Úterý 22. září 1992

Bola tu citovaná veta z vyhlásenia pána premiéra: Vláda má rokovať tak, aby návrat k fungujúcej federácii bol možný. Položím niekoľko otázok. Bola tu niekedy fungujúca federácia? Existovala niekedy vôbec na svete fungujúca federácia viacerých štátov alebo viacerých národov? K čomu teda má byť návrat? To sa celkom vážne pýtam. (Hlas z pléna: To nemyslíte vážně.) Myslím to smrteľne vážne. Pokiaľ som dobre počul, tak aj takzvaná federalistická opozícia priznala, že tento štát, jeho forma, sa prežila. Spomenulo to viac rečníkov. Máte obavy, čo bude čakať Slovensko v jeho geopolitickom priestore. Som rád, že sa tu priznalo, že sú tu dva celkom rozdielne geopolitické priestory. Poviem len toľko: Nechajte to riešiť nás, Slovákov, a nepleťte sa nám do toho.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Doktor Masopust má technickou poznámku.

Poslanec SN Z. Masopust: Dámy a pánové, opět nebudu polemizovat s meritem věci, ale pokud někdo zpochybňuje, že na světě existují fungující federace, pak bych ho poprosil, aby vystrčil nos kousek za humna. Jinak by takovou větu nemohl v současném světě pronést. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. Pane poslanče, zdá se, že se konečně můžete ujmout slova.

Poslanec SL M. Hajník: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění. Snad nikdo z řečníků opozice neopomněl ve svém diskusním příspěvku zdůraznit potřebu a legitimitu lidového referenda ve věci zásadního rozhodnutí o způsobu transformace a podobě budoucího státoprávního uspořádání historických zemí Koruny české a Slovenska. Přitom málokdo - s výjimkou poslance profesora Horáka - smysluplnou otázku, která by měla být v referendu položena, předložil v podobě návrhu, o kterém by měla tato společná schůze hlasovat, aby nakonec sloužil jako jeden z podkladů budoucího projednávání na společné schůzi, zda referendum ano, či ne.

Profesor Horák pak analyzoval další možnost vývoje v případě, kdy prostá většina občanů České a Slovenské republiky vysloví své ano, pokud by otázka zněla: Jsem pro rozdělení ČSFR na dva samostatné státy s mezinárodně právní subjektivitou, vlastní zahraniční politikou a vlastní obranou.

Poněkud méně mne již uspokojila prognóza dalšího vývoje vyslovená profesorem Horákem pro případ, kdy prostá většina občanů vysloví ne. Setrvávání současného stavu, kdy všichni společně doplácíme na nedokonalou podobu převodu kompetencí na republiky a zdržovací taktiku jednání některých politických stran, se mi však v žádném případě nelíbí, není to stav prospěšný nám všem a začínáme na tento stav stále větší měrou doplácet, viz naposledy asociační dohody, které v uplynulém týdnu projednalo Evropské společenství jen s Polskem a Maďarskem.

Někteří poslanci slovenských opozičních stran se netají tím, že by jim přesně ten stav, kdy budou ještě více delimitovány kompetence řízení státu z federace na republiky, vyhovoval, byl zakonzervován s výhodou celní unie a společné obrany, a dále by už nebylo důvodu o dalším státoprávním uspořádání jednat. Bylo řečeno z více úst, že se poslanci ODS referenda bojí. Ne, nebojí. V otázce referenda by však měl být obsažen nejen problém jako takový. Měla by obsahovat názor, který voliči přijali, když se k formě státoprávního uspořádání vyjadřovali, k volebním programům všech stran, ať už jsou to strany koaliční v republikách, koaliční z rozumu ve federální vládě a v tomto Federálním shromáždění, ať už jsou to strany opoziční. Měla by obsahovat i skutečnost, že od červnových voleb byla vyhlášena Slovenskou národní radou svrchovanost Slovenska a předseda slovenské vlády a předseda SNR podepsali slovenskou ústavu přijatou ústavodárnou většinou Slovenské národní rady.

Dále by otázka měla naznačit odpověď na řešení situace, kdy většina oprávněných voličů, kteří se referenda účastní, odpoví: Ne, nejsem pro rozdělení ČSFR na dva samostatné státy. Asi nikdo z nás si nepřeje, aby potom dál pokračovaly impotentní diskuse a jednání, viz Trenčianské Teplice, Milovy, Papierničky, jak jsme toho byli svědky v uplynulém období.

Proto předkládám do usnesení z dnešní schůze návrh na otázku pro referendum ke státoprávnímu uspořádání, o kterém bychom měli hlasovat, otázku přijatelnou pro českou i slovenskou stranu, koaliční i opoziční strany v tomto složení Federálního shromáždění, České národní rady a Slovenské národní rady. Domnívám se, že moje otázka by splňovala i podmínky případně ratifikačního referenda současně, v každém případě však potvrdí vývoj na politické scéně v ČSFR od červnových parlamentních voleb.

Moje otázka pro referendeum zní: Moje vlast je Československo. Jako vlastenec jsem hrdý na úspěchy Československa ve světě. Jsem hrdý na ocenění československých umělců a sportovců, jsem hrdý, když vidím vlát při oficiálních příležitostech československou vlajku a když slyším hrát československou státní hymnu.

Ke svému pocitu vlastence a hrdosti na československou vlajku, československou státní hymnu a československého prezidenta nepotřebuji samostatnou českou (slovenskou) vládu, samostatnou slovenskou, případně českou ústavu, samostatnou českou (slovenskou) státní vlajku, nepotřebuji uznání mezinárodní svrchovanosti a suverenity České, případně Slovenské republiky, nepotřebuji provádění samostatné české, případně slovenské zahraniční politiky. Ano - ne.

Domnívám se, že tato otázka je jednoznačná a každý občan, volič České a Slovenské Federativní Republiky i poslanec volený jako československý občan do tohoto slovutného tříkomorového parlamentu odpoví podle toho, jak se cítí být na podzim roku 1992 československým vlastencem. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Slovo má poslanec Sládek, připraví se znovu poslanec Malíř.

Poslanec SL M. Sládek: Dámy a pánové, dovolte mi, abych nyní vystoupil k problémům spojeným se státoprávním uspořádáním. Sice si myslím, že v minulém vystoupení jsem se taktéž věnoval tomuto problému, bohužel, bylo mi předsedajícím odebráno slovo. Ono totiž posuzovat, co je nebo není k věci, víte sami, že je vždycky dost subjektivní i na úrovni například pedagogiky, takže nevím, kde bere ...

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane poslanče, pedagogicko-psychologické úvahy nesouvisejí se státoprávním uspořádáním. Kromě toho jsem vás upozornil, že máte právo vznést námitku proti mému rozhodnutí, o kterém by sněmovna rozhodla hlasováním. Používám tedy stejného ustanovení jako minule a poprvé vás napomínám, abyste se držel věci.

Poslanec SL M. Sládek: Já jenom jsem chtěl to odebrání slova.

Takže abych navázal, protože doufám, že to není od věci, když mohu konstatovat, že je tady podstatně více poslanců než předtím, abych navázal, aby se neztratila ta kontinuita, ta nit. Jelikož tady mnozí poslanci nebyli, tak na jejich přání se vracím. (Smích.) Cituji: "Jelikož vláda zde neustále uvádí různé důvody pro to, proč nemůže předložit analýzu negativních důsledků rozpadu České a Slovenské Federativní Republiky, dovolte mi, abych doložil přesně pravý opak, že totiž vláda má ze svých jednotlivých složek dostatek podkladů pro to, aby mohla alespoň přibližně specifikovat dopady, které by měl rozpad České a Slovenské Federativní Republiky."

Čili dovolte mi citovat z materiálu, který rekapituluje symptomy rozpadu a soustřeďuje se na charakterizování hlavních směrů ohrožení českých a slovenských zájmů, poškození mezinárodního postavení státního subjektu, který je zastupuje, respektive subjektů, které by je měly zastupovat v budoucnu, jakož i příslušnými souvislostmi.

Jsou zcela jednoznačně už dnes zachyceny příznaky oslabení mezinárodního postavení České a Slovenské Federativní Republiky, které zřetelně souvisejí s možností jejího zániku, jak je dokumentují jednotlivé podklady zpracované pro tuto zprávu. Abych to uvedl v bodech: Omezení stykové činnosti, patrné odkládání nebo rušení připravovaných oficiálních návštěv, omezování diplomatického zastoupení v České a Slovenské Federativní Republice, odklad či zastavení jednání o mezinárodních smlouvách, zpomalení přílivu investic do České a Slovenské Federativní Republiky a jiná omezení hospodářské spolupráce či pomoci, velmi nepříznivá publicita a dále nepříznivé prognózy uplatňování českých a slovenských zájmů v mezinárodním prostředí.

Tak za prvé: Nejistota stran vývoje v prostoru dnešního Československa, jeho dopadu na mezinárodní společenství a situaci v něm. Okamžitým odrazem této nejistoty je útlum mezinárodně politické stykové aktivity, zejména s dlouhodobějším zacílením.

Nejistotou vyvolaný pokles funkčnosti federace v mezinárodním společenství není kompenzován orientací mezinárodního společenství na kontakty s národními subjekty. Náznaky kolapsu komunikace České a Slovenské Federativní Republiky se zatím ještě příliš neprojevily, protože federální zahraniční služba zatím funguje. Zatím.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane kolego, dovoluji si upozornit, že již po dvě minuty doslova opakujete věci, které jste zde pronesl. Domnívám se, že ani toto počínání není příspěvkem k věci. Nemůžete podvakrát pronášet tentýž projev.

Poslanec SL M. Sládek: Pane předsedající, mohu si dovolit technickou poznámku? Můžete mi konstatovat článek jednacího řádu Federálního shromáždění, který by zakazoval opakování některých velmi důležitých pasáží, o kterých jsem přesvědčen, že jsou důležité, aby je poslanci Federálního shromáždění slyšeli? Bohužel, musím konstatovat, že tady polovina poslanců skutečně nebyla, takže to je opakování takřka k novému publiku. Pokud mi budete citovat nějaký článek jednacího řádu, prosím, cítím se vázán jednacím řádem Federálního shromáždění a jsem ochoten vám vyhovět. V opačném případě bych vás prosil, hovořím k věci, takže abyste do mé řeči z pozice předsedajícího schůze nezasahoval. Ruší mi to inspiraci.

Abych nebyl k vám nezdvořilý, počkám, zda mi budete citovat ten článek.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ustanovení se týká jedině toho, že máte hovořit k projednávané věci a pokud se od ní odchylujete, předsedající má poslance upozornit a pak mu odejmout slovo. Já se domnívám, že opakování delších pasáží nebo opakování téhož projevu je odchylování se od projednávané věci. To byste si mohl vzít desetiřádkový text a stokrát dokolečka ho přečíst. To je typický filibuster. Domnívám se, že mám právo v takovém případě rozhodnout, jak rozhodnu. A opakuji: Vy máte právo proti mému rozhodnutí vzít v potaz sněmovny a sněmovny rozhodnou, jestli jsem rozhodl právem, nebo nikoli.

Poslanec SL M. Sládek: Vy tady vykládáte domněnky, že vy se domníváte, že ten článek obsahuje to nebo ono. Tam to není specifikováno. Já si myslím, že tady by klidně mohl zasednout ústavně-právní výbor a posoudit, zda jednací řád dostatečně specifikuje tuto otázku. Podle mého názoru, podle mé domněnky ne.

To je principiální otázka. Nelze vycházet z domněnek. Lze vycházet z jednacího řádu, a tam nic o opakování není řečeno.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane kolego, já vás upozorňuji na § 23 odst. 3 jednacího řádu, kde se mluví o námitce proti odejmutí slova, kde rozhodne sněmovna bez rozpravy hlasováním. Žádný ústavně-právní výbor nepotřebuje zasedat, ani poslanci se nebudou vyjadřovat, nýbrž odejmu-li vám slovo, a vznesete-li námitku, dám hlasovat o vaší námitce.

Poslanec SL M. Sládek: Ale, pane předsedo, vy jste mi neodňal slovo na základě toho, že jsem se odchýlil od tématu, ale vy mně můžete odejmout slovo pokud se odchýlím od tématu, a potom se o tom rozhoduje, ale vy mne napomínáte, že hovořím k tématu.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Teď vás prosím, abyste hovořil k tématu, jinak bych musel svého práva využít.

Poslanec SL M. Sládek: Pokračuji a hovořím k tématu, nic jiného tady samozřejmě nedělám.

Za druhé: Obrat v hodnocení Československa je podstatným odrazem projevů vůle významných politických subjektů federaci rozpustit, hodnocení prezentované zúčastněnými činiteli. Jako důvod rozdělení je mezinárodními partnery bráno jako důvod k přehodnocení dosavadních úvah o úloze Československa ve středoevropském a širším prostoru a současných komplexních transformačních procesech.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane poslanče, odnímám vám slovo. Po napomenutí pokračujete v přednášení stejné řeči. Táži se vás, vznášíte-li námitku proti tomuto rozhodnutí?

Poslanec SL M. Sládek: Mám zcela technickou poznámku, aby bylo lze zkontrolovat, zda opakuji to stejné. Prosil bych zkontrolovat stenografický zápis mého vystoupení před dvěma hodinami. Jinak se to nedá poslouchat.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ptám se, jestli vznášíte námitku, jinak jsem vám zatím neudělil slovo k faktické poznámce. Máte právo na námitku, tak se táži, jestli svého práva využíváte.

Poslanec SL M. Sládek: Tady jde o to, že vy porušujete jednací řád, protože tam je řečeno pouze tehdy, jestliže se odchyluje od tématu.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane kolego, vaše slovo bylo odňato. Námitku jste nevznesl. Slovo má pan poslanec Malíř. S technickou poznámkou se hlásí poslanec Mečl.

Poslanec SL J. Mečl: Už jste, pane předsedo, rozhodl, ale podle mého názoru jednací řád skutečně zabraňuje pouze tomu, aby řečník, poslanec se opakoval, aby se uchyloval od tématu. Jinak jednací řád samozřejmě nevylučuje zcela i obstrukce ve Federálním shromáždění. Obstrukce ve Federálním shromáždění se dějí nejrůznějším způsobem včetně odchodu ze zasedací síně. Myslím, že takto extenzívně vyložit jednací řád, ať už se jedná o poslance Sládka nebo kohokoliv, je asi nepřípustné, mimo jiné za situace, kdy sněmovny o námitce, ať už byla, nebo nebyla, o vašem rozhodnutí nemohou rozhodovat.

Podle mého názoru to, co je v jednacím řádu poslancům zakázáno, je zakázáno, co je jim dovoleno, je dovoleno, a nelze asi vykládat jakýmikoliv analogiemi povinnosti poslanců šířeji, než v zákonu o jednacím řádu jsou - a málo platné tam opakování není. Tento pojem, že poslanec nesmí opakovat svůj projev, v jednacím řádu není. Jestli jsme to tam tenkrát nedali, udělali jsme chybu, to je jiná věc, ale prostě si, víte sám, pane předsedo, známe se i z ústavně-právních výborů, nelze vymyslet, co v zákoně není, když formulujete určité rozhodnutí, protože vaše rozhodnutí bohužel nemá oporu v zákoně o jednacím řádu.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane profesore, já s vámi souhlasím přinejmenším v tom, že rozhodnutí bylo extenzívní. Ono i okamžité přihlášení pana doktora Sládka do rozpravy po odejmutí slova je z hlediska jednacího řádu také sporné. Není tam jasné, jestli odejmutí slova se netýká celé příslušné rozpravy, ale právě bylo na sněmovně, aby pokud by se k ní pan doktor Sládek obrátil, rozhodla. Byl jsem připraven a svolával jsem publikum v prvním případě odejmutí slova. Nechme toho, ale z hlediska práva máte patrně pravdu, z hlediska teorie informace, opakovaná informace je odchýlení se od věci, protože neobsahuje žádnou novou informaci.

Slovo má pan poslanec Malíř. S technickou poznámkou se hlásí poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, je mi líto, omlouvám se, že opožděně, ale musím se zastat lidí, kteří sedí na galerii, protože i při jejich napomenutí jste porušil jednací řád. Doporučuji vám, abyste si přečetl § 18 odst. 5 jednacího řádu. To, co jste aplikoval, bylo ve starém jednacím řádu, který jsme novelizovali, dnes nemají hosté sedící na galerii jinou povinnost, než je tam uvedeno, že mají stejné povinnosti jako poslanci ve sněmovně. Jestliže poslanci tleskají, nemůžete to zakázat ani galerii.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. Další technická poznámka.

Poslanec SN J. Krejsa: Pane předsedající, myslím, že čas se nachýlil. Máme objednanou večeři. Navrhuji schůzi přerušit a pokračovat zítra.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: O tomto procedurálním návrhu dám hlasovat, jakmile se mi podaří svolat dostatečný počet poslanců do sněmovny. Jinak ovšem, jak víte, sněmovny jednají bez zvláštního rozhodnutí do dvacáté hodiny. Pokud se sněmovny neusnesou na něčem jiném, neučiním toto rozhodnutí.

Poslanec Malíř ujme se slova?

S technickou poznámkou se hlásí poslanec Zelenay. Jenom upozorňuji, že jsou tu poslední dva poslanci přihlášení do rozpravy. I z hlediska praktického by bylo lepší rozpravu ukončit, aby aparát mohl zpracovat pozměňovací návrhy, abychom mohli zítra o pozměňovacích návrzích hlasovat.

Místopředseda FS R. Zelenay: Vážené kolegyne, kolegovia! Nie som si celkom istý, či dvaja prihlásení budú poslednými dvoma prihlásenými, a preto dávam procedurálny návrh, keď budeme schopní hlasovať, aby sme si odhlasovali skrátenie rečníckej doby na desať minút.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Padly dva procedurální návrhy. Dávám o nich hlasovat. První je návrh kolegy z Republikánské strany, aby schůze byla přerušena za účelem večeře a aby pokračovala tato třetí společná schůze zítra ráno. Domnívám se, že patrně v 9.00 hodin, jak je obvyklé.

Tady je návrh na přerušení schůze. Kdo z poslanců je pro přerušení schůze ihned, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

Hlasování: 18.39

(SN 11, SL 16)

Kdo je proti?

(SN 77, SL 56)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 12, SL 27)

Konstatuji, že obě sněmovny byly usnášeníschopné. Ve Sněmovně národů hlasovalo jedenáct poslanců pro, sedmdesát sedm proti a dvanáct se zdrželo hlasování. Ve Sněmovně lidu šestnáct pro, padesát šest proti a dvacet sedm se zdrželo hlasování.

Procedurální návrh neprošel. Pokračujeme v jednání.

Druhý procedurální návrh vznesl kolega Zelenay, aby od teď byla řečnická lhůta zkrácena na 10 minut. Znovu dávám hlasovat o tomto procedurálním návrhu.

Kdo je pro zkrácení řečnické lhůty, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

Dávám hlasovat o tomto procedurálním návrhu, kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku.

Poslanec SL M. Sládek: Tady je technická poznámka.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Promiňte, tady se hlasuje o procedurálních návrzích, bylo vyhlášeno hlasování, mezi hlasováním se nemáte co hlásit s technickými poznámkami.

Kdo je pro zkrácení řečnické lhůty, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.

Hlasování: 18.41

(SN 62, SL 66)

Kdo je proti?

(SN 31, SL 25)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 12, SL 20)

Děkuji, konstatuji, že ve Sněmovně národů bylo šedesát dva hlasů pro, třicet jedna proti a dvanáct se zdrželo hlasování. Ve Sněmovně lidu bylo šedesát šest pro, dvacet pět proti a dvacet se zdrželo hlasování.

Obě sněmovny návrh přijaly, řečnická lhůta je zkrácena na deset minut.

Prosím pana poslance Malíře, aby se ujal slova. Moment, technická poznámka Doktor Sládek a Profesor Jičínský.

Poslanec SN Z. Jičínský: Vážení kolegové, odhlasovali jste si zkrácení řečnické lhůty.

Považuji to za velmi hrubé porušení jednacího řádu. Tento návrh byl podán po zahájení rozpravy poté, když několik řečníků vystoupilo. Tehdy byl zamítnut. Jestli toto shromáždění chce postupovat podle určitých regulí, potom musí ctít jednací řád. A pan předseda o takovém návrhu, podle mého soudu, neměl dávat hlasovat. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Kolega Zelenay - technická poznámka.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia! Divím sa, že práve pán profesor Jičínský, ako jeden z autorov rokovacieho poriadku, tu prednáša takéto slová. Každý poslanec má právo v každom momente podať procedurálny návrh, aj keď ten návrh bol odmietnutý. Snemovne rozhodnú hlasovaním bez rozpravy o tomto návrhu. Snemovne majú právo zmeniť, revokovať svoje rozhodnutie, upraviť alebo prijať iné rozhodnutie. Je to presne podľa Rokovacieho poriadku.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ještě jednou pan profesor Jičínský s odpovědí na technickou poznámku.

Poslanec SN Z. Jičínský: Panu předsedovi Sněmovny národů bych rád řekl, že jsou také elementární pravidla, ze kterých jednací řád vychází. A tím je rovnost poslanců při projednávání určité záležitosti. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Další technická poznámka.

Poslanec SL M. Borovička: Chtěl bych se zeptat pana profesora Jičínského, zda spatřuje rovnost v tom, že po dobu této schůze si on již vzal asi čtyřikrát slovo, zatímco tady sedí spousta lidí, vláda tady sedí atd. Nás všechny tyto řeči v mnohém případě unavují. A vláda, tak ji vyzýváte, aby pracovala, místo toho tady musí sedět a poslouchat nesmysly, dokonce i trvající déle než hodinu. (Potlesk.)

Poslanec SN J. Cuper: Som tu krátko, ale som často svedkom toho, že si opozícia upravuje Rokovací poriadok podľa svojich potrieb. (Potlesk.) Žiadam poslancov opozície, aby každý svoj návrh alebo technickú pripomienku, ktorá sa týka Rokovacieho poriadku, zároveň odôvodnil Rokovacím poriadkom alebo príslušným ustanovením.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Tak konečně mohu dát slovo poslanci Malířovi. Tak ještě kolega Sládek.

Poslanec SL M. Sládek: Pane předsedající, já jsem jednoho předřečníka pustil před sebou. Ale vzápětí jste mě několikrát opomenul, takže se toho nastřádalo tady trochu víc, takže dovolte, abych reagoval na předchozí poznámky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP