Pátek 11. září 1992

Vnucuje se myšlenka, zda snaha těchto politických stran o prosazení zákona o rozdělení federace vychází ze skutečných tužeb a přání našich národů, nebo zda se nejedná jen o pouhé úzce stranické zájmy. Ačkoli jsme nuceni vycházet ze stávající reality, přesto se osobně domnívám, že případný rozpad naší federace není nevyhnutelný.

Jsem přesvědčen, že je možné nalézt cestu k rozumné dohodě s cílem zachování federace. Mějme také na paměti, že případný rozpad federace by mohl velice dobře posloužit jako vhodná zástěrka k vysvětlení neúspěchů ekonomické reformy. Že tato situace nejlépe vyhovuje ODS a jejímu předsedovi Václavu Klausovi je zřejmé.

Je naprosto jasné, že stávající podoba federace neodpovídá skutečným potřebám a představám obou republik. Je nutné vypracovat a vybudovat takovou federaci a v takové podobě, která by dané požadavky splňovala.

Jsem přesvědčen, že spolkové uspořádání našeho státu navrhované již od počátku Republikánskou stranou, ale i jinými stranami, je tou nejpřijatelnější formou státoprávního uspořádání, které je schopno požadavky a představy obou republik splnit. Takováto varianta by rovněž umožnila rovnoprávné postavení Moravy a Slezska, které byly tolik let neprávem opomíjeny. Musíme vzít v úvahu i tu skutečnost, že problémy, jaké v současné době panují ve vztazích mezi Českou republikou a Slovenskou republikou, se mohou ve velmi krátké době objevit i ve vztazích mezi Čechy a Moravou.

Mějme však především na paměti, jaké následky mohou vznikat v okamžiku rozbití našeho státu. Tragická situace v bývalé Jugoslávii je toho jen dokladem, a pouze snílek si může namlouvat, že u nás nic podobného není možné. Proto se právem domnívám, že varianta spolkového uspořádání naší země by měla být zcela vážně brána v potaz a posléze i přijata. Realizace této varianty by byla ku prospěchu všech občanů Československé republiky a vyhnuli bychom se případným tragickým důsledkům rozpadu.

Bohužel, vítězné politické strany a hnutí obou republik se rozhodly řešit stávající palčivý problém tou nejjednodušší cestou, a tou je rozpad federace.

Největší tragédií případného rozpadu je ta skutečnost, že se tak činí proti vůli našich národů, aniž by občané tohoto státu měli možnost se k dané otázce vyjádřit. Naši občané jsou postaveni před hotovou věc, a jakýkoli pokus či snaha dát občanům možnost vyjádřit se jsou všemožně potlačovány. Několikeré zamítnutí návrhů na vyhlášení referenda podané poslaneckým klubem SPR-RSČ je toho jen dokladem. Rovněž tak postoj vládních sdělovacích prostředků, viz například kabaretní pořad Co týden vzal v čele s moderátory panem Černým a paní Bubílkovou, jakož i nedávné vystoupení Václava Klause v tomto pořadu jen napomáhá prosadit myšlenku rozbití federace. Ačkoli bych se velice rád mýlil, přesto nabývám silného dojmu, že se nám tady opět vkrádá podoba staronové totality s vládou jedné strany. (Potlesk.) Mnohé signály ze všech koutů v naší zemi to jen plně potvrzují.

Cítím velké zklamání a znechucení nad tím, jak zrádná politika se opět dokázala v naší zemi prosadit, a mrzí mě, že občané tohoto státu se stali pouhými pasívními diváky. Není to však bohužel poprvé, kdy naše republika je vystavena podobným tlakům a zradě. Zcela odpovědně mohu prohlásit za všechny poslance Republikánské strany, že myšlenku rozbití federace nebudeme nikterak podporovat, neboť tato myšlenka, anebo chcete-li snaha, je v příkrém rozporu s našimi představami a naším programem. Na rozdíl od jiných politických stran své voliče zrazovat nemíníme a také se nechceme stát hrobaři československého státu, který vznikl za tak těžkých podmínek a za cenu velkých obětí.

Na závěr mého vystoupení chci vyzvat kolegyně a kolegy poslance, kteří mají skutečný zájem o osud naší republiky, aby mě podpořili v myšlence zachování našeho společného státu. Mohu vás ubezpečit, že tato myšlenka má podporu miliónů našich spoluobčanů a je naší povinností tyto hlasy vyslyšet.

Zcela na závěr, vážené dámy a pánové, mi dovolte, abych vás seznámil stručně s jednou informací. Byl jsem pověřen poslaneckým klubem SPR-RSČ, abych vás seznámil s textem tohoto dokumentu. Dovolte, abych citoval:

Adresováno: "Generální prokuratura ČSFR, náměstí Hrdinů 1300, Praha 4. V Praze dne 10. 9. 1992.

S přihlédnutím k závažné vnitropolitické situaci v ČSFR podává poslanecký klub SPR-RSČ ve Federálním shromáždění ČSFR podnět Generální prokuratuře k zahájení trestního stíhání předsedy vlády České republiky Václava Klause pro naplnění skutkové podstaty trestného činu vlastizrady (potlesk) dle § 91 Sb., č. 392/1992."

K tomu bych chtěl říci jen velice krátce. Důvody, které náš poslanecký klub k tomuto rozhodnutí vedly, byly tady částečně řečeny mými předřečníky a částečně zde budou zřejmě ještě vyjádřeny. Dámy a pánové, děkuji vám za vaši pozornost. (Potlesk.)

Řízení schůze převzal:

Předsedající místopředseda FS V. Benda: To byl poslanec Malíř. O slovo se přihlásil místopředseda vlády akademik Čič. Podle jednacího řádu mu uděluji slovo přednostně.

Místopředseda vlády ČSFR M. Čič: Vážený pán predseda, vážené dámy, vážení páni, vážení hostia! Nachádzame sa v situácii, keď sa v prvom rade koncentruje celé toto zhromaždenie i naša spoločnosť na otázky zániku ČSFR alebo jej udržania za každú cenu. Tak to nakoniec aj tu vyznelo.

Viacerí poslanci - a to som rád - sa zamysleli aj nad tým, ako do budúcnosti riešiť tento vážny projekt, ktorý tu je, teda jeden zánik a druhý udržať federáciu, ale je treba zamýšľať sa aj nad tretím eventuálnym projektom, ktorý by mohol prísť do úvahy, aby sme vyšli z tejto situácie - aby som tak povedal - v poriadku, jedna i druhá republika, obidva národy aj národnosti, žijúce v týchto republikách.

Odmietanie možnosti zániku alebo jeho redukovania len na referendum, zdôrazňujem, odmietanie iných foriem a preferovanie len referenda nie je cesta najlepšia a do istej miery vyostruje situáciu a vzťahy, predovšetkým medzi koaliciou a medzi opozíciou.

To môže narobiť ďalšie morálne a materiálne škody. Bolo tu mnoho povedané o tom, čo je legálne, za akých okolností je možné hovoriť o ústavnosti. Myslím, aj keď to zjednodušujem, že legálne je to, čo najvyšší zákonodarný orgán prijme. Možno diskutovať o otázke, akú kvalitu má určitá zákonná úprava. Tvrdiť, že poslanci nemajú taký mandát, je prinajmenšom spochybňovanie práv, upieranie práv poslancom prijímať ústavné zákony.

Ak dnes bolo niekoľko vystúpení, ktoré sa orientovali predovšetkým na návrh ústavného zákona o spôsobe zániku, tak len opakujem, čo som povedal i v niektorých výboroch, že nerokujeme o zániku federácie, hovoríme len o určitých možnostiach, ktoré by mali mať legálnu, ústavnú podobu. Tento návrh možno ďalej skvalitňovať, uplatňovať pripomienky a taký projekt potom schváliť. Projekt, ktorý by bol skutočne prijateľný.

Pokiaľ ide o otázku sľubu - bola tu zmienka aj o tom - platí ústavný stav, ktorý je aj v otázke práva národov na vystúpenie zo zväzku jednoznačný. Ide o právo národa na sebaurčenie až do oddelenia. Je to aj v dnešnej ústave. Obsahuje aj právo na vystúpenie zo zväzku. Teda ak sľuboval poslanec na ústavu, tak i toto právo, tento prvok sebaurčovacieho práva je v tejto ústave obsiahnutý. Nezjednodušujme túto otázku a neinterpretujme ju podľa toho, ako nám to kedy vyhovuje. Spôsob realizácie tohto práva - a to je potrebné urobiť za každú cenu, aby bol legálny, ústavný - sľubuje i vláda ČSFR na základe návrhu ústavného zákona.

Pokúsme sa nájsť východisko z tejto patovej, krízovej situácie. Hľadajme ho tak, aby to bolo užitočné pre obe republiky.

Bolo tu mnoho príspevkov, ktoré sa dotýkali otázky, ktoré strany, hnutia mali čo vo svojom volebnom programe. Teraz to konfrontovať a spochybňovať je zbytočné. Chcem sa dotknúť aj tejto otázky a ide o - pán predseda Klaus sa tu zmienil - transformáciu federácie na inú formu. Ja by som si to dovolil spresniť. Pokúsme sa o transformáciu česko-slovenských vzťahov, a to tak, aby sme ich povýšili na podstatne inú úroveň, na inú kvalitu. Ak sme dospeli k záveru, že federácia bola a je zdrojom napätia, podozrievania, osočovania, tak hľadajme inú formu spolužitia. Podčiarkujem, inú formu. A je ich dosť. Bojíme sa už dnes konfederácie. Bojíme sa súštátia, zväzku štátov, únie. Všetko odmietame bez argumentov a keď, tak sa argumentuje len tým, že sú to prežité, staré historické formy modelov spolužitia dvoch alebo viacerých štátov. Neviem prečo. Myslím, že taká metodológia, že najskôr niektoré parciálne otázky a dohody a z toho snáď niečo vzíde, sa mi nezdá produktívna metodológia.

Prečo nechceme pristúpiť na úniu, ktorá by fundamentálne, vo forme dohody upravila vzťahy medzi republikami a v jej rámci by sa upravili všetky rozhodujúce sféry čiastkovými zmluvami? Prečo nie je prijateľná konfederácia? Nie tá stará, ale nová, adekvátna novým spoločenským, ekonomickým, politickým, sociálnym, zahraničným a iným realitám. A to dokonca aj za cenu toho, že by sa to muselo nazývať konfederácia. Nebazírujme na slovách, na štátoprávnych kategóriách, ale venujme pozornosť obsahu jednotlivých problémov.

Dopúšťame sa chyby, keď juristicko-dogmaticky alebo dogmaticko-juristicky vysvetľujeme niektoré pojmy a pridržiavame sa veľmi striktne toho, čo bolo kedysi napísané v učebniciach a čo je prekonané. Sme tvrdo konzervatívni a dôsledky sú aj tam, kde by to nemuselo byť.

Prirodzene, vzniká otázka, ako zanikne federácia - a to akýmikoľvek spôsobmi - a tu by som apeloval na všetkých poslancov, ktorí do toho majú čo hovoriť, aby sa to nestalo neústavnou cestou. Prehliadnime úzko stranícke a na dvoch politických póloch orientované koncepcie alebo predstavy o existencii alebo neexistencii dnešnej federácie, Českej republiky a Slovenskej republiky. Chýba nám predstava a projekt koexistencie týchto dvoch subjektov.

Ešte by som chcel povedať, že téza, že len referendum, neobstojí. Istotne, rešpektujme tento fakt - bohužiaľ, je ústavný - že len referendum môže vyriešiť tento problém, pokiaľ sa dostane medzi občanov. Ale prečo? To by malo byť jednou z možností. A pritom si nie som istý, či vždy tou najhlavnejšou.

Nepodceňujme sociálnu realitu. Niektorí kolegovia mi hovoria, že príliš bazírujem na sociálnej realite. Áno, pretože tá reflektuje aj do vedomia ľudí. A to nemôžeme opomenúť. To je významný faktor pri rozhodovaní človeka, občana.

Myslím si, že by kľudne mohla byť aj zmluva demokratickou formou. Ak sa dva zákonodarné orgány dohodnú na niečom, nevidím v tom nič nedemokratické. Ak sa ústavným zákonom rozhodne jedna republika alebo druhá republika, že chce vystúpiť zo zväzku, prečo by to malo byť proti princípu práva národov na sebaurčenie a prečo by to malo byť protidemokratické?

Tvrdenie, že len to a iné nie je demokratické, obávam sa, že také tvrdenie je skutočne veľmi nedemokratické. Čo vlastne chceme? Poviem to trocha zjednodušene. Nové vzťahy, alebo, ak chcete, transformované vzťahy, ktoré upevnia všetko to, čo medzi našimi národmi a menšinami dlhé desaťročia alebo stáročia vznikalo v duchovnej, kultúrnej i ekonomickej oblasti. Snáď ide o určitý druh dezintegrácie týchto vzťahov - to je ale prvá fáza novej, kvalitnejšej integrácie.

Nevidím tu pána poslanca, na ktorého vystúpenie chcem reagovať, ktorý hovoril o armáde a veľmi kvalifikovane. Chcem povedať toto. Počítame s armádou. Teraz nevyslovujem tento výrok za vládu ČSFR, ale nemyslím si, že by bolo možné od 1. 1. 1993 vytvoriť dve armády. To je mimoriadne náročná oblasť, zložitý komplex otázok technických, finančných, ekonomických, personálnych, zahraničných, že jednoducho to nie je možné brať len tak na ľahkú váhu.

Sme pre spoločnú menu s jej eventuálnym prechodom na národné meny a s pevným kurzom 1:1, prirodzene, s možnosťou korigovať aj tento princíp a, samozrejme, ho aj sledovať, najmä z hľadiska vzťahov ekonomických, zahraničných a iných.

Zaznela tu pred chvíľkou zmienka zo strany jedného pána poslanca o pohybe pracovných síl. Myslím, že by to malo byť samozrejmé a že by sme si to mali veľmi zodpovedne uvedomiť - že počítame s voľným ekonomickým priestorom, že počítame s pohybom pracovných síl, že počítame s voľným pohybom kapitálu, s neobmedzenými možnosťami pohybu občanov v obidvoch republikách. Nemôžem stále pochopiť, že niekto si predstavuje, že medzi Českou republikou a Slovenskou republikou budú colnice, budú potrebné pasy, bude potrebné riešiť celý rad problémov administratívnym spôsobom. V tomto zachádzame príliš ďaleko. A to je naozaj nedemokratické.

A pokiaľ ide o ostatné otázky, napríklad o základné práva a slobody občanov, aj prijatá a zatiaľ neúčinná slovenská ústava počíta jednoznačne s tým, že budú tieto práva aj u občanov Českej republiky rešpektované na území Slovenskej republiky a my sme presvedčení, že to bude analogicky aj v Ústave Českej republiky.

Veľmi tu zaznela otázka delenia majetku. Chcel by som k tomu povedať len niekoľko slov. Vláda ČSFR sa pokúša o analýzu situácie v tejto oblasti. Je to skutočne mimoriadne náročná práca a obávame sa, že sa nám nepodarí zvládnť všetky kritériá, resp. zvládnuť dostatok informácií, ktoré by prišli do úvahy pri vypracovaní návrhu ústavného zákona o delení majetku. Dnes se nachádzame v štádiu, že zhruba do stredy by sme tento návrh ústavného zákona mali predložiť vláde v prvom znení a mal by to byť skôr rámcový zákon. Pracujeme na tom aj berúc do úvahy, že sa líšia názory na kritériá. Aj niektorí predstavitelia Českej republiky hovoria, že kritérium 2 : 1 je neprijateľné pre Českú republiku, že je prijateľné kritérium 2,5 : 1. Ale kde nájsť tú objektivitu?

Ďalšie kritérium teritoriálneho princípu - znovu veľký problém. A je to potom aj práve otázka participácie na tvorbe spoločenského produktu. Chcem len napríklad pripomenúť, že nikto už náležite nie je schopný vyčísliť niektoré otázky. A opierať se len o štatistické údaje je - myslím - veľká simplifikácia tohto problému, pretože štatistika nevyjadruje fenomén a podstatu javu a vzťahy, ktoré sú medzi tým a štatistickými údajmi, nevyjadruje a nemôže vyjadriť metodiku, ktorou vznikali štatistické údaje za desaťročia.

Poviem len príklad: Kto je dnes schopný určiť objektívne hľadiská pracovnej účasti jednej a druhej časti ČSFR na tom, čo sa v ekonomike odohralo? Ako sa vyporiadame s deformovanými cenami na našom trhu a svetovými cenami exportu? Ako riešiť problémy vzninuté z makroekonomickej štruktúry na Slovensku, vrátane zbrojárskeho priemyslu, celú stratégiu priemyslu a ekonomiky, jej rozvoja značným zameraním na semiprodukty. Pripomínam to preto, aby sme to nezjednodušovali ani na strane slovenskej, ani na strane českej.

Mohli by mi, samozrejme, kolegovia alebo poslanci z Českej republiky povedať: "Dobre, ale účasť pracovníkov, resp. občanov Slovenskej republiky alebo možnosti pracovných príležitostí". Áno, s tým je treba súhlasiť a je to treba vidieť. Ale potom je i otázka účasti občanov na vytváraní hodnôt na území Českej republiky. Sú to odvody do rozpočtu, čerpanie nárokov sociálnych dávok, nemocenského poistenia, zdravotná starostlivosť o občanov Slovenskej republiky, ktorí sa vrátia eventuálne po určitých rokoch späť do Slovenskej republiky.

Zhodnocovanie historického majetku zo spoločného rozpočtu. Účelové dotácie na rad jedinečných objektov. Zhodnocovanie pôvodného majetku, permanentná údržba - a mohli by sme takto vypočítavať a nedôjdeme k žiadnemu rozumnému záveru. Veľmi by som prosil, aby sme to len evidovali a videli, že je to mimoriadne ťažká práca a práve pre túto zložitosť problematiky sa vyžaduje vzájomné porozumenie, tolerancia, ochota rokovať, prijímať objektívne závery.

Buďme nadmieru korektní! Možno to vyznelo veľmi pateticky, ale skutočne formulujme kritériá, ktoré v sebe zahrnú - ak je to vôbec možné - aj postulát spravodlivosti.

V najbližších dňoch by sme mali ďalej intenzívne rokovať, ak chceme ísť do budúcnosti. Myslím, že i politické reprezentácie, najmä dve politické reprezentácie Slovenskej republiky a Českej republiky by nemali strácať ani deň, pretože - dovoľte povedať myšlienku za naše hnutie - ide o to, aby to bola budúcnosť rozumnej, obojstranne efektívnej kooperácie, koexistencie dvoch demokratických republík, v ktorých okrem iného bude mať priechod aj systém trhovej ekonomiky bez rôznych administratívnych bariér, ktorý by nemal oslabovať ekonomické, finančné a najmä ľudské vzťahy, vzťahy medzi našimi národmi. Ďakujem vám pekne za pozornosť. (Potlesk.)

Řízení schůze převzal:

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji panu poslanci Čičovi a slovo má poslanec Krejsa, připraví se poslanec Novák.

Poslanec SN J. Krejsa: Krejsa, Sdružení pro republiku-Republikánská strana Československa.

Začnu nezvykle technickou poznámkou. Pan premiér Klaus tady hodnotil projev pana Dr. Sládka ve smyslu pochybnosti o jeho duševní způsobilosti. Všichni víme, že Dr. Sládek potvrzení o duševní způsobilosti má (potlesk.), dokonce duplicitně, z Anglie (potlesk.), na rozdíl od kolegy Klause. (Potlesk.)

Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych úvodem mé rozpravy přečetl dopis řadového občana, který přišel na adresu našeho poslaneckého klubu:

"Vážení páni poslanci, až budete v parlamentě projednávat zákon o rozdělení našeho společného státu na Českou republiku a Slovenskou republiku, uvědomte si, kdo na tomto rozdělení má zájem a proč. V rozpravě o tomto zákonu neváhejte nazvat věci pravým jménem. Jde o vlastizradu. Zájem na rozbití našeho společného státu, Československé republiky, má Německo a jeho podplacení nohsledi ve vládě České republiky, Slovenské republiky a ve federální vládě ČSFR. (Potlesk.) Zájem Německa je pochopitelný. Už dvakrát se pokoušelo Německo ovládnout Evropu válkou. Nepochodilo. Nyní se o totéž snaží intrikami, kupováním quislinkovců, a jak se zdá, toto se jim daří, alespoň prozatím. Je vaší vlasteneckou povinností odhalit naše quislinkovce před celým světem, ale především před našimi parlamenty a občany této země. Zabraňte vlastizradě! Medové řeči pana Klause o prosperitě a o vstupu do Evropy je nutno chápat přesně tak, jako návnadu lovce. Jde o dobře promyšlenou zradu s konečným řešením likvidaci západních Slovanů jako svéprávných národů." (Potlesk.)

Poslední věta, se kterou se neztotožňuji: "Podpořte myšlenku založení slovanské unie na obranu před stále agresívními Germány!"

V Příbrami dne 31. 7. 1992. Podepsán Jakub Jaklovský, Příbram 7.

Dopis předávám k ověření pravosti panu předsedajícímu i se svolením autora přečíst ho v parlamentu.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, moc mě mrzí, že vás tady z tohoto místa budu poučovat zrovna já. (Potlesk.) Ty, kterých si vážím, přestože stojí na druhé straně minového pole nastraženého na nás, řečeno kulantně, sedmým volebním obdobím. Je mi trapné vytahovat pomyslné žluté karty na zdejší právnické kapacity, velmistry slovní ekvilibristiky, vtipné a pohotové spíkry, i neúnavně veršující poety. Nevím, snad to bylo vlivem žhavého červnového slunce, možná šlo u nás, mužů, o jev zcela výjimečný zvaný klimaktérium s následnou ztrátou paměti. Mám pochopitelně na mysli přechod duševní ke straně...

(Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Pane poslanče, hovořte k věci.) K věci, ano. Mám pochopitelně na mysli přechod duševní ke straně vítězné, honosící se na klopách známým čapím křídlem s rybím ocasem, původně šlechtickým erbem rodu nesmrtelného kadeta Klause Bieglera, tedy nikoliv ptákem, jak vás mystifikoval kolega Sládek. My jsme tady před televizními kamerami něco v tom červnu slíbili. Dovolte, abych to připomněl přesnou citací: "Slibuji na svou čest a svědomí věrnost České a Slovenské Federativní Republice. Budu dbát vůle a zájmů lidu, řídit se ústavou a ostatními zákony a pracovat k tomu, aby byly uváděny v život." (Potlesk.)

Nevím, jak vy ostatní, ale my, republikáni, jsme to mysleli vážně. A já se ptám, proč tady vůbec vedeme nějakou rozpravu, když jsme buď vlastizrádci za porušení poslaneckého slibu, nebo už podle § 94 odstavec 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění de jure nemáme mandát, a tudíž máme právo rozhodovat tak nanejvýš rvačku cikánských pasáků na Perlovce. My totiž máme jedinou možnost - odmítnout zákon o způsobu zániku federace en block, urychleně přijmout novelizaci zákona o referendu, předloženého už několika výborům, a rozhodně prohlásit, že poslanci Federálního shromáždění jsou pro zachování společného státu v jakékoli podobě. (Potlesk.) Pokud to neuděláme, buďme si jisti, že nám to voliči spočítají.

Závěrem mi dovolte návrh, abychom si na hlasování o rozbití republiky vzali všichni plavky a neplavci plovací vesty, protože pokud zákon o způsobu zániku federace projde, smetou nás do Vltavy. Ne kolega Sládek, ale celý národ. Ještě malou doušku.

(Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Pane poslanče, mám vašemu návrhu rozumět tak, že o něm budeme hlasovat? V tom případě bych žádal, abyste ho předložil písemně. Spíš je to doporučení.)

Ještě malou doušku. Na včerejší schůzi zahraničního výboru při projednávání takzvaného kompetenčního zákona mě pan místopředseda vlády Čič přesvědčil, že tento zákon ještě i v dnešní době má svůj význam. Moc mu za to děkuji. Proto si myslím, že má i význam dál za společný stát bojovat. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Slovo má poslanec Novák, připraví se poslanec Jiří Liška.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP