Čtvrtek 5. listopadu 1992

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji poslanci Dvořákovi. Slovo bude mít poslanec Filip za klub KDU-ČSL.

S technickou poznámkou poznámkou se hlásí poslanec Lhotka.

Poslanec SL J. Lhotka: Prosil bych pana předsedajícího, aby nám nepodřimoval, proto tady byl rozruch v sále. Do oběda máme ještě hodinu.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji za upozornění. Slovo má pan poslanec Smělík. S technickou poznámkou se hlásí poslanec Malíř.

Poslanec SN D. Malíř: Pane předsedající, vážené dámy a pánové, vážení poslanci. Vzhledem k tomu, že průběh dnešní společné schůze je značně vyčerpávající a projevuje se již značná únava pana předsedajícího, navrhuji, aby byla vyhlášena čtyřhodinová přestávka. A bylo tak panu předsedajícímu umožněno řádně si odpočinout a mohli bychom pak pokračovat v další společné schůzi. Apeluji na všechny pány kolegy a kolegyně, aby mě v tomto návrhu podpořili. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Dám o tomto procedurálním návrhu hlasovat, jakmile bude usnášeníschopný počet poslanců v sále. Nyní prosím kolegu Smělíka, aby se ujal slova k danému programu.

Poslanec SL Z. Smělík: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, vážení hosté. Projednávané vládní prohlášení navazující na Federálním shromážděním schválený vládní program z července tohoto roku je poznamenáno zjevným vývojem ke vzniku dvou samostatných států. Důsledkem tohoto vývoje je uskutečnění výrazného snížení počtu i velikosti orgánů státní správy a s tím související přesun kompetencí na orgány republik. Z toho vyplývá i potřebný posun v plánovaných úkolech přípravy návrhů zákonů tím, že vláda musí řešit problémy, které nově vznikly a vznikají ve vnitropolitickém vývoji.

V této složité situaci považuje klub KDU-ČSL za potřebné věnovat zvýšenou pozornost hospodářským a finančním otázkám. Výsledky plnění státního rozpočtu za tři kvartály letošního roku s deficitem jedna a čtvrt miliardy korun při výrazném neplnění rozpočtovaných příjmů nás k tomu plně opravňují. Proto klub KDU-ČSL upozorňuje na potřebu urychleného předložení tří novel daňových zákonů, které podmiňují zahájení daňové reformy. Jsme totiž přesvědčeni, že i při řešení všech složitých státoprávních problémů je nutné, aby daňová reforma byla od 1. ledna 1993 uvedena v život a naplnilo se dvouleté úsilí Federálního shromáždění při přípravě ekonomické reformy v této oblasti.

Další apel k předloženému dokumentu klade klub KDU-ČSL na důsledné plnění všech kontrolních funkcí orgánů státní správy, aby byla potlačována činnost všech podnikavců a podnikání nebylo provázeno nezákonnými praktikami.

Věříme, že v souladu s tímto prohlášením, vláda zajistí všechny své úkoly ve zbývajícím období. Programové prohlášení klub KDU-ČSL podpoří. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji poslanci Smělíkovi, stále ještě nejsme usnášeníschopní. Prosím poslance, kteří jsou v kuloárech, aby se dostavili k hlasování o procedurálním návrhu nebo návrzích. Nicméně se domnívám, že z časových důvodů bude vhodné udělit slovo panu poslanci Jičínskému. Pan poslanec Jičínský hovoří jenom za sebe, nikoliv za klub. Připraví se poslanec Josef Mikloško.

Poslanec SN Z. Jičínský: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění. Seznámil jsem se s rozšířeným vládním prohlášením, které dnes uvedl premiér federální vlády pan Stráský. A v souvislosti s tím jsem si prošel i původní vládní prohlášení, parlamentní diskusi k němu, jakož i parlamentní diskusi na zvláštní schůzi Federálního shromáždění 11. 9. 1992 a i potom její pokračování.

Musím říci, že bilance ze studia těchto dokumentů je tristní. Svědčí o tom, že dvě vládní strany, už to tu bylo konstatováno, se v podstatě dohodly na likvidaci státu a tento proces pokračuje, aniž k tomu bylo vytvořeno potřebné ústavní zázemí, aniž k tomu byla přijata nezbytná ústavní rozhodnutí. Bylo by vhodné, aby v této souvislosti jsme se i jako členové tohoto Federálního shromáždění zamysleli nad rolí parlamentu, kterou v této souvislosti hrál, respektive kterou na základě většinového rozhodnutí přijal. Myslím, že tu došlo k něčemu, co nepříznivě ovlivní i další vývoj dvou samostatných republik, pokud jde o parlamentní demokracii, její pravidla, její význam. Politické rozhodnutí vedení stran předznamenává jednání parlamentu, parlament se dostává do situace, že má formálně brát na vědomí, co je mu předkládáno.

Byly tu návrhy, aby parlament se zabýval ústavně-právními problémy rozdělení státu, aby k tomu vytvořil svou komisi, aby se zabýval vytvořením komise pro eventuální Česko-slovenskou unii. Ani tuto komisi předsednictvo nevytvořilo. Je to nedobré proto, že se tím snižuje role nejenom tohoto federálního parlamentu, ale snižují se tím role parlamentních institucí ve vědomí veřejnosti. Myslím, že svědčí o tom, že dvě strany, které se dohodly na tomto procesu rozdělení státu, celý proces nepromyslely z toho hlediska, co to znamená, má-li se tento proces uskutečnit ústavní cestou.

Tento parlament je teď v situaci, že ve veřejnosti se píše o tom, že jeho poslanci mají starost, zda dostanou nějaké trafiky nebo ne. Je to myslím smutné a do jisté míry je to naše vina, že jsme připustili, aby parlament se do této souvislosti dostal. Ale souvisí to i s tím, že federální vláda také nepostupuje přes deklarovaná prohlášení ústavními způsoby a ústavními cestami. Likvidace federálních institucí, dříve než k tomu byly vytvořeny ústavní nebo zákonné podklady, z tohoto hlediska je v rozporu s oním deklarovaným postupem vlády hlásícím se k ústavnosti.

A jestliže místopředseda federální vlády pan Macek řekne, že k rozdělení dochází samospádem, pak tedy samospád není žádnou ústavní institucí, alespoň podle naší ústavní úpravy. A jestliže vláda tento samospád připouští, potom se tedy zpronevěřuje své politické odpovědnosti. A jestli dojde samospádem k rozpadu Československa, potom chápu, že pan poslanec Macek půjde podnikat. Ale co bude s tímto státem, s osudy jeho občanů? Myslím, že je to neodpovědný postup významného vládního představitele, jestliže takto chápe svou odpovědnost při, jak říkám, deklarovaném prohlášení vlády o zajišťování ústavního postupu.

Už na minulé schůzi byly vznášeny otázky, je-li reálné, když už respektujeme jistou fakticitu, která se tu tak zdůrazňuje, je-li reálné, aby se rozdělení státu uskutečnilo k onomu fatálnímu datu, chceme-li, aby rozdělení se aspoň v jisté míře uskutečnilo ústavním právním způsobem, to jest na základě jistých předem stanovených pravidel. Osobně si myslím, že tomu tak není a bylo by dobře, kdyby pan premiér se v této věci vyslovil. Součástí vládního prohlášení je návrh legislativního plánu vlády, kde bylo uvedeno asi dvacet pět položek. Až dosud jsme z nich dostali, nemýlím-li se, za přesnost neručím, sedm. Kdy tedy dostaneme zbylé položky z tohoto plánu, které vláda po revizi považovala za nezbytné projednat ve Federálním shromáždění z hlediska svého vládního prohlášení? Přitom zdůrazňuji, není tam řada dalších položek, které podle mého soudu by vláda připravit měla, má-li své vládní prohlášení splnit.

Osobně si nemyslím, možná, že se mýlím a budu rád, když mě někdo z toho omylu vyvede, že lze praktické rozdělení federálního majetku uskutečnit jenom na základě ústavního zákona, který snad příští týden budeme projednávat. Předpokládám, že k provedení tohoto ústavního zákona budou třeba další zákonné předlohy. Stejně tak řada zákonných předloh, vyplývajících z kompetenčního zákona, který jsme schválili na minulé schůzi, není dosud předložena. Jak bude uskutečňován tento organizovaný proces dělení státu, dělení majetku tak, aby to nedopadlo v neprospěch jeho občanů?

Už kolega Dvořák hovořil o tom, že ze strany vládní koalice jsme byli svědky ujišťování, že v Evropě se bere rozdělování státu jako něco normálního, přirozeného, jako v podstatě pozitivní proces. Myslím, že reakce, která už tu také byla zmíněna ze strany předsedy komise Evropského společenství J. Delorse, byla studenou sprchou na ono ujišťování a na ony iluze vyvolávané v naší veřejnosti o tom, jak snadno budou nástupnické státy vstupovat do závazků ČSFR. Myslím, že tento proces bude mnohem obtížnější, a že se setkáme s řadou kroků ze strany zahraničních partnerů, které rozhodně nebudou vyhovovat našim očekáváním. Myslím, že i tady se nevážila rizika, a že o těchto rizicích nebyl ani parlament, ani veřejnost informována.

Já jsem tu žádal federální vládu, aby předložila parlamentu zprávy o jednání s Evropským společenstvím, zprávy o jednání s Mezinárodním měnovým fondem, se Světovou bankou, jak budou rozděleny dosavadní závazky ČSFR ve vztahu k těmto institucím. O tom přesnou zprávu nemáme.

Záleží i na parlamentu, jestli využije svých pravomocí jako nejvyšší ústavní orgán v dosud existujícím státě k tomu, aby učinil maximum, byť toto maximum je velmi minimální, aby procesy, které máme na přelomu roku před sebou, proběhly opravdu v míře, jež bude minimalizovat možný chaos, možnou dezorganizaci, anebo jestli podlehneme tomu, co pan Macek nazývá eufemisticky samospádem, a budeme se na to trpně dívat.

Nejde tady jenom o tento parlament, o tyto poslance tohoto parlamentu. Jde o to, jak se bude vyvíjet parlamentní demokracie i v obou nástupnických státech. Považuji za chybu a za projev neodpovědnosti vedení stran, které sjednávaly onu politickou dohodu o rozdělení státu, že tyto otázky, včetně role federálního parlamentu, řádně neřešily, stejně tak jako se vymstilo to, že nebyla řešena pozitivně otázka prezidenta.

Jestliže na půdě federálního parlamentu se obtížně dohadují některé věci sporné mezi českou a slovenskou stranou, a to jsme tu v běžném pracovním styku, jaká naděje je, že se tyto dohody uzavřou dobře, bez problémů, mezi Českou a Slovenskou národní radou, orgány, který každý je uzavřen do svého společenství, do svého okruhu představ, které spolu nekomunikují a které obtížně budou tedy hledat ony možnosti dohody?

Navrhoval jsem, aby federální vláda se zabývala dohodami, které připravují republikové vlády, aby i Federální shromáždění se účastnilo projednávání těchto dohod. A to proto, že poslanci ve Federálním shromáždění, z české i slovenské strany, nejsou poslanci, jejichž mandát skončí bez dalšího po eventuálním rozdělení státu, protože oni byli voleni jako součást politické reprezentace ve volbách proto, aby na této úrovni vyjadřovali i zájmy České, respektive Slovenské republiky na základě programu svých stran. A tento mandát nekončí tím, že skončí federace, tento mandát skončí novými volbami, které dají novým orgánům republik jejich legitimitu. A tím, že tyto problémy nebyly včas řešeny, dostává se tato problematika do velmi nepříznivého světla ve veřejnosti a oslabuje křehké základy naší parlamentní demokracie. I to svědčí o tom, že proces přípravy na dělení státu, který obě strany, jež vzešly z voleb jako nejsilnější, iniciovaly, nepřipravily odpovědně.

Chápu, že ani premiér Mečiar, ani premiér Klaus parlament příliš nepotřebují, ale to nemůže být dostatečný důvod pro to, že by parlament měl být minimalizován, měl být odsunut na vedlejší kolej.

Jde tedy o to, aby toto Federální shromáždění ve zbytku doby, kterou si svým způsobem samo předurčilo tím, že se nechtělo iniciativně zabývat celými těmito složitými otázkami, aby tedy aspoň v tomto zbytku plnilo to, k čemu je podle ústavy zavázáno a k čemu se poslanci svým slibem také zavázali. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji profesoru Jičínskému. Využiji okolnosti, že v obou sněmovnách je usnášeníschopný počet poslanců, k projednání procedurálních návrhů.

Republikáni zde předložili procedurální návrh, aby byla rozprava přerušena. Technická poznámka, prosím, pane kolego. Kolega Sládek napřed.

Poslanec SL M. Sládek: Já bych měl další procedurální návrh. Protože kolega Malíř tady navrhoval přerušení na čtyři hodiny, aby se mohl vyspat předseda Sněmovny lidu, já si myslím, že vzhledem k věku Václava Bendy by stačily dvě hodiny, ale je trapné, že člověk, který není schopný v pravé poledne se udržet vzhůru, tedy v bdělém stavu, dokonce aspiruje na funkci předsedy Senátu budoucí České národní rady. Já myslím, že zvláště pro veřejnost by to mělo být varováním.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Mám, pane doktore, chápat váš návrh jako další procedurální návrh na přerušení na pouhé dvě hodiny? (Smích.)

Prosím, technická poznámka. (Jméno poslance nebylo uvedeno.)

Poslanec SL F. Pillmann: Já bych využil vzácné příležitosti, když tady je přítomen poslanec Zeman, který mě napadl a zpochybnil pravdivost mých slov. Cituji poslance Zemana z 21. ledna 1992, kdy zpochybňoval referendum. Těmito slovy chtěl varovat před obecně rozšířenou a dalo by se říci populistickou iluzí, že "hlas lidu je hlasem božím, a že to, co nespraví parlament, spraví občané". Potom uvedl několik historických příkladů, kde lidé chtěli něco, co bylo nesprávné. Potom - opět cituji: "Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt. Proč se o tom zmiňuji?", ptá se poslanec Zeman. (Hluk v sále.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Prosím vás, pane poslanče, můžete vysvětlit, čeho se týká vaše faktická poznámka?

Poslanec SL F. Pillmann: Týká se poznámky poslance Zemana z doby asi před půl hodinou. Poté odešel poslanec Zeman, tak jsem nemohl opáčit. Odpověď na poslance Zemana. Poslanec Zeman se ptá: "Proč se o tom zmiňuji?" a poté sám odpovídá: "Existuje pozitivní deviace mezi parlamentem a veřejností. Onen prostý fakt, že procento dementních mezi námi poslanci je nižší, než je průměr, tento fakt zakládá moji důvěru k tomuto parlamentu. ..."

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Protože to přesáhlo rámec faktické poznámky, odebírám vám slovo. (Posledních několik slov poslance Pillmanna zaniklo v hluku a potlesku.)

Poslanec SL F. Pillmann: (Několik slov, která byla pronesena současně s předsedajícím schůze místopředsedou FS V. Bendou bylo nesrozumitelných.) "... Proto bych chtěl varovat před nekritickým spoléháním na referendum." Děkuji

Předsedající místopředseda FS V. Benda:

S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Zeman.

Poslanec SL M. Zeman: Pan poslanec Pillmann zapomněl uvést, že jsem v tomto vystoupení citoval nejslavnějšího československého psychiatra Cyrila Höschla. Podle mého názoru analýza tohoto psychiatra, to jest výrok, že třetina obyvatel této země má podprůměrný intelekt, byl dostatečně potvrzen výsledky parlamentních voleb. (Potlesk.)

Poslanec SN D. Malíř: Pouze technickou poznámku k mému návrhu. Myslím, že je zbytečné, abychom zde hlasovali o dvou návrzích na totéž téma. Já svůj návrh chci změnit v tom, že místo čtyřhodinové přestávky navrhuji dvouhodinovou přestávku, jak navrhoval kolega Sládek. Takže měním to pouze v časovém termínu, měním to na dvouhodinovou přestávku.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ještě technická poznámka, poslanec Pillmann.

Poslanec SL F. Pillmann: Já jsem předvídal podobnou odpověď, a proto jsem si připravil několik jiných citátů poslance Zemana v souvislosti s volbami a s inteligencí. Cituji poslance Zemana z Lidových novin: "Braňme komunisty. Jak ukazují současné sociologické průzkumy, voličská základna našich komunistů se skládá převážně z méně kvalifikovaných spoluobčanů. (Potlesk, hluk v sále.) Je to pochopitelné, protože nižší stupeň vzdělání znesnadňuje vnímání informací." A citát následující: "Velká část komunistických poslanců ...

(Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane poslanče neprobíráme ...) ... se v průběhu předvolební kampaně přesune k sociální demokracii." (Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane poslanče ...) Čili souhrn těchto dvou výroků je ten, (Předsedající místopředseda FS V. Benda: Nestudujeme psychologii ani sociologii sociálních demokratů, ale projednáváme vládní prohlášení.) že většina voličů sociální demokracie jsou voliči s nižším stupněm vzdělání, kteří nejsou hodni referenda. Děkuji. (Předsedající místopředseda FS V. Benda: Posaďte se prosím, pane poslanče.) Tím nechci zpochybnit voliče Sociální demokracie, to jsou slušní lidé, ale je tragédie Sociální demokracie, koho mají za poslance.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Posaďte se prosím, o tom může být různé mínění, ale není to dnes předmětem rozpravy ani kvality Sociální demokracie, ani jiné strany.

Máme zde procedurální návrh, aby byla rozprava na dvě hodiny přerušena. Technická poznámka pan poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, vážení přítomní. Pozornost posluchačů je začasté určována i kvalitou těch, kdo hovoří. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Je zde procedurální návrh na přerušení rozpravy na dvě hodiny s tím, že by rozprava pokračovala až ve 13.30 hodin. Upozorňuji na to, že pokud tento návrh nebude přijat, podávám další procedurální návrh, aby byla řečnická lhůta omezena na deset minut pro individuální poslance. Pokud by tento návrh byl přijat, zatím máme celkem šest poslanců přihlášených do rozpravy, čili by bylo možno ukončit rozpravu zhruba po poledni - na polední přestávku - a potom počátkem odpoledne celý bod jednání uzavřít, respektive vůbec jednání uzavřít. Ale dám hlasovat o procedurálním návrhu. Hlasují obě sněmovny současně.

Kdo z poslanců je pro to, aby byla rozprava na dvě hodiny přerušena, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!

Hlasování: 11.34

(SN 7, SL 9) Děkuji.

Kdo je proti?

(SN 28, SL 33) Děkuji.

Kdo se zdržel?

(SN 12, SL 13) Děkuji.

Konstatuji, že ve Sněmovně národů sedm poslanců bylo pro přerušení, dvacet osm proti, dvanáct se zdrželo hlasování, čtyřicet dva ignorovalo. Ve Sněmovně lidu devět pro, třicet tři proti, třináct se zdrželo a čtyřicet pět ignorovalo.

Návrh nebyl přijat. Dám hlasovat o svém procedurálním návrhu - kolega Masopust.

Poslanec SN Z. Masopust: Dámy a pánové a zejména vy, pane předsedající, nedávejte o tom hlasovat. Vy totiž, vykonáváte-li funkci předsedajícího, nemůžete vůbec ani procedurální návrh tohoto druhu dát. Vy byste se musel nechat vystřídat a pak se účastnit debaty. Prosím vás, nedělejte to. Nedělejme z tohoto zasedání zábavu pro galerii.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane kolego, domnívám se, že nemáte pravdu. Já nesmím vystoupit v rozpravě, musel bych se vzdát funkce předsedajícího, naopak mohu podávat, dokonce musím podávat procedurální návrhy, například musím přerušovat nebo podat návrh na přerušení schůze, na přestávku a podobně. To si vykládáte jednací řád velmi extenzívně, to se netýká pozměňovacích návrhů. Nicméně já vám vyhovím. Ještě tu mám další poznámku, profesor Jičínský, potom poslanec Pleva.

Poslanec SN Z. Jičínský: Vážené Federální shromáždění. Už minule zde došlo podle mého soudu k porušení jednacího řádu v tom smyslu, že byla stanovena rozdílná lhůta pro předsedy klubů, respektive zástupce klubů, a ostatní poslance. Jednací řád to neumožňuje. A zejména není možné, jestliže nebylo přijato usnesení o zkrácení nebo stanovení řečnické lhůty před diskusí, v průběhu diskuse toto usnášet.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP