Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Benda.
Předseda SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, beru svůj návrh
zpět ne proto, že bych se cítil být
přesvědčen, ale proto, že mi připadá,
že můj návrh byl ryze praktického charakteru
a dostal se do povahy hrozící kolize s ústavním
zákonem. Beru svůj návrh zpět.
Nicméně bych se chtěl vrátit ke druhému
návrhu. Částečně to už
vyjádřil poslanec Stome. Přeškrtnutí
písm. c) v odst. 20 nejde. Pokud je hlas platný,
tak je to hlas pro koho? Když jsou tam přeškrtnuta
všechna jména, je to neplatný hlas, protože
jste svůj hlas nikomu neodevzdali. Toto je volba kandidáta.
Kandidátky můžeme odevzdat nějakým
způsobem. Když by to byl hlas platný, tak je
k tomu určen, pokud jsou všechna jména škrtnutá.
Doporučuji svým kolegům, aby svůj
návrh vzali zpět. Myslím, že v dosavadním
řádu nejsou žádné závady.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Ransdorf.
Poslanec SN M. Ransdorf: Dámy a pánové, jsem
velice rád, že poslanec Benda vzal svůj návrh
zpátky, protože naše rozprava by se skutečně
měla řídit věcnými hledisky
a ne ohledem k jednomu člověku, i když jeho
jméno tady nepadlo.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási poslanec
Čič a pán poslanec Stome.
Poslanec SN M. Čič: Myslím, že keď
sa prečiarknu všetky mená, neznamená
to, že tento lístok alebo tieto hlasy sú neplatné.
Uvediem príklad: bude len jeden kandidát a keď
ho prečiarknem, neznamená to, že tento lístok
je neplatný, ale že hlasujem proti.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Takto podporujete návrh kolegu Měráka,
ktorý to chcel týmto spôsobom spresniť
s výnimkou, kde je navrhnutý len jeden kandidát.
Pán poslanec Stome už nemieni vystúpiť.
Kto sa ďalej hlási do rozpravy? Pán poslanec
Lenský.
Poslanec SN I. Lenský: Vážené kolegyne,
vážení kolegovia! Myslím, že meditujeme
nad niečím, čo je úplne jasné.
Ospravedlnite ma za to, čo som povedal. Ods. 16. hovorí
jednoznačne: z tohto priestoru poslanec vyjadrí
svoju voľbu tým, že ponechá meno a priezvisko
toho kandidáta, pre ktorého hlasuje, neprečiarknuté
a mená a priezviská ostatných prečiarkne.
Keď sa vypustí v zmysle návrhu mojich ctených
predrečníkov v ods. 20 písm. c), je to úplne
jasné. Keď nechám dve mená, je hlas
neplatný, keď vyčiarknem všetkých,
hlasoval som proti. Plne podporujem návrh ctených
predrečníkov, ktorí navrhovali vypustiť
v ods. 20 písm. c).
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Kto sa hlási ďalej? Nikto
sa nehlási. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Teraz pristúpime k hlasovaniu o jednotlivých pozmeňujúcich
návrhoch. Aj keď som si ich zaznamenal iba do pamäti,
začneme, zrejme, návrhom pána poslanca Gandaloviča,
ktorý navrhuje vypustiť písm. c) a upraviť
čl. 16 takto: Slová "ponechá meno a
priezvisko toho kandidáta, pre ktorého hlasuje,
neprečiarknuté", vypustiť a nahradiť
slovami, že "prečiarkne meno a priezvisko kandidátov,
s ktorými nesúhlasí". Opakujem ešte
raz, že pán poslanec Gandalovič a Padevět
navrhujú v čl. 16 vypustiť tú časť
druhej vety, ktorá je oddelená čiarkou -
"voľbou tým" a za tým by sa prečiarklo
až po neprečiarknuté, tá časť
súvetia sa prečiarkne, že ponechá meno
a priezvisko kandidáta, pre ktorého hlasuje, neprečiarknuté
a nahradí slovami, že prečiarkne mená
a priezviská kandidátov, s ktorými nesúhlasí.
Tento návrh je vzájomne previazaný s návrhom
na vypustenie písm. c) v čl. 20. Pán poslanec
Gandalovič, je to tak? Budeme hlasovať o obidvoch
návrhoch naraz. Vypustiť písm. c) tak, ako
som tu čítal, upraviť čl. 16. To je
prvý pozmeňujúci návrh.
Druhý pozmeňujúci návrh, ktorý
tu bol prednesený, je návrh pána poslanca
Sládka. Nie som si istý, či o ňom
máme nechať hlasovať, v súvislosti s vysvetlením,
ktoré tu podal pán poslanec Jičínský.
Naznačil, že tento návrh je v rozpore s Ústavou.
Keď to takto jednoznačne môžeme charakterizovať,
prosil by som kolegu Sládka, aby sa k tomuto vysvetleniu
vyjadril a aby prípadne svoj návrh stiahol.
Poslanec SL M. Sládek: Myslím, že lze upřesnit
to, co řekl pan profesor Jičínský.
Pokud si dobře pamatuji, on řekl, že by to
"omezovalo nebo vymezovalo", tedy ne že by to bylo
v rozporu, takže na svém návrhu, jak jsem ho
přednesl, trvám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Dobre. Nikto neprotestuje proti hlasovaniu o tomto
návrhu. V prípade, že bude prijatý návrh
pána poslanca Gandaloviča, stráca význam
návrh pána poslanca Měráka, pretože
už nie je čo doplňovať k písmenu
c). V prípade, že nebude prijatý, budeme hlasovať
o návrhu pána poslanca Měráka na doplnenie
písmena c). Týmto spôsobom by sme mohli hlasovať.
Dovoľte mi ešte raz, aby sme hlasovali o vypustení
písmena c). S technickou poznámkou sa hlási
pán poslanec Fišera. Rozprava skončila, môže
ísť len o technickú, eventuálne procedurálnu
pripomienku.
(Poslanec Fišera se vzdává slova.)
Hlasujeme v obidvoch snemovniach súčasne. Kto súhlasí
s vypustením písmena c) v čl. 20 a s úpravou
článku 16, podľa návrhu pána
poslanca Gandaloviča a poslanca Padevěta, nech zdvihne
ruku a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 16.02
(SN 93, SL 84)
Kto je proti?
(SN 6, SL 11)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 36, SL 46)
V snemovni národov deväťdesiattri pre, šesť
proti, tridsaťšesť sa zdržalo, jeden nehlasoval.
V Snemovni ľudu osemdesiatštyri pre, jedenásť
proti, štyridsaťšesť sa zdržalo, dvaja
nehlasovali. Návrh bol Federálnym zhromaždením
prijatý, pretože získal nadpolovičnú
väčšinu v obidvoch snemovniach.
Tým návrh kolegu Měráka stráca
na význame.
Teraz prikročíme k hlasovaniu o návrhu pána
poslanca Sládka, ktorý navrhuje, aby sa upravil
čl. 31 takto: "Pri každej novej voľbe sú
vylúčení ako kandidáti tí,
o ktorých sa hlasovalo pri predchádzajúcich
voľbách." Poslednú vetu ponechať,
pán poslanec? (Ano.) O tomto návrhu pána
kolegu Sládka, rešpektujúc vyjadrenie, ktoré
zaznelo v rozprave, budeme hlasovať. Kto je pre úpravu,
podľa návrhu kolegu Sládka, nech zdvihne ruku
a stlačí tlačidlo! Hlasování:
16.05
(SN 46, SL 25)
Kto je proti?
(SN 57, SL 65)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 29, SL 52)
V Snemovni národov štyridsaťšesť pre,
päťdesiatsedem proti, dvadsaťdeväť sa
zdržalo, päť poslancov nehlasovalo. V Snemovni
ľudu dvadsaťpäť pre, šesťdesiatpäť
proti, päťdesiatdva sa zdržalo, dvaja nehlasovali.
Konštatujem, že Federálne zhromaždenie neprijalo
tento návrh, pretože nezískal potrebný
počet ani v jednej snemovni.
To boli všetky pozmeňujúce návrhy.
Vážené kolegyne a kolegovia! Teraz budeme hlasovať
o celom návrhu poriadku pre voľbu prezidenta republiky,
a to opäť v obidvoch snemovniach súčasne.
Konštatujem, že obe snemovne sú uznášaniaschopné.
V Snemovni národov je 141 poslancov, v Snemovni ľudu
145 poslancov.
Kto súhlasí s návrhom poriadku pre voľbu
prezidenta (tlač č. 4), v znení pozmeňujúcich
návrhov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 16.06
(SN 128, SL 135) Kto je proti? (SN 5, SL 8)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 8, SL 1)
V Snemovni národov stodvadsaťosem pre, päť
proti, osem sa zdržalo. V Snemovni ľudu stotridsaťpäť
pre, osem proti, jeden sa zdržal, jeden poslanec nehlasoval.
Konštatujem, že Snemovňa ľudu aj Snemovňa
národov schválili poriadok pre voľbu prezidenta
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 9, SL č.
23, SN č. 21)
Vážené poslankyne, vážení
poslanci! Prerokovali sme schválený program spoločnej
schôdze obidvoch snemovní. V úvode schôdze
ste boli informovaní o želaní pána prezidenta
vystúpiť s prejavom na tejto schôdzi. Pán
prezident sa zatiaľ do Federálneho zhromaždenia
nedostavil. Ako som bol informovaný, je na ceste. Zostaňte,
prosím, na svojich miestach. Dovoľte mi, aby som vás
zatiaľ informoval o niektorých organizačných
otázkach.
Asi o 15 minút po skončení spoločnej
schôdze snemovní sa bude konať prvá schôdza
Predsedníctva Federálneho zhromaždenia na druhom
poschodí, v miestnosti č. 214. Po skončení
schôdze Predsedníctva Federálneho zhromaždenia,
t.j. približne o jednu hodinu, sa uskutoční
prvá schôdza Predsedníctva Snemovne ľudu
v miestnosti č. 534 a prvá schôdza Predsedníctva
Snemovne národov v miestnosti č. 026 na prízemí.
Zajtra je plánovaný čas a organizovaná
príprava ustanovujúcich schôdzí výborov
snemovní od deviatej hodiny. To znamená, že
program, ktorý máte, alebo prehľad akcií
(tak akosi sa to nazýva), tak tento program sa mal uskutočniť
až v utorok na budúci týždeň, ale
myslíme si, že je racionálne, aby sa ustanovujúce
schôdze, na ktorých zvolíte podpredsedov,
tajomníkov a bude krátka rozprava o poslaní
výborov, prípadne práci výborov, uskutočnili
zajtra o 9.00 hodine.
Výbor mandátový a imunitný a výbor
iniciatívny a petičný, pokiaľ predsedovia
nedali nejaký iný pokyn svojim poslancom, budú
od trinástej hodiny, to je preto, že poslanci týchto
výborov sú zaradení aj do iných výborov.
Schôdza výborov bude v miestnostiach podľa návrhu,
ktorý ste dostali.
Ešte niekoľko informácií, pokiaľ
ide o dopravu. Na zajtrajšie odpoludnie, to vám ešte
presne povieme a je to vyvesené vo foyeru Federálneho
zhromaždenia, bude organizovaný špeciál
do Bratislavy a Košíc a neviem, či tiež
do Ostravy. Špeciál, na ktorý sa hlásite
pani Zavřelovej vo IV. poschodí, v prípade,
že by sme absolvovali tento program zajtra a Predsedníctvo
Federálneho zhromaždenia by nerozhodlo inak. Keby
rozhodlo inak, zajtra to dostanete oznámené.
Inak bude ďalšia spoločná schôdza
Federálneho zhromaždenia až v piatok na budúci
týždeň, stretneme sa až k voľbe prezidenta.
K tomu bude organizovaná doprava, pravdepodobne zase z
týchto vzdialených miest letecky, asi vo štvrtok
poobede. Túto informáciu dostaneme ešte upresnenú
v priebehu zajtrajška. Samozrejme, volebná komisia
a orgány Federálneho zhromaždenia, ktoré
majú pracovať, politické grémium a podobne,
to v priebehu budúceho týždňa zostáva
podľa programu, respektíve podľa toho, ako predstavitelia
alebo predsedovia týchto inštitúcií
Federálneho zhromaždenia budú zvolávať
poslancov, ktorí sú v nich začlenení,
to všetko zostáva. Ale celé Federálne
zhromaždenie za týchto okolností, opakujem
znova, za týchto okolností, teda za predpokladu,
že dnešné Predsedníctvo nerozhodne inak,
aby sa takto kompletne stretlo až k voľbe prezidenta
republiky, to je 3. 7.
Mám teda informáciu, že niektoré výbory
majú pozvánky v skrinkách. Bolo by dobre,
až skončíme, aby ste sa pozreli, čo
vám medzitým prišli a podľa týchto
pozvánok potom upravili svoju zajtrajšiu činnosť.
Pretože sa nedalo presne stanoviť, kedy skončí
program prvej spoločnej schôdze, musíme počkať
na príchod prezidenta republiky. Odporúčam,
aby ste sa nerozchádzali, vážené kolegyne
a kolegovia.
Pre poslancov, ktorí chcú zajtra cestovať špeciálom
do Košíc, tu mám menej príjemnú
informáciu, že zajtra do Košíc lietadlo
nepoletí, a to z toho dôvodu, že je tam uzávierka
letiska, takže spomínaný špeciál,
teda zvláštne lietadlo len pre poslancov, poletí
len do Bratislavy a Tatier. Oznamujem vám preto, aby ste
si potom zariadili dopravu z Tatier, resp. z letiska v Poprade,
do miesta svojho bydliska.
Předseda FS M. Kováč: Vážené
Federálne zhromaždenie, vážení
hostia! Dovoľte mi, aby som srdečne privítal
na prvej spoločnej schôdzi obidvoch snemovní
Federálneho zhromaždenia pána Václava
Havla, prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky. (Potlesk.)
My sme dnes skonštituovali všetky orgány najvyššieho
zákonodarného zboru pre ďalšie, VII. volebné
obdobie. V tejto súvislosti, ako už sme vás
informovali, požiadal pán prezident o slovo, ktoré
mu týmto udeľujem.
Prezident ČSFR V. Havel: Pane předsedo, paní
poslankyně, páni poslanci, vážené
Federální shromáždění.
Jste již druhým nejvyšším zákonodárným
sborem naší federace, který vzešel ze
svobodných voleb. Je mou radostnou povinností blahopřát
vám všem k zvolení.
Tentokrát ve volbách soutěžily o přízeň
voličů už daleko politicky profilovanější
strany, hnutí a koalice než ve volbách předchozích.
Účast voličů byla opět velmi
vysoká, volby proběhly řádně.
Jste tedy parlamentem, jehož legislativní vznik a
legitimitu nikdo nemůže zpochybňovat. Jste
zároveň parlamentem značně politicky
polarizovaným, v němž jsou rovnovážně
zastoupeny strany s velmi rozdílnými programovými
cíli, zvláště pokud jde o naše
státoprávní uspořádání.
O to těžší bude vaše práce
a o to upřímnější je mé
přání, abyste se stali organismem dělným,
funkčním, produktivním, v němž
převládne duch vzájemného porozumění
a vůle ke spolupráci.
Jak všichni víme, vznikla v naší zemi
po těchto volbách neobyčejně složitá
politická situace. Zrcadlí ji i výsledky
dosavadních koaličních jednání
směřujících k ustavení federální
vlády. Nad budoucí existencí naší
federace se dnes vznáší velký otazník.
Minulé parlamenty, vlády a politické reprezentace
věnovaly nemálo úsilí tomu, abychom
přetvořili náš stát ve vskutku
demokratickou a spravedlivou federaci dvou svéprávných
a rovnoprávných republik spojených v ní
z vlastní svobodné vůle a ku svému
prospěchu a identifikující se s ní
jako se svým společným dílem. Toto
úsilí nevedlo k úspěchu a výsledky
voleb vytvářejí stav velké nejistoty,
zda je ještě vůbec možné takovou
federaci vybudovat, či zda vývoj naopak nezadržitelně
směřuje k rozdělení dnešního
Československa na dva samostatné státy s
plnou mezinárodně právní subjektivitou,
které budou teprve po svém vzniku či v průběhu
svého vznikání hledat optimální
vzájemné vazby.
Dovolte mi, abych se s vámi podělil o své
názory na tuto situaci a na to, jak bychom měli
dále postupovat.
1. Především je třeba, aby si všichni
uvědomili, že naše federace existuje, že
ji nikdo zatím nezrušil, a že bude existovat
a musí normálně fungovat až do definitivního
rozhodnutí o tom, zda má existovat i nadále,
anebo se rozdělí. Má svůj nezpochybnitelný
nejvyšší zákonodárný sbor
tvořený vámi. Byli jste zvoleni do federálního
parlamentu a složili jste slib věrnosti federálnímu
státu a jeho ústavě. Má svého
federálního prezidenta a v nejbližší
době bude mít, jak pevně věřím,
i novou federální vládu. Jakmile podá
dnešní vláda demisi a jakmile se koaliční
partneři shodnou na osobě, která by měla
zastávat funkci ministerského předsedy, pověřím
ji sestavením vlády. Návrh, který
mi předloží, posoudím a nebudu-li mít
námitky, budu vládu okamžitě jmenovat.
Na vás pak bude záležet, zda jí dáte
svou důvěru. Tuto vládu, i když bude
svůj úkol časově omezovat, nebudu
chápat jako nějakou likvidační či
delimitační komisi, ale jako plnohodnotnou vládu
České a Slovenské Federativní Republiky,
která je povinna plnit všechny své ústavní
funkce. (Potlesk.)
Dokud jsme federace, musíme mít úplně
funkční federální vládu. Likvidační
či delimitační komisi můžeme
ustavit až v okamžiku, kdy bude ústavně
rozhodnuto o zrušení federace. V takovém případě
ji dokonce musíme ustavit, aby zajišťovala v
souladu s příslušnými rozhodnutími
parlamentu hladký přechod všech pravomocí
federální vlády do rukou vlád republikových.
Myslím, že náš stát se nemůže
chovat tak, jako by existoval a neexistoval zároveň.
Buď je, a nebo není.
Je-li, musí mít všechny své základní
atributy a řádně fungující
instituce v oblasti zákonodárné, výkonné
a soudní moci.
2. Uvítal jsem, že koaliční partneři
jednající o nové federální
vládě si stanovili ve své dohodě jasný
cíl: usilovat o to, aby do 30. září
bylo rozhodnuto o naší státní budoucnosti.
Sdílím názor, že stav nejistoty nelze
prodlužovat do nekonečna, a čím dříve
rozhodnutí padne, tím bude lépe. Každý
den odkladu zvyšuje neblahé důsledky nejistoty,
důsledky morální, ekonomické, mezinárodně
právní a politické. Pouhá agónie
společného státu, jeho pozvolné hroucení,
a nebo divoký rozpad by se obrátily proti všem
našim občanům.
3. Domnívám se, že má-lí být
náš stát rozdělen, musí se tak
stát ústavním, demokratickým a civilizovaným
způsobem. Jediným dnes existujícím
ústavním způsobem rozdělení
státu je referendum podle druhého odstavce prvního
článku příslušného ústavního
zákona. To znamená referendum o vystoupení
z federace vyhlášené v jedné z republik
nebo v obou republikách současně. Tento způsob
je podle mého pevného přesvědčení
nejdemokratičtější a nejmorálnější,
protože dává všem občanům
možnost jasně se vyslovit k jasně položené
otázce.
Můj pocit odpovědnosti ke všem občanům
mi přikazuje toto znovu a znovu připomínat.
Pakliže se ukáže, že tato cesta není
z různých důvodů uskutečnitelná
a pakliže vy jako nejvyšší zastupitelský
sbor federace naleznete jiný způsob, jak eventuálně
rozdělení uskutečnit, a vtělíte
tento způsob do našeho ústavního systému,
pak - budu-li prezidentem - budu vaše rozhodnutí respektovat,
protože jsem slíbil věrnost ústavě
a jsem tudíž povinen ctít všechny řádně
přijaté ústavní principy.
Zároveň ovšem považuji za svou povinnost
bránit ústavnost jako takovou a vyžadovat respekt
k ní i od jiných.
4. Budu-li souhlasit s personální skladbou vlády,
kterou designovaný ministerský předseda sestaví
a navrhne mi k jmenování, a bude-li v jejím
programu to, co bylo v koaličních rozhovorech dojednáno,
budu tuto vládu jmenovat. Hlavním důvodem
mi k tomu bude jasný závazek, že tato vláda
má v úmyslu pokračovat ve všech rozsáhlých
transformačních procesech, které u nás
začaly po listopadu 1989. S těmito procesy se cítím
být vnitřně svázán a jsem si
jist, že jejich pokračování je v zájmu
většiny našich občanů.
5. Vždycky jsem se domníval - a dodnes se domnívám
-, že pro všechny občany by bylo lepší
žít ve společném státě,
byť jinak vnitřně uspořádaném,
než ve státech dvou znovu a složitě budujících
systém své spolupráce.