Čtvrtek 5. listopadu 1992

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pan poslanec Pleva.

Poslanec SL P. Pleva: Já se domnívám, že procedurální návrh jde podat kdykoli během projednávání čehokoliv, takže podávám procedurální návrh, aby byla omezena řečnická lhůta na deset minut.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. O procedurálním návrhu jsem povinen dát hlasovat bez rozpravy. Je zde tento procedurální návrh.

Kdo z poslanců je pro, aby řečnická lhůta k tomuto bodu byla omezena na deset minut, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!

Hlasování: 11.37

(SN 52, SL 63) Děkuji.

Kdo je proti?

(SN 22, SL 13) Děkuji.

Kdo se zdržel?

(SN 14, SL 16) Děkuji.

Konstatuji, že ve Sněmovně národů bylo padesát dva hlasů pro omezení řečnické lhůty, dvacet dva proti, čtrnáct se zdrželo, tři ignorovali. Ve Sněmovně lidu bylo šedesát tři hlasů pro, třináct proti, šestnáct se zdrželo, deset ignorovalo.

Obě sněmovny shodným usnesením omezily řečnickou lhůtu k tomuto bodu na deset minut. Prosím proto, není-li technických poznámek, které nevidím, dalšího řečníka, pana poslance Mikloška, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Čejka.

Poslanec SL J. Mikloško: Vážený pán predsedajúci, vážený pán premiér, vážené Federálne zhromaždenie, vážení prítomní! Po tomto show, ktoré sme tu pred chvíľou prežili a ktoré mi zabezpečilo dostatok poslucháčov, ktorí sa pomaly vytrácajú, dovoľte mi vrátiť sa k téme rokovania.

Pri minulom prerokovávaní vyhlásenia vlády som navrhol doplniť do uznesenia problematiku ľudských práv, práv menšín, zdravotne postihnutých, detí, žien, ďalej doplniť problematiku cirkví, humanitárnej pomoci, problematiku športovej reprezentácie a niektoré ďalšie iné úlohy, ktoré v dobe prerokovávania ešte patrili kompetenčne federálnej vláde.

Federálne zhromaždenie môj vtedajší návrh na doplnenie neschválilo. Napísal som preto interpeláciu pánovi premiérovi, ohľadom využívania týchto kompetencií s otázkami na prácu viacerých komisií, ktoré v minulosti koordinovali činnosť na federálnej úrovni v týchto oblastiach. Dostal som podobnú odpoveď na svoju interpeláciu, kde som sa dozvedel medzi iným aj to, že veľká väčšina týchto koordinančých a vládnych komisií bola zrušená, koordinačné porady sa nekonajú, príslušné zákony sa prestali spracovávať. Zamrzelo ma však, že výsledky komisií, ktoré pripravovali veľmi dôležité zákony, napríklad zákon o nadáciách, zákon o rodine, neboli dané do legislatívneho plánu vlády.

Aj keď príslušné pripomienkové kolá boli skončené a zákony prakticky boli uzatvorené.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane poslanče, upozorňuji vás, že hovoříte k interpelaci, nikoliv k Programovému prohlášení vlády ČSFR.

Upozorňuji vás poprvé, abych vám nemusel odejmout slovo, abyste hovořil k projednávanému programu, t.j. k Programovému prohlášení vlády ČSFR, tisk 116, jestli se nepletu.

Poslanec SL J. Mikloško: Už sa k tomu vraciam. Rovnako tak zákon o ochrancoch ľudských práv - ombucmanoch; komisia, ktorá ho pripravovala, bola zrušená a teda tiež tento zákon nebol daný do legislatívneho plánu vlády. Pýtam sa teda stále, prečo, pretože do legislatívneho plánu vlády sa dostali rôzne zákony - nechcem ich bagatelizovať - ktoré zrejme dostali prednosť pred inými, dôležitejšími zákonmi. Napríklad je tam zákon o výrobe a predaji liehovín, zákon o Prokuratúre ČSFR, opakujem: ČSFR!, je tam zákon o služobnom pomere colníkov, je tam zákon o česko-slovenských technologických normách. Tieto zákony sa tam dostali a iné, ktoré som už pripomínal, a ďalej napr. zákon o hromadných oznamovacích prostriedkoch z tohto plánu vypadli.

Som rád, že v programovom vyhlásení vlády je zaradená kapitola 6. "Spoločenské a humanitárne otázky", pravda po odpovedi na moju interpeláciu si myslím, že tam skutočne už teraz nepatrí.

Preto sa pýtam, ako môže vláda zabezpečiť vo svojom programovom vyhlásení vetu na strane 15, že "... vláda bude pokračovať v zabezpečovaní a konkretizácii ľudských a občianskych práv, hlavne práv národnostných a etnických menšín, handicapovaných sociálnych skupín, práv žien, detí a mládeže". Ako?

Rovnako tak veta: "Vláda bude pokračovať v príprave rozpracovaných legislatívnych úprav v oblasti zabezpečovania ľudských práv a rozvoja občianskej spoločnosti". Ako? Veď všetky orgány a komisie, ktoré práve tieto problematiky a tieto zákony pripravovali, boli zrušené a aj môj návrh, aby v kompetencii federácie ľudské práva ešte zostali, nebol vo Federálnom zhromaždení schválený.

Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Mikloškovi. V rozpravě promluví pan poslanec Čejka, připraví se pan poslanec Pavel Novák z ČSSD.

Poslanec SL J. Čejka: Vážený pane předsedající, paní kolegyně, páni kolegové, vážení členové vlády. Dovolte, abych se v krátkosti pozastavil nad jednou částí programového prohlášení, a to je příloha 1: "Přehled návrhů zákonů, u kterých se předpokládá předložení Federálnímu shromáždění ve druhém pololetí 1992".

Jako člověk nemám rád práci, která je konána zbytečně, především práci, při které je třeba strávit mnoho času a vložit určité myšlenky a tendence do připravovaných zákonů. Jak si jistě vzpomínáte, schvalovaly nejen výbory pro životní prostředí, ale i výbory jiné zásady elektrizačního zákona, zásady plynárenského zákona, zásady zákona pro ochranu spotřebitelů a dále zákona o potravinách, tabákových výrobcích a kosmetických přípravcích. Tyto zásady byly vypracovány a nezbývalo podle mého názoru nic jiného, než tyto zásady po schválení převést na paragrafované znění.

Chci se proto zeptat členů vlády, proč tyto, podle mého hlediska, dost důležité zákony nejsou zařazeny do legislativního plánu. A dále proč, což je záležitost mne jako člověka, který hájí poněkud ekologičtější stránku věci, se doposud do legislativního plánu nedostal zákon o nakládání s jadernými materiály a vybranými položkami, a dále zákon o odpovědnosti za jadernou škodu.

Chtěl bych říci na závěr, že bych byl nerad, aby toto moje vystoupení bylo bráno ze strany vlády jako nějaký kapric opozice. Nemám nejmenší důvod, a to mi věřte, hledat příčiny, proč kritizovat vládu, proč kritizovat vládu sestavenou z vysoce kvalifikovaných lidí a bezesporu dále z aparátu, který obnáší, jenom proto, abych si hledal záminky. Považuji tuto celou záležitost těchto zákonných norem a jejich přijetí za velice závažnou věc v oblasti, o které se tady podle mého názoru velice málo mluví a ještě méně se o ní chce slyšet, a to je o ekologizaci naší společnosti. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Jenom snad, aniž bych vstupoval do rozpravy, bych formálně upozornil, že vláda předložila zásady některých zákonů Federálnímu shromáždění, předsednictva sněmoven a předsednictvo FS odmítla projednávat tyto zásady pro nával naléhavější legislativní práce na definitivním znění zákonů. To jenom na vysvětlenou.

Prosím poslance Nováka, připraví se pan poslanec Lhotka.

Poslanec SN P. Novák: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, vážení hosté. Zajisté mně nebudete mít za zlé, když se pokusím být maximálně stručný a pokusím se nevyužít desetiminutového limitu, který byl schválen pro vystupující při dnešní schůzi. Chci se zaměřit na dvě konkrétní věci související s vládním prohlášením a upozorňuji, že v závěru navrhnu dvě usnesení, která se vztahují v jednom případě k věci, která není zcela jednoznačně řešena ve vládním prohlášení, a druhá, která mně zcela chybí.

Vládní koalici a větší část opozice spojuje poměrně malý průsečík společných zájmů při řešení stávajícího státoprávního problému. V souvislosti s rozpadem federace, který si vládní koalice a vládní strany vynucují, je zcela rozdílný názor opozice a koalice na další vývoj. Nicméně společným průsečíkem je minimálně to, aby tento proces probíhal důstojně, pokojnou a ústavní - zdůrazňuji ústavní - cestou. Tak alespoň vyznívá převážná většina prohlášení představitelů jak vládních stran, tak větší části opozice.

Převážná část opozičních stran má ovšem k rozpadu federace zcela negativní vztah, popřípadě trvá na zlegitimnění tohoto procesu formou referenda. Vzhledem k poměru hlasů není vůbec zřejmé, že navrhovaný způsob zániku federace, tak jak je tomuto shromáždění navrhován, bude kvalifikovanou většinou přijat. V negativním případě budou stát vládní strany i vláda před problémem a vážným rozhodnutím, zda sáhnou k negativnímu, neústavnímu postupu, respektive k jakémusi způsobu poloústavní cesty, anebo budou usilovat o ústavní řešení i po 1. 1. 1993.

Vzhledem k technické připravenosti dělení, vzhledem k tomu, že řada velice důležitých dohod, a to zejména těch kontroverzních, ještě není přijata, existuje toto dilema, které bude muset vláda i vládní strany tak či onak řešit.

Dalším důvodem pro usnesení, které později přednesu, je to, že v daném termínu do 31. 12. se dá poměrně komplikovaný proces dělení dost obtížně stihnout. Lze tedy předpokládat, že za určitých okolností federace k 31. 12. tohoto roku nemusí skončit.

K dalším krizovým prvkům státoprávního procesu potom přibude další, a to je problém financování federace, respektive jejích přežívajících institucí. Navrhuji proto, aby Federální shromáždění přijalo v souladu s prohlášením vlády toto usnesení: "Federální shromáždění ukládá vládě ČSFR, aby neprodleně zahájila přípravu rozpočtového provizória pro rok 1993 po dohodě s vládami České republiky a Slovenské republiky a předložila jeho zásady Federálnímu shromáždění do konce listopadu 1992, nebo předložila jiný způsob zásad případného financování federálních institucí po tomto datu, v tomtéž termínu."

Dalším bodem, na který chci upřít vaši pozornost, je problematika uzavření státního závěrečného účtu federace pro případ, že k 31. 12. tohoto roku tato federace zanikne. Je třeba zabývat se tím, jak bude legislativně uzavřen státní závěrečný účet při případné neexistenci Federálního shromáždění. Tento problém není doposud řešen. Je komplikován skutečností, a je to opět jeden z dalších krizových prvků, že zřejmě rozpočet federace skončí nikoliv nevýznamným deficitem.

Navrhuji proto, aby Federální shromáždění přijalo toto usnesení: "Federální shromáždění ukládá vládě ČSFR, aby připravila ústavní opatření pro schválení závěrečného účtu federace za rok 1992 pro případ zániku ČSFR a předložila tato opatření Federálnímu shromáždění ke schválení na šesté schůzi Federálního shromáždění."

Kolegyně a kolegové, žádám vás, abyste důkladně zvážili potřebu minimalizovat rizika a krizové momenty státoprávního procesu. Vyzývám vás, abyste plně odpovědně přistupovali k tomu, co v těchto usneseních předkládám, a abyste návrhy obou těchto usnesení podpořili. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Předejte, prosím, zpravodajům písemné znění vašich návrhů. Nyní prosím poslance Lhotku, aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Zeman.

Poslanec SL J. Lhotka: Sdružení pro republiku - Republikánská strana Československa. Pane předsedající, dámy a pánové, vážení hosté. Platnost prvého programového prohlášení skončila 30. září 1992. Dnes, 5. listopadu, projednáváme předložené rozšířené Programové prohlášení vlády ČSFR. Práce federální vlády tedy probíhá bez schváleného programu Federálním shromážděním a je skutečně výrazem opovrhování tímto Federálním shromážděním, které stále doposud by mělo být nejvyšším federálním orgánem této země

Československé republiky. Navíc totalitní kontrola sdělovacích prostředků a televize neposkytuje občanům této země objektivní informace o skutečném stavu věci, zejména opozice, Sdružení pro republiku-Republikánské strany Československa. Tím, že nám s několika týdenním zpožděním je předloženo vládou ČSFR toto rozšířené programové prohlášení na šestnácti stránkách formátu A4, svědčí o neschopnosti jejich členů, že by to s Československem a udržením jeho suverenity ve světě mysleli od začátku zodpovědně. Ryba páchne od hlavy. Programové prohlášení vlády na šestnácti stránkách mi připomíná závazky Brigády socialistické práce, tedy nic neřešící formalismus. Ani se tomu tak nedivím, když vidím v její řadě bývalé komunisty, ještě donedávna se pyšnící odznaky KSČ, které v tichosti vyměnili za placky Občanského fóra. A dnes se vyjímají ptačí symboly moci lidí pravé vůle, tedy nikoliv dobré vůle.

Dokonce jsem ve vládním prohlášení našel zmínku o podpoře vlády ČSFR k rozvoji soukromého sektoru, zejména malých a středních podniků. Ve skutečnosti je to vše opakem. Začínající drobní podnikatelé nejsou podporováni státem v soukromém podnikání. Vláda na ně vzala měřítko jako na dojnou krávu. Proto je třeba, má-li se soukromé podnikání stát skutečně soukromým, osvobodit začínající soukromé podnikatelé od daní na dobu pěti let a poskytnout do začátků výhodné dlouhodobé úvěry se státní zárukou. Československá ekonomika se však nachází v krizi - na rozdíl od grafů, jak televizním divákům předložil mistr ekonomiky Klaus a nedávno pan soudruh Kočárník, podle nichž jsme se již odrazili ode dna. Politici ODS, dnes členové vlády, dali přednost praní špinavých peněz před zákony, které by znemožnily korupci ve velkém u nových mocných pánů soudruhů. Ekonomický marasmus dostává republiku do období raného kapitalismu, který jde s prudkým růstem kriminality.

V programovém prohlášení je sice zmínka, že vláda bude přijímat opatření proti růstu kriminality, ale tak prudký růst, zejména brutálních vražd, je možné úspěšně zvládnout opětným zavedením trestu smrti jako výchovného prostředku u těžkých zločinců recidivistů. Zneužívání a týrání dětí v ČSFR je na vzestupné linii. Končívá často smrtí bezbranných dětí. Ročně je v České republice takto sadisticky zabito přes padesát dětí. Trest smrti jako výchovný prostředek dodnes platí v takové demokratické zemi, jako jsou Spojené státy americké.

Proto jej nelze ihned zavrhnout a hlásat namísto toho lásku a odpuštění. Je třeba se v naší společnosti navrátit k vědomí zodpovědnosti mimořádné hodnoty lidského života a potřeby jej dostatečně chránit zákony, tedy i právní normou, jakou je trest smrti.

Je třeba zachovat sociální jistoty lidu. Zmínka o sociálním smíru opět je zavádějící. Namísto toho je třeba, aby stát systémem veřejných prací vytvořil pracovní podmínky pro nezaměstnané po dobu krize. Je třeba vyčlenit v sociální oblasti 30 % bytů jako sociální pro nejslabší část populace po stránce příjmů, vytvářet podporu mladým rodinám daňovými úlevami, podpořit i neúplné rodiny. Takový sociální program by řešil dnešní situaci.

Cituji z jednoho dopisu, který jsem jako poslanec obdržel: "O matku nezaměstnanou, bez muže, samoživitelku, s nezaopatřeným synem se v dnešní posametové době nikdo nestará. Pan Klaus řekl, ať se stará každý sám o sebe. On se o sebe postaral až moc dobře. Zbývají nám popelnice jako mnohým důchodcům. Ale tyto věci mocné nahoře vůbec nezajímají. Mají plnou pusu pravdy, spravedlnosti, lásky". Tolik z jednoho dopisu.

Rychlou konverzí zbrojního průmyslu jsme rychle vyklidili pole působnosti Západu. Opět jsme, jako vždy, na to doplatili jako národ. Nesouhlasím ani s tímto bodem programového prohlášení. Jestliže konverzi zbrojního průmyslu - tak dlouhodobou, rozloženou na patnáct až dvacet let, aby nebyly otřeseny sociální jistoty lidu. Cituji: "V rámci svých možností bude vláda pokračovat v poskytování humanitární pomoci a v zajišťování práv uprchlíků." Konec citátu z vládního programového prohlášení. Ani s tímto bodem nesouhlasím, neboť současná ekonomická situace je například ve zdravotnictví - v péči o zdraví taková, že z důvodu ekonomického propadu je omezena činnost nemocnic v mnohých městech jen na nejnutnější operační zákroky při ohrožení zdraví. V péči o zdraví se nedá zbohatnout, proto jsou na Západě nemocnice zpravidla ve vlastnictví měst či církví. Je třeba se proto postarat nejdříve o naše občany. V přijímání nových uprchlíků jsem proti. USA mají roční kvótu příjmu čtyřicet tisíc uprchlíků a porovnáme-li jejich velikost s naší, tak je odůvodnění patrné ihned na první pohled.

Ctižádostivce dnes láká perspektiva rychlé kariéry a získání významných míst. Díky ptáku velikánu velikánoviči - již Svatopluk Čech na něj upozorňuje - se lež u nás stává pravdou, zbabělost hrdinstvím, rub lícem. Tak jako odešli politikové OH, odejdou i politikové pohrobci KSČ zahnízďující se v ODS, dnes členové federální vlády. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Lhotkovi. Slovo má pan poslanec Zeman, připraví se poslanec Stome. Prosím, pan poslanec Zeman.

Poslanec SL M. Zeman: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, prostudoval jsem si s velkým zájmem druhý díl Programového prohlášení československé federální vlády a srovnal ho s dílem prvním. Velmi mě potěšila stabilita a konzistence tohoto programového prohlášení, uspokojilo mě například ujištění, že hodláme zachovat dobré styky s Ukrajinou. A protože si uvědomuji, že je možné po tomto prohlášení zabývat se pouze několika technickými detaily, dovolte mi, abych k nim na několik minut soustředil vaši pozornost.

Je zajímavé, že podstatně v tomto druhém dílu zesílil akcent sebevražedného úmyslu této vlády, úmyslu ukončit činnost této federace k 31. 12. tohoto roku. Chtěl bych panu premiérovi položit jednu prostou a jednoduchou otázku. Na základě jakého zákona tohoto Federálního shromáždění tento úmysl pan premiér a jeho vláda vyhlašuje? Pokud je mi známo, tento parlament nedávno odmítl zákon o způsobech - zdůrazňuji způsobech - zániku federace. Jedním z těchto proponovaných způsobů byla i dohoda národních rad. Odmítnutím návrhu tohoto ústavního zákona a nepředložením jeho nové verze se tedy stává i dohoda národních rad protiústavním postupem.

Můžeme zjistit, že jediný informační zdroj, o nějž se pan premiér a jeho vláda opírají, jsou dohody politických reprezentací. Byla už v historii této společnosti doba, kdy vedoucí síla v tomto státě deklarovala svoji vůli a o nic jiného už jsme se nemuseli starat. Nyní máme vedoucí síly dvě, což je opravdu významné zlepšení, ale pokud se nemýlím, tak i ostudný pendrekový zákon byl schválen Federálním shromážděním. Vedoucí síly se bohužel neunavují tím, aby svoji dohodu schválily Federálním shromážděním. Jinými slovy vláda, která postupuje pouze na základě vůle vedoucích politických sil, jedná neústavně, jedná protizákonně a neplní svoji povinnost. To je strohý a smutný fakt.

Vláda ovšem neplní své povinnosti ani v dalších případech. Chtěl bych vám, vážení kolegové, připomenout, že nedávno jsme projednávali zákon o odložení bankrotu o šest měsíců. Tento zákon, jak víte, byl poměrně jednoduchý. Přesto federální vláda, i když o situaci věděla, nebyla schopna tento zákon předložit sama a museli ho předložit poslanci hospodářských výborů. Tato vláda se zavazuje udržet sociální smír, ale tato vláda fakticky neguje činnost federální tripartity, jak ostatně nedávno upozornil i prezident odborové konfederace. Dělá tedy tato vláda ve své činnosti vůbec něco kromě sebelikvidačních snah o rozbití federace, k nimž ji žádný ústavní orgán nepověřil?

Budeme dnes odpoledne probírat opatření proti živelnému rozpadu federace. Pokusím se na sedmi konkrétních případech toto odpoledne prokázat, že základním generátorem neústavního rozpadu federace je federální vláda sama. Jeden z nejčerstvějších případů však uvedu už nyní. Toto Federální shromáždění zamítlo návrh na zrušení Federálního ministerstva kontroly, které tedy zůstává ve své funkci. Přesto federální vláda v rozporu s vůlí FS toto Federální ministerstvo kontroly prakticky zlikvidovala.

Pokud jde o záležitosti po 1. lednu příštího roku, chtěl bych podpořit návrh kolegy Nováka a chtěl bych upozornit, že podle platného zákona o rozpočtových pravidlech nastupuje rozpočtové provizórium v okamžiku neschválení, a tedy logicky i nepředložení federálního rozpočtu. Jestliže tedy federální vláda nečiní žádné práce na rozpočtovém provizóriu, jedná opět neodpovědně.

Chtěl bych tedy skončit konstatováním, které není emfatické, a které říkám s lítostí a se smutkem v duši: Tato vláda se nechová jako vláda, tato vláda není vládou. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji poslanci Zemanovi. Slovo má poslanec Stome, připraví se poslanec Sviták.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP