Úterý 22. září 1992

Poslanec SL J. Kůta: Vážený pane předsedo, vážené Federální shromáždění, poloprázdné auditorium odrazuje od záměru promluvit a vyslovit názor na nejzávažnější otázku, před kterou můžeme být jako poslanci Federálního shromáždění vůbec postaveni. Snad je ale pravdou, že stejně jako pozitivní čin ani dobře míněné slovo se neztratí bez jakékoliv stopy. Proto možná ani vršení slov v této rozpravě není zcela zbytečné.

Na této třetí schůzi Federálního shromáždění bylo proneseno mnoho slov o demokracii, jak přívrženci tábora pro rozdělení republiky, tak i tábora pro její zachování, respektive transformaci do nové podoby soužití České a Slovenské Federativní Republiky. Již to samo o sobě svědčí o tom, jak široce může být pojem demokracie chápán.

Pravděpodobně nikdo z nás nepochybuje o tom, že svobodné volby jsou důležitým stavebním kamenem každé demokraticky uspořádané společnosti. Její výsledky dávají právo vítězným politickým silám přicházet s iniciativami k dalšímu zkvalitnění života této společnosti. Nic více, nic méně. Svobodné volby však vyjadřují i značné omezení tohoto práva vítězů, kvantitativní, dané počtem hlasů pro vítěznou politickou sílu a tím určitým poměrem sil různých politických sil a stran, dané časovým horizontem do nových voleb, ať řádných, nebo mimořádných.

Pokud vítězná politická síla překračuje tato omezení, omezuje i demokratický institut voleb. My jsme nyní svědky právě takového počínání představitelů vítězných politických stran, které směřuje k cílům, které před volbami ani nebyly předloženy občanům k vyjádření, alespoň ne v té podobě, v jaké jsou nyní realizovány, a tudíž je vůbec pochybné, zda by občané takovýto program obsahující plán rozbití České a Slovenské Federativní Republiky podpořili.

Jestliže si vítězné politické strany jsou tak jisty podporou většiny obyvatel, nechápu jejich odpor či obavy z důsledků referenda. Vždyť co jiného mohou občané naší republiky rozhodnout než rozdělení, nebo další soužití dvou suverénních republik. Ptám se, z jakého důvodu není vláda připravena zvládnout takové výsledky referenda, které budou proti rozdělení. Vždyť na otázky, kdo uložil vládě, jednotlivým resortům, připravovat rozbití republiky jako jedinou variantu naší další existence a prakticky jediný úkol této vlády, je opozicí stereotypně odpovídáno: "O nic vlastně nejde, vláda se pouze připravuje na všechny možné varianty." Myslím, že zatím nebyly předloženy žádné jiné varianty , a dle slov pana premiéra vlády ČSFR, vláda není schopna žádnou jinou variantu, než zánik republiky zvládnout. Jsme tak aktéry absurdní situace, kdy vládní strany demontují stát, a opozice usiluje o jeho záchranu. Všude jinde je tomu zpravidla naopak.

Jsem stále více přesvědčen o tom, že je to jeden z dalších kroků, po řadě předcházejících opatření vlády minulé, za který nikdo neponese odpovědnost, a jehož následky poneseme po desetiletí všichni. Z těch předcházejících chci vzpomenout např. transformaci československé ekonomiky v té jediné možné variantě, jak ji prožíváme nebo známou podobu Československo-německé smlouvy. Nyní máme asistovat při likvidaci bratrského soužití dvou nejbližších národů v Evropě.

Poslanci Levého bloku se velice často setkávají s občany, nejen s našimi voliči. Lidé pláčou, když slyší o rozbití Československé republiky, jeden občan se na protest proti tomuto skutku upálil. Máme zde novou palachiádu. Nikoli ze sentimentu, ale proto, že svoji vlast pokládají za součást své lidské existence. Strach z likvidace Československé republiky se tak přiřazuje k převládající psychóze strachu a obav, které se staly součástí každodenního života prostého občana v naší zemi. Na jedné straně nám je vyhrožováno hrůznými následky možného zachování společného soužití, jsme přesvědčováni o tom, že tento stav déle trvat nemůže, že je nutno s tím co nejdříve skoncovat.

Zatím nevidím nic tak hrozného v současném soužití Slováků a Čechů než to, že několik ambiciózních politiků není schopno se domluvit. Souhlasím s tím, že tato podoba federace, ve které žijeme, se přežila, že je nutné s ní co nejrychleji skoncovat, ale udělal někdo pokus, navrhl jinou lepší formu našeho soužití? Nikdo se zatím v naší vládě nenamáhal. Pokud se něco takového rodí, tak v řadách opozice.

Nezlobte se, pane předsedo vlády, ale nevěřím vašemu ujišťování, že nelze nic jiného dělat, než uvažovat o slušném rozchodu nebo rozbití této republiky.

Jsme rovněž přesvědčováni o tom, že tento rozvod bude kulturní a humánní. Jaká nebezpečí jsou v současném vývoji skryta, to jsme viděli minulý týden při utkání bratislavských a budapešťských fotbalistů. To máme ze dne na den čekat na nějaké utkání českých a slovenských fotbalistů, hokejistů nebo jiných sportovců, kde bude zapálena ta první jiskra naší vzájemné nesnášenlivosti nebo bude nalezena jiná příležitost. Jak je vidět na příkladu z minulého týdne, síly, které si to přejí, zde jsou a jsou zde i někteří lidé, kteří jsou ochotni jejich manipulaci vyhovět.

Jsme svědky obrovské propagandistické kampaně a ta má Čechy přesvědčit o tom, že Slováci si odtržení přejí a nic jiného, a Slováky zase přesvědčit o tom, že Češi je podceňují, že jimi opovrhují a že tedy soužití s Čechy není možné. Nic z toho není pravda. Prostý Slovák stejně jako Čech, Moravan i další si nepřejí rozdělení tohoto státu. Takováto propaganda vyhovuje pouze českému maloměšťáctví, protože jako by z něho snímala část jeho viny za tento rozpad.

Podobnou situaci ve stanoviscích této vrstvy našeho národa známe z historie před více než 50 lety, a někteří z nás si to dokonce pamatují.

Náš občan má být z rozhodování o osudu společné vlasti vyřazen. Je manipulován ke lhostejnosti. Vždyť je vše rozhodnuto, nic se nedá dělat. Konečně i my zde, ve Federálním shromáždění, jsme stavěni do stejné role. Ujišťováním o kulturním a řízeném rozpadu má být i okolní svět stavěn do role lhostejného diváka. Zatím jsme ale neslyšeli ani slovo o tom, jak bude zabezpečena obrana obou republik po dobu rozpadu a redislokace armády.

Pokud vůbec potom bude zabezpečena bezpečnost tohoto státu; a již je Federálnímu shromáždění předkládán návrh ústavního zákona o zániku federace. Máme být zřejmě stejně nezodpovědní a schválit jej, a pak v lavině rozpadu se dívat na následky. O realizaci tohoto zákona, o výběru způsobu zániku rozhodnou vládci podle toho, co bude nejméně překážet, kde jim budou co nejméně překážet jak zákonodárci, tak občané. Nechci strašit následky rozpadu Československé republiky pro zbytek Evropy. Jistě nejsme jejím pupkem ani osou, kolem které se Evropa točí. Přesto si myslím, že ani mezinárodní důsledky rozbití ČSFR buď řízeného, nebo chaotického nejsou současnými mocnými dostatečně zodpovědně domyšleny. Prostě tam, kde je v politice promyšlena pouze jediná varianta a žádná jiná, tak končí politika jako věda a začíná politika jako svévole a manipulace s lidmi. (Potlesk.)

Nakonec se chci zeptat zde přítomných zástupců, pokud zde jsou samozřejmě, vládních stran. Skutečně věříte, že jste nositeli demokracie, když nepotřebujete občana jako aktivního tvůrce, ale také kontrolora vaší politiky? (Potlesk.) Když omezujete jeho roli pouze na účast ve volbách a odevzdání jeho hlasů pro vás? Pak bohužel ani svobodné volby ještě neznamenají úplnou demokracii a je třeba s tím něco dělat. (Potlesk.)

Nakonec si dovoluji předat návrh do usnesení v následujícím znění: "Požádat vládu ČSFR připravit před projednáváním zákona o způsobu federace

a) ucelenou koncepci zabezpečení obrany obou republik (České republiky a Slovenské republiky) po celou dobu redislokace československé armády v případě rozdělení České a Slovenské Federativní Republiky na dva samostatné státy,

b) ucelenou koncepci zabezpečení vnější i vnitřní bezpečnosti v případě procesu rozdělování ČSFR."

V obou případech do 15. 10. 1992.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji. Konstatuji, že stále ještě nejsme usnášeníschopni. Žádám předsedy poslaneckých klubů, aby vyzvali své poslance, aby se dostavili do sněmovny, abychom mohli procedurálně hlasovat o zkrácení diskusní doby. Technická poznámka. Prosím, pan poslanec Zahradil.

Poslanec SL J. Zahradil: Děkuji pane předsedající, já bych měl jenom upozornění pro předřečníka a všechny předřečníky a ty, kteří ještě přijdou na řadu, aby tu terminologii laskavě používali ve správném duchu. Návrh zákona se nejmenuje zákon o zániku federace, ale o způsobech zániku federace. Myslím, že je v tom podstatný rozdíl.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Pan profesor Mečl.

Poslanec SL J. Mečl: Pane místopředsedo, domnívám se, že sněmovny nemohou hlasovat o návrhu o zkrácení řečnické lhůty. Režim pro řečníky, poslance, byl upraven na počátku, nebylo schváleno omezení řečnické lhůty. A i když chápu a hovořil jsem také, že se některým kolegům zdá, že už těch vystoupení bylo mnoho, měli bychom zachovat rovnost pro všechny poslance, pro všechny řečníky a zachovat až dokonce této schůze neomezenou řečnickou lhůtu. Omezit ji nyní, ke konci rozpravy, myslím, že by nebylo seriózní.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Pan poslanec Cuper.

Poslanec SN J. Cuper: Chcel by som sa opýtať predrečníka i ostatných predrečníkov, keď sa toľko oháňajú demokraciou, či tento spoločný štát vznikol referendom, či sa opýtal niekto našich dedov, otcov, či sa opýtal niekto nás, v akom štáte chceme žiť? (Potlesk.) Ja neviem, prečo toľko horekujú, že ho máme rozdeliť len referendom alebo, že jediný demokratický spôsob je referendum. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Není žádných technických poznámek? Prosím poslance Repaského a připraví se poslanec Krejsa.

Poslanec SN J. Repaský: Vážený pán predsedajúci, prítomná časť Federálneho zhromaždenia! Keď sa rozpadol Waršavský pakt, hovorilo sa, že sa zvýšila bezpečnosť, že sa znížilo napätie. Ale môžeme povedať: práve naopak. Pokiaľ existovali obidva pakty, v Európe bolo vysoké napätie, ale aj pomerne vysoká stabilita. Po rozpade Waršavského paktu došlo k presnému opaku, k nízkemu napätiu a k nízkej stabilite. Keď k tomu priradíme rozpad Sovietskeho zväzu a permanentné rozpadávanie Juhoslávie, myslím si, že otázka bezpečnosti v Európe je dnes na jednom z prvých miest. Dotýka sa aj priamo Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. (Potlesk.) Je, myslím, na mieste (ako sa už 11. septembra v prvej rozprave pán poslanec Tvarožka, pán poslanec Fišera a dnes aj ďalší) dotkli problému obrany.

Keď si vezmeme programové vyhlásenie federálnej vlády, sme svedkami mnohých protirečivých vyhlásení o tom, čo je to obrana. Hovorí sa o spoločnom velení, o spoločnej armáde, o jednotnej armáde, o mini NATO atď., atď.

Už v stanovisku Slovenskej národnej strany k programovému vyhláseniu sme požiadali, aby boli otázky týchto termínov precizované, ako týchto termínov, tak aj v časovom horizonte. Po ďalšie: aby boli uvedené do súladu štruktúry armády so štátoprávnym usporiadaním. Práve v SNS sa nikdy nehovorilo o nijakých extrémnych nacionalistických postojoch, myslím na začiatku áno. V zásade sa vždy hovorilo o tom, aby tieto veci boli v súlade. Dnes sa dá na pôde parlamentu ťažko dohodnúť o pojmoch, ktoré sú jasné. Ako sa máme dohodnúť o pojmoch, ktoré nie sú vôbec jasné, ktoré nie sú vysvetlené. Asi ťažko k nejakému koncenzu dôjde. Nechcem sa dovolávať starého čínskeho filozofa Konfúcia, ale už ten povedal, že ak nie sú jasné pojmy, nie sú jasné slová, ako nie sú jasné slová, ťažko sa dá dohovoriť.

Preto by som sa zmienil o niektorých otázkach, ktoré sú práve s týmto spojené. Keď chceme hovoriť, ako som už povedal, o otázkach obrany, armády, je potrebné, aby to bolo v súlade so štátoprávnym usporiadaním. Už predchádzajúca forma štátoprávneho usporiadania, teda federácia, dodnes nie je v súlade s charakterom armády a charakterom obrany. Štát je kvázi federálny, armády unitárne. Ako mohol takto plniť svoje funkcie štát, ako mohla plniť svoje funkcie armáda? Bol som dvakrát na štátnej hranici: v roku 1956, keď maďarský národ povstal proti totalite a bol som na štátnej hranici 19. augusta pred rokom, keď bol pokus o prevrat o bývalom Sovietskom zväze. Môžem povedať, že som mal dva rozdielne pocity. V 1956 bola celá mašinéria za nami, pred rokom neboli dva vrtuľníky na Slovensku, ktoré by previezli rekognoskačnú skupinu veliteľstva Východného okruhu na štátnu hranicu. Keď sme prišli na štátnu hranicu, mobilizačné skupiny hľadali 176 vojakov, ktorí by splnili základné úlohy v prípade prijatia utečencov pre michalovský pluk.

Tak bola zabezpečená obrana. Nebudem hovoriť o obrane, ale len základné prijatie vlny utečencov, prebehlíkov. Nikto 19. nevedel, ako sa situácia vyvinie. Vtedy som dal za pravdu, aj keď som nemal žiadne sympatie k pánovi Rumlovi, keď povedal, že armáda vtedy nebola pripravená splniť svoje úlohy.

Keď to vezmeme od začiatku, federálna armáda (unitárna armáda) nebola schopná splniť záväzky voči federálnemu štátu. Keby došlo k zásadnej transformácii na úniu, znova sa bude rokovať o únii rovnoprávnych subjektov, rovnocenných a teda aj otázky obrany, otázky armády budú musieť byť riešené takto rovnoprávne, v súlade s takýmto štátoprávnym usporiadaním. Pokiaľ by bol nad týmto nejaký orgán, vyšší nadštátny, bola by to hrozba.

Hovoriť o forme mini NATO je nezodpovedné, pretože NATO je pakt a nie únia. Hoci dnes preberá väčšinou politické funkcie, no je to pakt. Keď by došlo ku vzniku samostatných štátov, slovenského a českého, potom je to najnebezpečnejšie vytvoriť akýsi nadštátny orgán, spoločnú armádu, pretože to je najkratšia cesta k juhoslovanskému spôsobu riešenia problémov. V Juhoslávii nebola príčinou domobrana Chorvátska alebo Slovinska, bola to federálna juhoslovanská armáda, ktorá ako spoločná armáda uplatnila násilie voči týmto štátom, ktoré chceli svoje sebaurčenie.

Tieto veci sú nebezpečné i z toho hľadiska, že doposiaľ u nás nie je v štáte, v parlamente ucelený systém vonkajšej kontroly armády. Keď to vezmeme, tak len ZKO FBIS fungoval. Nefungoval doteraz ZKO VOZ, nie je uvažované o kontrolnom orgáne pre zahraničnú rozviedku FMV, pre takzvaný Úrad zahraničných stykov a informácií a nie je vôbec žiadna kontrola pre spravodajskú službu Generálneho štábu ministerstva. Už vôbec neexistuje základný výkonný orgán kontroly armády, obrany a ozbrojených síl, Generálny inšpektorát. Mohol by som takto pokračovať ďalej.

Takto vo vyspelých demokratických štátoch, na ktoré sa odvolávame tak často, to nie je. Práve takýto štát, akým je napríklad SRN, v dôsledku toho, že sa transformoval z fašistického štátu na demokratický, urobil všetko preto, aby armádu Bundeswehr dostal plne pod kontrolu. Tam je vo vláde, v ministerstve obrany, priamo obranou poverený poslanec parlamentu, ktorý priamo v ministerstve obrany dozerá na to, čo sa deje. Nechcem vás teda zaťažovať celou touto problematikou, ale demokracia - to nie je rozkaz ministra Vacka č. 27, ktorým nariadil demokraciu v armáde. Demokracia je v štáte, v armáde je predovšetkým tým, že spoločnosť má kontrolu nad armádou. Ako bývalý vojak sa k tomu plne hlásim, aby armáda a ozbrojené sily boli plne na 100 % pod kontrolou spoločnosti. Toto u nás nie je. Chceme riešiť prechod, chceme nadštátnu armádu, spoločnú. Nech si každý zváži, čo by to znamenalo.

Pár slov by som chcel povedať k dobrým úmyslom niektorých poslancov, ktorí tak často hovorili o vlastizrade, o neplnení prísahy vojaka. Prosím vás, je treba zvážiť, o čom hovoríme, pretože občan, to je aj vojak, rota, prápor, to je skupina občanov. Keď vyzývam k občianskej neposlušnosti, tak vyzývam k neposlušnosti aj občanov v uniforme. Prosil by som, aby si toto každý uvedomil. V tejto chvíli je každá výzva možno nebezpečnejšia ako zásah polície, proti fanúšikom.

Záverom by som chcel povedať, že aj v tomto krátkom období, keď sa chceme skutočne kultúrne rozísť alebo transformovať, nevylučujem ani jedno, je treba urobiť rýchlo kroky ku kontrole armády.

Dvadsiateho ôsmeho je zasadnutie Rady obrany štátu, ktorá podľa zákona č. 10 § 6 zodpovedá za svoju činnosť parlamentu. V tejto Rade obrany štátu nie je žiadny zástupca. Žiadal by som pána predsedu Federálneho zhromaždenia, aby bolo možné, aby z branných a bezpečnostných výborov boli prítomní zástupcovia priamo na tomto zasadnutí. Filtrované alebo upravené informácie za mesiac, za pol roka sú už k ničomu.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Pane poslanče, tato vaše žádost je návrhem na usnesení, nebo vaší osobní žádostí? (Ano.) Prosím, obraťte se na předsedu písemně. Slovo má poslanec Krejsa. Připraví se poslanec Delinga.

Konstatuji, že stále ještě nejsme usnášeníschopni, abychom mohli procedurálně rozhodnout. Je tady ještě doporučení prof. Mečla, abychom o tomto návrhu, zkrácení řečnické doby, nehlasovali. Dal jsem to prověřit, zda je možno o tom hlasovat.

Prosím, pane poslanče, technická poznámka.

Poslanec SL P. Švec: Poznámku mám k procedurálnemu návrhu. Kedykoľvek v priebehu rozpravy je možné tento návrh dať, takže nemajú právo tí, ktorí hovoria, že sme to raz odhlasovali.

Druhá vec: rád by som doplnil pána Repaského. Nebezpečenstvo pre Slovensko, ktoré má podstatne nižšiu mieru obranyschopnosti ako Česká republika naďalej, nie vlastnou vinou, predstavuje práve to, že armáda sa takzvane transformuje, redislokuje nariadením zhora. Nikto si neuvedomuje jedno: Aj pre českú republiku bude podstatne bezpečnejšia situácia, pokiaľ bude mať Slovensko približne zhodnú mieru obranyschopnosti. Vyhlasujem tu, za dva roky, ani za dva mesiace nové vlády sa v tomto smere nič zásadného nevykonalo, aj keď sa redislokovali pozemné vojská. To hovorím s plnou zodpovednosťou. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Slovo má poslanec Krejsa.

Poslanec SL J. Krejsa: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych to, co chci říci, řekl slovy básníka.

"Jen o tebe mi lide běží, lide můj! Jen o tebe nám běží, nezrazuj! Na domovině šero leží.

Zradíš-li světla věčný přívod, zradil jsi sebe, děti, život, nezrazuj! (Potlesk.)

Šero je pouhá hříčka času, lide můj. Šero je epizoda, nezrazuj! Trvá zdroj světla, vzduch i voda, osení klíčí, sklizeň bude, máj v miliónech srdcích hude, nezrazuj!

Letničky zvadly, zhasl povrch, lide můj, z přeludu povrch vratký, nezrazuj! (Smích, rozruch v sále.) Nepoznals věčné vesny statky, jak strom však z každé zimy zdejší, zazelenáš se košatější, nezoufej, nezrazuj!"

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Slovo má poslanec Delinga. Ještě však technická poznámka.

Poslanec SL M. Borovička: Jenom bych chtěl odpovědět panu poslanci Krejsovi opět básní: "Nepřítel chodí v galoších, abys ho neslyšel. Když někam přijde, předstírá jako by nepřišel. Chtěl by jak pára proniknout kamkoli v každičké době a nemáš-li dosti bdělosti, zahnízdí se i v tobě." (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Technickou poznámku má pan poslanec Krejsa.

Poslanec SN J. Krejsa: Vážení kolegové, hluboce se vládnoucí koalici omlouvám, že jsem si zde dovolil neuměle citovat opozičního básníka. Pan kolega mi ale nechtěně nahrál na smeč. Dovolte mi, abych zarecitoval jiného komunistu, sice bývalého, ne nebude to obdoba "Do boje půjdeme před řadami", to už znáte, ale někdo, komu jste také dali plnou důvěru. Abych ušetřil váš čas, verše poněkud zeštíhlím.

Verš prvý: "Do KSČ chci vstoupit především proto, že jako člen strany se budu moci ještě více zapojit do práce ve prospěch celé společnosti."

Verš druhý: "Soudruh K. plnil během kandidátské lhůty mimořádně náročné úkoly. Plně ho doporučuji za člena strany."

Verš třetí: "Soudruha K. znám patnáct let. V pracovním kolektivu vždy vysvětloval a obhajoval politiku KSČ. V místě bydliště aktivně pracuje v občanském výboru - doufám, že dodnes. Doporučuji k přijetí za člena KSČ."

Verš čtvrtý: "Pozornost, kterou soudruh K. věnuje kádrové práci, se promítá i v růstu stranické organizovanosti v oboru. Ve všech funkcích, které zastával, je jeho činnost hodnocena kladně. Jeho osobní, společenská i politická angažovanost jsou zárukou, že bude platným a aktivním členem KSČ."

Epilog: "Datum vystavení členské legitimace KSČ 5. 8. 1988."

Báseň byla ze sbírky "Přihláška za člena KSČ" autora Ivana Kočárníka, místopředsedy ODS a ministra financí České republiky. (Potlesk.) Recitoval Josef Krejsa - Sdružení pro republiku. Protokol předkládám k ověření, že jsem si to nevymyslel. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Žádám poslance, pokud se hlásí s technickou poznámkou, aby hovořili k věci. Slovo má pan poslanec Delinga a připraví se pan poslanec Kalina.

Poslanec SN P. Delinga: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené panie kolegyne a kolegovia a predstavitelia federálnej vlády! Bez básničiek a pesničiek by som sa chcel dostať k veci, o ktorej už rokujeme druhý deň.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP