Přítomno: | 141 poslanců Sněmovny lidu |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
61 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:
I. Čarnogurský, R. Hofbauer, V. Klaus, V. Komárek,
L. M. Molnár, J. Moravčík, D. Slobodník,
M. Šidík, J. Švejda
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
F. Čupr, K. Dyba, I. Kočárník, P.
Kučera, V. Peřich, P. Válka
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
P. Baco, I. Bajnok, Ĺ. Dolgoš, A. Dubček, Ĺ.
Gajdošíková, R. Kováč, A. Kráľ,
M. Kučera, I. Mjartan, G. Pradová, A. Rakús,
J. Smolec, E. Spišák, R. Zelenay
Schůze pokračuje: 10.12 hodin.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Vážené poslankyně, vážení
poslanci, vítám vás srdečně
na druhém pracovním dnu 3. společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Konstatuji, že schůze může pokračovat.
V tuto chvíli jsou usnášeníschopné
jak obě části Sněmovny národů,
tak Sněmovna lidu.
Současně vítám přítomné
členy federální vlády a ostatní
hosty našeho jednání.
Rád bych připomněl, že tato 3. společná
schůze byla svolána z podnětu skupiny poslanců
Sněmovny lidu a Sněmovny národů a
byla zahájena dne 11. září 1992. Ten
den jsme schválili program a zahájili projednávání
Zprávy vlády České a Slovenské
Federativní Republiky o současné situaci
ve státoprávním uspořádání
ČSFR vzhledem ke stavu přípravy ústavních
zákonů o novém rozdělení působnosti
mezi ČSFR a republiky a dalších ústavních
zákonů pro přípravu na rozdělení
státu (tisk 82).
Po vystoupení předsedy vlády ČSFR
byla zahájena rozprava, v níž vystoupilo celkem
27 poslanců, a schůze pak byla přerušena
do 22. září.
Dnes budeme pokračovat v rozpravě. Z 11. září
jsou do rozpravy přihlášeni poslanci Trnkócy,
Kostya, Kopřiva, Václav Svoboda, Havlík,
Faldýn, Bohunický, Mečl, Čada, Kondelík,
Dvořák, Kobes, Zdeněk Stránský,
Vondruška, Hošek a Ryška. Táži se těchto
poslanců, protože uplynula delší doba,
jestli se někdo z nich vzdává slova nebo
odvolává svou přihlášku do rozpravy.
(Poslanec SL T. Kopřiva: Vzdávám se slova.)
Kolega Kopřiva odvolává přihlášku
do rozpravy. Ještě prosím někdo? Prosím,
kolega Malíř.
Poslanec SN D. Malíř: Pane předsedající,
měl byste tam mít i moji přihlášku
do rozpravy. Nevím, zdali jste ji nepřehlédl.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Moment, já jsem ještě neskončil.
Vaši přihlášku do rozpravy nemám.
Prosím kolegyni z legislativy, aby překontrolovala
fyzický seznam přihlášek, jestli je
tam kolega Malíř. Jestli ne, budeme muset vaši
přihlášku zařadit dodatečně.
Ano, kolega Malíř je přihlášen
dnešního dne.
Dnes se tedy do rozpravy přihlásili poslanci Malíř,
Pludek, Kůta, Repaský, Krejsa, Delinga, Kalina a
Jičínský.
Kromě toho o slovo požádal také předseda
federální vlády, proto mu podle jednacího
řádu udělím slovo neprodleně.
Jenom se ještě táži nově přihlášených
poslanců, jestli někdo bude hovořit za poslanecký
klub. V tomto případě by měl před
ostatními přednost. (Nikdo se nehlásil.)
Není tomu tak, poslanci se hlásí jen za sebe.
Prosím tedy pana předsedu federální
vlády, aby se ujal slova, o které požádal.
Předseda vlády ČSFR J. Stráský:
Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, páni
poslanci a hosté, chtěl bych v úvodu dnešního
pokračování rozpravy ve Federálním
shromáždění krátce glosovat dosud
probíhající diskusi. Bez nároků
na úplnost se zaměřím na nejpodstatnější
myšlenky, které zde alespoň na adresu vlády
zazněly.
Za nejvážnější musím považovat
konstatování, že vláda postupuje neústavně.
Vytýká se jí, že dělá
některé kroky, které jdou za rámec
současného ústavního stavu, že
vláda i já jsme už jen v roli likvidátora
federace, ačkoli ve svém programovém prohlášení
tvrdila cosi jiného. Na druhé straně je však
rovněž, řekl bych, od poslanců stejné
politické příslušnosti vláda
varována, že se jí nepodaří učinit
všechny potřebné kroky, aby se případně
mohl náš společný stát rozdělit
k 1. lednu 1993.
Jsme tedy v předstihu, jsme v ažuru, nebo ve zpoždění?
Dovolte tedy nejprve několik faktů.
V našem programovém prohlášení,
které jsme zde před vámi obhajovali, jsme
uváděli tři bloky úkolů: blok
úkolů legislativních i organizačních
souvisejících s tzv. zeštíhlením
federace, blok úkolů souvisejících
s pokračováním v realizaci kompetencí,
které federální vláda má a
které si ponechává i po splnění
zeštíhlujícího bloku. Třetí
blok byla příprava legislativních i organizačních
předpokladů k případnému zániku
našeho společného státu.
Od přijetí programového prohlášení
v červenci 1992 se vývoj rozběhl jen jedním
směrem. Krátce po potvrzení federální
vlády odstoupil prezident České a Slovenské
Federativní Republiky, pak padl termín 1. 1. 1993
k rozdělení společného státu
a jednání se přesunula k tématům
budoucí spolupráce dvou samostatných států.
V těchto jednáních federální
vláda nehraje klíčovou roli.
Očekával jsem, že na této schůzi
Federálního shromáždění,
věnované otázce soužití obou
států, padne celá řada námětů,
požadavků a stanovisek k budoucí spolupráci.
Víceméně se tak nestalo. Přes tento
jednosměrný vývoj vláda podala Federálnímu
shromáždění z bloku A (zeštíhlení
federace) jeden jediný zákon, z bloku B (pokračování
plnění kompetencí federální
vlády) do tohoto okamžiku 16 zákonů
a z bloku C (to znamená pokud jde o zánik společného
státu) také zatím jen jeden jediný
zákon - o způsobech zániku.
Myslím, že je i opticky jasné, že vláda
vyvíjela a vyvíjí činnost ve všech
třech směrech: zeštíhlovací,
konstruktivní i likvidační. Předmětem
kritiky Federálního shromáždění,
alespoň některých poslanců v předchozí
rozpravě, se stala vláda České a Slovenské
Federativní Republiky, zejména za svou zeštíhlovací
a likvidační aktivitu, v níž vytvořila,
jak jsem už řekl, po jednom ústavním
zákoně.
Dovoluji si upozornit, že zeštíhlovací
a likvidační aktivita se navzájem nepletou
jen vládě, ale i poslancům Federálního
shromáždění. Zeštíhlovací
aktivita není aktivita, která ve své podstatě
směřuje k rozpadu státu.
Před necelými sto dny jsme předstoupili s
programovým prohlášením, v němž
bylo zakotveno zeštíhlení federální
vlády na pět ministerstev a zrušení
ostatních ministerstev do 30. září
1992. Tento záměr vlády pokládáme
za Federálním shromážděním
přijatý, i když chápu zájem poslanců
o způsob jeho realizace.
Návrh zákona jsme předali Federálnímu
shromáždění 7. září.
Je to zákon, který upravuje federální
uspořádání ČSFR na minimální,
avšak federální úrovni. Podle něho
se má federace, pokud bude zákon schválen,
v kompetencích řídit až do konečného
rozhodnutí.
Předmětem sporu, který zde zazněl,
je, zda některý z pověřených
členů vlády neudělal ve směru
likvidace příslušného ministerstva víc,
než měl. Dovoluji si upozornit, že dnes je 22.
září a za deset dní nemá vyvíjet
činnost se souhlasem Federálního shromáždění
osm orgánů ústřední státní
správy federace. Přitom do schválení
novely ústavního zákona nemůžeme
převést žádné kompetence ani
horizontálně na jiný federální
ústřední úřad, natož pak
vertikálně na republiky. Můžeme jen
připravovat organizační opatření,
jednat s lidmi na federálních orgánech o
jejich přesunu, respektive připravovat, nikoliv
provádět přesun kompetencí.
Nepřesvědčil jsem se, a to bylo předmětem
stížností na vládu, že by byl v
některém z případů přípravy
likvidace ústředních orgánů
porušen zákon. Přesvědčil jsem
se naopak, že bude velmi obtížné, vzhledem
k tomu, že ještě dnes diskutujeme obecně
o státoprávním uspořádání
v tomto Federálním shromáždění,
a ne o novele ústavního zákona, realizovat
tento schválený záměr vlády
a schválený i Federálním shromážděním,
do 30. září 1992.
Pokud jde o likvidační aktivity vlády, mohu
k nim říci následující: Předložili
jsme zákon o způsobu zániku společného
státu, abychom rozšířili ústavní
prostor. Je na vás, jak ho tváří v
tvář reálným procesům doma
i v zahraničí posoudíte.
Jednou z navrhovaných forem je referendum. Je vřazeno
nesourodně, neboť není deklarováno,
co se při tom či onom výsledku referenda
stane. Na toto téma zde vláda vyslechla mnoho stanovisek
poslanců leckdy potvrzujících význam
a mnohdy i nevyhnutelnost referenda. Ta nejvyhraněnější
zní: Nefunguje-li federace, musí to vítězové
(voleb) napravit; a když řekne referendum ano společnému
státu, snad jsou vítězové (voleb)
schopni se dohodnout na vyhovění vůli občanů.
Je to působivý, vděčný, ale
nereálný předpoklad. Na čem se mohou
vítězové voleb dohodnout, vnímáme
společně. O tom, na čem se nemohou dohodnout,
nás společně přesvědčila
jednání jeden a půl roku před volbami.
Být společně a zároveň odděleně
je nerealizovatelné, být odděleně
a zároveň spolupracovat všude tam, kde je to
možné, užitečné, byla jediná
rozumná cesta, která byla po volbách nalezena.
Navenek vůči světu to znamená dělat
maximum pro kontinuitu, a pro nejlepší vyjednávací
podmínky. Tak lze interpretovat i podobu transformace.
Uvnitř to znamená vytvářet co nejlepší
podmínky pro spolupráci dvou nových států.
Zanedbá-li tuto konstruktivní roli, bude skutečně
tato vláda jen likvidační, jak je zde už
nyní oznamováno. V tomto případě
existuje i třetí cesta, a to je vedlejší
kolej. Zbývá odpovědět si, jakou roli
bude mít potom Federální shromáždění?
Odpověď na tuto otázku nepřísluší
vládě. Vládě přísluší
vás znovu požádat, abyste posoudili její
návrh na rozšíření ústavního
prostoru pro zánik společného státu,
abyste posoudili její návrh na zeštíhlení
federace, když o vlastním zeštíhlení
bylo s vaší vůlí rozhodnuto, a abychom
společně usilovali, přes všechny rozdíly,
které zde zazněly, o sjednocení v roli, kterou
Federální shromáždění,
a tím do značné míry i vláda,
bude v dalším procesu hrát. A to zejména
v zájmu klidného řešení, jehož
garantem z podstaty věci mohou být právě
federální orgány. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu předsedovi vlády,
prosím pana poslance Trnkócyho, aby se ujal slova,
připraví se pan poslanec Kostya.
Poslanec SL B. Trnkócy: Dámy a pánové,
tento stát byl sice vytvořen uměle, uměle
proto, že nebyl založen ani na principu sebeurčení,
ani na národnostním principu. Příznačná
byla absence silné šlechty a vlastní silné
buržoazie. Byl vytvořen s úmyslem vrazit klín
mezi Německo a Rakousko. Během 70 let se však
podařilo Československu zapsat se nesmazatelně
na mapu Evropy. Tři národnosti: Češi,
Moravané a Slováci tvoří jednotný
stát, který se stal hrozbou pro nadnárodní
síly usilující o integrování
nesvéprávných subjektů do stejně
beztvaré Evropy. Naše republika se stala jivištěm
pro několik pučů, experimentů, absurdních
dramat. Nevěřím, že jiný stát
by byl schopen přežít únor 1948, leden
1968 nebo listopad 1989.
Dnes však žijeme v předtuše hrozícího
zániku československého státu. Totální
krach polistopadové pseudoekonomické reformy je
třeba něčím zdůvodnit. Odkopnutí
Slovenska je takovým důvodem. Dalším
bodem scénáře je vyvolání situace
ne nepodobné té v Jugoslávii, která
ukáže světu, že nejsme schopni si vládnout
sami. A to všechno se děje za situace, kdy žádná
ze stran a hnutí zastupujících v zákonodárných
sborech občany nemá v programu rozbití společného
státu, a voliči ani k tomuto aktu nedali souhlas.
Souhlas s rozpuštěním federace může
vzejít pouze demokratickou cestou zdola, to znamená
vyjádřením svobodné vůle referendem,
svobodné vůle těch, kterých se případný
rozpad státu bude dotýkat nejbolestněji.
Dovolte, abych vyjádřil přesvědčení,
že státoprávní uspořádání
na spolkové bázi, to znamená tří
samostatných a svéprávných subjektů:
Čech, Moravy a Slezska a Slovenska by postavilo naši
vlast na takové místo v Evropě, kam bez diskuse
nejen z hlediska historického patří.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji, nyní vystoupí poslanec
Kostya, připraví se poslanec V. Svoboda.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
hosté, vyslechli jsme doposud 28 názorů.
Názorů rozdílných, rozporuplných,
navzájem si protiřečících,
ten nebo onen byl odměněn odchodem kolegů
ze sálu, někteří byli odměněni
smíchem, jiní potleskem. Považuji to za naprosto
normální, samozřejmé a přirozené,
protože každý z nás tady reprezentuje
na základě výsledků demokratických
a svobodných voleb určitou politickou stranu nebo
hnutí, určitý volební program, určitý
okruh občanů, kterým v předvolebních
shromážděních něco sliboval,
že tady bude plnit. Z tohoto hlediska má každý
právo z tohoto místa říci svůj
názor, ať se to těm druhým líbí,
nebo nelíbí. Bylo tady ale jedno vystoupení,
kterému tato práva upírám.
Bylo to vystoupení hned v úvodu, a tím bylo
vystoupení předsedy vlády pana Stráského.
Rád bych podotkl, že situace je o to pikantnější,
že předseda vlády zde nevystoupil jen jako
premiér nejvyššího výkonného
orgánu, ale shodou okolností jako zastupující
hlava státu.
Chtěl bych to dokumentovat na jedné jediné
věci, a to je vztah, respektive názor federální
vlády na občany, čili na český
a slovenský národ a ostatní národnosti
žijící v tomto zatím ještě
stále společném státě. Samozřejmě,
pan premiér to řekl jinými slovy, ale v podstatě,
když zdůvodňoval neudržitelnost a nemožnost
v dnešní situaci institutu referenda, jinými
slovy řekl, že občané jsou nevyspělí,
že občané nejsou s to rozhodnout kvalifikovaně,
řekl, že občané jsou dokonce natolik
nezodpovědní, že by mohli zvolit takovou variantu,
která by vedla k situaci podobné situaci v Jugoslávii,
to jest mohla by navodit situaci občanské války.
Promiňte, pane premiére, musím se v této
souvislosti zeptat, z čeho pramení takto zásadně
odlišné stanovisko vlády, která vznikla
na základě voleb, zprostředkovaně
na základě vůle tohoto shromáždění,
které dalo vládě důvěru. Rád
bych vám připomněl, že volby nejsou
nic jiného než určitá specifická
forma referenda, tedy lidového plebiscitu. Rád bych
slyšel váš názor, proč ve dnech
5. až 6. června byli občané tohoto státu
vyspělí, schopní se orientovat v předložených
programech stran, dokonce byli tak geniální, že
vybrali skutečně jen ty nejlepší programy,
a díky tomu tady sedíme my všichni, vy a vaše
vláda, jinak bychom tady neseděli ani my, ani vy,
aby se vzápětí po několika měsících
stali tito občané něčím téměř
nesvéprávným, aby se stali občany,
kteří nejsou schopni správně rozhodnout
o své budoucnosti.
Měl bych však ještě i druhou otázku.
Když jste mluvil o tom, že ta doposud jediná
ústavní cesta, a tím je zdůvodňováno
to rozšíření, je tak nebezpečná,
že by mohla vést k podobné situaci, jako je
v Jugoslávii, proč je tato tak nebezpečná
varianta hodnocena vámi jako naprosto rovnocenná
s ostatními třemi, a je zařazena jako rovnocenná
varianta do vámi předloženého návrhu
zákona.
Považoval bych od vlády, která takto hodnotí
nebezpečnost situace, za normální, kdybyste
navrhli zrušení tohoto zákona nebo jeho novelu.
Ale vy tuto nebezpečnou variantu, která podle vašich
slov může vést k podobné situaci jako
v Jugoslávii, zařazujete jako rovnocennou do vámi
navrhovaného zákona.
Když už mluvím o rovnocennosti variant, vy jste
zde před chvílí řekl, že se jen
snažíte rozšířit ústavní
rámec možných cest, jak dospět k výsledku,
o který vítězné politické strany
usilují, to znamená o zánik federace.
Dovolím si malinko oponovat. Bylo by to za předpokladu,
kdyby ty čtyři vámi navrhované cesty
v návrhu ústavního zákona o způsobech
zániku federace, byly vzájemně objasněny,
to znamená, aby byly vyjasněny jejich vazby, aby
byly vyjasněny vazby mezi všemi subjekty, které
mohou jednu z cest zvolit, t.j. mezi Federálním
shromážděním a národními
radami. Na branně bezpečnostních výborech,
samozřejmě bez závěrů, se diskutovala
i možnost, jak se bude ústavně řešit
situace, která může nastat, že souběžně
vyhlásí, a mají na to právo podle
tohoto návrhu, dva ze subjektů jednu z cest.
Uvedl bych modelový příklad. Vím,
že referendum je pro většinu v tomto parlamentě
pravděpodobně nepřijatelné, ale bude
to ústavní zákon, a proto dopředu
nemůžeme vylučovat žádnou variantu.
Řekňeme, že toto Federální shromáždění
vyhlásí referendum s termínem 1. prosinec
1992. Rád bych slyšel od vlády, co se stane,
když vzápětí, dva dny po přijetí
tohoto rozhodnutí, se dohodnou ČNR a SNR, na základě
bodu b), který je v tomto zákoně, že
ukončí federaci dohodou. Ptám se, jak zákon
řeší tuto kolizi? Má jiný subjekt,
který je v tomto zákonu uveden, stejné právo,
byl-li už jeden ze způsobů zvolen? Bude se
referendum vůbec konat nebo se bude brát za právoplatné
rozhodnutí dvou národních rad, které
samozřejmě časově předběhne
termín konání? Anebo referendum proběhne,
a co se potom stane, když jeho výsledky budou opačné,
když se národní rady dohodnou, ale referendum
řekne ne?
Pane premiére, myslíte-li, že takto postavený
ústavní zákon tu složitou situaci ve
státoprávním uspořádání
vylepší, byl bych rád, kdybyste mi zejména
tuto druhou otázku vyjasnil. Jaká je vazba mezi
jednotlivými body, vazba z hlediska subjektů, které
mohou jednotlivé body zvolit, z hlediska časové
posloupnosti a z hlediska vyšší platnosti jednoho
nebo druhého rozhodnutí. Mohou skutečně
nastat situace, že budou souběžně probíhat
dvě nebo i více cest.
V tomto návrhu zákona není řešen
vůbec vztah mezi těmito způsoby, ale ani
mezi orgány, které mají právo tyto
způsoby zvolit.
Úplně na závěr bych chtěl vyjádřit
svůj názor k referendu z hlediska svého osobního,
z hlediska poslance opoziční strany. Domnívám
se, že pro každého poslance, který je
zde z vůle lidí, by mělo být referendum
a jeho výsledek, to znamená vůle voličů,
závazný i tehdy, když rozhodne v souladu s
programem té strany, kterou zde zastupuje, ale i tehdy,
když rozhodne opačně, tzn. v rozporu s názorem
té strany, kterou tady zastupuje.
Nezlobte se, potom vaše slova na zahájení této
schůze o tom, co bychom dělali, kdyby lidé
rozhodli jinak, jak bychom to realizovali, jsou podivná.
V tom okamžiku by se totiž ukázalo, že ani
my - poslanci, ani vláda, tady nemáme co dělat,
protože jsou tady všichni jenom z vůle lidí.
Myslím si, že ta odpověď je velmi jednoduchá.
Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Kostyovi, slovo má
poslanec Václav Svoboda, připraví se poslanec
Havlík.
Upozorňuji, že jsme zatím dosáhli rekordního
počtu přihlášek do rozpravy, ještě
je v tuto chvíli písemně přihlášeno
26 poslanců.
Prosím pana poslance Svobodu.
Poslanec SL V. Svoboda: Pane předsedo, dámy a pánové,
naváži na vystoupení svých kolegů
sociálních demokratů, kteří
zde přede mnou uváděli příklady
záměny zeštíhlovacích a likvidačních
aktivit, jak řekl jeden z mých předřečníků.
Budu hovořit o osudu federálního výboru
pro životní prostředí.
Byl zřízen ústavním zákonem
č. 286/1990 Sb., a jeho působnost stanoví
zejména zákony č. 297/1990 Sb. a č.
17/1992 Sb., dále několika usneseními federální
vlády, například ustavením Úřadu
pro řešení důsledků pobytu sovětských
vojsk na našem území. Nevím, dámy
a pánové, o tom, že bychom některý
z uvedených zákonů rušili nebo novelizovali.
Vím ale, jaký osud potkal bez našeho rozhodnutí
Federální výbor pro životní prostředí
a chci se vámi o tento poznatek podělit.
K 2. červenci t.r. zaměstnával Federální
výbor pro životní prostředí včetně
zmíněného úřadu 175 osob, z
toho 120 pracovníků zaměřených
na hlavní činnost výboru, ostatní
byli spojeni s provozem budovy ve Slezské 9, kterou využívají
také další organizace, např. Český
ústav ochrany přírody, kancelář
IUCN, SEVAN a další organizace. Budova se měla
stát ekologickým domem, který měl
sloužit potřebám státních, ale
i nevládních ekologických organizací.
V současné době zvolna končí
úplná likvidace Federálního výboru
pro životní prostředí a to bez převodu
kompetencí, jejichž vykonáváním
byl výbor pověřen, na jiné orgány
státní správy federace nebo republik. Pouze
asi 19 pracovníků má přejít
na federální ministerstvo hospodářství,
kde mají spravovat státní péči
o životní prostředí.
Vidíme, dámy a pánové, až bizarní
výsledek naplnění doktríny "šlehačky
na dortu". "Šlehačkovou doktrínu"
plní ale ještě lépe, totiž na sto
procent ti, kteří by po částí
tohoto sboru očekávané a chtěné
secesi našich republik měli být následníky
ekologické politiky. Ministerstvo prostředí
České republiky a ani ministerstvo životního
prostředí Slovenské republiky neprojevilo
oficiální zájem o odcházející
odborníky. Nikdo nejeví zájem o převod
informačních podkladů ani majetku Federálního
výboru pro životní prostředí
včetně budovy ve Slezské 9. Nebo je už
připraven šikovný privatizační
projekt na tuto budovu?