Naše stanovisko, které tady předložil
v předchozí diskusi kolega Indruch, o potřebě
referenda, je právě spojeno s rozhodováním
o existenci československého státu. Potřeba,
zásadní potřeba použití referenda
by nebyla spojena a není ji třeba spojovat s reformou
státoprávního uspořádání,
anebo s transformací státního svazku mezi
Českou republikou a Slovenskou republikou. Podle mého
názoru, pokud jde o rozhodování této
otázky při zachování některých
atributů státních forem soužití,
jsou i pro radikální transformaci státního
svazku České a Slovenské republiky kompetentní
zákonodárné sbory federace i České
a Slovenské republiky. Podle mého názoru
transformace ČSFR předpokládá ústavní
politickou vůli federálních i republikových
orgánů, Federálního shromáždění
i národních rad.
Domnívám se, že by politická jednání
i politická jednání současných
koaličních stran měla vést k tomu,
aby ústavy republik, České republiky a
Slovenské republiky, vymezily pojem společného
zájmu, vymezily i potřebu zabezpečení
tohoto společného zájmu na úrovni
svazku České a Slovenské republiky i potřebnými
institucemi. Přitom bych chtěl poznamenat, že
si nelze nezbytně představovat exekutivní
orgány pouze jako státní orgány. Dovedeme
si představit, že exekutivu mohou zabezpečovat
i instituce, které nemají charakter státních
orgánů.
V souladu s touto politickou ústavní vůlí
republik by bylo zapotřebí, podle mého názoru,
aby Federální shromáždění
potřebnými ústavními zákony,
které se mohou týkat zániku federace, ale
jako formy státoprávního uspořádání,
provedly transformaci federálních orgánů,
federálních struktur tak, aby odpovídala
potřebám republik. Domnívám se, že
návrh novelizace kompetenčního zákona
ještě poskytuje určité racionální
jádro, racionální základ pro zabezpečení
společných zájmů Čechů
a Slováků obou národních republik.
Myslím, že tímto postupem, postupem, který
by zabránil tomu, aby se dělilo to, co se dělit
nedá. Pokud se pokusíme dělit, a to si myslím,
některé atributy československé státnosti
ztratíme.
Myslím, že tímto postupem bychom zachovali
společný právní a ekonomický
prostor. Nedovedu si představit a nepokládám
za pozitivní, aby v současné době,
kdy existuje určitá panevropská právní
kultura, panevropský právní řád,
došlo v České a Slovenské republice
k dualisaci právního řádu, k jejich
separaci. Domníváme se, že tak zvaná
společná exekutiva ne zcela vyjádřená
pouze ve státních formách by nebyla na překážku
mezinárodně právní subjektivitě
obou republik, České a Slovenské republiky.
Myslím si, že tato transformace československého
státu, nebo chcete-li České a Slovenské
Federativní Republiky, transformace jako určitý
pozitivní přeměňující
proces a nikoliv klasický zánik státu nedomnívám
se, že v současné době je moderní,
aby státy zanikaly a nejsem si zcela jist, že i přijde
příhodná doba pro vznik nového státu
-, to znamená tato transformace by mohla nebo měla
alespoň po určitou dobu, dobu, kterou mohu vymezit
nebo pokusím se vymezit nepřímo probíhajícími
integračními procesy v Evropě, do kterých
se Československo postupně začlení
a problémy, které dnes řešíme,
budou problémy jinými, v jiné úrovni,
jiné vážnosti. Podle mého názoru
vážnost dnešních problémů
v podmínkách evropské integrace, pokud pro
nás bude aktuální, klesne. To znamená,
po tuto dobu by mohla existovat Česká a Slovenská
Federativní Republika ve zcela jiné podobě
při zachování institucí pro zabezpečení
společných zájmů.
Na závěr jednu poznámku a návrh do
usnesení. Přes všechny vyhraněné
názory, které tady zaznívají, a ten
můj je samozřejmě asi také dost vyhraněný,
si myslím, že kompromis v politice, kompromis v politické
práci je asi vysoce kladná, vysoce pozitivní
evropská hodnota.
Mám pocit, že naše kluby, politické strany,
které jsou tady zastoupeny, chápou politické
kompromisy bohužel jako prohry, ústupky, jako něco,
co je nadbytečné, mám-li politickou moc zcela
v rukou. Myslím si, že i pro naše Federální
shromáždění je politický kompromis
skutečně významnou hodnotou, se kterou bychom
měli zacházet asi aktivněji než dosud.
Doporučuji, pane předsedo, aby do usnesení
byl zařazen bod, ve kterém by Federální
shromáždění požádalo vládu,
aby připravila a předložila Federálnímu
shromáždění návrh zásad
ústavního zákona o transformaci České
a Slovenské Federativní Republiky. Děkuji
vám, dámy a pánové, za pozornost.
(Potlesk.)
Řízení schůze převzal místopředseda
FS P. Jajtner.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji. Pane profesore, můžete
nám předat návrh písemně. Slovo
má poslanec Cuper, připraví se poslanec Kondelík.
Poslanec SN J. Cuper: Vážený pán predseda,
vážené poslankyne, vážení
poslanci! Chcel by som faktickou pripomienkou reagovať na
oboch predrečníkov. Som zásadne proti akýmkoľvek
reformám tohto spoločného štátu
zhora. Aspoň ja (a myslím, že aj väčšina
Slovákov) už im po historických skúsenostiach
neverí. Som viac-menej zdesený z toho, že 200
rokov potom, čo sa zakotvilo sebeurčovacie právo
do Deklarácie práv občana a človeka,
tu stále diskutujeme o tom, čo je vlastne sebaurčovacie
právo národa. Chceme ho istým spôsobom
zviesť na to, že ide len o úzky záujem
nejakej ekonomickej skupiny.
Myslím si, že po historických skúsenostiach
oba tieto dva národy potrebujú deklarovať svoje
sebaurčovacie právo aby si uvedomili, že sú
tu. Od pána Bohunického som sa dozvedel, že
sme mali iniciovať novelizáciu zákona o referende.
Na rozdiel od neho si myslím, že zákon, ktorý
je nedemokratický vo svojej podstate, pretože viaže
prirodzene právo na sebaurčovanie, ktoré
sa má realizovať formou referenda (ak ho chce realizovať
slovenský národ) českí poslanci a
opačne, aby o realizácii sebaurčovacieho
práva českého národa rozhodovali slovenskí
poslanci. O takomto zákone sa nedá diskutovať,
takýto zákon je treba zrušiť.
Naše hnutie navrhlo iný zákon, demokratickejší,
v ktorom sú štyri spôsoby zániku federácie,
medzi nimi aj referendum. Samozrejme referendum, ktoré
budú iniciovať národné rady tak, ako
to patrí každému národu, ktorý
má vlastný zákonodarný zbor, ktorý
je priamym zástupcom národa. Myslím, že
tu nemáme mandát vyhlasovať referendum. Ja
osobne som tu bol poslaný preto, aby som obhajoval národné
záujmy slovenského národa. Keď si niekto
myslí, že som bol poslaný preto, aby som obhajoval
referendum vyhlasované Federálnym zhromaždením,
tak ja si to určite nemyslím. Preto som pre to,
aby sme zákon o referende, ktorý je nedemokratický,
zahrnuli do záverečných zrušovacích
ustanovení zákona o spôsobe zániku
fedebácie, pretože právnici vedia, že
platí zásada, že neskorší zákon
ruší predchádzajúci.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: S faktickou poznámkou se hlásí
poslanec Masopust a pak poslanec Bystrický.
Poslanec SN Z. Masopust: Dámy a pánové, nechci
zevrubně komentovat, co jsme teď slyšeli. Chci
jenom připomenout jedinou věc. Mluvil předseda
ústavně-právního výboru Sněmovny
národů. To je k zamyšlení. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Slovo má poslanec Bystrický.
Poslanec SN L. Bystrický: Chcel by som len vysloviť
presvedčenie, že štát vo svojej podstate
a vo svojich funkciách napĺňa oveľa hlbšie
a komplexnejšie záujmy a záležitosti,
než je len sebaurčovacie právo národa.
Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Pan poslanec Valenčík.
Poslanec SL J. Valenčík: Byl jsem také zděšen
z toho, co jsem před chvílí slyšel od
poslance z klubu HZDS a vzhledem k tomu, že bereme velmi
závažné osudové otázky, bych
prosil nepochybně schopné právníky,
kteří v klubu HZDS jsou, aby věnovali takovýmto
výstřelkům určitou pozornost a dali
příslušnému poslanci určitou
elementární informaci o problémech, o kterých
hovořil. Děkuji.
Poslanec SL S. Grohmann: Vážené Federálne
zhromaždenie! Je potrebné vysvetliť niektoré
veci, pokiaľ ide o novelizáciu zákona o referende,
ale zároveň niektoré veci uviesť na
správnu mieru. Tézu, že je potrebné
novelizovať zákon o referende, sa nevyslovuje po prvýkrát
ani pán Bohunický ani nikto, kto pred ním
o týchto otázkach hovoril, ale na túto skutočnosť
upozorňuje okrem iného konkrétne v našom
výbore finančnom a rozpočtovom aj pán
podpredseda federálnej vlády Čič,
ktorý upozorňuje na to, že v logike veci a
v logike dodržiavania ústavných predpisov a
zákonov je treba, aby federálna vláda sama
iniciovala aj novelizáciu zákona o referende. Je
možné diskutovať aj o inom, v akom zmysle a o
akú novelizáciu pôjde. V každom prípade
zastávam názor, že táto novelizácia
je nevyhnutná.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji panu poslanci Grohmannovi. Má
ještě někdo technickou poznámku?
Poslanec SN Š. Paulov: Ešte by som sa vrátil
k predrečníkom. Kolegu, aj keď nie som z Klubu
HZDS, by som chcel upozorniť, že hovoril docent z Právnickej
fakulty a špičkový slovenský právnik.
Je symptomatické pre časť českej politickej
scény, že keď sa pripomenie sebaurčovacie
právo Slovákov, tak sa hovorí o politických
výstrelkoch.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji. Prosím, slovo má poslanec
Čada.
Poslanec SL V. Čada: Pane předsedající,
paní a pánové, v dané situaci se skutečně
omezím fakticky na několik poznámek, protože
nechci diskusi nějak vyostřovat, ale spíše
podpořit ta stanoviska, která zde zazněla
ve vystoupení kolegy profesora Mečla.
Snad jen čtyři drobné poznámky. Ta
první. Jako historik se domnívám, že
slovenští poslanci, kteří byli řádně
zvoleni do Federálního shromáždění,
zde také zastupují slovenský národ,
jako ho zastupují poslanci zvolení do SNR. Omlouvám
se, nejsem právník, ale já v tom žádný
velký rozdíl prostě nevidím. To je,
podle mého názoru, jasná záležitost.
Nevím, zda je výhodnější mluvit
k plné sněmovně, a nebo jen k takovéto.
Jako historik si ale myslím, že je důležité,
že naše diskusní příspěvky
budou zachovány pro budoucnost. Jen si myslím, že
je pro budoucí historiky škoda, že nebudou vědět,
pokud se to neobjeví v tisku, kdo měl zájem
zúčastnit se této debaty a kdo na ni rezignoval,
nebo ho to prostě nezajímalo. Domnívám
se, že je to věc, která bude také jednou
předmětem usilovného zkoumání.
Právě v této souvislosti bych chtěl
upozornit na jeden problém, o kterém tady hovořil
pan premiér, že vláda nepředjímá
rozpad federace nebo její zánik. Bohužel ho
musím upozornit, možná že není
zcela informován, že tento postup se děje.
Děje se na ministerstvech vnitra. Nakonec, o dohodách
tří ministrů vnitra se nesouhlasně
vyjádřil i místopředseda vlády
akademik Čič, o jehož kvalifikaci nehodlám
diskutovat. O vládním výboru pro životní
prostředí jsme slyšeli - probíhají
rozmělňovací práce na federálním
ministerstvu národní obrany atd. atd.
Mám obavu, že probíhající procesy
mají snahu postavit nejen Federální shromáždění,
ale i národní rady prostě před hotovou
věc a tu potom následně řešit,
ať už ústavně nebo neústavně.
V této souvislosti se domnívám, a chci tady
podpořit slovenské kolegy v jejich zápase
o národní svrchovanost, mám-li to tak říci,
že federace v této podobě, jak ji známe,
je skutečně neudržitelná. Domnívám
se, že je potřeba postavit naše spolužití
na novou formu státního žití. Mluvme
o soužití, mluvme o dvou státech, mluvme o
vazbách, o konfederaci, o volné federaci, anebo
ji vůbec nenazývejme a nechme právníkům
do budoucna, nechť prostě vyřeší
tyto kompetenční záležitosti, ať
už jsou to profesoři nebo docenti.
Domnívám se, že nová platforma našeho
státního žití bude navazovat i na problémy
nebo období, kdy republika před více než
70 lety vznikala. Bylo řečeno od kolegy poslance,
že nový stát vznikl uměle v roce 1918.
Myslím, že své informace čerpal spíše
z prací maďarských nebo německých
historiků. Myslím si, že československý
stát nevznikl uměle. Vznikl jako součást
sebeurčovacího práva v určité
konkrétní situaci.
Když už jsem u té historie, myslím, že
zde určitý model je. Model určitého
spolužití. Nechci se vracet k rakousko-uherskému
dualismu, ale forma soustátí zde existovala a fungovala.
Myslím, že se u ní můžeme poučit,
aniž bychom ji přímo přebírali.
Poslední poznámka. Chci říci naprosto
otevřeně, že má-li být toto spolužití,
toto soustátí, určitou realitou, nemohou
se někteří čeští politikové
chovat tak, jak se zatím chovají vůči
slovenskému národu. Jsem hluboce přesvědčen
o tom, že Slovensko není Indie ani Cejlon, že
prostě vedoucí představitelé české
politické reprezentace nemohou vůči slovenskému
národu vystupovat jako dr. Kalvoda a ing. Bratinka. (Potlesk.)
Jen na okraj, paní a páni poslanci, všimněte
si, jak reagovala česká nebo pražská
televize na události na onom hřišti v Bratislavě.
Nepochybuji o tom, že ten zákrok byl tvrdý,
ale od vedoucích představitelů slovenské
policie bylo řečeno, že byl úměrný.
Nechci ho srovnávat se zákrokem české
policie na Václavském náměstí
nebo na Spartě, ale mám obavu, že se česká
televize postavila na stranu maďarských sdělovacích
prostředků, ať už tiše, nebo víceméně
otevřeně. (Potlesk.) Domnívám se,
že tento způsob nám neprospívá.
Domnívám se, že je především
třeba hledat to, co nás spojuje, a na to se orientovat,
než zdůrazňovat to, co nás rozděluje.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji panu poslanci. Slovo má pan
poslanec Kondelík. Ještě s faktickou poznámkou
poslanec Cuper.
Poslanec SN J. Cuper: Viem, že niektorí členovia
ústavnoprávnych výborov sa zaoberali skôr
americkým alebo iným právom, než československým.
Chcem pripomenúť článok 1 platnej Ústavy,
že tento spoločný štát vznikol
zo slobodných volieb dvoch rovnoprávnych národov
Čechov a Slovákov. Túto vôľu prejavili
národné rady. Je treba pripomenúť ústavný
zákon č. 77/1968 Zb., ktorým naše predchádzajúce
Národné zhromaždenie zmocnilo, podotýkam
zmocnilo Národné rady a vytvorilo ČNR a doplnilo
SNR, aby začali rokovanie o novom štátoprávnom
usporiadaní, teda vytvorili federáciu.
Keď niekto niečo vytvorí, ako právnici
by sme mali vedieť, ak niečo z niečej vôle
vznikne a uzatvorí sa zmluva, túto zmluvu nie je
nikto iný legitimovaný ukončiť alebo
aj zrušiť, než ten, kto ju uzatvoril. To znamená,
neviem, že by objekt, ktorý vznikne ako výsledok
zmluvného vzťahu, mal právo rušiť
zmluvu. Ďakujem. (Potlesk.)
Řízení schůze převzal místopředseda
FS V. Benda.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Kolega Malíř
s technickou poznámkou. Prosím.
Poslanec SN D. Malíř: Pane předsedající,
dámy a pánové, přiznám se,
že nejsem právník ani znalec práva,
ale dovoluji si mého předřečníka
upozornit na to, že poslanci tohoto zákonodárného
orgánu byli zvoleni do tohoto orgánu také
z vůle českého a slovenského národa.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji. Faktickou poznámku má
poslanec Švec.
Poslanec SL P. Švec: Na podporu pána docenta len toľko,
že 52 % Slovákov zvolilo nás - poslancov do
tohto zákonodarného zboru s tým, aby sme
obhajovali medzinárodnoprávnu subjektivitu Slovenska.
Iný problém je v Českej republike, ale to
si musíte vyriešiť sami.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Švecovi. Slovo má
poslanec Kondelík. Připraví se poslanec Dvořák.
Poslanec SL F. Kondelík: Vážený pane
předsedající, vážené kolegyně,
kolegové, vážení hosté, není
pochyb o tom, že na počátku procesu, který
vede k zániku federace musí být ústavní
federální zákony. Bez náležitého
zákonného podkladu nebude rozdělení
federace ani legální, ani legitimní.
Má-li se jednat o zániku federace, pak v jeho začátku
musí být ústavní zákon, který
jednoznačně stanoví postup, jakým
způsobem se bude tento proces realizovat. Nemůže
to být ústavní zákon, který
stanoví několik alternativ zániku.
Vládnoucí strany mluví o čtyřech
možných alternativách zániku federace.
Dokonce již existuje i vládní návrh
zákona, který předjímá tyto
čtyři alternativní formy, přičemž
nestanoví, kdo má rozhodnout, která z alternativ
se použije při zániku federace, respektive
kdo má o tom rozhodnout.
Chci zdůraznit, že v žádném případě
nelze považovat deklaraci Federálního shromáždění,
byť by byla přijata i ve formě ústavního
zákona, za legální a rozumný postup
při zániku federace. Jestliže by se tu mělo
jednat o ústavní zákon, pak není důvod
nazývat tento zákon deklarací. A naopak,
jestliže jde o deklaraci, pak skutečnost, že
bude přijata třípětinovou většinou,
nečiní z ní ještě ústavní
zákon způsobilý sloužit procesu zániku
federace.
Ve vládnoucích politických kruzích,
v jejich sdělovacích prostředcích,
se mluví také o dohodě České
národní rady a Slovenské národní
rady jako o přijatelné alternativě zániku
federace. Pokud existují federální orgány,
nemůže tato kompetence náležet někomu
jinému. Dokonce federální orgány se
této kompetence nemohou ani vzdát.
Pro politické orgány, které respektují
legitimitu, legalitu a princip občanské společnosti
je jediným přijatelným způsobem zániku
federace referendum vyhlášené na základě
ústavního Federálního shromáždění.
(Potlesk.)
K tomu, aby bylo možné realizovat tento způsob,
je potřeba přijmout zákon o referendu, eventuálně
novelizovat stávající právní
normu. Takové referendum nemůže být
uskutečněno na základě zákona
České národní rady nebo Slovenské
národní rady vzhledem k tomu, že referendum
se týká federace.
Podle platného ústavního zákona lze
pochopitelně řešit rozdělení
federace i tím, že jedna z republik přijme
rozhodnutí o vystoupení z federativního svazku.
Ovšem i v takovém případě by
měla být respektována suverenita občanské
společnosti, princip legality a legitimity, což znamená,
že jak Slovenská národní rada, tak Česká
národní rada by mohly takové rozhodnutí
učinit jen na základě referenda uskutečněného
v České nebo Slovenské republice.
Znovu zdůrazňuji, že poslanci LSU kladou důraz
na referendum, neboť o těchto osudových věcech
mohou rozhodnout pouze a pouze občané těchto
národů. Z postupu federální vlády,
který je zřetelný zejména z návrhu
zákona o zániku České a Slovenské
Federativní Republiky, dále z návrhu ústavního
zákona, kterým se doplňují ústavní
zákony o československé federaci, se celý
tento proces, o kterém dnes mluvíme, jeví
zcela chaotický a nebezpečný v tom, že
tento chaos se později přenese do praktických
politických řešení a budou základnou
pro různá nedorozumění, napětí,
konfrontace a rozpory.
Je třeba si ujasnit především postup
celé věci. Na první místo postavit
otázku vyřešení občanské
společnosti, to znamená referendum, a poté
přípravu ústavních zákonů
odpovídajících výsledku tohoto referenda.
Nebudeme-li respektovat tento postup, můžeme navodit
situaci, která se bude podobat rozpadu federativních
států na Balkáně a v bývalém
Sovětském svazu. Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Slovo má poslanec Dvořák, připraví
se poslanec Kobes.
Poslanec SN L. Dvořák: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, kolegové, vážení hosté,
dovolte mi nejdříve jednu úvodní poznámku.
Je samozřejmé, že poslanci na řešení
státoprávní krize musejí mít
rozdílné názory. O něco horší
ovšem je to, že na řešení státoprávní
krize mají také rozdílné názory
ti, kteří jsou členy federální
vlády a české vlády. Mají rozdílné
názory na způsob řešení zániku
federace, ale také mají rozdílný názor
na to, co bude po zániku federace a jakým způsobem
bude řešena otázka dalšího budoucího
soužití Čechů a Slováků.
To je podstatně horší, a podle mého
soudu nás, poslance, nutí k velkému zamyšlení.
K zamyšlení takovému, že toto jednání
by mělo být přeneseno vždy na půdu
parlamentu, aby mělo legální a legitimní
proces.
Vleklé řešení státoprávní
krise nabylo na prudké dynamičnosti po letošních
volbách. Dá se říci, že v těchto
dnech se dostává do závěrečné
a kritické fáze. Vítáme proto, že
po více než dvou měsících se
jednání konečně přeneslo sem,
na půdu Federálního shromáždění,
tedy tam, kam patří.
Při posuzování budoucí podoby česko-slovenské
vzájemnosti vychází Liberálně
sociální unie z těchto základních
zásad, které akceptují nynější
realitu: