§ 88

Způsob prokazování nezdanitelných částek ze základu daně a dopravného

(1) Nárok na uznání nezdanitelných částek ze základu daně prokazuje poplatník plátci daně

a) platným občanským průkazem, a to vlastním, druhého z manželů, popřípadě občanskými průkazy dětí starších patnácti let, jde-li o prokázání existence manželky (manžela), a nezletilých dětí (vlastních, osvojených, dětí v péči, která nahrazuje péči rodičů a dětí druhého z manželů). Nejsou-li uvedené skutečnosti zřejmé z občanského průkazu, je nutné prokázat je jiným úředním dokladem. Uplatňuje-li poplatník nárok na uznání nezdanitelných částek na děti, předloží plátci potvrzení od zaměstnavatele manželky (manžela), že nárok na nezdanitelné částky na děti současně neuplatňuje manželka (manžel),

b) potvrzením školy a u žáků učilišť potvrzením učiliště, že zletilé dítě, žijící s poplatníkem ve společné domácnosti, studuje,

c) rozhodnutím o přiznání invalidního nebo částečného invalidního důchodu a dokladem o výplatě důchodu, uplatňuje-li poplatník nárok na snížení daně z titulu nezdanitelné částky ze základu daně z důvodu, že pobírá invalidní nebo částečný invalidní důchod,

d) předložením průkazky ZTP-P, pokud je poplatník uvedený pod písm. c) jejím držitelem,

e) rozhodnutím o přiznání starobního důchodu a dokladem o výplatě důchodu, je-li poplatník jeho příjemcem, pokud důchod nepřesahuje ročně hranici stanovenou zvláštním zákonem [§15 odst. 2 zákona č. 286/1992 Sb.],

f) potvrzením správce daně příslušného podle místa bydliště poplatníka o tom, že

1. vyživuje ve společné domácnosti zletilé dítě až do dovršení dvacetišesti let věku, které nepobírá invalidní důchod a nemůže se připravovat na budoucí povolání nebo být zaměstnáno pro nemoc nebo pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav, není schopno se soustavně připravovat na budoucí povolání anebo je schopno se na ně připravovat jen za mimořádných podmínek,

2. pobírá jiný důchod, jehož jednou z podmínek je invalidita, nebo jeho žádost o invalidní důchod byla zamítnuta z jiných důvodů než z důvodů jeho invalidity a při souběhu nároku na starobní, invalidní a částečný invalidní důchod.

(2) Nárok na dopravné uplatní poplatník dokladem o svém bydlišti (např. občanským průkazem), z něhož se dopravují na pracoviště.

(3) Doklady uvedené v odstavci 1 písm. a) a písm. c) až f) platí trvale, nebyla-li jejich platnost časově omezena. Platnost dokladu uvedeného v odstavci 1 písm. c) a e) je podmíněna tím, že poplatník předloží každoročně nejpozději do 15. února doklad o výplatě důchodu. Doklady uvedené v odstavci 1 písm. b) platí vždy pro školní rok, pro který byly vydány. Doklady platí za předpokladu, že u poplatníka a jím vyživovaných osob se nezměnily skutečnosti rozhodné pro uznání nezdanitelných částek ze základu daně a dopravného.

§ 89

se zrušuje

§ 90

se zrušuje

§ 91

se zrušuje"

71. V § 92 se doplňují odstavce 3 až 7, které znějí:

"(3) V daňovém přiznání uvede poplatník pro stanovení základu daně z nemovitostí výměru půdorysu nadzemních částí stavby jako zastavěnou plochu [§ 10 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí] bez ohledu na údaje v evidenci nemovitostí.

(4) Příslušné okresní úřady, obecní úřady, pozemkové úřady a katastrální úřady vydají na žádost poplatníka potvrzení o skutečnostech rozhodných pro úlevu na dani a daňové osvobození.

(5) Nárok na osvobození od daně z pozemků vydaných vlastníkům na základě zvláštního předpisu [Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění změn a doplňků] uplatní poplatník v daňovém přiznání nebo v příloze k němu a u zemědělských pozemků doloží samostatné provozování zemědělské výroby zápisem do evidence podle zvláštních předpisů [Zákon 4. 513/1991 Sb., obchodní zákoník. Zákon č. 219/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.].

(6) Žádost o úlevu na dani může uplatnit poplatník v příloze k daňovému přiznání; pokud je uplatňována úleva na dani v roce, kdy nemá poplatník zákonnou povinnost podat přiznání, podává se žádost ve stejné lhůtě jako daňové přiznání.

(7) Obec rozhodne o použití nižších koeficientů [§ 6 odst. 4 písm. b) a § 11 odst. 3 písm. b) zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí] u pozemků a staveb umístěných v jednotlivých částech obce obecně závaznou vyhláškou."

Odkazy pod čarou č. 11), 12), 13) a 14 zní:

"11) § 10 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí.

12) Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění změn a doplňků.

13) Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.

Zákon č. 219/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.

14) § 6 odst. 4 písm. b) a § 11 odst. 3 písm. b) zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí."

72. § 94 nově zní:

"§ 94

Daňové přiznání a vyměření daně

(1) přiznání k dani je poplatník, který má bydliště nebo sídlo na území České republiky, povinen podat správci daně na rok 1993 do 31. března 1993. V dalších letech je povinen podat přiznání k dani vždy do 31. ledna běžného zdaňovacího období s výjimkou uvedenou v odstavci 2.

(2) V případech, kdy vznikne poplatníkovi daňová povinnost v průběhu zdaňovacího období, je povinen podat přiznání k dani ve lhůtě splatnosti daně, popřípadě splátek na daň.

(3) Poplatníci daně, kteří mají bydliště nebo sídlo v zahraničí, a u nichž je daň splatná na českém hraničním přechodu při vstupu na území nebo při výstupu z území České republiky jsou povinni se účastnit vyměření daně nebo doplatku na daň prováděného správcem daně. Pro splatnost daně podle tohoto odstavce se za okamžik vstupu na území České republiky považuje zahájení celního řízení. O takto vyměřené a zaplacené dani nebo doplatku daně vydá místně příslušný správce daně poplatníkovi potvrzení.

(4) Poplatníci daně uvedení v odstavci 3 jsou povinni prokázat zaplacení daně potvrzením o vyměření a zaplacení daně nebo doplatku daně oprávněným správcům daně.

(5) Tiskopis potvrzení o vyměření a zaplacení daně nebo doplatku daně vydá ministerstvo."

73. § 95 nově zní:

"§ 95

Průkaz o zaplacení daně

(1) Poplatníkům daně s bydlištěm nebo sídlem v České republice správce daně vydá potvrzení o zaplacení daně nebo splátce na daň jen na žádost poplatníka, který překračuje s vozidlem hranice České republiky.

(2) Žádosti o potvrzení vydané podle odstavce 1 a podle § 94 jsou osvobozeny od správních poplatků."

74. § 96 nově zní:

"§ 96

(1) Ustanovení tohoto zákona se použije pokud mezinárodní smlouva, která je pro Českou republiku závazná, neobsahuje odlišnou úpravu.

(2) Ministerstvo může

a) ve vztahu k zahraničí činit opatření k zajištění vzájemnosti nebo odvetná opatření za účelem vzájemného vyrovnání zdanění,

b) rozhodnout ve sporných případech o způsobu zdanění, pokud jde o daňové subjekty se sídlem nebo bydlištěm v zahraničí.".

75. Za § 96 se vkládá nový § 96a, který včetně nadpisu zní:

"§ 96a

Pokud správce daně spravuje daně, které nejsou příjmem státního rozpočtu, převádí jejich výnos podle zákonného rozpočtového určení vždy nejdéle do stanoveného dne, kdy mu tyto prostředky byly připsány na jeho účet vedený u banky a zaevidovány na osobním účtě daňového dlužníka na jeho splatnou daňovou povinnost. Vznikne-li u takto převedených příjmů daňovému dlužníkovi nárok na vrácení přeplatku, doručí o tom správce daně rozhodnutí též příjemci těchto prostředků, který vrátí přeplatek podle tohoto rozhodnutí přímo osobě oprávněné a to nejdéle do deseti dnů po doručení rozhodnutí. Nebude-li tato lhůta dodržena a vznikne-li z toho důvodu daňovému dlužníkovi nárok na úhradu úroků podle tohoto zákona, jde tento úrok k tíži příjemce prostředků, který lhůtu k vrácení přeplatku nedodržel.

(2) Podle tohoto ustanovení se postupuje přiměřeně i u příjmů podle § 96."

76. V § 97 se odstavec 1 vypouští a dále se vypouští označení odstavce 2.

77. V § 100 se v textu vypouštějí § 75 a § 91 a doplňují o § 30 odst. 4, § 55 a odst. 2, § 73, § 80 odst. 2 a § 83 odst. 1.

78. V § 102 se za odstavec 2 doplňují nové odstavce 3 a 4, které znějí:

"(3) Pro stanovení a vyměření daně ze mzdy, daně z příjmů z literární a umělecké činnosti, domovní daně, daně z příjmu obyvatelstva, zemědělské daně, důchodové daně a odvodů do státního rozpočtu za rok 1992 a léta předchozí se použijí:

a) §§ 12 až 19 zákona č. 76/1952 Sb., o dani ze mzdy,

b) §§ 9 až 18 vyhlášky č. 161/1976 Sb., kterou se provádí zákon o dani ze mzdy,

c) čl. II vyhlášky Federálního ministerstva financí č. 86/1984 Sb., o některých opatřeních na úseku daní placených obyvatelstvem,

d) čl. I, č. 28 až 35 vyhlášky č. 72/1991 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška č. 161/1976 Sb., kterou se provádí zákon o dani ze mzdy, ve znění pozdějších předpisů,

e) čl. I, č. 21 až 24 vyhlášky č. 49/1992 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška č. 161/1976 Sb., kterou se provádí zákon o dani ze mzdy, ve znění pozdějších předpisů,

f) výnos Federálního ministerstva financí č.j. V/1-7 393 ze dne 15. 5. 1987 o prominutí důsledků opožděného předložení průkazu o počtu vyživovaných osob pro účely daně ze mzdy,

g) § 5, §§ 9 až 12 zákona č. 36/1965 Sb., o dani z příjmů z literární a umělecké činnosti, ve znění zákona č. 160/1968 Sb.,

h) § 6, §§ 11 až 13 vyhlášky č. 184/1968 Sb., k provedení zákona o dani z příjmů z literární a umělecké činnosti, ve znění pozdějších předpisů,

i) zákon č. 143/1961 Sb., ve znění zákona č. 129/1974 Sb., o rozpočtovém určení výnosu zemědělské daně a příspěvku na sociální zabezpečení, o jejich správě a některých změnách zákona č. 143/1961 Sb., o domovní dani,

j) vyhláška č. 144/1961 Sb., kterou se provádí zákon č. 143/1961 Sb., o domovní dani,

k) vyhláška č. 14/1968 Sb., o úlevách na domovní dani, ve znění vyhlášky č. 101/1976 Sb.,

l) nařízení vlády č. 82/1978 Sb., o osvobození obytných domů s byty v osobním vlastnictví a nařízení vlády č. 579/1990 Sb., o úlevách na domovní dani,

m) opatření ministerstva financí České republiky ze dne 21. června 1991 k odstranění nesrovnalostí při vyměřování domovní daně,

n) §§ 17 a 20 zákona č. 389/1992 Sb., o dani z příjmu obyvatelstva,

o) § 25 odst. 1 až 4, 6 až 8 a 12 a § 32 odst. 1 zákona č. 172/1988 Sb., o zemědělské dani,

p) § 14 odst. 1 až 4 a 9 a § 18 odst. 1 zákona č. 157/1989 Sb., o důchodové dani,

r) § 14 odst. 1 až 4 a 8 a § 18 odst. 1 zákona č. 156/1989 Sb., o odvodech do státního rozpočtu.

(4) U správy poplatkových pohledávek v oboru notářských poplatků, kde vznikla povinnost je vyměřit do 31. 12. 1992, zůstává zachována působnost soudu podle § 30 odst. 2 zákona České národní rady č. 146/1984 Sb., o notářských poplatcích."

79. Za § l02 se vkládá nový § 102a, který zní:

"§ 102a

Pro stanovení záloh v roce 1993 se za poslední známou daňovou povinnost podle § 77 považuje

a) u daně z příjmů fyzických osob poslední známá daňová povinnost podle zákona č. 76/1952 Sb., o dani ze mzdy, ve znění pozdějších předpisů, a to pouze v případech, jde-li o příjmy plynoucí ze zahraničí zdaňované na základě přiznání, dále poslední známá povinnost podle zákona č. 389/1990 Sb., o dani z příjmů obyvatelstva, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 36/1965 Sb., o dani z příjmů z literární a umělecké činnosti, ve znění pozdějších a zákona č. 157/1989 Sb., o důchodové dani, ve znění pozdějších předpisů,

b) u daně z příjmů právnických osob poslední známá daňová povinnost podle zákona č. 156/1989 Sb., o odvodech do státního rozpočtu, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 157/1989 Sb., o důchodové dani, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 172/1988 Sb., o zemědělské dani, ve znění pozdějších předpisů."

80. Za § 103 se zařazují nové § 103a a 103b, které znějí:

"§ 103a

Odpočet daně z obratu, vzniklý z uplatnění daně u hmotného majetku a zásob při přechodu na systém daně z přidané hodnoty podle § 53 a 54 zákona č. 222/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, který přesáhne u plátce daně 1 000 000 Kčs, vrátí se v průběhu roku 1993 buď ve stejných měsíčních nebo čtvrtletních částkách podle zdaňovacího období konkrétních plátců daně. Přesáhne-li tato částka daňovou povinnost běžného zdaňovacího období, vrátí se rozdíl bez žádosti do konce kalendářního měsíce, v němž je podáno daňové přiznání na běžné zdaňovací období, pokud nebude částka použita na úhradu nedoplatků na jiné dani téhož daňového subjektu.

§ 103b

(1) Pokud jsou převáděny v roce 1993 prostředky podle § 61 odst. 2 mezi bankami prostřednictvím Státní banky Československé, je povinna banka, která vede účet daňového dlužníka, převést uhrazovanou částku bance, u které je veden účet správce daně, do dvou pracovních dnů poté, kdy byla platba z účtu odepsána.

(2) Neumožňuje-li prokazatelně bankám jejich současný informační systém plnit oznamovací povinnost o dni odepsání platby z účtu daňového dlužníka podle § 61 odst. 2, bude správce daně považovat nejdéle v období do 31. 12. 1993 za den platby třetí pracovní den, předcházející dnu připsání platby na účet správce daně. V pochybnostech zjistí skutečný den odepsání správce daně ve spolupráci s bankou daňového dlužníka a s daňovým dlužníkem."

81. Do § 106 se doplňují body 4. a 5., které znějí:

"4. výnos ministerstva financí České republiky č.j. 154/22334/76 ze dne 9. 11. 1976 o vymezení oprávnění krajských finančních správ k povolování úlev na penále za opožděné nebo neúplné platby odvodu za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě,

5. výnos ministerstva financí České republiky č.j. 154/3021/81 ze dne 16. 2. 1981 o vymezení oprávnění krajských finančních správ k povolování úlev na penále za opožděné nebo neúplné platby odvodů za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě."

Čl. II.

Zákon České národní rady o územních finančních orgánech č. 531/1990 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. Do § 9 se vkládá nové písmeno b), které včetně odkazu zní:

"b) vykonává správu daní v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem [Např. Zákon České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků], a dosavadní písmena b) až d) se označují jako písmena c) až e).

Odkaz pod čarou 7a) zní:

"7a) Např. Zákon České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků."

2. Do § 11 se vkládá nové písmeno b), které včetně odkazu zní:

"b) vykonává správu daní v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem [Např. Zákon České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků], a dosavadní písmena b) až e) se označují jako písmena c) až f). "

Čl. III

Předsednictvo České národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, jak vyplývá ze změn a doplnění provedených tímto zákonem."

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.

V Praze dne 3. prosince 1992
J. Třebický v. r.
R.Mandelík v. r.
P. Brodský v. r.
L. Novák v. r.
L. Věnceslav v. r.


Důvodová zpráva

k návrhu novely zákona o správě daní a poplatků č. 337/1992 Sb.

Obecná část

Navrhovaná novela zákona o správě daní a poplatků obsahuje jednak nezbytná legislativní zpřesnění textu jednotlivých ustanovení vyvolaná především hmotněprávní daňovou úpravou a jejich novelizací a jednak některá nová ustanovení sledující zefektivnění správy daní. Podrobné odůvodnění je připojeno k jednotlivým bodům návrhu.

Zvláštní část

K bodu 1 (§ 1 odst. 4)

Je nutné vymezit celý rozsah působnosti zákona v jednom ustanovení a zpřesnit text dosavadního § 96.

K bodu 2 (§ 3 odst. 2)

Jde o nezbytnou změnu v důsledku odděleného financování nákladů České republiky a Slovenské republiky; dosavadní znění by bezdůvodně zatěžovalo státní rozpočet České republiky.

K bodu 3 (§ 4 odst. 1)

S ohledem na navrhovanou změnu textu odstavce 2 se upřesňuje návaznost na hmotně právní daňovou úpravu.

K bodu 4 (§ 4 odst. 1)

V platné právní úpravě je vymezen pobyt a nikoliv bydliště. Nicméně však hmotně právní úpravy používají všude bydliště, a proto je zde pro účely daňového řízení nutno tyto pojmy sjednotit.

K bodu 5 (§ 4 odst. 2)

Jedná se o úpravu, která navazuje na zákon SNR o správě daní a poplatků, v jehož analogickém textu se upravuje pouze místní příslušnost pro fyzické osoby, které nemají trvalý pobyt, ani se obvykle nezdržují na území Slovenské republiky.

K bodu 6 (§ 4 odst. 3)

Toto ustanovení je nutno zpřesnit s ohledem na přijaté znění zákona o daních z příjmů, zejména ve vztahu k daňovým subjektům se sídlem v zahraničí.

K bodu 7 (§ 4 odst. 7)

V rámci sjednocení dikce celého paragrafu 4 se navrhuje změna textu.

K bodu 8 a 9 (§ 4 odst. 8 písm. a) a c))

Dani dědické bude podléhat i majetek po zůstaviteli, který neměl v ČR bydliště (např. nabytí nemovitého majetku). Nabyvatelem věcí movitých při darování mohou být i právnické osoby.

K bodu 10 (§ 4 odst. 9)

Nové znění odstavce 9 upravuje možnost určité decentralizace místní příslušnosti u srážkové daně vybírané zvláštní sazbou bankami a pojišťovnami. Dosavadní text byl nahrazen s ohledem na nově vytvářenou centralizovanou evidenci motorových vozidel, čímž je umožněno zachovat obecnou místní příslušnost i pro daň silniční.

K bodu 11 (§ 4 odst. 15)

Navržená úprava odpovídá současným postupům při výkonu dělené správy. Například v oblasti ochrany životního prostředí jsou několika obecně závaznými právními předpisy různým orgánům svěřeny sankční prostředky k ochraně životního prostředí. Právní úpravy se však od sebe liší v tom směru, že některým orgánům svěřují pouze vyměření sankce, aniž by tento orgán byl oprávněn k vybrání uložené částky, jiná právní úprava pak ukládá orgánu nejen sankci předepsat, ale i vybrat tyto prostředky, čili zajistit zaplacení sankce, tedy případně i nezaplacenou částku exekuovat. Právě pro ty případy, kdy příslušný orgán sankci pouze předepíše, je v navržené úpravě určen místně příslušný finanční úřad k vybrání a tím i vymožení předepsané sankce.

K bodu 12 (§ 7 odst. 1)

Jde o nezbytné zpřesnění textu zákona, neboť v dosavadním znění je první osoba zúčastněná na řízení zamlčena.

K bodu 13 (§ 18)

Jde o nezbytné zpřesnění textu pokud jde o pojem "doručenka" (návratka je ekvivalentní pracovní výraz, který však neodpovídá názvu tiskopisu) a současně tento způsob doručování je použitelný jen na základě příslušných mezinárodních smluv. V případech, kde tyto smlouvy nejsou dosud uzavřeny, nutno ponechat dosavadní způsob doručování prostřednictvím ministerstva zahraničních věcí.

K bodu 14 (§ 24 odst. 3 písm. a)

Jde o nezbytné zpřesnění textu v zájmu předcházení nežádoucím výkladům, kdy se podmínka projednávání opravného prostředku nebo výkonu exekuce bude jednoznačně vztahovat pouze k odvolacímu orgánu nebo soudu.

K bodu 15 (§ 30 odst. 4 a 5)

Navrhované doplnění je nutné zejména s ohledem na podrobnou úpravu výpočtu ušlého výdělku u osob majících příjmy z podnikání a jiných výdělečných činností odchylných od příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků. Zahrnutí této technické stránky výpočtu přímo do zákona by zákon zbytečně rozšiřovalo. Dosavadní úprava neodůvodněně zatěžuje státní rozpočet i těmi náklady, které byly vyvolány protiprávním postupem daňových subjektů.

K bodu 16 (§ 32 odst. 4)

V původním návrhu zákona tato část věty při přepisování omylem vypadla, čímž ovšem by nebyly vůbec řešeny případy chybějícího poučení.

K bodu 17 (§ 33 odst. 1)

Jde o nezbytné terminologické zpřesnění, které vyplývá ze zákona č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů. Platí pro výdělečné aktivity, pro které jsou různým způsobem řešeny registrační povinnosti, a proto připojený text upřesňuje počátek běhu lhůty.

K bodu 18 (§ 33 odst. 6)

Jde opět pouze o nezbytné terminologické zpřesnění. Ukládaná povinnost zajistit si pro přihlášku k registraci identifikační číslo souvisí s použitím identifikačních čísel v kmenovém kódu daňových identifikačních čísel. Tato povinnost se týká zejména tuzemských právnických osob nezapsaných do obchodního rejstříku, ale jiných evidencí právnických osob a zahraničních osob podle § 21 odst. 2 obchodního zákoníku.

K bodu 19 (§ 33 odst. 9)

Zjednodušení postupu daňových subjektů při plnění registrační povinnosti vyplývá z nového pojetí přístupu státní správy k daňovým poplatníkům.

K bodu 20 (§ 34 odst. 5)

Jde o nezbytné zpřesnění textu, neboť současné znění umožňuje nezamýšlený výklad, že by dvoutisícová hranice mohla být uplatňována u každé jednotlivé platby bez ohledu na jejich souhrn v kalendářním čtvrtletí. Současně se zpřesňuje, kterému místně příslušnému finančnímu úřadu je právnická osoba povinna hlášení zasílat.

K bodu 21 (§ 34 odst. 6)

Tento odkaz je třeba doplnit do zákona, aby se uvedené a další ustanovení zákona vztahovalo na všechny peněžní ústavy, které se za banky podle tohoto odkazu považují.

K bodu 22 (§ 34 odst. 10)

Jde o nezbytné zpřesnění textu, neboť při striktním výkladu dosavadního znění by nebylo možno ve všech případech objednatele inzerátu, zejména právnické osoby, jednoznačně identifikovat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP