Čtvrtek 5. listopadu 1992

Předseda vlády ČSFR J. Stráský: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, myslím, že mohu ve smyslu svých předchozích slov vlastně jenom navázat. V tomto případě jde o materiál, který Federální shromáždění si vyžádalo na vládě. Je to materiál ne příliš obsažný. A myslím, že bychom oboustranně považovali za zdržování, kdybych k tomu volil nějaké úvodní slovo a zdůvodňující slovo.

Přesto bych chtěl říci, že v průběhu zpracování tohoto materiálu, a to souvisí s minulou diskusí, vzniká ještě jeden živelný problém, který sledujeme v této federaci, a to je problém, který bych skoro nazval nevyhlášeným referendem ve smyslu rozpadu federálních orgánů a úřadů, které samozřejmě reagují na situaci nejistoty, která vzniká, a to nikoli nejistoty zániku státu, ale nejistoty přechodu tohoto zániku, která souvisí samozřejmě s jejich budoucností, s jejich finančními nároky atd. Tento nepříjemný živelný rozpad, který zapadá do názvu tohoto materiálu, je novým problémem, který musí federální vláda řešit.

Souhrn problémů a opatření, které jsme vám předložili, jsou ze všech oblastí, kterými se dnes federální vláda zabývá. Podtrhuji, že tou hlavní cestou zajištění bezkonfliktní situace je cesta konečného politického rozhodnutí o dalším osudu tohoto státu a nikoliv odsouvání tohoto rozhodnutí. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu předsedovi vlády, znovu opakuji: Prosím, poslankyně a poslance, aby se dostavili do jednací síně, zvláště poslanci slovenské části Sněmovny národů, nicméně pokračujeme v jednání. Zpravodajové k tomuto bodu byli schváleni: poslanec Karel Novák za Sněmovnu lidu a Ivan Kaspar za Sněmovnu národů. Prosím pány zpravodaje, aby zaujali svá místa při řečnickém pultu a přednesli své zpravodajské zprávy. Tady byla chyba tisku, pan poslanec Novák je zpravodajem Sněmovny národů, prosím pana poslance Nováka, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SN K. Novák: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové. Úvodem chci vyzvat poslankyně a poslance, aby při projednávání tohoto programu měli trvale na mysli, v jaké situaci vláda tento program předkládá. Tato situace nemá v historii obdoby a dál to nechci komentovat.

V dokumentu je zdůrazněn konstruktivní postup České republiky a Slovenské republiky, který minimalizuje riziko neústavního zániku federace a riziko případných konfliktů. Nosnou částí předloženého programu je část II věnovaná oblasti obrany. Vláda se správně této oblasti věnuje ze všech předkládaných kapitol nejpodrobněji, neboť si uvědomuje, jako my všichni, dopady, které by jakákoli kolize právě v této oblasti mohla znamenat. Jednotlivá opatření jsou předkládána termínovaně, což je jistě třeba pokládat za pozitivní. Některé předkládané body programu se pochopitelně nemohou lišit od toho, co vláda předložila v programovém prohlášení, ať už jde o oblast bezpečnostní, zahraniční politiky, hospodářské politiky nebo oblast legislativy. Už to pan premiér komentoval.

Velmi správně vláda podrobněji předkládá opatření v oblasti dopravy a spojů a jaderné bezpečnosti. Zachování plné funkčnosti ústředních orgánů státní správy federace až do doby jejího zániku vláda zdůrazňuje v tom programu opakovaně.

Předložený program je stručný a považuji jej za dostatečně průhledný při komplexním pojetí. Za velkou chybu bych považoval, jako zpravodaj, pokus o podrobné předložení opatření ve všech možných uvažovaných sférách, neboť nepochybně není pro takový postup dostatek seriózních podkladů při překotném vývoji situace. Za současného překotného vývoje je jisté, že řada podrobností by byla opomenuta a řadě dalších dobře míněných slibů by se nemohlo podařit dostát.

Naopak soudím, že program opatření, který vláda předkládá, je při maximálním úsilí vlády splnitelné. Program byl přikázán na projednávání v podstatě všem výborům Federálního shromáždění, které se vyjádřily takto:

Výbory finanční a rozpočtové, sociální, branné a bezpečnostní a výbory pro životní prostředí souhlasí s programem opatření a doporučují jej sněmovnám ke schválení vcelku bez připomínek, přičemž je třeba říci, že u výboru branného a bezpečnostního nebyl usnášeníschopný počet poslanců ve Sněmovně národů. Výbory hospodářské a výbory zahraniční rovněž souhlasí a doporučují, přičemž výbory zahraniční žádají co nejrychlejší vypracování společného prohlášení vlády České a Slovenské Federativní Republiky a vlád obou republik o způsobu zániku federace a o společné vůli k další spolupráci obou republik a její formě a žádají federální ministerstvo zahraničních věcí o předložení deklarace o zániku členství České a Slovenské Federativní Republiky v mezinárodních institucích tak, aby se Federální shromáždění ČSFR v rámci svých mezinárodních aktivit mohlo o tuto deklaraci opírat.

Výbory zahraniční doporučují dvě malé změny, ke kterým se ještě vrátím až budu hovořit o souhrnném stanovisku garančního výboru ústavně-právního. Výbory hospodářské doporučují celkem čtyři body k tomuto programu, které se týkají oblasti obrany a oblasti zahraniční politiky, oblasti hospodářské politiky a oblasti jaderné bezpečnosti. Já o nich podrobně hovořit nebudu. Možná ještě kolega zpravodaj Kaspar k nim něco poví. Já chci k nim říci souhrnně tolik, že oproti těm dvěma malým změnám, které řeknu na závěr, tato čtyři doporučení jsou jistě podnětná, ale vzhledem k tomu, že analogických připomínek, jak už jsem naznačil, může existovat veliké nepřeberné množství, nemyslím, že by předkladatel měl za povinnost je zpracovat do textu, a soudím, že je může do značné míry akceptovat.

Nyní se vrátím k závěrečnému usnesení našeho garančního výboru, to jest výboru ústavně-právního. Výbory ústavně-právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů ve smyslu § 139 odstavce 4 zákona č. 56/1991 Sb. o jednacím řádu Federálního shromáždění po projednání uvedeného programu opatření ve výborech zahraničních, branných a bezpečnostních, finančních a rozpočtových, hospodářských, sociálních a výborech pro životní prostředí navrhují Sněmovně lidu a Sněmovně národů, aby předložený Program opatření vlády České a Slovenské Federativní Republiky schválily s těmito změnami a doplňky. To jsou ty dva drobné doplňky, na které jsem upozorňoval v oblasti zahraniční politiky, kdy v tom textu se v odstavci dvě mezi uvedené mezinárodní organizace doplňuje slovo OSN.

Odstavec zní: "Pokračovat v úzké činnosti s orgány České republiky a Slovenské republiky, v jednání s představiteli zejména OSN, Evropských společenství ..." a pak již text pokračuje, jak byl předložen.

A druhý doplněk je v odstavci 3, kde za slovo "vládních" se vkládají slova "a nevládních" a odstavec 3 tedy zní: "Formálně deklarovat zánik členství ČSFR v mezinárodních vládních a nevládních organizacích s tím ..." atd. a pak, jak je uvedeno do konce.

Myslím, že tyto dvě změny je třeba akceptovat a že není žádným problémem, aby je předkladatel neakceptoval.

Čili jako zpravodaj Sněmovny národů výborů ústavně-právních, výborů garančních, doporučuji program ke schválení. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu zpravodaji. Prosil bych pana zpravodaje Kaspara za Sněmovnu lidu, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL I. Kaspar: Pane předsedající, dámy a pánové, jsem zpravodajem ústavně-právního výboru za Sněmovnu lidu a konstatuji toto: Vyčerpávající expozé mého kolegy mně umožnilo zhruba říci ještě nějaké doplňky, a to asi ze dvou aspektů.

Tisk 124 pojednávající o Programu opatření vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu zániku federace má tři části, respektive tři přílohy: 1. usnesení, 2. předkládací zprávu, která navazuje na rozšířené Programové prohlášení vlády ČSFR, a 3. program, který obsahuje osm oblastí. Chtěl bych upozornit na to, že dvě z nich, to je oblast druhá, týkající se obrany, a oblast šestá, týkající se dopravy a spojů, dohromady zhruba po 30 % rozsahu informací, tvoří téměř dvě třetiny celého toho programu. Zbývajících šest částí, to je bezpečnost, funkčnost ústředních orgánů, zahraniční politiky, hospodářské politiky, jaderné bezpečnosti a legislativy, se jaksi vměstnala do zbývajících něco přes 40 %. Já myslím, že lze vést přímou úměru mezi rozsahem textu a jeho významem. To je, myslím, pozitivní zjištění, poněvadž množství udělených informací je v přímé úměře k jejich závažnosti.

Druhý aspekt, to bych jen rekapituloval, co zde naznačil kolega Novák, to jest vyjádření výborů, kde je situace poměrně zjednodušena, poněvadž usnesení ústavně-právního výboru z 22. října hovoří ve smyslu kladném, pouze tam byl omyl ve zpravodajích, jak zde bylo už ventilováno.

Zahraniční výbor má pouze dva doplňky, jinak také souhlasné vyjádření.

Branný a bezpečnostní po odpovědi pana ministra Andrejčáka rovněž se vyjadřuje v kladném smyslu s tou výhradou, že výbor Sněmovny národů nebyl tou chvílí usnášeníschopný.

Kladné vyjádření jde i od finančního a rozpočtového výboru.

Hospodářské výbory mají čtyři doplňky. O nich zde již bylo hovořeno.

Sociální výbory po zdůvodnění místopředsedou vlády panem Mackem se rovněž vyjádřily kladně.

Konečně druhé zasedání ústavně-právního výboru připojilo ony již zmíněné změny a doplňky a rovněž tak kladně se vyjádřil výbor pro životní prostředí.

Já myslím, že mohu tlumočit názor Sněmovny lidu z ústavně-právního výboru, aby byl celý tento návrh Programu opatření vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu zániku federace přijat. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji oběma pánům zpravodajům. Nicméně, než otevřu rozpravu, velice rád bych, kdybychom byli schopni hlasovat, abychom mohli uzavřít předchozí body.

Prosím ještě jednou všechny paní poslankyně a pány poslance, kteří se zdržují v přilehlých místnostech, aby se dostavili do sálu k hlasování. Požádal bych předsedy klubů, jestli by mohli mezi svými poslanci provést drobnou agitaci, aby, pokud jsou zde přítomni, se dostavili do sálu.

Zvláště nám ještě chybí několik poslanců ze slovenské části Sněmovny národů a ve Sněmovně lidu.

Návrh na doplnění usnesení jste obdrželi, čili jsme schopni hlasovat k předchozímu bodu, jakmile budeme usnášeníschopni.

Sněmovny jsou usnášeníschopné, čili vracíme se k dokončení projednávání předchozího bodu, to je rozšířeného Programového prohlášení vlády ČSFR.

Bod programu 11 (pokračování): Programové prohlášení vlády České a Slovenské Federativní Republiky (tisk 119)

Jako tisk 142 vám byl předložen návrh výborů finančních a rozpočtových na usnesení. Během rozpravy byly podány doplňovací návrhy poslancem Novákem, které vám byly rozdány do lavic. Budeme tedy nejprve hlasovat o doplňovacích návrzích na usnesení.

Táži se pana poslance Nováka, zdali můžeme hlasovat o celém jeho návrhu en bloc nebo jestli si přeje, abychom o každém bodu hlasovali zvlášť.

Poslanec SN P. Novák: O každém bodu zvlášť.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: To znamená - dávám hlasovat k návrhu na doplnění usnesení o bod 1. z tisku, který vám byl právě rozdán, to jest, co ukládá Federální shromáždění vládě České a Slovenské Federativní Republiky ohledně rozpočtového provizória.

Pardon, technická poznámka, pan zpravodaj.

Společný zpravodaj výborů SN K. Novák: Měli by se teď vyměnit zpravodajové, pane předsedající.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Měli by se vyměnit zpravodajové, ale protože běží o jediný pozměňovací návrh, tak si myslím, že můžete hlasovat z míst, na kterých sedíte.

Pokračujeme v hlasování. Kdo je pro pozměňovací návrh pana poslance Nováka pod arabskou 1? Pan poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, já už jsem si zvykl v tomto Federálním shromáždění na ledacos, ale jestliže vykládáte jednací řád tak, že je jedno, odkud kdo hlasuje, to není totiž meritum věci. Předkládají se podle jednacího řádu pozměňovací návrhy, k tomu by měli podle jednacího řádu zpravodajové doporučit sněmovnám, jak mají hlasovat, měla by se zeptat vláda, jakým způsobem se k tomu vyjádří. Vy prostě a jednoduše necháte hlasovat, necháte tady sedět zpravodaje k úplně jinému bodu a ti původní, kteří by měli dát doporučení a vyjádřit se, sedí v sále. To už, prosím vás, není parlament. Nezlobte se na mě. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane poslanče, přijímám vaši výtku, nicméně konstatuji, že jde o jediný pozměňovací návrh a k tomu se i předseda vlády i oba zpravodajové vyjádřili. (Smích.) Když se končila rozprava, předtím se vyjadřovali. Nicméně pro pořádek prosím, aby páni zpravodajové k dalšímu bodu se odebrali na svá místa, a aby zde zaujali místa zpravodajové k Programovému prohlášení vlády ČSFR. Nejprve prosím o stručné vyjádření pana předsedu vlády, protože závěrečné slovo už vyčerpal.

Předseda vlády ČSFR J. Stráský: Pane předsedající já se omlouvám, asi jsem měl v závěrečném slově reagovat na tyto návrhy, ale neměli jsme je v písemné podobě, takže jsem tak neučinil.

Já bych rád upozornil vážené shromáždění, že druhý bod připadá z vládního hlediska jako nesmyslný. Bude-li federace, je jasně zajištěno, jak se schvaluje rozpočet, respektive státní závěrečný účet. A nebude-li, není vláda schopna předložit Federálnímu shromáždění federální řešení tohoto problému. Může jedině usilovat o nějakou dohodu s národními vládami, jakým způsobem si představují dořešení tohoto problému. Ale text, tak jak je předložen, je pro vládu naprosto nepřijatelný, a myslím, že i alogický.

Pokud jde o první bod, vláda s ním nemůže vyjádřit souhlas, musela by si ho vyložit v té nejjednodušší cestě, to znamená, že by předložila způsob, jak by se vytvářel, řekněme, národní rozpočet, z něhož federální vláda může předložit pouze jednu stranu - co by potřebovala, kdyby federace pokračovala. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. Prosím ještě zpravodaje, aby se vyjádřili, jestli doporučují nebo nedoporučují pozměňovací návrhy.

Společný zpravodaj výborů SN P. Mercell: Musím konštatovať, že sme sa k tomuto pozmeňovaciemu návrhu už vyjadrili a to v tom zmysle, že nič podobné nebolo v jednotlivých výboroch schválené, takže nemôžem tento návrh odporučiť. Na moje osobné stanovisko zrejme nie ste zvedaví. Ďakujem.

Společný zpravodaj výborů SL J. Daněk: Dovolte mi, abych konstatoval výsledky hlasování k tomuto pozměňovacímu návrhu v garančním výboru - finančním a rozpočtovém. K tomuto prvnímu bodu, tak jak ho máte před sebou bylo hlasování takovéto: Pro ve Sněmovně lidu sedm poslanců, proti tři, zdrželo se šest. Ve Sněmovně národů pro čtyři, proti šest, zdrželo se osm.

Pokud se týká druhého bodu ve Sněmovně lidu - pro sedm poslanců, proti dva, zdrželo se sedm. Ve Sněmovně národů - pro tento návrh sedm, proti nikdo, zdrželo se jedenáct. Upozorňuji ještě na to, co jsem říkal v závěrečném vystoupení, aby byly takto zvažovány i návrhy opozice. Děkuji.

Musím konstatovat, že tento návrh nebyl přijat, já jsem vám přečetl výsledky hlasování, z toho to bylo zřejmé.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji pánům zpravodajům. Tím bylo povinostem učiněno zadost. Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášeníschopné. Upozorňuji, že pro toto usnesení k Programovému prohlášení vlády ČSFR platí zákaz majorizace, čili budeme hlasovat při dodržení zákazu majorizace. Hlasují nicméně obě sněmovny současně. Hlasujeme k bodu 1 rozdaného usnesení. Prosím, kdo je pro pozměňovací návrh č. 1 pana poslance Nováka, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!

Hlasování: 13.05

(SN-ČR 18, SN-SR 13, SL 40) Děkuji.

Kdo je proti?

(SN-ČR 31, SN-SR 13, SL 38) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování?

(Na ukazateli uvedeny nuly.) Děkuji.

Konstatuji, že jsem se dopustil chyby, nebo počítač se dopustil chyby, ale nenaskočil včas poslední řádek.

Konstatuji první dva řádky, které byly správné. To znamená pro bylo ve Sněmovně národů v české části osmnáct hlasů, proti bylo třicet jedna hlasů. Ve Sněmovně národů Slovenská republika - pro třináct hlasů, proti třináct hlasů. Ve Sněmovně lidu pro čtyřicet hlasů, proti čtyřicet osm hlasů.

Návrh nebyl schválen ani v jedné ze sněmoven. Nicméně pro pořádek a pro zápis si dovolím hlasování zopakovat, aby se tam doplnila i příslušná zdržení.

Prosím táži se, kdo se zdržel hlasování, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!

(SN-ČR 4, SN-SR 16, SL 14)

Čili doplňuji v české části Sněmovny národů se zdrželi čtyři, ve slovenské části Sněmovny národů šestnáct, ve Sněmovně lidu čtrnáct. První část návrhu poslance Nováka nebyla přijata.

Přistoupíme k hlasování o druhé části návrhu poslance Nováka pod číslem 2, která ukládá vládě ČSFR, aby připravila ústavní opatření pro schválení závěrečného účtu federace v případě zániku federace. Předseda vlády i zpravodajové se vyjádřili. Můžeme přistoupit k hlasování.

Kdo je pro pozměňovací návrh poslance Nováka, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!

Hlasování: 13.07

(SN-ČR 19, SN-SR 13, SL 30) Děkuji.

Kdo je proti?

(SN-ČR 28, SN-SR 10, SL 44) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 9, SN-SR 20, SL 20) Děkuji.

Konstatuji, že v české části Sněmovny národů devatenáct hlasů pro, dvacet osm proti, devět se zdrželo, dva ignorovali. Ve slovenské části třináct pro, deset proti, dvacet se zdrželo, jeden ignoroval. Ve Sněmovně lidu třicet pro, čtyřicet čtyři proti, dvacet se zdrželo, tři ignorovali.

Konstatuji, že ani jedna ze sněmoven nepřijala druhou část pozměňovacího návrhu poslance Nováka.

Přistoupíme k vlastnímu hlasování o rozšířeném Programovém prohlášení vlády ČSFR. Opět platí zákaz majorizace. Prosím paní poslankyně a pány poslance, pokud se ještě zdržují na chodbách, aby se urychleně vrátili do sálu k hlasování o vládním prohlášení. A ti, kdo chodí po sále, nechť zaujmou svá místa. Páni poslanci, zaujměte svá místa, začneme hlasovat, abyste byli registrováni. Kolegové, posaďte se.

Kdo je pro ... Paní poslankyně Bellušová se hlásí s technickou poznámkou.

Poslankyně SN E. Bellušová: Vážený pán predsedajúci! Prepáčte, ale ja by som prosila, aby sme v tejto chvíli, azda to bude rozumnejšie, urobili polhodinovú poludňajšiu prestávku a tak hlasovali, než neúčinne zvolávať poslancov, ktorí sú v jedálni a obedujú.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Paní poslankyně, já samozřejmě rád vyhovím, protože hovoříte jako předsedkyně klubu. Jde o to, jestli je skutečně nezbytné, abychom dělali přestávku, protože předtím jsme se dohodli, že to nezbytné nebude, nebo bychom hlasování odložili, jestliže se domníváte, že za hodinu tady bude větší počet poslanců, a pokračovali v projednávání dalšího bodu.

Dám hlasovat o návrhu, jak padl. Ještě technická poznámka.

Poslanec SN M. Ransdorf: Jestli se nemýlím, pane předsedající, tak jste právě před chvílí zahájil hlasování. V tom případě je těžko možné, abyste udělal přestávku.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane kolego, já jsem nezahájil hlasování o celém zákoně, lépe řečeno, jednací řád zakazuje přerušit jednání během hlasování, ovšem je tady normálním standardním zvykem, který byl naposledy uplatněn včera, že po hlasování o pozměňovacích návrzích si mohou kluby vyžádat další přestávku nebo další odklad před závěrečným hlasováním. Dosud proti tomu nikdo neprotestoval, naopak toto pravidlo bylo uplatňováno. Chápal jsem návrh kolegyně Bellušové jako žádost klubu. (Šum v sále.)

Poslankyně SN E. Bellušová: Ospravedlňujem sa, naozaj nechcem zdržiavať, ale prosím o polhodinovú prestávku pre klub.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP