Pokud byl podle dosavadních nebo dřívějších
předpisů příspěvek za službu
ve Sboru národní bezpečnosti, ve Federálním
policejním sboru, ve Sboru hradní policie, v Policii
České republiky nebo ve Sboru nápravné
výchovy vyměřen vyšší, než
jaký náleží podle § 116 a 117,
nebo pokud byl podle dosavadních nebo dřívějších
předpisů příspěvek za službu
vyměřen, ačkoliv podle § 116 a 117 nenáleží,
sníží se ode dne účinnosti tohoto
zákona tento příspěvek na výši
odpovídající ustanovení § 116
a 117, nebo se jeho výplata zastaví. Nové
vyměření sníženého příspěvku
se provede nejpozději do 31. března 1993; do nového
vyměření příspěvku se
jeho výplata pozastavuje.
(1) Služební poměr policisty, který
byl do 31. prosince 1992 občanem České a
Slovenské Federativní Republiky skončí
dnem 30. června 1993, nebude-li policista k tomuto dni
občanem České republiky.
(2) Nároky související se skončením
služebního poměru policisty podle odstavce
1 se posuzují, jako by služební poměr
skončil na žádost policisty.".
(1) Policista, který byl do 31. prosince 1992 příslušníkem
Federálního policejního sboru nebo Sboru
hradní policie, přijatý do služebního
poměru příslušníka Policie České
republiky dnem 1. ledna 1993, může být při
přijetí zařazen do zálohy pro přechodně
nezařazené policisty [§
24 zákona ČNR č. 186/1992 Sb., o služebním
poměru příslušníků Policie
České republiky] na dobu nejdéle šesti
měsíců, není-li možné
ho ustanovit do funkce [§ 16 zákona ČNR
č. 186/1992 Sb.].
(2) Do doby ustanovení do funkce vykonává
policista uvedený v odstavci 1, zařazený
v záloze pro přechodně nezařazené
policisty činnosti, uložené mu služebním
funkcionářem, který rozhodl o jeho přijetí
do služebního poměru; přitom se mu poskytuje
záloha na služební příjem ve
výši základního tarifu ze šesté
platové třídy a hodnostní plat podle
zvláštního předpisu [Výnos
ministerstva vnitra České republiky ze dne 11. srpna
1992, č. j.: HČ-515/2-92, vyhlášený
pod č. 428/1992 Sb., o náležitostech a náhradách
výdajů poskytovaných příslušníkům
Policie České republiky v souvislosti s výkonem
služby]. Při stanovení hodnostního
platu podle tohoto ustanovení se vychází
z hodnosti dosažené v bývalém Federálním
policejním sboru nebo Sboru hradní policie.
(3) odmítne-li policista uvedený v odstavci 1 složit
služební přísahu nebo požádá-li
policista zařazený v záloze pro přechodně
nezařazené policisty podle odstavce 2 o uvolnění
ze služebního poměru příslušníka
Policie České republiky, považuje se pro účely
stanovení výše nároků souvisících
se skončením služebního poměru
[Zákon ČNR č. 186/1992 Sb.] záloha
podle odstavce 2 za hrubý služební příjem.
(4) Služební příjem ve výši
přiznané při ustanovení do funkce
podle odstavce 2 se policistovi poskytne již od 1. ledna
1993; pokud byla poskytnutá záloha na služební
příjem podle odstavce 2 vyšší,
není policista povinen rozdíl vrátit.
(1) Ministr vnitra a v rozsahu jím stanoveném též
policejní prezident může odvolat policistu
z dosavadní funkce nebo ustanovit policistu do funkce bez
služebního hodnocení [§
15 a § 16 zákona ČNR č. 186/1992
Sb.], nejpozději však
do 31. prosince 1993, jestliže je to potřebné
a účelné v zájmu plnění
úkolů, které byly Policii České
republiky svěřeny.
(2) Policista odvolaný z funkce podle odstavce 1 musí
být neprodleně ustanoven do jiné funkce nebo
zařazen do zálohy pro přechodně nezařazené
policisty na dobu nejdéle dvou kalendářních
měsíců následujících
po odvolání z funkce; tuto dobu může
v mimořádných případech prodloužit
ministr vnitra, nejvýše však o dva měsíce
(3) Není-li možné zařadit policistu
zařazeného do zálohy pro přechodně
nezařazené policisty podle odstavce 2 do jiné
funkce do konce doby uvedené v odstavci 2, může
být policista propuštěn ze služebního
poměru; služební poměr skončí
v takovém případě posledním
dnem této doby.
(4) Policistovi propuštěnému ze služebního
poměru podle odstavce 3 náleží odchodné,
platové vyrovnání a příspěvek
za službu za podmínek stanovených zvláštními
předpisy [§ 114 až 119 zákona ČNR
č. 186/1992 Sb., výnos ministerstva vnitra České
republiky ze dne 11. srpna 1992, č.j.: HČ-515/2-92,
vyhlášený pod č. 428/1992 Sb.],
jako kdyby byl propuštěn podle § 106 odst. 1
písm. a) zákona České národní
rady č. 186/1992 Sb., o služebním poměru
příslušníků policie České
republiky.
(1) Zřizuje se policejní vysoká škola
[§ 1 až 6 zákona ČNR č. 232/1992
Sb., o policejních vysokých školách
a o zřízení Policejní akademie]
s názvem Policejní akademie České
republiky.
(2) Sídlem Policejní akademie České
republiky je Praha.
Zrušují se:
1. Zákon č. 333/1991 Sb., o Federálním
policejním sboru a Sboru hradní policie, a předpisy
vydané k jeho provedení.
2. Zákon č. 334/1991 Sb., o služebním
poměru policistů zařazených ve Federálním
policejním sboru a Sboru hradní policie, ve znění
zákona č. 245/1992 Sb., a předpisy vydané
k jeho provedení.
3. Zákon č. 230/1992 Sb., o Federální
železniční policii, a předpisy vydané
k jeho provedení. 4. § 7 zákona č. 232/1992
Sb., o policejních vysokých školách
a o zřízení Policejní akademie.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Návrh zákona, kterým se mění
a doplňují některé zákony v
oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti,
a o opatřením s tím souvisejících
řeší základní otázky spojené
se vznikem České republiky jako samostatného
státu, který musí nadále zajistit
fungování bezpečnostních složek
státního mechanismu v zájmu zajištění
i těch úkolů, které do svého
zániku zajišťovaly orgány ČSFR.
Návrhem předpokládaná věcná
řešení vycházejí především
z dosavadní právní úpravy, přičemž
základním hlediskem při jejich posuzování
bylo, zda jejich přijetí je možné bez
dalšího chápat jako nezbytné opatření
k převzetí a plnění úkolů
v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti
Českou republikou po zániku ČSFR. Vedle tohoto
je pak navrhováno omezit některé zákonné
peněžité nároky uplatňované
policisty v souvislosti se skončením služebního
poměru (odchodné a příspěvek
za službu).
Pokud jde o dopad navrhované úpravy do státního
rozpočtu České republiky, lze očekávat,
že v souvislosti se změnami v úpravě
odchodného a příspěvku za službu
dojde ke snížení požadavků na státní
rozpočet. Naproti tomu s převzetím některých
působností federace, které dosud orgány
České republiky nezajišťovaly, a s tím
spojenými nároky na materiální a personální
zabezpečení, požadavky na prostředky
státního rozpočtu vzrostou. Jejich výši
však nelze přesně předem vyčíslit,
což souvisí i s tím, že v podmínkách
České republiky se nepočítá
s působením více subjektů (ozbrojených
bezpečnostních sborů) při plnění
úkolů v rámci uvedených působností,
což by mělo znamenat snížení rozsahu
řídících struktur a v důsledku
toho rovněž i určité snížení
nákladů.
K čl. I
Ustanovení obsahuje novelu zákona o Policii České
republiky, která spojuje dosavadní právní
úpravu platnou v České republice s úpravou
federální. Vychází přitom z
toho, že v České republice bude po 1. lednu
1993 působit v oblasti vnitřního pořádku
a bezpečnosti jediný ozbrojený bezpečnostní
sbor, jemuž bude příslušet zajišťování
veřejného pořádku a bezpečnosti
v celém rozsahu. Nepředpokládá se
tedy - alespoň v začátcích - existence
dalších státních orgánů,
zřízených jako veřejné ozbrojené
bezpečnostní sbory, které by policii ve zmíněné
oblasti konkurovaly (jde např. o obdobu federálního
Sboru hradní policie či Federální
železniční policie). Pokud jde o plnění
úkolů federálního Sboru hradní
policie předpokládá se, že v podmínkách
České republiky budou zajišťovány
zvláštním útvarem ochranné služby.
Stejně tak pokud jde o pořádek a bezpečnost
na železnici, vychází návrh z předpokladu,
že příslušné úkoly bude
i zde plnit Policie České republiky svými
útvary, zejména pak útvary pořádkové
a kriminální policie, a s ohledem na to případné
zřízení zvláštní instituce
České republiky pro tyto věci nelze zřejmě
považovat za odůvodněné.
K bodu 1
Novela § 1 odst. 3 zakotvuje možnost spolupráce
policie s mezinárodními organizacemi a policejními
institucemi (půjde např. o spolupráci v rámci
mezinárodní organizace INTERPOL) a s bezpečnostními
sbory jiných států; předpokládá
se, že tato spolupráce, její rozsah a formy
budou mít konkrétní úpravu v mezinárodních
smlouvách a dohodách o policejní spolupráci.
Uvedená spolupráce je přitom nezbytnou podmínkou
úspěšného plnění úkolů,
svěřených policii zejména v oblasti
boje proti mezinárodnímu terorismu a nedovolenému
obchodu s narkotiky, ale i v oblasti např. pátrání
po osobách a věcech.
Novela § 1 odst. 4 má pouze legislativně technickou
povahu; její potřeba je vyvolána tím,
že v dalším textu zákona je užívána
legislativní zkratka "policista", kterou nelze
zavést v jiném než tomto ustanovení.
K bodu 2
Novela § 2 odst. 1 vkládá mezi dosavadní
úkoly Policie České republiky nové
úkoly, které dosud zajišťovaly Federální
policejní sbor a Sbor hradní policie. Jde především
o boj proti terorismu, zajišťování ochrany
státních hranic, zajišťování
ochrany osob na základě mezinárodních
dohod, ochrany zastupitelských úřadů
a objektů zvláštního významu.
Pokud jde o plnění úkolů zajišťovaných
v podmínkách federace federální železniční
policií, není je zapotřebí zvlášť
v zákoně uvádět, neboť mohou
být podřazeny především pod obecné
úkoly ochrany bezpečnosti osob a majetku a zajišťování
veřejného pořádku. Nově se
navrhuje doplnit oprávnění policie vyhlašovat
celostátní pátrání a zveřejňovat
přitom údaje nezbytné k identifikaci hledaných
osob, neboť tento postup lze chápat i jako zásah
do právem chráněných zájmů
fyzických osob. Dále se řeší
součinnost Vězeňské služby České
republiky a Policie ČR při pronásledování
vězňů na útěku. Oprávnění
bezprostředně pronásledovat osoby, které
uprchly z výkonu vazby nebo z výkonu trestu odnětí
svobody, nemají příslušníci Vězeňské
služby. Dále se doplňuje oprávnění
policie při vyhledávání a zadržování
osob umístěných ve zvláštních
výchovných zařízeních (dětských
výchovných ústavech, výchovných
ústavech pro mládež apod.), u nichž byla
nařízena ústavní výchova podle
zákona o rodině nebo ochranná výchova
podle trestního zákona, a které jsou na útěku.
Novela § 2 odst. 2 řeší situaci, spojenou
s převzetím působnosti federálního
ministerstva vnitra v otázkách výkonu státní
správy ve věcech cestovních dokladů,
pobytu cizinců a uprchlíků. Dosavadní
právní úprava svěřuje konkrétní
úkoly federálnímu ministerstvu vnitra s tím,
že ministr vnitra mohl podle § 68 zákona č.
333/1991 Sb., o Federálním policejním sboru
a Sboru hradní policie, pověřit plněním
takto svěřených úkolů služby
Federálního policejního sboru. Přestože
úkoly policie při výkonu státní
správy by měly být stanoveny zákonem,
navrhuje se, aby v uvedených případech mohlo
ministerstvo jako ústřední orgán státní
správy policii pověřit plněním
příslušných úkolů, neboť
v současné situaci je nereálné zpracovat
poměrně rozsáhlou novelu právních
předpisů v této oblasti tak, aby vyřešily
i příslušnost konkrétních útvarů
policie k jednotlivým úkonům.
K bodu 3
Nově navrhované znění § 3 upravuje
zásady organizace policie. V zájmu jednoznačného
vymezení postavení dosavadního policejního
ředitelství a policejního ředitele
a jejich vztahů k útvarům policie a jednotlivým
policistům, které je nezbytnou podmínkou
pro vytvoření odpovídajících
plně funkčních řídících
vazeb, se navrhuje jednoznačně definovat řídící
útvar policie České republiky jako útvar
s územní působností a vedoucího
tohoto útvaru zároveň ze zákona považovat
za představeného všech policistů, byť
s některými výjimkami. Současně
se navrhuje vrátit se k variantě, posuzované
již v souvislosti s přípravou nynějšího
zákona o Policii České republiky a namísto
názvů "policejní ředitelství"
a "policejní ředitel" užívat
"policejní prezídium" a "policejní
prezident". Umožní to průhlednějším
způsobem formulovat vnitřní strukturu tohoto
orgánu a policie obecně a odstraní současný
přinejmenším nepřehledný stav,
kdy jako policejní ředitel je označován
obecně každý ředitel kteréhokoliv
policejního útvaru.
Navrhované znění tím odstraňuje
nedostatky dosavadní právní úpravy
tak, aby byly vytvořeny odpovídající
právní a rámcově i organizační
předpoklady pro převzetí jednotlivých
činností a služeb zejména Federálního
policejního sboru a jejich organizační začlenění
do Policie České republiky.
Pokud jde o služby, které v polici působí,
vyjadřuje příslušné ustanovení
skutečnost, že činnost policie je řízena
po linii činností, vykonávaných územními
orgány. Výčet služeb je pak v návrhu
uveden jako demonstrativní s tím, že ministerstvo
může zřizovat další služby,
přičemž zřízení služby
se navrhuje vyhlašovat ve Sbírce zákonů
tak, aby byla zajištěna relace mezi dostupností
informace o existenci služeb vyjmenovaných v zákoně
a zřízených na jeho základě.
Nově se též navrhuje stanovit, že policejního
prezidenta jmenuje ministr vnitra, neboť není vhodné,
aby nejvyšší policejní funkcionář,
který je ze své činnosti a z činnosti
policie odpovědný ministrovi (přičemž
ministr odpovídá jako člen vlády za
celý jemu svěřený resort, tedy i za
policii) byl jmenován a tedy i odvoláván
jiným subjektem, byť na ministrův návrh.
Vzhledem k povaze vzájemného vztahu funkcí
ministra vnitra a policejního prezidenta se však navrhuje
podmínit jmenování a odvolání
policejního prezidenta, jako orgánu odborného
řízení policie, souhlasem vlády.
Návrh počítá i se začleněním
federálního Sboru hradní policie do Policie
České republiky jako jedné z jejích
služeb, byť s poněkud odlišnou procedurou
jmenování ředitele této služby.
K bodu 4
Jde o samozřejmý důsledek zrušení
federálních bezpečnostních služeb.
K bodu 5
Návrh novely § 12 odst. 1 přejímá
dosavadní právní úpravu uvedenou v
§ 14 odst. 1 zákona č. 333/1991 Sb.; úprava
je nezbytná k plnění úkolů,
které Policie České republiky převezme
po zániku Federálního policejního
sboru.
K bodu 6
Návrh novely ustanovení § 13 odst. 1 a 2 přebírá
právní úpravu uvedenou v § 15 odst.
1 a 2 zákona č. 333/l991 Sb.; jde především
o formulační úpravu současného
znění zákona o Policii České
republiky, jehož aplikace přináší
v praxi problémy, a o doplnění oprávnění
zjišťovat totožnost osob, které se zdržují
bezdůvodně v blízkosti chráněných
objektů nebo státních hranic. Navrhuje se
rovněž doplnit ustanovení, kterým by
se umožnilo zjišťovat totožnost osob, které
se zdržují v blízkosti místa trestného
činu dopravní nehody, požáru nebo podobné
události; absence tohoto ustanovení podstatně
ztěžuje práci zejména služby kriminální
policie, neboť po osobách, které byly v době,
kdy k uvedeným událostem došlo i později
při příjezdu policie na místech, kde
k těmto událostem došlo, nebo v jejich bezprostřední
blízkosti, lze za současného stavu velmi
obtížně a zdlouhavě pátrat teprve
dodatečně.
K bodu 7
Návrh novely § 14 odst. 1 je opět doslovným
převzetím úpravy uvedené v §
16 odst. 1 písm. c) a f) zákona č. 333/1991
Sb.
K bodu 8
Jde o samozřejmý důsledek zániku ČSFR.
K bodu 9 a 10
Návrh novely § 15 vychází ze znění
§ 17 odst. 1 a 2 zákona č. 333/1991 Sb.
K bodu 11
Návrh předpokládá převzetí
textu § 22, 24, 26 zákona č. 333/1991 Sb. jako
§ 20a až 20c; oproti přebírané
úpravě se navrhuje vypustit zmocnění
k vydání prováděcího předpisu
o oprávnění podle navrhovaného §
20c, neboť jde o oprávnění, které
nesměřuje k plnění úkolu policie
navenek, nýbrž jde o věc, kterou je možné
řešit částečně interní
směrnicí a částečně
pak obecně závazným předpisem o bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci, k jehož
vydání je ministerstvo zmocněno zákonem
ČNR č. 186/1992 Sb., o služebním poměru
příslušníků Policie České
republiky. Z tohoto hlediska se jeví zmocnění
k vydání dalšího předpisu jako
nadbytečné.
K bodu 12
Novela § 23 upřesňuje současnou úpravu
tak, aby bylo zřejmé, že oprávnění
používat výbušniny a výbušné
předměty se jednoznačně vztahuje i
na případy boje proti terorismu.
K bodu 13
Navrhovaná novela je rovněž převzetím
dosavadní federální právní
úpravy, obsažené v ustanovení §
31 písm. a), b) a c) zákona č. 333/1991 Sb..
Změna proti současnému stavu podle §
35 zákona o Policii České republiky spočívá
především v tom, že se z vymezení
operativní techniky vypouští jako sledovaný
objekt radiokomunikační provoz a doplňuje
se naopak možnost užití této techniky
při vyhledávání, otevírání
a zkoumání dopravovaných zásilek;
současně se navrhuje, aby příslušná
technika byla používána jako operativní
technika v režimu stanoveném zákonem obecně
tehdy, zasahuje-li se jejím použitím do ústavních
práv a svobod občanů. Vypuštění
odposlechu radiokomunikačního provozu ze zvláštního
režimu podle tohoto ustanovení vychází
z technických důvodů, kdy běžně
dostupnými prostředky (např. rozhlasové
přijímače s dostatečným vlnovým
rozsahem) lze bez jakýchkoliv úprav monitorovat
radioprovoz policie, záchranné služby apod.,
jakož i radioprovoz jiných oprávněných
orgánů, organizací či občanů.
Přitom nelze odposlech radiokomunikačního
provozu provádět v zásadě jinak než
utajovaným způsobem a policie je tedy zákonem
stavěna do výrazně horší situace,
než kterýkoliv jiný subjekt nehledě
na to, že s ohledem na shora uvedenou velmi jednoduchou dostupnost
technických prostředků odposlechu radiokomunikačního
provozu je případné jejich užívání
mimo režim zákona prakticky nezjistitelné a
nekontrolovatelné. Mimo to je možnost sledování
radiokomunikačního provozu bez zvláštního
povolení jednou z úspěšných metod
odhalování organizované trestné činnosti,
zejména trestné činnosti páchané
ve spojení s cizinou (např. pašování
či převaděčství).
K bodům 14 až 16
Novela v uvedených bodech předpokládá
z věcného hlediska převzetí těch
ustanovení zákona č. 333/1991 Sb., která
upravují příslušnost prokurátora
k vydávání souhlasu k použití
prostředků operativní techniky, zejména
postup podání a náležitosti žádosti
o povolení, podmínky a náležitosti povolení
a postup po vydání povolení. Navrhuje se
tím nahradit současnou úpravu, platnou v
České republice, podle níž souhlas k
použití prostředků operativní
techniky Policií České republiky uděloval
ministr vnitra; tato úprava odpovídala v době
přijetí zákona ČNR č. 283/1991
Sb. tomu, že podle rozdělení kompetencí
mezi federaci a republiky nemohla národní rada zakládat
svým zákonem úkoly prokuratury.
S novelou vedle uvedeného souvisí věcná
změna v tom, že se navrhuje vypustit povinnost ministra
(§36 odst. 9 zákona ČNR o Policii České
republiky) oznámit kontrolnímu orgánu ČNR
uvažované použití operativní techniky
vůči ústavnímu činiteli, neboť
ministr již nebude do procesu rozhodování o
použití operativní techniky vstupovat.
K bodu 17
Novela § 39 odst. 1 v souladu s potřebami služby
ochrany státních hranic zavádí oprávnění
k použití zbraně, odpovídající
současné úpravě podle § 51 odst.
1 písm. f) zákona č. 333/1991 Sb.. S tím
souvisí pouze legislativně technická úprava
§ 39 odst. 3 podle bodu 14.
K bodu 18
Doplnění § 39 odst. 2 vylučuje používání
speciálních zbraní podle dále navrhovaných
ustanovení policisty obecně; vychází
se z toho, že takové zbraně budou moci používat
jen policisté ve zvlášť vymezeném
okruhu služeb nebo zvlášť vycvičení.
Z tohoto hlediska jde pouze o zpřesňující,
vysvětlující úpravu.
K bodu 19
Jde pouze o legislativně technickou úpravu v návaznosti
na novelu podle bodu 14.
K bodu 20
Ustanovení § 39a, které se do zákona
č. 283/1991 Sb., navrhuje včlenit, přebírá
z věcného hlediska úpravu uvedenou v oddílu
pátém hlavy třetí zákona č.
333/1991 Sb., z legislativně technického hlediska
je pak přizpůsobeno textu zákona o Policii
České republiky.
Ve smyslu navrhované novely se dočasně zneschopňujícími
prostředky rozumí především prostředky
založené na principu elektroindukce (pracující
s využitím elektrošoku), speciálními
vrhacími prostředky se rozumí např.
vrhací síť, speciálními údernými
prostředky např. tzv. boxery, mechanickou střelnou
zbraní především samostříly.
K bodu 21
Navrhuje se doplnit zákon o policii České
republiky o ustanovení, upravující činnost
zvláštních zásahových jednotek,
jakož i podmínky jejich použití. Ustanovení
vychází z potřeby většího
počtu speciálně připravených
a vybavených policejních jednotek určených
výlučně k zásahům pod jednotným
velením v kvalifikovaných případech,
kdy je potřebná nejvyšší odbornost
zákroku. Proto se předpokládá, že
tyto jednotky budou zřizovány především
jako zvláštní jednotky služby pořádkové
policie, a to jako organizační útvary útvarů
policie s územní působností a tedy
i odpovědností za věci pořádku
a bezpečnosti.
Tyto útvary by v tomto pojetí byly chápány
jako speciální policejní síly, jimiž
by byly nahrazovány policejní síly v běžném
výkonu služby tam, kde s ohledem na povahu věci
by splnění úkolů policie v rámci
takového výkonu služby nebylo možný,
nebo jimiž by byly policejní síly posilovány
k ochraně veřejného pořádku.
Rovněž se umožňuje nasazení policie
v případech narušení pořádku
ve věznicích, které není zvládnutelné
silami a prostředky Vězeňské služby,
ale nedosahuje intenzity útoků uvedených
v § 42b odst. 1 písm. c).
V každém případě se navrhuje
svěřit rozhodování o použití
těchto jednotek výhradně policejním
funkcionářům, neboť není zřejmě
odůvodněné, aby - pokud nastane případ,
kdy policie musí kvalifikovaně zasáhnout
za zvláštních okolností - o možnosti
použít policejní síly k tomu určené
rozhodoval jakýkoliv subjekt, stojící mimo
policii. Extrémním důsledkem by pak totiž
mohlo být to, že pro nedostatek souhlasu k užití
zmíněných zvláštních sil
by zásah, jehož provedení by bylo nezbytné,
musel být proveden policisty s neodpovídajícím
výcvikem i vybavením.
Nedoporučuje se - právě vzhledem k důslednému
oddělení ministerstva jako ústředního
orgánu státní správy od řízení
výkonu služby policie v České republice
- svěřit příslušné rozhodování
v plném rozsahu ministru vnitra, jak je tomu ve federální
úpravě ve vztahu ke službě rychlého
nasazení.
Návrh přitom vychází z jednoznačné
odpovědnosti policejního prezidenta za odborné
řízení činnosti policie a současně
z jeho podřízenosti ministru vnitra jako orgánu
s odpovědností především politickou.
Tím by měly být dány záruky,
spolu se zákonnou úpravou popřípadě
s omezující úpravou, k níž se
navrhuje zmocnit ministerstvo, že zmíněných
jednotek nebude užito v jiných, než zákonem
stanovených případech či nepřípustným
způsobem.
V neposlední řadě přihlíží
návrh i k tomu, že zásahové jednotky
služby pořádkové policie budou zřejmě
(obdobně jako dosud) budovány především
v územních orgánech policie pro jejich potřeby,
nikoliv výlučně jako exkluzívní
centrální útvary, i když i zřízení
a činnost takového výlučného
útvaru návrh upravuje s tím, že tento
útvar je útvarem policie s územní
působností pro celou Českou republiku, přičemž
o jeho vyslání na místo předpokládaného
zásahu rozhoduje z výše uvedených důvodů
policejní prezident, ale s ohledem na specifickou povahu
útvaru pouze se souhlasem ministra. Zároveň
se navrhuje stanovit, že tento útvar nelze použít
k zákrokům k ochraně nebo obnovení
veřejného pořádku ani k záchranným
pracem v případech živelních pohrom
a pod.
Konečně se předpokládá, že
dojde k oddělení příslušnosti
k vyslání jednotky na místo zásahu
od příslušnosti k rozhodnutí o jejím
použití tak, aby rozhodnutí o vlastním
zásahu jednotky vydával ten funkcionář,
který odpovídá za výsledek konkrétní
bezpečnostní akce a je nejblíže podkladům
pro kvalifikované posouzení situace, včetně
rozhodnutí o použití dostupných sil
a prostředků. Za těchto okolností
může pak nastat situace, že jednotka bude sice
na určité místo vyslána, ale do akce
vůbec nezasáhne, naopak vyloučeno je, aby
již vysláním jednotky bylo rozhodnuto o zákroku.
K bodu 22
Návrh předpokládá včlenění
nového ustanovení, jímž by bylo upraveno
povolávání vojáků k plnění
úkolů policie. Vychází se z rozsahu,
v němž je možné povolat vojáky
k plnění těchto úkolů podle
branného zákona, přičemž se stanoví
některé podrobnosti o tomto povolání.
Návrh opět respektuje text ustanovení §
63 až 65 zákona č. 333/1991 Sb. s tím,
že jej uvádí do souladu s již zmíněným
branným zákonem.