Pátek 11. září 1992

Přijetím ústavy Slovenské republiky byl dovršen proces vzniku samostatného slovenského státu. Vznik nového státu je naplněním principu práva národů na sebeurčení. U vědomí odpovědnosti za právní jistotu a bezpečnost občanů FS ČSFR tímto prohlašuje, že přijetím ústavy Slovenské republiky není dotčena platnost zákonů ČSFR.

Tolik citace. Věřím, že tímto odpovědným přístupem dáváme už dnes pevný základ dobrým sousedským vztahům, navíc v Evropě, v níž státní hranice se, jak věříme, brzy stanou jen nevýznamnou čarou. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji poslanci Luxovi. Slovo bude mít poslanec Bystrický za Slovenskou sociální demokracii. Připraví se paní poslankyně Hyková za klub LSU. Dovolte mi ještě jednu poznámku. Už podruhé činím takovou opravu. Já zde mám za poslanecké kluby kromě jmenovaných přihlášeného už jen pana dr. Sládka. Pokud se někdo z vás hlásil za poslanecký klub, většina z vás uvádí stranickou příslušnost, ale tu uvádí v případě individuálního vystoupení. Pokud chce někdo podat přihlášku za poslanecký klub, prosím, aby tak neprodleně učinil, aby mě upozornil, abych si mohl učinit pořadí. Dávám tedy slovo poslanci Bystrickému.

Poslanec SN Š. Bystrický: Vážený pán predsedajúci, vážení páni podpredsedovia a členovia podľa mňa stále ešte funkčnej a fungujúcej federálnej vlády, vážený pán predseda českej vlády, vážené poslankyne a poslanci, vážení hostia, milé lavice! Dovoľte mi, aby som konštatoval spolu s klasikom, že tento spôsob riešenia našich budúcich osudov - štátoprávneho usporiadania - sa mi nepáči.

Poviem prečo a budem sa držať témy i časového limitu desať minút, aj keď ním nie som viazaný.

Do svojich schránok sme dostali parlamentné tlače - okrem parlamentnej tlače 82 - so správou federálnej vlády, ako sme ju požadovali k téme dnešného rokovania, tlač 72, o spôsobe zániku federácie a tlač 73, vládny návrh novely ústavného zákona o čs. federácii.

Dovoľte mi, aby som predniesol v mene môjho klubu i v mene mojom stanoviská a výhrady. Vysoko si ceníme a hodnotíme pozitívne - presne v zmysle programového prehlásenia federálnej vlády - vládny návrh zákona o nvele ústavného zákona o čs. federácii, tak ako je predkladaný. Netrúfam si vyjadrovať sa k jednotlivostiam, myslím na jeho zmysel a obsah. Sme presvedčení, že skutočne zodpovedá očakávaniam a potrebám oboch našich národov, prevažnej ich časti, prevažnej časti politických reprezentácií spoločného štátu. V tejto súvislosti si dovolím nesúhlasiť s predrečníkom a dovolím si tvrdiť, že vyhlásenie o tom, že prijatím slovenskej ústavy vznikol samostatný slovenský štát, prestala platnosť zákonov federácie na území Slovenska je možné tvrdiť len s hlbokou neznalosťou podstaty veci. Ale k tomu sa zrejme vyjadrí ďalší.

Čo ma však na tomto návrhu ústavného zákona mrzí - možno, že ho zle chápem - že je to návrh provizória, ktoré by malo skončiť v priebehu niekoľkých mesiacov, kedy nastane dlho ohlasovaný deň D, slávnostné vyhlásenie zániku spoločného štátu. Hoci opakujem, že podľa môjho presvedčenia tento návrh novely ústavného zákona skutočne zodpovedá predstavám kvalifikovanej väčšiny občanov tohto štátu o budúcich formách a obsahu.

Pokiaľ ide o alternatívne riešenie, tu práve pramení moja nespokojnosť. Dostali sme v spomínanej parlamentnej tlači štyri varianty návrhu zániku spoločného štátu. Bol by som ochotný diskutovať, uvažovať o tejto alternatíve a v závere, po ukončení diskusie a po všeobecnej znalosti veci by som bol ochotný podrobiť sa demokratickému rozhodnutiu väčšiny a prijať fakt skončenia existencie spoločného štátu - aj keď by som sa s ním osobne nezmieril - za predpokladu, že samotnému rozhodovaniu o zániku spoločného štátu by predchádzali veľmi presne formulované spôsoby usporiadania následníckych štátov tohto spoločného štátu. Usporiadanie predovšetkým majetkových vzťahov a definovanie prípadných ďalších spoločných záujmov a ich nepochybné a nespochybniteľné zmluvné potvrdenie ešte pred samotným rozhodnutím o zániku spoločného štátu.

Niečo takéto som zatiaľ vo svojej poslaneckej schránke ani medzi parlamentnou tlačou nenašiel, v správe vlády sa spomína len dohoda na podobných dokumentoch pracovať. Pokiaľ ide o vyporiadanie, hovorí sa len o dobrej vôli a predpokladoch, že sa veci vyriešia pokojnou a uspokojivou cestou.

Dovoľte mi, aby som o pravdivosti takých sľubov, aj keď sú dávané úprimne, zapochyboval. Je totiž faktom, že dňom a okamžikom rozdelenia sa z dnešných koaličných partnerov vládnúcej koalície spoločného štátu stanú predstavitelia dvoch nezávislých a v podstate cudzích štátov. Kto a čo ich bude zaväzovať, aby sa držali dohôd a predsavzatí, ktoré si pred uskutočnením aktu rozpadu spoločného štátu dali? Dovolím si v tejto veci pochybovať.

A nakoniec, pokiaľ ide o spôsob rozdelenia, dovoľte, aby som ako občan vyjadril hlboké presvedčenie, že v takej vážnej a osudovej chvíli - a hovorím to s plnou vážnosťou nielen ako občan, ale ako Slovák, aj keď mnohí z mojich spoluobčanov túto moju charakteristickú vlastnosť spochybňujú - s myšlienkou na budúci osud slovenského národa, má právo sa k ďalšiemu osudu vyjadrovať občan a môže tak robiť jediným spôsobom - v referende, ktoré sa uskutoční na území oboch našich republík nášho, v súčasnosti stále ešte spoločného, štátu. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Bystrickému. Nyní vystoupí poslankyně Hyková za klub LSU, připraví se dr. Sládek. Následuje technická poznámka.

Poslanec SN J. Koutský: Vážené Federálne zhromaždenie, iba chcem upozorniť na skutočnosť, že pán poslanec Bystrický otočil význam návrhu KDU. Ten v skutočnosti znie: "Federálne zhromaždenie ČSFR prehlasuje, že prijatím ústavy Slovenskej republiky nie je dotknutá platnosť základu ČSFR."

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci, ještě pan poslanec Bystrický.

Poslanec SL Ĺ. Bystrický: Rozhodne som nič neotáčal, ale v prvej časti návrhu sa hovorí, že prijatím ústavy vznikol samostatný slovenský štát.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: děkuji poslanci Bystrickému, není už další technické poznámky? Takže paní poslankyně Hyková.

Poslankyně SL B. Hyková: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté, je skutečně paradoxem, že otázky tak závažné, jako je státoprávní uspořádání České a Slovenské Federativní Republiky, se dostávají na program společné schůze nejvyššího zákonodárného sboru státu - a to ještě díky úsilí poslanců opozičních stran - až tři měsíce po volbách, to je v době, kdy politické reprezentace vítězných stran na základě politických dohod již staví tuto otázku jen ve zúžené formě, a to jako nutnost rychlého rozpadu federace. Je zarážející, že právě strany vládnoucí koalice, které se veřejně prohlašují za garanta demokratického vývoje a za oporu právního státu, argumentují nefungováním federace, které představují jako objektivní proces, přičemž to jsou právě oni, kteří bez zákonného podkladu ochromují funkce federace a likvidují pouze na základě politických dohod existující státní orgány. (Potlesk.)

Za tohoto stavu se rozpad České a Slovenské Federativní Republiky stal základním problémem české a slovenské politické scény. K jeho řešení se soustřeďuje pozornost vládnoucích stran i opozice. Politikové vládnoucích stran ODS a HZDS uvažují nad možnostmi, které jim dává jejich mocenské postavení. Jsou si vědomi toho, že překážkou jejich cílů může být opozice. Hledají cesty, jak tuto překážku obejít či překonat a tak se zrodil názor na možnost čtyř způsobů rozdělení federace. Žádná z těchto stran, podle našeho názoru, se však příliš nezatěžuje legalitou a legitimitou. Právě legalita svazuje oběma představitelům moci ruce.

Legální a legitimní rozdělení státu musí respektovat tři základní ústavní principy: Princip suverenity občanské společnosti, princip právní legitimity a legality. Princip suverenity občanské společnosti vylučuje totiž možnost realizovat rozdělení státu nebo dohodnout se na jeho rozpadu bez přímého vyjádření občanské společnosti. Ve všech demokratických státech občanská společnost neodevzdává veškerou svou sociální moc svým zprostředkovatelským orgánům, to jest parlamentu. "Ultima ratio" si ponechává pro sebe. Proto pouze ona má právo disponovat touto částí své suverenity. (Potlesk.) Toto právo je nezcizitelné, nepromlčitelné a nezadatelné. Jak se takové právo realizuje? Přímým vyjádřením vůle občanské společnosti, to jest referendem. Z tohoto důvodu má právo rozhodovat o rozdělení nebo o udržení čs. státnosti pouze občanská společnost. Proto tvrzení, že volby daly mandát pouze ODS a HZDS k rozdělení státu, je mylná představa z hlediska role občanské společnosti v demokratickém státu. Žádné volby nemohou dát a nedávají legitimitu parlamentu k rozdělení státu. Proto ODS a HZDS při odvolávání se na své mandáty získané ve volbách nejsou oprávněny chápat tyto mandáty jako odevzdání totální politické suverenity občanské společnosti a to ani v situaci, kdy by získaly více než 50 % voličů. (Potlesk.)

Volby jako institut demokracie už svou politickou povahou vylučují mandát k rozdělení státu, nejsou-li přímo určeny k takovémuto rozhodnutí. Legitimní vůle k rozdělení státu je pouze vůle občanské společnosti. Žádná politická strana nemá právní legitimitu k rozhodnutí o osudu státu. Princip legitimity dává politickým subjektům pouze oprávnění postavit otázku rozdělení státu na jednání a rozhodnutí příslušných státních orgánů. Proto návrhy v poloze dohod ODS a HZDS nejsou závazné pro Federální shromáždění, ani pro občany. Pokud nebudou přijaty v zákonné formě, nejsou právně relevantní. Vůle politických stran ODS a HZDS směřující k rozdělení státu je relevantní pouze jako iniciativa k zákonu o rozdělení státu, zákonu, který bude respektovat zákon suverenity občanské společnosti a její legitimity. Při zachování principu suverenity občanské společnosti a legitimity její vůle i k rozdělení státu je nutné respektovat také princip legality, tj. že rozdělení státu se realizuje legální cestou. Z tohoto hlediska není legální cesta rozdělení státu ani dohoda mezi Českou a Slovenskou národní radou. Tyto orgány nemohou nahradit příslušné orgány federace, zejména Federální shromáždění. (Potlesk.)

Současný ústavní stav dává pouze jedinou právní možnost rozbití státu, a to vystoupení z federálního svazku. Ale takovou cestu si netroufá nastoupit žádná ze stran usilující o rozdělení státu, neboť kdyby takové řešení navrhla, riskuje, že jí zůstane nálepka rozbíječe státu. Musela by opět respektovat princip suverenity občanské společnosti a legitimity a provést na svém území referendum. Pokud by tak neučinila, stíhá jí důsledek nelegálního postupu.

Legální postup rozdělení české a slovenské federace iniciovaný ODS a HZDS vyžaduje, aby nejdříve bylo referendum, aby se federální vláda řídila jeho výsledkem a pak aby následovaly další kroky kompetentních státních orgánů podle výsledků referenda. Vůle občanské společnosti je primární a rozhodující. Vůle zastupitelských orgánů a vlád jsou odvozeny od této vůle a jsou druhotné. Legální postup je pouze takový, když Federální shromáždění přijme ústavní zákon o referendu, v němž bude určen postup a průběh referenda a také jeho právní důsledky. Není jiná legální cesta.

Proto vědomi si nutnosti zachovat tyto principy a vědomi si i překážek stávající úpravy, navrhli jsme také, poslanci Liberálně sociální unie, a iniciovali jsme tedy návrh změny ústavního zákona o referendu. V případě, že tento návrh nebude ve Federálním shromáždění přijat, budeme trvat na případném rozdělení pouze a výlučně legální, demokratickou cestou. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji paní poslankyni. Nejprve se táži pana poslance Bartakovicse, jestli je přihlášen za klub nebo jen za sebe. (Poslanec SL I. Bartakovics: Za MKDH.) V tom případě uděluji slovo poslanci Sládkovi za SPR-RSČ. Připraví se poslanec Bartakovics za MKDH.

Ještě faktická poznámka.

Poslanec SL P. Švec: To bolo dosť kategoricky postavené, čo je legitímne. Povedal by som to takto: Pokiaľ by bol tento štát v roku 1918 vznikol referendom, pokiaľ by byl obnovený v roku 1945 referendom, pokiaľ by bol pretransformovaný v roku 1968 referendom, tak môžeme hovoriť o legitímnosti. Takto sú všetky štyri navrhnuté spôsoby legitímne.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji.

Další faktická poznámka - poslanec Šilhán.

Poslanec SL V. Šilhán: Konkrétní poznámka. Naše první republika nevznikla na základě referenda, v tom máte, pane kolego, pravdu, ale vznikla jako výsledek určitých dějů, na jejichž začátku byla první světová válka. Vznikla jako výsledek uplatnění mezinárodního práva. To jsou dva rozdíly, a to nepleťte jedno s druhým. Teď jde o likvidaci státu a to na základě vlastního zákonodárství. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Opakuji, že slovo má poslanec Sládek za poslanecký klub SPR-RSČ, připraví se poslanec Bartakovics za poslanecký klub MKDH.

Poslanec SL M. Sládek: Dámy a pánové, rád bych tady důkladně zhodnotil současnou situaci kolem problému Československa, ovšem je tady ten problém, že úmyslně tato schůze byla svolána - opakuji - na pátek odpoledne a je to součást - aby se za mnou neozývalo nějaké pokašlávání - je to součást těch problémů kolem osudu Československa, ne že ne. Protože všechny metody, které chtějí ti, co rozbíjejí Československo použít, tak je samozřejmě používají. Jestliže je to zcela formální metoda dát schůzi až na poslední možný termín, na odpoledne atd., tak samozřejmě to s tím souvisí také. Takže mám trochu takové dilema, zda říci vše, co chci říci a prodlužovat tuto schůzi, aby potom vůbec byla schopna přijmout nějaké usnesení, a zvlášť s ohledem na to, že po schůzi následuje ještě schůze Sněmovny lidu. Já to musím zopakovat, protože bohužel se najdou mezi poslanci i někteří, kteří ani po několikerém zopakování ještě nevědí, vlastně o čem je řeč - následuje schůze Sněmovny lidu, kde bude na pořadu projednání otázky odvolání Václava Bendy - zase za jeho, mimo jiné, za jeho výroky a chování v souvislosti s osudem Československé republiky. Za jeho výrok na politickém grémiu, o domluvě mezi koaličními partnery na rozbití Československa atd. Za jeho obstrukční - sice obstrukční - ale jak tady bylo řečeno minule - světovou raritu ... (Předsedající místopředseda FS

V. Benda: Pane poslanče, promiňte ...) Týká se to státoprávního uspořádání, takže budu hovořit ke státoprávnímu uspořádání. (Potlesk.) A jestli to někoho z poslanců nezajímá, tak koneckonců tady není povinen být, většina zástupců ODS už samozřejmě také odešla. Prosím, poslužte si. Po příštích parlamentních volbách, které budou následovat okamžitě po rozpadu Československa, tak jako tak většina těch poslanců ODS z politické scény zmizí, to je samozřejmé. (Potlesk.) A o těch, kteří se v pozici cizopasníků dostali do parlamentu přivěšeni na populárnější politické strany, tak o těch už vůbec nehovořím. (Potlesk.)

Ale abych přešel k podstatě problémů. Je zcela jednoznačné, že v Československu se odtrhla tak zvaná politická reprezentace od občanů této země. Nevím, jak kdo z kterých poslanců tráví čas se svými voliči. Já si myslím, že toho času strávím podstatně, mám možnost oslovit voliče jedině při osobních setkáních, protože sdělovací prostředky jsou tak jako za socialismu vyhraženy pouze pro vládnoucí politickou stranu, případně pro její nohsledy z Národní fronty. (Potlesk.) A mohu vás ubezpečit, že při těch setkáních je vždycky mnohonásobně více lidí, než na setkání s premiérem české vlády, který se honosí tím, že má podporu většiny občanů Československa. (Potlesk.) A tam je postoj občanů zcela jednoznačný. Mohl by si někdo možná myslet, že třeba teď nás sleduje národ, nebo že tady na tom jednání o něco jde. Ať už se poslanci dvou nejsilnějších politických stran dohodnou na rozbití Československa, tak by se na to ještě skutečně měli zeptat občanů, zcela jednoznačně. To, co předvádí dvě nejsilnější politické strany po červnu 1992, je skutečná katastrofa. Je to katastrofa, co se týká politických stran, ale je to katastrofa bohužel i mnohých poslanců, kteří zde sedí, buď tady, a nebo přihlížejí někde na chodbách apodobně. Proto že pokud vím, a opakuji to znovu, mrzí mne to, ale stále ještě mnoha poslancům nedošlo, kteří se ještě do teď tak potutelně usmívají, bohužel nedošla jedna věc. K tomu, aby se mnozí poslanci mohli stát poslanci, tak tady na tomto místě slíbili věrnost republice. Slib s výhradou nebo odmítnutí slibu znamená zánik poslaneckého mandátu, nebo tedy nevznikne poslanecký mandát, takže pro to, aby se někdo dostal ke třinácti tisícům a určitému společenskému vlivu, tak odsouhlasí cokoliv, slíbí cokoliv a okamžitě to začne porušovat zcela jednoznačně. Nevím o tom, že by kdokoliv ze zde přítomných poslanců na předvolebních mítincích ubezpečoval: Nebojte se, jen co nás zvolíte, tak my vám tu republiku zlikvidujeme. Takto to skutečně probíhá. A jestliže je to ze slovenské nebo české strany, je to úplně jedno, i když podle názorů občanů současně černý Petr je v rukou české vládní koalice, protože to, jakým způsobem zde přítomný předseda české vlády - ještě že ta hlasovací zařízení jsou přenosná, protože potom by nevěděl, zda tady má sedět jako předseda české vlády nebo poslanec Federálního shromáždění, což je také taková určitá rarita, takže takovým způsobem, jakým postupuje - je to názor republikánů a názor včera třeba plného brněnského náměstí. Zcela jednoznačně.

Jestliže se tady ozvaly po listopadu 1989 hlasy, že ulice, náměstí nám do toho nebude mluvit, tak já vás ubezpečuji, že občané do toho mluvit budou. Já vám mohu říci jen to, co mi řekli na náměstí ve

Slavkově v sobotu, abych tady vzkázal poslancům (některým poslancům - netýká se to všech), aby laskavě při jednání nespali. Takovýto je dojem občanů z funkce Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky. Já nemám nejmenší důvod, abych to, co slyším na tom náměstí nebo na ulici, kterou současná vládnoucí garnitura opovrhuje, tak abych to neřekl zase tady.

Za další - skutečně, pokud jde o likvidaci Československa, nebylo možno vybrat lepší sestavu. Bývalé funkcionáře Komunistické strany, případně lidi, kteří svoje vlastní podniky přivedli k bankrotu. Normálně v době, kdy ještě platila určitá pravidla cti, tak se bankrotář zastřelil, aby zachránil alespoň čest své rodiny. (Potlesk.) Kdysi, kdy ještě platila určitá pravidla cti, tak kapitáni zůstávali na svých lodích do poslední chvíle. V naší republice kapitán opustil to plavidlo v době, kdy začaly první poryvy bouře a jen to trochu praštělo v bednění. (Potlesk.) Takže zcela jednoznačně - nebudu prodlužovat schůzi. Já jsem přesvědčen, že na těch náměstích si to mnozí z vládnoucí koalice nahrávají, potom si to pouštějí místo večerníčku, aby se mohli naučit ty moje argumenty, takže nemám obavu z toho, že by to k poslancům nedošlo.

K občanům se to moje vystoupení tak jako tak nedostane díky tomu, že se obsazují sdělovací prostředky tak, jako za socialismu, opět vládnoucí politická strana - jednou se jmenovala KS, poté ODS - okamžitě po únoru 1948 si tam nasadí své lidi do všech funkcí. Já nehájím ty lidi, kteří prošli Komunistickou stranou, ale takováto výměna, která se dnes odehrává, je katastrofální.

Jak potom můžeme očekávat objektivní informovanost, když si do čela tiskové kanceláře posadí ODS svého člověka, který je obhajován takto: "On sice nemá odbornou způsobilost, ale já ho znám." Což tady bylo řečeno (pan Jajtner tady není): "Já ho znám, on je z křesťanské rodiny a byl vychováván podle desatera." (Potlesk.) Já si myslím, že tak byla vychovávána většina dětí - nezabiješ, nepokradeš atd. To jsou taková přirozená pravidla lidského jednání. Jak potom bude vypadat informovanost mezi Čechami, Moravou a Slovenskem v případě, že ČTK je obsazena takovýmto člověkem? Katastrofa! Likvidační komise. Je typickým projevem poslanců ODS, že se nahlas uchechtávají, i když normálně ve třídě na základní škole je to u dětí posuzováno jako psychická nevyrovnanost a děti jsou kvůli tomu posílány do pedagogicko-psychologické poradny. (Potlesk.)

Problémy kolem množství funkcí, které kumulují jednotliví funkcionáři vládní koalice apod. přijdou samozřejmě na pořad příště. Jsem rád, že ti, co nejvíce cestují do takových států, jako je Kanada, USA atd., tam pochytili alespoň to, že je neslučitelné, aby úředník státní správy zároveň skupoval státní podniky apod. (Potlesk.)

Díky různým metodám se může podařit těm dvěma stranám a jejich koaličním partnerům Československou republiku rozbít. To se jistě může podařit. Koneckonců je velmi smutné, že právě ti, kteří se nejvíce odvolávají na T. G. Masaryka, jeho celoživotní dílo po sedmi desítkách let ničí. Může se jim to podařit, ovšem v případě, že se jim to podaří, musím upozornit zcela jednoznačně na jednu věc. Bude úplně nová situace, nové státy, nové ústavy, nové právní úpravy. V tom případě se nikdo nemůže odvolávat na to, že by ponechal stávající zákonodárné sbory. Jakmile se podaří ODS a HZDS rozbít Československo, okamžitě musí následovat nové parlamentní volby do nových orgánů. (Potlesk.) Doufám, že si pak občané velmi rozmyslí, komu opět dají své hlasy.

Abych nezapomněl ještě na naši interní záležitost. Já to tady tak jako tak beru jako interní záležitost, protože to už bych musel jó něco říct, aby se to náhodou objevilo někde ve sdělovacích prostředcích. Jde tedy o zcela naši interní záležitost. Kdo pro co bude hlasovat v případě zákona o zániku federace a dalších navazujících kroků směřujících k rozpadu, nebude dáno (aby to bylo jednou provždy jasné) jen nějakými názory, morálkou, charakterem apod., ale bude to dáno také tím, že už dnes kolují úvahy o tom, že v případě rozpadu federace bude postaráno o poslance Federálního shromáždění, že se z nich případně stanou poslanci druhé komory národní rady. Vy nám to odhlasujte, a když pro naši metodu zvednete ruku, tak my se za to o vás postaráme a přesuneme vás o pár set metrů dále, necháme vám plat a podobně, jen budete mít o malinko jinou průkazku. To je normální způsob korupce. (Potlesk.) Chtěl bych vidět, jak by poslanci Federálního shromáždění hlasovali o těchto otázkách v případě, že by se jim řeklo: Jakmile zvednete ruku pro zánik federace, končíte i vy. My za klub navrhujeme, aby se zánikem federace skončil i poslanecký mandát. Obnoven může být jen prostřednictvím nových parlamentních voleb. Nic jiného nepřipadá v úvahu. (Potlesk.)

Slyšel jsem o ještě daleko lepší verzi této korupce. Dovedete si představit, čím vším by mnozí poslanci hlasovali, kdyby se jim navrhlo, že dostanou na vánoce proplacen plat na čtyři roky dopředu?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP