Čtvrtek 25. června 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Benda.

Předseda SL V. Benda: Vážené Federální shromáždění, beru svůj návrh zpět ne proto, že bych se cítil být přesvědčen, ale proto, že mi připadá, že můj návrh byl ryze praktického charakteru a dostal se do povahy hrozící kolize s ústavním zákonem. Beru svůj návrh zpět.

Nicméně bych se chtěl vrátit ke druhému návrhu. Částečně to už vyjádřil poslanec Stome. Přeškrtnutí písm. c) v odst. 20 nejde. Pokud je hlas platný, tak je to hlas pro koho? Když jsou tam přeškrtnuta všechna jména, je to neplatný hlas, protože jste svůj hlas nikomu neodevzdali. Toto je volba kandidáta. Kandidátky můžeme odevzdat nějakým způsobem. Když by to byl hlas platný, tak je k tomu určen, pokud jsou všechna jména škrtnutá. Doporučuji svým kolegům, aby svůj návrh vzali zpět. Myslím, že v dosavadním řádu nejsou žádné závady.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Ransdorf.

Poslanec SN M. Ransdorf: Dámy a pánové, jsem velice rád, že poslanec Benda vzal svůj návrh zpátky, protože naše rozprava by se skutečně měla řídit věcnými hledisky a ne ohledem k jednomu člověku, i když jeho jméno tady nepadlo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Čič a pán poslanec Stome.

Poslanec SN M. Čič: Myslím, že keď sa prečiarknu všetky mená, neznamená to, že tento lístok alebo tieto hlasy sú neplatné. Uvediem príklad: bude len jeden kandidát a keď ho prečiarknem, neznamená to, že tento lístok je neplatný, ale že hlasujem proti.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Takto podporujete návrh kolegu Měráka, ktorý to chcel týmto spôsobom spresniť s výnimkou, kde je navrhnutý len jeden kandidát.

Pán poslanec Stome už nemieni vystúpiť. Kto sa ďalej hlási do rozpravy? Pán poslanec Lenský.

Poslanec SN I. Lenský: Vážené kolegyne, vážení kolegovia! Myslím, že meditujeme nad niečím, čo je úplne jasné. Ospravedlnite ma za to, čo som povedal. Ods. 16. hovorí jednoznačne: z tohto priestoru poslanec vyjadrí svoju voľbu tým, že ponechá meno a priezvisko toho kandidáta, pre ktorého hlasuje, neprečiarknuté a mená a priezviská ostatných prečiarkne. Keď sa vypustí v zmysle návrhu mojich ctených predrečníkov v ods. 20 písm. c), je to úplne jasné. Keď nechám dve mená, je hlas neplatný, keď vyčiarknem všetkých, hlasoval som proti. Plne podporujem návrh ctených predrečníkov, ktorí navrhovali vypustiť v ods. 20 písm. c).

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Kto sa hlási ďalej? Nikto sa nehlási. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.

Teraz pristúpime k hlasovaniu o jednotlivých pozmeňujúcich návrhoch. Aj keď som si ich zaznamenal iba do pamäti, začneme, zrejme, návrhom pána poslanca Gandaloviča, ktorý navrhuje vypustiť písm. c) a upraviť čl. 16 takto: Slová "ponechá meno a priezvisko toho kandidáta, pre ktorého hlasuje, neprečiarknuté", vypustiť a nahradiť slovami, že "prečiarkne meno a priezvisko kandidátov, s ktorými nesúhlasí". Opakujem ešte raz, že pán poslanec Gandalovič a Padevět navrhujú v čl. 16 vypustiť tú časť druhej vety, ktorá je oddelená čiarkou - "voľbou tým" a za tým by sa prečiarklo až po neprečiarknuté, tá časť súvetia sa prečiarkne, že ponechá meno a priezvisko kandidáta, pre ktorého hlasuje, neprečiarknuté a nahradí slovami, že prečiarkne mená a priezviská kandidátov, s ktorými nesúhlasí. Tento návrh je vzájomne previazaný s návrhom na vypustenie písm. c) v čl. 20. Pán poslanec Gandalovič, je to tak? Budeme hlasovať o obidvoch návrhoch naraz. Vypustiť písm. c) tak, ako som tu čítal, upraviť čl. 16. To je prvý pozmeňujúci návrh.

Druhý pozmeňujúci návrh, ktorý tu bol prednesený, je návrh pána poslanca Sládka. Nie som si istý, či o ňom máme nechať hlasovať, v súvislosti s vysvetlením, ktoré tu podal pán poslanec Jičínský. Naznačil, že tento návrh je v rozpore s Ústavou. Keď to takto jednoznačne môžeme charakterizovať, prosil by som kolegu Sládka, aby sa k tomuto vysvetleniu vyjadril a aby prípadne svoj návrh stiahol.

Poslanec SL M. Sládek: Myslím, že lze upřesnit to, co řekl pan profesor Jičínský. Pokud si dobře pamatuji, on řekl, že by to "omezovalo nebo vymezovalo", tedy ne že by to bylo v rozporu, takže na svém návrhu, jak jsem ho přednesl, trvám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Dobre. Nikto neprotestuje proti hlasovaniu o tomto návrhu. V prípade, že bude prijatý návrh pána poslanca Gandaloviča, stráca význam návrh pána poslanca Měráka, pretože už nie je čo doplňovať k písmenu c). V prípade, že nebude prijatý, budeme hlasovať o návrhu pána poslanca Měráka na doplnenie písmena c). Týmto spôsobom by sme mohli hlasovať.

Dovoľte mi ešte raz, aby sme hlasovali o vypustení písmena c). S technickou poznámkou sa hlási pán poslanec Fišera. Rozprava skončila, môže ísť len o technickú, eventuálne procedurálnu pripomienku.

(Poslanec Fišera se vzdává slova.)

Hlasujeme v obidvoch snemovniach súčasne. Kto súhlasí s vypustením písmena c) v čl. 20 a s úpravou článku 16, podľa návrhu pána poslanca Gandaloviča a poslanca Padevěta, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 16.02

(SN 93, SL 84)

Kto je proti?

(SN 6, SL 11)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 36, SL 46)

V snemovni národov deväťdesiattri pre, šesť proti, tridsaťšesť sa zdržalo, jeden nehlasoval. V Snemovni ľudu osemdesiatštyri pre, jedenásť proti, štyridsaťšesť sa zdržalo, dvaja nehlasovali. Návrh bol Federálnym zhromaždením prijatý, pretože získal nadpolovičnú väčšinu v obidvoch snemovniach.

Tým návrh kolegu Měráka stráca na význame.

Teraz prikročíme k hlasovaniu o návrhu pána poslanca Sládka, ktorý navrhuje, aby sa upravil čl. 31 takto: "Pri každej novej voľbe sú vylúčení ako kandidáti tí, o ktorých sa hlasovalo pri predchádzajúcich voľbách." Poslednú vetu ponechať, pán poslanec? (Ano.) O tomto návrhu pána kolegu Sládka, rešpektujúc vyjadrenie, ktoré zaznelo v rozprave, budeme hlasovať. Kto je pre úpravu, podľa návrhu kolegu Sládka, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! Hlasování: 16.05

(SN 46, SL 25)

Kto je proti?

(SN 57, SL 65)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 29, SL 52)

V Snemovni národov štyridsaťšesť pre, päťdesiatsedem proti, dvadsaťdeväť sa zdržalo, päť poslancov nehlasovalo. V Snemovni ľudu dvadsaťpäť pre, šesťdesiatpäť proti, päťdesiatdva sa zdržalo, dvaja nehlasovali. Konštatujem, že Federálne zhromaždenie neprijalo tento návrh, pretože nezískal potrebný počet ani v jednej snemovni.

To boli všetky pozmeňujúce návrhy.

Vážené kolegyne a kolegovia! Teraz budeme hlasovať o celom návrhu poriadku pre voľbu prezidenta republiky, a to opäť v obidvoch snemovniach súčasne. Konštatujem, že obe snemovne sú uznášaniaschopné. V Snemovni národov je 141 poslancov, v Snemovni ľudu 145 poslancov.

Kto súhlasí s návrhom poriadku pre voľbu prezidenta (tlač č. 4), v znení pozmeňujúcich návrhov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 16.06

(SN 128, SL 135) Kto je proti? (SN 5, SL 8)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 8, SL 1)

V Snemovni národov stodvadsaťosem pre, päť proti, osem sa zdržalo. V Snemovni ľudu stotridsaťpäť pre, osem proti, jeden sa zdržal, jeden poslanec nehlasoval. Konštatujem, že Snemovňa ľudu aj Snemovňa národov schválili poriadok pre voľbu prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 9, SL č. 23, SN č. 21)

Vážené poslankyne, vážení poslanci! Prerokovali sme schválený program spoločnej schôdze obidvoch snemovní. V úvode schôdze ste boli informovaní o želaní pána prezidenta vystúpiť s prejavom na tejto schôdzi. Pán prezident sa zatiaľ do Federálneho zhromaždenia nedostavil. Ako som bol informovaný, je na ceste. Zostaňte, prosím, na svojich miestach. Dovoľte mi, aby som vás zatiaľ informoval o niektorých organizačných otázkach.

Asi o 15 minút po skončení spoločnej schôdze snemovní sa bude konať prvá schôdza Predsedníctva Federálneho zhromaždenia na druhom poschodí, v miestnosti č. 214. Po skončení schôdze Predsedníctva Federálneho zhromaždenia, t.j. približne o jednu hodinu, sa uskutoční prvá schôdza Predsedníctva Snemovne ľudu v miestnosti č. 534 a prvá schôdza Predsedníctva Snemovne národov v miestnosti č. 026 na prízemí.

Zajtra je plánovaný čas a organizovaná príprava ustanovujúcich schôdzí výborov snemovní od deviatej hodiny. To znamená, že program, ktorý máte, alebo prehľad akcií (tak akosi sa to nazýva), tak tento program sa mal uskutočniť až v utorok na budúci týždeň, ale myslíme si, že je racionálne, aby sa ustanovujúce schôdze, na ktorých zvolíte podpredsedov, tajomníkov a bude krátka rozprava o poslaní výborov, prípadne práci výborov, uskutočnili zajtra o 9.00 hodine.

Výbor mandátový a imunitný a výbor iniciatívny a petičný, pokiaľ predsedovia nedali nejaký iný pokyn svojim poslancom, budú od trinástej hodiny, to je preto, že poslanci týchto výborov sú zaradení aj do iných výborov. Schôdza výborov bude v miestnostiach podľa návrhu, ktorý ste dostali.

Ešte niekoľko informácií, pokiaľ ide o dopravu. Na zajtrajšie odpoludnie, to vám ešte presne povieme a je to vyvesené vo foyeru Federálneho zhromaždenia, bude organizovaný špeciál do Bratislavy a Košíc a neviem, či tiež do Ostravy. Špeciál, na ktorý sa hlásite pani Zavřelovej vo IV. poschodí, v prípade, že by sme absolvovali tento program zajtra a Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia by nerozhodlo inak. Keby rozhodlo inak, zajtra to dostanete oznámené.

Inak bude ďalšia spoločná schôdza Federálneho zhromaždenia až v piatok na budúci týždeň, stretneme sa až k voľbe prezidenta. K tomu bude organizovaná doprava, pravdepodobne zase z týchto vzdialených miest letecky, asi vo štvrtok poobede. Túto informáciu dostaneme ešte upresnenú v priebehu zajtrajška. Samozrejme, volebná komisia a orgány Federálneho zhromaždenia, ktoré majú pracovať, politické grémium a podobne, to v priebehu budúceho týždňa zostáva podľa programu, respektíve podľa toho, ako predstavitelia alebo predsedovia týchto inštitúcií Federálneho zhromaždenia budú zvolávať poslancov, ktorí sú v nich začlenení, to všetko zostáva. Ale celé Federálne zhromaždenie za týchto okolností, opakujem znova, za týchto okolností, teda za predpokladu, že dnešné Predsedníctvo nerozhodne inak, aby sa takto kompletne stretlo až k voľbe prezidenta republiky, to je 3. 7.

Mám teda informáciu, že niektoré výbory majú pozvánky v skrinkách. Bolo by dobre, až skončíme, aby ste sa pozreli, čo vám medzitým prišli a podľa týchto pozvánok potom upravili svoju zajtrajšiu činnosť.

Pretože sa nedalo presne stanoviť, kedy skončí program prvej spoločnej schôdze, musíme počkať na príchod prezidenta republiky. Odporúčam, aby ste sa nerozchádzali, vážené kolegyne a kolegovia.

Pre poslancov, ktorí chcú zajtra cestovať špeciálom do Košíc, tu mám menej príjemnú informáciu, že zajtra do Košíc lietadlo nepoletí, a to z toho dôvodu, že je tam uzávierka letiska, takže spomínaný špeciál, teda zvláštne lietadlo len pre poslancov, poletí len do Bratislavy a Tatier. Oznamujem vám preto, aby ste si potom zariadili dopravu z Tatier, resp. z letiska v Poprade, do miesta svojho bydliska.

Schůze přerušena: 16.15 hodin.

Schůze pokračuje: 16.34 hodin.

Předseda FS M. Kováč: Vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia! Dovoľte mi, aby som srdečne privítal na prvej spoločnej schôdzi obidvoch snemovní Federálneho zhromaždenia pána Václava Havla, prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. (Potlesk.)

My sme dnes skonštituovali všetky orgány najvyššieho zákonodarného zboru pre ďalšie, VII. volebné obdobie. V tejto súvislosti, ako už sme vás informovali, požiadal pán prezident o slovo, ktoré mu týmto udeľujem.

Prezident ČSFR V. Havel: Pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, vážené Federální shromáždění. Jste již druhým nejvyšším zákonodárným sborem naší federace, který vzešel ze svobodných voleb. Je mou radostnou povinností blahopřát vám všem k zvolení.

Tentokrát ve volbách soutěžily o přízeň voličů už daleko politicky profilovanější strany, hnutí a koalice než ve volbách předchozích. Účast voličů byla opět velmi vysoká, volby proběhly řádně. Jste tedy parlamentem, jehož legislativní vznik a legitimitu nikdo nemůže zpochybňovat. Jste zároveň parlamentem značně politicky polarizovaným, v němž jsou rovnovážně zastoupeny strany s velmi rozdílnými programovými cíli, zvláště pokud jde o naše státoprávní uspořádání. O to těžší bude vaše práce a o to upřímnější je mé přání, abyste se stali organismem dělným, funkčním, produktivním, v němž převládne duch vzájemného porozumění a vůle ke spolupráci.

Jak všichni víme, vznikla v naší zemi po těchto volbách neobyčejně složitá politická situace. Zrcadlí ji i výsledky dosavadních koaličních jednání směřujících k ustavení federální vlády. Nad budoucí existencí naší federace se dnes vznáší velký otazník.

Minulé parlamenty, vlády a politické reprezentace věnovaly nemálo úsilí tomu, abychom přetvořili náš stát ve vskutku demokratickou a spravedlivou federaci dvou svéprávných a rovnoprávných republik spojených v ní z vlastní svobodné vůle a ku svému prospěchu a identifikující se s ní jako se svým společným dílem. Toto úsilí nevedlo k úspěchu a výsledky voleb vytvářejí stav velké nejistoty, zda je ještě vůbec možné takovou federaci vybudovat, či zda vývoj naopak nezadržitelně směřuje k rozdělení dnešního Československa na dva samostatné státy s plnou mezinárodně právní subjektivitou, které budou teprve po svém vzniku či v průběhu svého vznikání hledat optimální vzájemné vazby.

Dovolte mi, abych se s vámi podělil o své názory na tuto situaci a na to, jak bychom měli dále postupovat.

1. Především je třeba, aby si všichni uvědomili, že naše federace existuje, že ji nikdo zatím nezrušil, a že bude existovat a musí normálně fungovat až do definitivního rozhodnutí o tom, zda má existovat i nadále, anebo se rozdělí. Má svůj nezpochybnitelný nejvyšší zákonodárný sbor tvořený vámi. Byli jste zvoleni do federálního parlamentu a složili jste slib věrnosti federálnímu státu a jeho ústavě. Má svého federálního prezidenta a v nejbližší době bude mít, jak pevně věřím, i novou federální vládu. Jakmile podá dnešní vláda demisi a jakmile se koaliční partneři shodnou na osobě, která by měla zastávat funkci ministerského předsedy, pověřím ji sestavením vlády. Návrh, který mi předloží, posoudím a nebudu-li mít námitky, budu vládu okamžitě jmenovat. Na vás pak bude záležet, zda jí dáte svou důvěru. Tuto vládu, i když bude svůj úkol časově omezovat, nebudu chápat jako nějakou likvidační či delimitační komisi, ale jako plnohodnotnou vládu České a Slovenské Federativní Republiky, která je povinna plnit všechny své ústavní funkce. (Potlesk.)

Dokud jsme federace, musíme mít úplně funkční federální vládu. Likvidační či delimitační komisi můžeme ustavit až v okamžiku, kdy bude ústavně rozhodnuto o zrušení federace. V takovém případě ji dokonce musíme ustavit, aby zajišťovala v souladu s příslušnými rozhodnutími parlamentu hladký přechod všech pravomocí federální vlády do rukou vlád republikových. Myslím, že náš stát se nemůže chovat tak, jako by existoval a neexistoval zároveň. Buď je, a nebo není.

Je-li, musí mít všechny své základní atributy a řádně fungující instituce v oblasti zákonodárné, výkonné a soudní moci.

2. Uvítal jsem, že koaliční partneři jednající o nové federální vládě si stanovili ve své dohodě jasný cíl: usilovat o to, aby do 30. září bylo rozhodnuto o naší státní budoucnosti. Sdílím názor, že stav nejistoty nelze prodlužovat do nekonečna, a čím dříve rozhodnutí padne, tím bude lépe. Každý den odkladu zvyšuje neblahé důsledky nejistoty, důsledky morální, ekonomické, mezinárodně právní a politické. Pouhá agónie společného státu, jeho pozvolné hroucení, a nebo divoký rozpad by se obrátily proti všem našim občanům.

3. Domnívám se, že má-lí být náš stát rozdělen, musí se tak stát ústavním, demokratickým a civilizovaným způsobem. Jediným dnes existujícím ústavním způsobem rozdělení státu je referendum podle druhého odstavce prvního článku příslušného ústavního zákona. To znamená referendum o vystoupení z federace vyhlášené v jedné z republik nebo v obou republikách současně. Tento způsob je podle mého pevného přesvědčení nejdemokratičtější a nejmorálnější, protože dává všem občanům možnost jasně se vyslovit k jasně položené otázce.

Můj pocit odpovědnosti ke všem občanům mi přikazuje toto znovu a znovu připomínat. Pakliže se ukáže, že tato cesta není z různých důvodů uskutečnitelná a pakliže vy jako nejvyšší zastupitelský sbor federace naleznete jiný způsob, jak eventuálně rozdělení uskutečnit, a vtělíte tento způsob do našeho ústavního systému, pak - budu-li prezidentem - budu vaše rozhodnutí respektovat, protože jsem slíbil věrnost ústavě a jsem tudíž povinen ctít všechny řádně přijaté ústavní principy.

Zároveň ovšem považuji za svou povinnost bránit ústavnost jako takovou a vyžadovat respekt k ní i od jiných.

4. Budu-li souhlasit s personální skladbou vlády, kterou designovaný ministerský předseda sestaví a navrhne mi k jmenování, a bude-li v jejím programu to, co bylo v koaličních rozhovorech dojednáno, budu tuto vládu jmenovat. Hlavním důvodem mi k tomu bude jasný závazek, že tato vláda má v úmyslu pokračovat ve všech rozsáhlých transformačních procesech, které u nás začaly po listopadu 1989. S těmito procesy se cítím být vnitřně svázán a jsem si jist, že jejich pokračování je v zájmu většiny našich občanů.

5. Vždycky jsem se domníval - a dodnes se domnívám -, že pro všechny občany by bylo lepší žít ve společném státě, byť jinak vnitřně uspořádaném, než ve státech dvou znovu a složitě budujících systém své spolupráce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP