Další věc. Federální vláda
není v stavu předložit jakoukoli analýzu
negativních důsledků rozpadu České
a Slovenské Federativní Republiky, abych to nazval
oficiálně, byť já neustále používám
- a myslím, že plno občanů - název
Československá republika, který si získal
alespoň v prvních dvaceti letech po roce 1918 skutečně
ten nejlepší zvuk ve světě. Federální
vláda tedy neustále údajně není
schopna - nevím, jak je schopna to ještě vysvětlit
- předložit, prostě nepředložila.
Nikomu, ať to byly odbory nebo kdokoli jiný, předložit
analýzu negativních důsledků rozpadu
československé federace. Přitom se nemůže
vymlouvat, že by neměla pro to podklady.
Dovolte mi tedy, abych zde citoval velmi stručně
některé pasáže z materiálu zpracovaného
federálním ministerstvem zahraničních
věcí právě k otázce negativních
důsledků možného zrušení
československé federace.
Tamější odbor analýz a plánování
byl pověřen sledováním důsledků,
které přicházejí v úvahu v
mezinárodních vztazích pro československé
zájmy v souvislosti s možným zrušením
federace. Veškeré příspěvky různých
odborů atd. byly zahrnuty do celkové analýzy.
Jsou zde zahrnuty příznaky ohrožení
či symptomy poškození československých
zájmů ve střednědobé perspektivě.
Rekapituluji uvedené symptomy a soustřeďuji
se na charakterizování hlavních směrů
ohrožení českých a slovenských
zájmů poškozením mezinárodního
postavení státního subjektu, který
je zastupuje, respektive subjektů, které by je měly
zastupovat v budoucnu, jakož i příslušnými
souvislostmi.
Odraz možnosti zániku federace v československých
mezinárodních vztazích. Jsou zachyceny příznaky
oslabení mezinárodního postavení České
a Slovenské Federativní Republiky, které
zřetelně souvisejí s možností
jejího zániku, jak jsou dokumentovány na
jednotlivých podbodech. To znamená omezení
stykové činnosti, patrné v odkládání
nebo rušení připravovaných oficiálních
návštěv, omezování diplomatických
zastoupení v České a Slovenské Federativní
Republice - ne tedy, že my bychom něco omezovali,
ale omezují samozřejmě i státy u nás
- odklad či zastavení jednání o mezinárodních
smlouvách, zpomalení přílivu investic
do České a Slovenské Federativní Republiky
a jiná omezení hospodářské
spolupráce či pomoci, nepříznivá
publicita, kterou samozřejmě z perspektivních
důvodů nelze rozhodně podceňovat,
dále nepříznivé prognózy uplatňování
českých a slovenských zájmů
v mezinárodním prostředí.
V zásadě tyto aspekty lze charakterizovat v následujících
odstavcích:
1) Nejistota stran vývoje v prostoru dnešního
Československa, jeho dopadu na mezinárodní
spolupráci a situaci v něm. Okamžitým
odrazem této nejistoty je útlum mezinárodně
politické stykové aktivity, zejména s dlouhodobějším
zacílením. Nejistotou vyvolaný pokles funkčnosti
federace v mezinárodním společenství
není vyrovnáván orientací mezinárodního
společenství na kontakty s jednotlivými budoucími
národními subjekty. Náznaky kolapsu komunikace
ČSFR s mezinárodním prostředím
se tedy již projevují, byť ne v tak velké
míře, protože stále ještě
jakžtakž federální zahraniční
služba funguje. Nejistota se spíše zaměřuje
do útlumu v hospodářských aktivitách.
2) Obrat v hodnocení Československa je podstatným
odrazem projevů vůle významných politických
subjektů federaci rozpustit. Hodnocení prezentované
zúčastněnými činiteli jako
důvod rozdělení je mezinárodními
partnery bráno jako důvod k přehodnocení
dosavadních úvah o úloze Československa
ve středoevropském prostoru a v současných
komplexních transformačních procesech. Obrat
v hodnocení se obráží v publicitě
věnované Československu v zahraničních
sdělovacích prostředcích. Zkratkovité
a nepřesné ad hoc komentáře masmédií
samozřejmě tím pádem nejsou ani spolehlivým
zrcadlem změn postojů k Československu na
státní úrovni.
Československo bylo odsunuto samozřejmě na
periférii zájmů. Může to vyplývat
i z těžkostí, které prožívají
země například západní Evropy,
ale je to samozřejmě dáno i těmi našimi
neustálými dohady, které bohužel se
vlečou už dva a půl roku a k ničemu
nevedou.
V představách politiků řady vyspělých
zemí byla Československu připisována
úloha stabilizačního faktoru v oblasti, ať
už se týká politiky, bezpečnosti, případně
transformace právě toho našeho prostoru. V
procesu začlenění do západního
společenství cestou asociace a integrování
do Evropského společenství jsme aspirovali
na první místo. Bohužel, Československu
se kdysi dávno přikládala významná
úloha např. i v procesu regionální
spolupráce, např. Visegrádská trojka
a středoevropská iniciativa. Tato doba je samozřejmě
už také pryč. Těžko stát,
který se sám rozpadá, může hrát
úlohu stabilizujícího faktoru.
Vývojem k rozdělení se Československo
posunulo v očích mezinárodních politických
kruhů do pásma nejistých experimentů
a předpokládaná pozitivní role se
zúžila na naději mezinárodní,
že proces dezintegrace se v případě
Československa, ačkoliv by to byl světový
unikát, obejde bez jakýchkoliv násilných
činů nebo krveprolití.
Takže místo té uvažované silné
úlohy, co se týká středoevropské
integrace atd., místo stabilizujícího faktoru,
kterým Československo bylo nebo alespoň ty
pokusy byly i za E. Beneše, tak místo tohoto tady
už zbývá jen naděje, že my na rozdíl
od všech ostatních států a občanů
různých zemí si to mezi sebou vyřídíme
hladce. Já tedy i tuto naději samozřejmě
sdílím, protože nepředpokládám,
že by občané ČSFR se uchylovali k takovýmto
věcem.
3) Zpomalení procesu integrace je skutečností
doložitelnou minimálně tím, že
ČSFR vypadla z balíku připravovaných
ratifikací asociačních dohod zemí
Visegrádské trojky. V případě
ČSFR nelze dojednaný text asociační
dohody nadále považovat za relevantní. Budou
muset být sjednány dohody nové na základě
odděleně hodnocených předpokladů,
výchozích předpokladů obou nově
vzniklých národních republik. Je pravděpodobná
snaha více členských zemí Evropského
společenství o znovu projednávání
podmínek, znovu odsouhlasení těch podmínek,
které už jednou byly přiznány v původní
dohodě s Českou a Slovenskou Federativní
Republikou.
A samozřejmě, jestliže přistoupily v
uplynulých dvou letech nebo jestliže kterákoliv
země v uplynulých dvou letech přistoupila
na relativně výhodné podmínky pro
ČSFR, bylo to podmíněno také politickým
tlakem, protože bylo nutné vytvořit "měkké
přistání" zemím, které
se osvobodily ze socialistické soustavy, bylo nutné
jim dát zelenou, ukázat jim: Ano, teď to samozřejmě
půjde, protože je nutné v občanských
pospolitostech těchto zemí vyvolat dojem, že
ta perspektiva je vždy samozřejmě lepší
a překonat takovouto setrvačnost nebo odpor, vzpomínání
na "staré dobré časy", protože
na určitou úroveň sociálního
zabezpečení si samozřejmě občané
zvykli. Jednou zažitá věc, věc, kterou
jednou občané zažijí, ta už se
z jejich kolektivního povědomí samozřejmě
nikdy nevymaže. Ta tam zůstane a občané
zcela přirozeně tuto věc očekávají
i v novém uspořádání. Takže,
aby se překonala tato setrvačnost, aby se občanům
umožnilo snáze zapomenout na "staré, zlaté,
dobré časy", samozřejmě v uvozovkách,
proto byly dány těmto zemím, mimo jiné
také Československu, dá se říci,
relativně výhodné podmínky pro nás.
Ovšem v případě, že se situace
změní, bude se znovu jednat o různých
dohodách a lze předpokládat, že nové
dohody už budou podstatně méně výhodné,
protože samy země, které je uzavírají,
budou v podstatně horší ať politické,
nebo ekonomické situaci. Což samozřejmě
dnes můžeme konstatovat třeba v případě
Evropského společenství, Británie
atd., kdy jistě už dneska mají podstatně
méně nálady na dlouhá rokování
o výhodných dohodách pro
Československo, aby Československu nebo vznikajícím
zemím pomohli, protože sami mají dneska už
dost starostí, ať už tedy státních,
politických, ekonomických, tak samozřejmě
i personálních, protože dneska má například
i John Major problémy i s tím, aby se vůbec
na tom postu udržel.
Ve všech budoucích jednáních je tedy
zapotřebí, abych shrnul, počítat s
podstatně horší výchozí pozicí
nástupnických států ČSFR.
Z hlediska předpokládaných kroků integrace
zemí je tedy Československo ve zpoždění
proti ostatním partnerům, ať už je to
Polsko, Maďarsko, se kterými jsme byli dosti srovnáváni,
ale ne jenom vůči těmto relativně
zachovalým zemím, jako je Polsko a Maďarsko,
ale dokonce i vůči zemím, které donedávna
byly pro integraci zcela teoretickými partnery, kdy se
vůbec diskuse o jejich přičlenění,
nebo vůbec diskuse o diskusi o přičlenění
odsouvala kdesi kdysi do příštího tisíciletí.
Bohužel musíme tedy konstatovat, že v současné
době se Československo díky svým tendencím
k rozpadu nebo tendencím vládní garnitury
k rozpadu řadí k takovým zemím, jako
je Bulharsko a Rumunsko.
A to jistě chce někdo diskutovat o tom, že
jejich debaty o jejich přičlenění
k Evropským společenstvím, to byla utopie
ještě do nedávna. Dnes jsme v tom pásmu
utopie samozřejmě i my. Zatím nemáme
nic jiného, než pravidelná ujištění
premiéra české vlády, který
v jednom deníku Čs. televize vystupuje třeba
třikrát, čtyřikrát a na začátku,
vprostřed a na konci nás ubezpečí
o tom, že byl ve Washingtonu, že se tam prošel
po Kapitolském vrchu, a že to domluvil, a že
to je výborné. Po tom vrchu před tou bílou
budovou se tam může projít kdekdo. Turisté
jsou vítáni, natočit na videokameru nebo
vyfotografovat se tam může skutečně
nechat kdekdo. Kdo samozřejmě z naší
země, kdo na to má, ovšem z takové Ameriky
se tam může klidně uklízečka
z Minnesoty nechat natočit na video a v pozadí s
vlající vlajkou na Kapitolském vršku,
může vykládat o tom, že byla uvnitř
v Kongresu, a že to tam se všemi projednala, a že
to je výborné a že jaksi o nic nejde.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane poslanče, poměry amerických
uklízeček příliš nesouvisejí
se státoprávním uspořádáním.
Volám vás k pořádku.
Poslanec SL M. Sládek: Prosím vás, já
se omlouvám, ale co nesouvisí se státoprávním
uspořádáním než výroky
předsedy ODS, zároveň premiéra české
vlády, který také prosazuje to rozdělení
Československa a utěšuje občany o tom,
že v případě když se rozpadnete,
nebojte se, bude to dobré. Tak co jiného se týká
státoprávního uspořádání
a budoucího osudu Československa? Podle mne je to
velmi relevantní, ať již tedy výrok Václava
Klause a nebo výroky moje.
Bohužel, co se týká rozvinutých zemí,
tak tam Československo přepustilo své místo
Maďarsku. Tam to je zcela jednoznačné. My jsme
ho ztratili, v té Visegrádské trojce jsme
jakéstakés vedoucí postavení měli
díky zachovalosti naší země, tam jsme
ho ztratili a bohužel jsme ho přepustili Maďarsku,
které byť slabší, milerádo samozřejmě
na to uprázdněné místo se dostalo.
Což je tedy zcela přirozená věc, Maďarsku
to ani vyčítat nemůžeme.
Z hlediska integrace v nejobecnější poloze
se nástupnické státy České
a Slovenské Federativní Republiky nemohou vyhnout
novému přezkoumávání, nakolik
splňují podmínky, jež byly u České
a Slovenské Federativní Republiky považovány
za splněné už před několika lety.
Např. bude nutné přezkoumat, jak nástupnické
státy ČSFR plní takové závazky
jako např. - lidská práva, fungování
demokratických institucí atd. Je to zcela si myslím
oprávněný předpoklad a bude to i oprávněný
požadavek zemí, do jejichž společenství
integrovat chceme.
Vzhledem k souvislosti integrace a transformace mezinárodního
přijímání a mezinárodní
spolupráce, respektive pomoci a závislosti úspěšné
ekonomické a sociální transformace na mezinárodní
spolupráci a pomoci nelze v dlouhodobější
perspektivě vyloučit u obou nástupnických
republik různé nepříznivé důsledky
zrušení federace pro integraci do pásma demokracie
a prosperity, což je věc si myslím, zcela jednoznačná.
Už se pomalu blížím k závěru.
Není nad to splnit přání zvláště
těch - prosím vás, já se omlouvám
opozičním poslancům, kteří
vydrželi, ale nevím, proč bych se měl
nějak omlouvat poslancům vládní koalice,
kteří tady tak jako tak stejně nejsou, znovu
opakuji, takže je to vlastně od ničeho nezdrželo,
oni se mohli dále věnovat svým různým
vedlejším činnostem, jak podnikatelským
...
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane doktore, já jsem vás podle §
23 jednacího řádu odst. 1 upozornil na to,
že jste se odchýlil od projednávané
věci. Protože upozornění nevedlo k nápravě,
používám § 23 odst. 2 a slovo vám
odebírám. Můžete samozřejmě
požádat sněmovny, aby o vašem protestu
rozhodly hlasováním.
Poslanec SL M. Sládek: Prosím vás, není
třeba, abych já žádal, aby se hlasovalo
o tom vašem závěru. Podle jednacího
řádu já mám právo se znovu
opakovaně hlásit do diskuse, takže mi dovolte
pane předsedající, abych se opakovaně
přihlásil do diskuse, pokud tady samozřejmě
není nějaký předřečník.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Několik předřečníků
tady samozřejmě ještě je.
Poslanec SL M. Sládek: Tak dobře, tak končím.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Teď se, pane doktore, laskavě posaďte,
a potom se můžete samozřejmě opakovaně
přihlásit.
S technickou poznámkou se hlásí poslanec
Lhotka. Poslanec SL J. Lhotka: Já bych měl doplňující
věc k proslovu pana poslance Sládka a to k tomu
podílu viny bývalého prezidenta Václava
Havla na dnešním politickém stavu. Chtěl
bych zde citovat krátký úryvek z londýnského
týdeníku, ze Sundey Times z roku 1991. Ten článek
byl také ve stručnosti přetištěn
nebo otištěn v Lidové demokracii dne 16. září
1991. Cituji: "Havel a jeho veselí muži hýbají
starou Prahou. Kolují pověsti o impozantních
pitkách, vyvolávajících dojem, že
Hrad se stal prezidentovým útočištěm
zaplněným stárnoucími hippies, užívajících
na útraty veřejnosti ..."
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane poslanče, nejde o faktickou poznámku.
Poslanec SL J. Lhotka: To jde právě, protože
pro příště je třeba věnovat
pozornost výběru prezidenta.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: To rozhodnutí je na mne, jako na předsedajícím.
Opakuji znovu: Proti odejmutí slova máte právo
vznést námitku ke sněmovnám.
Další se přihlásila do rozpravy paní
poslankyně Rybková, připraví se pan
poslanec Valenčík.
Poslankyně SL M. Rybková: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci. Stojíc
na tomto místě, je mi zcela jasné, že
má pozice je velice nelehká, protože hovořit
po tak vynikajícím řečníkovi,
jako je pan doktor Sládek, je jistě těžké.
Nicméně mi dovolte, abych své a doufám
že krátké vystoupení zahájila
slovy klasika
J. B. Shawa: "Ze všech lidí, s nimiž jsem
se v životě setkal, má ke mně ten správný
vztah jedině můj krejčí. Kdykoliv
k němu přijdu, znovu mi bere míru, zatímco
ostatní si mne jednou už změřili, zaškatulkovali
a hotovo. Nikdo víc už se s měřením
mé osoby nezdržuje." Tato slova lze úspěšně
aplikovat na situaci, která se zde na tomto fóru
vytvořila v souvislosti se státoprávním
uspořádáním. Poslanci opozičních
stran zaškatulkovali vládní koalici a její
přívržence do krabic, které nesou nápisy
- rozbíječi státu, termiti rozežírající
federální strom, ničitelé úspěšného
federálního manželství, kriminální
živly a tak podobně. Kromě těchto hesel
jsme se mohli v našem tisku dočíst a v televizi
slyšet, že současný vývoj v tomto
státě se rovná dalšímu Mnichovu
a že poslanci nemají vyšší inteligenci
než lid, a tudíž nemají právo za
inteligentní národ rozhodnout.
Musím přiznat, vážení páni
poslanci opozičních stran, že vaše fantazie,
s níž jste nám přiřkli všechny
tyto přívlastky, nezná hranic. Vy jste se
však vyzbrojili pouze jedním heslem: A to je referendum.
Toto, pro vás všemohoucí zaklínadlo
nesete na štítu, kterým se hodláte ochránit
před jedem vládní koalice.
Za tímto štítem pak s vámi kráčí,
jak tvrdíte, lid, ale kdo to je ten lid, nejste to náhodou
vy sami, páni poslanci ? (Potlesk.) Za ty dva dny, během
nichž zde vedeme učené debaty o státoprávním
uspořádání, nebylo ještě
nic podstatného řečeno, pouze se zde otáčí
flašinet referenda. Bohužel musím konstatovat,
že argumenty vládnoucích stran, federální
vlády i samotného federálního premiéra
vám do uší nepronikají, neboť je
máte ucpané čtyřicetiletým
blátem marxistických teorií. (Potlesk, hluk
v sále.)
Dovolte mi, vážení kolegové, abych vám
na závěr svého vystoupení poradila,
abyste se vzdali svých utkvělých představ
a vyrovnali se s realitou. Není jiné cesty. (Výkřiky
v sále, potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji paní poslankyni. S technickou
poznámkou se hlásí dr. Sládek.
Poslanec SL M. Sládek: Děkuji paní poslankyni
za Občanskou demokratickou stranu, že tak hezky parafrázovala
výroky Gustáva Husáka po okupaci Československa
v srpnu 1968. (Potlesk.)
Poslanec SL J. Lhotka: K otázce referenda a k paní
poslankyni. Je nutné referendum, musíme si vzít
ponaučení z toho, jak právě nyní
dopadlo referendum ve Francii. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji. Slovo má poslanec René
Svoboda.
Poslanec SL R. Svoboda: Jen maličkost. Když tady paní
poslankyně mluvila o jediné cestě současného
vývoje, chtěl bych jí připomenout
slova Klementa Gottwalda o generální linii. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji. Jelikož nejsou další
faktické připomínky, uděluji slovo
poslanci Valenčíkovi. Dále se přihlásil
poslanec Hajník.
Poslanec SL R. Valenčník: Vážený
pane předsedající, vážení
poslanci, paní poslankyně přede mnou začala
citátem, já bych tedy také začal krátkým
citátem. Je to od jednoho z nejvýznamnějších
mužů v historii naší země, kterému
organizace UNESCO věnovala právě letošní
rok. Je to výrok: "Kvaltování všeliké
toliko hovadům ku prospěchu jest."
Nechtěl jsem vystupovat. K vystoupení mě
přiměl pan poslanec Ryška z vládní
strany HZDS, a to nikoliv proto, že bych s ním nesouhlasil,
ale naopak proto, že s ním souhlasím a jako
představitel opozice chci ukázat, že jsou-li
pronášena rozumná slova, je povinností
opozice na tato slova pozitivně reagovat. Doufám,
že jsem tím panu poslanci Ryškovi z HZDS nepřitížil.
Chtěl bych říci jednu věc, že
totéž, co v podstatě navrhoval, je obsaženo
v tisku, který jsme před malou chvíli dostali
všichni na stůl, kde řada poslanců opozičních
stran navrhuje podobné kroky jako pan poslanec Ryška.
Abych nejmenoval návrhy z našeho klubu, myslím,
že to je jmenovitě soubor návrhů, které
přednesl pan poslanec Fišera. Doufám, že
ještě dnes o nich budeme hlasovat skutečně
podle svého svědomí a podle obsahu těchto
materiálů.
Nemohu bohužel ve svém vystoupení plně
obejít otázku úvodního vystoupení
pana premiéra Stráského, ve kterém
mimo jiné uvedl, že cesta zachování
rozumné federace není již možná.
Chtěl bych uvést citát z jeho vystoupení
při projednávání programového
prohlášení vlády. Tehdy jsem také
vystoupil a uvedl jsem, že pokud bychom neprojednávali
příslušný tisk, který byl předložen
jako programové prohlášení vlády,
ale jeho vystoupení, které by bylo oním programovým
prohlášením vlády, nepochybně
bych pro toto programové prohlášení
vlády hlasoval, protože mimo jiné zde je tato
formulace, kterou přečtu:
"Federální vláda má nejen prostor,
ale i povinnost chovat se a rozhodovat tak, aby po uplynutí
tohoto termínu", má se na mysli termín
30. září, "byl návrat k fungující
federaci možný." Myslím, že tyto
dvě věci je třeba si dát do souvislostí.
Jak je možné, že dnes nám týž
premiér tvrdí, že návrat k fungující
federaci není možný, zatímco před
nedávnem tvrdil, že je povinností vlády
a vláda k tomu také má prostor jednat tak,
aby to možné bylo.
Co selhalo? Chovali se snad naši občané třeba
i na ulicích tak, že by zablokovali možnost udržení
fungující federace nebo nějakou její
rozumnou transformaci? Nechovali. Chovaly se tak podnikové
managementy v obou republikách? Nechovaly. Jediný,
kdo se tak mohl chovat, je patrně vláda sama.
Ačkoliv je zde řada osob, kterých si osobně
velmi vážím, raději je nebudu jmenovat,
abych jim nepřitížil, tak k vládě
jako celku nemám důvěru. Pokud se vláda
chová tak, jak se chová, patrně je vystavena
silnému tlaku. Já jsem o jedné z příčin
tohoto tlaku mluvil ve svém minulém vystoupení,
kde jsem jako příklad uvedl čtvrtý
bod dohody mezi ODS a HZDS, který je podle mého
názoru mimoústavní nebo protiústavní
a od kterého se bohužel doposud ani jeden poslanec
z příslušných stran nedistancoval. Čím
je tento tlak dán? Myslím si, že oba naše
národy jsou natolik kulturní, že takovýto
tlak, který je sebevražedný, sebezničující,
by samy nevyprodukovaly. Myslím, že zde má
podstatnou úlohu i mezinárodní kontext.
Ostatně, dnes jsem si mohl přečíst
informaci o tom, co řekl ministr zahraničních
věcí pan Zieleniec včera v Benešově
na tiskové konferenci, kde doslova uvedl (prosím,
aby tomu věnovali pozornost i poslanci ze Slovenska): "Československá
republika přestává mít bezprostřední
kontakt s podunajským prostorem, který je přímou
cestou k nekrytému jihu Evropy, zatímco my",
tedy Česká republika, "jsme vklíněni
do německého jazykového prostoru." Tato
myšlenka rozhodně není nová - zbavíme
se Slovenska jako poslední výspy Balkánu,
za řekou Moravou ať se odehrává cokoliv,
my využijeme své spřízněnosti
s německým prostorem a budeme byť i periferní,
avšak přece alespoň nějakou součástí
onoho vyspělejšího světa.
Nic proti tomu. Dejme tomu, že tato úvaha má
své oprávnění. Opomeňme otázky
národní, považujme celou věc za čistě
pragmaticky chápanou. Podle mého názoru při
této představě o dalším budoucím
vývoji, o tom, zbavit se Slovenska a vklínit se
do německého prostoru, přijmout jeho pravidla
hry, se zapomíná na jednu podstatnou věc.
Zdůrazňuji - osobně považuji německou
kulturu v řadě věcí za kulturu, která
dosáhla nejvýznamnějších úspěchů
v dějinách celé lidské kultury.
Nepodezírejte mě z nějakého protiněmeckého
postoje. Osobně jsem totiž přesvědčen,
že pokud politiku budeme řídit těmito
kroky, pokud zánikem československého státu
otevřeme prostor pro zesílení německého
vlivu na našem území, kde nebudeme rovnocenným
partnerem, vypouštíme džina z láhve, protože
velmi negativně ovlivníme ne příliš
klidnou německou vnitropolitickou scénu, kde sílí
pravicový extremismus a kde narůstají ekonomické
potíže, které jsou odrazem celkového
neuspokojivého vývoje ekonomiky světa jako
celku.
Proto bych chtěl apelovat na všechny poslance, kteří
zde jsou a kteří budou rozhodovat nejen dnes, ale
i v příštích dnech o závažných
otázkách, aby při rozhodování
o těchto otázkách zvažovali i celkový
mezinárodní kontext, aby vývoj v Československu
nepřispěl k uvolnění těch sil
ve světě, které by mohly působit opět
pustošivě, tak jak tomu bylo nejedněkrát
v minulosti. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji vám. Slovo má poslanec
Hajník, připraví se znovu poslanec Sládek.
Pardon, promiňte, už před tím jsem nezaregistroval
technickou poznámku. Poslanec Olej.
Poslanec SN J. Olej: Predpokladám, že vláda
ČSFR má veľmi významné problémy
a musí ich práve teraz riešiť, keď
sa nemôže zúčastňovať prerokovávania
bodu programu, ktorý znie: "Správa vlády
ČSFR o súčasnej situácii...."
Bol by som rád, keď vláda nemá možnosť
sledovať túto diskusiu, aby sme ju prerušili
a počkali, dokiaľ sa aspoň zodpovedný
člen vlády nebude môcť zúčastniť
prerokovávania tohto bodu programu vo Federálnom
zhromaždení.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane kolego, beru vaši připomínku
na vědomí. Prosím personál, aby zjistil,
zda-li jsou ještě členové vlády
přítomni v budově a požádal je,
aby se dostavili na závěr rozpravy. Nicméně
si dovoluji upozornit, že tato rozprava trvá celý
den, tedy už druhý den, a členové vlády
byli ještě velmi nedávno přítomni.
Teprve po vystoupení jednoho pana poslance, které
trvalo více než hodinu, se někteří
vzdálili. Ještě technická poznámka.
Poslanec SL P. Švec: Vážení kolegovia,
teraz idem dopredu, pretože si myslím, že to,
čo chcem povedať ako faktickú poznámku
k predrečníkom má takú váhu,
že by som na vás rád videl.