Čtvrtek 5. listopadu 1992

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Vážené Federální shromáždění, pokračujeme dalším bodem podle schváleného programu naší plenární schůze, a to Programovým prohlášením vlády České a Slovenské Federativní Republiky (tisk 119) a návrhem na usnesení výborů finančních a rozpočtových Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 142).

Bod programu 11: Programové prohlášení vlády České a Slovenské Federativní Republiky (tisk 119)

Vláda České a Slovenské Federativní Republiky splnila svůj závazek ze dne 16. července 1992 a předkládá Federálnímu shromáždění rozšířené programové prohlášení. Úvodní výklad přednese předseda vlády České a Slovenské Federativní Republiky pan Jan Stráský. Prosím pana předsedu, aby se ujal slova.

Předseda vlády ČSFR J. Stráský: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, milí hosté. Vláda, která v tomto okamžiku má za sebou o něco více než sto kalendářních dnů a o něco méně pracovních dní své činnosti, přichází v souladu se svým závazkem, který jste přijali jako své rozhodnutí, s rozšířeným Programovým prohlášením vlády ČSFR.

Vzhledem ke krátkosti času od minulého programového prohlášení a vzhledem k důvodům, které nás vedou, že můžeme očekávat i krátkost času, pokud jde o perspektivu, má toto vládní prohlášení poněkud zvláštní charakter, který bych uvedl takto. Obsahuje část, v níž vláda sděluje Federálnímu shromáždění, co za uplynulé období své činnosti provedla, obsahuje opakování některých úkolů z původního programového prohlášení a obsahuje určité obohacení a rozšíření úkolů, které vyplývají z dalšího vývoje politické situace v naší zemi. Má tedy vlastně charakter nejen programového prohlášení, ale i jakési zprávy o činnosti a i jakési informace o tom, jakou nejbližší činnost si vláda před sebe klade.

Dovolte mi, abych vás pro oživení jen stručně seznámil s předkládací zprávou. Předpokládám, že v tomto případě vláda splnila i časový předstih tak, že jste měli možnost se s textem programového prohlášení dostatečně seznámit.

Informace o postupu vlády, neboli ta část, která je jakási shrnující dosavadní činnost při plnění dosavadního programového prohlášení, je uvedena v preambuli našeho nového, rozšířeného programového prohlášení.

V uplynulém období vláda předložila osmnáct návrhů ústavních a jiných zákonů. Ve své činnosti zabezpečila kontinuitu všech procesů započatých po listopadu 1989 a pokračovala v zahájených reformách. Přijala opatření k výrazné redukci rozpočtu i velikosti ústředních orgánů státní správy při současném přesunu kompetencí zrušených a redukovaných orgánů na zbývající ústřední orgány státní správy a v některých případech na republiky.

V oblasti zahraniční politiky pokračovala v plnění cílů zapojování do procesu evropské integrace a zachování aktivního postavení na hlavních mezinárodních fórech, bylo sjednáno pět mezinárodních vládních smluv, byla provedena výměna ratifikačních listin ke smlouvě o dobrých sousedských vztazích se Spolkovou republikou Německo a k dohodě o vzájemné podpoře a ochraně investic s USA.

V oblasti obrany a bezpečnosti státu vláda zabezpečovala naplňování zásad vojenské doktríny

České a Slovenské Federativní Republiky v souladu s ekonomickými možnostmi státu a dokončuje rozhodující část první etapy transformace armády. Přijata byla i opatření, která umožňují převod nevojenské části Civilní obrany do kompetence republik.

Další část rozšířeného programového prohlášení obsahuje dosud aktuální úkoly a úkoly nové.

V oblasti legislativy zamýšlí vláda zejména předložit Federálnímu shromáždění návrhy zákonů, které, ve snaze být co nejkonkrétnější, jsou uvedeny v příloze č. 1, proti obvyklým zvyklostem, k tomuto programovému prohlášení. Podotýkám, že čas pracuje tak rychle, že některé údaje již nejsou přesné a vlastně v mezidobí od předložení programového prohlášení předložila již vláda zpřesněný plán legislativní činnosti na zbývající část roku 1992.

V oblasti zahraniční politiky se nově zařazené úkoly týkají zejména otázek rozšiřování účasti České a Slovenské Federativní Republiky v mezinárodních vztazích a v případě zániku federace vytváření předpokladů pro urychlené mezinárodní uznání České republiky a Slovenské republiky a navázání diplomatických styků.

Vláda bude také věnovat pozornost sjednání dohody o vytvoření zóny volného obchodu s Maďarskem a Polskem tak, aby již bylo zajištěno budoucí postavení České republiky a Slovenské republiky jako účastníků této obchodní středoevropské dohody.

Pokud jde o další obsazování diplomatických funkcí na jednotlivých zastupitelských úřadech, bude vláda provádět taková personální opatření, která přiblíží skutečný stav našich diplomatických sborů paritnímu složení.

V oblasti bezpečnosti a obrany se nové záměry týkají zejména zřizování nových a modernizace stávajících hraničních přechodů, usnadnění hraničního styku, transformace Federální bezpečnostní informační služby - což bylo téma, které jste právě projednávali a ještě budete projednávat - přípravy opatření pro organizovaný průběh možného rozdělení armády a s tím souvisejícího konstituování orgánů řízení a velení armádám republik.

V oblasti hospodářské politiky se nové úkoly týkají zejména vytváření, ve spolupráci s oběma republikami, předpokladů pro vznik celní unie a dalších dohod mezi republikami s cílem zabránit možným vážným poruchám v chodu ekonomiky a transformace generální dohody do republikových generálních dohod v zájmu zachování sociálního smíru.

V oblasti finanční politiky se nové úkoly týkají zejména přesunu vymezených kompetencí na orgány republik a s tím souvisejících úprav ve státním rozpočtu.

Pokud jde o rozpočet na rok 1993, nepočítá vláda s vypracováním dalšího federálního rozpočtu. Vláda očekává, že novely zákonů a rozpočtových pravidel České republiky a Slovenské republiky budou vypracovány způsobem, který umožní ze státních rozpočtů těchto republik financovat činnosti a potřeby dosud zabezpečované z federálního rozpočtu.

V případě zániku federace bude financování činností s tím spojených nutno řešit v roce 1993 na základě dohody vlád České republiky a Slovenské republiky nebo vhodnou formou rozpočtového provizória.

K novým úkolům v oblasti daňové reformy náleží záměr vlády předložit Federálnímu shromáždění v co nejkratší době návrh zákona o rezervách a návrh technických novel daňových zákonů.

Na úseku privatizace se nové úkoly týkají zejména konstituování legislativních a věcných předpokladů pro konstituci sekundárního kapitálového trhu - zákon, který se toho týká, schválila vláda včera a bude neprodleně předložen Federálnímu shromáždění - pomoci při hledání vhodných zahraničních partnerů pro privatizované podniky a vytvoření podmínek pro hladký průběh přechodu řízení kupónové privatizace na úroveň republik.

Vláda nadále přikládá zvláštní význam společenským a humanitárním otázkám a se zřetelem k novým úkolům, které v této oblasti vyvstávají, zařadila do svého rozšířeného programového prohlášení také část, která obsahuje záměry na tomto úseku.

Toto je hrubá informace o předloženém rozšířeném programovém prohlášení, s nímž se na vás vláda obrací. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu předsedovi vlády. Návrh rozšířeného programového prohlášení byl přikázán k projednání všem výborům oběma sněmoven mimo výborů mandátových a imunitních a výboru iniciativního a petičního. Po projednání připravily výbory finanční a rozpočtové písemný návrh usnesení tisk 142 a pověřily poslance Josefa Daňka a Petra Mercella k přednesení zpravodajských zpráv. Prosím oba zpravodaje, aby zaujali svá místa a v pořadí, jaké si zvolí, nám přednesli své zpravodajské zprávy.

Společný zpravodaj výborů SL J. Daněk: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci. Výbory finanční a rozpočtové byly určeny jako garanční výbory pro rozšířené Programové prohlášení vlády ČSFR a dovolte mi, abych přednesl zpravodajskou zprávu za výbor finanční a rozpočtový Sněmovny lidu.

Rozšířené programové prohlášení bylo projednáno tak, jak jste byli seznámeni ve výborech a dovolte mi, abych vás v první části seznámil s rozhodnutím těchto výborů.

Výbory ústavně-právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů se po projednání dohodly takto:

1) Konstatují, že vláda ČSFR splnila předložením tohoto programového prohlášení úkol, k jehož splnění se zavázala ve svém programovém schváleném prohlášení dne 16. července 1992, kterým zaujímá věcné stanovisko k nezbytným změnám ve státoprávním uspořádání ČSFR.

2) Souhlasí s předloženým rozšířeným Programovým prohlášení vlády České a Slovenské Federativní Republiky.

Výbory hospodářské:

1) Souhlasí s předloženým tiskem 119 - Programovým prohlášením vlády ČSFR a doporučují sněmovnám vyslovit s ním souhlas.

Výbory branné a bezpečnostní vyslechly rozšířené Programové prohlášení vlády ČSFR a přijaly toto usnesení:

1) Vyposlechly vystoupení doktora Jiřího Pospíšila, prvního náměstka ministra obrany, a vzaly ho na vědomí.

2) Doporučují sněmovnám projednat a schválit předložené vládní prohlášení ve znění tisku 119. 3) Žádají vládu České a Slovenské Federativní

Republiky o urychlené předložení paragrafovaných znění zákonů, týkajících se obrany, přílohy zákona pod pořadovým číslem 7, 11, 12, 13, 14 a 22.

Výbory pro životní prostředí k bodu Programového prohlášení vlády ČSFR tisk 119:

1) Konstatují, že Programové prohlášení vlády ČSFR vychází z nezbytnosti změn ve státoprávním uspořádání ČSFR a reaguje i na další významná politická jednání.

2) Berou na vědomí přednesené zdůvodnění a vyslovují s Programovým prohlášením a programem opatření vlády ČSFR souhlas.

Dále výbory zahraniční Sněmovny lidu a Sněmovny národů ve svém usnesení konstatují, že vyslechly zprávu o rozšířeném Programovém prohlášení vlády ČSFR, přednesenou panem Suchánkem, prvním náměstkem ministra zahraničních věcí ČSFR.

- Berou na vědomí, že při federálním ministerstvu zahraničních věcí bylo zřízeno šest komisí, zabývajících se problematikou zániku federace.

- Žádají federální ministerstvo zahraničních věcí, aby na každé další schůzi zahraničních výborů předložilo informace o práci těchto komisí a o důsledcích, které pro zahraniční výbory z jejich práce vyplývají.

- Doporučují projednat rozšířené Programové prohlášení vlády ČSFR na společné schůzi sněmoven a vyslovit s ním souhlas.

Výbory sociální přijaly rozdílná stanoviska ve výborech Sněmovny lidu a Sněmovny národů a já vás jako zpravodaj Sněmovny lidu seznámím pouze se stanoviskem, které přijal tento výbor ve Sněmovně lidu. To zní:

1) Výbor sociální Sněmovny lidu souhlasí s předloženým rozšířeným Programovým prohlášením vlády ČSFR tisk 119.

2) a) Doporučuje projednat a schválit rozšířené Programové prohlášení vlády ČSFR.

b) Požádat vládu ČSFR o přednostní předložení návrhu ústavního zákona o dělení majetku ČSFR a návrhu zákona o veřejně obchodovatelných cenných papírech.

c) Doporučit vládě ČSFR, aby případné úkoly, pohybující se na hranici ústavního stavu, řešila tak, aby nebyl ohrožen právní pořádek a jistoty občanů.

Toto jsou usnesení, která přijaly jednotlivé výbory, které měly přikázáno rozšířené Programové prohlášení vlády ČSFR. A nyní mi dovolte, abych vás v další části stručně seznámil s průběhem diskuse na garančním výboru, finančním a rozpočtovém k rozšířenému programovému prohlášení. A potom s usnesením tohoto garančního výboru.

Pokud se týká shrnutí bohaté diskuse, bylo v této diskusi konstatováno, že toto rozšířené programové prohlášení má ještě o něco nižší kvalitu než původní Programové prohlášení vlády ČSFR. Vláda pracuje několik týdnů bez schváleného programu. Premiér a členové vlády účelově interpretují fakta podle toho, jak to v které situaci je lepší, je to ještě mírné vyjádření toho, co bylo řečeno na výboru. Někteří členové vlády postupují protizákonně a protiústavně - konkrétně bylo zmiňováno vystoupení pana místopředsedy Macka 31. července na federálním výboru pro životní prostředí.

Toto programové prohlášení nemá naprosto připravenou variantu pro případ, že k 31. 12. nedojde k faktickému rozdělení ČSFR s tím, že zatím pro toto rozdělení v podstatě neexistují žádné zákonné a ústavní normy, ale pouze dohoda některých, byť vítězných politických stran. A v podstatě vláda zásadně nedodržela své prohlášení, že bude vládou, která bude udržovat federaci na úrovni, ve které ji převzala a nebude vládou likvidační. Po této bohaté diskusi výbory finanční a rozpočtové přijaly usnesení, kde po projednání doporučují rozšířené prohlášení vlády ČSFR schválit bez připomínek.

Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu zpravodaji a prosím druhého pana zpravodaje o doplnění zpravodajské zprávy.

Společný zpravodaj výborů SN P. Mercell: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci! Dovoľte mi, aby som sa pripojil ku konštatovaniu môjho kolegu zo Snemovne ľudu, v prípade výboru ústavno-právneho, výborov zahraničných, výborov branných a bezpečnostných, výborov finančných a rozpočtových, výborov hospodárskych a výborov pre životné prostredie. Vo všetkých týchto výboroch boli prijaté rovnaké stanoviská, ako vo výboroch Snemovne ľudu, tak vo výboroch Snemovne národov.

Dovolil by som si vás teraz zoznámiť so stanoviskom výboru sociálneho Snemovne národov. Výbor sociálny Snemovne národov nesúhlasí s predloženým rozšíreným Programovým vyhlásením vlády ČSFR podľa tlače 119.

Výbor sociálny Snemovne národov tiež odporúča prerokovať toto rozšírené programové vyhlásenie.

A po tretie - výbor sociálny Snemovne národov konštatuje, že vzhľadom na to, že prvé Programové vyhlásenie vlády ČSFR bolo časovo obmedzené do 30. 9. 1992, pracuje vláda niekoľko týždňov bez programu schváleného Federálnym zhromaždením. Toľko stanovisko výboru sociálneho Snemovne národov.

Ďalej sa vyjadrím k diskusii, ktorá bola v garančnom výbore. Áno, môj kolega má nepochybne pravdu, všetky tieto pripomienky, ktoré pripomínal, tam padli. Pravda je ale tá, že pri hlasovaní nakoniec neboli schválené. Bol schválený nasledujúci návrh výborov finančných a rozpočtových na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 142).

Výbory finančné a rozpočtové Snemovne ľudu a Snemovne národov navrhujú Snemovni ľudu a Snemovni národov, aby prijali toto uznesenie:

"Federálne zhromaždenie ČSFR schvaľuje Programové vyhlásenie vlády ČSFR (tlač 119)."

Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji druhému panu zpravodajovi. Písemné přihlášky do rozpravy jsem zatím neobdržel. Ptám se tedy, zda někdo z poslanců chce vystoupit k této problematice. Speciálně se ptám, jestli jsou přihlášky za kluby.

Právě jsem obdržel první písemnou přihlášku profesora Jiřího Horáka za klub Československé sociální demokracie. Dále registruji poslance

Jičínského za sebe a poslance Masopusta za klub Levého bloku. Čili poslanec Masopust bude druhý na řadě a poslanec Krejsa jako třetí na řadě za klub republikánů.

Prosím poslance Horáka, aby se ujal slova.

Poslanec SL J. Horák: Pane předsedající, pane předsedo, kolegyně a kolegové. Musím se vám přiznat jako předseda ČSSD a předseda opozičního poslaneckého klubu v tomto nejvyšším zákonodárném sboru, že jsem já i další členové našeho klubu velmi vážně uvažovali při projednávání programového prohlášení federální vlády o tom, že bychom v této mimořádné a kritické situaci československého státu měli tomuto programovému prohlášení, či řečeno přesněji vládě, vyjádřit podporu. Dnes, kdy projednáváme její rozšířené programové prohlášení, musím říci, že toto prohlášení mi dělá problémy. Musím to nerad konstatovat přesto, že tato vláda má mimořádně obtížnou roli, a že její členové mají jistě osobně poctivé úmysly.

Jak všichni víme, vláda své původní programové prohlášení zaměřila jen k termínu 30. září. Je začátek listopadu a my teprve nyní projednáváme dodatek, kterým bychom se dnes možná nemuseli vůbec zdržovat, kdyby vláda měla dostatek předvídavosti a kdyby dokázala, byť i trochu navzdory svým stranickým centrálám, realisticky předvídat své možnosti i možnosti svých stran při realizaci jejich nešťastného cíle, t.j. rozdělení Československa. Vláda již tehdy mohla vypracovat variantní postup, variantní program pro případy různých rozhodnutí.

Chci zdůraznit, že však variantnost myšlení, která je tak příznačná pro demokratické a liberální myšlení, jež respektuje složitost skutečnosti a obtížnou předvídatelnost situace, je zřejmě trvalým nedostatkem v metodě práce této vlády. Její rozšířené programové prohlášení to velmi zřetelně, pro zkušeného pozorovatele až okatě prokazuje.

Na jedné straně si sice vláda ještě klade cíle, jež vypadají velmi líbivě a jež dokazují, že tato federace by mohla být ještě i při omezení jejích kompetencí bohatě funkční ve srovnání se zmatky, které nás čekají po zániku státu.

Na druhé straně však táž vláda nepočítá pro rok 1993 s vypracováním návrhu federálního rozpočtu, a jak je vidět i přes ujištění pana místopředsedy vlády Filkuse, ani s návrhem rozpočtového provizória. Vláda, která neumí zcela předvídat a nemůže to za složité dané situace ani umět, by měla být připravena na různé alternativy vývoje a neohrožovat občany Československa tím, že připravena nebude. Musím konstatovat, že postup vlády se mi v tomto případě jeví nejen jako nemoderní, ale také jako velmi nebezpečný. Federace může zaniknout a je to vzhledem ke tlaku vítězných stran i velmi pravděpodobné. Ale přesto je třeba zdůraznit, že vláda není jen reprezentantem stran, ale reprezentantem všech občanů. Má svůj specifický význam a ten je nejen obecně politický, ale také - a to podtrhuji - odborný. Odbornost, samostatné myšlení vlády je podmínkou úspěšnosti řešení krizových situací ve společnosti.

Nechápu tuto vládu, jak může stavět svá tvrzení na tak povrchních formulacích, jakým je tvrzení, že "... vývoj v uplynulém období potvrzuje aktuálnost většiny úkolů a ukazuje na stále zřetelnější vývoj formování dvou samostatných států."

Ano, vezmeme-li v úvahu jen jednu dimenzi této nešťastné situace, to je chování vládnoucích elit, pak vláda pravdu má. Vládnoucí strany se nám snaží vnutit zánik vlastního státu. Přesto však výsledky veřejného mínění ukazují, že občané nejsou jednoznačně pro rozdělení Československa, a že tedy není možné vše v programu vlády přizpůsobovat jen jednosměrnému uvažování, které si mohou dovolit nanejvýše stranická, nikoliv však vládní grémia.

Československá sociální demokracie je tou stranou, která ve velkých střetnutích s konzervativními a nacionálními stranami za staré monarchie vybojovala všeobecné, rovné a tajné volební právo. Vytvořila tím předpoklady, aby stát, který byl v roce 1918 založen se stal republikou. "Res publica" znamená "věc veřejná". To je takový stát, ve kterém rozhodují občané. Proto nezvedneme ruku pro žádnou formu přeměny tohoto státu, která by nebyla potvrzena přímým rozhodnutím jeho občanů.

Představitelé dvou stran, které vyšly z voleb jako nejsilnější, ale které zdaleka nereprezentují většinu občanů, se mezi sebou dohodli na rozdělení republiky. A toto své rozhodnutí začali také v praxi uskutečňovat. Zůstane historickou skutečností, že ti, kdo se na tomto rozdělení státu dohodli a začali ho realizovat, tak činili bez toho, že by věc byla projednána v zastupitelských orgánech státu a obou republik. Ponesou za svá jednání před historií odpovědnost. Je nanejvýš politováníhodné, že jeden z předsedů zákonodárných sborů zpochybnil schopnost občanů této země o této otázce vůbec rozhodovat.

Jak víme z průzkumu veřejného mínění, převažuje u občanů subjektivní vůle zachovat společný stát, ale současně je značná část občanů přesvědčena o tom, že k jeho rozdělení dojde. Tento protiklad mezi subjektivní vůlí občana a jejich subjektivním posuzováním toho, co dnešní politické reprezentace uskutečňují, předurčuje, jak naše veřejnost bude rozdělení státu posuzovat - oním, v našich dějinách tak častým - o nás bez nás. Nutně ho však bude posuzovat prizmatem minulých desetiletí, kdy ti, kteří měli v rukou moc, rozhodovali bez ohledu na vůli občanů. Československá sociální demokracie má v dnešním parlamentu příliš malé zastoupení, než aby byla schopna vůli většiny občanů účinně reprezentovat. Je přitom paradoxní, že k tomu v rozhodující míře přispěla kampaň jejich odpůrců, která nezaručuje vývoj ke skutečně parlamentní demokracii.

Minulé měsíce a především vývoj v otázce státoprávního uspořádání dokazují naprosto zřetelně, kdo jedná bez ohledu na mínění velké části našich národů a přisvojuje si právo rozhodovat za občana, kdo znovu jedná tak, že si občan potom opravdu říká "o nás bez nás".

Obě nejsilnější strany, za mlčenlivého souhlasu jejich koaličních partnerů, se tak svým postupem vmanévrovaly do dnešního patu, kdy stát prakticky rozdělily, ale chybí jim předpoklady pro legalizaci tohoto rozdělení. Přitom jsou vážně ohroženy důležité hospodářské i mezinárodní zájmy státu. Nejen sebe samé, ale především stát, tak vlastní strany dostaly do nebezpečné slepé uličky.

Jako sociální demokraté, kteří vždy kladli zájmy státu a jeho všech občanů nad partikulární zájem, jsme ochotni hledat spolu se všemi demokratickými silami z této vskutku obtížné situace východisko. Československá sociální demokracie však nemůže dát souhlas k vážnému řešení státoprávních otázek bez toho, že by konečné slovo měl občan. "Res publica" opravdu znamená vůli občanů, ne vůli politických stran, ať už si dávají přívlastek strany vedoucí, vítězné, nejsilnější nebo se označují za předvoj. Zdrojem veškeré moci v tomto státě je lid. Nejde o to tuto ústavní zásadu skloňovat ve všech pádech při slavnostních řečech, této zásady musíme především důsledně dbát v politické praxi.

A máme-li jí skutečně dbát, nesmíme postupovat cestou hotových obchvatů, cestou vedení státního mechanismu do slepých uliček, ze kterých už není možný návrat a ve kterých už zoufalý občan, a dokonce i toto shromáždění může jen rezignovat.

Dámy a pánové, pane předsedo federální vlády, přesto, že jsme opoziční stranou, velmi rádi bychom vám, jako vládě odborníků a osobností dali v této kritické době svou plnou podporu. Ale jak tak můžeme učinit, dokud z vašich programových dokumentů je cítit až příliš nápadná a nepřijatelná manipulace s občanem a až příliš jednostranná tendence rozdělit Československo. Považovali bychom za první náznak samostatného a odborného myšlení vlády, kdyby začala uvažovat o přípravě aspoň rozpočtového provizória pro příští rok pro tu situaci, kdy by občané v referendu, které my navrhujeme, přece jen rozhodli, že své Československo zachovat chtějí.

Současně žádáme vládu, aby přestala vystupovat jako likvidační komise, k čemuž nebyla zmocněna žádným zákonem tohoto parlamentu, vyvarovala se neústavních postupů a konečně se začala chovat jako odpovědný sbor plnící své poslání při zajišťování chodu dosud existujícího společného státu. O této vládě by se nemělo říkat, že její faktická rezignace nastala dříve, než podala rezignaci formální. Děkuji vám. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP