Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České
republiky, se mění a doplňuje takto:
1. § 1 odst. 3 a 4 znějí:
"(3) Policie při plnění svých
úkolů spolupracuje s mezinárodními
organizacemi a policejními institucemi a s bezpečnostními
sbory jiných států.
(4) Úkoly uvedené v odstavci 2 plní příslušníci
policie (dále jen "policisté").".
2. § 2 odst. 1 a 2 znějí:
"(1) Policie plní tyto úkoly:
a) chrání bezpečnost osob a majetku;
b) spolupůsobí při zajišťování
veřejného pořádku a byl-li porušen,
činí opatření k jeho obnovení;
c) vede boj proti terorismu;
d) odhaluje trestné činy a zjišťuje jejich
pachatele;
e) koná vyšetřování a vyhledávání
o trestných činech;
f) zajišťuje ochranu státních hranic ve
vymezeném rozsahu;
g) zajišťuje ochranu ústavních činitelů
České republiky a bezpečnost chráněných
osob, kterým je při jejich pobytu na území
České republiky poskytována osobní
ochrana podle mezinárodních dohod;
h) zajišťuje ochranu zastupitelských úřadů
a ochranu objektů zvláštního významu;
i) dohlíží na bezpečnost a plynulost
silničního provozu a spolupůsobí při
jeho řízení;
j) odhaluje přestupky, a pokud tak stanoví zvláštní
zákon [§ 24 zákona
ČNR č. 186/1992 Sb., o služebním poměru
příslušníků Policie České
republiky], přestupky objasňuje;
k) projednává přestupky, pokud tak stanoví
zvláštní zákon [§ 16 zákona
ČNR č. 186/1992 Sb.];
l) vede evidence a statistiky potřebné pro plnění
svých úkolů;
m) vyhlašuje celostátní pátrání;
přitom je oprávněna zveřejňovat
údaje nezbytné k identifikaci hledaných osob;
n) získává, soustřeďuje a vyhodnocuje
informace sloužící ochraně ekonomických
zájmů České republiky;
o) na základě vyrozumění orgány
Vězeňské služby České
republiky provádí úkony související
s bezprostředním pronásledováním
osob, které uprchly z výkonu vazby nebo z výkonu
trestu odnětí svobody;
p) zadržuje svěřence s nařízenou
ústavní nebo uloženou ochrannou výchovou,
kteří jsou na útěku, a spolupůsobí
při jejich vyhledávání.".
(2) Policie plní též úkoly státní
správy, pokud tak stanoví zvláštní
předpis [Výnos ministerstva vnitra České
republiky ze dne 11. srpna 1992, č. j. HČ-515/2-92,
vyhlášený pod č. 428/1992 Sb., o náležitostech
a náhradách výdajů poskytovaných
příslušníkům Policie České
republiky v souvislosti s výkonem služby] Ministerstvo
vnitra České republiky (dále jen "ministerstvo")
může pověřit policii plněním
úkolů státní správy ve věcech
cestovních dokladů a pobytu cizinců a uprchlíků,
uložených obecně závazným právním
předpisem ministerstvu.".
3. § 3 včetně nadpisu zní:
(1) Policie je podřízena ministerstvu.
(2) V policii působí služba pořádkové
policie, služba kriminální policie, služba
dopravní policie, ochranná služba, služba
ochrany ekonomických zájmů, služba cizinecké
a pohraniční policie a letecká služba.
Další služby může zřídit
ministerstvo; zřízení služby se oznámí
způsobem, stanoveným zvláštními
předpisy [Zákon ČNR č. 545/1992
Sb., o Sbírce zákonů České
republiky]
(3) Policie se organizačně člení na
Policejní prezídium České republiky
a na další útvary s územní působností,
které zřizuje ministerstvo; útvarem s územní
působností na území České
republiky je též zásahová jednotka rychlého
nasazení.
(4) Činnost policie při plnění úkolů
podle tohoto zákona řídí Policejní
prezídium České republiky, pokud tento zákon
nestanoví jinak.
(5) V čele Policejního prezídia České
republiky stojí policejní prezident; policejní
prezident je představeným všech policistů,
s výjimkou policistů povolaných k plnění
úkolů v ministerstvu nebo v útvarech vyšetřování.
(6) policejního prezidenta jmenuje a odvolává
ministr vnitra (dále jen "ministr") se souhlasem
vlády České republiky. policejní prezident
odpovídá za činnost policie ministrovi.
(7) V čele služeb uvedených v odstavci 2 a
v čele útvaru ochranné služby, který
zajišťuje ochranu prezidenta České republiky
a ochranu objektů, v nichž pobývá prezident
České republiky, stojí ředitelé.
(8) Ředitele služeb jmenuje a odvolává
policejní prezident; ředitele útvaru ochranné
služby uvedeného v odstavci 7 jmenuje a odvolává
ministr se souhlasem prezidenta České republiky.".
4. V § 4 odst. 3 ve větě druhé se středník
nahrazuje tečkou a vypouštějí se slova
"stejně tak jsou povinny vyhovět obdobným
požadavkům vyšetřovatelů a útvarů
vyšetřování ozbrojených bezpečnostních
sborů České a Slovenské Federativní
Republiky.".
5. V § 12 odst. 1 se na konci připojuje nová
věta, která zní: "Při odhalování
závažné trestné činnosti je osoba
povinna vyhovět ihned.".
6. v § 13 odst. 1 a 2 znějí;
"(1) Prokázání totožnosti znamená
prokázání jména a příjmení,
data narození a trvalého, popř. přechodného
pobytu osoby.
(2) Policista je oprávněn vyzvat osobu
a) přistiženou při spáchání
přestupku,
b) od které je požadováno vysvětlení
podle § 12 odstavec 1,
c) která odpovídá popisu hledané nebo
pohřešované osoby,
d) která se bezdůvodně zdržuje v bezprostřední
blízkosti chráněných objektů
nebo v blízkosti státních hranic,
e) která se zdržuje v blízkosti místa,
kde došlo ke spáchání trestného
činu, k dopravní nehodě, požáru
nebo jiné mimořádné události,
aby prokázala svou totožnost; osoba je povinna výzvě
vyhovět.".
7. V § 14 odst. 1 písm. c) se na konci tečka
nahrazuje středníkem a doplňují se
písmena d) a e), která znějí:
"d) byla přistižena při spáchání
trestného činu;
e) na základě kriminalisticky doložitelných
informací je podezřelá z přípravy,
pokusu nebo spáchání trestného činu.".
8. V § 15 odst. 1 se za slova "na území
České a Slovenské Federativní Republiky"
nahrazují slovy: "na území České
republiky".
Poznámka č. 6 pod čarou zní:
"6) Zákon č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců
na území České a Slovenské
Federativní Republiky.".
9. § 15 odst. 2 zní:
"(2) Policista je rovněž oprávněn
zajistit osobu,
a) která má být podle vykonatelného
rozhodnutí vyhoštěna, nebo
b) o jejímž vyhoštění bylo zahájeno
řízení a je důvodné podezření,
že se tato osoba nepodrobí rozhodnutí o vyhoštění
nebo bude mařit výkon takového rozhodnutí.".
10. § 15 se doplňuje odstavcem 3, který zní:
(3) Zajištění podle odstavce 1 může
trvat nejdéle 24 hodin a zajištění podle
odstavce 2 nejdéle 30 dnů od okamžiku omezení
osobní svobody.".
11. Za § 20 se vkládají § 20a, 20b a 20c,
které znějí:
Policista k tomu určený je oprávněn
pro účely výuky, výcviku, zkoušek,
expertizní činnosti a podobně držet,
skladovat a používat některé nebezpečné
látky a věci. Takovými látkami se
rozumějí zejména výbušniny, výbušné
předměty, omamné látky, psychotropní
látky, jedy, zacházení s nimiž upravují
zvláštní předpisy, [Zákon
ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti,
výbušninách a státní báňské
správě, ve znění pozdějších
přepisů. Nařízení vlády
ČSR č. 192/1988 Sb., o jedech a některých
jiných látkách škodlivých zdraví,
ve znění pozdějších přepisů.]
padělky peněz, známek a cenných
papírů.
(1) Při zajišťování bezpečnosti
civilní letecké dopravy před teroristickými
útoky je policista oprávněn provádět
prohlídku osob a zavazadel, jakož i prohlídku
letadla za účelem zjištění, zda
cestující nepřepravuje věc, která
by mohla být použita k teroristickému útoku.
(2) Věcí podle odstavce 1 se rozumí zejména zbraň
střelná, bodná, sečná, výbušniny,
výbušné předměty, žíraviny.
Při zajišťování ochrany státních
hranic je policista oprávněn provádět
kontrolu cestovních dokladů osob překračujících
státní hranice a v případě
důvodného podezření z páchání
trestného činu nebo přestupku souvisejícího
s překračováním státních
hranic provést i prohlídku osoby, zavazadel a dopravních
prostředků.".
Poznámka č. 8a) pod čarou zní:
"8a) Zákon ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické
činnosti, výbušninách a státní
báňské správě, ve znění
pozdějších předpisů.
Nařízení vlády ČNR č.
192/1988 Sb., o jedech a některých jiných
látkách škodlivých zdraví, ve
znění pozdějších předpisů.".
12. V § 23 se za slovo "munice" vkládají
slova "jakož i při boji proti terorismu".
13. § 35 včetně nadpisu zní:
Operativní technikou se pro účely tohoto
zákona rozumějí zejména elektrotechnické,
radiotechnické, fototechnické, optické, mechanické
a jiné technické prostředky a zařízení
anebo jejich soubory používané utajovaným
způsobem při
a) vyhledávání, otevírání
a zkoumání dopravovaných zásilek a
provádění jejich vyhodnocení za využití
kriminalistických metod,
b) odposlouchávání a zaznamenávání
telekomunikačního provozu
c) pořizování obrazových, zvukových
nebo jiných záznamů v případech,
kdy se tím zasahuje do ústavních práv
a svobod osob.".
14. V § 36 odst. 1 se čárka za slovem "ztížené"
nahrazuje tečkou a konec věty se vypouští.
15. § 36 odst. 3 zní:
"(3) Povolení vydávají prokurátoři,
kteří jsou k tomu určeni generálním
prokurátorem České republiky.".
16. V § 36 se za odstavec 3 vkládají nové
odstavce 4 až 8, které znějí:
"(4) V povolení musí být výslovně
uvedeno odůvodnění, druh operativní
techniky, která může být použita,
místo použití, doba trvání jejího
použití, údaje o osobě, ke které
může být operativní techniky použito,
pokud je její totožnost známa, a číslo
telefonní stanice, pokud z ní může být
pořizován zvukový záznam.
(5) Prokurátor stanoví dobu trvání
použití operativní techniky nejdéle
na dobu šesti měsíců; tuto dobu může
na základě nové žádosti prodloužit,
pokaždé však nejvýše o dalších
šest měsíců.o žádosti o
prodloužení doby trvání použití
operativní techniky platí obdobně ustanovení
odstavce 2.
(6) prokurátor, který vydal povolení, sleduje,
zda důvody použití operativní techniky
trvají. Zjistí-li, že důvody pro její
použití pominuly, povolení odejme.
(7) V průběhu používání
operativní techniky je služba kriminální
policie nebo služba ochrany ekonomických zájmů
povinna soustavně zkoumat, zda trvají důvody
jejího použití; jestliže tyto důvody
pominou, jsou povinny použití operativní techniky
bezodkladně ukončit.
(8) o ukončení používání
operativní techniky informují služby uvedené
v odstavci 7 prokurátora, který povolení
vydal.".
V dosavadním odstavci 4 se slovo "ministra" nahrazuje
slovem "prokurátora", tento odstavec se označuje
jako odstavec 9 a dosavadní odstavec 9 se vypouští;
dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 10
a dosavadní odstavce 6 až 8 se označují
jako § 36a odst. 1 až 3.
17. V § 39 odst. 1 se za písmeno f) vkládá
nové písmeno g), které zní:
"g) aby v bezprostředním prostoru státních
hranic přinutil k zastavení dopravní prostředek,
jehož řidič na opětovnou výzvu
nebo znamení dané podle zvláštních
předpisů nezastaví;".
Dosavadní písmena g) a h) se označují
jako písmena h) a i).
18. V § 39 odst. 2 se na konci tečka nahrazuje čárkou
a připojují se slova "nejde-li o speciální
zbraň podle tohoto zákona.".
19. V § 39 odst. 3 se slova "až f)" nahrazují
slovy "až g)".
20. Za § 39 se vkládá § 39a, který
zní:
(1) Policisté zařazení v zásahových
jednotkách služby pořádkové policie
a v zásahové jednotce rychlého nasazení,
v ochranné službě, jakož i ve službě
cizinecké a pohraniční policie na letištích
jsou oprávněni používat při zákrocích
k ochraně životů a zdraví osob a k ochraně
majetku speciálních donucovacích prostředků
a speciálních zbraní.
(2) Speciální donucovací prostředky
jsou:
a) dočasně zneschopňující prostředky;
b) speciální vrhací prostředky, pokud
nemají povahu zbraně nebo speciální
zbraně podle tohoto zákona;
c) speciální úderné prostředky.
(3) Speciální zbraně jsou:
a) odstřelovací puška;
b) broková zbraň;
c) zbraň s tlumičem zvuku;
d) zbraň se zařízením na osvětlení
cíle;
e) mechanická střelná zbraň;
f) speciálně upravená střelná
zbraň;
g) výbušnina, speciální výbušný
předmět a speciální náloživo.
(4) Speciální donucovací prostředky
podle odstavce 2 písm. a) a speciální zbraně
podle odstavce 3 písm. a) a b) mohou používat
i policisté neuvedení v odstavci 1, pokud byli k
jejich používání zvlášť
vycvičeni.
(5) použití speciálních donucovacích
prostředků a speciálních zbraní
se řídí ustanoveními § 38 odst.
2 až 5, § 39 a § 40 až 42 tohoto zákona.".
21. Za hlavu třetí se vkládá hlava
třetí A, která včetně nadpisu
zní:
(1) Zásahové jednotky služby pořádkové
policie (dále jen "zásahové jednotky")
zřizuje ministerstvo jako organizační součásti
útvarů s územní působností
s výjimkou Policejního prezídia České
republiky.
(2) o vyslání zásahové jednotky rozhoduje
ředitel útvaru s územní působností,
jehož organizační součástí
zásahová jednotka je.
(3) o vyslání zásahové jednotky rychlého
nasazení rozhoduje policejní prezident se souhlasem
ministra.
(4) o nasazení zásahové jednotky a zásahové
jednotky rychlého nasazení rozhoduje velitel, oprávněný
nařídit provedení zákroku pod jednotným
velením.
(1) Zásahové jednotky a zásahová jednotka
rychlého nasazení provádějí
služební zákroky proti:
a) teroristům;
b) únoscům osob a dopravních prostředků;
c) nebezpečným pachatelům organizované
trestné činnosti a pachatelům zvlášť
závažných úmyslných trestných
činů, zejména při jejich zadržení.
(2) Zásahové jednotky je možno nasadit rovněž
k ochraně nebo obnovení veřejného
pořádku, jakož i k obnovení pořádku
v místech, kde se vykonává vazba nebo trest
odnětí svobody.
(3) Zásahové jednotky je možno nasadit dále
i k záchranným akcím, zejména v případě
vzniku živelních pohrom a katastrof, velkých
dopravních nehod a průmyslových havárií.
(4) Ministerstvo může při zřízení
zásahové jednotky stanovit menší rozsah
úkolů zásahové jednotky, než
je uveden v odstavcích 1 až 3.
(1) Zákroky zásahových jednotek a zásahové
jednotky rychlého nasazení se provádějí
pod jednotným velením za podmínek stanovených
v § 42.
(2) Při zákrocích podle § 42b odstavce
1 jsou policisté zařazení v zásahových
jednotkách a v zásahové jednotce rychlého
nasazení oprávněni používat speciální
donucovací prostředky a speciální
zbraně podle tohoto zákona.".
22. Za § 50 se vkládá § 50a, který
včetně nadpisu zní:
(1) Vláda České republiky může
při mimořádné situaci při zajišťování
ochrany státních hranic nebo k plnění
úkolů služby pořádkové
policie anebo ochranné služby v rozsahu stanoveném
zvláštním zákonem [Zákon č.
92/1949 Sb., branný zákon, ve znění
pozdějších předpisů (úplné
znění č. 331/1992 Sb.] povolat vojáky
v činné službě k plnění
úkolů policie, pokud síly a prostředky
policie nebudou dostatečné k zajištění
vnitřního pořádku a bezpečnosti
státu.
(2) Vojáci v činné službě povolaní
podle odstavce 1 mají při plnění úkolů
policie oprávnění a povinnosti policistů,
pokud vláda České republiky rozsah těchto
oprávnění a povinností neomezí.
(3) Vojáci uvedení v odstavci 2 prokazují
svou příslušnost k plnění úkolů
policie svým předepsaným stejnokrojem se
zevním označením "POLICIE", popř.
i ústním prohlášením nebo průkazem
potvrzujícím oprávnění k plnění
úkolů policie.
(4) Ministerstvo může stanovit vyhláškou
další podrobnosti o prokazování příslušnosti
vojáků uvedených v odstavci 2 k plnění
úkolů policie.".
23. § 53 se vypouští.
Zákon ČNR č. 186/1992 Sb., o služebním
poměru příslušníků Policie
České republiky, se mění a doplňuje
takto:
1. V § 2 odst. 2 se tečka na konci nahrazuje středníkem
a připojuje se část věty, která
zní:
"rozsah, v němž jedná jménem policie
ředitel útvaru ochranné služby, který
zajišťuje ochranu prezidenta České republiky
a ochranu objektů, v nichž pobývá prezident
České republiky, stanoví ministr se souhlasem
prezidenta České republiky.".
2. V § 3 uvozovací větě se slova "České
a Slovenské Federativní Republiky" nahrazují
slovy "České republiky".
3. V § 11 se slova "prezidentu České a
Slovenské Federativní Republiky" nahrazují
slovy "prezidentu České republiky".
4. V § 19 se za odstavec 3 vkládá nový
odstavec 4, který zní:
"(4) Policistovi po dobu zastupování jiného
policisty v jeho funkci a po dobu pověření
výkonem funkce náleží funkční
plat podle odstavce 3 od prvního dne zastupování
nebo pověření výkonem funkce, a to
až do konce kalendářního měsíce,
v němž zastupování nebo pověření
výkonem funkce skončilo. Policistovi rovněž
přísluší příplatek za
vedení ve výši určené služebním
funkcionářem.".
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 5.
5. § 114 včetně nadpisu zní:
(1) Policistovi, jehož služební poměr
skončil uvolněním nebo propuštěním
podle § 106 odst. 1 písm. a), b), c) a odst. 2 náleží
odchodné, jestliže jeho služební poměr
trval alespoň šest let. Základní výše
odchodného činí částku ve výši
posledního hrubého služebního příjmu
a zvyšuje se za každý další ukončený
rok služebního poměru o jednu třetinu
hrubého měsíčního služebního
příjmu, není-li dále stanoveno jinak.
(2) Základní výše odchodného
podle odstavce 1 se zvyšuje za každý další
ukončený rok služebního poměru
o jednu polovinu posledního hrubého měsíčního
služebního příjmu, pokud byl policista
alespoň po jednu polovinu této doby zařazen
ve výkonu služby přímé bezpečnostní
povahy.
(3) Výše odchodného nesmí přesáhnout
šestinásobek posledního hrubého měsíčního
služebního příjmu.
(4) pokud byl policista propuštěn z důvodu
uvedeného v § 106 odst. l písm. c), snižuje
se odchodné vypočtené podle odstavců
1 až 3 o jednu třetinu. Výše takto sníženého
odchodného nesmí být nižší
než poslední hrubý služební příjem.
(5) Policistovi, který je po skončení služebního
poměru podle tohoto zákona bezprostředně
přijat do služebního poměru podle jiného
zákona, odchodné nenáleží, pokud
mu zákon tento nárok zachová.".
6. § 116 odst. 4 zní:
"(4) Příspěvek nenáleží
ode dne vzniku nároku na starobní důchod.".
7. § 117 odst. 1 zní:
"(1) Příspěvek činí 20%
služebního příjmu, jestliže policista
konal službu alespoň po dobu deseti roků. Za
každý další ukončený rok
této služby se příspěvek zvyšuje
o 1% služebního příjmu.".
8. V § 117 se připojuje odstavec 3, který zní:
"(3) Příspěvek podle předchozích
odstavců však nesmí přesáhnout
nejvyšší výměru starobního
důchodu.".
9. § 119 odst. 1 zní:
"(1) Příspěvek se zvyšuje ve stejných
termínech a stejným způsobem jako částečný
invalidní důchod ze sociálního zabezpečení.13)"
10. V § 154 odst. 1 se na konci připojují slova:
", jde-li o službu konanou v době do 31. prosince
1992".
11. Za § 157 se vkládají nové paragrafy
157a 157b, které včetně nadpisu znějí: