(1) Vláda a její členové podávají
demisi do rukou prezidenta republiky.
(2) Jestliže se Poslanecká sněmovna vyjádřila
k otázce důvěry vládě záporně
(s vyjímkou případu uvedeného v čl.
109, odst. 2), nebo vyslovila-li jí nedůvěru,
je tato vláda povinna podat demisi a prezident republiky
je povinen tuto demisi přijmout.
(3) Předseda vlády může také
doporučit prezidentu republiky odvolání jednotlivého
člena vlády. Tomuto doporučení však
nemusí být vyhověno.
(4) Vláda podává demisi vždy po ustavující
schůzi nově zvolené poslanecké sněmovny.
(5) Prezident republiky odvolává vládu, která
nepodala demisi, ačkoliv jí byla povinna podat.
(6) Došlo-li k demisi vlády či některého
z členů vlády v době, kdy není
obsazena funkce prezidenta republiky, rozhoduje o demisi a činí
opatření Stálý výbor Poslanecké
sněmovny zřízený podle čl.
87.
Členové vlády podávají demisi
do rukou prezidenta republiky prostřednictvím předsedy
vlády. Při přijetí takové demise
určí prezident republiky na doporučení
předsedy vlády do doby jmenování nového
člena vlády, jakým způsobem budou
vedeny prozatímně věci dosud spravované
tím, jehož demise byla přijata.
(1) Vláda činí rozhodnutí jako celek.
(2) Vláda rozhoduje ve sboru zejména o
a) návrzích zákonů,
b) nařízeních vlády,
c) programu vlády,
d) zásadních otázkách vnitřní
a zahraniční politiky,
e) návrzích státního rozpočtu
a závěrečného účtu České
republiky,
f) zásadních opatřeních k zajištění
hospodářské politiky státu,
g) jmenování funkcionářů v
případech, kde to stanoví zákon,
h) žádosti o vyslovení důvěry
poslaneckou sněmovnou,
i) dalších otázkách, stanoví-li
to zákon.
(3) K platnosti usnesení vlády je třeba souhlasu
nadpoloviční většiny všech jejích
členů.
(1) Poruší-li předseda nebo členové
vlády úmyslně nebo z hrubé nedbalosti
v oboru své působnosti ústavní či
jiné zákony, jsou trestně odpovědni.
(2) Právo vznést žalobu přísluší
Poslanecké sněmovně.
(3) Podrobnosti upravuje zákon.
(1) Vláda může pro výkon svých
běžných rozhodovacích pravomocí
zřídit jako svůj orgán předsednictvo
vlády, vymezit jeho působnost a stanovit mu zásady
jednání.
(2) Záležitosti spojené s činností
vlády zajišťují úřady těchto
vlád.
(3) Podrobnosti stanoví zákon.
K provedení zákona a v jeho mezích je vláda
oprávněna vydávat nařízení,
a to v rámci působností, které jí
přísluší.
Ministerstva a ostatní výkonné orgány
stanovené příslušným zákonem
mohou na základě zákonů a v jejich
mezích vydávat vyhlášky a jiné
předpisy právní povahy, jsou-li k tomu zákonem
zmocněny.
Každé vládní nařízení
podepisuje předseda vlády nebo místopředseda
vlády a ministři pověření jeho
provedením.
(1) Ústavní soud České republiky je
soudním orgánem ochrany ústavnosti.
(2) Soudci Ústavního soudu jsou při rozhodování
nezávislí a jsou vázáni jedině
touto Ústavou, ostatními ústavními
zákony a mezinárodními smlouvami, majícími
charakter ústavního zákona.
(3) Sídlem Ústavního soudu je Brno.
(1) Ústavní soud rozhoduje o
a) souladu zákonů s ústavními zákony
b) souladu zákonů s mezinárodními
smlouvami o lidských právech a základních
svobodách a mezinárodními smlouvami, majícími
charakter ústavního zákona, které
se staly součástí právního
řádu České republiky
c) souladu obecně závazných předpisů
vydaných vládou, ministerstvy a ostatními
orgány výkonnými i orgány veřejné
správy a samosprávy s ústavními a
jinými zákony
d) ústavních stížnostech ve věcech
ochrany samosprávy, nebo proti nezákonnému
zásahu státu do věcí samosprávy,
e) ústavní stížnosti proti opatřením,
pravomocným rozhodnutím a jiným zásahům
orgánů veřejné moci, jestliže
stěžovatel tvrdí, že jimi byla porušena
jeho základní práva a svobody zaručené
touto ústavou a ústavními zákony
f) opravném prostředku proti rozhodnutí o
ztrátě volitelnosti nebo neslučitelnosti
funkce člena Národního shromáždění
či jeho výkonu s jinou funkcí nebo činností
g) opravném prostředku proti rozhodnutí ve
věci ověření volby člena parlamentu
nebo zániku jeho mandátu
h) rozhodnutí o rozpuštění politické
strany nebo hnutí, nebo zda jiná rozhodnutí
týkající se jejich činnosti jsou ve
shodě s ústavou a jinými zákony
i) ústavní žalobě podle čl. 104
j) o opatřeních nezbytných k provedení
rozhodnutí mezinárodního soudu, které
jsou pro Českou republiku závazné, pokud
je nelze provést jinak,
k) o podání ve smyslu čl. 142, odst. 2.
(2) Rozhoduje a jedná ještě v dalších
věcech stanovených touto Ústavou a ústavními
zákony.
Jestliže Ústavní soud svým nálezem
vysloví, že je nesoulad mezi právními
předpisy uvedenými v čl. 120, pozbývají
dotčené předpisy, jejich části,
případně některá jejich ustanovení
účinnosti. Orgány, které tyto předpisy
vydaly jsou povinny je do šesti měsíců
od vyhlášení nálezu Ústavního
soudu uvést do souladu s předpisy a dokumenty, jichž
se nález Ústavního soudu týká.
Neučiní-li tak, pozbývají takové
předpisy, jejich části nebo ustanovení
platnosti po uplynutí lhůty k uvedení do
souladu.
(2) Nález Ústavního soudu se vyhlašuje
stejně jako zákony.
(3) Vykonatelná rozhodnutí Ústavního
soudu jsou závazná pro všechny orgány
i osoby.
Ústavní soud rozhoduje kompetenční
spory
a) mezi orgány České republiky,
b) mezi orgány republiky a orgány samosprávných
zemí,
c) mezi orgány samosprávných zemí.
Ústavní soud podává výklad
ústavních zákonů, je-li věc
sporná.
Ústavní soud rozhoduje o stížnostech
proti opatřením nebo pravomocným rozhodnutím
jakéhokoliv orgánu patřícího
do jurisdikce České republiky, jestliže stěžovatel
tvrdí, že jimi byly porušeny jeho základní
práva a svobody zaručené ústavními
zákony, případně mezinárodními
smlouvami uvedenými c čl. 120 písm. b) a
jestliže vyčerpal všechny možnosti dané
právním řádem.
Ústavní soud rozhoduje o tom, zda rozpuštění
nebo omezení činnosti politických stran a
hnutí je ve shodě s ústavními zákony
a jinými zákony.
(1) Ústavní soud zahajuje řízení
podle čl. 120, 122, 123, a 125, podá-li návrh:
a) prezident České republiky
b) Poslanecká sněmovna nebo Senát
c) Zemský (krajský) sněm
d) některá z vlád, některé
ministerstvo, výkonný orgán či orgán
veřejné správy,
e) orgán justice v souvislosti se svou rozhodovací
činností nebo pravomocí jemu danou,
f) skupina nejméně deseti členů Národního
shromáždění.
(2) Ústavní soud může zahájit
řízení i bez návrhu.
(3) V případech uvedených v čl. 124
zahajuje Ústavní soud řízení
na základě stížnosti fyzické
nebo právnické osoby.
(4) V případech uvedených v čl. 125
zahajuje Ústavní soud řízení
též na návrh toho, kdo je oprávněn
jednat za politickou stranu nebo hnutí, které jsou
rozhodnutím o rozpuštění nebo omezení
činnosti dotčeny.
Proti rozhodnutí Ústavního soudu není
přípustný opravný prostředek.
(1) Ústavní soud se skládá z dvanácti
soudců jmenovanými na dobu sedmi let.
(2) Soudci Ústavního soudu jsou jmenováni
prezidentem republiky.
(3) Návrh na členy Ústavního soudu
v dvojnásobném počtu než je počet
členů ústavního soudu podává
Senát.
(4) Soudcem Ústavního soudu může být
zvolen občan, který dosáhl věku čtyřiceti
let, má vysokoškolské právnické
vzdělání a je nejméně deset
let činný v právnickém povolání.
Předsedu a místopředsedu volí Ústavní
soud na svém prvním zasedání, které
se koná do jednoho týdne po zvolení soudců
Ústavního soudu. Do funkce je jmenuje prezident
republiky.
(1) Soudce Ústavního soudu se může své
funkce vzdát nebo může být ze své
funkce odvolán prezidentem republiky na návrh Senátu
na základě kárného řízení
nebo na základě rozsudku v trestní věci.
Důvodem k odvolání může být
i to, že se soudce po dobu nejméně jednoho
roku nezúčastňuje jednání soudu
a jestliže tuto skutečnost konstatovalo plénum
ústavního soudu.
(2) Vzdá-li se soudce ústavního soudu své
funkce, nebo je-li odvolán jmenuje prezident republiky
nového soudce z návrhů dle čl. 128,
odst. 3.
(1) Soudci Ústavního soudu skládají
do rukou prezidenta republiky tento slib: "slibuji na
svou čest a svědomí, že budu střežit
neporušitelnost přirozených práv člověka
a práv občana, řídit se Ústavou
České republiky, ústavními zákony
a budu rozhodovat podle svého nejlepšího přesvědčení,
nezávisle a nestranně."
(2) Složením slibu se soudce Ústavního
soudu ujímá funkce a tímto dnem se také
končí či přerušuje výkon
jiné funkce nebo pracovní či jiný
obdobný poměr ve smyslu čl. 134.
(3) Odmítne-li soudce složit slib, nebo složí-li
slib s výhradou hledí se na něho, jako by
nebyl jmenován.
(1) Ústavní soud rozhoduje v plénu nebo v
pětičlenných senátech.
(2) V plénu rozhoduje vždy ve věcech podle
čl. 120, 122, 125 a dále o:
a) úpravě svých poměrů,
b) ustavení svých senátů a rozdělení
agendy mezi ně,
c) souhlasu podle čl. 133 odst. 1 a 2.
(3) O ostatních věcech rozhoduje Ústavní
soud v senátech.
(1) Soudce Ústavního soudu nelze trestně
stíhat ani jej vzít do vazby bez souhlasu Ústavního
soudu. odepře-li Ústavní soud souhlas, je
stíhání vždy vyloučeno.
(2) Jestliže byl soudce ústavního soudu přistižen
a zadržen při trestném činu, je příslušný
orgán povinen to ihned oznámit Ústavnímu
soudu. Nedá-li Ústavní soud k zadržení
souhlas, musí být soudce ihned propuštěn.
(3) Soudce Ústavního soudu nelze stíhat pro
přestupek nebo obdobné protiprávní
jednání.
(4) Soudce Ústavního soudu může odepřít
svědectví o věcech, o kterých se dozvěděl
při výkonu své funkce, a to i když přestal
být soudcem.
Funkce soudce Ústavního soudu je vykonávána
jako povolání a je neslučitelná s
výkonem jakékoliv jiné funkce či povolání
v oblasti výkonu zákonodárné moci,
výkonné moci soudní moci a veřejné
správy, případně s jakoukoliv jinou
výdělečnou nebo hospodářskou
činností, kromě činnosti vědecké,
pedagogické, literární a umělecké.
(1) Organizaci Ústavního soudu, podávání
návrhů, řízení před
ním, poměry soudců, Kancelář
Ústavního soudu, její činnost a další
podrobnosti spojené s jeho činností upraví
zákon.
(2) Náklady Ústavního soudu jsou hrazeny
ze státního rozpočtu České
republiky.
(3) Podrobnosti o řízení před Ústavním
soudem stanoví Národní shromáždění
zákonem o jednacím řádu Ústavního
soudu. Své vnitřní poměry stanoví
soud usnesením pléna.
(1) Soudní moc vykonávají jménem republiky
nezávislé soudy a nezávislí soudci.
(2) Nezávislost soudců zaručuje stát.
jejich nestrannost nesmí nikdo ohrožovat.
(3) Soudce nelze proti jeho vůli odvolat nebo přeložit
k jinému soudu; vyjímky stanoví zákon.
(4) Soustavu soudců tvoří Nejvyšší
soud České republiky, zemské, krajské
a okresní soudy. Působnost krajských a okresních
soudů mohou v případech stanovených
zákonem vykonávat i soudy jinak označené.
Tato struktura je závazná i pro členění
orgánů institutu vyšetřovacích
soudců, správního soudnictví, obchodního
soudnictví a finančního soudnictví.
(1) Nejvyšším soudním orgánem je
Nejvyšší soud České republiky,
který sleduje rozhodování zemských
soudů a zabezpečuje zákonnost a jednotlivost
rozhodování na celém území
státu s vyjímkou záležitosti o nichž
rozhoduje Ústavní soud.
(2) Nejvyšší soud České republiky:
a) rozhoduje o opravných prostředcích proti
rozhodnutí zemských soudů v případech
stanovených zákonem o řízení
před soudy,
b) přezkoumává zákonnost rozhodnutí
jiných orgánů české republiky
v případech stanovených zákonem,
c) zaujímá stanoviska k zajištění
jednotného výkladu zákona a jiných
obecně závazných předpisů s
celostátní působností,
d) rozhoduje o uznání a vyžaduje-li se o tom
zvláštní rozhodnutí. i o výkonu
rozhodnutí zahraničních soudců na
území České republiky,
e) v případech stanovených zákony
o řízení před soudy určuje
jejich příslušnost a rozhoduje spory o příslušnost
mezi nimi.
(1) Nejvyšším soudním orgánem samosprávné
země (kraje), je Zemský soud, který sleduje
rozhodování všech ostatních soudů
příslušné země (kraje) a zabezpečuje
jeho zákonnost a jednotnost.
(2) Zemský soud:
a) rozhoduje o opraných prostředcích v případech
stanovených zákony o řízení
před soudy,
b) zaujímá stanoviska k zajištění
jednotného výkladu zákonů a jiných
obecně závazných právních předpisů,
c) přezkoumává zákonnost rozhodnutí
jiných orgánů v případech stanovených
zákonem,
d) rozhoduje v dalších zákonem stanovených
případech.
Soudy rozhodují v senátech a v případech
stanovených zákony o řízení
před soudy samosoudcem. Tyto zákony také
stanoví, kdy se rozhodování v senátech,
nebo formou porot, účastní také občané.
Předsedou senátu nebo samosoudcem může
být jen soudce z povolání.
(1) Soudce z povolání je jmenován do funkce
prezidentem republiky bez časového omezení.
Své funkce se ujímá složením
slibu.
(2) Soudcem z povolání může být
jmenován bezúhonný občan, který
má vysokoškolské právnické vzdělání.
Další předpoklady stanoví zákon.
(3) Proti své vůli může být soudce
odvolán, dosáhne-li věk stanovený
zákonem, nebo jestliže mu brání zdravotní
stav v řádném výkonu funkce. Na základě
rozhodnutí kárného senátu může
být soudce odvolán, jestliže hrubě porušil
své soudcovské povinnosti.
(4) proti své vůli může být soudce
z povolání přeložen jen dočasně
na dobu stanovenou zákonem, jestliže je to nutné
pro řádné plnění úkolů
soudnictví. na základě rozhodnutí
kárného senátu může být
soudce přeložen k jinému soudu téhož
nebo nižšího stupně.
(1) Soudce z povolání jmenuje prezident republiky
na základě návrhu Senátu. Předsedu
a místopředsedu příslušné
soudní instituce jmenuje prezident republiky na základě
návrhu členů této instituce. podrobnosti
stanoví zákon.
(2) Zákon stanoví:
a) institutu a podmínky výkonu funkce vyšetřujících
soudců, správního soudnictví a finančního
soudnictví
b) podmínky a předpoklady pro výkon soudcovské
funkce,
c) ustanovování přísedících
či členů porot z řad občanů.
(1) Soudci jsou při výkonu své funkce vázáni
zákonem; jsou oprávněni posoudit soulad jiného
právního se zákonem.
(2) Dojde-li soud k závěru, že zákon,
jehož má být při řešení
věci použito, je v rozporu s ústavním
zákonem, řízení přeruší
a předloží věc Ústavnímu
soudu.
(1) Věc připadající soudci podle předem
stanoveného rozvrhu práce mu smí být
odňata jen v případě déle trvající
překážky na jeho straně, nebo na jeho
žádost.
(2) podrobnosti stanoví zákon.
Všichni účastníci řízení
mají před soudem rovná práva. Každý
může před soudem jednat ve svém jazyku.
Jednání před soudy je ústní,
vyjímky určuje zákon. rozsudky se vyhlašují
jménem České republiky a vždy veřejně.
(1) Zastupování státu a veřejnou žalobu
v trestním řízení vykonávají
orgány státního zastupitelství. Struktura
těchto orgánů odpovídá struktuře
soudů, přičemž vymezení vztahů
nadřízenosti a podřízenosti státním
a samosprávným orgánům stanoví
zákon.
(2) Orgány státního zastupitelství
podávají obžaloby jménem české
republiky, dozírají na zákonnost postupu
při odhalování, vyhledávání
a vyšetřování trestných činů
a v zařízeních, kde se vykonává
trest odnětí svobody, vazba, ochranná výchova
a ochranná léčení. V případech
stanovených zákony vyšetřují
trestné činy.
(3) Zákon stanoví, v kterých dalších
případech a jakým postupem orgány
státního zastupitelství zastupují
zájmy státu.
Organizaci soudů a státních zastupitelství,
jakož i právní postavení soudců
a státních zástupců upraví
zákon. Úpravou jednotlivých věcí,
týkajících se organizace soudů a státních
zastupitelství, jakož i postavení soudů
a státních návladních může
zákon svěřit pod pravomoc samosprávných
zemí, jimiž patří též úprava
otázek, které zákon neupravuje.
Rozhodnutí všech soudů a státních
zastupitelství jsou účinná a vykonatelná
na celém území České republiky.
(1) Místní samosprávou se rozumí právo
místních orgánů regulovat a řídit
veřejné záležitosti v zájmu místního
obyvatelstva. Podrobnosti stanoví zákon.
(2) Toto právo je vykonáváno:
a) na úrovni obcí a vyšších celků
zastupitelstvem
b) na úrovni země nebo krajů zemským
nebo krajským sněmem
(3) Členové zastupitelstev a zemských nebo
krajských sněmů jsou voleni tajným
hlasováním na základě přímého,
rovného a všeobecného volebního práva
systémem poměrného zastoupení.
(1) Orgány samosprávy mají právo uplatňovat
svoji iniciativu ve všech záležitostech, které
nejsou vyňaty z jejich kompetence zákonem.
(2) Orgány samosprávy mají plné a
výlučné pravomoci, které nesmějí
být omezovány žádným dalším
orgánem s vyjímkou případů
stanovených zákonem.
(3) S místními orgány samosprávy jsou
projednávány otázky rozpočtů,
plánování a rozhodování ve
všech záležitostech, které se jich bezprostředně
týkají. podrobnosti stanoví zákon.