Chcete-li od opozice, aby byla vstřícná,
je třeba jednat skutečně solidním
a seriózním způsobem, a je třeba jednat
o věcech, které by mohly zabezpečit něco,
co prohlásil jeden z politiků také vládní
koalice, pan předseda Kováč, předseda
tohoto Federálního shromáždění.
Řekl mi, že ho smím kdekoliv citovat - že
dělení tohoto státu nebo vývoj, který
je dnes, musí co nejméně postihnout občana.
Budeme-li pracovat tak, aby to všechno co nejméně
postihlo občana dosud stále ještě České
a Slovenské Federativní Republiky, pak možná,
už je křeslo prázdné (předsedy
Klause), tedy pro všechny, a i opozice bude vstřícnější.
Ale dokud bude jedním slovem hlazena a druhým urážena,
těžko. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji poslanci Fišerovi. Konstatuji,
že v průběhu jeho projevu se vzdal své
přihlášky do rozpravy poslanec Kalina, ale
přišly tři nové přihlášky
do rozpravy, takže počet přihlášených
se zvýšil na dvacet pět.
Dávám slovo poslanci Pavlu Dostálovi. Ještě
se hlásí s technickou poznámkou pan poslanec
Mihalik.
Poslanec SN M. Mihalik: Nechcem zdržiavať, ale berte
moju poznámku tak, že hovorím k všetkým
obrancom o rozdelení štátu v súvislosti
s referendom. Nechcem citovať príslušný
ústavný zákon, ale keď hovoríme,
že na to máme zákon, tak se pozrime, aký
ten zákon je, v akom je stave, ako vyzerá. Novelizácia,
o ktorej sa tu hovorilo, nesúvisí s tým problémom,
ktorý citujeme - čl. 5, odst. 5. Referendum, vykonané
podľa tohto zákona, sa môže o rovnakej
otázke zopakovať najskôr o päť rokov.
Preto sa pýtam jednoznačných ochrancov tohto
zákona, keby došlo k referendu - a povedzme, že
o tri roky sa situácia vo verejnej mienke značne
zmení - čím budú operovať potom?
A keď sú pre to, že sa tento zákon môže
novelizovať, prečo nepočítajú
s týmto článkom, s týmto odsekom v
novelizácii, ktorá je už predložená
cez iniciatívny a petičný výbor?
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji.
Je zde další technická poznámka.
Poslanec SN Š. Paulov: Pán Fišera tu citoval
predsedu Federálneho zhromaždenia a nech mi je teda
dovolené, aby som citoval aj jeho. Pokiaľ Lidové
noviny neprekrútili jeho výrok, tak v čísle
200 sa vyjadril takouto vetou. Tretia osoba, ktorá je v
ňom použitá, je o Slovákoch:
"Je záležitosťou dostatočného
objasňovania, aby si uvedomili, že rovnoprávnosť
im zabezpečuje už súčasný systém
federácie." Tým povedal, že súčasný
systém federácie nám zaisťuje rovnoprávnosť.
My sme na to ešte neprišli. Keď má tento
názor, tak vôbec nič nepochopil.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: S další technickou poznámkou se
hlásí pan poslanec Kůta.
Poslanec SL J. Kůta: Panu Mihalikovi bych chtěl
odpovědět, že jsem zde nikoho neslyšel,
kdo by zmíněný zákon o referendu obhajoval.
Všude se hovoří o novelizaci zákona.
Za druhé vám chci položit otázku na
to, co jste položil vy, co se stane v případě
rozdělení republiky, když za čtyři
roky ve volbách se změní politická
reprezentace tohoto národa.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: S další technickou poznámkou se
hlásí ještě poslanec Mihalik.
Poslanec SN M. Mihalik: Myslím, že od toho, ako sa
zmení politická reprezentácia národa,
bude závisieť vôľa národa, ktorá
sa vyjadrí vo voľbách. Keď by to bola
vôľa národa, ktorá by spela k spoločnému
štátu, je prirodzené, že tieto politické
reprezentácie budú pracovať v prospech čo
najužšej syntézy, respektíve spoločného
štátu. Podľa mňa je to prirodzená
vec.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji.
Konečně má slovo pan poslanec Dostál.
Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedající,
vážený pane premiére, dámy a
pánové, vážení hosté,
myslím, že to, co zde dnes zaznělo, se bude
zřejmě opakovat, až budeme probírat
zákon o způsobu zániku federace, takže
nechci zde obhajovat můj kladný názor na
společný stát, který pořád
zastávám. Chtěl bych vaši pozornost
upřít k daleko závažnější
věci. Chtěl bych hovořit o tom, jak naše
federální vláda provádí krok
za krokem další a další neústavní
kroky. (Potlesk.) Provádí tyto kroky bez souhlasu
tohoto parlamentu. (Potlesk.) Promiňte mi tato slova, ale
připadá mi to někdy, jako kdybychom této
vládě nestáli za to, aby se s námi
o těchto krocích poradila, připadá
mi to, jako kdyby naše vláda naším parlamentem
pohrdala.
Vážený pane premiére, vy jste zde při
schůzi, kdy se projednávalo programové prohlášení
vlády, říkal něco v tom smyslu, že
nechcete být likvidačním úředníkem.
Pane premiére, promiňte mi to, ale vy jste jako
likvidační úředník. (Potlesk.)
Kdybych měl použít příměr,
vy jste tady jako likvidátor Pludek z Havlovy Zahradní
slavnosti. Vy nemáte jiné kompetence. (Potlesk.)
Dovolte, abych vás o tom přesvědčil
exaktními důkazy.
V současnosti jsme svědky situace, kdy nejvyšší
státní představitelé nerespektují
platný ústavní stav a ve svých prohlášeních
a záměrech i praktických krocích Českou
a Slovenskou Federativní Republiku již demontují.
Svůj postup odůvodňují tvrzením,
že se opírají o mandát daný vítězům
v červnových volbách, a že postupují
na základě politických dohod mezi těmito
stranami. Takový postup je podle mne nedemokratický,
protiprávní a hlavně protiústavní.
(Potlesk.)
Demokratický postup vyžaduje, aby se o zásadních
otázkách existence státu rozhodovalo v nejvyšším
zastupitelském orgánu, jímž jsme, bez
ohledu na jakékoliv jednání politických
stran, my a jenom nám náleží konečné
rozhodnutí bez ohledu na předběžné
politické dohody. (Potlesk.)
Protože ještě dnes platí, pane premiére,
současný ústavní stav. Proto je zcela
absurdní, aby např. programové prohlášení
české vlády obsahovalo už dnes závazky
popř. záměry, které jednoznačně
příslušejí federaci. Uvedu příklady.
Např. novelizovat zákoník práce. Předložit
návrh nové právní úpravy všeobecného
důchodového a nemocenského pojištění.
Předložit návrh zákonné úpravy
poskytování tzv. státních sociálních
dávek. Pane premiére, tato práva nám
ještě nikdo nevzal! (Potlesk.)
V návaznosti na tyto zásadní protiústavní
kroky pokračují vedoucí politické
síly v dalších praktických krocích.
Např. v souladu se záměrem snížit
počet federálních ministerstev byla ochromena
schopnost FMPSV plnit federací, tedy námi svěřené
kompetence na úseku práce, mezd a sociálních
věcí. Byla zde provedena reorganizace, kterou byl
snížen celkový počet pracovníků
ministerstva z 204 lidí na 62 k 1. září
1992 s tím, že zde nyní existuje jediný
věcný odbor práce, mezd a sociálních
věcí v počtu, dámy a pánové,
21 pracovníků. Podstatná část
pracovníků ministerstva - 91 - byla dohodou mezi
příslušnými ministry převedena
na české ministerstvo sociálních věcí.
Dohodou mezi nimi byly republikám postoupeny i kompetence
federace. To je prostě neskutečné! Dohodou
na tomto úseku tedy přejalo české
ministerstvo kompetence federálního ministerstva,
aniž bychom my, toto naše plénum, o tom rozhodli.
(Potlesk.) Při posuzování závažnosti
těchto kroků si musíme uvědomit, že
tyto protiústavní kroky realizuje bohužel ústavní
činitel, kterému ústavním zákonem
byly svěřeny taxativně kompetence a svěřena
odpovědnost za jejich plnění.
Místopředseda naší federální
vlády o všech těchto krocích informoval
veřejnost prostřednictvím tiskové
konference dne 31. 8. 1992, avšak teprve až dnes, 11.
9. 1992 má Federální shromáždění,
tedy orgán, který je jediný oprávněn
o takovýchto opatřeních rozhodovat, teprve
dnes se k tomu já, jako poslanec, mohu zde z této
tribuny vyslovit. To je neuvěřitelné!
Já si totiž myslím, že žádná
sebeušlechtilejší myšlenka nemůže
ospravedlnit protiprávnost takovéhoto postupu. (Potlesk.)
V okamžiku, kdy společnost přijme první
nezákonnost, ztratí pevný základ své
existence, morálku i perspektivu dalšího slušného
bezkonfliktního vývoje.
Proto se domnívám, že jestliže myslíme
a stojíme za tvrzením, že právo v naší
nové společnosti bude vždy respektováno
a chceme, aby stát byl spravován skutečně
demokraticky, pak nezbývá nic jiného, než
abych vám navrhl diskusi o důvěře
vládě ČSFR. (Potlesk.)
Dávám to také oficiálně jako
svůj návrh, pane předsedající.
(Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Prosím, písemně.)
Argumentuje-li někdo tvrzením, že se dnes připravuje
příslušné zákonné opatření,
které současné neústavní kroky
v budoucnosti zlegalizuje, pak předjímá nebo
přímo určuje, jak se mají poslanci
tady za 14 dnů chovat, ale to už bychom potom nebyli
poslanci, ale byli bychom, přátelé, šašky.
(Potlesk.)
Chtěl bych v této souvislosti upozornit na jednu
nepodstatnou maličkost. Okupace této země
v roce 1968 byla provedena také na základě
jakýchsi politických dohod, a tento parlament potom
až následně zvedal ruku. Nikdo po mně
nemůže chtít, jako po poslanci, abych tuto
frašku reprízoval. Já, jako opoziční
poslanec, nejsem vázán žádnými
politickými dohodami. Jsem vázán pouze svým
svědomím.
Dovolte mi položit panu premiérovi federální
vlády a panu místopředsedovi Mackovi na závěr
několik otázek:
1. Na základě kterého ustanovení čs.
ústavních předpisů pan místopředseda
federální vlády provedl svá opatření
na FMPSV a Federálním výboru pro životní
prostředí, který prostě jednoduše
zrušil.
2. Jakým způsobem dnes hodláte zabezpečit
ústavou svěřené federální
kompetence na úseku práce, mezd a sociálních
věcí.
3. Jaký je osud materiálů, které byly
federální vládě předloženy
ještě před volbami a které jsou z hlediska
zájmů občanů významné
a měly být proto projednány v září.
Jedná se o materiály FMPSV. (Na tuto otázku
snad pan místopředseda nepotřebuje 30 dnů.)
Prosím, abyste tyto materiály vyjmenoval a odpověděl.
4. Jaké materiály FMPSV vůbec v současné
době připravuje.
5. Které materiály byly úřadem vlády
předloženy FMPSV k projednání. Jestliže
žádné, pak, čím se vlastně
pan místopředseda Macek zabývá, kromě
své vlastní soukromé privatizační
činnosti. (Potlesk.)
Vážení kolegové, dámy a pánové,
z mé profese je to možná všechno hra,
ale publikum zde není pouze jen pár diváků.
Publikum je veřejnost. Veřejnost, která nám
dala více či méně hlasů na
základě našich programů, kterými
jsme se prezentovali. Veřejnost, která očekává,
že cesta, kterou jsme ve svých programech vytýčili,
bude demokratická, zákonná a hlavně
ústavní.
Vážení kolegové, nikdo z nás,
a to zejména v budoucnosti, to nepříjemné
a těžké břímě odpovědnosti
z nás nikdo nesejme. Nebojme se tedy uvědomit si,
že jsme nejvyšší zákonodárný
orgán v této zemi a chovejme se podle toho. Děkuji
vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji kolegovi Dostálovi. Než
dám slovo k technickým poznámkám,
chtěl bych pana kolegu poslance upozornit, že pokud
jde o hlasování nedůvěře vládě,
otázka důvěry nebyla předložena.
K jejímu vznesení je zapotřebí 30
poslanců. Prosím, abyste svůj návrh
písemně formuloval jinak a předložil.
Prosím.
Poslanec SN I. Hamarčák: Pán poslanec Dostál
tu prezentoval veľmi presne štatistiku FMPSV. Predpokladám,
že je to veľmi aktuálne, pretože hovoril,
koľko je tam teraz pracovníkov. Mal by som k nemu
otázku. Nebola tu uvedená štatistika, koľko
je tam pracovníkov slovenskej národnosti. Bolo by
iste zaujímavé pozrieť sa, ako to vyzerá
aj na ostatných ministerstvách. Myslím, že
to má dosť veľký vplyv na celkovú
politickú klímu.
Nechcem tým v žiadnom prípade spochybňovať
ústredné orgány, ale myslím si, že
je to tiež veľmi závažná otázka
vo všetkých oblastiach politického života.
Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: S technickou poznámkou se hlásí
poslanec Pleva.
Poslanec SL P. Pleva: Chtěl bych říci kolegovi
Dostálovi, že za prvé jsme si v programu neschválili
interpelace a za druhé se domnívám, že
jestliže se opozice dovolává demokratického
parlamentu, stává se, že sestaví stínový
kabinet a předkládá variantní řešení
toho, co vládní koalice, zatímco tady jsme
kromě těchto neplodných řečí
žádný rozumný návrh nebo variantní
řešení neslyšeli.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji kolegovi Plevovi, s technickou poznámkou
se hlásí poslanec .....
(Hlas z pléna: Kolega Dostál zde říkal,
že dodatečně bylo legalizováno to, že
nás napadla jistá vojska v roce 1968 a poslanci
tohoto shromáždění tak hlasovali. Doporučil
bych mu, aby se podíval, kolik těchto poslanců,
kteří tak hlasovali, zde sedí a jaké
strany reprezentují.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Končí technické poznámky.
Pokud přikročíte k mikrofonu, kolegové,
dříve než vás vyvolám, představte
se, protože vás všechny neznám. S technickou
poznámkou se hlásí ještě poslanec
Krejsa.
Poslanec SN J. Krejsa: Mluvím za poslanecký klub
Sdružení pro republiku. Připojujeme se k návrhu
poslance Dostála k vyslovení nedůvěry
vládě, může počítat s
našimi hlasy.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: S další technickou poznámkou se
hlásí poslanec Paulov.
Poslanec SN Š. Paulov: Tých odvážnych
poslancov, ktorí chcú vyslovovať nedôveru
federálnej vláde, by som sa chcel spýtať,
či sú si vedomí toho, že týmto
procesom môžu spôsobiť to, čomu sa
práve chceme vyhnúť a to je riziko divokého
rozpadu štátu. Bolo by totiž možné,
že ďalšej federálnej vláde by sme
neboli schopní odhlasovať dôveru.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji.
Slovo má nyní poslanec Schneider, připraví
se poslanec Jedinák.
Poslanec SN J. Schneider: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
dámy a pánové, snažil jsem se velmi
pečlivě poslouchat, co si na dnešní
zasedání Federálního shromáždění
připravili ti, kteří iniciovali toto zasedání,
jakými novými argumenty nás překvapí
a zaskočí a že konečně budeme
muset uznat, jak jsme se mýlili, jak jsme byli pošetilí
a jak přehnaně a překotně jsme se
postili do něčeho, čeho vůbec potřeba
není.
Musím konstatovat, že jsem vskutku neslyšel žádný
zásadní argument, který by už neprošel
sdělovacími prostředky, o kterém by
se už nemluvilo a který by nebyl dostatečně
veřejně znám. Navíc, a to mě
přinutilo, abych vystoupil, protože jinak si myslím,
že opravdu hlavní argumenty byly řečeny,
jsou pro umělou argumentaci překrucována
některá fakta. Budu konkrétní. Jsou
podsouvány formulace, které nebyly použity,
neříkám, že ve všech případech,
ale k některým tady dochází.
Proto bych se ve svém vystoupení chtěl pokusit
ze svého pohledu uvést na pravou míru to,
co jsem zde slyšel.
Za prvé - bylo to už zde řečeno a já
to podtrhuji a vracím se k tomu i nyní, když
se objevil požadavek na vyslovení nedůvěry
vládě - nelze udržovat federaci proti vůli
jejích členů. Kdybychom si toto po volbách
neuvědomili, vystavovali bychom se velmi riskantní
operaci. Jestli někdo říká, že
ta cesta vede do Jugoslávie, nebo neříká,
není podstatné. Ta cesta by byla podstatně
chaotičtější a podstatně riskantnější.
Politické strany, které vyhrály volby v České
i Slovenské republice, by se nyní nemusely dohadovat
o způsobu rozdělení, nikoliv rozpadu a rozbourávání
tohoto státu, kdyby ve svých programech neměly
otázku státoprávního uspořádání.
A, vážené kolegyně a kolegové,
všechny politické strany, které byly ve volbách,
měly ve svých volebních programech otázku
státoprávního uspořádání.
A argumentace, že volby nerozhodly o otázce státoprávního
uspořádání, je lichá. Jistě.
Ve volbách se rozhodovalo o mnoha jiných věcech,
ale před volbami nikdo nepoužil argumentaci, že
návrhy na změnu ústavního zřízení,
které se vyskytovaly v programech politických stran
- a zejména v programech politických stran, které
zvítězily ve Slovenské republice - do volebních
programů nepatří, protože ve volbách
se o tom rozhodovat nemůže. To zaznělo až
po výsledku voleb. Proto tuto argumentaci nepokládám
za zcela korektní.
Dále bych chtěl zdůraznit za Občanskou
demokratickou stranu i sám za sebe, že není
pravda, že ODS neměla v programu alternativu rozdělení
Československa. To prostě není pravda a kdo
to říká, tak si pořádně
nepřečetl program ODS. Není ovšem pravdou,
že by toto bylo naším primárním
cílem a také já osobně a mí
kolegové jsme na předvolebních shromážděních
jasně říkali, že pokud nepůjde
dohodou udržet funkční federaci, pak tato alternativa
je reálná. Říkali jsme to otevřeně
a nikdo nás nemůže obviňovat z toho,
že bychom porušovali v tomto smyslu jak psaný
tak slibovaný volební program.
Za druhé - myslím si, že je velmi nešťastné,
že se v politické diskusi užívají
některá slova a dává se jim tento
politický podtón a stávají se z nich
potom slova, kterým každý rozumí trochu
jinak. V tomto smyslu bych chtěl rozumět tomu, o
čem mluvil pan poslanec Jičínský,
že se jedná o jakýsi newspeak. Jde o to, že
se tady podsouvají neustále termíny, jak
jsem už o tom hovořil, např. nikoliv rozdělení,
ale rozbíjení státu apod.
Dále se slučují podle mého názoru
dvě neslučitelné věci. Jedna věc
je jasné rozdělení odpovědností
mezi Českou a Slovenskou republiku - a to lze jedině
tak, že to budou dva suverénní, samostatné
státy - a druhá věc je faktické dělení,
faktické stavění jakýchsi nových
berlínských zdí. To jsou dvě naprosto
různé věci a jestli se máme něčeho
obávat, tak se musíme obávat nejasných
odpovědností, toho, že tu zbude z federace
cosi, co nebude nikomu odpovědné a co nás
může zavléci tam, kam nechceme.
Pokud jde o stále opakovaný argument, o kalkulaci
dopadů. Já si velmi cením toho, že zástupce
Strany demokratické levice nezmiňoval analýzu
důsledků zániku federace izolovaně,
protože analýza důsledků zániku
federace, aniž bychom se ptali na pozitivní řešení
a řešili pouze jakýsi hypotetický model
naprosto negativní, je podle mého názoru
nesmysl.
Jde o to, co tu bylo několikrát řečeno - a myslím, že v tom konsensus je, ačkoliv se k tomu někteří nechtějí hlásit - minimalizovat dopady na občany jak České tak Slovenské republiky. A toto je vůdčí myšlenkou veškerých jednání, aby se tento proces dotkl občanů České a Slovenské Federativní Republiky co nejméně. Myslet si, že nejprve uděláme jakési analýzy a pak z nich budeme něco vybírat, je podle mého názoru nadbytečné.
Jako poslední bod bych se chtěl zmínit o
něčem, co mi přece jenom tato diskuse ukázala
v jasnějším světle, že totiž
za oním neporozuměním, oním používáním
slov, kterému druhá strana - myslím tím
opozice a koalice - nerozumí, co za tím ve skutečnosti
je. Naznačila to paní poslankyně Hyková.
Mluvila o třech principech. Suverenita občanské
společnosti, legitimita a legalita. Já jsem pochopil,
že za těmi problémy, za tím oháněním
se ústavností, za tím zmatkem slov "ústavní
neústavní", "legitimní - nelegitimní",
"legální nelegální" je to,
že současný zbytek, současné
torzo komunistickými parlamenty schválených
ústavních zákonů, myslím tím
zákon z roku 1960 a z roku 1968, je považováno
za legitimní. Samozřejmě, že legální
je, poněvadž je to zákon; ale je považován
za legitimní. A argumentuje se tu tím, že tím,
že jsme tyto zákony - myslím tím FS
v minulém volebním období - několikerým
způsobem upravovali, tak jsme mlčky legitimizovali
ten zbytek, který se neupravoval pouze proto, že jsme
se na něm neshodli. Podle mého názoru odvozovat
odtud legitimitu těch zbytků federální
ústavy, těch zbytků federálních
systémů, který jsme zdědili, je opravdu
falešné. Federace podle mého názoru
v tomto smyslu nikdy nebyla po roce 1989 legitimizovaná.
Byla tu dlouhodobá snaha najít model federace, který
by byl legitimním modelem federace. Ale nebyla legitimizována.
Dovoluji si připomenout, i když to bylo jen usnesení
Federálního shromáždění
a nebyl to ústavní zákon, dovoluji si připomenout
usnesení minulého Federálního shromáždění,
které označilo komunistický režim za
nelegitimní. Já vím, že se tím
neruší platná ústava. Já tím
pouze chci říci, abychom nezapomínali na
to, co v tomto Federálním shromáždění
nalezlo svůj výraz v tomto usnesení. Minulý
režim byl opravdu nelegitimní. A nesmí nás
mást náhodné koincidence, náhodné
interference, kdy občané pociťovali představitele,
ústavní činitele a orgány tohoto státu
za své. Míním tím rok 1968. To neznamená,
že by to minulé období bylo legitimní.
A my jsme v situaci, kdy jsme takřka tři roky po
roce 1989 nenašli legitimní způsob uspořádání
Československa a jsme v situaci, kdy ho hledáme.
Kolegové a kolegyně, já si nemyslím,
že platí fatální rovnice, že státy
zanikají způsobem, kterým vznikly, jak tady
říkal pan kolega Fišera. Vím, že
to říkal v jiné souvislosti, ale pakliže
by to mělo platit o Československu, byl bych velmi
nerad, kdyby Československo skončilo, tak jako povstalo,
z Evropy zbořené první světovou válkou,
kdyby skončilo v Evropě, do které by se měla
opět vrátit válka, nesvár a nedohoda.
Myslím, že v zájmu nás všech je
najít dohodu, pokusit se detabuisovat a dešifrovat
slova, která vzájemně používáme,
a jsem pevně přesvědčen, že nalezneme
společný jazyk a že dostojíme té
odpovědnosti, která je na nás. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)