Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Luxovi. Ďalej chce, pravdepodobne,
k tejto problematike s faktickou poznámkou vystúpiť
pán poslanec Sviták.
Poslanec SL I. Sviták: Vážení přátelé,
až doposud platila zásada poměrného
zastoupení. Kladu vám otázku, zda zásada
poměrného zastoupení platí také
pro Levý blok.
Za druhé. Až do nynější chvíle
platila zásada slušné hry nebo-li fair play.
Kladu vám otázku, zda platí zásada
fair play také pro Levý blok.
Za třetí. Až do této chvíle jsem
viděl celou řadu džentlmenů, kteří
respektují osobní integritu svých protivníků
a zvedají pro ně své ruce, ačkoli
mají opačné politické názory.
Platí zásada džentlmenů také
pro Levý blok? To je základní otázka
tohoto Federálního shromáždění,
která se vám bude vracet stále znovu. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. S ďalšou faktickou poznámkou
sa prihlásil pán kolega Lotar Indruch.
Poslanec SL L. Indruch: To, co říkal pan poslanec
Lux, jistě bude pravda. Ale, pokud bychom chtěli,
jak hovořil pan předseda Federálního
shromáždění, do budoucna jít
cestou společenského konsensu, tak by bylo přinejmenším
džentlmenské, aby Levý blok měl zastoupení
ve funkci místopředsedy Federálního
shromáždění. K tomu nás především
opravňují naše volební výsledky
ve Sněmovně národů a ve Sněmovně
lidu. Dohromady to dělá téměř
dva milióny hlasů.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
konštatujem, že voľba podpredsedov skončila.
Rozprava nebola otvorená k ďalšiemu bodu programu,
takže mi dovoľte, aby sme pokračovali voľbou
predsedu a podpredsedu iniciatívneho a petičného
výboru snemovní.
Bod programu 5: Volba předsedy a místopředsedy
iniciativního a petičního výboru sněmoven
Podľa zákona o Rokovacom poriadku Federálneho
zhromaždenia sa v § 48 ods. 4 pre voľbu predsedu
a podpredsedu iniciatívneho a petičného výboru
použijú primerané ustanovenia o voľbe
predsedu a prvého podpredsedu Federálneho zhromaždenia.
Platí, že pokiaľ je za predsedu výboru
zvolený občan Českej republiky, zvolí
sa za podpredsedu občan Slovenskej republiky a naopak.
Prosím a žiadam poslancov poslaneckých klubov,
aby navrhli kandidátov na funkciu predsedu a podpredsedu
iniciatívneho a petičného výboru snemovní.
Členov týchto výborov sme na samostatných
ustanovujúcich schôdzach v obidvoch snemovniach zvolili
v dopoludňajšom programe.
Prosím pána poslanca Kontru a pána poslanca
Houšku.
Poslanec SL M. Kontra: Pretože výbor iniciatívny
a petičný je spoločným výborom
Federálneho zhromaždenia, je treba zvoliť na
tomto pléne predsedu tohto výboru. Navrhujem za
predsedu tohto výboru poslanca Josefa Mečla.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Teraz má slovo poslanec Houška.
Poslanec SL F. Houška: A na místo místopředsedy
navrhuji poslance Júliuse Minku z HZDS.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pýtam sa poslancov Federálneho zhromaždenia,
či sú ešte ďalšie návrhy.
Nikto sa nehlási. Končím navrhovacie rokovanie.
Obidve snemovne sú schopné sa uznášať.
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.
Najskôr budeme hlasovať o navrhnutom kandidátovi
na predsedu iniciatívneho a petičného výboru
snemovní. Obidve snemovne hlasujú súčasne.
Kto súhlasí s návrhom, aby za predsedu výboru
iniciatívneho a petičného bol zvolený
Josef Mečl, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 15.31
(SN 110, SL 116)
Kto je proti?
(SN 4, SL 2)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 28, SL 27)
Jeden poslanec v Snemovni národov a dvaja poslanci v Snemovni
ľudu nehlasovali. Konštatujem, že poslanec Josef
Mečl bol zvolený za predsedu iniciatívneho
a petičného výboru, pretože získal
nadpolovičnú väčšinu v obidvoch
snemovniach.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 6, SL č.
20, SN č. 18)
Teraz budeme hlasovať o kandidátovi na funkciu podpredsedu
iniciatívneho a petičného výboru.
Na túto funkciu bol navrhnutý poslanec Július
Minka. Kto súhlasí s návrhom, aby poslanec
Minka vykonával funkciu podpredsedu iniciatívneho
a petičného výboru, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
Hlasování: 15.32
(SN 130, SL 132)
Kto je proti?
(SN 0, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 12, SL 16)
Jeden poslanec v Snemovni národov nehlasoval. Aj poslanec
Minka bol zvolený nadpolovičnou väčšinou
v obidvoch snemovniach za podpredsedu výboru iniciatívneho
a petičného. Blahoželám obidvom funkcionárom
tohto výboru ku zvoleniu.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 6, SL č.
20, SN č. 18)
Ďalším bodom nášho programu je návrh
volebného poriadku pre voľbu prezidenta Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky, tlač č.
4, ktorú ste dostali pri registrácii.
Bod programu 6: Návrh řádu pro volbu prezidenta
České a Slovenské Federativní Republiky
(tisk č. 4)
Návrh ste dostali včas pri vašej registrácii.
Tento návrh predkladá snemovniam na prerokovanie
Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia. Ide
o úpravu navrhovania kandidátov, prípravu
volieb a konanie tajných volieb.
Návrh je treba prerokovať na tejto schôdzi,
pretože poriadok stanoví určité lehoty
pre riadnu prípravu a umožňuje (na schôdzi
určenej k voľbe prezidenta) uskutočniť
už len vlastný volebný akt.
Kto z poslancov si žiada slovo k tomuto návrhu? Otváram
rozpravu k tomuto návrhu. Hlási sa poslanec Měrák.
Poslanec SN P. Měrák: Pane předsedající,
chtěl bych upozornit na jednu maličkost. Je na straně
5 bodu 20 písm. c). Tento odstavec nepočítá
s tím, že bude jen jeden kandidát. Tento článek
hovoří, že takové lístky jsou
neplatné, na kterých budou seškrtána
všechna jména kandidátů.
Doporučoval bych, abychom tam dali dodatek: S výjimkou,
že je navržen kandidát jen jediný.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Kto má ďalej pripomienku alebo pozmeňujúci
návrh? Poslanec Benda.
Předseda SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, navrhuji, aby byl škrtnut
článek 31 na straně 7 tisku 4, který
hovoří o tom, že z dalšího dvoukola
voleb jsou pak vyloučeni kandidáti, o kterých
se hlasovalo v předchozích kolech. To je upřesnění
zákona, který v tomto bodě zůstává
nejasný, který hovoří o volbách
s novými kandidáty, ale neříká,
jestli nově nemohou být kandidováni také
ti, kteří byli kandidováni předtím.
Domnívám se, že je to politicky a organizačně
nešťastné ustanovení, protože volba
prezidenta je záležitostí širokého
politického konsensu. Bude-li se takto opakovat několik
kol voleb, může dojít k tomu, že konsensus
se vytvoří tam, kde předtím nebyl
a museli bychom čistě mechanicky nechat proběhnout
dvoje neúspěšné prezidentské
volby, abychom se mohli vrátit k některému
z původních kandidátů.
Doporučoval bych, aby toto svazující ustanovení
tam nebylo, aby, když poslanci nebo politické strany
uznají za vhodné opakovat kandidaturu svého
člověka, případně dojde-li
k politickému konsensu - samozřejmě musí
ten člověk kandidovat nově - aby i v dalším
kole mohl nastoupit původní kandidát.
Můj pozměňovací návrh zní:
Škrtnout článek 31 tohoto textu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Do rozpravy sa hlási poslanec
Masopust.
Poslanec SN Z. Masopust: Dámy a pánové, vztah
ústavních zákonů k dalším
právním předpisům platí i tehdy,
když projednáváme něco, co není
zákonem, ale usnesením pléna FS. My jsme
přece přijali novelu ústavního zákona
č. 143/68 Sb., která způsobila, že článek
62 odstavec 6 zákona č. 143/68 Sb., ve znění
pozdějších předpisů zní:
"Nebyl-li prezident ani takto zvolen, koná se do čtrnácti
dnů nová volba s novými kandidáty
podle odstavce 4."
Domnívám se, že vzhledem k tomu je návrh,
který jsme právě vyslechli, sotva realizovatelný,
a nebylo by možno o něm ani hlasovat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: O slovo sa hlási poslanec Benda.
Předseda SL V. Benda: Pane profesore, vy předstíráte,
že tato rozprava zde už neproběhla, ona proběhla.
To znění ústavního zákona je
dvojznačné. Jestliže se konají nějaké
volby, např. předčasné volby s novými
kandidáty, neznamená to, že poslanci minulého
Federálního shromáždění
nemohou v těchto nových volbách kandidovat.
Z toho ústavního zákona je naprosto jasné,
že dotyčný kandidát musí být
nově navržen.
Pak je otázka interpretace, jestli chceme kandidáty
úplně nové nebo kandidáty staronové,
kteří byli navrženi podruhé. Kdybychom
škrtli článek 31, ponecháváme
tento ústavní zákon otevřený.
Tento článek 31 byl jasnou interpretací ústavního
zákona ve smyslu, jak zde hovořil profesof Masopust.
Já na svém návrhu musím trvat, rozhodně
to není nic protiústavního, to je jenom konstatování,
že ústava v tomto ohledu není jednoznačná,
není kategorická.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Olej.
Poslanec SN J. Olej: Odporúčal by som vrátiť
sa k diskusii, ktorá bola pri prijímaní novely
tohto bodu, kde jednoznačne na otázku z pléna
spravodajca informoval plénum, ktoré k tomuto bodu
hlasovalo, ktoré hlasovalo pod dojmom tohto vysvetlenia,
že do ďalších kôl sa ide s úplne
inými kandidátmi.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Padevět
a pán poslanec Jičínský.
Poslanec SN M. Padevět: Já bych nejprve chtěl
připomenout, že v článku 16 se dostáváme
trochu do kontraverze s tím, co zde bylo navrženo,
pokud budeme předpokládat, že je platný
lístek, kde byl škrtnut kandidát. Bylo by třeba
v tom článku 16 napsat, že škrtne nadbytečné
kandidáty, a pak bych se chtěl zeptat pana poslance
Masopusta, proč mu nevadilo, když jsme přijímali
návrh volby, návrh řádu pro volby
předsedy Federálního shromáždění,
že tamtéž konstatujeme, že pro novou volbu
platí pravidla uvedená v předchozích
bodech, a navržení téhož kandidáta
není vyloučeno. V ústavě totiž
též nikde není konstatováno, že
by nemohl být nový kandidát týmž
kandidátem. Tam je napsáno, že se navrhnou
noví kandidáti.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Padevět, prosím,
keby ste presne formulovali úpravu článku
16, aby sme si to mohli poznamenať, pretože to chápem
ako váš pozmeňujúci návrh, ktorý
bol vyjadrený na návrh kolegu Měráka.
Je to tak?
Poslanec SN M. Padevět: Ano, takže cituji, že
ponechá jméno a příjmení toho
kandidáta, pro kterého hlasuje, nepřeškrtnuto.
Toto musíme nahradit tím, že ponechá
nejméně jedno jméno nepřeškrtnuto.
Pardon. V tom článku 20 předpokládám,
že platí návrh, který jste tady přijali,
že může být přeškrtnut kandidát.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ešte sme nič neprijali, ale je tu návrh.
Vy o tomto návrhu hovoríte.
Poslanec SN M. Padevět: Bude-li přijat tento návrh,
je třeba pozměnit odstavec 16.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Formulujte to presnejšie!
Poslanec SN M. Padevět: Musíme vypustit větu,
že ponechá jméno a příjmení
toho kandidáta, pro kterého hlasuje, nepřeškrtnuto
a nechat tam, že jména a příjmení
kandidátů, pro které nehlasuje, přeškrtne.
A to stačí.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Padevět, prosím
vás, napíšte si to a predneste to. (Potlesk.)
Poslanec SN M. Padevět: Já to napíši,
tak jak jsem to řekl.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Jičínský
má slovo.
Poslanec SN Z. Jičínský: Vážení
kolegové, o této věci, mám na mysli
návrh poslance Bendy, se hovořilo v minulém
Federálním shromáždění
při projednávání novely ústavního
zákona, článek 62, kde se zpřesnila
pravidla a doplnila pravidla, pokud jde o volbu prezidenta. Tento
problém tam byl speciálně diskutován.
Těm poslancům, kteří byli členy
minulého parlamentu, připomínám zamítnutý
návrh poslance Világiho, který se týkal
této věci. Návrh byl zamítnut s tím,
že intence je jasná a má být vyjádřeno
to, že do další volby, jestliže první
dvě kola jsou neúspěšná, že
do další volby mohou nastoupit noví kandidáti,
to znamená noví pro tuto volbu. To nové je
tam právě pro to, že se chtělo vyloučit,
aby to nebyl ten, kdo nebyl v prvním kole, respektive v
prvních dvou kolech zvolen. Když by nebyla tato intence,
pak nebylo třeba tento článek formulovat
tímto způsobem. Stačilo tam říci:
nebyl-li prezident ani takto zvolen, koná se do čtrnácti
dnů další volba, podle odstavce 4. Ustanovení
pět platí obecně. Nebylo třeba tam
nové kandidáty uvádět. Protože
právě intence byla tato, myslím, i když
uznávám kolegovi Bendovi, že různá
pravidla ústavy lze vykládat různě,
že v tomto případě tomu tak není.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Poslanec Mečl s faktickou poznámkou
a potom pán poslanec Sládek.
Poslanec SL J. Mečl: Protože jsem tenkrát za
skupinu navrhovatelů předkládal tento zákon,
vzpomínám si velmi dobře, že jsme interpretovali
slovo "noví" jako "jiní kandidáti"
v souvislosti s rozpravou v plénu. To znamená, že
tato interpretace, i když kolegu Bendu chápu, by byla
v rozporu s tím, jak zákonodárce zákon
o volbě prezidenta zamýšlel. "Noví"
rovná se "jiní kandidáti". Ne nově
navrhovaní, o tom se tady dlouze hovořilo.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Sládek.
Poslanec SL M. Sládek: Já bych navrhoval toto znění
právě toho bodu 31. Současné znění
by umožňovalo ob jedno kolo se vracet k týmž
kandidátům; a to znění, které
navrhoval pan Benda, by umožňovalo donekonečna
volit tytéž lidi. Navrhoval bych, aby bod 31 zněl:
"Při každé další nové
volbě jsou vyloučeni jako kandidáti ti, o
kterých se hlasovalo při předcházejících
volbách."
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. (Potlesk.) Áno. Prosím,
pán poslanec Holáň a pán poslanec
Gandalovič.
Poslanec SN V. Holáň: Chci podepřít
pana poslance Bendu, protože tak jak to přednesl pan
poslanec Mečl - řekl: Mělo tam být
napsáno "jiní". My se nemůžeme
opírat o výsledek pamětníků
tohoto jednání, my musíme trvat na tom, co
bylo napsáno. A napsáno je "noví".
Je to tedy něco podobného, jako když řekneme,
že ve fotbalovém mužstvu musí nastoupit
noví hráči. Neříkáme,
že tam nemohou zůstat i někteří
z těch hráčů, kteří
tam byli. Je opravdu se třeba držet přesného,
takřka matematického výrazu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Gandalovič má slovo.
Poslanec SN P. Gandalovič: Dámy a pánové,
spolu s kolegou Padevětem jsme se ještě jednou
zamysleli nad články 16 a 20 a náš společný
návrh bychom ještě doplnili o to, že by
se v tom článku 20 mělo vypustit celé
písmeno c), protože nevím, proč by můj
hlas měl být neplatný, že jsem vyjádřil
nesouhlas se všemi navrženými kandidáty,
že jsem je přeškrtl. Myslím si, že
je řešením vypustit celé písmeno
c).
K tomu návrhu pana kolegy Sládka bych se chtěl
vyjádřit tak, že je to samozřejmě
nemožné, protože tím bychom vlastně
z demokratické volby vyloučili všechny protikandidáty
jakéhokoliv nezvoleného současného
kandidáta.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Čiže, navrhujete vypustiť celý
ods. c) z článku 20. Pán poslanec Gandalovič,
je to tak? Takto znie váš pozmeňujúci
návrh?
Poslanec SN P. Gandalovič: Ano.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: A pokiaľ ide o šestnástku, tak nič.
Poslanec SN P. Gandalovič: To kolega Padevět už
přednesl. My jsme to napsali dohromady.
Předsedající místopředseda
PS J. Stank: Áno. Pán poslanec Čič.
Poslanec SN M. Čič: Vážené kolegyne
a kolegovia! Myslím, že zbytočne diskutujeme
o tomto ustanovení, ktoré hovorí o voľbe
prezidenta v ústavnom zákone v čl. 62 ods.
6. Tam je celkom evidentné, ak nebol prezident ani takto
zvolený, tzn., ak sa konali voľby do 14 dní
opakovane a nedošlo ku zvoleniu, tak potom do 14 dní
sa koná nová voľba s novými kandidátmi
podľa ods. 4. Znamená to, že to musia byť
noví kandidáti, a bez ohľadu na to, či
sa odvolávame na niekoľko mesiacov dozadu, alebo nie.
Táto interpretácia bola jednoznačná
tak, ako to mnohí predo mnou už povedali. Naviac sa
touto otázkou špeciálne zaoberal ústavnoprávny
výbor, kde sme jednoznačne rozlíšili,
či ide o novonavrhnutých alebo nových kandidátov.
Na to si určite pamätá aj pán predseda
Benda. Odporúčam, aby sme túto otázku
uzatvorili. Každá iná formulácia bude
v rozpore s týmto ústavným článkom.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Teraz pán poslanec Stome, po
ňom poslanec Jičínský a poslanec Ransdorf.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, především
bychom si snad měli uvědomit, co je to neplatný
hlas. Neplatný hlas je takový, který nesvědčí
cíli, pro který se hlasování koná.
To je teoretický závěr.
Za druhé v podstatě to, o čem nyní
hovoříme, funguje způsobem určitého
obkročáku. To je to, na co narážel poslanec
Sládek. To je tam ovšem uděláno schválně.
A já se domnívám, že tato vylepšování,
která tady připadají v úvahu, nám
asi volební řád příliš
nevylepší a neumožní ani volby kandidátů,
nehledě na to, že budeme zjišťovat, v kterých
volbách, kdy a jak. Připojil bych se k předřečníkovi,
že bychom to měli uzavřít. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Jičínský.
Poslanec SN Z. Jičínský: Pane předsedající,
paní kolegyně, páni kolegové, jenom
k doplňujícímu návrhu kolegy Sládka.
Ten by skutečně měnil obsah ústavního
zákona. Podle mého soudu ústavní zákon
říká, že jestliže se koná
první volba, je třeba tří pětin,
neprojde-li, stačí nadpoloviční většina.
Není-li zvolen nikdo, koná se další
volba z nových kandidátů. Jestliže ani
v této další volbě, která má
dvě kola, není nikdo zvolen, následuje další
volba opět z nových kandidátů, ale
neplyne z toho, že do této třetí volby
by nemohl nastoupit někdo, kdo kandidoval v první
volbě. To z toho neplyne. V tomto smyslu by on novým
kandidátem byl, ale nemůže být pro druhou
volbu, protože tam tento postulát, aby byl novým
kandidátem, nesplňuje. Návrh kolegy Sládka
by podle mého soudu příliš restriktivně
omezoval znění ústavního zákona.