Přijetím ústavy Slovenské republiky
byl dovršen proces vzniku samostatného slovenského
státu. Vznik nového státu je naplněním
principu práva národů na sebeurčení.
U vědomí odpovědnosti za právní
jistotu a bezpečnost občanů FS ČSFR
tímto prohlašuje, že přijetím ústavy
Slovenské republiky není dotčena platnost
zákonů ČSFR.
Tolik citace. Věřím, že tímto
odpovědným přístupem dáváme
už dnes pevný základ dobrým sousedským
vztahům, navíc v Evropě, v níž
státní hranice se, jak věříme,
brzy stanou jen nevýznamnou čarou. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji poslanci Luxovi. Slovo bude mít
poslanec Bystrický za Slovenskou sociální
demokracii. Připraví se paní poslankyně
Hyková za klub LSU. Dovolte mi ještě jednu
poznámku. Už podruhé činím takovou
opravu. Já zde mám za poslanecké kluby kromě
jmenovaných přihlášeného už
jen pana dr. Sládka. Pokud se někdo z vás
hlásil za poslanecký klub, většina z
vás uvádí stranickou příslušnost,
ale tu uvádí v případě individuálního
vystoupení. Pokud chce někdo podat přihlášku
za poslanecký klub, prosím, aby tak neprodleně
učinil, aby mě upozornil, abych si mohl učinit
pořadí. Dávám tedy slovo poslanci
Bystrickému.
Poslanec SN Š. Bystrický: Vážený
pán predsedajúci, vážení páni
podpredsedovia a členovia podľa mňa stále
ešte funkčnej a fungujúcej federálnej
vlády, vážený pán predseda českej
vlády, vážené poslankyne a poslanci,
vážení hostia, milé lavice! Dovoľte
mi, aby som konštatoval spolu s klasikom, že tento spôsob
riešenia našich budúcich osudov - štátoprávneho
usporiadania - sa mi nepáči.
Poviem prečo a budem sa držať témy i časového
limitu desať minút, aj keď ním nie som
viazaný.
Do svojich schránok sme dostali parlamentné tlače
- okrem parlamentnej tlače 82 - so správou federálnej
vlády, ako sme ju požadovali k téme dnešného
rokovania, tlač 72, o spôsobe zániku federácie
a tlač 73, vládny návrh novely ústavného
zákona o čs. federácii.
Dovoľte mi, aby som predniesol v mene môjho klubu i
v mene mojom stanoviská a výhrady. Vysoko si ceníme
a hodnotíme pozitívne - presne v zmysle programového
prehlásenia federálnej vlády - vládny
návrh zákona o nvele ústavného zákona
o čs. federácii, tak ako je predkladaný.
Netrúfam si vyjadrovať sa k jednotlivostiam, myslím
na jeho zmysel a obsah. Sme presvedčení, že
skutočne zodpovedá očakávaniam a potrebám
oboch našich národov, prevažnej ich časti,
prevažnej časti politických reprezentácií
spoločného štátu. V tejto súvislosti
si dovolím nesúhlasiť s predrečníkom
a dovolím si tvrdiť, že vyhlásenie o tom,
že prijatím slovenskej ústavy vznikol samostatný
slovenský štát, prestala platnosť zákonov
federácie na území Slovenska je možné
tvrdiť len s hlbokou neznalosťou podstaty veci. Ale
k tomu sa zrejme vyjadrí ďalší.
Čo ma však na tomto návrhu ústavného
zákona mrzí - možno, že ho zle chápem
- že je to návrh provizória, ktoré by
malo skončiť v priebehu niekoľkých mesiacov,
kedy nastane dlho ohlasovaný deň D, slávnostné
vyhlásenie zániku spoločného štátu.
Hoci opakujem, že podľa môjho presvedčenia
tento návrh novely ústavného zákona
skutočne zodpovedá predstavám kvalifikovanej
väčšiny občanov tohto štátu
o budúcich formách a obsahu.
Pokiaľ ide o alternatívne riešenie, tu práve
pramení moja nespokojnosť. Dostali sme v spomínanej
parlamentnej tlači štyri varianty návrhu zániku
spoločného štátu. Bol by som ochotný
diskutovať, uvažovať o tejto alternatíve
a v závere, po ukončení diskusie a po všeobecnej
znalosti veci by som bol ochotný podrobiť sa demokratickému
rozhodnutiu väčšiny a prijať fakt skončenia
existencie spoločného štátu - aj keď
by som sa s ním osobne nezmieril - za predpokladu, že
samotnému rozhodovaniu o zániku spoločného
štátu by predchádzali veľmi presne formulované
spôsoby usporiadania následníckych štátov
tohto spoločného štátu. Usporiadanie
predovšetkým majetkových vzťahov a definovanie
prípadných ďalších spoločných
záujmov a ich nepochybné a nespochybniteľné
zmluvné potvrdenie ešte pred samotným rozhodnutím
o zániku spoločného štátu.
Niečo takéto som zatiaľ vo svojej poslaneckej
schránke ani medzi parlamentnou tlačou nenašiel,
v správe vlády sa spomína len dohoda na podobných
dokumentoch pracovať. Pokiaľ ide o vyporiadanie, hovorí
sa len o dobrej vôli a predpokladoch, že sa veci vyriešia
pokojnou a uspokojivou cestou.
Dovoľte mi, aby som o pravdivosti takých sľubov,
aj keď sú dávané úprimne, zapochyboval.
Je totiž faktom, že dňom a okamžikom rozdelenia
sa z dnešných koaličných partnerov vládnúcej
koalície spoločného štátu stanú
predstavitelia dvoch nezávislých a v podstate cudzích
štátov. Kto a čo ich bude zaväzovať,
aby sa držali dohôd a predsavzatí, ktoré
si pred uskutočnením aktu rozpadu spoločného
štátu dali? Dovolím si v tejto veci pochybovať.
A nakoniec, pokiaľ ide o spôsob rozdelenia, dovoľte,
aby som ako občan vyjadril hlboké presvedčenie,
že v takej vážnej a osudovej chvíli -
a hovorím to s plnou vážnosťou nielen
ako občan, ale ako Slovák, aj keď mnohí
z mojich spoluobčanov túto moju charakteristickú
vlastnosť spochybňujú - s myšlienkou na
budúci osud slovenského národa, má
právo sa k ďalšiemu osudu vyjadrovať občan
a môže tak robiť jediným spôsobom
- v referende, ktoré sa uskutoční na území
oboch našich republík nášho, v súčasnosti
stále ešte spoločného, štátu.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Bystrickému. Nyní
vystoupí poslankyně Hyková za klub LSU, připraví
se dr. Sládek. Následuje technická poznámka.
Poslanec SN J. Koutský: Vážené Federálne
zhromaždenie, iba chcem upozorniť na skutočnosť,
že pán poslanec Bystrický otočil význam
návrhu KDU. Ten v skutočnosti znie: "Federálne
zhromaždenie ČSFR prehlasuje, že prijatím
ústavy Slovenskej republiky nie je dotknutá platnosť
základu ČSFR."
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci, ještě pan
poslanec Bystrický.
Poslanec SL Ĺ. Bystrický: Rozhodne som nič
neotáčal, ale v prvej časti návrhu
sa hovorí, že prijatím ústavy vznikol
samostatný slovenský štát.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: děkuji poslanci Bystrickému, není
už další technické poznámky? Takže
paní poslankyně Hyková.
Poslankyně SL B. Hyková: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení hosté, je skutečně
paradoxem, že otázky tak závažné,
jako je státoprávní uspořádání
České a Slovenské Federativní Republiky,
se dostávají na program společné schůze
nejvyššího zákonodárného
sboru státu - a to ještě díky úsilí
poslanců opozičních stran - až tři
měsíce po volbách, to je v době, kdy
politické reprezentace vítězných stran
na základě politických dohod již staví
tuto otázku jen ve zúžené formě,
a to jako nutnost rychlého rozpadu federace. Je zarážející,
že právě strany vládnoucí koalice,
které se veřejně prohlašují za
garanta demokratického vývoje a za oporu právního
státu, argumentují nefungováním federace,
které představují jako objektivní
proces, přičemž to jsou právě
oni, kteří bez zákonného podkladu
ochromují funkce federace a likvidují pouze na základě
politických dohod existující státní
orgány. (Potlesk.)
Za tohoto stavu se rozpad České a Slovenské
Federativní Republiky stal základním problémem
české a slovenské politické scény.
K jeho řešení se soustřeďuje pozornost
vládnoucích stran i opozice. Politikové vládnoucích
stran ODS a HZDS uvažují nad možnostmi, které
jim dává jejich mocenské postavení.
Jsou si vědomi toho, že překážkou
jejich cílů může být opozice.
Hledají cesty, jak tuto překážku obejít
či překonat a tak se zrodil názor na možnost
čtyř způsobů rozdělení
federace. Žádná z těchto stran, podle
našeho názoru, se však příliš
nezatěžuje legalitou a legitimitou. Právě
legalita svazuje oběma představitelům moci
ruce.
Legální a legitimní rozdělení
státu musí respektovat tři základní
ústavní principy: Princip suverenity občanské
společnosti, princip právní legitimity a
legality. Princip suverenity občanské společnosti
vylučuje totiž možnost realizovat rozdělení
státu nebo dohodnout se na jeho rozpadu bez přímého
vyjádření občanské společnosti.
Ve všech demokratických státech občanská
společnost neodevzdává veškerou svou
sociální moc svým zprostředkovatelským
orgánům, to jest parlamentu. "Ultima ratio"
si ponechává pro sebe. Proto pouze ona má
právo disponovat touto částí své
suverenity. (Potlesk.) Toto právo je nezcizitelné,
nepromlčitelné a nezadatelné. Jak se takové
právo realizuje? Přímým vyjádřením
vůle občanské společnosti, to jest
referendem. Z tohoto důvodu má právo rozhodovat
o rozdělení nebo o udržení čs.
státnosti pouze občanská společnost.
Proto tvrzení, že volby daly mandát pouze ODS
a HZDS k rozdělení státu, je mylná
představa z hlediska role občanské společnosti
v demokratickém státu. Žádné
volby nemohou dát a nedávají legitimitu parlamentu
k rozdělení státu. Proto ODS a HZDS při
odvolávání se na své mandáty
získané ve volbách nejsou oprávněny
chápat tyto mandáty jako odevzdání
totální politické suverenity občanské
společnosti a to ani v situaci, kdy by získaly více
než 50 % voličů. (Potlesk.)
Volby jako institut demokracie už svou politickou povahou
vylučují mandát k rozdělení
státu, nejsou-li přímo určeny k takovémuto
rozhodnutí. Legitimní vůle k rozdělení
státu je pouze vůle občanské společnosti.
Žádná politická strana nemá právní
legitimitu k rozhodnutí o osudu státu. Princip legitimity
dává politickým subjektům pouze oprávnění
postavit otázku rozdělení státu na
jednání a rozhodnutí příslušných
státních orgánů. Proto návrhy
v poloze dohod ODS a HZDS nejsou závazné pro Federální
shromáždění, ani pro občany.
Pokud nebudou přijaty v zákonné formě,
nejsou právně relevantní. Vůle politických
stran ODS a HZDS směřující k rozdělení
státu je relevantní pouze jako iniciativa k zákonu
o rozdělení státu, zákonu, který
bude respektovat zákon suverenity občanské
společnosti a její legitimity. Při zachování
principu suverenity občanské společnosti
a legitimity její vůle i k rozdělení
státu je nutné respektovat také princip legality,
tj. že rozdělení státu se realizuje
legální cestou. Z tohoto hlediska není legální
cesta rozdělení státu ani dohoda mezi Českou
a Slovenskou národní radou. Tyto orgány nemohou
nahradit příslušné orgány federace,
zejména Federální shromáždění.
(Potlesk.)
Současný ústavní stav dává
pouze jedinou právní možnost rozbití
státu, a to vystoupení z federálního
svazku. Ale takovou cestu si netroufá nastoupit žádná
ze stran usilující o rozdělení státu,
neboť kdyby takové řešení navrhla,
riskuje, že jí zůstane nálepka rozbíječe
státu. Musela by opět respektovat princip suverenity
občanské společnosti a legitimity a provést
na svém území referendum. Pokud by tak neučinila,
stíhá jí důsledek nelegálního
postupu.
Legální postup rozdělení české
a slovenské federace iniciovaný ODS a HZDS vyžaduje,
aby nejdříve bylo referendum, aby se federální
vláda řídila jeho výsledkem a pak
aby následovaly další kroky kompetentních
státních orgánů podle výsledků
referenda. Vůle občanské společnosti
je primární a rozhodující. Vůle
zastupitelských orgánů a vlád jsou
odvozeny od této vůle a jsou druhotné. Legální
postup je pouze takový, když Federální
shromáždění přijme ústavní
zákon o referendu, v němž bude určen
postup a průběh referenda a také jeho právní
důsledky. Není jiná legální
cesta.
Proto vědomi si nutnosti zachovat tyto principy a vědomi
si i překážek stávající
úpravy, navrhli jsme také, poslanci Liberálně
sociální unie, a iniciovali jsme tedy návrh
změny ústavního zákona o referendu.
V případě, že tento návrh nebude
ve Federálním shromáždění
přijat, budeme trvat na případném
rozdělení pouze a výlučně legální,
demokratickou cestou. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji paní poslankyni. Nejprve se
táži pana poslance Bartakovicse, jestli je přihlášen
za klub nebo jen za sebe. (Poslanec SL I. Bartakovics: Za MKDH.)
V tom případě uděluji slovo poslanci
Sládkovi za SPR-RSČ. Připraví se poslanec
Bartakovics za MKDH.
Ještě faktická poznámka.
Poslanec SL P. Švec: To bolo dosť kategoricky postavené,
čo je legitímne. Povedal by som to takto: Pokiaľ
by bol tento štát v roku 1918 vznikol referendom,
pokiaľ by byl obnovený v roku 1945 referendom, pokiaľ
by bol pretransformovaný v roku 1968 referendom, tak môžeme
hovoriť o legitímnosti. Takto sú všetky
štyri navrhnuté spôsoby legitímne.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji.
Další faktická poznámka - poslanec Šilhán.
Poslanec SL V. Šilhán: Konkrétní poznámka.
Naše první republika nevznikla na základě
referenda, v tom máte, pane kolego, pravdu, ale vznikla
jako výsledek určitých dějů,
na jejichž začátku byla první světová
válka. Vznikla jako výsledek uplatnění
mezinárodního práva. To jsou dva rozdíly,
a to nepleťte jedno s druhým. Teď jde o likvidaci
státu a to na základě vlastního zákonodárství.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Opakuji, že slovo
má poslanec Sládek za poslanecký klub SPR-RSČ,
připraví se poslanec Bartakovics za poslanecký
klub MKDH.
Poslanec SL M. Sládek: Dámy a pánové,
rád bych tady důkladně zhodnotil současnou
situaci kolem problému Československa, ovšem
je tady ten problém, že úmyslně tato
schůze byla svolána - opakuji - na pátek
odpoledne a je to součást - aby se za mnou neozývalo
nějaké pokašlávání - je
to součást těch problémů kolem
osudu Československa, ne že ne. Protože všechny
metody, které chtějí ti, co rozbíjejí
Československo použít, tak je samozřejmě
používají. Jestliže je to zcela formální
metoda dát schůzi až na poslední možný
termín, na odpoledne atd., tak samozřejmě
to s tím souvisí také. Takže mám
trochu takové dilema, zda říci vše,
co chci říci a prodlužovat tuto schůzi,
aby potom vůbec byla schopna přijmout nějaké
usnesení, a zvlášť s ohledem na to, že
po schůzi následuje ještě schůze
Sněmovny lidu. Já to musím zopakovat, protože
bohužel se najdou mezi poslanci i někteří,
kteří ani po několikerém zopakování
ještě nevědí, vlastně o čem
je řeč - následuje schůze Sněmovny
lidu, kde bude na pořadu projednání otázky
odvolání Václava Bendy - zase za jeho, mimo
jiné, za jeho výroky a chování v souvislosti
s osudem Československé republiky. Za jeho výrok
na politickém grémiu, o domluvě mezi koaličními
partnery na rozbití Československa atd. Za jeho
obstrukční - sice obstrukční - ale
jak tady bylo řečeno minule - světovou raritu
... (Předsedající místopředseda
FS
V. Benda: Pane poslanče, promiňte ...) Týká
se to státoprávního uspořádání,
takže budu hovořit ke státoprávnímu
uspořádání. (Potlesk.) A jestli to
někoho z poslanců nezajímá, tak koneckonců
tady není povinen být, většina zástupců
ODS už samozřejmě také odešla.
Prosím, poslužte si. Po příštích
parlamentních volbách, které budou následovat
okamžitě po rozpadu Československa, tak jako
tak většina těch poslanců ODS z politické
scény zmizí, to je samozřejmé. (Potlesk.)
A o těch, kteří se v pozici cizopasníků
dostali do parlamentu přivěšeni na populárnější
politické strany, tak o těch už vůbec
nehovořím. (Potlesk.)
Ale abych přešel k podstatě problémů.
Je zcela jednoznačné, že v Československu
se odtrhla tak zvaná politická reprezentace od občanů
této země. Nevím, jak kdo z kterých
poslanců tráví čas se svými
voliči. Já si myslím, že toho času
strávím podstatně, mám možnost
oslovit voliče jedině při osobních
setkáních, protože sdělovací
prostředky jsou tak jako za socialismu vyhraženy pouze
pro vládnoucí politickou stranu, případně
pro její nohsledy z Národní fronty. (Potlesk.)
A mohu vás ubezpečit, že při těch
setkáních je vždycky mnohonásobně
více lidí, než na setkání s premiérem
české vlády, který se honosí
tím, že má podporu většiny občanů
Československa. (Potlesk.) A tam je postoj občanů
zcela jednoznačný. Mohl by si někdo možná
myslet, že třeba teď nás sleduje národ,
nebo že tady na tom jednání o něco jde.
Ať už se poslanci dvou nejsilnějších
politických stran dohodnou na rozbití Československa,
tak by se na to ještě skutečně měli
zeptat občanů, zcela jednoznačně.
To, co předvádí dvě nejsilnější
politické strany po červnu 1992, je skutečná
katastrofa. Je to katastrofa, co se týká politických
stran, ale je to katastrofa bohužel i mnohých poslanců,
kteří zde sedí, buď tady, a nebo přihlížejí
někde na chodbách apodobně. Proto že
pokud vím, a opakuji to znovu, mrzí mne to, ale
stále ještě mnoha poslancům nedošlo,
kteří se ještě do teď tak potutelně
usmívají, bohužel nedošla jedna věc.
K tomu, aby se mnozí poslanci mohli stát poslanci,
tak tady na tomto místě slíbili věrnost
republice. Slib s výhradou nebo odmítnutí
slibu znamená zánik poslaneckého mandátu,
nebo tedy nevznikne poslanecký mandát, takže
pro to, aby se někdo dostal ke třinácti tisícům
a určitému společenskému vlivu, tak
odsouhlasí cokoliv, slíbí cokoliv a okamžitě
to začne porušovat zcela jednoznačně.
Nevím o tom, že by kdokoliv ze zde přítomných
poslanců na předvolebních mítincích
ubezpečoval: Nebojte se, jen co nás zvolíte,
tak my vám tu republiku zlikvidujeme. Takto to skutečně
probíhá. A jestliže je to ze slovenské
nebo české strany, je to úplně jedno,
i když podle názorů občanů současně
černý Petr je v rukou české vládní
koalice, protože to, jakým způsobem zde přítomný
předseda české vlády - ještě
že ta hlasovací zařízení jsou
přenosná, protože potom by nevěděl,
zda tady má sedět jako předseda české
vlády nebo poslanec Federálního shromáždění,
což je také taková určitá rarita,
takže takovým způsobem, jakým postupuje
- je to názor republikánů a názor
včera třeba plného brněnského
náměstí. Zcela jednoznačně.
Jestliže se tady ozvaly po listopadu 1989 hlasy, že
ulice, náměstí nám do toho nebude
mluvit, tak já vás ubezpečuji, že občané
do toho mluvit budou. Já vám mohu říci
jen to, co mi řekli na náměstí ve
Slavkově v sobotu, abych tady vzkázal poslancům
(některým poslancům - netýká
se to všech), aby laskavě při jednání
nespali. Takovýto je dojem občanů z funkce
Federálního shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky.
Já nemám nejmenší důvod, abych
to, co slyším na tom náměstí
nebo na ulici, kterou současná vládnoucí
garnitura opovrhuje, tak abych to neřekl zase tady.
Za další - skutečně, pokud jde o likvidaci
Československa, nebylo možno vybrat lepší
sestavu. Bývalé funkcionáře Komunistické
strany, případně lidi, kteří
svoje vlastní podniky přivedli k bankrotu. Normálně
v době, kdy ještě platila určitá
pravidla cti, tak se bankrotář zastřelil,
aby zachránil alespoň čest své rodiny.
(Potlesk.) Kdysi, kdy ještě platila určitá
pravidla cti, tak kapitáni zůstávali na svých
lodích do poslední chvíle. V naší
republice kapitán opustil to plavidlo v době, kdy
začaly první poryvy bouře a jen to trochu
praštělo v bednění. (Potlesk.) Takže
zcela jednoznačně - nebudu prodlužovat schůzi.
Já jsem přesvědčen, že na těch
náměstích si to mnozí z vládnoucí
koalice nahrávají, potom si to pouštějí
místo večerníčku, aby se mohli naučit
ty moje argumenty, takže nemám obavu z toho, že
by to k poslancům nedošlo.
K občanům se to moje vystoupení tak jako
tak nedostane díky tomu, že se obsazují sdělovací
prostředky tak, jako za socialismu, opět vládnoucí
politická strana - jednou se jmenovala KS, poté
ODS - okamžitě po únoru 1948 si tam nasadí
své lidi do všech funkcí. Já nehájím
ty lidi, kteří prošli Komunistickou stranou,
ale takováto výměna, která se dnes
odehrává, je katastrofální.
Jak potom můžeme očekávat objektivní
informovanost, když si do čela tiskové kanceláře
posadí ODS svého člověka, který
je obhajován takto: "On sice nemá odbornou
způsobilost, ale já ho znám." Což
tady bylo řečeno (pan Jajtner tady není):
"Já ho znám, on je z křesťanské
rodiny a byl vychováván podle desatera." (Potlesk.)
Já si myslím, že tak byla vychovávána
většina dětí - nezabiješ, nepokradeš
atd. To jsou taková přirozená pravidla lidského
jednání. Jak potom bude vypadat informovanost mezi
Čechami, Moravou a Slovenskem v případě,
že ČTK je obsazena takovýmto člověkem?
Katastrofa! Likvidační komise. Je typickým
projevem poslanců ODS, že se nahlas uchechtávají,
i když normálně ve třídě
na základní škole je to u dětí
posuzováno jako psychická nevyrovnanost a děti
jsou kvůli tomu posílány do pedagogicko-psychologické
poradny. (Potlesk.)
Problémy kolem množství funkcí, které
kumulují jednotliví funkcionáři vládní
koalice apod. přijdou samozřejmě na pořad
příště. Jsem rád, že ti,
co nejvíce cestují do takových států,
jako je Kanada, USA atd., tam pochytili alespoň to, že
je neslučitelné, aby úředník
státní správy zároveň skupoval
státní podniky apod. (Potlesk.)
Díky různým metodám se může
podařit těm dvěma stranám a jejich
koaličním partnerům Československou
republiku rozbít. To se jistě může podařit.
Koneckonců je velmi smutné, že právě
ti, kteří se nejvíce odvolávají
na T. G. Masaryka, jeho celoživotní dílo po
sedmi desítkách let ničí. Může
se jim to podařit, ovšem v případě,
že se jim to podaří, musím upozornit
zcela jednoznačně na jednu věc. Bude úplně
nová situace, nové státy, nové ústavy,
nové právní úpravy. V tom případě
se nikdo nemůže odvolávat na to, že by
ponechal stávající zákonodárné
sbory. Jakmile se podaří ODS a HZDS rozbít
Československo, okamžitě musí následovat
nové parlamentní volby do nových orgánů.
(Potlesk.) Doufám, že si pak občané
velmi rozmyslí, komu opět dají své
hlasy.
Abych nezapomněl ještě na naši interní
záležitost. Já to tady tak jako tak beru jako
interní záležitost, protože to už
bych musel jó něco říct, aby se to
náhodou objevilo někde ve sdělovacích
prostředcích. Jde tedy o zcela naši interní
záležitost. Kdo pro co bude hlasovat v případě
zákona o zániku federace a dalších navazujících
kroků směřujících k rozpadu,
nebude dáno (aby to bylo jednou provždy jasné)
jen nějakými názory, morálkou, charakterem
apod., ale bude to dáno také tím, že
už dnes kolují úvahy o tom, že v případě
rozpadu federace bude postaráno o poslance Federálního
shromáždění, že se z nich případně
stanou poslanci druhé komory národní rady.
Vy nám to odhlasujte, a když pro naši metodu
zvednete ruku, tak my se za to o vás postaráme a
přesuneme vás o pár set metrů dále,
necháme vám plat a podobně, jen budete mít
o malinko jinou průkazku. To je normální
způsob korupce. (Potlesk.) Chtěl bych vidět,
jak by poslanci Federálního shromáždění
hlasovali o těchto otázkách v případě,
že by se jim řeklo: Jakmile zvednete ruku pro zánik
federace, končíte i vy. My za klub navrhujeme, aby
se zánikem federace skončil i poslanecký
mandát. Obnoven může být jen prostřednictvím
nových parlamentních voleb. Nic jiného nepřipadá
v úvahu. (Potlesk.)
Slyšel jsem o ještě daleko lepší
verzi této korupce. Dovedete si představit, čím
vším by mnozí poslanci hlasovali, kdyby se
jim navrhlo, že dostanou na vánoce proplacen plat
na čtyři roky dopředu?