(1) Návrhy zákonů včetně ústavních
mohou podávat poslanci nebo skupina poslanců Poslanecké
sněmovny, Senát, vláda nebo zemské
(krajské) sněmy.
(2) Návrhy zákonů musí být
přeloženy nejprve Poslanecké sněmovně
prostřednictvím předsedy Poslanecké
sněmovny.
(3) Poslanecká sněmovna projedná návrh
zákona do šedesáti dnů. možnost
zkrácení této lhůty stanoví
zákon.
(4) Ke každému návrhu zákona, podanému
členy Poslanecké sněmovny, Senátem
nebo Zemským (krajským) sněmem se přikládá
rozpočet o finančním dosahu zákona
a návrh na úhradu příslušného
nákladu. Není-li to učiněno, vyjádří
se k takovému návrhu vláda.
(1) Veškeré zákony musí být projednány
oběma komorami Národního shromáždění.
(2) Zákon přijatý Poslaneckou sněmovnou
musí být předložen ke schválení
Senátu do sedmi dnů od jeho přijetí.
(3) Nevydá-li Senát do třiceti dnů
rozhodnutí o takovém zákonu, má se
za to, že souhlasí s rozhodnutím Poslanecké
sněmovny.
(4) Jestliže nebyl návrh takového zákona
přijat Senátem, nebo byl-li přijat s připomínkami,
vrací se k novému projednání Poslanecké
sněmovně. Ta rozhodne bez rozpravy nadpoloviční
většinou všech poslanců s konečnou
platností.
(5) Jestliže nebyl návrh takového zákona
přijat v poslanecké sněmovně, může
být znovu předložen až po uplynutí
jednosta dnů.
(6) Mezinárodní smlouvy, které mají
charakter zákona, projednává Národní
shromáždění obdobně jako návrhy
zákonů.
(7) mezinárodní smlouva vstoupí v platnost
až poté, co Ústavní soud rozhodne o
jejím souladu s ústavními zákony.
Návrh státního rozpočtu a státního
závěrečného účtu podává
vláda. Schválení finančního
rozpočtu a státního závěrečného
účtu, programového prohlášení
vlády a vyslovení důvěry či
nedůvěry vládě je v kompetenci Poslanecké
sněmovny.
(1) vláda má právo vyjádřit
se k návrhům zákonů.
(2) Nevyjádří-li se do třiceti dnů
od doby, kdy jí byl návrh doručen, má
se zato, že s návrhem souhlasí a návrh
se projednává.
(3) Poslanecká sněmovna projedná vládní
návrh zákona do devadesáti dnů pokud
s ním vláda spojila žádost o vyslovení
důvěry.
(1) Schválený zákon postoupí předseda
poslanecké sněmovny nejpozději do sedmi dnů
po jeho schválení prezidentu republiky.
(2) Prezident republiky má právo přijatý
zákon vrátit do patnácti dnů ode dne,
kdy mu byl doručen zpět Poslanecké sněmovně.
Připomínky nejsou přípustné.
(3) O vráceném zákonu rozhodne Poslanecká
sněmovna většinou hlasů všech poslanců
s konečnou platností bez rozpravy.
(4) Mezinárodní smlouvu prezident ratifikuje poté,
co ústavní soud rozhodne o jejím souladu
s ústavními zákony.
K platnosti zákona je třeba, aby byl vyhlášen.
způsob vyhlášení stanoví zákon.
Totéž platí o mezinárodních smlouvách
schválených Národním shromážděním.
Přijaté zákony podepisuje prezident republiky,
předseda Poslanecké sněmovny a předseda
vlády.
(1) komory mohou zřizovat výbory jako iniciativní
a kontrolní orgány. Mohou též zřizovat
specializované komise a dávat jim oprávnění.
podrobnosti stanoví zákon.
(2) Pro vyšetření věci veřejného
zájmu, může Poslanecká sněmovna
zřídit vyšetřovací komisi, navrhne-li
to nejméně jedna pětina poslanců.
Podrobnosti stanoví zákon.
(1) prezident republiky, předseda vlády a členové
vlády mají právo účastnit se
zasedání Národního shromáždění,
či jeho komor a výborů. Slovo jim bude uděleno,
kdykoliv o to požádají.
(2) Požádá-li o to některá z
komor, výbor či komise, je člen vlády
povinen se osobně jednání zúčastnit.
Slovo se mu udělí, kdykoliv o to požádá.
Zastoupení člena vlády je přípustné,
pokud není výslovně vyžadována
jeho účast.
Podrobnosti a zásady jednání Národního
shromáždění a obou jeho komor, výborů
a komisí se upraví zákonem o jednacích
řádech na společném zasedání
Národního shromáždění.
(1) V době od rozpuštění Poslanecké
sněmovny nebo od uplynutí jejího volebního
období až do opětovného zasedání
nově zvolené Poslanecké sněmovny,
nebo po dobu odročení zasedání Poslanecké
sněmovny, činí neodkladná opatření
zákonného charakteru a dozor nad mocí výkonnou
Stálý výbor Poslanecké sněmovny.
(2) Počet členů Stálého výboru
určí Poslanecká sněmovna na svém
prvním zasedání.
(3) Volba členů Stálého výboru
se provede na prvním zasedání Poslanecké
sněmovny z členů Poslanecké sněmovny.
Volí se podle zásady poměrného zastoupení,
sdružování stran je přípustné.
(4) Funkční období členů stálého
výboru trvá až do volby nových členů.
poslanecká sněmovna může zvolit náhradníky
členů Stálého výboru, kteří
nastupují do funkce v případě, kdy
členové Stálého výboru nemohou
své funkce zastávat ať trvale nebo přechodně.
(5) Předseda a místopředsedové Poslanecké
sněmovny jsou členy Stálého výboru.
předseda Poslanecké sněmovny je zároveň
předsedou Stálého výboru.
(6) Stálý výbor je příslušný
ve všech věcech náležejících
do zákonodárné a správní působnosti
Poslanecké sněmovny a přísluší
mu přijímat zákonná opatření
ve věcech, které nesnesou odkladu a vyžadovaly
by jinak přijetí zákona.
(7) Zákonné opatření může
Stálému výboru navrhnout vláda.
(8) Zákonná opatření Stálého
výboru podepisuje předseda Poslanecké sněmovny,
prezident republiky a předseda vlády; vyhlašují
se stejně jako zákony.
(9) Zákonná opatření musí být
schválená Poslaneckou sněmovnou na její
první schůzi. Neschválí-li je Poslanecká
do dvou měsíců, pozbývají další
platnosti.
(10) Stálý výbor není oprávněn
a) volit prezidenta republiky
b) přijímat či měnit ústavní
zákony
c) přijímat či měnit státní
rozpočet
d) přijímat či měnit volební
zákon
e) přijímat mezinárodní smlouvy, mající
charakter ústavního zákona
f) ukládat trvalé finanční povinnosti
občanům, vyvlastňovat majetek a porušovat
základní občanská práva daná
touto ústavou
g) vypovídat válku
(11) Stálý výbor je usnášení
schopný za přítomnosti nadpoloviční
většiny všech svých členů.
Zákonná opatření přijímá
Stálý výbor nadpoloviční většinou
všech svých členů, v ostatních
případech stačí k přijetí
nadpoloviční většina přítomných
členů Stálého výboru. Při
rovnosti hlasů platí hlas předsedy.
(1) V referendu se rozhoduje hlasováním občanů
o návrzích na řešení zásadních
otázek vnitřní a zahraniční
politiky, státoprávního uspořádání,
vstupu nového subjektu do svazku s Českou republikou,
o vystoupení České republiky z takového
svazku, případně o změnách
hranic České republiky, dále o umístění
cizích vojsk na jejím území či
jejích vojsk na cizím území.
(2) Referendum se koná na celém území
státu. V případech stanovených touto
Ústavou či v odůvodněných případech
i na území jedné či dvou samosprávných
zemí.
(3) Hlasování právo má každý,
kdo je oprávněn volit do Národního
shromáždění.
(1) Návrh na vyhlášení referenda podává
prezident republiky, vláda nebo Poslanecká sněmovna.
(2) Jiný způsob podání návrhu
na vyhlášení referenda stanoví zákon.
(1) Referendum vyhlašuje prezident republiky, rozhodne-li
o tom Národní shromáždění
ústavním zákonem, a to do patnácti
dnů od tohoto rozhodnutí.
(2) Prezident republiky může vyhlásit referendum
i na návrh vlády, jestliže má tato důvěru
Poslanecké sněmovny, ale vždy pouze s předchozím
souhlasem předsedů obou komor Národního
shromáždění. Za stejných podmínek
může prezident vyhlásit referendum i z vlastního
rozhodnutí.
(3) Referendum je prezident republiky povinen vyhlásit
rovněž na žádost nejméně
dvaceti procent občanů oprávněných
volit do národního shromáždění.
(4) Referendum o volbě prezidenta vyhlašuje za podmínek
stanovených touto ústavou předseda poslanecké
sněmovny.
Referendum se vykoná do devadesáti dnů po
jeho vyhlášení.
(1) Návrh předložený v referendu je
přijat, vyslovila-li se pro něj ve všech samosprávných
zemích (krajích) nebo v těch zemích
(krajích), ve kterých se referendum koná,
většina oprávněných voličů.
(2) Takto přijaté návrhy jsou vyhlášeny
stejně jako zákony odpovídající
úrovně a mají i stejnou účinnost.
Referendum o stejné věci lze opakovat až po
uplynutí nejméně pěti let.
Podrobnosti a způsob provádění referenda
stanoví zákon.
(1) Prezident České republiky je hlavou a nejvyšším
reprezentantem státu.
(2) Prezidenta republiky volí Národní shromáždění
na společném zasedání obou komor,
nebo přímou volbou dle čl. 96 odst. 5 této
Ústavy.
(1) Prezidentem může být zvolen občan
České republiky, který je volitelný
do Senátu. Návrh je oprávněn podat
poslanec nebo senátor.
(2) Zvolen je kandidát, pro kterého se v tajném
hlasování vyslovila třípětinová
většina všech poslanců Poslanecké
sněmovny a třípětinová většina
všech členů Senátu.
(3) Nebyla-li volba úspěšná, koná
se do čtrnácti dnů druhé kolo volby.
(4) Do druhého kola postupuje kandidát, který
získal v prvním kole největší
počet hlasů v Poslanecké sněmovně
a kandidát, který získal největší
počet hlasů v Senátu. Jedná-li se
o stejnou osobu, postupuje do druhého kola kandidát,
který se umístil při volbě v Poslanecké
sněmovně na druhém místě.
(5) Je-li více kandidátů, kteří
získali v prvním kole stejný nejvyšší
počet hlasů v Poslanecké sněmovně
nebo v Senátu, postupují do druhého kola
všichni takový kandidáti.
(6) Zvolen je ten kandidát, který obdržel nadpoloviční
většinu hlasů všech poslanců Poslanecké
sněmovny a nadpoloviční většinu
hlasů všech senátorů Senátu.
(7) Nebyla-li ani opakovaná volba úspěšná,
vyhlásí předseda Poslanecké sněmovny
přímou volbou referendem, a to mezi dvěma
kandidáty druhého kola, kteří získali
největší počet součtových
hlasů z obou komor.
(8) Prezidentem je zvolen ten kandidát, který získá
nadpoloviční většinu všech odevzdaných
hlasů.
(1) Prezident republiky se ujímá úřadu
složením slibu. Volební období prezidenta
je pět let a počíná dnem složení
slibu.
(2) Nikdo nemůže být zvolen více než
dvakrát za sebou.
(3) Volba se koná v posledních třiceti dnech
volebního období úřadujícího
prezidenta republiky. jestliže se uvolní funkce prezidenta
před uplynutím jeho volebního období,
koná se volba do třiceti dnů.
(4) Prezident zůstává ve své funkci,
dokud slib nově zvolený prezident.
Výkon funkce prezidenta je neslučitelný s
výkonem jakékoliv jiné funkce či povolání
v oblasti zákonodárné moci, výkonné
moci, soudní moci a veřejné správy.
Výkon podobné funkce nebo činnosti končí
či se přerušuje dnem složení slibu
prezidenta.
(1) Prezident republiky skládá slib na společném
zasedání obou komor Národního shromáždění
do rukou předsedy Poslanecké sněmovny tento
slib: "Slibuji na svou čest a svědomí
věrnost České republice. Slibuji, že
budu zachovávat její Ústavu a ostatní
zákony. Slibuji, že budu dbát blaha všech
občanův ní žijících a
že své povinnosti budu vykonávat podle vůle
občanů a v jejich zájmu podle svého
nejlepšího vědomí a svědomí."
(2) odmítne-li prezident republiky složit slib, nebo
složí-li slib s výhradou, hledí se na
něho, jako by nebyl zvolen.
(3) Prezident republiky se může vzdát svého
úřadu do rukou předsedy Poslanecké
sněmovny.
(1) Prezident republiky zejména
a) zastupuje Českou republiku navenek, sjednává
a s předchozím souhlasem Národního
shromáždění ratifikuje mezinárodní
smlouvy, politické smlouvy a další smlouvy
všeobecné povahy, k jejichž provedení
je třeba zákona. Ke smlouvám, z nichž
pro stát nebo občany vyplívají břemena
osobní nebo majetková, dává Národní
shromáždění souhlas ve formě
zákona; ke smlouvám mírovým, jakož
i ke smlouvám měnícím státní
hranice ve formě ústavního zákona
b) vyhlašuje na návrh vlády válečný
stav a vypovídá z rozhodnutí Národního
shromáždění válku,
c) je vrchním velitelem ozbrojených sil,
d) na návrh vlády pověřuje a odvolává
vedoucí zastupitelských misí
e) vyhlašuje volby do obou komor Národního
shromáždění
f) jmenuje vyšší státní funkcionáře
v případech, ve kterých to stanoví
zákon, jmenuje a povyšuje generály
g) propůjčuje a uděluje státní
vyznamenání,
h) má právo udílet amnestii, promíjet
nebo zmírňovat tresty a nařizovat, aby se
trestní řízení nezahajovalo, nebo
aby se v něm nepokračovalo a zahlazovat odsouzení
(2) Prezident republiky dále
a) jmenuje, odvolává a přijímá
demisi předsedy vlády a členů vlády,
b) pověřuje vládu, jejíž demisi
přijal nebo jíž odvolal vykonávajícím
jejích funkcí do doby jmenování nové
vlády
c) má právo účastnit se schůzí
vlády, vyžádat si od vlády nebo jejích
členů zprávy a projednávat s vládou
nebo jejími členy otázky, které uzná
za vhodné, nebo pozvat vládu či její
jednotlivé členy k poradě,
d) může podávat ústně nebo písemně
Národnímu shromáždění
podněty a zprávy a doporučovat opatření,
která pokládá za potřebná,
e) má právo účastnit se zasedání
obou komor Národního shromáždění,
výborů a komisí; slovo se mu udělí,
kdykoli o to požádá,
f) má právo vrátit Národnímu
shromáždění přijatý zákon
g) rozpouští Poslaneckou sněmovnu v Ústavou
daných případech,
h) svolává zasedání obou komor Národního
shromáždění,
i) podepisuje zákony,
j) přijímá vedoucí zastupitelských
misí, uvádí do funkce na návrh příslušných
akademických orgánů profesory a rektory vysokých
škol,
k) jmenuje členy Ústavního soudu a soudce,
l) jmenuje předsedu a místopředsedy Nejvyššího
kontrolního úřadu,
m) jmenuje předsedu Nejvyššího soudu
n) jmenuje členy bankovní rady České
národní banky.
(3) Vykonává další pravomoci uvedené
v této ústavě a i jiné pravomoci,
stanoví-li tak zákon.
(4) Sjednáváním mezinárodních
smluv dle čl. 100 odst. 1a může prezident republiky
pověřit vládu nebo s jejím souhlasem
člena vlády.
(5) Rozhodnutí prezidenta republiky dle čl. 100,
odst. 1, 3, a 4 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis
předsedy vlády nebo jím pověřeného
člena vlády.
(1) Prezidenta republiky zastupuje přechodně předseda
Senátu v záležitostech dle čl. 100,
odst. 2 a předseda vlády v záležitostech
dle čl. 100 odst. 1, 3 a 4.
(2) Pokud předseda Senátu vykonává
funkci zástupce prezidenta republiky, nesmí předsedat
Národnímu shromáždění
ani Senátu.
(3) Nemůže-li prezident vykonávat svůj
úřad déle než šest měsíců,
zvolí Národní shromáždění
nového prezidenta na nové volební období.
(1) Prezident republiky má nárok na náhradu,
kterou stanoví zákon
(2) K zajištění výkonu pravomocí
prezidenta je mu přidělena kancelář.
Bližší podrobnosti stanoví zákon.
(1) Prezident republiky není zodpovědný z
výkonu své funkce.
(2) Za jeho projevy a úkony související s
výkonem jeho funkce odpovídá vláda.
Za rozhodnutí, které vyžaduje spolupodpis předsedy
vlády, nebo jím pověřeného
ministra, odpovídá předseda vlády.
Prezidenta republika nelze zadržet, trestně stíhat,
jakož i stíhat pro přestupek či jiný
správní delikt.
(2) Prezident republiky může být trestně
stíhán pouze pro trestný čin vlastizrady
a to před Ústavním soudem. Žalobu podává
Senát.
(3) Trestní stíhání pro trestné
činy spáchané v době výkonu
funkce prezidenta republiky je vždy vyloučeno.
(1) Veškerá moc výkonná v České
republice přísluší vládě.
(2) Sídlem vlády je Praha.
(1) Vláda se skládá z předsedy, místopředsedů
a ministrů.
(2) Neslučitelnost funkcí členů vlády
s jejími funkcemi a činnostmi stanoví zákon.
(3) Žádný člen vlády nesmí
být členem představenstva, dozorčí
rady ani zástupcem akciových společností
a společností s ručením omezeným,
pokud se tyto společnosti zabývají výdělečnou
činností.
(4) Byl-li člen vlády zvolen za člena Národního
shromáždění, pozastavuje se po dobu
výkonu vládní funkce jeho poslanecký
mandát bez náhrady. podrobnosti upravuje zákon.
(1) Vláda je odpovědná Poslanecké
sněmovně.
(2) Předsedu vlády jmenuje prezident republiky a
odvolává na návrh předsedy Poslanecké
sněmovny.
(3) Předsedou vlády musí být jmenován
představitel politické strany, hnutí nebo
koalice, která získala ve volbách do Poslanecké
sněmovny největší počet hlasů.
(4) Na návrh předsedy vlády jmenuje prezident
republiky členy vlády a pověřuje je
řízením ministerstev nebo jiných úřadů.
(5) Počet a rozdělení ministerstev a ostatních
výkonných orgánů stanoví zákon.
(6) Při stanovování počtu a rozdělení
ministerstev a ostatních výkonných orgánů
je zákonodárný orgán povinen dbát
zásad zabezpečení skutečně
efektivního, úsporného a účinného
zajištění výkonu vládních
a výkonných funkcí.
(7) Pokud nově jmenovaná vláda nezíská
v Poslanecké sněmovně důvěru,
jmenuje prezident nového předsedu vlády.
Jestliže ani poté nevysloví Poslanecká
sněmovna vládě důvěru, jmenuje
prezident republiky předsedu vlády na návrh
předsedy Poslanecké sněmovny.
Členové vlády skládají do rukou
prezidenta republiky slib: "Slibuji na svou čest
a svědomí, že neudělám nic, co
by mně podle zákona bránilo zastávat
úřad, který mně byl svěřen
a že budu věren Ústavě a zákonů
a uvádět je v život a že nebudu zneužívat
své postavení."
(1) Vláda je povinna nejpozději do třiceti
dnů po svém jmenování předstoupit
před poslaneckou sněmovnu, předložit
jí svůj program a požádat o vyslovení
důvěry.
(2) Jestliže jí nebyla vyslovena důvěra
podle předchozího odstavce, může být
vládní program přepracován na základě
připomínek Poslanecké sněmovny pouze
jednou. Jestliže ani poté nebyla vládě
vyslovena důvěra, musí příslušná
vláda podat demisi a musí být jmenována
nová vláda.
(1) Poslanecká sněmovna může na základě
návrhu nejméně jedné pětiny
poslanců vyslovit vládě nedůvěru.
(2) Vláda může předložit poslanecké
sněmovně žádost o vyslovení důvěry.
(3) K přijetí návrhu dle tohoto článku
je zapotřebí souhlas nadpoloviční
většiny všech poslanců.