Úterý 29. září 1992

Poslanec SL M. Zeman: Pane předsedající, pokud bylo usneseno, že se bude pokračovat po dvacáté hodině v jednání, chtěl bych konstatovat, že toto usnesení bylo splněno formálně už ve 20.01 hodin. Je 21.27 hodin. Chtěl bych vás upozornit, že je zcela ve vaší pravomoci jako předsedajícího této schůze jednání přerušit. K tomu nepotřebujete kvorum.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ano, máte pravdu, pane kolego, ale součástí usnesení také bylo, že se bude pokračovat až do ukončení rozpravy, respektive, že dnes bude rozprava pokračovat až do svého dovršení. Ještě se hlásí kolega Indruch.

Poslanec SL L. Indruch: Myslím, pane předsedající, že řízení dnešní společné schůze je z vaší strany i od vašich kolegů jasně účelové. Když vezmu sebe - vstával jsem v půl čtvrté, abych byl ráno zde v parlamentě. Jestliže projednáváme tak vážný zákon, je třeba k tomu dát takový prostor, v takovém denním čase, ne o půlnoci nebo před půlnocí, s jediným záměrem - ať se opozice "vykecá". Myslím, že to není v žádném případě seriózní postoj vládnoucí strany, která chce i po opozici, aby se aktivně postavila k návrhu zákona o způsobu zániku federace.

Překvapil mne návrh SDĽ, ale myslím, že to je z jejich strany rozumné, já to chápu. Proč to takto účelově, mermomocí táhnout třeba i do jedné hodiny. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Dovoluji si jen upozornit, že v podstatě této tématice na žádost opozice byly věnovány dva dny mimořádného, tedy třetího společného zasedání. Myslím si, že byl dostatek času, aby zazněly názory všeho druhu, a že tedy vládní strany podpořily zasedání, zúčastnily se ho. Nijak se nebránily podrobné diskusi.

Poslanec SN A. Rajnič: Pán predsedajúci! Domnievam sa - a pokiaľ to tak nie je, potom treba vytiahnuť záznam - že bolo dohodnuté, že budeme pokračovať v rozprave po dvadsiatej hodine, ale nebola tam striktne formulovaná podmienka, že až do ukončenia rozpravy.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Domnívám se, že máte pravdu v tom smyslu, že nebylo řečeno, že musí být rozprava ukončena dnes. To se říci nedá, protože do rozpravy se má možnost a právo přihlásit kdokoli. V každém případě jsem výslovně říkal, a myslel jsem, že se budeme snažit rozpravu dokončit ještě dnes. O tom jsme hlasovali.

Paní kolegyně Bellušová, technická poznámka.

Poslankyně SN E. Bellušová: Pán predsedajúci! Prepáčte mi, kým poviem pár slov, zaujímalo by ma, koľko je ešte prihlásených do diskusie. (Předsedající místopředseda FS V. Benda: Šest.) Ďakujem. Takže si myslím, že by sme boli schopní rozpravu ukončiť ešte dnes, kým pôjde metro. Kým snáď nie, je to treba zvážiť, alebo nech tak urobia tí, ktorí sa ešte chcú prihlásiť do rozpravy, pretože si nemyslím, že pracovníci Kanceláriee FZ budú schopní na naše požiadanie v priebehu piatich minút zariadiť všetko, čo si my prajeme.

Osobne si myslím, že by sme mali byť nie dochvíľni, ale ohľaduplní, racionálni a konať tak, ako sa patrí na tento zákonodarný zbor.

Poslanec SL J. Lhotka: Měl bych také připomínku za SPR-RSČ, aby jednání bylo přerušeno do zítřejšího dne, protože nám bylo sděleno, že "Kantůrkova televize" z důvodu technické poruchy nemůže zajistit přenos, aby také lidi jednou viděli, co se zde povídá. Myslím, že těch přihlášených by bylo potom ještě více, než je teď, protože by poznali nutnost obeznámit širokou veřejnost, sdělovacími prostředky, jakými je televize, celý národ Československa.

Myslím, že by to mělo být bráno v úvahu, protože televize má sloužit potřebám poslanců FS, a ne blokovat takovéto věci nesmyslným výrokem, že technika selhala. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Prosím, ještě další technická poznámka.

Poslanec SL E. Kříž: Televize nemá co sloužit potřebám poslanců. To za prvé.

Za druhé. Myslím si, že to stačilo jako prosba Federálního shromáždění, aby tady televize byla. Televize je svébytný útvar, má se snažit o objektivní informovanost, a ne být služkou Federálního shromáždění.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ještě technická.

Poslanec SL S. Grohmann: Som veľmi negatívne prekvapený v tom zmysle, že istá časť poslancov odsúhlasila program; to, čo sa tu prerokováva, ich nezaujíma a možná väčšina tých, ktorí boli proti tomu, aby sa rokovalo po ôsmej (sú tu skutočne ľudia, ktorí od včasných ranných hodín cestujú a majú aj svoje iné problémy, povedzme zdravotné, častokrát ide o vážnejšie veci), tak tí sú tu z tohto hľadiska nútení sedieť, nútiť sa k pozornosti, sledovať a vyvodzovať z toho vlastné názory pre hlasovanie.

Pokiaľ ide o tú televíziu, myslím, že to tak úplne nie je, pretože veľmi často tam vidíme všelijaké zábery, ako sa naháňajú rôzne pochybné živly a ako sa robia poriadky, ale keď sa robí poriadok s republikou a diskutuje sa o tých závažných otázkach, je zaujímavé, že to televíziu akosi neinteresuje a nemá záujem vôbec byť pri tom. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Vážení kolegové, na žádost někoho z auditoria přečtu protokol o hlasování. Je to dokonce ještě mnohem ostřeji formulováno, než jsem se domníval. Dále vám předkládám jako předsedající procedurální návrh, abychom se rozhodli prodloužit ten dvacetihodinový limit a abychom pokračovali v této rozpravě, až do jejího ukončení i po dvacáté hodině. Takto byl předložen návrh, po hlasování jsem konstatoval ... atd. Konstatuji, že obě sněmovny návrh přijaly. Rozprava tedy bude pokračovat i po dvacáté hodině, až do ukončení rozpravy. Čili, hlasovali jsme zcela jednoznačně na toto téma.

Domnívám se, že nás tedy hodina neospravedlňuje k tomu, abychom v tuto chvíli rozpravu ukončovali.

Hlásí se tam poslanec Kádner.

Poslanec SN T. Kádner: Pane předsedo, dámy a pánové, domnívám se, že už hodinu a půl se zde bavíme o tom, zda budeme, či nebudeme pokračovat. Jak tady zaznělo, je přihlášeno šest poslanců, teď je jich možná už více. Při desetiminutovém limitu už by ty jejich připomínky určitě zazněly.

Velmi bych vás prosil, šetřte časem svým i časem ostatních. Věnujme se práci, věnujme se projednávání a diskusním příspěvkům, a nezdržujme neustále technickými poznámkami. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ještě se hlásí s technickou poznámkou kolega Olej.

Poslanec SN J. Olej: Pán predseda, keď bola otvorená hneď na začiatku rozprava, predsedajúci na základe vlastného rozhodnutia urobil prestávku na obed.

Poprosil by som vás, aby ste na základe vlastného rozhodnutia urobili prestávku na oddych a spánok. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: V tuto chvíli bylo v rozporu s naším usnesením. (Smích, rozruch v sále.)

Prosím, pane kolego.

Poslanec SN Ľ. Zámiška: Ak dovolíte, pán predseda, rád by som - pokiaľ máte obavu, že by to zajtra bolo skomplikované televíznym prenosom - rád by som zdôraznil, že sú futbaly a prenosové vozy budú niekde úplne inde...

Tým by som sa pripojil k tomu, aby sme dnes túto rozpravu ukončili.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: V této souvislosti jsem jaksi problém televizního přenosu vůbec nevnímal, ale opakuji, že podle našeho usnesení budeme ještě nějakou dobu pokračovat v rozpravě. Uuvidíme, jak se situace vyvine.

Prosím v každém případě poslance Najbrta, aby se ujal slova.

Poslanec SL J. Najbrt: Pane předsedající, dámy a pánové, směr a cíl můj a směr a cíl, o nichž jednám se svými voliči, jsou svoboda a prosperita. Občan a volič má zájem na svém státě, ale to hlavní, co je jeho zájmem je, aby ta věc veřejná, republika, mu vytvářela prostředí, v němž může svobodně žít a dosáhnout prosperity. To, v čem žijí naši občané, je něco trošku jiného. Je spousta problémů, spousta nejistoty, kam se podíváme - průmysl, zemědělství, soudnictví, školství, zdravotnictví, spoje a potom životní prostředí, vlastnické vztahy, mezilidské vztahy.

Jde převážně o tíživé dědictví minulých čtyřiceti let. Toto dědictví je společné pro nás i pro země kolem nás. Pro české země, pro Slovensko a pro mnoho dalších postkomunistických zemí. Hledat řešení je naléhavý úkol, a o to dnes jde.

V nedávné době se slovenskému národu otevřela možnost, aby ústy svých zvolených představitelů se přihlásil k právu na sebeurčení, samostatnost a suverenitu.

poslanec Najbrt

Při tom mezi našimi zeměmi jsou bohaté a pestré vztahy, zejména hospodářské, ale také rodinné a osobní. A je v tom spousta emocí a spousta citů. Tím se otevírá další problém: Jak naplnit národní svébytnost a přitom udržet dobré vztahy. Předchozí česká a slovenská reprezentace hledala řešení v rámci společné federace, v rámci federace, kde vzájemné vztahy jsou komplexní a těsně provázané. Touto cestou jsme za dva roky nikam nepokročili. Podobného druhu je i umělá konstrukce

Česko-Slovenské Unie. Existuje jiné řešení. Vzít vážně vznik dvou svrchovaných států: Republiky Slovenské a Republiky České; a živé svazky a vztahy zakotvit v jednotlivých smlouvách, tím umožnit v této oblasti přirozený vývoj. Řešení to není ideální, ale je reálné.

V nynějším stavu již ani toto řešení není prosto rizik známých z jiných postkomunistických zemí. Po čtyřiceti dvou letech rizika nejsou zanedbatelná a stále rostou. Vládní návrh ústavního zákona o způsobu zániku ČSFR, tisk 72, připravuje možnosti omezit rizika. Je to jeden důležitý krok od rizika ke stabilitě. Další kroky vyžaduje a umožňuje. Já pro něj budu hlasovat. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Najbrtovi, slovo má pan poslanec Malíř, připraví se pan poslanec Trnkócy.

Poslanec SN D. Malíř: Pane předsedající, dámy a pánové, pro ty z vás, pokud jste snad zapomněli, tak tady mám dopis od poslanců ČNR za SPR-RSČ. Jelikož jsem ho v prvním vystoupení neměl možnost dočíst celý, dovolte mi, abych jej tedy dočetl a ještě potom řekl pár slov, pokud mi čas vyjde. Takže dovolte, abych pokračoval. Pro některé z vás bych rád upozornil, že zde neříkám nebo nečtu vlastní názory, nýbrž pouze cituji obsah dopisu. Takže dovolte, abych pokračoval:

"Na rozpadu Československa pracoval Havlův kabinet také tím, že se přičinil o omezení zbrojní výroby na Slovensku, což mělo za následek růst vysoké nezaměstnanosti a umožnění vstoupit na trh jiným zemím. Rovněž jmenování pana Mečiara do funkce předsedy slovenské vlády a potom jeho diskreditace odvoláním, řízené z Pražského hradu, vznesla rozpaky a značnou nenávist vůči Čechům.

Také provokace s účastí na demonstraci v Bratislavě tehdejším prezidentem Václavem Havlem, Václavem Klausem a dalšími představiteli z Prahy nepřispěla k jednotě Československa.

Republikánská strana zpracovala již před dvěma lety československou ústavu na principech jednoty celého státu národů a národnostních menšin tak, aby vydržela alespoň sto roků a nemusela se při každé změně vlády přepracovávat. Na jejím základě se teprve mohou tvořit zákony a nikoliv naopak, jak je tomu nyní. Ty ústavy, které jsou nyní předkládány jinými politickými stranami, mají každá něco převzatého z naší ústavy; pokud se tyto návrhy dají dohromady, pak se opět prokáže pravda nás, republikánů.

Nedopusťte, prosím, žádné návrhy postkomunistů, jak tomu bylo v případě ing. Kristkové a dále Procházky, Sokola a jiných.

Dále navrhuji, aby byla ustavena vyšetřující komise politických stran, která nebude mít zastoupení koalice ODS-KDS, a to za účelem zjištění příčin zavinění nebo viny na současné situaci v Československu, to jest blížícího se rozpadu státu a jeho hluboké hospodářské krize. Vyšetřování by mělo být zaměřeno na přímé účastníky řízení státu, minulé vlády - a to Václava Havla, Václava Klause, Petra Pitharta, Jiřího Kantůrka a dalších, kteří byli za minulé volební období přímo odpovědni za stávající situaci v Československu nebo se na tomto podíleli. O výsledku šetření doporučuji vypracovat protokol, o kterém budou vyrozuměni poslanci obou národních rad, a také po projednání zveřejnit viníky ve sdělovacích prostředích.

Děkuji předem za pochopení a zveřejnění. Podepsán poslanec ČNR Oldřich Vrcha."

Tolik tedy k tomuto dopisu. A nyní ještě, jelikož mi zbývá trochu času, dovolte, abych se zastavil u několika bodů.

Přiznávám se, že již s rostoucí nelibostí sleduji vystoupení některých poslanců z vládní koalice, kteří jakoukoliv činnost opozičních stran se snaží umlčet velice prostým a jednoduchým důvodem, jedinou argumentací: Kdo jde proti nám, je levičák. Myslím si, že takovéto zlehčování situace nebo zlehčování připomínek opozičních stran ....

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane kolego, hovoříte od věci, jednáme o návrhu zákona o způsobech zániku federace.

Poslanec SN D. Malíř: Dobře. Vynechám tento bod, abych snad náhodou neodbíhal od věci.

Já se, vážené dámy a pánové, domnívám, že zde během dnešní společné schůze i ze strany pana předsedajícího a jeho kolegů dochází k situaci, kdy jsme právě ze strany těchto kolegů tlačeni k tomu, abychom už co nejdříve ukončili rozpravu na toto téma, a pokud možno i odhlasovali přijetí navrhovaného vládního zákona.

Rovněž tak musím vznést vážné výhrady proti některým vystoupením pánů kolegů, obzvláště z ODS-KDS, kteří bohužel se nepříčili zajít již tak daleko a nerozpakovali se osočovat zde přítomné hosty na galerii. Domnívám se, že právo na vyjádření se má každý z nás, bez ohledu na to, zda je poslancem Federálního shromáždění nebo je občanem tohoto státu. (Potlesk.)

Jestliže se vládní koalice, obzvláště ta strana, která má ve svém názvu "demokratická", domnívá, že může jednat s představiteli jiných politických stran takovým způsobem, jakým to probíhá nyní, pak se na mne, vážené dámy a pánové, nezlobte, ale v žádném případě zde nemůžeme hovořit o demokracii.

Uvědomte si, pánové z vládnoucích koaličních stran i ze slovenské strany HZDS, že bez ohledu na výsledky letošních voleb, ať už se snažíte to argumentovat nebo vysvětlovat a hájit se jakkoliv, skutečnost je taková, že ani výsledky letošních voleb vás neopravňovaly k tomu, abyste se jakýmkoliv způsobem přičinili o rozbití našeho společného státu.

Již na předcházející společné schůzi jsem to jednou říkal, nerad se opakuji, ale musím to zde znovu zopakovat. Podle mého názoru, a nejen mého názoru, skutečnou příčinou toho, proč dnes projednáváme vládní návrh zákona o způsobu rozdělení federace a proč jsme zde i na předešlé schůzi projednávali otázku státoprávního uspořádání, nejsou ani tak v nějaké hlubší neshody mezi našimi národy, nýbrž příčina je pouze jediná a to základní. Znovu to tak opakuji, ač tak činím nerad: Ekonomická reforma prováděná V. Klausem se projevila jako naprosté fiasko. (Potlesk.) To, že slovenská strana odmítla již na začátku se na tomto ekonomickém hazardu jakýmkoliv způsobem podílet, je docela přirozené. Bohužel, veškerá jednání od počátku se vedla ve stylu, kdy byl předložen slovenské straně návrh: Buď bude federace taková jaká je, anebo se rozejdeme. Znovu opakuji, že i bez ohledu na výsledky letošních voleb nikdo na takový způsob jednání, žádná z politických stran zastoupených v parlamentu nemá právo ani mandát. (Potlesk.)

(posl. Malíř)

Já se domnívám, vážené dámy a pánové, a zcela oprávněně, že nejlepším řešením by bylo vyslovit nedůvěru vládě, neboť politika vládnoucích stran nesměřuje ku prospěchu této země, ani ku prospěchu té nebo oné republiky, nýbrž vede k absolutnímu zániku československého státu. To, že tato politika bude mít i hluboký morální a ekonomický dopad na její občany, je pochopitelné.

Proto navrhuji a vyzývám všechny kolegy, kteří jsou ochotni souhlasit s mými názory, zvažme, prosím, velice dobře závažnost situace, uvědomme si, jaké riziko ....

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Upozorňuji, pane kolego, že váš čas se chýlí ke konci.

Poslanec SN D. Malíř: Už se budu snažit končit. Uvědomme si, prosím, jaké následky to může mít pro tuto zemi, pro naše občany a nedopusťme, vážené dámy a pánové, aby o více jak patnácti miliónech občanů jednoho státu rozhodovala hrstka nepodařených politiků.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Kolega Krejsa se hlásí s technickou poznámkou.

Poslanec SN J. Krejsa: Pane předsedající, já se připojím k návrhům, které tady už zazněly a vzhledem k některým závažným okolnostem, jež se projevily v projevech předřečníků, žádám jako místopředseda poslaneckého klubu republikánů přerušit rozpravu do zítřka, abychom se mohli podle jednacího řádu § 24 odst. 3 poradit a předložit sněmovně své stanovisko k pozměňovacím návrhům. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ano, beru vaši žádost na vědomí. Kolega Svoboda.

Poslanec SL V. Svoboda: Pane předsedo, moje technická poznámka se týká vašeho vystoupení nebo citace vašeho výroku při hlasování o pokračování schůze po dvacáté hodině. Prosím, opravte mě, jestli se mýlím, ale vy jste řekl, že se hlasovalo o tom, že bude schůze pokračovat po dvacáté hodině a potom, po hlasování, jste komentoval, že budeme pokračovat až do ukončení. Chci obrátit pozornost na to, že bereme za základ váš komentář po hlasování, a že neexistují žádné důvody - a nejste vázán žádným usnesením k tomuto, řekněme, procedurálnímu martyriu.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane kolego, vy žertujete, já jsem ty papíry zase nechal odnést zpět, já jsem citoval dvě místa, jednak místo, kde předkládám svůj návrh, a kde se hovořilo o pokračování rozpravy až do ukončení, a potom místo, kde jsem konstatoval, co jsme si odhlasovali. Bylo to tak na obou místech a obě místa jsem citoval. Další vystoupí v rozpravě poslanec Trnkócy. Prosím, technická poznámka.

Poslanec SL J. Liška: Já bych chtěl využít možnosti vyjádření vlastního názoru, jak mě tady vybídl v podstatě kolega Malíř. Pane kolego Malíři, jsem velice nespokojen s vaším vystoupením.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Prosím kolegu Trnkócyho, aby se ujal slova a připraví se pan poslanec Lhotka. Ještě technická poznámka, pan místopředseda Stank.

Místopředseda FS J. Stank: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie! Domnievam sa, že by sme nemuseli pokračovať tým spôsobom, že sa budeme snažiť rôznymi quasi obštrukciami predlžovať rozpravu. Každý z nás cíti, že si potrebuje prečítať návrhy, predovšetkým pozmeňovacie návrhy, ktoré zazneli v rozprave a na základe toho eventuálne dať nové námety, prípadne upraviť tieto návrhy, ktoré tu zazneli, dať k nim pozmeňovacie návrhy a podobne. Z toho dôvodu si myslím - a aj ja sa domnievam - že je to v záujme prijatia tohto zákona, takže z toho dôvodu navrhujem, aj keď som pôvodne sám osobne nemal tento názor, ale navrhujem, aby sme rozpravu prerušili, respektíve takto : Navrhujem, aby všetci, ktorí majú ešte návrhy na úpravu zákona alebo na doplnenie zákona, aby ich predložili, aby sa mohli dostať do počítača a aby sa mohli zajtra rozmnožiť pre všetkých a rozdať všetkým poslancom. Až sa toto stane, mali by sme pokračovať, alebo by mali mať poslanci možnosť pokračovať v rozprave, aby na základe dohôd jednotlivých politických klubov mohli prípadne tieto predložené pozmeňovacie návrhy modifikovať. Ja som presvedčený, že niektoré návrhy sú tu také, ktoré by boli prijateľné pre veľkú väčšinu poslancov, možnože v určitej upravenej, modifikovanej podobe. Keď nebude mať poslanec, ktorý návrh podal, alebo jeho kolega, ktorý ho chce upraviť, možnosť túto úpravu predniesť, tak sa tento celkom dobrý návrh zamietne a stane sa to predmetom možno aj neprijatia celého zákona.

Z toho dôvodu dávam procedurálny návrh prerušiť rozpravu dovtedy, kým budú mať poslanci všetky prednesené pozmeňovacie návrhy, a potom ju obnoviť, ale už v podstate len k týmto pozmeňovacím návrhom, aj keď sa to, samozrejme, prikázať nedá. Prosím, aby ste to chápali ako môj procedurálny návrh na prerušenie rozpravy do doby, keď budú mať poslanci všetky pozmeňovacie návrhy k dispozícii. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Je to v podstatě třetí procedurální návrh podobného charakteru. Konstatuji, že nejsme usnášeníschopni, čili nemohu dát hlasovat o tomto procedurálním návrhu. V podstatě sdílím vaše stanovisko, jak jsem naznačil, znovu naznačuji, že hodlám ještě nějakou dobu nechat pokračovat rozpravu, aby se mohli vyslovit, jak jste také říkal, případně lidé, kteří mají další pozměňovací návrhy, přičemž pak bych rozpravu neukončoval, nýbrž jenom přerušil, stejně jako schůzi, a mohla by rozprava pokračovat ještě příští den. Domnívám se, že jsme v rámci usnesení, které jsme schválili, povinni se snažit vyčerpat ještě stávající písemné přihlášky, které tu některé leží už od dopoledne. Paní Freiová s technickou poznámkou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP