Předseda vlády ČSFR J. Stráský:
Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, myslím, že
mohu ve smyslu svých předchozích slov vlastně
jenom navázat. V tomto případě jde
o materiál, který Federální shromáždění
si vyžádalo na vládě. Je to materiál
ne příliš obsažný. A myslím,
že bychom oboustranně považovali za zdržování,
kdybych k tomu volil nějaké úvodní
slovo a zdůvodňující slovo.
Přesto bych chtěl říci, že v
průběhu zpracování tohoto materiálu,
a to souvisí s minulou diskusí, vzniká ještě
jeden živelný problém, který sledujeme
v této federaci, a to je problém, který bych
skoro nazval nevyhlášeným referendem ve smyslu
rozpadu federálních orgánů a úřadů,
které samozřejmě reagují na situaci
nejistoty, která vzniká, a to nikoli nejistoty zániku
státu, ale nejistoty přechodu tohoto zániku,
která souvisí samozřejmě s jejich
budoucností, s jejich finančními nároky
atd. Tento nepříjemný živelný
rozpad, který zapadá do názvu tohoto materiálu,
je novým problémem, který musí federální
vláda řešit.
Souhrn problémů a opatření, které
jsme vám předložili, jsou ze všech oblastí,
kterými se dnes federální vláda zabývá.
Podtrhuji, že tou hlavní cestou zajištění
bezkonfliktní situace je cesta konečného
politického rozhodnutí o dalším osudu
tohoto státu a nikoliv odsouvání tohoto rozhodnutí.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu předsedovi vlády,
znovu opakuji: Prosím, poslankyně a poslance, aby
se dostavili do jednací síně, zvláště
poslanci slovenské části Sněmovny
národů, nicméně pokračujeme
v jednání. Zpravodajové k tomuto bodu byli
schváleni: poslanec Karel Novák za Sněmovnu
lidu a Ivan Kaspar za Sněmovnu národů. Prosím
pány zpravodaje, aby zaujali svá místa při
řečnickém pultu a přednesli své
zpravodajské zprávy. Tady byla chyba tisku, pan
poslanec Novák je zpravodajem Sněmovny národů,
prosím pana poslance Nováka, aby se ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN K. Novák:
Vážený pane předsedo, kolegyně
a kolegové. Úvodem chci vyzvat poslankyně
a poslance, aby při projednávání tohoto
programu měli trvale na mysli, v jaké situaci vláda
tento program předkládá. Tato situace nemá
v historii obdoby a dál to nechci komentovat.
V dokumentu je zdůrazněn konstruktivní postup
České republiky a Slovenské republiky, který
minimalizuje riziko neústavního zániku federace
a riziko případných konfliktů. Nosnou
částí předloženého programu
je část II věnovaná oblasti obrany.
Vláda se správně této oblasti věnuje
ze všech předkládaných kapitol nejpodrobněji,
neboť si uvědomuje, jako my všichni, dopady,
které by jakákoli kolize právě v této
oblasti mohla znamenat. Jednotlivá opatření
jsou předkládána termínovaně,
což je jistě třeba pokládat za pozitivní.
Některé předkládané body programu
se pochopitelně nemohou lišit od toho, co vláda
předložila v programovém prohlášení,
ať už jde o oblast bezpečnostní, zahraniční
politiky, hospodářské politiky nebo oblast
legislativy. Už to pan premiér komentoval.
Velmi správně vláda podrobněji předkládá
opatření v oblasti dopravy a spojů a jaderné
bezpečnosti. Zachování plné funkčnosti
ústředních orgánů státní
správy federace až do doby jejího zániku
vláda zdůrazňuje v tom programu opakovaně.
Předložený program je stručný
a považuji jej za dostatečně průhledný
při komplexním pojetí. Za velkou chybu bych
považoval, jako zpravodaj, pokus o podrobné předložení
opatření ve všech možných uvažovaných
sférách, neboť nepochybně není
pro takový postup dostatek seriózních podkladů
při překotném vývoji situace. Za současného
překotného vývoje je jisté, že
řada podrobností by byla opomenuta a řadě
dalších dobře míněných
slibů by se nemohlo podařit dostát.
Naopak soudím, že program opatření,
který vláda předkládá, je při
maximálním úsilí vlády splnitelné.
Program byl přikázán na projednávání
v podstatě všem výborům Federálního
shromáždění, které se vyjádřily
takto:
Výbory finanční a rozpočtové,
sociální, branné a bezpečnostní
a výbory pro životní prostředí
souhlasí s programem opatření a doporučují
jej sněmovnám ke schválení vcelku
bez připomínek, přičemž je třeba
říci, že u výboru branného a
bezpečnostního nebyl usnášeníschopný
počet poslanců ve Sněmovně národů.
Výbory hospodářské a výbory
zahraniční rovněž souhlasí a
doporučují, přičemž výbory
zahraniční žádají co nejrychlejší
vypracování společného prohlášení
vlády České a Slovenské Federativní
Republiky a vlád obou republik o způsobu zániku
federace a o společné vůli k další
spolupráci obou republik a její formě a žádají
federální ministerstvo zahraničních
věcí o předložení deklarace o
zániku členství České a Slovenské
Federativní Republiky v mezinárodních institucích
tak, aby se Federální shromáždění
ČSFR v rámci svých mezinárodních
aktivit mohlo o tuto deklaraci opírat.
Výbory zahraniční doporučují
dvě malé změny, ke kterým se ještě
vrátím až budu hovořit o souhrnném
stanovisku garančního výboru ústavně-právního.
Výbory hospodářské doporučují
celkem čtyři body k tomuto programu, které
se týkají oblasti obrany a oblasti zahraniční
politiky, oblasti hospodářské politiky a
oblasti jaderné bezpečnosti. Já o nich podrobně
hovořit nebudu. Možná ještě kolega
zpravodaj Kaspar k nim něco poví. Já chci
k nim říci souhrnně tolik, že oproti
těm dvěma malým změnám, které
řeknu na závěr, tato čtyři
doporučení jsou jistě podnětná,
ale vzhledem k tomu, že analogických připomínek,
jak už jsem naznačil, může existovat veliké
nepřeberné množství, nemyslím,
že by předkladatel měl za povinnost je zpracovat
do textu, a soudím, že je může do značné
míry akceptovat.
Nyní se vrátím k závěrečnému
usnesení našeho garančního výboru,
to jest výboru ústavně-právního.
Výbory ústavně-právní Sněmovny
lidu a Sněmovny národů ve smyslu § 139
odstavce 4 zákona č. 56/1991 Sb. o jednacím
řádu Federálního shromáždění
po projednání uvedeného programu opatření
ve výborech zahraničních, branných
a bezpečnostních, finančních a rozpočtových,
hospodářských, sociálních a
výborech pro životní prostředí
navrhují Sněmovně lidu a Sněmovně
národů, aby předložený Program
opatření vlády České a Slovenské
Federativní Republiky schválily s těmito
změnami a doplňky. To jsou ty dva drobné
doplňky, na které jsem upozorňoval v oblasti
zahraniční politiky, kdy v tom textu se v odstavci
dvě mezi uvedené mezinárodní organizace
doplňuje slovo OSN.
Odstavec zní: "Pokračovat v úzké
činnosti s orgány České republiky
a Slovenské republiky, v jednání s představiteli
zejména OSN, Evropských společenství
..." a pak již text pokračuje, jak byl předložen.
A druhý doplněk je v odstavci 3, kde za slovo "vládních"
se vkládají slova "a nevládních"
a odstavec 3 tedy zní: "Formálně deklarovat
zánik členství ČSFR v mezinárodních
vládních a nevládních organizacích
s tím ..." atd. a pak, jak je uvedeno do konce.
Myslím, že tyto dvě změny je třeba
akceptovat a že není žádným problémem,
aby je předkladatel neakceptoval.
Čili jako zpravodaj Sněmovny národů
výborů ústavně-právních,
výborů garančních, doporučuji
program ke schválení. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu zpravodaji. Prosil bych pana zpravodaje
Kaspara za Sněmovnu lidu, aby přednesl zpravodajskou
zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL I. Kaspar:
Pane předsedající, dámy a pánové,
jsem zpravodajem ústavně-právního
výboru za Sněmovnu lidu a konstatuji toto: Vyčerpávající
expozé mého kolegy mně umožnilo zhruba
říci ještě nějaké doplňky,
a to asi ze dvou aspektů.
Tisk 124 pojednávající o Programu opatření
vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu
zániku federace má tři části,
respektive tři přílohy: 1. usnesení,
2. předkládací zprávu, která
navazuje na rozšířené Programové
prohlášení vlády ČSFR, a 3. program,
který obsahuje osm oblastí. Chtěl bych upozornit
na to, že dvě z nich, to je oblast druhá, týkající
se obrany, a oblast šestá, týkající
se dopravy a spojů, dohromady zhruba po 30 % rozsahu informací,
tvoří téměř dvě třetiny
celého toho programu. Zbývajících
šest částí, to je bezpečnost,
funkčnost ústředních orgánů,
zahraniční politiky, hospodářské
politiky, jaderné bezpečnosti a legislativy, se
jaksi vměstnala do zbývajících něco
přes 40 %. Já myslím, že lze vést
přímou úměru mezi rozsahem textu a
jeho významem. To je, myslím, pozitivní zjištění,
poněvadž množství udělených
informací je v přímé úměře
k jejich závažnosti.
Druhý aspekt, to bych jen rekapituloval, co zde naznačil
kolega Novák, to jest vyjádření výborů,
kde je situace poměrně zjednodušena, poněvadž
usnesení ústavně-právního výboru
z 22. října hovoří ve smyslu kladném,
pouze tam byl omyl ve zpravodajích, jak zde bylo už
ventilováno.
Zahraniční výbor má pouze dva doplňky,
jinak také souhlasné vyjádření.
Branný a bezpečnostní po odpovědi
pana ministra Andrejčáka rovněž se vyjadřuje
v kladném smyslu s tou výhradou, že výbor
Sněmovny národů nebyl tou chvílí
usnášeníschopný.
Kladné vyjádření jde i od finančního
a rozpočtového výboru.
Hospodářské výbory mají čtyři
doplňky. O nich zde již bylo hovořeno.
Sociální výbory po zdůvodnění
místopředsedou vlády panem Mackem se rovněž
vyjádřily kladně.
Konečně druhé zasedání ústavně-právního
výboru připojilo ony již zmíněné
změny a doplňky a rovněž tak kladně
se vyjádřil výbor pro životní
prostředí.
Já myslím, že mohu tlumočit názor
Sněmovny lidu z ústavně-právního
výboru, aby byl celý tento návrh Programu
opatření vlády ČSFR proti živelnému
a neústavnímu zániku federace přijat.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji oběma pánům zpravodajům.
Nicméně, než otevřu rozpravu, velice
rád bych, kdybychom byli schopni hlasovat, abychom mohli
uzavřít předchozí body.
Prosím ještě jednou všechny paní
poslankyně a pány poslance, kteří
se zdržují v přilehlých místnostech,
aby se dostavili do sálu k hlasování. Požádal
bych předsedy klubů, jestli by mohli mezi svými
poslanci provést drobnou agitaci, aby, pokud jsou zde přítomni,
se dostavili do sálu.
Zvláště nám ještě chybí
několik poslanců ze slovenské části
Sněmovny národů a ve Sněmovně
lidu.
Návrh na doplnění usnesení jste obdrželi,
čili jsme schopni hlasovat k předchozímu
bodu, jakmile budeme usnášeníschopni.
Sněmovny jsou usnášeníschopné,
čili vracíme se k dokončení projednávání
předchozího bodu, to je rozšířeného
Programového prohlášení vlády
ČSFR.
Bod programu 11 (pokračování): Programové
prohlášení vlády České
a Slovenské Federativní Republiky (tisk 119)
Jako tisk 142 vám byl předložen návrh
výborů finančních a rozpočtových
na usnesení. Během rozpravy byly podány doplňovací
návrhy poslancem Novákem, které vám
byly rozdány do lavic. Budeme tedy nejprve hlasovat o doplňovacích
návrzích na usnesení.
Táži se pana poslance Nováka, zdali můžeme
hlasovat o celém jeho návrhu en bloc nebo jestli
si přeje, abychom o každém bodu hlasovali zvlášť.
Poslanec SN P. Novák: O každém bodu zvlášť.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: To znamená - dávám hlasovat
k návrhu na doplnění usnesení o bod
1. z tisku, který vám byl právě rozdán,
to jest, co ukládá Federální shromáždění
vládě České a Slovenské Federativní
Republiky ohledně rozpočtového provizória.
Pardon, technická poznámka, pan zpravodaj.
Společný zpravodaj výborů SN K. Novák:
Měli by se teď vyměnit zpravodajové,
pane předsedající.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Měli by se vyměnit zpravodajové,
ale protože běží o jediný pozměňovací
návrh, tak si myslím, že můžete
hlasovat z míst, na kterých sedíte.
Pokračujeme v hlasování. Kdo je pro pozměňovací
návrh pana poslance Nováka pod arabskou 1? Pan poslanec
Kostya.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
já už jsem si zvykl v tomto Federálním
shromáždění na ledacos, ale jestliže
vykládáte jednací řád tak,
že je jedno, odkud kdo hlasuje, to není totiž
meritum věci. Předkládají se podle
jednacího řádu pozměňovací
návrhy, k tomu by měli podle jednacího řádu
zpravodajové doporučit sněmovnám,
jak mají hlasovat, měla by se zeptat vláda,
jakým způsobem se k tomu vyjádří.
Vy prostě a jednoduše necháte hlasovat, necháte
tady sedět zpravodaje k úplně jinému
bodu a ti původní, kteří by měli
dát doporučení a vyjádřit se,
sedí v sále. To už, prosím vás,
není parlament. Nezlobte se na mě. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane poslanče, přijímám
vaši výtku, nicméně konstatuji, že
jde o jediný pozměňovací návrh
a k tomu se i předseda vlády i oba zpravodajové
vyjádřili. (Smích.) Když se končila
rozprava, předtím se vyjadřovali. Nicméně
pro pořádek prosím, aby páni zpravodajové
k dalšímu bodu se odebrali na svá místa,
a aby zde zaujali místa zpravodajové k Programovému
prohlášení vlády ČSFR. Nejprve
prosím o stručné vyjádření
pana předsedu vlády, protože závěrečné
slovo už vyčerpal.
Předseda vlády ČSFR J. Stráský:
Pane předsedající já se omlouvám,
asi jsem měl v závěrečném slově
reagovat na tyto návrhy, ale neměli jsme je v písemné
podobě, takže jsem tak neučinil.
Já bych rád upozornil vážené
shromáždění, že druhý bod
připadá z vládního hlediska jako nesmyslný.
Bude-li federace, je jasně zajištěno, jak se
schvaluje rozpočet, respektive státní závěrečný
účet. A nebude-li, není vláda schopna
předložit Federálnímu shromáždění
federální řešení tohoto problému.
Může jedině usilovat o nějakou dohodu
s národními vládami, jakým způsobem
si představují dořešení tohoto
problému. Ale text, tak jak je předložen, je
pro vládu naprosto nepřijatelný, a myslím,
že i alogický.
Pokud jde o první bod, vláda s ním nemůže
vyjádřit souhlas, musela by si ho vyložit v
té nejjednodušší cestě, to znamená,
že by předložila způsob, jak by se vytvářel,
řekněme, národní rozpočet,
z něhož federální vláda může
předložit pouze jednu stranu - co by potřebovala,
kdyby federace pokračovala. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji. Prosím ještě zpravodaje,
aby se vyjádřili, jestli doporučují
nebo nedoporučují pozměňovací
návrhy.
Společný zpravodaj výborů SN P. Mercell:
Musím konštatovať, že sme sa k tomuto pozmeňovaciemu
návrhu už vyjadrili a to v tom zmysle, že nič
podobné nebolo v jednotlivých výboroch schválené,
takže nemôžem tento návrh odporučiť.
Na moje osobné stanovisko zrejme nie ste zvedaví.
Ďakujem.
Společný zpravodaj výborů SL J. Daněk:
Dovolte mi, abych konstatoval výsledky hlasování
k tomuto pozměňovacímu návrhu v garančním
výboru - finančním a rozpočtovém.
K tomuto prvnímu bodu, tak jak ho máte před
sebou bylo hlasování takovéto: Pro ve Sněmovně
lidu sedm poslanců, proti tři, zdrželo se šest.
Ve Sněmovně národů pro čtyři,
proti šest, zdrželo se osm.
Pokud se týká druhého bodu ve Sněmovně
lidu - pro sedm poslanců, proti dva, zdrželo se sedm.
Ve Sněmovně národů - pro tento návrh
sedm, proti nikdo, zdrželo se jedenáct. Upozorňuji
ještě na to, co jsem říkal v závěrečném
vystoupení, aby byly takto zvažovány i návrhy
opozice. Děkuji.
Musím konstatovat, že tento návrh nebyl přijat,
já jsem vám přečetl výsledky
hlasování, z toho to bylo zřejmé.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji pánům zpravodajům.
Tím bylo povinostem učiněno zadost. Konstatuji,
že obě sněmovny jsou usnášeníschopné.
Upozorňuji, že pro toto usnesení k Programovému
prohlášení vlády ČSFR platí
zákaz majorizace, čili budeme hlasovat při
dodržení zákazu majorizace. Hlasují
nicméně obě sněmovny současně.
Hlasujeme k bodu 1 rozdaného usnesení. Prosím,
kdo je pro pozměňovací návrh č.
1 pana poslance Nováka, nechť zvedne ruku a stlačí
tlačítko!
Hlasování: 13.05
(SN-ČR 18, SN-SR 13, SL 40) Děkuji.
Kdo je proti?
(SN-ČR 31, SN-SR 13, SL 38) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování?
(Na ukazateli uvedeny nuly.) Děkuji.
Konstatuji, že jsem se dopustil chyby, nebo počítač
se dopustil chyby, ale nenaskočil včas poslední
řádek.
Konstatuji první dva řádky, které
byly správné. To znamená pro bylo ve Sněmovně
národů v české části
osmnáct hlasů, proti bylo třicet jedna hlasů.
Ve Sněmovně národů Slovenská
republika - pro třináct hlasů, proti třináct
hlasů. Ve Sněmovně lidu pro čtyřicet
hlasů, proti čtyřicet osm hlasů.
Návrh nebyl schválen ani v jedné ze sněmoven.
Nicméně pro pořádek a pro zápis
si dovolím hlasování zopakovat, aby se tam
doplnila i příslušná zdržení.
Prosím táži se, kdo se zdržel hlasování,
nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!
(SN-ČR 4, SN-SR 16, SL 14)
Čili doplňuji v české části
Sněmovny národů se zdrželi čtyři,
ve slovenské části Sněmovny národů
šestnáct, ve Sněmovně lidu čtrnáct.
První část návrhu poslance Nováka
nebyla přijata.
Přistoupíme k hlasování o druhé
části návrhu poslance Nováka pod číslem
2, která ukládá vládě ČSFR,
aby připravila ústavní opatření
pro schválení závěrečného
účtu federace v případě zániku
federace. Předseda vlády i zpravodajové se
vyjádřili. Můžeme přistoupit
k hlasování.
Kdo je pro pozměňovací návrh poslance
Nováka, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!
Hlasování: 13.07
(SN-ČR 19, SN-SR 13, SL 30) Děkuji.
Kdo je proti?
(SN-ČR 28, SN-SR 10, SL 44) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování?
(SN-ČR 9, SN-SR 20, SL 20) Děkuji.
Konstatuji, že v české části
Sněmovny národů devatenáct hlasů
pro, dvacet osm proti, devět se zdrželo, dva ignorovali.
Ve slovenské části třináct
pro, deset proti, dvacet se zdrželo, jeden ignoroval. Ve
Sněmovně lidu třicet pro, čtyřicet
čtyři proti, dvacet se zdrželo, tři
ignorovali.
Konstatuji, že ani jedna ze sněmoven nepřijala
druhou část pozměňovacího návrhu
poslance Nováka.
Přistoupíme k vlastnímu hlasování
o rozšířeném Programovém prohlášení
vlády ČSFR. Opět platí zákaz
majorizace. Prosím paní poslankyně a pány
poslance, pokud se ještě zdržují na chodbách,
aby se urychleně vrátili do sálu k hlasování
o vládním prohlášení. A ti, kdo
chodí po sále, nechť zaujmou svá místa.
Páni poslanci, zaujměte svá místa,
začneme hlasovat, abyste byli registrováni. Kolegové,
posaďte se.
Kdo je pro ... Paní poslankyně Bellušová
se hlásí s technickou poznámkou.
Poslankyně SN E. Bellušová: Vážený
pán predsedajúci! Prepáčte, ale ja
by som prosila, aby sme v tejto chvíli, azda to bude rozumnejšie,
urobili polhodinovú poludňajšiu prestávku
a tak hlasovali, než neúčinne zvolávať
poslancov, ktorí sú v jedálni a obedujú.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Paní poslankyně, já samozřejmě
rád vyhovím, protože hovoříte
jako předsedkyně klubu. Jde o to, jestli je skutečně
nezbytné, abychom dělali přestávku,
protože předtím jsme se dohodli, že to
nezbytné nebude, nebo bychom hlasování odložili,
jestliže se domníváte, že za hodinu tady
bude větší počet poslanců, a
pokračovali v projednávání dalšího
bodu.
Dám hlasovat o návrhu, jak padl. Ještě
technická poznámka.
Poslanec SN M. Ransdorf: Jestli se nemýlím, pane
předsedající, tak jste právě
před chvílí zahájil hlasování.
V tom případě je těžko možné,
abyste udělal přestávku.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane kolego, já jsem nezahájil hlasování
o celém zákoně, lépe řečeno,
jednací řád zakazuje přerušit
jednání během hlasování, ovšem
je tady normálním standardním zvykem, který
byl naposledy uplatněn včera, že po hlasování
o pozměňovacích návrzích si
mohou kluby vyžádat další přestávku
nebo další odklad před závěrečným
hlasováním. Dosud proti tomu nikdo neprotestoval,
naopak toto pravidlo bylo uplatňováno. Chápal
jsem návrh kolegyně Bellušové jako žádost
klubu. (Šum v sále.)
Poslankyně SN E. Bellušová: Ospravedlňujem
sa, naozaj nechcem zdržiavať, ale prosím o polhodinovú
prestávku pre klub.