Poslanec SL M. Zeman: Pane předsedající,
pokud bylo usneseno, že se bude pokračovat po dvacáté
hodině v jednání, chtěl bych konstatovat,
že toto usnesení bylo splněno formálně
už ve 20.01 hodin. Je 21.27 hodin. Chtěl bych vás
upozornit, že je zcela ve vaší pravomoci jako
předsedajícího této schůze
jednání přerušit. K tomu nepotřebujete
kvorum.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Ano, máte pravdu, pane kolego, ale součástí
usnesení také bylo, že se bude pokračovat
až do ukončení rozpravy, respektive, že
dnes bude rozprava pokračovat až do svého dovršení.
Ještě se hlásí kolega Indruch.
Poslanec SL L. Indruch: Myslím, pane předsedající,
že řízení dnešní společné
schůze je z vaší strany i od vašich kolegů
jasně účelové. Když vezmu sebe
- vstával jsem v půl čtvrté, abych
byl ráno zde v parlamentě. Jestliže projednáváme
tak vážný zákon, je třeba k tomu
dát takový prostor, v takovém denním
čase, ne o půlnoci nebo před půlnocí,
s jediným záměrem - ať se opozice "vykecá".
Myslím, že to není v žádném
případě seriózní postoj vládnoucí
strany, která chce i po opozici, aby se aktivně
postavila k návrhu zákona o způsobu zániku
federace.
Překvapil mne návrh SDĽ, ale myslím,
že to je z jejich strany rozumné, já to chápu.
Proč to takto účelově, mermomocí
táhnout třeba i do jedné hodiny. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Dovoluji si jen upozornit, že v podstatě
této tématice na žádost opozice byly
věnovány dva dny mimořádného,
tedy třetího společného zasedání.
Myslím si, že byl dostatek času, aby zazněly
názory všeho druhu, a že tedy vládní
strany podpořily zasedání, zúčastnily
se ho. Nijak se nebránily podrobné diskusi.
Poslanec SN A. Rajnič: Pán predsedajúci!
Domnievam sa - a pokiaľ to tak nie je, potom treba vytiahnuť
záznam - že bolo dohodnuté, že budeme
pokračovať v rozprave po dvadsiatej hodine, ale nebola
tam striktne formulovaná podmienka, že až do
ukončenia rozpravy.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Domnívám se, že máte pravdu
v tom smyslu, že nebylo řečeno, že musí
být rozprava ukončena dnes. To se říci
nedá, protože do rozpravy se má možnost
a právo přihlásit kdokoli. V každém
případě jsem výslovně říkal,
a myslel jsem, že se budeme snažit rozpravu dokončit
ještě dnes. O tom jsme hlasovali.
Paní kolegyně Bellušová, technická
poznámka.
Poslankyně SN E. Bellušová: Pán predsedajúci!
Prepáčte mi, kým poviem pár slov,
zaujímalo by ma, koľko je ešte prihlásených
do diskusie. (Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Šest.) Ďakujem. Takže si myslím,
že by sme boli schopní rozpravu ukončiť
ešte dnes, kým pôjde metro. Kým snáď
nie, je to treba zvážiť, alebo nech tak urobia
tí, ktorí sa ešte chcú prihlásiť
do rozpravy, pretože si nemyslím, že pracovníci
Kanceláriee FZ budú schopní na naše
požiadanie v priebehu piatich minút zariadiť
všetko, čo si my prajeme.
Osobne si myslím, že by sme mali byť nie dochvíľni,
ale ohľaduplní, racionálni a konať tak,
ako sa patrí na tento zákonodarný zbor.
Poslanec SL J. Lhotka: Měl bych také připomínku
za SPR-RSČ, aby jednání bylo přerušeno
do zítřejšího dne, protože nám
bylo sděleno, že "Kantůrkova televize"
z důvodu technické poruchy nemůže zajistit
přenos, aby také lidi jednou viděli, co se
zde povídá. Myslím, že těch přihlášených
by bylo potom ještě více, než je teď,
protože by poznali nutnost obeznámit širokou
veřejnost, sdělovacími prostředky,
jakými je televize, celý národ Československa.
Myslím, že by to mělo být bráno
v úvahu, protože televize má sloužit potřebám
poslanců FS, a ne blokovat takovéto věci
nesmyslným výrokem, že technika selhala. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Prosím, ještě další
technická poznámka.
Poslanec SL E. Kříž: Televize nemá co
sloužit potřebám poslanců. To za prvé.
Za druhé. Myslím si, že to stačilo jako
prosba Federálního shromáždění,
aby tady televize byla. Televize je svébytný útvar,
má se snažit o objektivní informovanost, a
ne být služkou Federálního shromáždění.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Ještě technická.
Poslanec SL S. Grohmann: Som veľmi negatívne prekvapený
v tom zmysle, že istá časť poslancov odsúhlasila
program; to, čo sa tu prerokováva, ich nezaujíma
a možná väčšina tých, ktorí
boli proti tomu, aby sa rokovalo po ôsmej (sú tu
skutočne ľudia, ktorí od včasných
ranných hodín cestujú a majú aj svoje
iné problémy, povedzme zdravotné, častokrát
ide o vážnejšie veci), tak tí sú
tu z tohto hľadiska nútení sedieť, nútiť
sa k pozornosti, sledovať a vyvodzovať z toho vlastné
názory pre hlasovanie.
Pokiaľ ide o tú televíziu, myslím, že
to tak úplne nie je, pretože veľmi často
tam vidíme všelijaké zábery, ako sa
naháňajú rôzne pochybné živly
a ako sa robia poriadky, ale keď sa robí poriadok
s republikou a diskutuje sa o tých závažných
otázkach, je zaujímavé, že to televíziu
akosi neinteresuje a nemá záujem vôbec byť
pri tom. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Vážení kolegové, na žádost
někoho z auditoria přečtu protokol o hlasování.
Je to dokonce ještě mnohem ostřeji formulováno,
než jsem se domníval. Dále vám předkládám
jako předsedající procedurální
návrh, abychom se rozhodli prodloužit ten dvacetihodinový
limit a abychom pokračovali v této rozpravě,
až do jejího ukončení i po dvacáté
hodině. Takto byl předložen návrh, po
hlasování jsem konstatoval ... atd. Konstatuji,
že obě sněmovny návrh přijaly.
Rozprava tedy bude pokračovat i po dvacáté
hodině, až do ukončení rozpravy. Čili,
hlasovali jsme zcela jednoznačně na toto téma.
Domnívám se, že nás tedy hodina neospravedlňuje
k tomu, abychom v tuto chvíli rozpravu ukončovali.
Hlásí se tam poslanec Kádner.
Poslanec SN T. Kádner: Pane předsedo, dámy
a pánové, domnívám se, že už
hodinu a půl se zde bavíme o tom, zda budeme, či
nebudeme pokračovat. Jak tady zaznělo, je přihlášeno
šest poslanců, teď je jich možná
už více. Při desetiminutovém limitu
už by ty jejich připomínky určitě
zazněly.
Velmi bych vás prosil, šetřte časem
svým i časem ostatních. Věnujme se
práci, věnujme se projednávání
a diskusním příspěvkům, a nezdržujme
neustále technickými poznámkami. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Ještě se hlásí s technickou
poznámkou kolega Olej.
Poslanec SN J. Olej: Pán predseda, keď bola otvorená
hneď na začiatku rozprava, predsedajúci na
základe vlastného rozhodnutia urobil prestávku
na obed.
Poprosil by som vás, aby ste na základe vlastného
rozhodnutia urobili prestávku na oddych a spánok.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: V tuto chvíli bylo v rozporu s naším
usnesením. (Smích, rozruch v sále.)
Prosím, pane kolego.
Poslanec SN Ľ. Zámiška: Ak dovolíte, pán
predseda, rád by som - pokiaľ máte obavu, že
by to zajtra bolo skomplikované televíznym prenosom
- rád by som zdôraznil, že sú futbaly
a prenosové vozy budú niekde úplne inde...
Tým by som sa pripojil k tomu, aby sme dnes túto
rozpravu ukončili.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: V této souvislosti jsem jaksi problém
televizního přenosu vůbec nevnímal,
ale opakuji, že podle našeho usnesení budeme
ještě nějakou dobu pokračovat v rozpravě.
Uuvidíme, jak se situace vyvine.
Prosím v každém případě
poslance Najbrta, aby se ujal slova.
Poslanec SL J. Najbrt: Pane předsedající,
dámy a pánové, směr a cíl můj
a směr a cíl, o nichž jednám se svými
voliči, jsou svoboda a prosperita. Občan a volič
má zájem na svém státě, ale
to hlavní, co je jeho zájmem je, aby ta věc
veřejná, republika, mu vytvářela prostředí,
v němž může svobodně žít
a dosáhnout prosperity. To, v čem žijí
naši občané, je něco trošku jiného.
Je spousta problémů, spousta nejistoty, kam se podíváme
- průmysl, zemědělství, soudnictví,
školství, zdravotnictví, spoje a potom životní
prostředí, vlastnické vztahy, mezilidské
vztahy.
Jde převážně o tíživé
dědictví minulých čtyřiceti
let. Toto dědictví je společné pro
nás i pro země kolem nás. Pro české
země, pro Slovensko a pro mnoho dalších postkomunistických
zemí. Hledat řešení je naléhavý
úkol, a o to dnes jde.
V nedávné době se slovenskému národu
otevřela možnost, aby ústy svých zvolených
představitelů se přihlásil k právu
na sebeurčení, samostatnost a suverenitu.
poslanec Najbrt
Při tom mezi našimi zeměmi jsou bohaté
a pestré vztahy, zejména hospodářské,
ale také rodinné a osobní. A je v tom spousta
emocí a spousta citů. Tím se otevírá
další problém: Jak naplnit národní
svébytnost a přitom udržet dobré vztahy.
Předchozí česká a slovenská
reprezentace hledala řešení v rámci
společné federace, v rámci federace, kde
vzájemné vztahy jsou komplexní a těsně
provázané. Touto cestou jsme za dva roky nikam nepokročili.
Podobného druhu je i umělá konstrukce
Česko-Slovenské Unie. Existuje jiné řešení.
Vzít vážně vznik dvou svrchovaných
států: Republiky Slovenské a Republiky České;
a živé svazky a vztahy zakotvit v jednotlivých
smlouvách, tím umožnit v této oblasti
přirozený vývoj. Řešení
to není ideální, ale je reálné.
V nynějším stavu již ani toto řešení
není prosto rizik známých z jiných
postkomunistických zemí. Po čtyřiceti
dvou letech rizika nejsou zanedbatelná a stále rostou.
Vládní návrh ústavního zákona
o způsobu zániku ČSFR, tisk 72, připravuje
možnosti omezit rizika. Je to jeden důležitý
krok od rizika ke stabilitě. Další kroky vyžaduje
a umožňuje. Já pro něj budu hlasovat.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Najbrtovi, slovo má
pan poslanec Malíř, připraví se pan
poslanec Trnkócy.
Poslanec SN D. Malíř: Pane předsedající,
dámy a pánové, pro ty z vás, pokud
jste snad zapomněli, tak tady mám dopis od poslanců
ČNR za SPR-RSČ. Jelikož jsem ho v prvním
vystoupení neměl možnost dočíst
celý, dovolte mi, abych jej tedy dočetl a ještě
potom řekl pár slov, pokud mi čas vyjde.
Takže dovolte, abych pokračoval. Pro některé
z vás bych rád upozornil, že zde neříkám
nebo nečtu vlastní názory, nýbrž
pouze cituji obsah dopisu. Takže dovolte, abych pokračoval:
"Na rozpadu Československa pracoval Havlův
kabinet také tím, že se přičinil
o omezení zbrojní výroby na Slovensku, což
mělo za následek růst vysoké nezaměstnanosti
a umožnění vstoupit na trh jiným zemím.
Rovněž jmenování pana Mečiara
do funkce předsedy slovenské vlády a potom
jeho diskreditace odvoláním, řízené
z Pražského hradu, vznesla rozpaky a značnou
nenávist vůči Čechům.
Také provokace s účastí na demonstraci
v Bratislavě tehdejším prezidentem Václavem
Havlem, Václavem Klausem a dalšími představiteli
z Prahy nepřispěla k jednotě Československa.
Republikánská strana zpracovala již před
dvěma lety československou ústavu na principech
jednoty celého státu národů a národnostních
menšin tak, aby vydržela alespoň sto roků
a nemusela se při každé změně
vlády přepracovávat. Na jejím základě
se teprve mohou tvořit zákony a nikoliv naopak,
jak je tomu nyní. Ty ústavy, které jsou nyní
předkládány jinými politickými
stranami, mají každá něco převzatého
z naší ústavy; pokud se tyto návrhy
dají dohromady, pak se opět prokáže
pravda nás, republikánů.
Nedopusťte, prosím, žádné návrhy
postkomunistů, jak tomu bylo v případě
ing. Kristkové a dále Procházky, Sokola a
jiných.
Dále navrhuji, aby byla ustavena vyšetřující
komise politických stran, která nebude mít
zastoupení koalice ODS-KDS, a to za účelem
zjištění příčin zavinění
nebo viny na současné situaci v Československu,
to jest blížícího se rozpadu státu
a jeho hluboké hospodářské krize.
Vyšetřování by mělo být
zaměřeno na přímé účastníky
řízení státu, minulé vlády
- a to Václava Havla, Václava Klause, Petra Pitharta,
Jiřího Kantůrka a dalších, kteří
byli za minulé volební období přímo
odpovědni za stávající situaci v Československu
nebo se na tomto podíleli. O výsledku šetření
doporučuji vypracovat protokol, o kterém budou vyrozuměni
poslanci obou národních rad, a také po projednání
zveřejnit viníky ve sdělovacích prostředích.
Děkuji předem za pochopení a zveřejnění.
Podepsán poslanec ČNR Oldřich Vrcha."
Tolik tedy k tomuto dopisu. A nyní ještě, jelikož
mi zbývá trochu času, dovolte, abych se zastavil
u několika bodů.
Přiznávám se, že již s rostoucí
nelibostí sleduji vystoupení některých
poslanců z vládní koalice, kteří
jakoukoliv činnost opozičních stran se snaží
umlčet velice prostým a jednoduchým důvodem,
jedinou argumentací: Kdo jde proti nám, je levičák.
Myslím si, že takovéto zlehčování
situace nebo zlehčování připomínek
opozičních stran ....
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane kolego, hovoříte od věci,
jednáme o návrhu zákona o způsobech
zániku federace.
Poslanec SN D. Malíř: Dobře. Vynechám
tento bod, abych snad náhodou neodbíhal od věci.
Já se, vážené dámy a pánové,
domnívám, že zde během dnešní
společné schůze i ze strany pana předsedajícího
a jeho kolegů dochází k situaci, kdy jsme
právě ze strany těchto kolegů tlačeni
k tomu, abychom už co nejdříve ukončili
rozpravu na toto téma, a pokud možno i odhlasovali
přijetí navrhovaného vládního
zákona.
Rovněž tak musím vznést vážné
výhrady proti některým vystoupením
pánů kolegů, obzvláště
z ODS-KDS, kteří bohužel se nepříčili
zajít již tak daleko a nerozpakovali se osočovat
zde přítomné hosty na galerii. Domnívám
se, že právo na vyjádření se
má každý z nás, bez ohledu na to, zda
je poslancem Federálního shromáždění
nebo je občanem tohoto státu. (Potlesk.)
Jestliže se vládní koalice, obzvláště
ta strana, která má ve svém názvu
"demokratická", domnívá, že
může jednat s představiteli jiných politických
stran takovým způsobem, jakým to probíhá
nyní, pak se na mne, vážené dámy
a pánové, nezlobte, ale v žádném
případě zde nemůžeme hovořit
o demokracii.
Uvědomte si, pánové z vládnoucích
koaličních stran i ze slovenské strany HZDS,
že bez ohledu na výsledky letošních voleb,
ať už se snažíte to argumentovat nebo vysvětlovat
a hájit se jakkoliv, skutečnost je taková,
že ani výsledky letošních voleb vás
neopravňovaly k tomu, abyste se jakýmkoliv způsobem
přičinili o rozbití našeho společného
státu.
Již na předcházející společné
schůzi jsem to jednou říkal, nerad se opakuji,
ale musím to zde znovu zopakovat. Podle mého názoru,
a nejen mého názoru, skutečnou příčinou
toho, proč dnes projednáváme vládní
návrh zákona o způsobu rozdělení
federace a proč jsme zde i na předešlé
schůzi projednávali otázku státoprávního
uspořádání, nejsou ani tak v nějaké
hlubší neshody mezi našimi národy, nýbrž
příčina je pouze jediná a to základní.
Znovu to tak opakuji, ač tak činím nerad:
Ekonomická reforma prováděná V. Klausem
se projevila jako naprosté fiasko. (Potlesk.) To, že
slovenská strana odmítla již na začátku
se na tomto ekonomickém hazardu jakýmkoliv způsobem
podílet, je docela přirozené. Bohužel,
veškerá jednání od počátku
se vedla ve stylu, kdy byl předložen slovenské
straně návrh: Buď bude federace taková
jaká je, anebo se rozejdeme. Znovu opakuji, že i bez
ohledu na výsledky letošních voleb nikdo na
takový způsob jednání, žádná
z politických stran zastoupených v parlamentu nemá
právo ani mandát. (Potlesk.)
(posl. Malíř)
Já se domnívám, vážené
dámy a pánové, a zcela oprávněně,
že nejlepším řešením by bylo
vyslovit nedůvěru vládě, neboť
politika vládnoucích stran nesměřuje
ku prospěchu této země, ani ku prospěchu
té nebo oné republiky, nýbrž vede k
absolutnímu zániku československého
státu. To, že tato politika bude mít i hluboký
morální a ekonomický dopad na její
občany, je pochopitelné.
Proto navrhuji a vyzývám všechny kolegy, kteří
jsou ochotni souhlasit s mými názory, zvažme,
prosím, velice dobře závažnost situace,
uvědomme si, jaké riziko ....
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Upozorňuji, pane kolego, že váš
čas se chýlí ke konci.
Poslanec SN D. Malíř: Už se budu snažit
končit. Uvědomme si, prosím, jaké
následky to může mít pro tuto zemi,
pro naše občany a nedopusťme, vážené
dámy a pánové, aby o více jak patnácti
miliónech občanů jednoho státu rozhodovala
hrstka nepodařených politiků.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Kolega Krejsa se hlásí s technickou
poznámkou.
Poslanec SN J. Krejsa: Pane předsedající,
já se připojím k návrhům, které
tady už zazněly a vzhledem k některým
závažným okolnostem, jež se projevily
v projevech předřečníků, žádám
jako místopředseda poslaneckého klubu republikánů
přerušit rozpravu do zítřka, abychom
se mohli podle jednacího řádu § 24 odst.
3 poradit a předložit sněmovně své
stanovisko k pozměňovacím návrhům.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Ano, beru vaši žádost na vědomí.
Kolega Svoboda.
Poslanec SL V. Svoboda: Pane předsedo, moje technická
poznámka se týká vašeho vystoupení
nebo citace vašeho výroku při hlasování
o pokračování schůze po dvacáté
hodině. Prosím, opravte mě, jestli se mýlím,
ale vy jste řekl, že se hlasovalo o tom, že bude
schůze pokračovat po dvacáté hodině
a potom, po hlasování, jste komentoval, že
budeme pokračovat až do ukončení. Chci
obrátit pozornost na to, že bereme za základ
váš komentář po hlasování,
a že neexistují žádné důvody
- a nejste vázán žádným usnesením
k tomuto, řekněme, procedurálnímu
martyriu.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane kolego, vy žertujete, já jsem ty
papíry zase nechal odnést zpět, já
jsem citoval dvě místa, jednak místo, kde
předkládám svůj návrh, a kde
se hovořilo o pokračování rozpravy
až do ukončení, a potom místo, kde jsem
konstatoval, co jsme si odhlasovali. Bylo to tak na obou místech
a obě místa jsem citoval. Další vystoupí
v rozpravě poslanec Trnkócy. Prosím, technická
poznámka.
Poslanec SL J. Liška: Já bych chtěl využít
možnosti vyjádření vlastního
názoru, jak mě tady vybídl v podstatě
kolega Malíř. Pane kolego Malíři,
jsem velice nespokojen s vaším vystoupením.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Prosím kolegu Trnkócyho, aby se ujal
slova a připraví se pan poslanec Lhotka. Ještě
technická poznámka, pan místopředseda
Stank.
Místopředseda FS J. Stank: Vážený
pán predseda, vážené Federálne
zhromaždenie! Domnievam sa, že by sme nemuseli pokračovať
tým spôsobom, že sa budeme snažiť
rôznymi quasi obštrukciami predlžovať rozpravu.
Každý z nás cíti, že si potrebuje
prečítať návrhy, predovšetkým
pozmeňovacie návrhy, ktoré zazneli v rozprave
a na základe toho eventuálne dať nové
námety, prípadne upraviť tieto návrhy,
ktoré tu zazneli, dať k nim pozmeňovacie návrhy
a podobne. Z toho dôvodu si myslím - a aj ja sa domnievam
- že je to v záujme prijatia tohto zákona,
takže z toho dôvodu navrhujem, aj keď som pôvodne
sám osobne nemal tento názor, ale navrhujem, aby
sme rozpravu prerušili, respektíve takto : Navrhujem,
aby všetci, ktorí majú ešte návrhy
na úpravu zákona alebo na doplnenie zákona,
aby ich predložili, aby sa mohli dostať do počítača
a aby sa mohli zajtra rozmnožiť pre všetkých
a rozdať všetkým poslancom. Až sa toto stane,
mali by sme pokračovať, alebo by mali mať poslanci
možnosť pokračovať v rozprave, aby na základe
dohôd jednotlivých politických klubov mohli
prípadne tieto predložené pozmeňovacie
návrhy modifikovať. Ja som presvedčený,
že niektoré návrhy sú tu také,
ktoré by boli prijateľné pre veľkú
väčšinu poslancov, možnože v určitej
upravenej, modifikovanej podobe. Keď nebude mať poslanec,
ktorý návrh podal, alebo jeho kolega, ktorý
ho chce upraviť, možnosť túto úpravu
predniesť, tak sa tento celkom dobrý návrh
zamietne a stane sa to predmetom možno aj neprijatia celého
zákona.
Z toho dôvodu dávam procedurálny návrh
prerušiť rozpravu dovtedy, kým budú mať
poslanci všetky prednesené pozmeňovacie návrhy,
a potom ju obnoviť, ale už v podstate len k týmto
pozmeňovacím návrhom, aj keď sa to,
samozrejme, prikázať nedá. Prosím, aby
ste to chápali ako môj procedurálny návrh
na prerušenie rozpravy do doby, keď budú mať
poslanci všetky pozmeňovacie návrhy k dispozícii.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Je to v podstatě třetí procedurální
návrh podobného charakteru. Konstatuji, že
nejsme usnášeníschopni, čili nemohu
dát hlasovat o tomto procedurálním návrhu.
V podstatě sdílím vaše stanovisko, jak
jsem naznačil, znovu naznačuji, že hodlám
ještě nějakou dobu nechat pokračovat
rozpravu, aby se mohli vyslovit, jak jste také říkal,
případně lidé, kteří
mají další pozměňovací
návrhy, přičemž pak bych rozpravu neukončoval,
nýbrž jenom přerušil, stejně jako
schůzi, a mohla by rozprava pokračovat ještě
příští den. Domnívám se,
že jsme v rámci usnesení, které jsme
schválili, povinni se snažit vyčerpat ještě
stávající písemné přihlášky,
které tu některé leží už
od dopoledne. Paní Freiová s technickou poznámkou.