Úterý 22. září 1992

Pokud jde o to, že se pan poslanec Zahradil nemusí živit jako cenzor, víte, já bych nesouhlasil s doktorem Sládkem, když říkal, že i někteří poslanci z ODS nebo z HZDS nebudou hlasovat za zánik státu, protože by tím přišli o svá místa. Jsem přesvědčen, že velká část zde sedících poslanců vládních stran bude v různých komisích, orgánech a výborech, které budou dělit bez parlamentní kontroly a vůbec bez jakékoliv kontroly majetek federace tak, že určitě sami nebudou škodni. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. S další faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Kostya. Než vám dám slovo, pane poslanče, chtěl bych upozornit galerii, že veřejnost sem má přístup, ale nemá právo zasahovat jakýmkoliv způsobem do jednání, hlučet, tleskat apod. Proto prosím návštěvníky, aby své projevy omezili. V opačném případě bych byl nucen použít svého práva předsedy a nechat galerii vyklidit, pokud byste narušovali jednání. Slovo má poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, nezbývá mi než reagovat na svého předřečníka. Pane kolego, já už jsem přiznal ve svém prvním vystoupení právo všech mít různý názor. Avšak pokud vy jste znechucen tím, že opoziční poslanci mají obavu z toho, co dnes tady tak velmi klidně připravujeme a iniciujeme, já jsem zase znechucen tím, že jsem tady dva roky jako poslanec v minulém parlamentě v průběhu šestého volebního období poslouchal vaše kolegy ze stejné strany, že jsme konečně skončili s totalitou a že všechno, co jsme po dva roky dělali, jsme dělali proto, aby se konečně občan stal osou všeho našeho snažení. U každého zákona, a přijímali jsme jich 150 nebo 180, vláda ve své důvodové zprávě zdůvodňovala nutnost přestavby celého právního řádu, přestavby nebo změny vlastnických forem nutností toho, aby se vrátilo vše do osy "občan - obec - region - země - republika". Od stejných lidí (protože se to hodí) nyní slyším, že občan je nevyspělý, že občan je nesvéprávný, že občanovi nemůžeme svěřit v referendu rozhodnutí o budoucnosti této země. Z toho jsem zase znechucen já, pane kolego. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. S technickou poznámkou se hlásí poslanec Daněk.

Poslanec SL J. Daněk: Děkuji panu kolegovi z ODS, že naše shromáždění osvěžil pregnantním a dobrým vysvětlením situace. Opozice tady nudně provádí rétorická cvičení a on skutečně řekl, jak to je.

Já mu chci jen doporučit jednu věc, zda by si svůj projev buď ve stenografickém, nebo magnetofonovém záznamu nemohl častěji poslouchat a každé ráno se dívat do zrcadla. Totéž bych doporučil panu premiérovi Stráskému, když jsem si srovnal několik jeho vystoupení na půdě parlamentu, a on se choval trochu jako opoziční. My neustále meleme něco jiného, ale u nás je to normální jako u opozice. U premiéra federální vlády by to tak být nemělo.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Slovo má pan poslanec Grohmann. Připraví se pan poslanec Straka.

Poslanec SL S. Grohmann: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! Vo svojom vystúpení chcem reagovať na vystúpenie pána premiéra, ktorý celkom jednoznačne a podľa môjho názoru správne zdôraznil, že federálna vláda sa v priebehu niekoľkých dní (ak ma pamäť neklame, on povedal deväť dní) môže dostať do veľkej časovej tiesne pri realizácii tých úloh, ktoré Federálne zhromaždenie svojho času schválilo a ktoré sú spojené s rozdelením kompetencií medzi ČSFR, Českou republikou a Slovenskou republikou. Vzniká otázka, prečo dochádza k takému napätiu, čo sťažuje a kto sťažuje prácu vláde ČSFR. Sú to nevládne strany a hnutia alebo sú to nejaké iné politické subjekty? Záver si môžete urobiť sami. Uvediem konkrétny príklad. Na 2. spoločnej schôdzi Predsedníctva Snemovne národov a Predsedníctva Snemovne ľudu Federálneho zhromaždenia, ktorá sa konala v stredu 16. septembra sa prerokovával návrh programu 4. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia. Predsedajúci tejto schôdze navrhoval zaradiť do jej programu dve viac ako dôležité aktuálne novely zákonov a to takzvaný malý a veľký kompetenčný zákon, tlač 71 a tlač 73. Zaujímavé bolo hlasovanie o týchto návrhoch. Kto hlasoval pre zaradenie týchto nesporne významných novelizácií, vyplýva z týchto údajov. V Snemovni národov zo 4 prítomných boli všetci štyria za, teda návrh bol jednomyseľne schválený. V Snemovni ľudu boli za zaradenie traja, jeden bol proti, jeden sa zdržal, teda tento návrh nebol schválený. Je zaujímavé, že proti zaradeniu, respektíve zdržal sa nie člen alebo členka nevládnej strany alebo hnutia, ale navrhovateľ a predkladateľ vládnej koalície.

V prípade novelizácie druhého zákona to znamená, z tých spomínaných dvoch malý a veľký kompetenčný zákon, Snemovňa národov tiež jednomyselne schválila zaradenie tohto zákona na program rokovania 4. spoločnej schôdze, zatiaľ čo v Snemovni ľudu za boli len traja členovia a dvaja sa zdržali, opäť predsedajúci sa zdržal a člen vládnej koalície. Kvôli úplnosti je potrebné dodať aj tú skutočnosť, že podporu nezískal ani návrh zaradiť na program spoločnej schôdze vládny návrh ústavného zákona o spôsobe zániku ČSFR - tlač 72, pričom v tomto prípade v Snemovni národov boli dvaja za, dvaja proti a v Snemovni ľudu boli dvaja za a traja proti.

Zastávam názoru, že logické by bolo, aby po schválení malého a veľkého kompetenčného zákona, materiály máme všetci k dispozícii, Federálne zhromaždenie prerokovalo novelu zákona o referende, potom prijalo príslušný dokument a o rozdelení majetku federácie a majetkových práv, ďalej aby schválilo aspoň zásady dokumentu o ďalšej spolupráci ČR a SR a až potom, aby Federálne zhromaždenie prerokovalo vládny návrh ústavného zákona o spôsobe zániku ČSFR. Podľa môjho názoru by bolo lepšie, keby neišlo len o zánik, ale keby sa zároveň rokovalo aj o možnej či už transformácii alebo o vzniku dvoch nových samostatných plnoprávnych subjektov.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane kolego, dovoluji si vás upozornit, že již hovoříte 4 nebo 5 minut a to, co říkáte, by patřilo spíš do projednávání návrhu programu. Ale my tady projednáváme zprávu vlády o současném stavu státoprávního uspořádání. Nevím, jak údaje o tom, jak kdo hlasoval o programu, spadají do této rozpravy?

Poslanec SL S. Grohmann: Myslím, že je to dosť závažné, pretože práve vysvetľujem odlišnú filozofiu prístupu realizácie tejto úlohy a to ako k tejto úlohe pristupujú tie ktoré politické strany a hnutia, pretože som sa mal možnosť zoznámiť aj s tým iným výkladom tejto skutočnosti. Keď dovolíte, budem pokračovať. Podľa vyhlásenia predstaviteľov Federálnej vlády, tieto návrhy zákonov a dokumentov budú k dispozícii v priebehu mesiaca október. Myslím, že by tak bol dostatok času na ich kvalitné prerokovanie vo Federálnom zhromaždení, Českej národnej rade a Slovenskej národnej rade. Pokiaľ by bolo času nedostatok, je lepšie veci neuponáhľať. Máme tu aj istý precedens obdobného charakteru. Vieme všetci dobre, že ani slovenská Ústava sa neschvaľovala a nepodpisovala koncom augusta, ako bolo pôvodne oznámené, ale s určitým aj keď malým sklzom. Myslím, že z tohto hľadiska je lepšie dvakrát merať a raz rezať.

Len dodatok. Nebudem komentovať, pretože o týchto otázkach sa všetci dozvieme s potrebným predstihom. Po obede bolo spoločné rokovanie predsedníctiev, návrh bol v istom zmysle upravený. Do detailov nebudem zachádzať. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Grohmannovi. Slovo má poslanec Straka a připraví se poslanec Horák.

Poslanec SN A. Straka: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, vážení hostia! Plné dva roky po novembri 1989 celá naša spoločnosť pozorne sledovala ako sa postupne diametrálne zväčšujú rozdiely v politických cieľoch i praktických rokovaniach politických reprezentácií v otázke budúceho štátoprávneho usporiadania. Dovoľte, aby som retrospektívne aspoň krátko vyjadril pocity vtedajšieho radového občana, ktorý nesedel v parlamente, ako chápal toto rokovanie.

Politické reprezentácie nám občanom na Slovensku prinášali len sklamanie. Nenapĺňali nás často tým, čo sme očakávali, naopak priznávam sa, mali sme na nich zlosť, že o veciach štátoprávneho usporiadania sa pertaktovalo často celkom inak, než bola skutočnosť a realita.

Keď sa po nežnej revolúcii znova objavila myšlienka zviditeľnenia Slovenska a jeho snaha o rovnoprávne a rovnocenné postavenie vo federácii, vyvolalo to na českej strane rozpaky, údiv, výsmech a dovolím si povedať klasickým českým "hluboké nepochopení". Skupina českých politikov ponovembrového vývoja zásadne odmietala slovenské iniciatívy, české masmédiá takmer svorne slovenské oprávnené požiadavky bojkotovali, hrubým, urážajúcim spôsobom sa snažili zdiskreditovať nenaplnené emancipačné ciele slovenského národa.

Čo si o tejto veci mohol myslieť radový občan Slovenska, keď na každú iniciatívu, či už to bola zmena kompetencií, návrh dohody, návrh medzištátnej zmluvy, potreba právnej medzinárodnej subjektivity, sa vždy najskôr odpovedalo slovami: Nikdy, nie je to právne, nie je to ústavné, nie je to možné, atď. Ale o mesiac sa občan s údivom od rovnakých politikov dozvedel, že to možné je, že sa to pripúšťa, že sa to dá legalizovať, že je to dokonca ústavné. Dalo sa veriť tejto českej politike, dalo sa veriť úprimnosť českej strany objektívne a čestne riešiť vzniknutý stav, aby sa naplnili storočné túžby a potreby slovenského národa?

Vážení páni, je zbytočné dnes plakať nad rozliatym mliekom. Vývoj vzťahov medzi našimi republikami sa dynamizoval do takej miery, že zvrátiť tento stav k východziemu bodu je dnes nemožné.

Keď analyzujeme postup českej strany, je jasné, kto za uplynulé obdobie kryštalizovania vzťahov medzi českou a slovenskou stranou kalil vodu. Dnes je načase uznať realitu daného stavu a hľadať prijateľné východiská pre obe strany. Ústavný zákon č. 143/1968 Sb., o česko-slovenskej federácii, síce v preambuli uznáva právo národa na sebaurčenie až po oddelenie, ale jeho vtedajší tvorcovia nedotvorili mechanizmus tohto oddelenia. Keď dnes HZDS a ODS prichádzajú s návrhom zákona o zániku federácie, spĺňajú len to, na čom sa komunistický režim a komunistická ústava v roku 1968 takticky nedohodli a na nich zabudli.

Len tak mimochodom, páni z istej strany: teší ma, že bojujete za záujmy Slovenska tak dojímavo a krásne. Naozaj "zírám", prepáčte mi ten slang, celé odpoludnie, ale prosím vás, čo ste robili 42 rokov? Mnohí iste sedeli vo významných funkciách. (Potlesk.) 42 rokov ste trpeli daný stav a dnes máte slová úplne iné, páni.

Keď sme pri tom, kladiem si otázku, prečo je to tak, vážení páni. V kuloároch som zachytil, dešifroval a prišiel som k jedinému záveru: samotný český štát tak čo najskôr a veľmi rýchlo sa stane satelitom hospodársky vyspelej západnej krajiny. V takejto situácii táto politická strana stratí svoje významné ovplyvňujúce postavenie. Nie Slovensko, ale vlastný egoizmus a túžba po moci ženie vás k tomu, že sa k tejto veci staviate tak, ako sa staviate. (Potlesk.)

Tak sme teda v roku 1968 s bôľom na srdci prežili slová "až po oddelenie", ktoré nemali pokračovanie a zostali vo vzduchoprázdne. Môžeme dnes prežiť aj slovo zánik, pretože zánik má sémantický význam, rovnaký oddeleniu. Pozrite sa do Slovníka spisovného jazyka a tam to nájdete: keď sa niečo oddelí, tak vlastne zaniká. Je to vlastne to isté konštatovanie, čo ste prijali.

Teda, prosím, ten zánik chápeme ako možnosť, možnosť niečoho, pokračovanie niečoho na inom postavení. Je to možnosť prijať zákon v demokratických intenciách, len utvárať takto chýbajúci priestor a právne podklady v štyroch možnostiach naplnenia práva na sebaurčenie pre oba národy. Ktorú možnosť využije tá ktorá republika, je už jej vec.

Z tohto miesta som počul pred týždňom slová o Slovensku ako o provincii. Vážení páni z českých strán sa hádali, či je cieľom (?) ten alebo ten. Mňa zaujíma provincia, v akom postavení celé tie roky Slovensko bolo.

Ďalej sa tu hovorilo o analogickom vzťahu Tiso a niekto, kto dnes vedie Slovensko. A hovorilo sa tu tiež o prísahe poslancov tohto parlamentu a o ich chystanej zrade, keď budú podporovať zákon o zániku federácie. Označiť politické úsilie o prijatie demokratického zákona, ktorým sa otvára cesta vlastného rozvoja vlastného národa, vlastizradou je doslova politické vydieranie a zastrašovanie. (Potlesk.)

A ešte, prosím, k otázke zákona o referende. Myslím si, že mal pravdu pán poslanec Moric, keď hovoril o masírovaní vedomia občanov jedným smerom. To sa deje od novembra 1989. Niekto však ešte teraz kalkuluje s jednostrannou informovanosťou, s nerozhodnosťou a s dobráckou naivitou Slovákov.

Navrhovaný zákon jasne hovorí, že jedna z možností je referendum a ďalšie tri vlastne otvárajú právny priestor.

Vážení kolegovia! Bolo by ďaleko efektívnejšie, keby tento parlament nasmeroval svoju prácu na budúce usporiadanie. Väčšina občanov totiž chápe, že proces zániku federácie sa nachádza v takom stave, kde uvažovať o transformácii existujúceho stavu do inej, príbuznej podoby je nereálne.

Je treba prebrať a prehodnotiť možnosti rozdelenia a spolužitia samostatných štátov, prediskutovať obsah spolupráce v tých smeroch, ktoré budú vyhovovať ako jednej, tak druhej strane. Jedno je isté, a v tom dávam za pravdu aj opozícii, že totálne pretrhnutie spojenia medzi našimi národmi nie je možné. Priečilo by sa to zdravému rozumu, hospodárskym, kultúrnym aj historickým tradíciám našich národov.

A na záver, pretože poézia je mi veľmi blízka, zapáčilo sa mi, že tu pán kolega zaviedol veršovačky. Ja by som povedal jeden verš, ktorý rád recitujem: No príde i prísť musí ten Boží deň súdu, keď za stôl si zasadne, páni, pravda môjho ľudu. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Slovo má poslanec Horák a připraví se poslanec Marián Kováč.

Poslanec SL J. Horák: Pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, Československá sociální demokracie stála u vzniku československého státu a byla u jeho budování. Proto se nikdo nemůže divit, že nám není lhostejný jeho případný zánik. Vytýká se nám, že lpíme na referendu, protože chceme zachraňovat federaci, která se již fakticky rozpadla. Pravice nás stále přesvědčuje, že referendum nemůže už na faktickém rozpadu

Československa nic změnit. Jen prý by vyvolalo chaos a perspektivu divokého rozpadu. Pan předseda České národní rady Uhde prohlásil, že zahrávat si s tím, že každý občan má posoudit, zda zachovat společný stát: Ano, nebo ne, je demagogické. Přeloženo do srozumitelné češtiny, občan je příliš hloupý a nemá se plést do věcí, kterým nerozumí. Pochybuji, že v jakékoli zavedené západní demokracii by se předseda parlamentu opovážil vyslovit něco podobného.

Trváme-li na referendu, není to vůbec proto, že bychom chtěli zachraňovat nefunkční federaci, jak je nám podsouváno, a už vůbec ne proto, že bychom snad popírali právo slovenského národa vytvořit si vlastní stát. Problém je jinde. Sám pan premiér Klaus před časem vyhlásil, že všechna závažná rozhodnutí v naší zemi za posledních čtyřiasedmdesát let se obešla bez referenda. Ano, bylo tomu tak. Ale pan předseda Klaus zapomněl říci, jaké obrovské morální a politické škody z toho vznikly. (Potlesk.)

V roce 1918 byla první ústava schválena revolučním Národním shromážděním, které nikdo nevolil, což způsobilo negativní reakci národnostních menšin vůči novému státu a plně se projevilo o dvacet let později. V roce 1938 bylo dokonce i bez rozhodnutí parlamentu přijato odstoupení rozsáhlých území Německu, Maďarsku a Polsku.

O půl roku později prezident republiky podpisem v Berlíně zrušil samostatnost státu, v jehož čele stál, ačkoliv jako právník musel vědět, že se tím dopouští vlastizrady. Vše se dálo bez možnosti občanů vyjádřit se. Stejně tak se občané nemohli vyjádřit v roce 1948. Kdybychom přijali dnešní argumentaci pravicových stran, pak o únoru 1948 rozhodli občané v posledních svobodných volbách v roce 1946 a tak k únoru roku 1948 vlastně dali komunistům mandát. Někdo může namítnout, že rozhodnutí občanů v dané situaci už stejně nemohlo nic změnit. Možná. Tehdy naše národy nebyly plně svobodné, což snad z hlediska vyššího principu mravního může ospravedlnit politické představitele, že jednali tak, jak jednali.

Dnes však svobodní jsme, není zde žádná mocnost, která by nám diktovala. Trváme-li na referendu, je to nikoliv proto, že chceme zachraňovat federaci, ale proto, že ignorování referenda podrývá důvěru občanů v právní řád a v demokracii vůbec. Občan má opět pocit, že nemůže nic ovlivnit, že politikové rozhodují o něm bez něho. Morální škody z takového jednání jsou nevyčíslitelné. Namítá se nám, že není možno jasně a srozumitelně formulovat otázku pro referendum a že v případě, že se většina vysloví proti rozdělení ČSFR, vyvstane problém, jaké uspořádání česko-slovenských vztahů má být zvoleno.

Otázka je jasná. Jste pro rozdělení ČSFR na dva samostatné subjekty mezinárodního práva, Českou republiku a Slovenskou republiku? Řekne-li většina voličů v obou republikách ne, je další uspořádání také jasné. Bude platit vztah zakotvený kompetenčními zákony. Není pravda, že federace už nemá dostatek kompetencí, aby mohla fungovat. Má tytéž kompetence, jaké měla před volbami, protože zákonem zatím nebyl zrušen žádný federální úřad, žádné ministerstvo. Pro přijetí kompetenčního zákona hlasovali i poslanci vládních stran.

Předpokládejme ale, že většina občanů v jedné či v obou republikách se vysloví pro rozdělení. Zánik federace v žádném případě nechápeme jako konec úzké česko-slovenské spolupráce, která je geopoliticky determinována. Uznáváme, že z českého pohledu a z hlediska zájmů České republiky je československá konfederace nevhodná, neboť České republice nepřináší žádné podstatné výhody.

Shodujeme se s vládní koalicí, že vhodnější než konfederace je rozdělení ČSFR na dva státy. Vzájemný vztah těchto států však v žádném případě nemůže být na stejné úrovni jako vztah každého z nich k třetím zemím. Je slovenským i českým národním zájmem, aby výše uvedený vztah byl co nejužší, a aby vývoj šel ne oslabováním, rozvolňováním, nýbrž posilováním vzájemných vazeb.

Hrozbě reálného nebezpečí, že se totiž český stát dostane do absolutní hospodářské a politické závislosti na Německu, je možno čelit jedině tak, že si otevřeme koridor směrem na Slovensko. Dobře to věděl T. G. Masaryk v roce 1918; a měli bychom to vědět i my dnes. Zříkáme-li se už Masarykova odkazu, jímž je československý stát, neměli bychom se zříkat jeho politické prozíravosti. A vůbec neobstojí tvrzení některých pravicových politiků, že Česká republika bude mít jiné zahraničně politické, vojenské a hospodářské priority než Slovenská republika. Oba státy spojuje zájem na zapojení do evropských struktur Evropského společenství a případně NATO. Domnívat se, že Česká republika bez Slovenské republiky se do nich může zapojit rychleji, je nebezpečnou iluzí. Pro uvedené organizace má Československo význam jako reálný středoevropský stabilizační faktor a tuto funkci může Česká republika po rozdělení ČSFR plnit jen v úzké spolupráci se Slovenskem.

Vyzní-li proto referendum pro rozdělení ČSFR, pokládáme za nutné vtělit do spolupráce České republiky a Slovenské republiky tyto zásady. V oblasti občanské a humanitní se v žádném případě nesmí opakovat tragický rok 1939, kdy Češi byli vyháněni ze Slovenska, a naopak. Každý dosavadní československý občan musí mít právo zvolit si občanství té či oné republiky a bez ohledu na to, jaké má občanství, musí mít právo usadit se, nabývat majetku a pracovat na tom místě zaniklé ČSFR, které si sám zvolí.

V oblasti zahraničně politické požadujeme vzájemnou koordinaci. Každý stát by se měl zavázat, že se vystříhá kroků, které by mohly poškodit druhého partnera, a že společně, nikoliv na úkor jeden druhého, budou usilovat do zapojení do evropských struktur. Z koordinace zahraniční politiky vyplývá úzká koordinace v otázkách vojenských.

Vznik dvou států a dvou zahraničních politik sice předpokládá i vznik dvou armád, nevidíme však žádný důvod pro dělení vojenských škol, výcvikových prostorů, opraváren apod., když obě armády budou mít shodnou vojenskou doktrínu a velmi pravděpodobně i shodný výcvik a shodnou výzbroj.

V hospodářské oblasti se ukazuje, že ekonomická reforma na Slovensku se v zásadě nebude lišit od reformy České republiky. Minimálním požadavkem hospodářské spolupráce musí proto být alespoň celní unie, kterou ostatně vyžadují orgány Evropského společenství jako podmínku přijetí asociačních dohod. Celní unii chápeme jako základ. V budoucnu počítáme ještě s užším propojením.

Vážení přátelé, tato navrhovaná opatření sledují, aby se v případě rozdělení státu nemuseli cítit Češi a Moravané na Slovensku a Slováci v Čechách a na Moravě jako cizinci. To má velký význam pro budoucí integraci České republiky a Slovenské republiky ať už mezi sebou, nebo společně do širších evropských struktur. Uvedenými zásadami včetně požadavku referenda proto Československá sociální demokracie podmiňuje svoji podporu ústavnímu zákonu o způsobu zániku federace. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Slovo má pan poslanec Marián Kováč a připraví se poslanec Rajčan.

Poslanec SN Marián Kováč: Vážený pán predsedajúci, milé kolegyne, vážení kolegovia! Myslím si, že sa zhodneme v názore, že bolo a je veľmi pozitívne, že ja keď len vďaka opozícii, predsa rokujeme v tomto parlamente o tak závažných otázkach, ktoré predurčujú život nielen nás, ale dovoľte mi jednu osobnú poznámku vzhľadom k môjmu mladému veku a maličkým deťom, i život týchto detí a ďalších generácií. Som veľmi rád, že toto rokovanie sa dostalo na túto pôdu. Pretože aj po toľkých vystúpeniach, a práve po takom veľkom množstve vystúpení, je možné konštatovať, že tento parlament, toto Federálne zhromaždenie (aj keď možno účasť v tejto chvíli nepodporí moje slová) nie je ľahostajné k tomu, čo sa v tejto republike deje. Nie je to ľahostajné týmto poslancom, aj keď prázdne lavice vládnucej strany z pravej strany samozrejme ma presvedčujú, že nemám pravdu. Ale ukazuje sa, že tieto otázky nám nie sú úplne ľahostajné. V snahe nestrkať hlavu do piesku, či nasadzovať si ružové okuliare, ale naopak zachovať si reálne politické videnie a teda snahu a schopnosť veci každodenne ovplyvňovať, som nútený byť v zhode s tými, ktorí konštatujú, že federácia Českej a Slovenskej republiky skončila. Skončila v unitaristickej podobe s jedným centrom, ktorým nikdy nebola len

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP