Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci.
Hlásí se s technickými poznámkami
poslanec Jičínský a pak poslanec Šilhán.
Poslanec SN Z. Jičínský: Vážené
Federální shromáždění,
nechci tady rozvádět polemiku o obsahu různých
pojmů. Jenom chci panu kolegovi Schneiderovi připomenout,
že to bylo Federální shromáždění
zvolené ve volbách z roku 1990, čili svobodně
zvolené shromáždění, které
přijalo Listinu základních práv a
svobod, v níž se říká v článku
21: "Občané mají právo podílet
se na správě věcí veřejných
přímo - a to je na prvním místě
- nebo svobodnou volbou svých zástupců."
Uvažujme tedy, proč se pořád problematizuje
referendum, které je výrazem přímé
účasti lidí na správě státu!
(Potlesk.) A jestliže o správě státu
se nemají občané vyslovit, potom je to skutečně
na pováženou.
Ještě si vyžádám stenografický
zápis řeči pana českého premiéra,
který užil určité formulace ve vztahu
k referendu, která mně příliš
připomíná jisté praktiky minulosti,
kdy někdo nahoře věděl, co je v zájmu
občanů, ne ti občané sami. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Slovo má poslanec Šilhán.
Poslanec SL V. Šilhán: Chtěl bych říci,
že kolegu Schneidera znám delší dobu a
velmi si vážím jeho úsudku. A také
si vážím jeho touhy po čistotě
slov a jejich obsahu. Ale přesně to, pane kolego,
co jste dokázal se slovem "legitimita" udělat,
svědčí o tom, že skutečně
sám nejste práv své vlastní touhy.
Protože ta legitimita v současné době,
to, po čem volala naše paní kolegyně,
poslankyně Hyková, to je legitimita spojená
s demokracií, ve které legitimitu určitým
aktům dává právě občan
a jedině občan. O toto tady jde, o nic jiného.
To znamená, nepleťte sem žádné
rekriminace.
Totéž platí o vzniku republiky. Republika nevznikla
jen z popele první světové války,
ale vznikla na základě určitých idejí.
A o ty ideje jde, ne o tu válku. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji, slovo k odpovědi na technickou
poznámku má poslanec Schneider.
Poslanec SN J. Schneider: Já jsem přesvědčen,
že moje řeč byla jasná, ale chtěl
jsem říci na adresu pana poslance Jičínského:
Já jsem o referendu, pokud si dobře vzpomínám,
nemluvil, ale připomněl jste mi, pane kolego, argumentaci
přijímání Maastrichtské dohody,
to jest odevzdávání státní
suverenity nahoru, - uznávám, je to jiný
případ, než dělení státu,
- a užil jste argumentace, která nebyla zcela přesná.
Je třeba říci, že obligatorně
použít referendum je povinno pouze Irsko, jedna ze
dvanácti zemí, a Dánsko, fakultativně
to jsou dvě země, Velká Británie a
Francie, která je bude používat, a ostatní
země při tomto velice závažném
aktu, jako je vzdání se určité míry
svrchovanosti, referendum nevyžadují a naopak svěřují
občané - a nepochybuji, že to jsou občanské
společnosti - toto rozhodnutí parlamentu. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji. Technická poznámka kolega
Svoboda.
Poslanec SL J. Svoboda: Dovolte, dámy a pánové,
abych se proti části tvrzení kolegy Schneidera
zastal voličů ODS, které implicitně
označil za ne zcela způsobilé zvážit
důsledky svého chování. Protože
zdá se z jeho tvrzení v první části,
že voliči ODS zvolili poslance za ODS do FS s tím,
aby složili slib věrnosti České a Slovenské
Federativní Republice a následně aby pak
tuto republiku destruovali. Myslím si, že i tito voliči
by měli právo na to, aby zde byli ctěni a
bylo zde ctěno jejich mínění a vyjádření
v referendu. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Prosím další technická
poznámka. Kolega Mihalik.
Poslanec SN M. Mihalik: Keď už sme pri tých ideách,
súhlasím s tým, že niekey bola idea
Československa v Rakúsko-Uhorsku. Iste, bola to
reálna vec, ako je dnes reálnou vecou idea samostatného
slovenského štátu.
Nebojím sa toho slova - samostatného slovenského
štátu na Slovensku. A ešte k referendu, protože
sa to stále vracia. Referendum sa napríklad uskutočnilo
aj v bývalom Sovietskom zväze. Bolo meritórne
nariadené, centrálne riadené a vieme, ako
to tam dopadlo a vieme, čo dnes zostalo z bývalého
- chvalabohu bývalého - Sovietskeho zväzu.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji. Není-li dalších
technických poznámek informuji, že slova se
vzdal Karel Novák z ODS, takže počet přihlášených
poklesl na 23. Slovo má poslanec Jedinák, připraví
se poslanec Tvaroška.
Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedající,
dámy a pánové. Já jsem byl v minulém
parlamentu velmi vzdálen osočování
toho nebo onoho národa slovy o nacionalismu, o separaci.
Myslím, že jde o procesy mnohem hlubší,
než pouze o separaci, oddělení jednoho národa.
Emancipační snahy obou dvou národů
českého i slovenského jsou objektivní.
Nezačaly jenom nebo už v tomto volebním období,
ale dávno před ním. Je pochopitelné,
že my jako poslanci usilujeme o hledání takových
forem státoprávního soužití,
které by vyhovovaly oběma reprezentacím.
Nemyslím si však, že jsme v hledání
pozitivního udělali ještě vše,
co jsme udělat mohli. I z názvu návrhu zákona
zaznívá zánik federace. Není tam nic
o transformaci na novou formu státoprávního
soužití. V předloženém materiálu
vlády, tedy v postupných krocích není
nic o transformaci a o budoucím soužití obou
dvou národů. Je tedy pochopitelné, že
v této síni se k materiálu vytváří
jistá nedůvěra a nechuť. Je to z toho
důvodu, že kroky, kterými se má rozpadat
federace, vůbec jsou nejasné a nezřetelné.
Navíc se vytváří dojem používáním
slov legalita a legitimita, že všechno je zcela ústavní.
Ovšem pojem ústavnost v důvodové zprávě
chybí. Zaznělo zde několik výzev v
tom směru, že opozice doposud nepředložila
kladné řešení. Musí zaznít.
Ale nemyslím si, že by bylo nejvhodnější
řešení takové, kdybychom ukončili
federaci bez náhrady a bez řečení
dalšího pozitivního řešení.
Nemůžeme přece spustit celý mechanismus
demontáže federace bez toho, aniž bychom předvídali
budoucí výsledek. Myslím tím budoucí
možnou spolupráci dvou mezinárodně právních
samostatných subjektů. Pozitivní řešení
v jednotlivých krocích státoprávního
uspořádání a hledání
forem budoucího soužití vidím v tom,
že bude novelizován zákon o čs. federaci,
že budou dále předávány kompetence
jednotlivým republikám v dohodnutém rozsahu.
Jako další krok by měla následovat novela
zákona o referendu. Současné referendum nebo
zákon o referendu není zcela vyhovující.
Jako další krok by měly následovat zásady
o dělení majetku, kde by měly být
promítnuty zásady o dělení majetku
podle toho principu, kde majetek je, eventuálně
další zásady podle možností společné
spolupráce a využitelnosti.
Další krok, který by měl následovat
by bylo přijetí zákona o transformaci státoprávní
formy nebo o společném soužití. Je nezbytné,
aby byla přijata deklarace zásad společného
soužití dvou suverénních států.
V této deklaraci by měly být respektovány
zásady rovnoprávného partnerství a
nevměšování do vnitřních
vztahů a rovnoprávné spolupráce. Nic
takového však v materiálu vlády není.
Do té doby než budeme mít jasno o budoucí
spolupráci obou dvou zemí, nevypouštějme
džina z lahve. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Řízení schůze převzal:
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jedinákovi. Teraz
vystúpi v rozprave pán poslanec Rudolf Tvaroška,
pred ním s faktickou poznámkou pán poslanec
Holáň a potom pán poslanec Pleva.
Poslanec SN V. Holáň: Já mám faktickou
poznámku k několika projevům přede
mnou. Mám pocit, že by si toho měl všimnout
tisk, že by si toho měla všimnout televize, protože
běží o klasický příklad
něčeho velmi zajímavého. Jestli jste
si všimli, většina těch příspěvků
byla pronesena česky. Je to příkladné
pro tuto situaci. Češi chtějí nějakým
způsobem zachovat společný stát. Bylo
by velmi praktické, kdyby všichni přispívající,
ušetřilo by nám to čas, požádali
slovenskou část Sněmovny národů
nebo zašli do Slovenské národní rady
a přesvědčili tam o tomto postoji tyto reprezentanty
slovenského národa. My si prostě počínáme
tak, že za chvíli tento dům může
být třeba uzavřen, my tu budeme rokovat a
budeme si myslet, že vládneme. Nebudeme vládnout.
Je to velice podobné z historie situaci třeba z
Velké Británie, když ztrácela Indii,
z Holandska - když ztrácelo třeba Cejlon, nebo
Francie - tuším Maroko nebo Alžír. To
je velmi podobná situace. Já vím, že
Slovensko není kolonie, ale ten postoj emancipace... (Potlesk.)
Emancipační postoj tady zůstává,
i když jistě hladina toho rozdílu nebyla taková.
My Češi nemáme do toho co mluvit. Musíme
se jenom snažit o navázání budoucích
dobrých vztahů. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, pán kolega Pleva.
Poslanec SL P. Pleva: Já bych chtěl kolegům,
kteří neustále napadají naši
koalici, že jsme před volbami nic takového
neříkali, chtěl bych se zeptat třeba
pana kolegy Svobody, kdy byl na nějakém našem
mítinku, že ví dobře, co jsme tam říkali.
My jsme vždycky říkali našim voličům,
že buď udržíme funkční federaci,
nebo budeme požadovat rozdělení státu.
Nikdy jsme neříkali, že udržíme
federaci za každou cenu.
A pak druhá faktická poznámka - rád
bych se zeptal naší ctěné opozice, když
tak požadují referendum o rozdělení
státu, jestli jim nevadí, že to, co chtějí
- transformaci federace do jakési konfederační
unie - jestli k tomu referendum nepožadují.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási pán
poslanec Bystrický.
Poslanec SN Š. Bystrický: Dovoľte, pán
kolega Holáň, aby som pripomenul na margo vašej
poznámky o jazyku, v ktorom zaznela väčšina
pripomienok. Je to síce pravda, ale na začiatku,
keď hovorili hovorcovia klubov, tak vystúpili z partlamentných
strán slovenských, ktoré sú v tomto
parlamente zastúpené, hovorcovia troch strán,
hovorili za kluby a vyjadrili sa určitým a jednoznačným
spôsobom. Pokiaľ ste tu sedeli a počúvali,
nie je o čom hovoriť. To, že sa k ich prejavom
nepripojili ďalší poslanci, to ešte nie
je dôkazom toho , že snáď nesúhlasia
alebo sa nestotožňujú so slovami a obsahom
prejavu hovorcov svojich klubov. Snáď si len viac
vážia čas svojich kolegov. A pokiaľ ide
o vaše prirovnanie súčasného nášho
štátoprávneho stavu k rozpadajúcej sa
ríši britského impéria, myslím,
že by bolo na mieste, keby ste ho vysvetlili. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má pán poslanec
Miloš Zeman, ktorý chce predniesť faktickú
poznámku.
Poslanec SL M. Zeman: Chtěl bych pouze jako dodatečný
argument ve prospěch referenda uvést to, že
inteligence občana může být vyšší
než inteligence některých poslanců.
Jsou totiž mezi námi občané, kteří
se nedomnívají, že Cejlon byl holandskou kolonií.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Holáň
chce reagovať na priebeh rozpravy.
Poslanec SN V. Holáň: Cejlon byl opravdu určitou
dobu holandskou kolonií, ještě tam mají
své potomky, ale já jsem byl vyvolán, abych
vysvětlil ten případ. Já jsem neměl
na mysli vztah států, ale chování
poslanců. Také jsem to tak řekl. Britští
poslanci, kterým stále nedocházelo, že
Indie má právo na to, aby byla sama i za okolností,
že to bude pro ni nesmírně těžké.
Britští poslanci to stále nemohli uznat, tedy
ti nemoudří z nich.
Ti moudří to uznali a realita jim dala za pravdu.
V tom byl ten příklad, pokud jsem to neřekl
dost jasně.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pokračujeme v rozprave, ale najskôr
sa ešte hlási pán poslanec Bystrický.
Poslanec SN Š. Bystrický : Prepáčte,
ale musím konštatovať, že by vám
mohli zatlieskať poslanci SNS, že ste s nimi súhlasili,
pokiaľ ide o vzťah českej strany k súčasnému
štátoprávnemu usporiadaniu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Slovo má poslanec Tvaroška.
Poslanec SL R. Tvaroška: Vážený pán
predseda, vážené Federálne zhromaždenie!
Chcem obrátiť vašu pozornosť na oblasť,
o ktorej ešte nikto nehovoril. Ide o oblasť nesmierne
vážnu. Ide o dopad rozdelenia republiky na rozdelenie
armády.
Vy viete dobre, že so vznikom dvoch blokov si tieto bloky
svoje operačné zostavy nasmerovali vzájomne
proti sebe. Prevažná časť našej armády
bola dislokovaná v českých krajinách,
asi 82 %, ale 100 % bojového letectva a vyše 95 %
protivzdušnej obrany štátu. To vyžadovalo
vybudovať patričnú materiálno-technickú
a tylovú základňu a bolo nutné vybudovať
v hodnote niekoľkosto miliárd korún objekty
pre to určené.
V súčasnosti prebieha reorganizácia a redislokácia
armády v súlade s našou obrannou vojenskou
doktrínou. Aby to bolo ešte trocha zložitejšie,
zapadá do toho rozpad republiky dňom 1. 1. 1993,
ako sa víťazné politické strany dohodli.
Dovoľte mi, aby som vás v súvislosti s tým
upozornil na niekoľko skutočností.
Od 1. 1. 1993 je možné vybudovať na Slovensku
časť velenia armády, ale nie je možné
okamžite vytvoriť Ministerstvo národnej obrany,
pretože funkcie, spojené s generálnym štábom
nie je možné v priebehu pár dní alebo
týždňov okamžite realizovať v týchto
nových podmienkach.
Najťažšie bude zabezpečiť armádu
na Slovensku materiálno-technicky a tylovo. Podľa
náčelníka generálneho štábu,
ktorý vystupoval v našom výbore, to bude trvať
2-3 roky a bude to mať za následok niekoľkomiliardové
investície.
Dovoľte mi niekoľko veľmi krátkych argumentov.
V Českej republike je 13 zodolnených letísk,
na Slovensku ani jedno. Na Slovensku nemáme ani jeden sklad
leteckých pohonných hmôt. Bude to vyžadovať
premiestniť niekoľko desiatok tisíc ton materiálu
a pre tento materiál vybudovať niekoľko desiatok
tisíc metrov štvorcových skladov. Bude to znova
stáť obrovské miliardy korún a to nebude
možné urobiť ihneď.
Chcem obrátiť vašu pozornosť na nejdôležitejšiu
a najnebezpečnejšiu oblasť týchto presunov,
t,j. oblasť munície. Aby bola nová slovenská
armáda zabezpečená, je potrebné presunúť
niekoľko desiatok tisíc ton munície. Pri zachovaní
všetkých zásad skromnosti môžem
povedať, že tejto oblasti trocha rozumiem, že do
nej vidím. Muníciu je potrebné nielen strážiť,
ale aj zaistiť proti povetrnostným vplyvom, najmä
proti blesku. Videl som na vlastné oči následky,
ktoré spôsobil blesk v sklade munície Sovietskej
armády v Nemecku. Vážení poslanci a
poslankyne, to bolo ako malá Hirošima. Nie je to jednoduchá
vec. Tieto veci je nutné veľmi dobre zabezpečiť.
Nechcem tu hovoriť o personálnych otázkach.
Asi 20 % vojakov z povolania slovenskej národnosti je v
Čechách, a opačne, českej národnosti
na Slovensku. Z nich 60 % má zmiešané manželstvo.
Z toho iste vyplynú vážne problémy,
ale nechcem obracať vašu pozornosť týmto
smerom.
Aké závery vyplývajú z týchto
mojich niekoľkých argumentov? Jeden záver je,
že armáda na Slovensku v priebehu dvoch až troch
rokov nebude patrične zabezpečená po stránke
materiálno - technického zabezpečenia. Možno
povedať, že bude mať zníženú
bojovú pohotovosť najmä z toho titulu, že
nebude mať letectvo. Je všeobecne známe a dá
sa ľahko spočítať, že tento nedostatek
znižuje bojaschopnosť armády až o 40 %.
Bude nutné vynaložiť obrovské čiastky
na vybudovanie tejto základne. Na druhej strane - v českých
krajinách sa tým uvoľní značné
množstvo vojenských objektov. Ako sme vo výbore
zistili, nehospodárne sa s nimi zaobchádza, protože
armáda darovala bezplatne civilnému sektoru množstvo
objektov kasární a dnes musí tieto objekty
budovať alebo renovovať z vlastných skromných
zdrojov.
Počas tohto obdobia, počas dvoch rokov po rozdelení
federácie na republiky, bude nutné mať tu nejaký
útvar. Nezáleží na tom, ako ho nazveme,
či to bude pakt alebo únia. Musí ísť
o útvar, ktorý bude zaisťovať obranu oboch
republík. K tomuto záveru som neprišiel sám.
Ja som sa radil s mnohými odborníkmi a vôbec
som neprihliadal k straníckym záujmom. Ja sám
som nikdy v živote nevykonával nijakú straníckopolitickú
funkciu. Díval som sa len na odbornú stránku
a zabezpečenie obrany v zložitých podmienkach.
Dôležité bude aj to, aby toto obdobie bolo nejakým
spôsobom ústavne zaistené.
Vážené Federálne zhromaždenie,
učme sa z chýb druhých. Chýb druhých
je okolo nás od Pakistanu až po Alžír
nesmierne mnoho. Občianske vojny, ktoré tam sú
alebo boli, vznikali buď z náboženských
alebo národnostných dôvodov alebo v súčasnej
dobe v dôsledku rozdelenia štátov. (Potlesk.)
Prosím vás, zoberme poučenie, že keď
nie sme momentálne bohatí, buďme aspoň
múdri.
Chcel by som obrátiť vašu pozornost na to, aby
sa problematike armády venovala aj u nás patričná
pozornosť. Hovoril som, že v štátoch, kde
sú občianske vojny, vznikali tieto vojny z národnostných
alebo náboženských príčin. Vždy
pri tom však hrala svoju úlohu armáda a delenie
armády. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tvaroškovi. S faktickou
poznámkou sa hlási pán poslanec Švec.
Poslanec SL P. Švec: Myslím, že neinformovaným
môžu tieto slová vyznieť ako veľký
strašiak. Ja by som chcel pripomenúť slová
jedného významného stratéga, ktorý
kedysi vyhlásil, že sila sama osebe nie je dobrá
ani zlá. Závisí od toho, akej politike slúži.
V tomto smere si myslím, že naviac môže
každá sila, a tou je aj mocenský nástroj,
slúžiť najlepšie, pokiaľ je v rukách
tej krajiny, ktorú má brániť. A v tomto
prípade nech si každý dosadí, ktorú.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Švecovi. Pán
poslanec Tvaroška chce na to reagovať.
Poslanec SL R. Tvaroška: Ja som nikoho nestrašil, ja
som technik, ja som realista a u mňa jedna a jedna sú
vždy dve. U politika sú to raz dva, raz tri. Ja som
tu nehovoril, aby nebola armáda na Slovensku v rukách
Slovákov, ja som len tvrdil a upozorňoval na obdobie
dvoch až troch rokov, kedy táto armáda nebude
na plné počty zabezpečená svojím
materiálom.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pokračujeme ďalej v diskusii.
Ďalej je prihlásený Radim Valenčík,
potom Jozef Mikloško, Michal Ivanovský, pán
poslanec Lhotka, Jaromír Fuča, Dalibor Malíř,
Josef Krejsa, Pavel Novák, Jiří Liška,
Marie Kristková, Miloš Zeman, Branislav Trnkócy,
Libor Kostya, Tomáš Kopřiva, Václav
Svoboda, René Havlík, Miroslav Faltýn, Peter
Bohunický, Josef Mečl, Václav Čada,
František Kondelík, Ladislav Dvořák,
pán poslanec Kobes a pán poslanec Stránský
Zdeněk.
Slovo má poslanec Valenčík.
Poslanec SL R. Valenčík: Vážený
pane předsedající, vážení
poslanci. Dovolte, abych upozornil na jeden závažný
problém, který vznikl při posledním,
tedy brněnském jednání reprezentace
ODS a HZDS a který se bezprostředně týká
programu a průběhu nejen dnešního jednání,
ale i dalších.
Nejdříve cituji poslední bod dohody podepsané
reprezentací ODS a HZDS. "V zájmu zachování
činnosti Federálního shromáždění
se obě strany zavazují, že před každým
jednáním orgánů FS se sejdou představitelé
Klubů ODS a HZDS a projednají možnosti společného
postupu k předkládaným návrhům.
Dohody z těchto jednání budou závazné
pro oba poslanecké kluby." Potud citát.
V návaznosti na to cituji z ústavního zákona
číslo 46 z roku 1990, tedy už z tvorby nové
ústavy, kterým se doplňuje platná
ústava ČSFR. "Členové zastupitelských
sborů - poslanci jsou povinni vykonávat svůj
mandát osobně podle svého svědomí
a nejlepšího přesvědčení,
nejsou vázáni příkazy, které
se týkají výkonu mandátu." (Potlesk.)
Potud citace článku 3 odst. 2.
Není nutné se příliš duševně
namáhat, aby se došlo ke zjištění,
že citovaný bod dohody ODS a HZDS je v rozporu s citovaným
článkem ústavy. Připomínám,
že s článkem, který se stal součástí
ústavy až po listopadu 1989, a jehož obdobu najdeme
ve vymezení statutu poslanců většiny
zemí s vyspělou demokracií.
Pokud se budeme ptát, co způsobuje problémy
v práci našeho parlamentu, pak je to v podstatné
míře narušování ústavy
způsobem, kterého jsme svědky např.
v tomto konkrétním bodu. Upřímně
se divím poslancům strany, která se hlásí
k principům individualismu, že ve své parlamentní
praxi trpí uplatňování principů
- nazval bych je - zhoubné formy bolševického
kolektivismu. (Potlesk.) Bez výhrad se podřídili
rozhodnutí svých představitelů, že
budou do budoucna poslušni jejich rozhodnutí v konkrétních
otázkách, aniž by věděli, o jaké
otázky se bude jednat a jaká tato rozhodnutí
budou. Jsem si vědom, že síla, která
má v rukou monopol na rozdávání prebend
a pašalíků na jedné straně, na
straně druhé pak černých známek,
si dovede vynutit vnitřní kázeň příkladným
způsobem. Nevěřím však tomu,
že by úcta značné části
poslanců dvou největších klubů
nejen ústavy, ale i sobě daným vznešeným
principům, které nepochybně uznávají,
byla tak malá, aby s deklarovaným porušením
svých vlastních práv a povinností
souhlasili, byť pouze jen formou mlčení.
Pro zdárný průběh dalšího
jednání Federálního shromáždění,
pro zabezpečení jeho souladu s ústavou i
z hlediska úcty poslanců samotných k sobě
proto doporučuji, aby se poslanecké kluby ODS a
HZDS, jejich členové, vhodnou formou distancovali
od nešťastného čtvrtého bodu dohody.
Doufám, že půjde nejen o verbální
gesto, ale o pochopení podstaty statutu poslance a jeho
respektování při vlastním průběhu
jednání. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Valenčíkovi,
slovo má poslanec Mikloško.
Poslanec SL J. Mikloško: Vážené Federálne
zhromaždenie! Stretávam mnoho ľudí, ktorí
si myslia, že sú v lúčiacom sa vlaku,
ktorý nespozoroval semafor, nebrzdí v zákrutách,
vyhodil aj záchranné brzdy a prichádza do
tunelu, v ktorom je svetlo v nedohľadne.