Čtvrtek 16. července 1992

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Houškovi, prosím nyní pana poslance Anderka, klub KDH, připraví se ještě pan poslanec Dvořák z poslaneckého klubu LSU.

Poslanec SL A. Anderko: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci! KDH sa od samého začiatku hlásilo k demokratickým princípom. Vyžadovalo a uplatňovalo vo všetkých činnostiach dodržiavanie ústavy a všetkých právnych noriem. Je potrebné si uvedomiť, že táto skutočnosť je prvou podmienkou účasti na európskom politickom a ekonomickom živote, je to základná podmienka pre účasť v integrácii európskych štátov.

V Európe existujú dva procesy, integračný a dezintegračný. Slováci a Česi sa v povolebnom období rozhodujú, ktorou cestou sa budú uberať. Súčasné politické rozhodovanie preto má nesmierny význam a leží na nich zodpovednosť pred budúcimi generáciami za ďalší vývoj existencie našich národov.

Dnes máme pred sebou programové vyhlásenie federálnej vlády. Poslanci KDH pristúpili k jeho hodnoteniu zo zorného uhla dlhodobých cieľov integračného procesu ústavnosti a dodržiavania ďalších existujúcich právnych noriem. Predpokladáme prácu vlády v takom smere, aby sme sa v spoločnosti vyhli evidentným rizikám, ktoré nám hrozia. Preto nemôžeme súhlasiť s tým, aby sme vláde vyjadrovali dôveru len do 30. septembra, ako to vyplýva z vyhlásenia. Vláda nerieši situáciu práve v najkritickejšom okamžiku. Čo bude robiť, keď národné rady neprijmú alternatívu rozpadu štátu, aké iniciatívy vyvinie, ak by došlo k neústavným krokom niektorými politickými silami, ako zabezpečí dodržiavanie doteraz platného ústavného rámca? Vláda neuvažuje o iných alternatívnych možnostiach politického riešenia vzniknutého stavu s ohľadom na celé existujúce politické spektrum štátu.

Ďalej je tu nesúlad v tom, že politické ciele štátoprávneho usporiadania sú krátkodobé a iné ciele z iných oblastí sú dlhodobého charakteru. Vláda by mala mať všetky ciele dlhodobé a perspektívne, pretože v tom spočíva stabilita vlády. Nie je možné súhlasiť s tým, aby táto vláda pracovala v dvoch dimenziách. Jedna dimenzia, podľa ktorej, citujem: "... sa nemôže púšťať do takých krokov, ktoré by zásadným spôsobom menili dnešný charakter štátu", strana 2 prvý ods. a, druhá dimenzia, citujem :"... pripraví právnu úpravu spôsobu prechodu ČSFR na dva zvrchované štáty", strana 3 posledný odsek, teda rozpad štátu.

Takáto činnosť vlády by bola činnosťou schizofrenickou. KDH zastáva názor, že celý tento proces, ktorý sa bytostne dotýka obyvateľstva, môže začať len referendom, s primeranými informáciami pre občanov, v ktorých by vláda pripravila rozbor politického, ekonomického a sociálneho dopadu na obyvateľstvo. Mala by spracovať určitý scenár, ako ho pripravuje vláda Českej republiky, a na základe pravdivých, hodnoverných a objektívnych informácií sa môže každý občan slobodne rozhodnúť, či aj za cenu predpokladaných možných obetí je ochotný znášať ďalšiu ťažobu, ktorá na neho doľahne. Znemožnením referenda v správnom čase a za správnych podmienok by bola spáchaná nespravodlivosť na tých, ktorým majú politici, parlamenty a vlády slúžiť.

Akým smerom sa chce uberať dnešná vládna koalícia a jej predstavitelia, keď pri hlasovaní za vyhlásenie referenda hlasovali proti jeho zaradeniu do programu tejto schôdze a tým sa postavili proti vlastným predvolebným a povolebným sľubom! V takýchto vážnych veciach nemožno politikárčiť, ale s plnou vážnosťou a zodpovednosťou nakladať s mocou, ktorú sme dostali od voličov. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Anderkovi, prosím nyní pana poslance Dvořáka, připraví se poslanec Hrivík za SNS.

Poslanec SN L. Dvořák: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, klub poslanců LSU projednal Programové prohlášení vlády ČSFR a konstatuje, že v celku odpovídá postojům, které zaujaly obě politické strany ODS a HZDS na svém posledním politickém jednání a předkládají ho jako základ činnosti vlády, jen pro časově omezené období.

Článek 69 ústavního zákona č. 143/68 Sb., o československé federaci ukládá vládě ČSFR předstoupit před Federální shromáždění, předložit mu svůj program a požádat o vyslovení důvěry. Předložené programové prohlášení však znění tohoto článku z časového pohledu neodpovídá. Federální vláda musí totiž předložit programové prohlášení zahrnující cíle a její činnost na celé volební období, tedy ne na dobu kratší, konkrétně v tomto případě na 3 měsíce. Jinými slovy, není podle našeho názoru přípustné, aby předložený program vycházel z jiného časového horizontu působnosti vlády než odpovídá funkčnímu období parlamentu.

Při posuzování celkové koncepce vládního programu dospěl poslanecký klub LSU k závěru, že netvoří kompaktní a konzistentní celek. Z některých pasáží je zřejmé, že jsou koncipovány z dlouhodobého hlediska, některé z pohledu jen budoucích tří měsíců. Především ekonomický program nese všechny znaky kompromisu, který byl docílen při jednání mezi ODS a HZDS, jejichž volební programy jsou od sebe odlišné a v některých případech rozporné.

Celé vládní prohlášení je velmi všeobecné. V mnoha případech mu chybí konkrétnost, a to nejen v krocích a způsobech, ale i ve vytyčených cílech. To plně platí i o legislativě.

Federální vláda zřejmě podcenila a podceňuje význam programu z důvodu jeho časové omezenosti.

Společným jmenovatelem nedostatků vládního programu jsou široké, nezávazné formulace úkolů, které nedávají představu o tom, co vlastně vláda chce učinit a co nechce. Ale, co lze z něho velmi čitelně vyčíst, je jeho velký akcent na rozpad československé státnosti. V této otázce vláda vidí řešení na základě dohody národních rad. A jak uvádí, připraví, pokud bude k tomu zmocněna, podmínky pro přechod ČSFR na dva svrchované státy s mezinárodně právní subjektivitou.

LSU k tomuto postoji vlády ČSFR připomíná, že obě dvě vedoucí strany - ODS a HZDS a jejich koaliční partneři - nezískali ani v českých zemích ani na Slovensku většinu odevzdaných voličských hlasů, nemají tedy mandát voličů k rozdělení československého státu. Jedinou ústavní cestou, jak by k tomu mohlo dojít, je referendum, jemuž se opět obě vládnoucí strany vyhýbají.

Rozdělení státu nelze ústavně provést dohodou národních rad. Ty mají pouze zákonodárnou iniciativu vůči Federálnímu shromáždění, jemuž mohou navrhnout ústavní zákon, který by umožnil rozdělení státu jiným způsobem, než referendem. K tomu ovšem musí získat třípětinovou většinu podle příslušných ustanovení, což podle rozdělení sil ve Federálním shromáždění není zcela tak jisté.

Proto znovu zdůrazňujeme, že jedinou cestou, jak zjistit skutečné mínění voličů na budoucnost dosavadního společného státu, je referendum.

Klub poslanců LSU se domnívá, že bychom v parlamentu neměli sedět se založenýma rukama a čekat na to, "co se upeče" mimo parlament. Naopak se domníváme, že Federální shromáždění by mělo vzít iniciativu do svých rukou a vyvinout úsilí k zachování československé státnosti. Na to jsme i všichni složili slib poslance na celé volební období.

Již více než před rokem předložila LSU návrh ústavy československé státnosti založený na principu spolkového státu. Jsme přesvědčeni, že i v této situaci lze nalézt konkrétní model zachování společného státu. Federální vláda by měla udělat všechno pro předložení takovéhoto návrhu Federálnímu shromáždění na podzim letošního roku, při respektování připravovaných ústav obou republik.

Dovolte mi několik poznámek k věcné charakteristice vládního prohlášení.

V bodě druhém - legislativa - se mluví o kontinuitě čs. právního řádu a přípravě právní úpravy způsobu přechodu ČSFR na dva svrchované subjekty, ale přehled uvažovaných návrhů osnov zákonů na předpokládané funkční období vlády ČSFR se neuvádí. Ze všeobecného konstatování právní úpravy dohodnutých změn ve struktuře federálních ministerstev si nelze učinit představu o tom, co vláda připravuje v legislativě.

V oblasti zahraniční politiky se program vlády omezuje na opakování obecných priorit naší zahraniční politiky, aniž by postihoval možná specifika čs. zahraniční politiky ve středoevropském prostoru a orientaci ČSFR na tento prostor.

V pasáži, která se zabývá bezpečností a obranou má vládní program proklamativní charakter. Není to program konkrétních opatření, která by řešila naléhavý program zákonnosti a veřejného pořádku. Podle posledních průzkumů 96 % respondentů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku považuje za prvořadý úkol ochranu veřejného pořádku.

Programové prohlášení nenavrhuje, co je třeba učinit k odstranění negativních momentů, které se týkají růstu kriminality. Nelze také opomíjet další novelizaci trestního zákona, a to v tom směru, aby byly vytvořeny podmínky k tomu, aby občan mohl účinněji i sám bránit svou rodinu, svou osobu, svůj majetek a aby byly vytvořeny podmínky v zákoně pro účinný boj s organizovaným zločinem, a to i v oblasti ekonomické. Zároveň s těmito úpravami by měly být provedeny významné institucionální změny činnosti policie, prokuratury i soudů. Především by měly být zprůhledněny organizační vazby a zvýšena vzájemná informovanost jednotlivých policejních složek. Ve vztahu občanské společnosti by měl vládní program usilovat o zvýšení veřejné kontroly činnosti policie.

Hospodářské záměry jsou obsaženy v pasáži hospodářská politika a finanční politika a v pasáži privatizace. S potěšením jsme přijali, že hospodářská politika je zaměřena na podporu ekonomického růstu, na zahájení procesu ekonomického oživení. Navrhovaná systémová opatření však nejsou dostatečně podpořena v oblasti rozpočtové politiky, která je stále zaměřena na udržení vyrovnaného rozpočtu.

Pozitivním a konkrétním úkolem, který si vláda bere za svůj je redukce ústředních orgánů státní správy a přesun kompetencí na orgány republik. Ve svých důsledcích povede k odbourání centralistické federace, která tvoří vážnou překážku samosprávy. (Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane poslanče, máte poslední minutu na svůj příspěvek. Nechal jsem si vytáhnout stenografický záznam, kde jsme si odhlasovali deset minut pro každého.)

Poslanci LSU navrhují doplnit programové prohlášení vlády ČSFR následovně:

1. Odstranit z něho časový horizont tří měsíců.

2. Doplnit o konkretizaci postupu vládních prací, které vyplývají z programového prohlášení na celé funkční období.

3. Doplnit o pasáž, která se bude zabývat podmínkami pro uchování společného státu.

Tyto návrhy jsou obsaženy ve společném doplňujícím návrhu poslaneckých klubů ČSSD, LSU, KDH, SDŠ.

Bude-li tento návrh přijat, budou poslanci LSU hlasovat pro důvěru vládě ČSFR. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Také děkuji. Žádám nyní pana poslance Hrivíka a připraví se pan poslanec Bystrický.

Poslanec SN P. Hrivík: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia! Klub poslancov SNS vo Federálnom zhromaždení, vidiac budúcnosť Slovenska vo vytvorení samostatnej Slovenskej republiky ako naplnenie prirodzeného a svätého práva národa na sebaurčenie a dovŕšenie dlhodobého emancipačného procesu slovenského národa vyhlasuje, že:

1. Chápe dokument programového vyhlásenia vlády ČSFR ako výsledok politickej dohody členov federálnej vládnej koalície.

Vychádzame z toho, že program zohľadňuje optimálnu mieru možných kompromisov a tým rešpektuje realitu vzniknutej situácie.

2. Berie na vedomie, že vláda ČSFR časovo podmienila platnosť svojho vyhlásenia na dobu troch mesiacov.

Náš klub má v tomto zmysle výhrady voči nevyváženosti časových horizontov, voči riešeniu jednotlivých tematických častí programového vyhlásenia. Okrem iného máme výhrady k tomu, že stať programového vyhlásenia, ktorá sa týka obrany a bezpečnosti, si protirečí v znení preambule a záveru.

V prípade, že sa Federálne zhromaždenie rozhodne prijať odporúčajúce uznesenie, náš klub navrhuje nasledujúce body do tohto uznesenia:

1. Federálne zhromaždenie odporúča vláde ČSFR, aby vypracovala inventarizáciu federálneho majetku a jeho rozloženie v republikách a v zahraničí podľa jednotlivých položiek a takto vypracovaný materiál predložila do 30. 8. 1992 zákonodarným zborom, a to Federálnemu zhromaždeniu, Českej národnej rade a Slovenskej národnej rade.

2. Federálna vláda zabezpečí, aby prílev zahraničného kapitálu bol rovnomerne rozdelený do obidvoch republík.

Ako zdôvodnenie uvádzame v pasáži 5 ods. 6, kde sa hovorí o podpore prílevu zahraničného kapitálu. Podľa overených údajov len 7% objemu zahraničného kapitálu prichádza na Slovensko. Považujeme za dôležité, aby federálna vláda vytvárala podmienky na proporcionálne rozdelenie prichádzajúcich zahraničných investícií medzi obe národné republiky.

3. Čo sa týka pripomienky v úvode nášho stanoviska k pasáži o obrane a bezpečnosti, navrhujeme: Ciele obrany a reštrukturalizácie ozbrojených síl budú precizované tak, aby neumožňovali voľný výklad riešenia. Vláda zabezpečí, aby obrana a ozbrojené sily zodpovedali forme štátoprávneho usporiadania. V tomto zmysle vláda bude iniciovať novelizáciu vojenskej doktríny.

4. V prípade uzatvorenia dohody o vytvorení dvoch samostatných národných štátov vláda Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky vytvorí také legislatívne podmienky, aby nositeľmi nástupníckych práv sa stali obidve republiky.

Na záver: klub poslancov Slovenskej národnej strany i napriek svojim výhradám podporuje predložené programové vyhlásenie vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a bude preň hlasovať.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Hrivíkovi. Nyní žádám pana poslance Bystrického, připraví se pan poslanec Tyl.

Poslanec SN Š. Bystrický: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážení členovia federálnej vlády, vážené Federálne zhromaždenie! Klub poslancov sociálno-demokratickej strany na Slovensku privítal už po voľbách snahu víťazných strán a hnutí ODS a HZDS zostaviť funkčnú federálnu vládu. Tiež privítal ich snahu túto vládu konštituovať a programové vyhlásenie, s ktorým vláda pred parlament predstupuje. Nemôže však neposudzovať toto vládne vyhlásenie z hľadiska vládneho programu a z hľadiska priorít, ktoré sociálno-demokratická strana na Slovensku sleduje.

Dosť zarážajúca je nevyváženosť programového vyhlásenia vlády, o ktorej sa zmienili takmer všetci predrečníci, keď na jednej strane v otázkach riešenia závažných otázok ekonomických, sociálnych, bezpečnostných si vláda stanovuje riešenie koncepčného charakteru v dlhodobom horizonte ako očakávame od vlády, ktorá nastupuje a uchádza sa o dôveru parlamentu na celé funkčné obdobie, a na strane druhej v otázke tak závažnej, ako je štátoprávne usporiadanie, stáva sa pasívnym administrátorom likvidácie spoločného štátu.

Pokiaľ si spomenieme na prejav prezidenta republiky na 1. spoločnej schôdzi novoustanoveného Federálneho zhromaždenia, spomíname si aj na jeho slová o existencii spoločného štátu a o jeho úsilí tento spoločný štát aj naďalej zachovať. Takisto, pokiaľ ma pamäť neklame, dezignovaný pán federálny ministerský predseda odmietal označiť federálnu vládu ako likvidačný kabinet.

Na počudovanie, z programového vyhlásenia vlády, pokiaľ ide o jej účinkovanie v otázkach štátoprávneho usporiadania, resp. jej riešenia, vláda si neponechala ani tých vo svete bežných sto dní na nadýchnutie, ale snaží sa vyriešiť problém štátoprávneho usporiadania rýchlosťou nevídanou do 30. septembra na základe dohody medzi národnými radami, vôbec si nespomínajúc na inštitúciu, ktorej skladá účty a ktorá jej má dôveru poskytovať - a tou je Federálne zhromaždenie.

Z čoho vychádza tento chvat a z čoho vychádza toto, dúfajme, že len zdanlivé presvedčenie, že niet inej cesty pre zachovanie spoločného štátu? Je to možno všeobecný úkaz. Je to rozhodnutie voličov vo voľbách? Vyplýva to z programov všetkých strán, alebo z kvalifikovanej väčšiny strán, ktoré sú zastúpené aj v tomto parlamente? Myslím si, že to tak nie je.

Je to skôr výsledok dohody dvoch vládnúcich politických zoskupení, dohody, ktorá odráža skôr rozdiely ani nie v názoroch, ale skôr na nazeranie na jednotlivé cesty, na jednotlivé spôsoby vyriešenia budúcnosti spoločného štátu.

Okrem dokumentu, o ktorom dnes máme rozpravu a ku ktorému sa máme vyjadriť, sme mali možnosť minulý týždeň zoznámiť sa aj s programovými vyhláseniami národných vlád. Nebol čas oboznámiť sa s nimi podrobne, ale už pri prvom zbežnom prečítaní je zarážajúce, že v zásadných otázkach koncepcie sa tieto programy nelíšia.

Obidve národné vlády si kladú za cieľ zachovávať právny štát, zachovávať ústavný poriadok. Obidve národné vlády predstupujú pred svoje parlamenty s cieľom vypracovať ústavy republík. Táto iniciatíva mi akosi chýba v programovom vyhlásení federálnej vlády. Vypracovať ústavy republík, ktoré ale vôbec nie sú v rozpore so súčasným ústavným stavom a poriadkom, pretože konečne po 24 rokoch začínajú naplňovať činmi ústavný zákon č. 143/1968 Sb., o československej federácii.

Naviac, Slovenská národná rada sa chystá vyhlásiť politickú deklaráciu o zvrchovanosti. Tiež to nie je nič, čo by nás malo ohromiť alebo v nás vyvolávať pochybnosti o budúcnosti spoločného štátu. Veď v spomínanom ústavom zákone už v prvom článku je táto skutočnosť zakotvená.

Pokiaľ ide o úvahy o pokračovaní ekonomickej reformy, v základných črtách a v základných koncepciách sú postoje obidvoch národných vlád veľmi blízke. To isté sa týka koncepcie obrany, koncepcie zahraničnej politiky a čo stojí za zmienku, je otázka toľko diskutovaná a diskutabilná, otázka právnej subjektivity. V obidvoch vyhláseniach národných rád sa konštatuje skutočnosť, ktorej sme už druhý rok svedkami, skutočnosť faktického uplatňovania obmedzenej právnej subjektivity obidvoch národných republík, pretože vlády sa zaväzujú dodržiavať zmluvy, ktoré uzatvorili predchádzajúce národné vlády, národné vlády premiéra Pitharta na jednej strane a vlády premiérov Mečiara a Čarnogurského na strane druhej.

Tieto iniciatívy, ako iste veľmi dobre viete, boli iniciatívami národných vlád, ktoré možno z hľadiska niektorých názorov prekračovali úvahy o právnej subjektivite spoločného štátu. Ale vidíme, že neboli v rozpore zrejme ani s právnou subjektivitou spoločného štátu.

Keď teda vychádzam (hovorím, že nie z podrobného) z hodnotenia programových vyhlásení národných rád, nevidím žiadny dôvod pre to, aby federálna vláda ako výkonný orgán Federálneho zhromaždenia nasmerovala svoju krátkodobú iniciatívu a jej podmieňovala svoje ďalšie pôsobenie len jedným smerom, a to smerom príprav právneho rozdelenia spoločného štátu, musím zopakovať s ostatnými predrečníkmi - jediný spôsob legitímneho rozdelenia spoločného štátu je referendum. Žiadny iný.

Privítame takú iniciatívu federálnej vlády, ktorá v súčinnosti s národnými vládami obidvoch republík a v súčinnosti všetkých troch parlamentov bude v otázkach štátoprávneho usporiadania hľadať variant optimálneho riešenia, takého riešenia, ktoré spoločnú štátnosť postaví na novú, kvalitatívne vyššiu úroveň. Takúto vládu podporovať budeme, takéto iniciatívy podporíme. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Bystrickému, prosím pana poslance Tyla a připraví se poslanec Borák.

Poslanec SL M. Tyl: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, klub poslanců Křesťanskodemokratické

strany se zabýval programovým prohlášením federální vlády a vyslovil s ním souhlas. Držíme tak kontinuitu našeho stanoviska již z roku 1990, kdy jsme také nejen souhlasili s programovým prohlášením vlády národní oběti, ale především jsme ono dvouleté období naplnili činností, která byla generálně zhodnocena právě skončenými volbami.

Nepředstíráme, že programové prohlášení není časově omezené a že vláda nemusela zkrátit běžně očekávaný horizont svého působení. Nejsme však stiženi tak úplnou slepotou, abychom neviděli, kdo a kdy již v minulém období předurčil tu nevyhnutelnou podobu tohoto od kompetencí vyprázdněného a obtížně fungujícího orgánu. Dočasný úkol, který si federální vláda svým programovým prohlášením vytyčila, je tedy prostě přiměřený jejím možnostem. Nechtějme nemožné. To možné, co bychom si mnozí dnes přáli, bylo bohužel za vydatného přispění těch, kteří dnes tak velice kritizují vládu, utraceno již v minulosti. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Tylovi, nyní prosím pana poslance Boráka a připraví se pan poslanec Mečl.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP