Poslanec SN P. Novák: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
vážení hosté. Při dohodě
dvou politických stran HZDS a ODS o rozdělení
ČSFR na dva samostatné státy bylo mnohokráte
opakováno a zaznělo to v tomto sále i dnes,
že tento rozchod musí být kulturní a
civilizovaný. Rád bych se přítomných
poslanců těchto stran zeptal, o jakou kulturu a
o jakou civilizaci se jejich záměr opírá.
Západní civilizace, ke které bychom měli
směřovat, nebo lépe řečeno
k jejímž hodnotám bychom se měli navracet,
má poněkud jiné priority. Nesměřuje
k rozpadu, ale k integraci. Jsou ovšem pochopitelně
i kultury a civilizace jiné. Občan této země
je neustále chlácholen, že Evropa bude rozpad
Československa akceptovat, že se s ním smíří,
že vlastně o moc nejde a že jsou to jen mocenské
choutky opozice, které ji vedou obecně k tomu, čemu
říká, možná ne zcela přesně,
obrana společného státu. Jen slepý,
anebo ten, kdo nechce vidět, nevnímá signály
z té části Evropy, ke které chceme
směřovat, že vývoj u nás jim
není po vůli. Československo, které
bylo po listopadu 1989 přes veškeré vnitřní
problémy zárukou stability Střední
a Východní Evropy, je náhle naopak vnímáno
jako ohnisko nestability. Zcela logicky se tato skutečnost
promítá v přístupu k němu.
Výsledkem je odliv zájmu kapitálu, který
tak nutně potřebujeme k modernizaci naší
ekonomiky, propad našeho postavení za Maďarsko,
Polsko, a dokonce za pobaltské státy. Tento faktor
se již projevuje i v rovině mezinárodních
zahraničních vztahů - která významná
zahraniční návštěva se v Praze
nebo v Bratislavě v poslední době ohlašuje?
Pokud bude ještě navíc při rozhodování
o budoucím uspořádání ČSFR
ponechán stranou občan, který pouze konec
konců ponese důsledky tohoto rozdělení,
pokud odmítnutím referenda prokáže tento
parlament své opovržení názorem občana,
a přitom není vůbec podstatné, jak
krkolomná argumentace se pro odmítnutí referenda
použije, není pochyb o tom, že to naše budoucí
postavení nezlepší.
Mezinárodní Helsinský výbor požádal
řadu evropských a tuzemských znalců,
aby se vyjádřili k otázce legitimity rozpadu
státu bez použití referenda. Odpovědělo
třináct těchto znalců z celé
Evropy i z Československa a pouze jeden jediný se
vyjádřil, že k rozpadu může dojít
i bez referenda. Tyto materiály jsou popřípadě
k dispozici.
Ano, Evropa bude akceptovat budoucí uspořádání
dnešní ČSFR, pokud bude rozpad tohoto státu
probíhat pokojnou a ústavní cestou, což
si v případě této eventuality jistě
všichni přejeme, nikdo to však nemůže
odpovědně garantovat, nebude proti nám vyhlášeno
hospodářské embargo jako proti Jugoslávii.
Pokud však náš vnitřní vývoj
umocňuje problémy, které má například
Belgie, a jestli se tam objevují názory, že
je možné postupovat naší cestou, určitě
nám za to racionální evropští
politikové tleskat nebudou a dají nám to
znát. Nehodlám ani v nejmenším zpochybňovat
právo slovenského národa na emancipaci. Je
to jeho přirozené právo. Signály,
které by mělo i méně citlivé
oko zaznamenat a které se projevují například
naposledy v souvislosti s asociačními dohodami s
Evropským společenstvím, by však měly
být vážným mementem. A to pro oba volební
subjekty, vítězné volební subjekty,
pokud pociťují dostatek odpovědnosti směrem
k občanům a nekladou své mocensko-politické
zájmy nad zájmy těchto občanů.
(posl. Novák) Ze všech těchto důvodů
a z mnoha jiných považuji za potřebné
apelovat na jednající politické strany i
na vládu ČSFR, aby zaměřily svou pozornost
nikoliv především na mechanismy rozpadu tohoto
státu, ale na konkrétní projekty integrace
obou republik. Bylo to tu už řečeno některými
mými předřečníky. Jsem přesvědčen,
že takový přístup by byl daleko více
v zájmu jednotlivého občana i pospolitosti,
která se zde v uplynulých 74 letech přes
všechny mnohdy bolestné problémy vytvořila.
V takovém případě bude i mnohem snadnější
zajistit obecnější konsensus s opozicí.
Není ovšem odpovědné hlasovat pro rozdělení
státu, aniž je známo, jak bude konkrétně
vypadat budoucí spolupráce. Není odpovědné
říkat, že se to vyjasní později
po rozpadu. Není odpovědné používat
příslovce "rychle", když zároveň
nepoužíváme příslovce "dobře".
Není odpovědné rušit kompetence některých
federálních ministerstev, a jak bylo už uvedeno,
je to dokonce nezákonné, aniž je zajištěno,
že tyto kompetence bude vykonávat jiná instituce
alespoň v přiměřeně srovnatelné
kvalitě. Není odpovědné stavět
občana, který tak výrazně projevil
svou naději v listopadu 1989, opět do role bezbranného
objektu politiky, kterým byl po celou dlouhou dobu 40 let
komunistické diktatury.
Odpovědnost nelze požadovat jen na opozici.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji poslanci Novákovi. Slovo má
poslanec Liška, dříve však ještě
technická poznámka. Připraví se poslankyně
Kristková.
Poslanec SL P. Spilka : Já mám pocit, že někteří
poslanci si připravují své projevy nejméně
14 dnů dopředu, protože stále jsme svědky
a slyšíme obvinění, že odmítáme
způsob rozdělení našeho státu
referendem. Já myslím, že každý,
kdo četl vládní návrh o způsobech
zániku federace, si musel všimnout, že referendum
tam je. Mám pro to možná ještě
jiné vysvětlení, že poslanci tento návrh
sice četli, ale potom tedy vědomě klamou
jak nás, tak veřejnost.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Ještě než dám slovo panu
poslanci Liškovi, hlásí se s technickou poznámkou
poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Děkuji, pane předsedající.
Já se vám omlouvám. Chtěl bych jen
připomenout, že jak pan předseda vlády
České a Slovenské Federativní Republiky,
tak pan předseda vlády Klaus hovořili o tom,
že lpění na referendu může mít
negativní následky, zejména kdyby vlastně
pozitivně dopadlo. Tak jsem tomu rozuměl a tak tomu
rozuměli mnozí zde. Proto o tom hovoříme.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji. Slovo má poslanec Liška.
Poslanec SL J. Liška: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, myslím,
že dnes by byl občan - volič v případě,
že by nás poslouchal, velmi spokojen. Již dlouho
nebyl tak důležitý, už dlouho se tak nehledělo
na jeho zájmy, na jeho práva spolurozhodovat o věcech
veřejných. To je totiž jedno z hlavních
témat, které se táhne jako červená
nit vystoupením většiny mých předřečníků,
a je to jedno z nejoblíbenějších témat
posledních dnů a týdnů. Škoda
jen, že především kolegové z Levého
bloku tak intenzívně nebojovali za pravdu a za demokratická
práva občanů i v letech minulých.
Je to skutečně škoda, protože - jak je
vidět a slyšet umějí to velice dobře.
Já nechci být výjimkou. I já zde musím
hájit práva a zájmy voličů,
práva těch voličů, kteří
chápou snahu slovenských přátel o
emancipaci, kteří respektují právo
slovenského národa na sebeurčení,
kteří teď již chtějí budovat
českou státnost a kteří především
chtějí žít s občany Slovenské
republiky v přátelských vztazích.
Tito voliči jsou přesvědčeni, že
přátelské vztahy se Slovenskem se mohou udržet
a posilovat pouze v případě slušného,
spořádaného a řízeného
rozchodu našich republik.
Moji voliči mě žádají, abych
nebránil rozchodu ČSFR, abych pomohl konečně
přerušit tu nekonečnou diskusní cestu
v kruhu, která nikam nevede, a ani nikam vést nemůže.
Zásadní krok, který nám umožní
vyjít z tohoto bludného kruhu, je přijetí
ústavního zákona o způsobu zániku
federace. To je zákon, na který čekají
občané této republiky. To je zákon,
s pomocí kterého se nám podaří
vyřešit současné základní
problémy našeho státu.
Vážené kolegyně a kolegové, myslím,
že je nejvyšší čas respektovat danou
skutečnost, současný vývoj a stav
státoprávního uspořádání.
Proklamace nemohou vyřešit daný stav. Ten mohou
vyřešit pouze konkrétní činy.
Vláda nám ve své dnešní zprávě
způsoby řešení nabízí.
Jsem přesvědčen, že bychom je měli
přijmout.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji. Slovo má paní poslankyně
Kristková, připraví se pan poslanec Zeman.
Poslankyně SN M. Kristková: Vážené
dámy a pánové, snažila jsem se pozorně
naslouchat zde pronášeným projevům a
dovolím si říci jen několik poznámek
na dané téma.
Říká se, že udržení společného
státu je motivováno nějakým skrytým
zájmem levice. Když se však podíváme
na slovenskou politickou scénu, co bychom řekli
tam? Že je to tam motivováno skrytým zájmem
pravice? Jsem přesvědčena, že není
pravým důvodem ani to, že na Slovensku a v
Čechách vyhrály na první pohled rozdílné
politické strany. V roce 1946 byly tyto rozdíly
mnohem markantnější, na Slovensku tehdy vyhrály
antikomunistické síly, zatímco v Čechách,
zvláště v Praze, komunistická strana,
a přesto v té době nikoho nenapadlo, abychom
dělili republiku.
Problém, který dnes tady vidíme mezi námi,
je podle mého názoru v tom, že vedoucí
politické strany si chtějí ještě
zvýraznit zcela sobeckým způsobem své
postavení. (Potlesk.)
Prosím vás, nechtějme se rozdělením
republiky na vlastní kůži přesvědčit,
co vedlo naše předky před 70 lety k tomu, aby
do evropské politiky vstoupili jako společný
stát Čechů a Slováků, i když
tehdejší rozdíly po stránce kulturní
i hospodářské, jak dnes víme, byly
podstatně rozdílné.
Já bych vám chtěla nyní říci,
že občanská iniciativa Za prosperující
Československo provedla nezávislou anketu k otázce
vyhlášení referenda, o kterém se tady
dnes moc mluví. Provedla tuto anketu na trase Banská
Bystrica, Žiar nad Hronom, Prievidza, Nováky, Trenčín,
prostě na moravsko-slovenském pomezí. Nejde
o dokonalý a reprezentativní průzkum mínění
občanů, nicméně nelze jej zcela ignorovat.
Pokud chci uvést jeho výsledky, nepovažuji
je za jednoznačný důkaz, nýbrž
za symptom, jak reagují občané na představy
o zániku československé federace. Na otázku:
"Chcete, aby občané rozhodovali o budoucnosti
státu, to je
Československa, v referendu nebo souhlasíte, aby
vedení ODS a HZDS rozhodlo tuto věc?" odpovědělo
ze 115 náhodně vybraných občanů
108 jednoznačně, že požadují referendum
a nesouhlasí s tím, aby ODS a HZDS rozhodovaly o
jejich domovu.
Vyjádřila se k tomu celá řada poslanců,
kteří již přede mnou vystoupili. Jednoznačně
vyžadovali, aby o osudu Československa rozhodovali
občané, neboť jenom jim náleží
toto nezadatelné, nepromlčitelné a nezcizitelné
právo, a nikdo nemůže toto právo za
ně realizovat. Kdyby se tak stalo, bylo by to hrubé
porušení principu suverenity občanské
společnosti a mohlo by to mít velmi neblahé
důsledky pro postavení vládnoucích
stran v budoucnosti.
Jaká je představa Klubu poslanců Liberálně
sociální unie, pokud jde o postup týkající
se otázky zániku. Položíme-li občanské
společnosti otázku v referendu, zda si přeje
pokračovat v nějaké formě soužití
obou národů, nepochybně dostaneme odpověď,
která bude rozhodující pro další
kroky, které mohou učinit kompetentní federální
orgány. Proto se domnívám, že na počátku
musí být přijetí zákona o referendu.
A po realizaci referenda mohou pokračovat ústavní
kroky. Na základě federálních zákonů
podle výsledků tohoto referenda.
Chci zdůraznit, že náš Klub poslanců
LSU nechce žádným způsobem být
překážkou slovenských emancipačních
snah. Na čem však trváme je, aby případné
rozdělení státu se realizovalo, jak už
bylo řečeno poslankyní Hykovou, legální
a legitimní cestou. Na počátku této
cesty by stálo referendum. Nelze vyloučit, že
v referendu se třeba občanská společnost
vyjádří pro rozdělení státu.
Nelze ale také popřít, že současná
federace se stala překážkou v soužití
našich národů. To však neznamená,
že nelze jít novou cestou, cestou reintegrace soužití
našich národů. Tato cesta však nevede
rozdělením čs. federace, nýbrž
její transformací v takovou formu soužití,
kterou nemusíme předem pojmenovat, ale můžeme
si jednoznačně vytýčit její
stěžejní milníky.
V situaci, kdy v Evropě probíhají výrazné
integrační procesy, nemusíme jít cestou
dezintegrace, a to dokonce až za hranice, které by
nás zcela oddělily od této evropské
integrace. Jsem toho názoru, že nelze v tomto procesu,
který jednoznačně v předkládaných
materiálech nazýváme zánikem čs.
federace, zdůrazňovat jenom stránky dezintegrační,
ale je třeba abychom se zaměřili na stránky
reintegrační, abychom se vyhnuli těm nejhorším
úskalím, která vznikají při
rozdělení federací ve světě.
Ráda bych s dovolením zdůraznila tomuto federálnímu
orgánu, který jako všechny orgány v
naší zemi má převážně
patriarchální charakter, že považuji některá
stanoviska politických stran, zejména těch,
které mají nejsilnější mocenské
postavení, za poplatná této skutečnosti.
Je zde stále markantnější snaha o zvýraznění
jejich mocenských postavení, které abstrahuje
od skutečnosti, že taková řešení
se neblaze dotýkají občanů, rodin
a rodinných vztahů. Proto je třeba volit
způsob transformace federace, která může
mít jenom takovou cestu, která nepovede k propasti
nedorozumění, rozporů a neskončí
vyloženým nepřátelstvím obou
našich národů.
Navrhuji, a to nejen z hlediska historie, ale také pro
současnost, aby tak jako slovenští poslanci
hlasovali jmenovitě o ústavě Slovenské
republiky, jsme my, poslanci Federálního shromáždění,
se jmenovitě vyjádřili, zda jsme pro referendum,
nebo nikoliv, zda chceme vyloučit občany z rozhodování
o jejich osudu a o osudu naší země. Tím
bych pokládala jednání za racionální.
(Potlesk.)
Řízení schůze převzal:
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji paní poslankyni. Slovo má
pan poslanec Zeman. Ještě se hlásí s
technickou poznámkou kolega Ryška.
Poslanec SL P. Ryška: Ja by som chcel len pani poslankyňu
upozorniť, že protestujem, aby od Banskej Bystrice cez
Trenčín bolo moravsko-slovenské pomedzie.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji. Není již dalších
technických poznámek? Slovo má kolega Zeman.
Poslanec SL M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění.
Úvodem bych chtěl poděkovat momentálně
nepřítomnému předsedovi federální
vlády za informaci v jeho úvodním vystoupení,
kterou mně jako poslanci konečně objasnil
důvody, jež federální vládu vedou
k odmítnutí referenda.
Pan premiér totiž prohlásil, že kdyby
referendum dopadlo jinak, než odpovídá probíhajícím
trendům, nastala by nezvládnutelná situace.
Domnívám se, že je dobré položit
otázku, kterou už kdysi položil Bertold Brecht:
"Nebylo by lépe, aby tato vláda rozpustila
lid a zvolila si lid nový?" (Potlesk.) Jestliže
nastane nezvládnutelná situace, ptám se,
pro koho nezvládnutelná? Nedokáže-li
ji zvládnout vláda, měla by odstoupit ona
a ne lid. (Potlesk.)
Položme si nyní otázku, co si pan premiér,
a totéž říkal ve svém vystoupení
i český předseda vlády, představuje
pod oním probíhajícím trendem.
Máme zde dvě fáze jediného procesu.
První fázi právě prožíváme,
to je zrušení federace a redukce počtu ministerstev.
Protože to není meritorní téma našeho
jednání, dovolte mi k tomu jenom dvě stručné
poznámky.
Federaci transformujeme, nikoliv pouze mechanickým snížením
počtu ministerstev, protože zbývající
ministerstva se nám mohou rozrůst do nezvládnutelných
administrativních agregátů, ale především
změnou náplně těchto ministerstev,
to znamená přechodem od nařizovací
ke koordinační a slaďovací roli. Tento
přechod příliš v návrhu vlády
nevidím. To, co je však důležitější
je, že vláda se pod záminkou předání
některých funkcí na republikové orgány
ve skutečnosti snaží zbavit dalších
a dalších mechanismů demokratické kontroly.
Dovolte mi, abych vám to dokázal jedním jednoduchým
příkladem. V návrhu vlády je uvedeno,
že kompetence federálního ministerstva kontroly,
které nebudou delegovány na republiky, přebírá
federální ministerstvo financí. Je to skvělá
idea, když si uvědomíme, že hlavním
úkolem federálního ministerstva kontroly
byla kontrola výdajů ze státního federálního
rozpočtu, tedy kontrola ministerstva financí. Podle
platného zákona o kontrole by tak nyní mohlo
ministerstvo financí samo sobě udělovat pokuty,
což jistě učiní.
V souvislosti s tím, že se naopak konstituuje na celoevropské
úrovni nejvyšší kontrolní úřad,
v souvislosti s tím, že se razí teorie, že
vedle triády moci zákonodárné, výkonné
a soudní nastupuje i moc kontrolní, je toto skutečně
dokonalý příklad dalších demokratizačních
a normalizačních praktik naší současné
vlády. (Potlesk.)
Nyní bych si dovolil přejít k oné
druhé fázi. Domnívám se, že občané
se mají rozhodnout mezi transformací federace a
likvidací federace a že toto je jejich skutečná
volba. Zatím jsme však svědky převažujícího
úsilí o likvidaci federace. Občané
mají rovněž právo mít plné
informace o obou těchto variantách a o jejich důsledcích.
Kolegovi Stomemu, který zde poněkud zlehčil
ekonomy mluvící o důsledcích rozpadu
Československa, bych rád připomenul, že
vedle nezávislých agentur jako je vídeňský
ústav pro srovnávací studie, je jedním
ze zdrojů informací také ing. Ivan Šujan,
předseda Federálního statistického
úřadu a člen Občanské demokratické
strany. Jsem přesvědčen, že kolega Stome
nepopře, že člen ODS už díky této
hrdé příslušnosti musí být
odborníkem. Je-li stomatolog odborníkem na sociální
politiku a životní prostředí, proč
by skutečný statistický odborník,
který nás informuje o negativních důsledcích
rozpadu a nadto člen vaší vlastní strany,
neměl být brán najednou vážně.
Kromě toho - a uznávám, co z vládních
lavic zaznělo - však místo nostalgických
reminiscencí musíme skutečně předložit
pozitivní variantu, máme-li být věrohodní.
Jednou z takových variant, vážení kolegové,
je např. Československá unie jako varianta
transformace federace.
Jsem přesvědčen, že všichni poslanci
v této síni, zejména však poslanci vládních
stran, si v domácí přípravě
na toto zasedání důkladně prostudovali
Maastrichtskou smlouvu. Zajisté jim tedy neuniklo, že
podtitul této smlouvy zní Dohoda o Evropské
unii. Jsem si vědom toho, že někteří
naši konzervativní politici, opírající
se o naše hluboké tradice politické kultury,
vyjádřili na rozdíl od politiků západoevropských
k Maastrichtské smlouvě určité výhrady.
Nicméně snad se shodneme alespoň v tom, že
celoevropský integrační proces pokračuje,
tak či onak bude mít určité formy
a dohody, a chceme-li do Evropské unie vstoupit, pak je
nejjednodušší nevymýšlet si něco
příliš nového, ale poučit se
z této dohody a snažit se postupovat na jejím
principu. Už proto, vážení kolegové,
že v případě vstupu do Evropské
unie, od kterého nás bohužel dělí
celá řada let, bychom tak delegovali právě
tyto kompetence unie na úroveň evropských
orgánů.
Nebudu vás zdržovat podrobnostmi, protože je
zcela určitě znáte. Rekapituluji pouze, že
Evropská unie předpokládá mezinárodně
právní subjektivitu jednotlivých členských
států. Na druhé straně předpokládá
koordinovanou, nejen ekonomickou, ale i zahraniční,
kulturní, sociální a ekologickou politiku
včetně jednotného institutu evropského
občanství. Předpokládá zavedení
jednotné evropské měny a existenci Evropské
banky, která jako jediná bude mít právo
emitovat bankovky. Členským státům
je dáno významné právo razit mince,
ovšem pod dohledem Evropské banky.
Tato smlouva rovněž předpokládá,
že rozpočtový deficit žádné
z členských zemí nesmí přesáhnout
3 % hrubého domácího produktu a zřizuje
už zmiňovaný Evropský kontrolní
dvůr, zatímco my naše federální
ministerstvo kontroly bez náhrady rušíme, čímž
se dále přibližujeme k Evropě.
Domnívám se, a to je můj pozitivní
návrh, že by Federální shromáždění
mělo ustavit komisi, která by na přípravě
pozitivní představy transformace začala pracovat
tak, abychom se přibližovali té Evropě,
od níž se až dosud vzdalujeme.
Vážení kolegové, dovolte mi, abych skončil
jednou vzpomínkou. Asi před dvaapůl rokem
jsem se snažil formulovat myšlenku, že obnovujeme
společný dům, který byl zničen
40 lety destruktivního působení, nicméně
má pevné základy a je tedy na čem
stavět. Mezitím někteří obyvatelé
tohoto domu ho začali rozkrádat a jiní se
ho snaží zapálit. Někteří
se ho dokonce snaží zapálit právě
proto, aby zakryli důsledky onoho rozkrádání
a prohlásili, že jejich ekonomické neúspěchy
jsou ve skutečnosti způsobeny rozdělením
společného státu.
Domnívám se, že při jakékoliv
transformaci musíme respektovat pravidla společného
domu, nikoliv pouze československého, ale i evropského.
Každý jeho obyvatel může mít ve
svém bytě samostatnou vodovodní přípojku,
ale těžko pro každý byt bude celodomní
vodovodní vedení. Stejně tak jako asi nikoho
z nás nenapadne, aby v zájmu národní
identity v době vysokorychlostních tratí
zavedl na svém území úzkokolejku jen
proto, aby se nějak odlišil.
Budeme-li tedy respektovat ony procesy celoevropské integrace,
máme před sebou pozitivní řešení,
ve kterém můžeme klidně pracovat.
Samozřejmě, že zde vzniká otázka,
zda toto vše dělat po rozpadu Československa
a vzniku dvou samostatných států, nebo před
ním. Položil bych vám, vážení
kolegové, jednoduchý dotaz. Jsme-li opravdu tak
upřímně přesvědčeni,
jak se vzájemně ujišťujeme, že chceme
po rozpadu mezi sebou spolupracovat a vytvořit tu celní,
tu platební, tu případně i měnovou
unii, proč to neuděláme hned? Neexistuje
snad riziko, že některé, samozřejmě
nejmenované politické síly, nemyslí
tato svá ujišťování vážně?
Když byl český premiér na mítinku
v Budějovicích, prohlásil veřejně
na budějovickém náměstí, že
kdyby mu byla v referendu položena otázka, zda je
pro hospodářskou unii se Slovenskou republikou,
hlasoval by ne. Jsem velice rád, že český
premiér změnil své názory, ale kdo
zaručí, že je nezmění opět.
Hrozí tedy nebezpečí, že den poté,
co se oba státy rozdělí, zazní věta
o hlubokém nedorozumění o možnostech
jejich spolupráce a začne postupně eskalovaná
a naprosto zbytečná obchodní válka,
nehledě na náklady, které budou s rozdělením
spojeny.
Oním federálním premiérem jsem začal
a panem federálním premiérem také
skončím. V knize "O tvář zítřka"
pan ministerský předseda vyslovil, což je jeho
svaté právo, pochvalu Václavu Klausovi, a
sice tím, že ho srovnal s Mojžíšem,
který - cituji "vyvedl Židy do Egypta".
Nemohu samozřejmě žádat od federálního
premiéra detailní znalost biblické dějepravy.
Chtěl bych pouze konstatovat, že při jakémkoliv
pohybu záleží nejen na rychlosti, s jakou se
pohybujeme, ale tak trochu na směru, kterým se pohybujeme,
a že energická cesta nesprávným směrem
nebývá to nejlepší.
Prosím tedy pana premiéra, aby svými návrhy
nevyváděl Židy do Egypta, protože tam
už jednou byli, a aby si uvědomil, že nám
i tak pod tímto vedením hrozí další
čtyřicetileté bloudění po poušti.
Děkuji vám za pozornost.