, která se opakuje ještě v dalších článcích, byly vzneseny námitky. Já považuji za nezbytné je tu opakovat proto, že není jasná představa, co to je další ústavně učiněné rozhodnutí. Vzhledem k tomu, že předchozí vládní návrh ústavního zákona o způsobech zániku federace předpokládal jako ústavní i ty způsoby zániku, které ústavní nejsou, například dohodu národních rad, pak rozhodně nemohu s touto formulací souhlasit a navrhuji její vypuštění jak v článku 1, tak v článcích následujících.

V článku 13 se předpokládá dohoda, v níž je obsažen závazek převzetí tohoto ústavního zákona do právních řádů republik, a předpokládá se tam i společný výklad oběma stranami dohody. I to je něco neobvyklého, zřejmě tu budeme obohacovat naši právní zkušenost. Bylo by výhodnější, kdyby výklad, který má být dán těm či oněm ustanovením ústavního zákona, byl obsažen buď v ústavním zákoně samém, nebo v prováděcím zákoně. Takto vlastně nevíme, co má být obsahem této dohody týkající se výkladu ústavního zákona. I na to se vztahuje to, co jsem říkal o omezování úlohy parlamentu v rozhodování o těchto otázkách.

I když článek 8 je po jednání gesčních výborů zpřesněn, přesto mám pochybnosti, že formulace o spisové agendě, archiváliích a poznatkových fondech jsou dostatečné pro to, aby při sjednávání dohod byly tyto otázky naprosto jednoznačně ústavním zákonem předurčeny.

Nepochybně dělení majetku do 31. 12. nelze ukončit. Bude zřejmě probíhat delší čas i potom. Problémy s tím spojené bude projednávat komise, o které hovořil i pan místopředseda Filkus.

Upozorňuji i na to, že statut této komise a její činnost opět nebude podrobena žádné parlamentní kontrole, protože už to bude mezistátní orgán. A těžko budou moci parlamenty republik činnost této komise nějak přímo kontrolovat. Takže zdánlivá jednoduchost tohoto zákona nás může naplňovat uspokojením, že se podařilo složité problémy v tak jednoduché podobě formulovat a legislativně zpracovat.

Nejsem si však jist, zda přece jenom mnoho problémů, které s dělením majetku nepochybně jsou a budou spojeny, nezůstává neřešeno, a zda mnoho problémů nebude nám zůstávat jako dědictví pro orgány, které v rámci dohod se těmito problémy budou zabývat, a zda to nebude zatěžovat budoucí česko-slovenské vztahy. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Jičínskému. Zatím se mi přece jen začaly scházet přihlášky do rozpravy. Nyní je přihlášen pan poslanec Grebeníček, kterého prosím, aby se ujal slova. Dalším přihlášeným je poslanec Tvaroška a poslanec Stome.

Poslanec SN M. Grebeníček: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, vážení hosté, s politováním zjišťuji, že tak zvané vítězné politické strany, tak zvaná politická reprezentace, rezignovala na hodnoty, které jsou nejen pro mne, ale i pro mé voliče nedotknutelné. Jsou nescizitelné jako historie této země, jako její práva i budoucnost.

Kolikrát jsem jen v této sněmovně slyšel vznešená slova o ušlechtilých ideálech, kdekdo mne zde poučoval o právní kultuře a morálce.

Teď posuzujeme prakticky souběžně dva vládní návrhy ústavních zákonů. V jednom stačí pět článků na rozbití společného státu, druhý potřebuje sotva patnáct na to, aby se rozdělil majetek, o jehož vytvoření a rozmnožení se přičinili především lidé práce, nikoli novodobí mistři intrik a manipulací.

Dokázali jste, pánové z vládní koalice, jen jedno. Zákonodárný sbor postavit před hotovou věc. A to je ve společnosti, která si chce říkat demokratická, přece jen málo. Trapně málo.

Ještě před pár měsíci jsme mohli slyšet - buď, a nebo. Teď zbývá jen to nebo - rozdělit. Taková je vůle vítězů. Za zády občanů jste se dohodli, že skoncujete s Českou a Slovenskou Federativní Republikou. O čem se asi dohodnete příště?

Dnes požadujete rozdělení. A kdo může vyloučit, že za čas nepřijdete s připojením. Ne, já tím nemyslím opětovné připojení České a Slovenské republiky do reálně založené formy soužití a vztahů, do funkčního a fungujícího státu.

Moji voliči se mě ptají: Můžeme mít společnou republiku, je taková šance? Odpovídám - ano, ale s jiným složením parlamentu, s jinak uvažujícími politiky, se stranami, které neztratily čest, které v plnění předvolebních bojů spatřují výraz skutečného svědomí a odpovědnosti. (Potlesk.)

A také mne moji voliči požádali, abych se v tomto parlamentu zeptal, kdy jste se, pánové z vládní koalice, dohodli, že rozparcelujete tuto republiku. Nikdo z nich totiž nevěří, že to bylo až po letošních parlamentních volbách. Přiznám se, že tomu nevěřím ani já sám. Není to jen otázka víry nebo nevíry co mne k tomu vede. Jen si pozorně rekapituluji všechny kroky současné vládní koalice. Faktografie prokazuje, jak to vlastně od samého počátku myslíte, koho - a dovolím si tento výraz použít - balamutíte, komu vymýváte mozky, komu ordinujete hořké pilulky zapomnění.

Jedno je patrné a nad slunce jasné. První, co jste pochytili od předlistopadových vládců, je přehlížení názorů občanů. Vědomí, že si můžete všechno dovolit, že nikdo nebude chtít, abyste složili účet z vlastních činů. Nejsou dnes naši občané ve skutečnosti podvedenými diváky absurdního divadla, stážisty skutků, které nemají analogii? Žijeme v zemi, v níž opozice hodnoty chrání a vládní koalice je ničí. Dobře vím, že jde o skutečné hodnoty, a jen kvazipolitici je zpochybňují.

Mnozí politologové, ekonomové a filozofové světového jména se na jednotlivá dějství našich domácích dramat dívají, mám-li užít umírněného výrazu, s rozpaky. Kde se v srdci Evropy najednou vzalo tolik bezohlednosti. Ti z nás, kdo vědí, jak se věci skutečně mají, jsou povinováni jim zprostředkovat skutečné poznání. Ta zášť, ta vůle z rozchodu není v národech. Je v těch, kteří si přisvojili prezentaci jejich názoru. A to, že autoritářství, arogance a často i nadutost slouží k tomu jako prostředek, jenom patří, jak se říká, k věci. Každý dělá, co umí. A čím kdo zachází, tím také schází. Koneckonců do bezbřehé vlády trhu se dá docela dobře zakomponovat i kupčení se státem a jeho osudy. Přesto nepodléhám jednobarevnému vidění.

Podpořil jsem návrh poslance Miloše Zemana na ustavení komise k posouzení návrhu zásad ústavního zákona o transformaci ČSFR do Česko-slovenské unie. Budu hlasovat i pro přijetí již publikovaných pozměňovacích návrhů poslance Ivana Fišery. Nejsem naivní a dobře vím, že slova sotva co změní na faktickém vývoji. Ale já jsem přesto přesvědčen, že věci i stav, ve kterém se nacházíme, je třeba označit pravým jménem. Lež lží, podvod podvodem. A protože uvažuji dál než k osudovému počátku příštího roku, musím se zamýšlet nad tím, čeho se asi můžeme dočkat po příštích volbách. Měly by být brzy, protože skutečné mínění lidí už dávno zpochybnilo výsledky červnových voleb.

Mnohokrát jsem tady slyšel, jak důležitý je kompromis, ale k jakým kompromisům se vlastně tento parlament dopracoval? V době, kdy vítězí nezřízená touha po moci, jsou kompromisy pokládány za slabost. Za slabost zde bylo a je považováno i referendum. Za změkčilost je pokládáno i neustálé posunování prahu sociální únosnosti šokové terapie.

Četl jsem důkladně oba předložené ústavní zákony.

Myslím, že se rozhodně nezrodily jako nechtěné děti této doby. Je v nich uložena širší strategická koncepce, jejíž podstata má být utajena i před řádně zvolenými poslanci. Bezprostřední účinek je zřetelný na první pohled. Evropa má otevřít náruč státu, který se nejen dělí, ale de facto je neústavními způsoby už rozdělen. To vše za pokřiku, který nemá často daleko k hysterii. Vnímám tuto skutečnost, bráním se tomu, abych, jak jsem byl nedávno poučen, nepropadl sentimentu. Vlastním rozumem zvažuji všechna pro i proti a dospívám k té jediné, k té klasické, k té tolikrát opakované otázce: Komu to slouží? Lidem, kteří se narodili a žijí v Československu a stále je považují za svoji vlast, za svůj domov? Ne, vážení kolegové!

Proto cynický pragmatismus těch z vás, kteří pohrdáte dějinnými tradicemi, kategoricky odmítám. Jsem přesvědčen, že se dočkáme doby, kdy budeme konečně ovládáni rozumem a ne nízkými a chvilkovými emocemi. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: To byl poslanec Grebeníček. Za poslanecký klub se teď přihlásil ještě poslanec Michal Borguľa, který chce sněmovnám sdělit stanovisko klubu SDĽ. Takže mu dávám přednost před ostatními přihlášenými. Potom je na řadě pan poslanec Tvaroška.

Poslanec SN M. Borguľa: Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci! Dovoľte mi v úvode niekoľko poznámok klubu strany SDĽ, k spôsobu prerokovávania tohto návrhu.

Považujeme za nedôstojné tohto parlamentu, keď sme dostali návrh tohto návrhu do parlamentu v piatok minulý týždeň a po piatich dňoch sa dostáva na prerokovávanie. Budeme rozhodovať o zhmotnených výsledkoch práce niekoľkých generácií, ale týmto zákonom predurčíme možno aj podmienky vývoja niekoľkým ďalším generáciám. Bez podrobných kvantifikácií, bez alternatívnych riešení a v podstate len na základe skutočnosti, že niektorí politici vykríkli do verejnosti 31. december, ako deň skonu spoločného štátu.

Aj na tomto návrhu zákona sa ukazuje, že za cenu svojich politických ambícií, sú tieto dva politické subjekty schopné doviesť republiku k rozpadu nielen bez toho, aby sa opýtali občanov na ich mienku, ale aj spôsobom, ktorý môže záujmy občana vážne poškodiť. Nehovoriac o tom, že sa nevytvárajú optimálne podmienky aj týmto zákonom pre budúcu spoluprácu.

Vážené poslankyne a poslanci! Tak ako v každom manželstve okrem detí je aj majetok tým faktorom, ktorý bráni tomu, aby sa manželstvo po každej neuváženej hádke nerozpadlo, je teda integrujúcim faktorom.

Náš volebný program, program SDĽ hovorí o spolužití. Hovorí o voľnejšej federácii a preto aj naše stanovisko na delenie majetku by malo byť logicky odmietavé, pretože je to jeden zo stupienkov, ktoré vedú k rozpadu. Keď takýto eventuálne nebude, je to len preto, že si uvedomujeme možný vývoj, a zákon o delení majetku považujeme v prípade variantu rozdelenia štátu za potrebný a prispievajúci k tomu, aby z dvoch najbližších národov nevznikali dva národy, najvzdialenejšie, ale aby eventuálny rozchod bol bez rizík budúcich konfliktov.

Aj napriek tomu, že si uvedomujeme možný variant rozdelenia štátu našou snahou je zachovať spolužitie de facto, keď de iure dôjde k rozdeleniu. To znamená, že našim záujmom je, aby sa zachovalo čo najviac toho integrujúceho, teda čo najviac spoločného majetku, eventuálne majetku spoločne využívaného. Sme teda toho názoru, že širšia aplikácia pomerného princípu by utvorila podstatne lepšie podmienky a predpoklady pre budúce vzťahy obidvoch nástupníckych štátov.

Podľa našich predstáv by nemalo dôjsť k faktickému deleniu majetku, ale k využívaniu spoločného majetku nástupníckymi štátmi a to bez ohľadu kde sa nachádzajú. Išlo by teda o to, aby sa majetok, ktorý sa nachádza na území druhého nástupníckeho štátu chápal ako investícia v zahraničí tej ktorej republiky. Nebolo by treba ohodnocovať, vyplácať, presúvať a podobne.

Klub SDĽ sa domnieva, že súbežne s týmto princípom by sa mali prijať diferencovane špecifiká jednotlivých oblastí, hlavné zákony pre oblasť armády, bezpečnostné služby, rozhlasu, televízie a prípadne ďalších.

Aj keď do popredia kladieme budúce pevnejšie medzištátne zväzky, prostredníctvom práve uvádzaného spoločného majetku, nie je zanedbateľným aj fakt, že na tomto federálnom majetku sa podieľali obidve republiky a územný princíp, ktorý predložený návrh predkladá toto nerešpektuje.

Klub SDĽ sa domnieva, že pokiaľ by sa prijal zákon v znení ako ho predložila vláda, boli by vážne poškodené vo viacerých oblastiach záujmy Slovenska a jeho občanov. Záverom by som chcel za klub SDĽ povedať, v záujme predchádzania nedorozumení, v záujme, aby už tak narušené súžitie sa nezhoršovalo, považujeme takýto zákon za potrebný.

Ide však o takú závažnú vec, že dôležitý bude aj obsah tohto zákona. Preto klub poslancov Strany demokratickej ľavice, pokiaľ bude snaha ostatných poslancov vyjsť v ústrety našim návrhom na zmeny a úpravy vládnej predlohy, tak ako ich predložíme v ďalšej rozprave, potom je pravdepodobné, že predložený návrh zákona podporíme.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: To byl názor poslanců klubu SDĽ obecně. Nyní má slovo pan poslanec Tvaroška z téhož klubu a hlásí se k problematice dělení armády. Dalším přihlášeným je pan poslanec Karol Stome. Prosím ho, ať se připraví.

Poslanec SL R. Tvaroška: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia! Prerokovávame nesmierne dôležitý zákon, ktorý bude mať veľký ekonomický, sociálny, vojenský, kultúrny a ďalší dopad na budúcnosť našich republík. Neviem ako vám, ale mne ide mráz po chrbte, keď si tieto skutočnosti uvedomujem. Zo širokej problematiky tohto zákona chcem obrátiť pozornosť na problematiku delenia majetku armády z dvoch dôvodov.

Po prvé: V materiálno-technickom zabezpečení armády som pracoval desiatky rokov a pri zachovaní všetkých zásad skromnosti môžem povedať, že tomu trocha rozumiem. Po druhé: Jeho hodnota predstavuje 426 miliárd korún. Zatiaľ čo hodnoty ostatných rezortov predstavujú jednotky alebo desiatky, tu sa jedná o stovky miliárd.

Pri delení armády, okrem historického hľadiska a pomerného 1:2, muselo sa vziať do úvahy i kritérium funkčnosti materiálu. Teda nebolo možné všetko rozdeliť. Len jeden príklad - nebolo možné rozrezať káble a rozdeliť integrované veliteľstvo protivzdušnej obrany štátu. Z toho by nemala úžitok ani jedna, ani druhá republika.

So záujmom som preto pozoroval postup prác a využil som plnú moc, ktorú nám dal minister obrany ako členom branno-bezpečnostných výborov a rád konštatujem niektoré príjemné skutočnosti, že v armáde bol vykonaný obrovský rozsah práce bez nejakých rušivých momentov. Bolo nutné využiť výpočtovú techniku - inak by to ani nebolo možné, aby sa rozdelilo stotisíc položiek. Len pri tankovom a automobilovom materiáli je to asi 115 tisíc položiek.

Boli spracované podrobné plány presunov, ktoré začali, aj keď by niekto mohol povedať, že začali skôr než bola republika rozdelená. Ale je to možné považovať aj za pokračovanie redislokácie armády.

Pokladám za správne preto v tejto časti oceniť túto obrovskú prácu, ktorú je možné dať za príklad iným rezortom pri spracovaní podobného materiálu. Bolo by nespravodlivé neoceniť ani našich vládnych zmocnencov, našich poslancov, ktorí sa na tom podieľali, kde (ja by som to charakterizoval tak) snúbila sa obojstranná veľkorysosť so zmyslom pre realitu a kvalitné splnenie úloh.

Pochopiteľne boli, sú a ešte budú problémy. Za prvý problém považujem, že dátum 1. január 1993 je šibenične krátky, pre armádu a pre Slovensko krajne nevýhodný. Pozrite sa, každá organizácia alebo človek, keď plánuje plnenie určitej úlohy, si urobí analýzu, čo je treba urobiť, aby tá úloha bola splnená. Naše vedúce strany šli celkom opačne. Dali si termín a nezvážili, čo je treba do tej doby urobiť. A my dnes až teraz konštatujeme, akú obrovskú prácu v oblasti zákonnej, právnej, ekonomickej, sociálnej, vojenskej, kultúrnej a ostatných je treba vykonať.

Tento termín je teda krajne nevýhodný. Delenie materiálu armády bude pokračovať v priebehu celého roka 1993 so všetkými dopadmi. Je pochopiteľne možné niektoré práce urýchliť. Je však nutné pri špecifičnosti tohto materiálu klásť dôraz na to, aby to nebolo na úkor kvality a na úkor bezpečnosti. Veď pri takýchto presunoch sa nekradnú len jednotlivé zbrane, ale celé debny a celé autá. To sú skúsenosti, ktoré hovoria z minulosti. Je nebezpečné i prílišné skracovanie preškoľovania príslušných odborníkov.

Len odbočím - ja som si overil, že na ministerstve obrany je veľká snaha a neochota vyjsť v ústrety pri preškoľovaní odborníkov, ktorí budú zastávať odborné funkcie v Slovenskej republike.

Budú pochopiteľne problémy pri reorganizácii a pri redislokácii vojakov z povolania. Máme rozdielny prístup ku štátnemu občianstvu v oboch republikách. To prinesie vážne problémy. Plus k tomu pristúpi zamestnanosť manželiek, detí, bytová problematika atď., atď.

Ja podporujem návrh, ktorý tu bol predrečníkom nastolený, kto to bude všetko kontrolovať? Ten obrovský rozsah úloh. Podporujem aj príklad, o ktorom sa tu hovorilo, zo Spolkovej republiky Nemecko. Ja som sa zúčastnil dvoch konferencií vojenských dôchodcov a tam už dva roky realizujú transformáciu, s typickou nemeckou dôslednosťou vykonávajú obrovské školenia, aby predišli prílišným nedorozumeniam. Opakom je tá naša, ako to tu už bolo povedané, slovenská veľkorysosť.

Čo je, vážené Federálne zhromaždenie, čo pokladám za najdôležitejšie: aby v tomto období bol kľud v našich republikách. Na základe mojich skúseností (bývam v pohraničnom okrese Trenčín) nebezpečenstvo nehrozí zdola. Len maličký príklad. Pán premiér bol na oslavách povstania na vrchu Roh. Pozornosti zahraničných pozorovateľov neušlo, že jeho prejav bol niekoľkokrát súhlasným potleskom prerušený a dostal najvyšší potlesk. My sa tam dole dohovoríme, v tom pokračujeme aj teraz, ale odkiaľ ide nebezpečenstvo? Nebezpečenstvo ide zhora. Pozerajte sa na všetko a počúvajte masmédiá. Počúvajte, ako niektorí politici, hlavne mladí, kalia vodu. A jeden z nich má priezvisko podobné tejto činnosti. (Potlesk.) Aby to bolo federálne rozdelené, aj jeden náš poslanec Durak (pardon, to bude Duray, sekretárka tu urobila preklep) chodí po svete a dezinformuje o situácii na Slovensku a hovorí o nebezpečenstve občianskej vojny. Pýtam sa, komu to škodí a komu je to k úžitku? (Potlesk.) Imunitný a mandátový výbor o tom mlčí. Toto nepotrebujeme v súčasnej dobe!

Podobné prípady a podobných ľudí považujem za politických pyrotechnikov, ktorí nesmierne škodia súčasnosti. Aby sme my boli nerozumní, aby sme si sami zložitú situáciu, ktorá tu nastala, ešte nastoľovali a zhoršovali doma aj pred svetom toto teda nie, to podporovať nebudem. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: To byla připomínka poslance Tvarošky. Nyní prosím pro změnu pana poslance Stomeho. Připraví se jako další v pořadí přihlášený poslanec Věněk Šilhán. Máte slovo, pane poslanče.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP