Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Na programu máme projednávání
rozpočtu Federálního fondu národního
majetku, musíme hlasovat, jestli se našeho jednání
může zúčastnit jeho předseda
pan Jan Vít. Jsme stále usnášeníschopni.
Budeme hlasovat obě sněmovny dohromady.
Prosím poslance a poslankyně, kteří
jsou pro, aby se našeho jednání zúčastnil
pan inženýr Jan Vít, předseda federálního
Fondu národního majetku, nechť zvednou ruku
a stlačí tlačítko. Děkuji.
Hlasování: 13.16
(SN 68, SL 73) Děkuji.
Kdo je proti, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko.
(SN 0, SL 1) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování, nechť zvedne
ruku a stlačí tlačítko.
(SN 5, SL 3) Děkuji.
Z osmdesáti tří poslanců přítomných
ve Sněmovně národů bylo šedesát
osm pro, nikdo proti, pět se zdrželo a deset ignorovalo.
Z osmdesáti poslanců přítomných
ve Sněmovně lidu sedmdesát tři bylo
pro, jeden proti, tři se zdrželi a tři hlasování
ignorovali.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 83, SL
č. 111, SN č. 107)
Sněmovny vyslovily souhlas s tím, aby se pan ing.
Jan Vít zúčastnil jednání Federálního
shromáždění a prosím ho, aby
vstoupil do sněmovny. Poprosím pana předsedu
prezídia Federálního fondu národního
majetku pana ing. Víta, aby podal výklad k předloženému
návrhu rozpočtu (tisku 127). Prosím, máte
slovo.
Bod programu 8: Návrh rozpočtu Federálního
fondu národního majetku na rok 1992 (tisk 123) a
návrh výborů finančních a rozpočtových
SL a SN (tisk 127)
Předseda prezídia Federálního fondu
národního majetku J. Vít: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, dámy
a pánové. Federální fond národního
majetku byl zřízen v souladu se zákonem č.
92/1992 Sb. o podmínkách převodu majetku
státu na jiné osoby.
Podle § 31 tohoto zákona schvaluje rozpočet
fondu Federální shromáždění.
Hlavním úkolem fondu je realizovat schválené
privatizační projekty federálního
majetku. Fond byl jako právnická osoba zřízen
dnem 1. 4. 1992 zápisem do Obchodního rejstříku.
Byl budován jako zcela nová organizace, prakticky
od nuly, počínaje postupným přijímáním
pracovníků aparátu, pronájmem kancelářských
prostor a pořízením základního
vybavení. Tyto počáteční náklady
byly kryty úvěrem u Komerční banky.
Získání potřebných údajů
pro sestavení prvního rozpočtu fondu bylo
závislé na přípravě a realizaci
první vlny privatizace, jejíž rozsah zásadně
ovlivnil finanční potřeby fondu.
V tomto počátečním období pracoval
fond na základě rozpočtového provizória
schváleného prezídiem fondu a odsouhlaseném
dozorčí radou. Přesto, že zákon
č. 92/1991 Sb. zakládal činnost Federálního
fondu národního majetku nejméně na
dobu pěti let, již v průběhu třetího
čtvrtletí letošního roku bylo stále
jasnější, že jeho činnost pravděpodobně
skončí se zánikem federace v závěru
tohoto roku. Vzhledem k tomu byl rozsah aparátu i nezbytného
vybavení omezován na zajištění
nutné obsluhy privatizovaného majetku.
Na druhé straně však nemůže být
jeho činnost v závěru roku postupně
utlumována, neboť je nutné připravovat
druhou vlnu privatizace majetku, který je dosud v držení
federace. Tyto privatizační agendy pak v závěru
roku budou v souladu s připravovaným zákonem
o dělení majetku federace převedeny na fondy
národního majetku republik, aby byly minimalizovány
ztráty z prodlení.
V současné době spravuje fond majetek ve
výši 10,6 mld. Kčs, z toho 8,6 mld. je rezervováno
pro centrum kupónové privatizace a je určeno
pro pokrytí poptávky diků. Zbývající
položky tvoří především
rezerva na restituce - 300 mil. Kčs, akce, které
zůstávají podle privatizačních
projektů v majetku státu také 300 mil. Kčs,
pohledávky za kupujícími 800 mil. Kčs
a inkaso za majetek prodaný ve veřejných
aukcích, což je zhruba 400 mil. Kčs.
Výdaje aparátu fondu na zajištění
těchto činností v letošním roce
jsou navrženy ve výši 5 720 000 Kčs. Tyto
výdaje zahrnují jak běžné provozní
náklady, tak i nutné výdaje na základní
investiční vybavení při zahájení
činnosti.
Celkové rozpočtové výdaje na činnost
aparátu představují pouze cca 0,05 % z majetku
fondu a jsou z cca 60 % kryty příjmy z vlastní
činnosti. Jde zejména o úrokové výnosy.
Předkládaný návrh rozpočtu
byl schválen prezídiem Federálního
fondu národního majetku, projednán a schválen
jeho dozorčí radou a projednán ve vládě
ČSFR, která jej vzala na vědomí.
Předkládám proto tento návrh rozpočtu
Federálního fondu jménem prezídia
Federálního fondu národního majetku
Federálnímu shromáždění
ČSFR a prosím o jeho schválení. Děkuji
za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji panu předsedovi
prezídia Federálního fondu národního
majetku ing. Vítovi a prosím, aby se posadil. Nyní
poprosím zpravodaje, kterými jsou Radim Valenčík
za Sněmovnu lidu a Petr Mercell za Sněmovnu národů,
aby přednesli zpravodajské zprávy. První
bude hovořit poslanec Mercell.
Společný zpravodaj výborů SN P. Mercell:
Vážený pán predsedajúci, vážené
panie poslankyne, vážení páni poslanci!
Dovoľte mi, aby som vám predniesol stanoviská
výborov, ako boli v týchto výboroch prijaté.
Ako prvé prerokovali svoje stanovisko výbory hospodárske.
Výbory hospodárske SĽ a SN berú na vedomie
návrhy rozpočtov Federálneho fondu národného
majetku na rok 1992 a doporučujú federálnej
vláde urýchlene schváliť pripravené
privatizačné projekty federálneho majetku
s ohľadom na zmeny kompetencií. Ďalej doporučujú
plénu Federálneho zhromaždenie schváliť
tento rozpočet.
Výbory finančné a rozpočtové
ako garančné výbory na svojej 4. spoločnej
schôdzi dňa 22. októbra 1992 prijali nasledujúce
uznesenie: "Výbory finančné a rozpočtové
odporúčajú plénu Federálneho
zhromaždenia schváliť rozpočet Federálneho
fondu národného majetku na rok 1992. Odporúčajú
tiež schváliť tlač 127, čo je návrh
na uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Mercellovi.
Druhým zpravodajem za Sněmovnu lidu je poslanec
Radim Valenčík, uděluji mu slovo.
Společný zpravodaj výborů SL R. Valenčík:
Vážený pane předsedající,
vážení poslanci. Potvrzuji to, co říkal
můj předřečník. Jedná
se o návrh, který je v podstatě nekontroverzní.
Potvrdila to i diskuse v garančních výborech.
Výbor pro finance a rozpočet Sněmovny lidu
navrhuje taktéž usnesením k federálnímu
rozpočtu Fondu národního majetku na rok 1992
(tisk 123) schválit rozpočet tohoto Federálního
fondu.
K návrhu hospodářského výboru,
který byl jediným návrhem na změnu
usnesení, rozpočtové výbory dospěly
k závěru, že by to nebylo účelné
vzhledem k možným kolizím, které by
vznikly při řešení otázek vypořádání
majetku federace. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji oběma zpravodajům
za zpravodajské zprávy za sněmovny. Nyní
otevírám rozpravu na toto téma k tisku 123
a k tisku 127. Žádám poslankyně a poslance,
kteří mají v úmyslu vystoupit v rozpravě,
aby se přihlásili. Písemné přihlášky
nemám, žádné zdvižené ruce
nevidím. Tudíž rozpravu ani nezahajuji, a zároveň
ji ukončuji. Děkuji.
Můžeme tedy zřejmě přistoupit
k hlasování. Pokusím se ještě
přivolat poslance, pokud se zdržují v kuloárech.
Zároveň žádám všechny poslance,
kteří ještě nesedí na svých
místech, aby se usadili, abychom mohli hlasovat.
O návrhu budeme hlasovat společně, stačí
nadpoloviční většina přítomných
poslanců v obou sněmovnách.
Žádám poslance, kteří jsou pro
usnesení tak, jak je uvedené v tisku 127, nechť
zvednou ruku a stisknou tlačítko!
Hlasování: 13.28
(SN 83, SL 82)
Kdo je proti?
(SN 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 9, SL 4)
Z devadesáti čtyř přítomných
poslanců Sněmovny národů bylo osmdesát
tři pro, nikdo proti, devět se zdrželo hlasování
a dva poslanci hlasování ignorovali.
Z osmdesáti osmi přítomných poslanců
Sněmovny lidu bylo osmdesát dva pro, nikdo proti,
čtyři se zdrželi a dva poslanci hlasování
ignorovali.
Konstatuji tedy, že poslanci obou sněmoven schválili
návrh rozpočtu Federálního fondu národního
majetku na rok 1992.
Děkuji panu předsedovi, děkuji oběma
zpravodajům.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 84, SL
č. 112, SN č. 108)
Nyní se dostáváme do poněkud delikátní
situace, protože jsme měli pokračovat projednáváním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb. o převodu
majetku státu na jiné osoby. Delikátnost
situace spočívá v tom, že ačkoliv
byl závazný příslib z federální
vlády, že své stanovisko k tomuto návrhu
zákona zašle co nejdříve, jakmile ho
projedná, doposud jsme stanovisko nedostali a bez něj
zřejmě nemůžeme tento návrh novely
projednávat. Budeme tedy muset ještě počkat.
Stejně tak musíme ještě počkat
na dokončení jednání, která
probíhají k návrhu zákona o zrušení
FBIS. A mně tudíž nezbývá, než
vyhlásit 30 minut přestávku do 14.00 hodin,
protože puncovní zákon, bohužel, nemůžeme
předkládat, protože pan ministr Kubečka
je ještě ve vládě a zatím nedorazil.
Pokud by ho mohl zastoupit jeho náměstek poslanec
Jurečka v odůvodnění zákona,
byla by to sice improvizace, ale myslím, že by to
sněmovny přijaly v rámci úspory času.
Pan ministr Kubečka je na cestě, takže nebudeme
vyhlašovat přestávku, počkáme,
až dorazí, měla by to být krátká
chvíle. Omlouvám se za informaci, kterou jsem řekl
možná příliš rychle, vyčkáme,
než se dostaví ministr Kubečka jako navrhovatel.
Ještě bych využil krátké přestávky
k jednomu oznámení. Paní Zavřelová
z odboru služeb pro poslance oznamuje, že speciální
letadlo bude připraveno na pátek 13.00 hodin s tím,
že dopoledne se předpokládají ještě
schůze výborů. Takže v pátek
ve 13.00 hodin poletí speciál. Ve čtvrtek
večer bude prostor pro jednání klubů.
Ještě pro vytrvalé, kteří zůstali
ve sněmovně a kterým děkuji za kázeň.
Během dopoledne byl rozdán tisk 139 A, který
upřesňuje návrh pořadu a postupu jednání
FS - nebo lépe řečeno jeho páté
společné schůze. Závažné
změny v něm nejsou. Byl bych rád, kdybychom
ho mohli vzít na vědomí. Děkuji vám.
(Poslanci čekají na příchod ministra
Kubečky.)
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dostal jsem mezitím informaci, že pan ministr
Kubečka sice je na cestě, ale poslanecké
kluby HZDS a ODS by rády dokončily jednání
o předloze zákona o zrušení FBIS. Navrhuji,
jestli by bylo možné opravdu udělat přestávku
do 14.00 hodin tak, aby si oba tyto kluby mohly sjednotit názory
na předlohu tím, že bychom pokračovali
ve 14.00 hodin návrhem zákona puncovního,
a potom bychom dodělali návrh zákona o zrušení
FBIS.
Takže vyhlašuji přestávku do 14.00 hodin.
Děkuji vám.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pokračujeme v přerušeném
jednání. Dalším bodem našeho programu
je vládní návrh zákona o státní
službě pro drahé kovy (puncovní zákon)
tisk 114 a návrh výborů hospodářských
Sněmovny lidu a Sněmovny národů tisk
126.
Bod programu 10: Vládní návrh zákona
o státní službě pro drahé kovy
(puncovní zákon) (tisk 114) a návrh výborů
hospodářských SL a SN (tisk 126)
Návrh odůvodní ministr federální
vlády J. Kubečka, kterého vítám
a kterého prosím, aby se ujal úvodního
slova. Zároveň prosím poslance, kteří
jsou přítomni, aby zachovali klid.
Ministr hospodářství ČSFR J. Kubečka:
Vážený pán predseda, vážené
dámy poslankyne, vážení páni
poslanci! Predloha, ktorú máte, obsahuje právnu
úpravu puncovníctva a skúšania drahých
kovov ako zvláštneho druhu činnosti štátu,
resp. jeho orgánov v regulácii vzťahov, vznikajúcich
pri výrobe a verejnom predaji vybraných predmetov
z drahých kovov. Potreba právnej úpravy je
vyvolaná skutočnosťou, že hodnota drahých
kovov je priamo závislá na ich čistote, rýdzosti
a to platí aj pre výrobky z nich. Skutočnú
rýdzosť tovaru nemôže zákazník
spoľahlivo posúdiť. On môže byť
poškodený.
V týchto prípadoch zabezpečuje štát
zákonom ochranu spotrebiteľa v presne vymedzenom rozsahu.
Jasne stanovuje práva a povinnosti jednotlivých
subjektov. Pri tvorbe jeho koncepcie sa vychádzalo z poznatkov,
získaných súčasnými orgánmi
štátnej služby pre drahé kovy, aplikáciou
doteraz platnej právnej úpravy, ktorá v značnej
miere vychádzala z prvorepublikového zákona
č. 2/1928 Zb. Zároveň sa prihliadalo aj na
zahraničné úpravy, najmä v európskych
krajinách, z ktorých väčšina má
puncovníctvo organizované podobne ako u nás,
t.j. ako štátne a pre vybrané subjekty povinné.
Základné inštitúty, ktoré navrhovaný
zákon obsahuje, sú stanovenie zákonnej rýdzosti
zlata, striebra a platiny a povinná puncová kontrola
klenotníckeho, zlatníckeho a strieborníckeho
tovaru, teda predloženie tohto tovaru puncovému úradu
na zistenie a overenie rýdzosti tovaru.
Výsledkom puncovej kontroly je potom vyrazenie puncovej
značky na tovar, alebo iný, náhradný
spôsob vyznačenia rýdzosti.
Pokiaľ tovar nebude spĺňať podmienky, stanovené
v zákone, bude musieť byť znehodnotený
tak, aby nemohol byť predmetom predaja.
Uvedenými inštitútmi a zákazom verejného
predaja tovaru, ktorý nebol takto označený,
vytvára návrh zákona predpoklady pre to,
aby bol u nás vyrábaný alebo k nám
dovážaný len tovar vyššej rýdzosti
a aby nedochádzalo k poškodzovaniu spotrebiteľov.
Povinnosť predkladať tovar puncovému úradu
na zistenie a overenie jeho rýdzosti budú mať
v prvom rade zlatníci a klenotníci, t.j. výrobcovia
tovaru. Na trhu pôsobia aj osoby, ktoré sa zaoberajú
len nákupom tovaru za účelom jeho ďalšieho
predaja, vrátane dovozu, preto dopadá povinnosť
aj na tieto osoby. Z uvedeného vyplýva, že
návrh zákona nezavádza všeobecnú
povinnosť a nepostihuje ani neverejný predaj tovaru.
Popri puncovej kontrole upravuje predloha zákona právo
štátu ovplyvňovať výrobu a distribúciu
československých mincí z drahých kovov
a dentálnych drahých kovov. Aj v týchto prípadoch
je zmyslom príslušných ustanovení zaistiť
zodpovedajúcu kvalitu výrobkov v zmysle ich patričnej
rýdzosti. Návrh zákona pritom dôsledne
rešpektuje pôsobnosť bankových a finančných
inštitúcií, ktoré rozhodujú o
vydávaní mincí, a rovnako tak nezasahuje
do výkonu činnosti zubných lekárov.
Za veľmi užitočnú možno považovať
tú časť návrhu zákona, ktorá
upravuje zvláštny druh služby verejnosti, spočívajúci
v overovaní rýdzosti rôznych predmetov z drahých
kovov, vrátane zhotovovania úradne označených
zliatkov.
Uloženie celého radu povinností príslušným
subjektom si logicky vyžiadalo aj príslušnú
úpravu dozoru a sankcií za ich neplnenie. Možnosť
uloženia pokuty je pritom striktne viazaná na porušenie
konkrétnej povinnosti a výška pokuty je odstupňovaná
podľa závažnosti protiprávneho rokovania.
Klenotnícka a zlatnícka výroba sú
živnosťami a porušovanie puncového zákona
môže viesť až k odobraniu oprávnenia
k výkonu živnosti.
Ako som už uviedol, návrh zákona nadväzuje
na doterajšiu právnu úpravu a robí tak
dôsledne aj v tom, že uznáva platnosť puncových
značiek, používaných na našom území
kedykoľvek v minulosti, takže nebude potrebné
pristupovať k prepuncovaniu tovaru.
Výkon štátnej správy na úseku
puncovníctva zveruje návrh zákona dôsledne
republikovým orgánom. V súčasnej dobe
sú pripravené návrhy republikových
zákonov. Podľa nich sa doterajšie štátne
skúšobne drahých kovov premenia na puncové
úrady so sídlom v Prahe a v Bratislave. To prispeje
aj k bezproblémovému preberaniu zákona do
právnych poriadkov nástupníckych štátov.
Záverom mi dovoľte, aby som poďakoval za podnetné
a konštruktívne pripomienky, uplatnené pri
prerokovávaní predlohy v príslušných
výboroch. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji za úvodní
slovo panu ministru Kubečkovi. Podle opatření
předsedů sněmoven byl návrh projednán
výbory hospodářskými, ústavně-právními,
finančními a rozpočtovými a pro životní
prostředí obou sněmoven.
Výbory hospodářské byly pověřeny
přípravou stanovisek, byly tedy určeny jako
výbory garanční. Za zpravodaje k této
předloze byli určeni I. Foltýn ze Sněmovny
lidu a P. Hofírek ze Sněmovny národů.
Prosím nyní oba zpravodaje, aby zaujali svá
místa a předložili zpravodajské zprávy.
Jako první se ujme slova poslanec Foltýn.
Společný zpravodaj výborů SL I. Foltýn:
Vážený pane předsedající,
milé kolegyně, vážení kolegové,
vážení hosté!
Takzvané puncovnictví, které řeší
předložený návrh zákona, má
u nás podobně, jako v řadě jiných
evropských zemí, dlouholetou tradici. Problematika
drahých kovů, pokud jde o zboží z nich
a jeho puncovní kontrolu, byla až do roku 1955 upravena
právní normou vydanou již za první republiky,
a to zákonem č. 2/1928 Sb. Vidíte tedy, že
ta zákonná úprava je velmi stará.
Základním nedostatkem současné právní
úpravy je však skutečnost, že práva
a povinnosti subjektů působících v
této oblasti jsou v současné době
vymezeny pouze vyhláškou, a sice vyhláškou
č. 93/1962 Sb. o státní službě
pro drahé kovy v pozdějším znění
vyhlášky č. 34/1968 Sb., a vyhlášky
č. 154/1980 Sb.
Neexistence zákonné úpravy má samozřejmě
nepříznivý dopad v tom směru, že
do určité míry zpochybňuje pravomoc
výkonných orgánů puncovní služby.
Hodnota zboží z drahých kovů, které
projde puncovní kontrolou, představuje zhruba 5
mld. Kčs, což je rozhodně nezanedbatelná
položka vnitřního trhu.
S ohledem na stav právních úprav v této
oblasti v jednotlivých evropských státech
je možno konstatovat, že se dosud nevytvořila
jednotná koncepce puncovnictví v rámci Evropských
společenství. Převažující
většina států má však puncovnictví
koncipované obdobně, jako se navrhuje tímto
zákonem, to jest jako státní a povinné.
Jako společný zpravodaj výborů hospodářských
bych vás chtěl nyní informovat o tom, jak
byl tento vládní návrh zákona projednán
v přikázaných výborech, o kterých
se zmínil pan předsedající. Bylo to
tedy jednak ve výborech pro životní prostředí,
ve výborech ústavně-právních,
ve výborech finančních a rozpočtových
a konečně v gesčních výborech
hospodářských.
Při projednávání v těchto výborech
byla vznesena řada připomínek, které
jsou zapracovány v tisku 126 návrhu výborů
hospodářských Sněmovny lidu a Sněmovny
národů a mají částečně
charakter věcný a legislativní a částečně
charakter technický. Všechny tyto připomínky
byly projednány v gesčních výborech
hospodářských a výbory hospodářské
vám je tedy předkládají v tomto znění
tisku 126 a doporučují ke schválení.
Dále bych chtěl konstatovat, že tento vládní
návrh zákona byl také projednán v
České národní radě, konkrétně
ve výboru hospodářském, který
jej vzal na vědomí, a v Národní radě
Slovenské republiky, kde byl projednán ve výboru
ústavně-právním s kladným stanoviskem.
Je tady ovšem určitý technický zádrhel,
a to v tom, že podle jednacího řádu
byste měli tento materiál, respektive tisk 126,
obdržet minimálně 48 hodin před projednáváním.
Jelikož se tak nestalo, a ani se stát nemohlo - jednalo
se o tom totiž ve výborech hospodářských
teprve včera -, měl bych tedy požádat
- a činím tak - pana předsedajícího,
aby nechal posoudit tuto skutečnost, respektive vyjádřit
váš souhlas, jestli je možné hlasovat
o tomto zákoně, o tomto usnesení bez dodržení
stanovené předkládací lhůty.
Já se chýlím k závěru. Jako
společný zpravodaj Sněmovny lidu bych vám
chtěl doporučit, abyste schválili vládní
návrh zákona o státní službě
pro drahé kovy - původně tisk 114, ve znění
usnesení č. 41 výborů hospodářských
s přílohou tisku 126.
Já ještě pro jistotu znění tohoto
usnesení přečtu:
"Výbory hospodářské Sněmovny
lidu a Sněmovny národů
1. souhlasí s předloženým vládním
návrhem zákona (tisk 114)
2. doporučují sněmovnám s ním
vyslovit souhlas ve znění návrhu usnesení
hospodářských výborů pro Sněmovnu
lidu a pro Sněmovnu národů, který
je přílohou tohoto usnesení."