Poprosím nyní premiéra federální
vlády pana dr. Stráského, aby zdůvodnil
návrh programového prohlášení.
Předseda vlády ČSFR J. Stráský:
Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, páni
poslanci a milí hosté, v pátek 10. července
1992 v 10 hodin jsem odevzdal panu předsedovi Federálního
shromáždění návrh programového
prohlášení vlády České
a Slovenské Federativní Republiky, který
vláda dopracovala a schválila 9. července
1992.
Začínám tímto konstatováním
ze dvou důvodů. Nejprve tím chci doporučit
vaší pozornosti, že vláda zpracovala své
programové prohlášení za pouhý
týden po svém jmenování, přičemž
nezastírám, že měla svou roli usnadněnu
zásadami, které byly dohodnuty na závěrečném
jednání politických reprezentací Občanské
demokratické strany a Hnutí za demokratické
Slovensko. Vláda chce tímto dát najevo zájem
a snahu o zajištění co nejtěsnější
časové kontinuity federální výkonné
moci.
Za druhé to připomínám proto, že
pokládám za možné, že vás
nebudu seznamovat s textem programového prohlášení,
poněvadž mám důvod se domnívat,
že jste se s ním seznámili jednotlivě
v klubech a výborech a v těchto úrovních
jste již měli možnost se k němu vyjádřit.
Projednání ve výborech se účastnili
i jednotliví členové vlády.
Vláda se dnes dostavila před Federální
shromáždění, aby se účastnila
projednání svého programového prohlášení
v plénu Federálního shromáždění
a aby požádala o důvěru, o souhlas s
realizací obsahu tohoto prohlášení,
což těmito slovy ve smyslu čl. 69 úst.
zák. o československé federaci činím.
Dovolte mi, abych přesto komentoval, případně
zdůraznil některé zásady tohoto programového
prohlášení. Jakkoliv jsou v posledních
dnech víc reflektována slova o rozdělení
státu, nebo právě proto, považuji za
nutné zdůraznit: Politické reprezentace,
které svým jednáním předurčily
východiska a zásady předloženého
programového prohlášení, se nedohodly
na státoprávním uspořádání
ČSFR. Výslovně se sice vyjádřily
o nepřijatelnosti konfederace z české jednací
strany a nepřímo proti federaci a setrvání
na principu právní subjektivity Slovenska ze slovenské
strany. Konečné rozhodnutí však odsunuly
do sféry zákonodárných sborů
s tím, že určily přibližný
žádoucí termín, do kterého by
bylo podle jejich názoru účelné k
rozhodnutí dospět: 30. září
1992.
Federální vláda má nejen prostor,
ale i povinnost chovat se a rozhodovat tak, aby po uplynutí
tohoto termínu byl návrat k fungující
federaci možný, pokud se nepodaří do
té doby získat politicky legitimní směrnici
pro její jiný postoj.
Z tohoto hlediska budou připravovány ve spolupráci
s republikovými orgány návrhy úprav
kompetencí, s nimiž se na vás vláda
obrátí nejspíš na přelomu tohoto
a následujícího měsíce, získá-li
dnes vaši důvěru.
1) Chce zabezpečit kontinuitu všech procesů
započatých po listopadu 1989 a pokračovat
ve všech zahájených reformách.
2) Navrhuje výraznou redukci počtu i velikosti ústředních
orgánů státní správy, přesun
kompetencí zrušených a redukovaných
ústředních orgánů státní
správy na zbývající orgány
státní správy a přesun dohodnutých
kompetencí na orgány republik.
3) Zavazuje se, že připraví a, pokud k tomu
bude zmocněna, navrhne podmínky pro hladké
fungování dvou svrchovaných států
s mezinárodně právní subjektivitou.
Vláda nepovažuje za možné předurčit
svůj program po zmíněném datu, neboť
by byl v jednotlivých variantách kontradiktorický.
Zvolila tedy programové prohlášení do
doby rozhodnutí o státoprávním uspořádání
s tím, že pak vás požádá
o vyslechnutí a posouzení dodatku k programovému
prohlášení. Nejde vůbec o omezení
mandátu federální vlády. Víme,
že doba našeho mandátu je dána ústavou
a vaší vůlí a jsme připraveni
ji plnit.
Jde o programový horizont, který bude v prvním
období vyplněn úpravami kompetencí
po navrhované změně struktury federálních
orgánů státní správy, a v druhém
období přípravnými opatřeními
k eventuálnímu rozdělení státu.
Vláda tím nechce porušit rovnovážný
vztah k oběma možným variantám konečného
rozhodnutí o státoprávním uspořádání
a nechce žádnou z těchto variant předjímat.
Pokud by se to přes toto ujištění někomu
tak jevilo, nejspíš by to mohlo být tím,
že práce na variantním rozdělení
státu je mnohem více a vyžadovalo by to i v
našem prohlášení více slov.
Jako vláda ČSFR nemůžeme nečinně
přehlížet stav, kdy programová prohlášení
vlád obou republik deklarují svou připravenost
nebo úsilí se připravovat na eventuální
rozdělení státu. V daných podmínkách
se vláda zavazuje především zabezpečit
kontinuitu právního řádu, vytvořit
podmínky pro další rozvoj demokratického
systému a dodržování Listiny základních
lidských práv a svobod a pokračovat v transformačním
procesu ekonomiky.
Dále - zajistit jednotné vystupování
státu navenek při plnění všech
závazků ČSFR, chránit její
zájmy v zahraničí a pokračovat v zapojení
ČSFR do evropských integračních procesů.
Dále - zabezpečit opatření na úseku
ochrany ústavnosti, vnitřního pořádku
a potlačování zločinnosti. Naplňovat
obrannou vojenskou doktrínu ČSFR.
Přitom dokončit započatou dislokaci vojsk
a připravit další opatření k
zajištění obrany celého státu
při rovnoměrném rozmístění
sil v obou republikách.
Udržet stabilitu makroekonomického prostředí
na celém území a v mezích svých
federálních kompetencí podporovat privatizaci,
efektivní ekonomický růst a regionální
opatření na podporu oživení ekonomiky.
Dále - podporovat příliv zahraničního
kapitálu a všechny účelné formy
mezinárodní ekonomické spolupráce.
Zamezit růstu zahraniční zadluženosti
ČSFR, aby transformace, kterou provádíme,
nebyla uskutečňována na úkor příštích
generací.
Vláda ČSFR si je vědoma své nejobtížnější
role, která je na ni kladena. Je to role, kterou však,
dáte-li jí svou důvěru, bude sdílet
s vámi.
Je to včasné poznání vůle našich
občanů a taková reakce na ni, která
by znamenala respekt této vůle, ale zároveň
její pokojnou, spravedlivou a i pro svět přijatelnou
realizaci. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji panu předsedovi
vlády. Návrh programového prohlášení
byl přikázán k projednání všem
výborům obou sněmoven, kromě výborů
mandátových a imunitních a výboru
iniciativního a petičního sněmoven
Federálního shromáždění.
K tomuto návrhu připravily gesční
výbory, tedy výbory finanční a rozpočtové
návrh usnesení a pověřily své
předsedy, aby přednesli k tomu zprávu.
Prosím nyní pana poslance Schneidera, aby se za
Sněmovnu národů ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN J. Schneider:
Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, výbor finanční
a rozpočtový Sněmovny národů
mě pověřil, abych přednesl shrnující
stanovisko, resp. zprávu o projednávání
programového prohlášení vlády
ČSFR ve výborech Federálního shromáždění.
Budu zde hovořit o výborech Sněmovny národů.
Máte před sebou návrh výborů
finančních a rozpočtových na usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů, tisk
27, který byl vypracován na základě
§ 39 odst. 4 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění.
Tento návrh usnesení byl přijat po projednání
programového prohlášení ve výborech
finančních a rozpočtových a po zohlednění
všech stanovisek ostatních výborů, které
byly formulovány v jejich usneseních.
V navrhovaném usnesení Federálního
shromáždění vidíte, že jsou
zohledněna pouze ta stanoviska, která vzal za své
výbor finanční a rozpočtový
Sněmovny národů i Sněmovny lidu. Mým
úkolem je seznámit vás s těmi stanovisky,
které, jak vyplývá ze znění
tisku 27, nebyly přijaty.
Výbor ústavně právní Sněmovny
národů vyslovil souhlas s programovým prohlášením
federální vlády a to chci podtrhnout, poněvadž
toto stanovisko vzal v úvahu výbor finanční
a rozpočtový při hlasování
o námitkách ústavně právní
povahy, které vzešly z ostatních výborů
a které byly odmítnuty.
Výbor branný a bezpečnostní Sněmovny
národů doporučil schválit Federálnímu
shromáždění návrh programového
prohlášení vlády ČSFR a dále
navrhl zařadit na pořad společné schůze
obou sněmoven rozpravu k dalšímu státoprávnímu
uspořádání České a Slovenské
Federativní Republiky. Tento návrh nebyl garančním
výborem akceptován.
Výbor zahraniční vyslovil souhlas s programovým
prohlášením vlády ČSFR a ve svém
usnesení č. 4 navrhl uložit vládě
ČSFR připravit návrh na zapojení orgánů
Federálního shromáždění
do procesu přípravy jednání o státoprávním
uspořádání a předložit
ho nejbližší schůzi sněmoven. Ani
tento návrh na usnesení, vzešlý z výboru
zahraničního, nebyl výborem garančním
akceptován.
Výbor sociální Sněmovny národů
byl jediným výborem SN, který nevyslovil
souhlas s programovým prohlášením vlády
ČSFR. V doprovodném usnesení výbor
sociální Sněmovny národů navrhl
doporučit vládě ČSFR, aby ve své
činnosti neprejudikovala rozpad společného
státu a b) navrhl doporučit Sněmovně
lidu a Sněmovně národů FS, aby zařadily
na program jednání 2. společné schůze
FS bod "Rozprava o státoprávním uspořádání".
Ani první požadavek, ani druhý požadavek,
který je věcně totožný s návrhem
výboru branně bezpečnostního, nebyl
akceptován.
Výbor hospodářský Sněmovny
národů vyslovil souhlas s předloženým
programovým prohlášením a v doprovodném
usnesení navrhl, aby FS požádalo vládu
ČSFR, aby před 30. zářím 1992
předložila FS materiál zabývající
se ekonomickými, sociálními, kulturními
a geopolitickými důsledky případného
rozpadu společného státu tak, aby tento materiál
mohlo FS projednat na svém říjnovém
zasedání. Dále navrhl výbor hospodářský
Sněmovny národů, aby vládě
ČSFR bylo doporučeno vypracovat kvantifikaci majetku
federace a jeho rozmístění do 30. 8. 1992
a tento materiál předložit poslancům
FS. Ani tyto dva požadavky na usnesení, vzešlé
z hospodářského výboru Sněmovny
národů, nebyly akceptovány.
Výbor pro životní prostředí Sněmovny
národů ve svém usnesení číslo
2 vyslovil souhlas s programovým prohlášením
federální vlády a dále konstatoval,
že programové prohlášení vlády
vychází ze záměru dohodnout způsob
řešení státoprávního uspořádání
České a Slovenské Federativní Republiky
do 30. 9. 1992. Ani návrh této konstatační
části nebyl garančním výborem
zahrnut do návrhu usnesení FS.
Dále mi zbývá sdělit vám, že
i výbor garanční ve svém samostatném
usnesení k programovému prohlášení
vlády ČSFR, vyslovil souhlas s programovým
prohlášením vlády ČSFR.
Shrnu-li tedy, ze 7 výborů Sněmovny národů
Federálního shromáždění,
kterým byl bod jednání "Programové
prohlášení vlády" přikázán,
6 výborů vyslovilo s programovým prohlášením
souhlas a 1 výbor, výbor sociální
Sněmovny národů, souhlas nevyslovil.
Závěrem mi dovolte, abych, jsa pověřen
výborem finančním a rozpočtovým
Sněmovny národů, jako zpravodaj, vám
doporučil přijetí návrhu usnesení
Federálního shromáždění
ve znění tisku 27. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Schneiderovi.
Prosím předsedu výboru finančního
a rozpočtového SL pana poslance Daniela. Ještě
mi dovolte malé upozornění. Prosím
představitele klubů, kteří chtějí
vystoupit jménem klubů, aby dali přihlášky.
Zatím mám pouze dvě.
Společný zpravodaj výborů SL A. Daniel:
Vážený pán predsedajúci, vážený
pán predseda, vážené panie poslankyne,
vážení páni poslanci, vážení
hostia! Dovoľte, aby som ako spravodajca, predseda výboru
finančného a rozpočtového Snemovne
ľudu predniesol spravodajskú správu o výsledkoch
prerokovania programového vyhlásenia vlády
ČSFR vo výboroch Snemovne ľudu.
Programové vyhlásenie vlády ČSFR prerokovali
tieto výbory Snemovne ľudu: výbor ústavnoprávny,
výbor brannobezpečnostný, výbor zahraničný,
výbor hospodársky, výbor sociálny,
výbor pre životné prostredie a finančný
a rozpočtový výbor, ktorý bol garančným
výborom. Programové vyhlásenie vlády
bolo na zasadnutiach uvedených výborov podrobne
zdôvodnené všetkými členmi federálnej
vlády, ktorí sa týchto zasadnutí zúčastnili.
Z toho je zrejmá snaha vlády o jeho dôkladné
vysvetlenie poslancom Federálneho zhromaždenia.
Z uznesení jednotlivých výborov vyplýva,
že sa k programovému vyhláseniu rozvinula vo
výboroch rozsiahla diskusia. Súhlasné vyjadrenie
s programovým vyhlásením vlády, zakotvené
vo svojich uzneseniach, dalo šesť výborov Snemovne
ľudu. Výbor pre životné prostredie súhlas
nedal.
Výbory Snemovne ľudu prijali vo svojich uzneseniach
rad pripomienok, odporúčaní a návrhov,
ktoré boli pri prerokovávaní v garančných
výboroch zamietnuté. Boli to tieto návrhy:
Vo výbore hospodárskom požiadať vládu
ČSFR, aby vypracovala správu o dôsledkoch
trvania federálneho usporiadania spoločného
štátu pri danom rozložení politických
síl. Návrhy v ostatných výboroch Snemovne
ľudu boli spoločné s výbormi Snemovne
národov a boli tu teda citované.
Záverom dovoľte, aby som za finančný
a rozpočtový výbor Snemovne ľudu navrhol
Snemovni ľudu a Snemovni národov, aby schválili
programové vyhlásenie vlády ČSFR a
vyjadrili tejto vláde dôveru. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Danielovi
a otvírám rozpravu k programovému prohlášení.
Napřed budou vystupovat zástupci poslaneckých
klubů. Jako první se přihlásil pan
poslanec Horák. Ještě technická poznámka,
prosím, pan poslanec Pleva.
Poslanec SL P. Pleva: Vážený pane předsedající,
vážení poslanci, já mám podle
§ 20 odst. 4 jednacího řádu procedurální
návrh, abychom omezili dobu jednotlivých diskusních
příspěvků na maximálně
10 minut.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji, pane kolego, ta doba
byla již schválena na začátku dnešní
schůze.
Prosím nyní pana poslance Horáka, aby jménem
poslaneckého klubu ČSSD se vyjádřil.
Potom bude hovořit poslanec Houška.
Poslanec SL J. Horák: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové. Brzy po volbách se
Československá sociální demokracie
vyjádřila, že podporuje jednání
vítězných politických stran směřující
k vytvoření federální vlády.
Obě vítězné strany, Občanská
demokratická strana a Hnutí za demokratické
Slovensko, se zhostily svého úkolu, vládu
vytvořily a dnes nám tato vláda předkládá
své programové prohlášení.
Nelze než uvítat návrhy vlády, týkající
se legislativních otázek včetně dalšího
vytváření podmínek pro další
rozvoj demokratického systému, dodržování
Listiny základních lidských práv a
svobod, jednotné zahraniční politiky, zajištění
bezpečnosti a ochrany, osobní svobody všech
občanů, realizace obranné vojenské
doktríny, pokračování transformačního
procesu ekonomiky včetně privatizace a podpory rozvoji
soukromého sektoru, udržení sociálního
smíru. (Hluk v sále.)
Podrobnější analýza vládního
prohlášení však ukazuje, že bylo
připraveno nekompetentně v chvatu. Abych uvedl několik
příkladů. Tatáž vláda,
která mluví o tom, že dále zlepší
podmínky pro již začínající
hospodářské oživení, jedním
dechem oznamuje, že státní rozpočet
je pod značným tlakem a je třeba ještě
důsledněji regulovat jeho výdaje a přizpůsobovat
je vývoji státních příjmů.
Znamená to tedy, že zatím co se ekonomika zlepšuje,
státní příjmy se zhoršují.
Je zajisté chvályhodné, že vláda
chce podpořit rozvoj soukromého sektoru. Je však
zvláštní, že tak chce učinit, cituji:
"Například vytvářením
podmínek pro uplatnění nových daní."
Konec citátu. Domnívám se, že jde o
chybu tisku, protože jinak bych těžko hledal
způsob, jak podpořit živnostníka zavedením
nových daní.
A mohl bych pokračovat v citování různých
protikladů z tohoto programového prohlášení,
jako je třeba příklad ministerstva zahraničního
obchodu, které není mezi těmi, co zůstávají.
Na další stránce však nadále odpovídá
za tvorbu koncepce - to byl citát - aby na příští
stránce bylo konstatováno, že vláda
navrhne, aby jeho činnost byla ukončena.
Řekl jsem, že prohlášení bylo připraveno
nekompetentně a v chvatu. Nedomnívám se,
že se tak stalo proto, že vláda nedisponuje dostatečným
počtem kvalitních odborníků. Myslím
si, že se tak stalo proto, že tato vláda už
nad budoucností státu vynesla svůj rozsudek.
Toto programové prohlášení nese všechny
znaky toho, že federální vláda fakticky
směřuje k jedinému - k zániku České
a Slovenské Federativní Republiky jen na základě
dohody některých politických sil.
Nemůžeme k takovému postupu mlčet. Tento
postup je nejen v rozporu se současnou ústavou,
neboť se v něm, zdá se, vůbec nepočítá
s vyjádřením vůle občanů
a vycházíme z toho, že pouze všelidové
hlasování má právo rozhodnout o zániku
státu.
Úkolem politiků v případě tak
závažného rozhodnutí je jen jediné:
Otázat se všech občanů co nejvýstižněji,
jaká je jejich vůle a seznámit je před
tím co nejobjektivněji s tím, co jim jedno
či druhé rozhodnutí přinese, co jim
přinese v oblastech jejich nejvlastnějšího
zájmu, co se stane s jejich životní úrovní,
co se stane s jejich smíšenými rodinami, jaký
dopad to bude mít na jejich budoucnost a co to znamená
pro jejich děti. O něčem takovém není
v prohlášení ani slovo.
Jeden z nejhlavnějších úkolů
dnešní vlády vidím v tom, aby dříve
"než připraví právní úpravu
způsobu přechodu České a Slovenské
Federativní Republiky na dva svrchované státy"
zhodnotila kvalifikovaně a se vší zodpovědností
následky tohoto kroku ve všech oblastech, společenské,
ekonomické i mezinárodní, a to nejen kvalitativně,
ale i kvantitativně, neboť jen na základě
takového podkladu mohou jednat národní rady,
mají-li jednat vůči občanům
odpovědně.
Dříve než vláda navrhne podmínky
pro hladké fungování dvou států
s mezinárodní subjektivitou, je její povinností
formulovat spolu s Federálním shromážděním
a národními radami zásady nové podoby
česko-slovenské státnosti.
K té části vládního prohlášení
kde se mluví o nejrychlejším řešení
státoprávního problému na základě
dohody obou národních rad a o tom, dojde-li v této
otázce k dohodě, že ji předloží
Federálnímu shromáždění,
bych rád dodal toto. Dohoda o rozdělení federace,
uzavřená mezi národními radami, může
být jen politickou dohodou, která se v právní
dokument může změnit jedině tím,
že by oběma národními radami byla chápána
jako ústavodárná iniciativa, na základě
které by na návrh vlády mělo Federální
shromáždění přijmout ústavní
zákon o rozdělení společného
státu.
Obecně lze říci, že po formálně
právní stránce je ústavní vše,
co je založeno na ústavním zákoně,
takže by bylo formálně ústavní
i rozdělení Československa na dva státy
příslušným ústavním zákonem
Federálního shromáždění.
Ve své podstatě by však byl takový ústavní
zákon evidentně nelegitimní, stejně
jako by byl nelegitimní každý ústavní
zákon, který by porušoval principy právního
státu. Poslanci totiž složili slib věrnosti
České a Slovenské Federativní Republice,
to je slib upevňovat a rozvíjet myšlenky společného
státu a principy, na nichž je založen. Nemají
tedy právo rozhodovat o zániku tohoto státu.
(Předsedající upozorňuje řečníka
na vyčerpání časového limitu.)
Případný ústavní zákon
o rozdělení státu na dva samostatné
státy by byl v rozporu s principy právního
státu. Ani poslanci Federálního shromáždění,
ani poslanci národních rad nedostali od svých
voličů legitimní mandát k takovému
jednání.
Přes všechny tyto výhrady pokládáme
v této chvíli za správné, abychom
nehlasovali proti vládě, protože by to přispělo
k další destabilizaci a mohlo by to přímo
vést až k rozpadu státu.
Své rozhodnutí opíráme o ty pasáže
Programového prohlášení federální
vlády, kde se hovoří o ústavním
řešení státoprávního uspořádání
a budeme se vší rozhodností na takovém
postupu trvat. Děkuji vám.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Horákovi,
prosím pana poslance Houšku za klub ODS a připraví
se pan poslanec Anderko za klub KDH.
Poslanec SL F. Houška: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, vážení hosté. Dovolte,
abych přednesl stanovisko klubu ODS. Ať jsem civilním
povoláním advokát a obhájce, nemám
ten dojem, že bych zde měl přednášet
závěrečnou obhajovací řeč
pro případ nějaké kriminální
záležitosti. Jak říkali staří
Římané "sinne era et studio" čili
bez vášně, z objektivních skutečností,
protože my tu máme pouze dvě a jen dvě
volby. Buď programové prohlášení
přijmout, nebo ho nepřijmout a nedat vládě
důvěru. Nic jiného nám nenáleží,
ani jazykové úpravy, ani obsahové úpravy,
ale samozřejmě, můžeme si popovídat
o obsahu.
Já a celý náš klub vychází
samozřejmě z analýzy výsledků
jednotlivých výborů, které tuto záležitost
projednávaly. A v podstatě, pokud jistě mi
dáte za pravdu, vycházelo se ze dvou skutečností,
které byly podrobeny kritice. Jednak, že toto programové
prohlášení je příliš stručné,
příliš obecné a dokonce tam byly názory,
že je nic neříkající. Ale jestliže
si uvážíme otázku pojmovou, že
je to programové prohlášení, čili
každý program musí být stručný,
musí být věcný, musí být
též samozřejmě i vyčerpávající.
Jestliže si uvědomíte, že tato vláda
má i resty, má resty od předchozí
vlády, to znamená má projednat 85 legislativních
podkladů, které tu jsou. Pokud tato vláda
by v programovém prohlášení například
v této právní problematice měla toto
vypočítávat, pokládal bych toto programové
prohlášení za nevyvážené,
za špatné.
Podle mého názoru toto programové prohlášení,
alespoň pokud ho korelujete i s předchozím
programovým prohlášením z 3. července
1990, nebo s předchozím a podíváte-li
se na programové prohlášení jiných
vlád, demokratických vlád, vidíte,
že se příliš neliší. Samozřejmě
liší se jedním, že každý předseda
vlády, dá tomuto programovému prohlášení
svoji osobitost, osobitost svého kabinetu, ale nic více.
Pro nás je tu jenom otázka samozřejmě
volby.
Druhá věc, která zde byla jaksi zásadně
podrobena kritice, to byla ta věc, že svůj
program tato vláda považuje jako časově
podmíněný a podíváte-li se
na závěr na stránce 14, že počítá
s rozšířeným programovým prohlášením.
A slyšel jsem názory i v ústavně právním
výboru, i v jiných výborech, jejichž
zasedání jsem se zúčastnil, že
tu dokonce toto uvedené programové prohlášení
vybočuje z ústavního rámce a poukazovalo
se na článek 69 zákona o československé
federaci. Já jenom pro oživení bych tuto dikci
přesně přečetl: "Vláda
ČSFR je povinna po svém jmenování
předstoupit před Federální shromáždění
na jeho nejbližší schůzi a předložit
mu svůj program a požádat o vyslovení
důvěry."
Tady vidíte, že tu v podstatě zákon
o československé federaci nedává nějaký
striktní příkaz o časové dimenzi.
Samozřejmě logickým výkladem je jasné,
že tato vláda byla zmocněna k tomu, aby působila
samozřejmě po celé volební období.
Ale nicméně ji naprosto nebrání nic,
aby posléze mohla rozšířit programové
prohlášení, i když by to nebylo obecně
vžité.
Je tu totiž jedna věc. Jestliže tato vláda,
protože má-li toto programové prohlášení
být vyváženým, musí vycházet
z přesných analýz a vy dobře víte,
že tento stát je na historickém rozcestí
a že jsou tu mnohé neznámé a že
právě je zapotřebí ztopografovat ne
jednu alternativu, ale mnoho a mnoho alternativ. A tyto budou
zřejmě jasné v krátkém období,
a to je velice důležité. A je také velice
důležité, co si musíme uvědomit,
že tato vláda se zrodila v těžkých
porodních bolestech. Já bych řekl, že
se zrodila kvalifikovaným a těžkým císařským
řezem. A jestliže bychom této vládě
nedali důvěru, mám velké a velké
obavy o celkovou destabilitu a tu si nemůžeme vzít
na svědomí.
Já proto sděluji, že klub ODS je pro schválení
programového prohlášení a dává
této vládě důvěru.