Podle mého názoru - pravděpodobně
se mýlím - existuje Československá
republika. Má svoji ústavu atd. Nevím, možná,
že se mýlím. Člověk v této
zemi často ztrácí přehled, co vůbec
je, nebo není. Takže bych předpokládal,
že když bylo zvoleno Federální shromáždění,
když se zde projednává programové prohlášení
federální vlády, tak programové prohlášení
by mělo být rozpracováno na čtyři
roky.
Mohl tam být jistě termín, co bude do 30.
září, co do 30. 12. atd., ale mělo
to být na čtyři roky. Nic jiného přece
není přípustné.
Jak je možné, že se zde prakticky - i když
připomínky byly - víceméně
akceptuje to, že předloží jmenovaná
federální vláda podle současných
zákonů podle současné ústavy
spisek ohraničený dobou dva a půl měsíce.
Když se to potom náhodou nerozpadne, tak nám
tatáž vláda předloží další
spisek, který bude ohraničen 30. září
až - kdy? Zcela jednoznačně je to nepřípustné.
Vláda nesplnila svůj úkol zpracovat programové
prohlášení. To jen tak velmi stručně.
Myslel jsem to trochu jako žert - opakované přihlášení
do diskuse - abych viděl to zděšení
ve tvářích některých poslanců,
ale je to zásadní věc.
Za prvé - existuje Československá republika,
má svoji ústavu a je zapotřebí, aby
z tohoto hlediska bylo posuzováno nechvalné vystoupení
federální vlády.
Za další - bylo by dobré už se konečně
zamyslet nad tím, kdo je ve vedení této země.
Jak to, že znovu a znovu se nám vracejí tytéž
osoby? Nebylo by už konečně dobré to
zkusit s někým jiným? Myslím si, že
by to bylo zcela na místě, a že by to většina
občanů této země uvítala. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Já také děkuji.
S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Pleva.
Poslanec SL P. Pleva: Pane předsedající,
já bych vás prosil, abyste hleděl na to,
aby jednotliví řečníci se opravdu
drželi tématu, protože je ve vašem právu
odejmout jim slovo, pokud se tématu nedrží.
Panu kolegovi Sládkovi - k tomu, co říkal,
že vláda může a nemůže - bych
doporučil, aby si přečetl ústavu,
když se s ní tak ohání.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Ptám se, jestli chce ještě
někdo vystoupit v diskusi k Programovému prohlášení.
(Nikdo se nehlásil.) Protože nevidím žádnou
ruku, končím rozpravu na toto téma a prosím
pana předsedu federální vlády, aby
se ujal závěrečného slova.
Předseda vlády ČSFR J. Stráský:
Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
poslanci, chtěl bych nejprve začít osobně,
že tato diskuse pro mne znamenala vytvoření
si prvního možného obrazu o tomto Federálním
shromáždění a znamenala pro mne mnoho
podnětů o tom, jak velice různorodě
vidí toto Federální shromáždění
současnou situaci prizmatem hodnocení pokusu o programové
prohlášení federální vlády
na toto krátké období.
Omlouvám se těm, jež budu vlastně interpretovat,
protože zdaleka nejsem schopen reagovat na všechny připomínky,
spíš jsem s potěšením sledoval,
jak mnohé připomínky, které zde byly
uvedeny, byly zase vysvětleny jinými účastníky
této diskuse, tedy omlouvám se těm, které
nebudu jmenovat a třeba budu reagovat na jejich slova.
Pokusím se poměrně velmi krátce vyjádřit
k diskusi k tomuto programovému prohlášení
a odpovědět na některé adresné
otázky, které zde padly, s tím, že pak
je na dalších členech vlády, zda budou
považovat za nutné doplnit odpovědi na další
otázky, které se týkaly případně
přímo resortů.
Očekával jsem, že hlavním předmětem
diskuse bude to, co bych pracovně nazval časový
horizont. Znovu před tím, než zvážíte
své konečné stanovisko, bych rád zopakoval,
že tato vláda objektivně neměla možnost
napsat programové prohlášení na delší
období. Nechtěl bych proto uvádět
příliš mnoho důvodů, protože
jsem přesvědčen, že ač jednotliví
členové sněmovny právem ze svého
hlediska je hodnotí různě, dobře o
nich vědí.
Meritorní otázka, která se zde v diskusi
objevovala, je otázka, zda tento postoj je skutečně
dostatečně zdůvodněný, to znamená,
zda vláda měla, či neměla, má
či, nemá právo předpokládat
s jistou pravděpodobností, kterou neumí určit
a kterou nechce předjímat, že mohou nastat
právě ty procesy, které ji vedly k tomuto
časovému horizontu.
Citoval bych zde jednoho z vás a možná opačně.
Bylo zde řečeno, že by nemělo být
předjímáno to, co ještě nenastalo.
Já jsem přesvědčen, že povinností
vlády je pravý opak. Jsem dokonce přesvědčen,
že si to většina poslanců uvědomuje.
Opakuji znovu stručně to, co bylo v úvodním
materiálu a v mém úvodním slově.
Tato vláda nebude dělat nic, co by přispívalo
k rozpadu tohoto státu, kromě toho, že bude
považovat za nutné se na vás obrátit,
až bude mít pocit, že k tomuto rozpadu dochází
cestou, kterou sama svými kompetencemi není schopna
zvládnout. Je otázka osobního pohledu, z
jak velkého procenta budeme hodnotit, že tato situace
může nastat.
Nechci u této otázky setrvávat příliš
dlouho. Nebyla nám vůbec položena otázka
opačná, která nás tíží
víc, než si myslíte - že budeme muset
velice brzy, pokud nám dáte důvěru,
pracovat na dalším programovém prohlášení.
Nemluvíme o žádném dlouhém časovém
horizontu. Mluvíme o horizontu velice krátkém,
který skutečně budeme muset zaplnit dalším
programovým prohlášením. Kdyby taková
otázka padla, musel bych říci, že vláda
není rozhodnuta, na jaké časové období
další prohlášení bude tomuto parlamentu
předkládat.
Opakuji, že vláda nemá v úmyslu po 30.
9. udělat nic z toho, co by vám znovu nepředložila
v dalším dodatku programového prohlášení.
Vím, že zde byly kritiky oboustranné. Vláda
je v programovém prohlášení příliš
aktivní v řešení státoprávních
záležitostí, je příliš pasívní
v řešení státoprávních
záležitostí. Vláda skutečně
respektuje dva fakty: Jeden je reálný. Tato vláda
se není schopna domluvit o státoprávním
uspořádání. Tato vláda má
ovšem zájem na tom, aby se o tom bylo schopno domluvit
případně Federální shromáždění.
Protože se není schopna domluvit, jsem přesvědčen,
že většina výtek, které na její
adresu padly, že udělá to či ono, co
by ve směru státoprávního uspořádání
dělat neměla, je lichých.
Na druhé straně vláda bude aktivně
sledovat situaci, která se bude vyvíjet, a znovu
opakuji, přijde do Federálního shromáždění
vždycky, když bude mít pocit, že právě
ústavní stav federace je ohrožen nebo ohrožován.
Velká část připomínek, které
zde byly uvedeny, se týkala toho, co v programovém
prohlášení chybí. Určitě
některé připomínky byly činěny
právem, ale rád bych využil této příležitosti
naléhavou otázkou nebo naléhavou vybídkou,
abyste si znovu uvědomili, v jakém stavu kompetencí
už v tomto okamžiku, kdy vláda se uchází
o vaši důvěru, tento společný
federální stát je.
Skutečně diskuse o zemědělství
i mnoha jiných věcech jsou diskuse, v nichž
federální vláda hraje takovou roli, že
myslím, že by to byla ztráta času zde
o tom mluvit. Bylo zde vysloveně řečeno,
zda tato vláda se hlásí k občanskému
principu; a poněvadž to s tím souvisí,
s těmi diskusemi o zemědělství a jinými
věcmi, rád bych upozornil, že v programovém
prohlášení není řečeno
nic o tom, že vláda by přišla s rozpočtovými
změnami, které by znamenaly opuštění
občanského principu, na němž byly založeny
rozpočty pro rok 1992 v letošním roce. Chci
tím tedy potvrdit, že tato vláda po obtížných
diskusích došla k tomu, že nezačlení
do federálního prohlášení žádné
rozpuštění svých, řekl bych finančních
prostředků federálních, které
souvisejí s principem občanské sounáležitosti,
což je především položka zaměstnanost,
tržní regulace atd. Neboli ano, tato vláda
se hlásí k tomuto principu. Budeme společně
sledovat, zda se tento princip podaří po tyto tři
měsíce uhájit a samozřejmě,
že vláda přijde předložit své
návrhy Federálnímu shromáždění
až zjistí, že tyto principy jsou porušovány.
Opakuji tedy, že nejsme likvidační vláda
a že je možná naší chybou, pokud
tento text je možno tak vykládat. Jsme vláda,
která právě proto, že není spojitelné
být vládou, která udržuje federaci a
zároveň ji likviduje, právě proto
si určila ten časový horizont, který
si určila.
Chci říci, že z námětů,
které zde padly, a o nich budete samozřejmě
hlasovat a rozhodovat, co vládě uložíte,
jeden je zajištěn již předem. To znamená:
Federální shromáždění
dostane v krátkém čase zprávu o čerpání
a plnění rozpočtu federace, poněvadž
je jasné, že je to jedna z prvních úloh,
kterou chápe jak vláda v rámci vymezení
svých možností, tak parlament v rámci
vstupu na svou scénu, aby věděl, jak je na
tom s finančními prostředky státu,
v němž vykonává svou zákonodárnou
roli.
Zároveň v souvislosti s rozpočtem upozorňuji
na dvě věci. Je již velmi málo položek,
možností a prostoru, jak se mohou realizovat opatření,
o nichž zde velice široce někteří
poslanci hovořili. Myslím, že bude dobré
právě nad hodnocením zprávy o plnění
rozpočtu znovu zhodnotit možnosti, které má
jak Federální shromáždění
i vláda v roce 1992 pro plnění některých
rolí, o nichž zde bylo diskutováno.
Mám se v této souvislosti vyjádřit
ke svému včerejšímu citátu. Byl
to citát televizní, je vytržen, můžeme
si jej přehrát. Zopakuji jej v souvislostech a vysvětlím.
Souvisí totiž s jedním z návrhů,
s nimiž vystoupilo šest politických klubů,
a které budete také posuzovat. Jsem přesvědčen,
a to byl obsah tohoto delšího vystoupení na
včerejší tiskové konferenci, že
mezi partnery, kteří mezi sebou jednají o
státoprávním uspořádání,
nehrají peníze tu zásadní roli. V
tomto smyslu jsem tento citát uváděl a reagoval
jsem na dotaz novinářů, zda skutečně
miliardami lze, či nelze argumentovat partnerovi, který
má jiný názor na státoprávní
uspořádání. Právě proto,
že jsem se doposud ve svém životě více
pohyboval mezi těmi milióny a čísly,
jsem si velmi dobře vědom toho, že naše
státoprávní situace není měřitelná
penězi, jsou tady jiné ideje. V této souvislosti
jsem vyslovil názor, že tyto ideje osobně respektuji.
Pokud jde o jednotlivé obsahy nebo teze programového
prohlášení, tak jak zde byly hodnoceny, myslím,
že nemám ani právo, ani potřebu parlament
poučovat. Ale že ty podstatné věci,
které se zde diskutovaly, dostane Federální
shromáždění samozřejmě
k posouzení. Myslím, že nemá teď
cenu vést diskusi o tom, zda vláda má, či
nemá ustoupit od zrušení Úřadu
pro životní prostředí a jiné
podobné věci. To vše bude předmětem
jednání tohoto orgánu. Vláda jen považovala
za nutné do svého programového prohlášení
dát jednotlivé záměry, které
má pro nejbližší období.
A úplně na závěr pro celkové
pochopení textu, který máte posoudit. Raději
přijmu všechny výhrady a stížnosti,
které zde zazněly na neobratnost nebo jiná
pejorativa k tomuto textu než výhrady toho typu, že
v programu jsou záležitosti, které se netýkají
této vlády. Jsem přesvědčen,
že lze větu po větě hodnotit z toho
hlediska, že buď vláda bude muset na tomto úkolu
pracovat i v tomto tříměsíčním
období, bude s tím muset pohnout, a to např.
i s tím termínem zkrácení vojenské
služby a podobné věci, nebo že jsou to
prohlášení pro to, že tvoří
kritéria, na nichž se tato vláda samozřejmě
obtížně dohodla, že jimi bude měřit
všechny své legislativní kroky. Já znovu
opakuji, co již zde zaznělo, že je to 85 legislativních
iniciativ, které leží v tomto okamžiku
mezi námi a vámi.
Chtěl bych tedy říci, až se budete rozhodovat
o tom, zda uložíte vládě zpracování
analýzy ekonomických, kulturních a jiných
právních důsledků, abyste zvážili
dosah a možnost nejen vlády, ale i tohoto materiálu,
protože odcházím z této diskuse trošku
s pocitem, že bychom rádi dostali účet,
na němž by bylo napsáno, zda je výhodné
zůstat ve společném státě,
nebo že je výhodné se rozejít. Takový
účet není schopna udělat ani tato
vláda, a já jsem přesvědčen,
že nikdo. Děkuji za pozornost.(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji panu předsedovi
federální vlády dr. Stráskému.
Ptám se, jestli ještě někdo z členů
vlády má zájem vystoupit. Vidím několik
rukou. Vezmu to zleva. Pan ministr Čermák.
Ministr vnitra ČSFR P. Čermák: Pane předsedající,
vážené dámy, vážení
pánové, byl jsem přímo vyzván,
abych tady odpověděl panu Dostálovi. Pokusím
se tak velmi stručně učinit. Je to otázka,
jak zintenzívnit opatření z hlediska ústavnosti
apod.
Já bych si dovolil ocitovat z kompetenčního
zákona vymezení působnosti federace ve věcech
vnitřního pořádku a bezpečnosti
z § 1 bod a): "Federace musí získávat,
soustřeďovat a vyhodnocovat informace důležité
pro ochranu ústavního zřízení,
ochranu a bezpečnost státu, odhalovat trestné
činy proti bezpečnosti státu a konat o nich
vyšetřování podle trestního řádu."
To rychlé zlepšení v této věci
vidíme především za prvé, trochu
retro, že bychom chtěli urychleně dokončit
vyšetřování otázek kolem vstupu
vojsk v roce 1968, což je prakticky před dokončením.
V pondělí bude tisková konference ministerstva
vnitra k této věci, čili tam se pohneme dále.
Potom bychom chtěli zejména zajistit lepší
koordinaci různých služeb. Protože toto
není pouze věcí federálního
ministerstva vnitra, ale pochopitelně i FIS a ministerstva
obrany s tím, že velmi vázne využívání
informací pro vlády a rozhodování
parlamentu.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji ministru Čermákovi.
Dále se hlásí o slovo ministr obrany pan
Andrejčák.
Ministr obrany ČSFR I. Andrejčák: Vážený
pán predsedajúci, vážené poslankyne
a poslanci! Dovoľte mi veľmi stručne reagovať
na tri pripomienky v oblasti obrany. Pri formulovaní tejto
časti vládneho vyhlásenia sme si boli všetci
vedomí toho, že štrukturálne zmeny nemôžu
prebehnúť do troch mesiacov. Vojaci aj občianski
pracovníci v armáde sú občania, pre
ktorých platí lehota pri výpovedi, to je
tri mesiace.
Ale hlavne v súvislosti s politickými rozhovormi
o možnom delení kompetencií vznikol na Slovensku
intenzívny pocit ohrozenia pre nedostatok letectva. Okrem
stíhacieho letectva Slovensko nemá jediné
bojové lietadlo. Budeme to riešiť. Preto je tu
vložená druhá časť - podľa
ekonomických možností republiky. Nedá
sa to totiž urobiť na povel. Povelom by sa dalo urobiť,
že letectvo bude ráno.
Práve nedostatok prostriedkov nás viedol k tomu,
že na niekoľko rokov si nemôžeme dovoliť
taký program modernizácie, aby to bolo súčasťou
programového vyhlásenia. Chceli by sme modernizovať
armádu, máme stanovené priority. Vieme celkom
presne, čo chceme modernizovať, ale tiež vieme
presne, že nemáme zatiaľ morálne právo
práve s takou intenzitou požadovať prostriedky,
s akou cítime potrebu.
Veľkým problémom je odchod mladých ľudí.
V tomto roku za prvých šesť mesiacov odišlo
tisíc päťsto mladých dôstojníkov.
Odchádzali z dvoch dôvodov. Po prvé si naši
podnikatelia uvedomili, že vojenské školy poskytujú
veľa poznatkov v teórii riadenia a velenia v civile
a títo ľudia sú schopní organizovane
pracovať, učiť sa riadiť ľudí
a sú pre týchto podnikateľov aj pre zahraničné
firmy užitoční. Mohol by som vám uviesť
konkrétne príklady, ako sú títo ľudia
platení.
Druhým problémom je to, že reorganizujeme a
redislokujeme armádu a v súvislosti s tým
nemáme zasa zamestnanie pre manželky. Toto sú
ďalšie dôvody, že ľudia odchádzajú
do civilu. V armáde máme len osemdesiattri percent
funkcií naplnených dôstojníkmi. Napríklad
v tomto roku je vo Vyškove z toho, čo potrebujeme,
naplnený prvý ročník štúdia
len na tridsaťštyri percent. Nie je to z iných
dôvodov, ako pre podmienky, ktoré sme schopní
budúcim vojakom poskytnúť.
Ešte by som rád reagoval na vystúpenie poslanca
Krejsiho. Ja s vami súhlasím. Som tiež zastáncom
profesionalizácie. Je to náš sen. Už sme
to pochopili, ale nemáme na to. Bol som spoluautorom programu
profesionalizácie v budúcom roku. Navrhovali sme
sprofesionalizovať jedenásťtisíc funkcií.
Na prvé roky je však treba tri miliardy korún.
Nebolo to schválené. Požiadame poslancov, dúfam,
že pán poslanec mi pomôže získať
peniaze na zavedenie profesionalizácie, nie úplnej,
ale len čiastočnej, za tri miliardy korún.
Tie peniaze nám o tri roky prinesú úžitok.
Chcel by som vás uistiť, že to, čo je
vo vládnom vyhlásení o civilnej obrane, ako
prechádza do republík, neznamená nijakú
novú armádu. Realita je taká: Priamo ministerstvu
obrany podlieha civilná obrana. Tá má dve
časti. Má vlastnú časť, to je
osem plukov, ktoré zachraňujú. Právomoc
bola daná veliteľom plukov. Ukazuje sa to byť
veľmi výhodné.
Okrem toho máme federálny štáb, republikové
štáby a štáby v regiónoch, ktoré
zvýšením pohotovosti prechádzajú
plne pod republiku. Teraz ide o to: keď bude rozhodnuté
tieto štáby plne nechať v republikách,
nič sa nezmení, na to netreba zákon. Odovzdanie
týchto ôsmich plukov, ktoré sú po celej
republike, znamená zmenu zákona. Preto tam dáme
prednostne nevojenskú časť.
Nie je to nič zvláštne. Spojené štáty
nemajú jediného vojaka, ktorý má uniformu,
v služobnom pomere v civilnej obrane. Ozbrojené sily
nemajú v civilnej obrane žiadnu povinnosť. Ale
civilná obrana je samostatným programom. Dokonca
zaisťuje vynikajúce rádiokomunikačné
prostriedky, najmodernejšie vo svete. Možno, že
toto poznanie nás dovedie k tomu, že civilná
obrana tam prejde. Som tiež jedným zo zástancov
názoru, že civilnú obranu treba odovzdať
do civilnej správy republikám, pretože je jedno,
či odborník, ktorý je ochotný zachraňovať
život, nosí uniformu alebo civil. Nie je to dôležité.
Dôležité je, aby sme ho mali.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji panu ministru Andrejčákovi,
ještě vystoupí ministr Klak.
Ministr financí ČSFR J. Klak: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
většinu z toho, co jsem chtěl říci
k připomínkám v diskusi, řekl již
pan předseda vlády.
Mám několik poznámek. Vláda vidí
tři směry, které musí držet v
ekonomické reformě.
Prvním směrem je pokračování
a dokončení privatizace. K tomu už zde bylo
řečeno dost.
Druhý směr je dokončení daňové
reformy a zavedení nových daní. Tady si dovolím
malé odbočení. Panu předsedovi Horákovi
se zdálo trochu paradoxní, že bychom chtěli
podporovat podnikání novým daňovým
systémem. Je tomu skutečně tak. V porovnání
s dnešními daněmi počítáme,
zejména pro drobné a střední podnikatele,
s daňovými výhodami. Podnikatelé,
kteří nepřesáhnou 1,5 miliónů
obratu za tři měsíce, respektive 6 miliónů
za rok, jsou zbaveni povinnosti zdaňovat to, co prodávají.
Tím budou mít v porovnání se současným
stavem jednoznačnou výhodu. Budou v porovnání
s těmi velkými, kteří musí
zdaňovat, o něco levnější.
Druhá věc, kterou hodláme zavést,
je to, že jdeme se zdaněním podnikatelského
zisku z 55 % na 45 %. Nebudou-li nové daně, nebude
ani nižší zdanění zisků.
V tomto směru by měla nová daňová
soustava pomoci rozvoji podnikatelské sféry.
Konečně třetím momentem je to, co
víme nebo tušíme, že zahraniční
podnikatelé čekají na nová pevná
pravidla hry. Nová pravidla jsou mimo jiné i nové
daně. Je to moderní daňový systém.
Je to systém, který je adekvátní vyspělým
tržním ekonomikám. Podle informací,
které máme, těší se zahraniční
podnikatelé právě na taková pravidla.
Když se je podaří zavést, je to stabilizující
pro zahraniční kapitál.
Čtvrtá oblast - rozpočty. V rozpočtech
je vysoká napjatost a samozřejmě souvisejí
s daněmi. Víme, že se nám stávající
daňová soustava začíná nezadržitelně
rozpadat. Nenabíhají daňové příjmy,
nenabíhají miliardy daně z obratu. Je to
proto, že dnešní zákon o dani z obratu
v podstatě umožňuje řadu legálních
nebo pololegálních daňových úniků,
a bez zásadní změny kvality s tím
nejsme schopni nic dělat.
Takže opravdové změně kvality musí
předcházet nový daňový systém,
a to se odrazí příznivě i v rozpočtové
stránce.
Rozpočty budou pod tlakem. Ještě další
tlak, který vznikne v rozpočtech, bude tlak, který
vznikne v souvislosti s privatizací. Některé
podniky budou bankrotovat, a příjmy ze zdaněných
zisků se v rozpočtech neobjeví.
Nemyslíme si, že zejména v situaci, ve které
se dnes československé hospodářství
nachází, by byl deficitní rozpočet
tou správnou cestou, jak ekonomiku oživit. Kdyby byly
stabilizované poměry, možná bychom se
mohli podívat na celou věc trochu jinak, ale my
skutečně procházíme bouřlivým
obdobím a situace ještě zdaleka nevykrystalizovala.
Deficitní rozpočet - jak na této půdě
už několikrát zaznělo - znamená
z hlediska rozvoje podnikání sice na jedné
straně jakoby impuls, jako přísun zdrojů,
jakoby to roztáčelo kola výrobě, ale
na druhé straně na deficitní rozpočet
si musí stát někde peníze půjčit,
u bank nebo u obyvatelstva. Čili úvěrový
rámec, který by podnikatelská sféra
mohla dostat, se deficitním rozpočtem zužuje.
Navíc je zde otázka, pokud by rozpočty byly
skutečně vysoce deficitní, zdali bude někdo
ochoten na rozpočet půjčit, jestli koupí
někdo státní dluhopisy. To jsou tedy všechno
rizika. A myslím, že v tomto okamžiku nebo v
nejbližším období je opravdu správné
nebo oprávněné se snažit o maximálně
vyrovnané rozpočty. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji panu ministru Klakovi.
Nyní bych požádal zpravodaje Sněmovny
národů pana poslance Schneidera, aby přednášel
postupně jednotlivé doplňovací návrhy
k návrhu usnesení, abychom mohli ještě
dnes tuto záležitost ukončit. Hlásí
se pan poslanec Kučera.
Poslanec SN P. Kučera: Pane předsedající,
protože zde zazněla celá řada pozměňovacích
návrhů a v průběhu projednávání
jsme to konzultovali i s ostatními politickými kluby,
navrhuji, aby bylo jednání přerušeno
na poradu politických klubů předtím,
než přikročíme k hlasování
o předložených pozměňovacích
návrzích. Bylo by dobré, kdybychom měli
všechny změny před sebou, protože se jedná
o závažnou věc.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pane poslanče, jak dlouhý
čas si asi představujete?
Poslanec SN P. Kučera: To také záleží
na možnostech technických, jak nám Kancelář
bude schopna dát k dispozici pozměňovací
návrhy, které zde odezněly. My jsme své
dali. Podle toho bychom pak mohli přizpůsobit svůj
dnešní pořad. Zaznívá zde i názor
o tom, že bychom měli hlasovat až zítra,
ale to nechávám na sněmovnách.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Já bych požádal ještě
pana poslance Schneidera, aby nás seznámil s návrhy,
abychom věděli, o čem se máme radit
v politických klubech.
Poslanec SN J. Schneider: Písemně, jak to předepisuje
jednací řád, byly předloženy
tyto pozměňovací návrhy k usnesení:
Je to doplňující návrh, který
zde přednesl pan poslanec Kučera a který
máte všichni, jak předpokládám,
k dispozici a pak jsou to čtyři další
návrhy, které jsou připraveny k rozmnožení
a během dvaceti minut je můžete mít
písemně k dispozici. Je to návrh pana poslance
Mečla, Mikloška, dále návrh klubu Coexistentie,
který přednesl pan poslanec Gawlik a návrh,
který přednesl pan poslanec Hrivík.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Schneiderovi.
Hlásí se pan poslanec Jičínský.
Poslanec SN Z. Jičínský: Myslím, že
by stačilo projednání hlavního návrhu,
a potom kdyby pan poslanec Schneider přečetl ostatní
návrhy, abychom se o nich mohli poradit. Pro vlastní
jednání pak budeme mít formulace k dispozici.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Prosím pana poslance
Schneidera.
Poslanec SN J. Schneider: Přečtu návrhy.
Pan poslanec Mečl navrhuje toto doplnění:
Federální shromáždění
požaduje, aby:
1. Předsednictvo Federálního shromáždění
vytvořilo parlamentní komisi (na principu poměrného
zastoupení) pro vypracování ústavního
dokumentu, který by formuloval nové zásady
soužití Čechů a Slováků
a jeho společné instituce.
2. Požaduje, aby předsednictva Sněmovny lidu
a Sněmovny národů zařadila do programu
schůze Federálního shromáždění
rozpravu ke státním formám soužití
Čechů a Slováků.
3. Požaduje, aby vláda ČSFR vypracovala a schválila
ústavní postupy, podle kterých by Česká
a Slovenská národní rada iniciovaly uspořádání
společných československých institucí
a rozsah jejich působnosti.
Druhý návrh je pana poslance Mikloška, který
zde již odezněl. Přečtu ho znova:
Federální shromáždění
vyzývá vládu ČSFR, aby do 30. 9. konkretizovala
programové prohlášení v oblasti: