Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Já děkuji panu profesoru Horákovi
za jeho obsáhlý příspěvek.
Technická poznámka, prosím.
Poslanec SL F. Pillmann: Já bych měl jenom dvě
faktické poznámky k tomu, co tady říkal
pan poslanec Horák. Za prvé. Existují průzkumy,
které naprosto ignoruje kantůrkovská televize,
byly zveřejněny ve Svobodné Evropě,
a to konkrétně od Institutu pro středoevropská
studia, že 53 % občanů Slovenska je pro rozdělení
státu. Tolik za prvé.
A za druhé, k otázce referenda. V minulém
období jsem zde ještě nebyl, ale vím
to - ověřoval jsem si to v parlamentním tisku.
Kolega profesora Horáka, poslanec Zeman, se posmíval
referendu. A tvrdil, že poslanci jsou chytřejší
než voliči. Posléze tvrdil, že jsou naopak
chytřejší voliči než poslanci.
Tady nejde vůbec o to, kdo je chytřejší,
poslanci jsou v průměru takoví, jako jsou
voliči, ale jde o to, že sociální demokracie
používá referenda prostě podle toho,
jak se jí to hodí do krámu momentálně.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. S technickou poznámkou
se hlásí poslanec Zeman.
Poslanec SL M. Zeman: Doporučoval bych kolegovi Pillmannovi,
aby si inkriminovaný záznam skutečně
přečetl, neboť moje úcta k němu
sahá tak daleko, že jsem přesvědčen,
že umí číst.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Zemanovi. Nevidím
další technické poznámky, proto slovo
dostane poslanec Masopust za klub Levého bloku. Připraví
se poslanec Krejsa za
Republikánský klub. Jenom upozorňuji, že
mezitím se nahromadilo asi dvanáct písemných
přihlášek do rozpravy. Dokud hovoří
poslanci za klub, domnívám se, že není
třeba nic dělat s řečnickou lhůtou,
pak si dovolím navrhnout, aby řečnická
lhůta byla zkrácena na deset minut pro jednotlivé
poslance. Prosím poslance Masopusta.
Poslanec SN Z. Masopust: Vážené Federální
shromáždění, dámy a pánové,
kdysi se říkávalo: "Lidé předstírají,
že pracují, a stát předstírá,
že je za to platí." Dnes bych mohl říci
"vláda předstírá, že předkládá
a dokonce realizuje programové prohlášení,
a parlament předstírá, že jí
to věří". (Potlesk.)
Nebudu opakovat všechny myšlenky a argumenty, které
jsme snášeli v otázce rozdělení
ČSFR, protože na těch se nic nezmění.
Dovolím si jen několik poznámek na okraj
dokumentu, který ani nepovažuji za programové
prohlášení, a o němž si dovoluji
vyslovit názor, že za programové prohlášení
je nepovažuje ani sama vláda.
Federální vláda se podle mého názoru
mylně domnívá, že to jediné,
co dělá, je, že píše poslední
kapitoly státu, který odchází do minulosti.
To nepochybně dělá a dělá to
podle mého názoru velmi špatně, nekvalifikovaně,
a to vzhledem k obrovským aparátům, které
má k dispozici, i právně nekvalifikovaně.
Domnívám se však, že činí
mnohem víc. Ona volky nevolky, ať už věci
dopadnou jakkoliv, píše i první stránky
dějin nových republik, které zde mají
vzniknout. I ty píše podle mého názoru
velmi špatně a zatěžuje tak konto budoucích
nástupnických států, vzniknou-li skutečně,
velmi nežádoucím způsobem. Chtěl
bych upozornit na několik takových věcí.
Postupu federální vlády, a už tím
zatěžuje budoucnost, lze vytknout despekt k ústavě
a ústavnosti, předbíhání ústavních
a zákonných kroků kroky jinými. Vytváření
návyku jednání pod tlakem, a to pod tlakem
do značné míry samonavozeným. Vytváření
návyku přehlížení parlamentu,
vytváření návyku přehlížení
sociálně ekonomických, sociálních,
ekologických a dalších problémů.
Vytváření návyku přehlížení
mezinárodních vazeb a místa tohoto geopolitického
prostoru v nich. Mám na mysli ty sebeklamné představy,
že Evropa či svět to či ono musí
pochopit, s tím či oním se musí vyrovnat
a podobně.
Ze všeho nejvíc, domnívám se, vláda
hřeší do budoucnosti vytvářením
návyku, že z voleb nevzcházejí dočasní
správci státu, ale jeho majitelé, kteří
se mohou stát případně i jeho likvidátory.
Podle mého názoru vládnout kvalitně,
demokraticky a efektivně se musí nejen umět,
ale i chtít. Dovoluji si vyslovit názor svůj
i klubu, který v tuto chvíli reprezentuji, že
vláda neprojevila ani dostatek umění, ale,
co je horšího, ani dostatek vůle.
Vzniká nepochybně otázka, co s takovou vládou.
Nebudu před vámi tajit, že se vyskytly hlasy
iniciovat vótum nedůvěry. Nesouhlasím
s nimi a nesouhlasí s nimi ani většina mých
kolegů v klubu. Proč také? Federální
vláda dostala důvěru parlamentu jen velmi
liknavě, velmi zdráhavě a velmi nespolehlivým
způsobem. O důvěru lidu této země
federální vláda nikdy vážně
neusilovala. Federální vláda, a to je moje
nejhorší podezření, důvěru
nemá ani sama v sebe. Ostatně já se jí
ani nedivím. Před několika měsíci
zde slibovala, že nebude vládou likvidační.
Je jí. Před několika měsíci
zde slibovala, že bude dbát na ústavnost všech
kroků, které učiní. Domnívám
se, že ani tento svůj slib nedrží.
Před nedávnem z této síně zazněl
velmi vážný signál. Parlament neschválil
vládní návrh ústavního zákona
o způsobech zániku federace. Tento signál
měla federální vláda vzít na
vědomí. Troufám si říci, že
vláda parlamentární, vláda demokratická
by právě z tohoto signálu vyvodila ony důsledky,
které by snad chtěli vyvozovat někteří
poslanci.
Co tedy máme dělat? Má-li se Česká
a Slovenská Federativní Republika rozpadnout, nechť
federální vláda svoji nezáviděníhodnou
smutnou roli dohraje. Nechť dohraje roli, do které
se sama postavila a do které se nechala vmanévrovat.
Dojde-li k rozdělení České a Slovenské
Federativní Republiky, my poslanci Levého bloku
federální vládě škodolibě
na rozloučenou mávat nebudeme. Ale nedáme
se ani zatáhnout do absurdní hry, abychom jako program
vlády přijali dokument, který není
ani programem, ani programem vlády. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji poslanci Masopustovi. Prosím
vás - upozornění. Žádám
důrazně, aby bylo jednoznačně uvedeno,
hovoří-li poslanec za klub nebo nikoliv. Většinou
tady uvádíte název klubu, ale neplyne z toho,
jestli budete hovořit za sebe nebo jménem klubu.
Táži se poslance Krejsi, který je už v
pořadí, zda hovoří jménem klubu
nebo jménem svým? (Poslanec SN J. Krejsa: Ano, budu
hovořit za klub.) Dobře. Ještě než
vám dám slovo, táži se poslance Dvořáka,
jestli opravdu hovoří za klub LSU nebo za sebe.
(Poslanec SN L. Dvořák: Za klub.) Tak je to v pořádku.
Slovo má poslanec Krejsa, dále bude hovořit
poslanec Kalina za klub ODS.
Poslanec SN J. Krejsa: Krejsa, Sdružení pro republiku
- Republikánská strana Československa. Motto:
"Škoda, že tato vláda nepracuje na principu
televize, že ji nemůžeme vypnout, tak jak pana
Bubílka a paní Černou či jak se jmenují."
Ivan Sviták na zahraničním výboru.
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
vážení k 1. 1. nezaměstnaní,
vážení hosté. Skupina zde přítomných
ministrantů, dnes už mohu říci i vládních
recidivistů, připravených v sakristii svých
křesel na pohřeb federace, předhodila nám
k rozpravě další ze svých likvidačních
pokusů, tentokrát opět formou Programového
prohlášení vlády ČSFR.
Předhodit se dá leccos. Ve starém Římě
prý dokonce předhazovali lvům k potěše
senátu i lidi. Naštěstí pro tuto vládu
nežijeme ve starém Římě. Proto
si můžeme sem tam dovolit předhodit něco
i s měsíčním zpožděním,
aniž by naši imperátoři museli sami lézt
v cirku do lví tlamy, neboť krále zvířat
programovým prohlášením nasytit nelze.
Buďme však jako opozice velkorysí, neboť
ani chléb, ani hry nepatří k silným
stránkám tohoto panoptika. Byť v preambuli
vláda statečně přiznává,
že střemhlavý let bombardéru s hospodářskou
reformou na palubě musela respektovat a teď se zavřenýma
očima čeká, zda se šéfpilot odrazí
- promiňte mi výraz, který přijde,
ale konzultoval jsem ho s odborníky - čumákem
svého stroje opravdu od dna propasti, do které namířil,
nebo ho navždy pohltí žhavé zemské
magma.
Když jsem tu při druhé volbě prezidenta
řekl, že můj kandidát doktor Sládek
je schopen dát tuto zemi do pořádku, změnila
se okamžitě zde přítomná Ornitologická
divadelní společnost - dále jen ODS - v racka
chechtavého. Sami však dokázali od té
doby v ptačí říši jediné.
Změnit se v racka bouřňáka, tři
vejce za rok snést, tři sta cizích sežrat
a s podzimkem hurá do západní Evropy."
(Potlesk.) Ulrich Kreutz: Ptáci. Citováno, zaslal
mi řadový občan, v případě
zájmu necháme kolovat.
Teď mi však dovolte, abych se opět nechal unášet
preambulí. Ač si všech ministrů jmenovaných
do federální vlády velmi vážím
a považuji je za skutečné odborníky
na svých postech - prosím vás, mluvím
o slovenské části, aby nedošlo k hlubokému
ani mělkému nedorozumění - přesto
mě napadá otázka. Potřebujeme my vůbec
tuto vládu? Když už se nedá svitákovsky
vypnout, nestačila by na zbylé asanační
úkony parta hrobníků ze strašnického
krematoria, třeba v čele s partafírou Václavem
Klausem, člověkem, který má tu drzost
přes naprostý krach své ekonomické
reformy a zdrcující politické prohry od neschválení
zákona o způsobu zániku federace přes
nezbavení imunity doktora Sládka,"Zemanovu
Unii" až po přehrazení Gabčíkova
stále vykonávat funkci českého premiéra?
Myslím si, že i v zemích daleko méně
se honosících demokracií, například
u kanibalských kmenů na Nové Papui, byl by
tento ekonomicko-politický šaman už dávno
pozřen.
Další perla preambule - dobré vztahy se špatným
sousedem. Řada našich politiků si hraje na
pragmatiky. Pro mne je ale stále největším
pragmatikem ve vztahu k Němcům Jan Žižka
z Trocnova. Povíme si to za pár let, až budeme
v našich obchodech nakupovat německy, pokud bude za
co. Naše všimné si zaslouží i poslední
odstavec na straně 4: "Na základě požadavků
Federálního shromáždění
vláda připraví a předloží
Program opatření vlády proti živelnému
a neústavnímu zániku federace a proti případnému
riziku vyvolávání konfliktů mezi občany
v souvislosti s řešením státoprávních
otázek." Už teď se těším
na rozpravu, přátelé. Navíc praxe
bude jiná. Stačí jediná facka v hospodě
a už to nezastaví ani hráz na Gabčíkovu,
ani rychlé roty z Prostějova. A přitom řešení
státoprávního uspořádání
je tak směšně jednoduché. Stačilo
by iniciovat u předsednictva České národní
rady, aby pověřilo Václava Klause jinými
úkoly, například v bojující
bývalé Jugoslávii. Tam už není
co zkazit.
K zahraniční politice. Protože pan ministr
Moravčík je politik mnou hájený, vážím
si ho za nekompromisní postoj k přehrazení
Dunaje, otázka bude spíše řečnická:
"Pozitivní stránky našeho staletého
soužití s Německem a Rakouskem budou i nadále
tvořit základ našich dobrých sousedských
vztahů." No, o pozitivech pálení českých
knih páterem Koniášem jsem už v jednom
polistopadovém nezávislém deníku četl.
Jen jsem zvědav, jak se bude panu ministrovi hovořit
například o pozitivních stránkách
transportu do nacistických plynových komor. To mu
nezávidím.
Co se týká armády pana ministra Andrejčáka,
musím na rozdíl od své minulé rozpravy
buď pochválit, neboť podle mých zvědů
udělal v armádě i za tak krátkou dobu
kus práce, nebo se mu za své minulé výpady
omluvit, protože peníze na profesionální
armádu jsem zatím nesehnal a o jeho odbornosti nepochybuji.
Dovolím si ho jen upozornit, že prohlášení
o možnosti Slováků při případném
rozdělení sloužit v Čechách,
je českými vojáky bráno jako dobrý
vtip. Také by mě zajímalo, co je pravdy na
tom, že ve Vojenském okruhu západ, konkrétně
v Táboře, je k dnešnímu dni skutečně
bojeschopných pouhých patnáct tanků
a zda je pravdivá informace, že skini na naší
manifestaci 28. října na Václavském
náměstí byla převlečená
rychlá rota z Prostějova.
K hospodářské politice. Vítáme
podporu rozvoje malých a středních podniků.
Je vidět, že autoři tentokrát opisovali
z jiných volebních programů než ze svých,
například z republikánského. Vzhledem
k časovým možnostem však zřejmě
půjde o zbožné přání sexuálního
devianta. My - republikáni rovněž kvitujeme
podporu konverze, ovšem ne za cenu toho, že budeme vyklízet
trhy americkým zbrojařským koncernům.
Dále postrádáme náhradní programy
pro horníky. Na rozdíl od pana Klause nevěříme,
že je a jejich rodiny nasytí teplá slova nebo
kupónové knížky.
Na závěr jsem si nechal pro mne velice milé
překvapení, sice také opsané z volebního
programu republikánů, ale budiž: "Vláda
považuje sportovní reprezentaci za významnou
společenskou složku našich národů
v mezinárodních stycích. Bude proto podporovat
řešení organizačních změn
tak, aby byla zachována kontinuita zastoupení v
olympijských orgánech, jakož i v ostatních
mezinárodních sportovních a tělovýchovných
orgánech a soutěžích." Jsem rád,
že si někdo snad poprvé v sedmém volebním
období vzpomněl na sportovce. Přiznejme si
i v parlamentu, že jedno jediné případné
vítězství Petra Kordy ve Wimbledonu udělá
pro tuto zemi možná více než deset cest
premiéra Klause kolem světa.
Navíc to nečerpá devizy.
Jen ještě malý dotaz. Moji dceru Vanesu, letošní
halovou mistryni České republiky a novopečenou
reprezentantku ČSFR v atletice, vyhodili z policejního
sportovního klubu Olymp Praha, protože zjistili, že
je republikánka. Ať se o tebe postará Sládek,
ten fašista, vyprovodil ji pan Josef Šaman, náčelník
střediska vrcholového sportu. A tak se ptám.
Kdo nás bude reprezentovat? Mistři nebo prokádrovaní
členové "Ornitologické divadelní
společnosti"? Nebudeme nakonec na olympiádu
medaile vozit, abychom se dobře zapsali u Mezinárodního
měnového fondu?
Vážené kolegyně a kolegové, páni
ministři. Ani toto programové prohlášení
Sdružení pro republiku - Republikánská
strana Československa nepodpoří. Směřuje
totiž k jedinému cíli - rozbití Československa.
Náš návrh na spolkové uspořádání,
který by situaci vyřešil, nebyl vítězi
voleb akceptován, a je samotné nenapadlo nic lepšího
než dělení. A v tom my nejedeme, pánové.
Dělením se totiž množí jen primitivové.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Krejsovi za jeho také
obsáhlý příspěvek jménem
klubu republikánů. Prosím poslance Kalinu,
aby přednesl příspěvek za klub ODS,
připraví se poslanec Dvořák za klub
LSU.
Poslanec SN K. Kalina: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážené
Federální shromáždění.
Jako zástupce klubu Občanské demokratické
strany ve Federálním shromáždění
budu stručnější než moji předřečníci.
Tato vláda deseti mužů má nesmírně
obtížnou situaci, často označovanou
jako schizofrenní. Rozpor mezi tím, že je ještě
vládou federace a přitom faktickou moc již
nedrží a nemá ji o co opřít,
rozpor mezi tlaky nezbytí a tíhou odpovědnosti
za současnosti i budoucnost pro ni vytváří
velmi nezávíděníhodné pole
působnosti. Lze pouze se sympatiemi konstatovat, že
tomuto břemeni nepodléhá.
Vývoj nasvědčuje tomu, že proces je
neodvratný, ale ne díky tomu, co si vládní
elita usmyslela. Od doby, kdy jsme schvalovali Programové
prohlášení vlády ČSFR, po tuto
dobu se stalo mnoho věcí, které opět
čas posunul velmi značně dopředu.
Deklarace o svrchovanosti Slovenské republiky, přijetí
Ústavy Slovenské republiky a konečně
i kompetenční zákony, které tento
parlament schválil, vytvářejí zcela
jednoznačné mantinely, ve kterých mnoho variant
budoucností myslitelných opravdu není.
Nesouhlasím s tím, že ještě tato
federace může být funkční ve
srovnání s údajnými zmatky, které
nás čekají po zániku státu.
Od samého počátku zde byly dvě tendence
- vytvořit samostatné státy, spojené
se smlouvami, které by byly spravedlivé, funkční,
vyhovující oběma stranám a které
by vytvořily lepší předpoklady pro spolupráci
České republiky a Slovenské republiky než
spolupráce, která je nyní. Druhá varianta
byla dekompozice státu, která postupně nahlodává
jeho funkci a v určitém bodě se zarazí,
nebo také nezarazí. Naštěstí
tomu již obě republikové vlády dokázaly
předejít. Naštěstí neprobíhá
pouze dekompozice, ale také určité tvoření.
Naštěstí už něco vzniká,
co opět slibuje určitou budoucnost - šestnáct
smluv, které byly podepsány mezi Českou republikou
a Slovenskou republikou.
Není lehké být vládou, není
lehké být vládní stranou a poslanci
vládních stran. Je snadné být opozicí.
Velice rád konstatuji, že někteří
opoziční předáci si již uvědomují,
že není ani pro ně snadné být
opozicí, že existuje jakási společná
odpovědnost, ze které není možné
uniknout ani arogancí, ani urážkami, ani planým
vtipkováním.
Klub Občanské demokratické strany ve Federálním
shromáždění podporuje Programové
prohlášení vlády České
a Slovenské Federativní Republiky. Oceňuje
vládu za statečný a trpělivý
výkon svých povinností v nelehké době
a vyzývá ostatní kluby, aby vládu
ocenily stejným způsobem a její programové
prohlášení podpořily. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Kalinovi. Slovo bude
mít poslanec Dvořák za klub LSU, připraví
se poslanec Smělík za klub KDU-ČSL.
Poslanec SN L. Dvořák: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové. Když jsme projednávali
v klubu Liberálně sociální unie rozšířené
programové prohlášení, shodli jsme se
na tom, že bychom měli velké množství
výhrad nejen k jednotlivým kapitolám, ale
i k jednotlivým odstavcům i k některým
myšlenkám. Ale přitom jsme posuzovali toto
rozšířené programové prohlášení
tak, že nelze jenom vidět kritické výhrady,
ale že je zapotřebí také říci
některé myšlenky, které povedou k řešení
nastávajících problémů a které
najdou východisko z těchto problémů.
Je to pro nás důležitější
než neustálá kritika, která nemůže
vést k ničemu jinému než k neustálému
opakování jevů, které již známe.
My se totiž domníváme, že právě
konstruktivní kritika a nacházení východisek
je politickou moudrostí. A měli bychom se tím
řídit. Proto také jsme se dohodli, že
podpoříme toto rozšířené
programové prohlášení, samozřejmě
s určitými výhradami.
Dovolte mi tedy několik poznámek. Reálný
vývoj, který v naší společnosti
nastal, zvláště v oblasti mezinárodně
právních vztahů a dále v ekonomické
oblasti, nám ukazuje, že naše přání,
aby federální vláda zpracovala alespoň
odborný odhad důsledků rozdělení
federace na dva samostatné subjekty v ekonomických,
sociálních, občanských i mezinárodně
politických souvislostech, bylo namístě,
a přesto Federální shromáždění
toto neodsouhlasilo. My se totiž domníváme,
že na mnohé věci bychom byli lépe připraveni
a připraveni také naši občané.
Podívejme se jen na takovou otázku, jako je asociační
dohoda s Evropským společenstvím. Všichni
jsme byli ujišťováni oběma premiéry,
a to jak českým, tak slovenským, i dalšími
českými a slovenskými představiteli
vládní koalice, že pokud se dohodneme na celní
unii, pokud si oba nástupnické státy rozdělí
mezi sebe zamýšlené kvóty vývozu,
bude převedení asociační dohody na
Českou a Slovenskou republiku pouhou technickou záležitostí.
Opačné prognózy nebyly brány v potaz.
Ale hodina pravdy nastala při posledním vrcholném
jednání a setkání států
Visegrádské trojky v Londýně, kde
předseda komise Evropských společenství
pan Delors prohlásil, že asociační dohoda
nemůže být jen tak lehce rozdělena mezi
Českou a Slovenskou republiku, ale že ji bude nutné
s každým z obou států znovu projednat.
Prakticky se tu potvrdilo, co již dříve bylo
naznačováno z jiných stran, že totiž
mnozí členové Evropských společenství,
vzhledem k ekonomické recesi v západní Evropě
a vlastním hospodářským zájmům,
budou asi požadovat, aby nová asociační
dohoda nebyla pro oba nástupnické státy tak
výhodná jako dohoda nynější,
která se týká České a Slovenské
Federativní Republiky.
Zde se také jasně ukázalo, že zánik
jednotného Československam, což si na Západě
nikdo nepřál, nutně vedl k politickému
oslabení nástupnických států,
snížil negociační postavení Prahy
a Bratislavy a do velké míry posloužil oběma
našim sousedům - Polsku a Maďarsku - v jejich
snahách o přednostní přidružení
k Evropskému společenství.
Problémy a krize ve státoprávní oblasti
dává možnost, aby naše vlády trochu
zapomínaly na to, co se děje v ekonomické
oblasti. My se naopak domníváme, že tato oblast
se skutečně nachází v kritickém
stavu, a že je třeba se na ni v maximálně
možné míře zahledět a řešit
problémy, které zde jsou.
Toto Federální shromáždění
před několika dny schválilo odložení
bankrotu podniků o šest měsíců.
Náš klub k tomuto nevystupoval proto, že jsme
se domnívali, že se spíše hodí
říci některé zásadní
poznámky k této problematice právě
při projednávání rozšířeného
vládního prohlášení. Ano, i někteří
z nás podpořili oddálení o šest
měsíců, ale podpořili jsme to s podmínkou,
že těchto šest měsíců se
musí využít k tomu, aby byla přijmuta
některá zásadní opatření,
která budou realizována a povedou k řešení
problémů v této oblasti.
Mám na mysli především to, aby se za
prvé provedla hluboká analýza první
vlny kupónové privatizace a vůbec privatizace
a na základě této hluboké analýzy
přikročit k dalšímu řešení
v této oblasti tak, aby byla tato privatizace urychlována
a ne zpomalována.
Za druhé je zapotřebí systémově
řešit problematiku oddlužení podnikové
sféry se zřetelem na perspektivu některých
podnikových subjektů. Začít od prvotní
platební neschopnosti a následně rozmotávat
druhotnou platební neschopnost.
Za třetí se komplexně věnovat úvěrové
politice se zřetelem na využití úvěrových
zdrojů u těch podniků, které jsou
neperspektivní a které jsou již předluženy.
Za čtvrté zabezpečit pomocí jasně,
perspektivně formulované hospodářské
politiky skutečné reálné oživení
ekonomiky. Zatím se o tom víc mluví a skutky
nesvědčí o tom, že k reálnému
oživení ekonomiky dochází a může
brzy dojít. Naopak.
Za páté připravit personální
řešení obchodních soudů, aby
se zkrátily lhůty, které by ujasnily a umožnily
rychlejší řešení bankrotujících
podniků.
Ve vládním prohlášení je zmínka,
že vláda bude i nadále podporovat politiku
Státní banky československé směřující
k měnové a kursové stabilitě a k rozšiřování
vnitřní směnitelnosti jako předpokladu
pro perspektivní zařazení plné směnitelnosti
československé koruny. Tolik citace ze strany 13
tohoto prohlášení. Vůbec tady ale není
zmínka o tom, jakým způsobem se měnová
a kursová stabilita zajišťuje a v jaké
úrovni se pohybuje. Po jednání ve Státní
bance československé s panem Tošovským
jsem nabyl dojmu, že vývoj v posledních měsících
v této oblasti není takový jako dříve,
a že naopak obchodní a platební bilance začíná
být pasivní, a to nevytváří
dobré předpoklady do budoucna při rozdělování
našeho státu a vytváří mnoho
neznámých do budoucna. Navíc, i když
uzavřeme měnovou dohodu po rozdělení
ČSFR, tak tato otázka a řešení
vrcholného orgánu pomocí paritního
zastoupení v brzké době povede skutečně
k rozkolísání stability měnové
politiky. A potom by to vedlo k rychlému dělení
měn.
Rovněž velice stroze se tu mluví o rozpočtové
politice. Už nyní lze říci, že
celá rozpočtová soustava, jak federální,
tak česká a slovenská, skončí
ne tím, co jsme si slibovali - to znamená, že
bude vyrovnaná - ale skončí hlubokým
schodkem, podstatně vyšším než v
roce 1991. Opět si musíme klást otázku,
kde je příčina takovéhoto hospodaření.
Není jen v rozpočtu a ve finančním
hospodaření, ale je v celkové situaci v této
oblasti ekonomiky, když se v oblasti oživení
nic nečiní a schází to, co naplňuje
rozpočet v příjmech. Proto pokládám
reálný program oživení ekonomiky za
nejdůležitější. A pokud se urychleně
nepřijme, budeme na tom ještě hůře
a samozřejmě rozdělení republiky to
ještě daleko zvýrazní.
Ještě poslední poznámku. Stále
mluvíme a spíš mluvíme o tom, jak je
nutné podpořit malé a drobné české
podnikatele. Bohužel jsem nabyl dojmu nejen ze své
předcházející funkce, ale i z jednání
s mnoha podnikateli, že skutečně o tom jen
mluvíme. Reálná podpora pro rozvoj těchto
podnikatelů tady není a podnikatelé se musí
skutečně zabývat věcmi, které
jim vadí pro vznik jejich firem. Navíc finanční
a další stimulační podpora je tady velice
malá a dokonce se domnívám, že pro příští
rok se s ní skoro vůbec nepočítá.
To nepovede také k tomu, k čemu máme směřovat
- to je k oživení ekonomiky.
To je několik krátkých poznámek k
rozšířenému vládnímu prohlášení.
Děkuji za pozornost.