K bodu 23 a 24 (§ 37 odst. 3 až 5)

Jedná se o terminologické zpřesnění. Sjednocuje se postup pro ukládání pokut v tomto zákoně. Rozhodnutí o uložení pokuty, kde je důkazní břemeno na straně správce daně, musí obsahovat odůvodnění. Stejnému režimu musí být podrobeny obdobné pokuty ukládané i podle jiných daňových zákonů, které se v postupu při ukládání pokut na tento zákon odvolávají.

K bodu 25 (§ 37a)

Blokové řízení značně usnadní a zrychlí postup při ukládání sankcí za méně významná porušení daňových zákonů. Pokud bude skutková podstata protiprávního jednání jednoznačně zjištěna a porušitel daňového zákona bude souhlasit jak se zjištěním, tak i s úhradou předepsané sankce přímo na místě v hotovosti,uzavře se s konečnou platností celá záležitost bez dalšího administrativního zatěžování správce daně.

K bodu 26 (§ 38 odst. 11)

Jedná o terminologické zpřesnění.

K bodu 27 (§ 39 odst. 3)

Dosavadní znění se stává nadbytečným vzhledem k navrhované nové úpravě § 77.

K bodu 28 (§ 39 odst. 4)

Jde o terminologické zpřesnění, neboť pojem "základní prostředky" není již užíván, a proto ani vymezen.

K bodu 29 (§ 39)

Přečíslování odstavců se navrhuje s ohledem na předpokládané vydání úplného znění zákona před jeho účinností.

K bodu 30 (§ 40 odst. 3)

Pouze terminologické zpřesnění, bez kterého by vznikaly obtíže při výkladu.

K bodu 31 (§ 40 odst. 9)

Jedná se o sjednocení pojmu používaného v zákonu o daních z příjmů.

K bodu 32 (§ 40 odst. 13)

Jedná se o pouhé sjednocení terminologie.

K bodu 33 (§ 42 odst. 5)

Přiznání k majetku přes shodu názvu není přiznáním k dani, neboť z něj přímo není daň vyměřována. Bez navrhovaného doplnění by však bylo nutno většinu ustanovení § 40, 41 a 43 převzít do § 42. Současně je navrhována změna termínu pro první podání přiznání k majetku zejména s ohledem na termín, ve kterém bude také poprvé podáváno a zpracováváno přiznání k dani z nemovitostí.

K bodu 34 (§ 42 odst. 8)

Okruh osob povinných podat přiznání k majetku je širší, než okruh daňových subjektů vymezený jednotlivými hmotně právními předpisy a pro tyto osoby by pak nebyla založena oceňovací povinnost. V další úpravě jde o nezbytnou možnost správce daně, aby v případě pochybností o správnosti výše ocenění majetku mohl tyto skutečnosti prověřit. Vzhledem k tomu, že ve smyslu odst. 14 může správce daně prověřovat až údaje uvedené v přiznání, nemohl by bez této povinnosti účinně s tímto institutem pracovat. Jedná se tedy o zachování stejného postupu jako v § 40 odst. 1 u daňových přiznání a hlášení, kdy je na výzvu správce daně daňový subjekt povinen podat na výzvu daňové přiznání vždy.

K bodu 35 (§ 46 odst. 5)

Smyslem ustanovení není vázat vydání platebního výměru na některé důvody a proto je povinnost odůvodňovat žádost nadbytečná.

K bodu 36 (§ 46 odst. 7)

Jde o doplnění obecné úpravy splatnosti doměřené daně, která sjednocuje postup všech správců při výkonu správy daní.

K bodu 37 (§ 46a)

Tato úprava je nezbytná vzhledem k tomu, že proti původním předpokladům většina daňových zákonů neobsahuje ustanovení o zaokrouhlování.

K bodu 38 (§ 47 odst. 2)

Jedná se pouze o terminologické sjednocení.

K bodu 39 (§ 48 odst. 1)

Bez tohoto upřesnění textu by mohl vzniknout nezamýšlený dojem, že je omezena dispozice příjemců daňových rozhodnutí s jejich odvolacím právem.

K bodu 40 (§ 48 odst. 2)

Z dosavadního znění by se dalo vyvodit, že použitelnost tohoto ustanovení je jen v případech před prvním stanovením daňového základu a daně. Pak by ovšem postup při dodatečném stanovení či přezkoumání daňového základu a daně byl z tohoto hlediska neupraven, resp. by byl odchylný. Vzhledem k povaze dodatečného stanovení daně však k odchylnému postupu není důvodu, a proto je nutno ustanovení tímto způsobem doplnit.

K bodu 41 (§ 48 odst. 5)

Jedná se pouze o terminologické sjednocení.

K bodu 42, 43 a 45 (§ 48 a § 50)

Přeřazením původního textu § 50 odst. 8 do § 48 odst. 9 je řešena situace v případě, kdy odvolání může podat několik daňových subjektů. Dosavadním zařazením textu v ustanovení, které upravuje postup pouze odvolacího orgánu, chyběla úprava, podle které by postupoval správce daně I. stupně.

K bodu 44 (§ 48 odst. 11)

Doplnění tohoto ustanovení vyplývá z § 18 zákona ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovaní a dani z převodu nemovitostí, kde na rozdíl od návrhu zákona byla schválena splatnost daně do třiceti dnů od právní moci rozhodnutí, takže zde nutno připustit odkladné účinky odvolání pro platební povinnost na této dani.

K bodu 46 (§ 55a a 55b)

Navrhované ustanovení § 55a odpovídá obdobnému zmocnění obsaženému v zákoně č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů, které však zahrnuje pouze daňové subjekty v působnosti federace. Nezařazením tohoto ustanovení by došlo k porušení základní procesní zásady zaručující procesní rovnost subjektů. Tato úprava je zvlášť důležitá v současné době, kdy při zavádění nové daňové soustavy nutno předpokládat vznik nesrovnalostí a tvrdostí, zejména s ohledem na okolnosti, za kterých je nová daňová soustava zakládána.

Navrhované ustanovení § 55b je analogické jak se správním řádem, tak i se zákonem o správě daní a poplatků ve Slovenské republice a je nezbytné pro zachování možnosti přezkumu pravomocných rozhodnutí o daňové povinnosti subjektů daně i v případě jak hmotně právních, tak i procesně právních vad rozhodnutí.

Předpokládá se také, že zákon č. 337/1992 Sb., který by měl být nyní takto novelizován, upravuje poměrně rozsáhlým způsobem možnosti přezkoumání rozhodnutí správců daně v řádném i mimořádném opravném řízení (§§ 48 a násl., §§ 54 a násl. zákona). Příslušná ustanovené zákona dokonce připouštějí v rozsáhlé míře (větší než v soudním i správním řízení) tak zv. autoremeduru (viz § 49 odst. 2, věta druhá), ale i přezkoumávání formou stížnosti s možností podat proti rozhodnutí o stížnosti odvolání (§ 51), dále námitky a reklamaci (§§ 52 a 53) a též mimořádný opravny prostředek, kterým je obnova řízení. Zajištění zákonnosti rozhodnutí správců daně je tedy v zákoně č. 337/1992 Sb. upraveno v nebývalé míře a to především orgány, které specifickou daňovou problematiku nepochybně ovládají.

Podle stanoviska předsedy občanskoprávního kolegia Nejvyššího soudu ČSFR při této úpravě nemá již opodstatnění svěřovat přezkoumávání rozhodnutí správců daně soudům a to nejen z uvedeného hlediska, ale i proto, že soudy v současné době nejsou vybaveny odborně pracovníky, kterým by daňová agenda byla vlastní, ale i z hlediska, že současné známé personální poměry v soudnictví neumožňují daňové záležitosti rychle a efektivně vyřizovat. Vzhledem k tradici nebylo toto stanovisko Nejvyššího soudu ČSFR v návrhu zohledněno.

K bodu 47 (§ 56a)

Jde o samozřejmý požadavek právní jistoty, který však považujeme za účelné výslovně upravit v zákoně. V návrhu další úpravy je řešena možná kolize mezi mimořádnými opravnými prostředky, kterými disponuje správce daně a přezkumnými prostředky soudů. Navržené znění odstavce 3 pouze opravuje nepřesnost v systematice, protože se jedná o text dosud zařazený do části řádných opravných prostředků.

K bodu 48 (§ 59 odst. 2)

Rozhodnutí, kterým uvědomí správce daně daňového dlužníka o tom, na kterou daň nejasnou platbu zaevidoval, je natolik závažné, že je třeba zde upozornit na možnost se proti tomuto rozhodnutí odvolat.

K bodu 49 (§ 59 odst. 3)

Vzhledem k automatickému zpracování evidence daní a znění odstavce 7, není třeba tyto platby rozlišovat.

K bodu 50 (§ 59 odst. 4 písm. b)

Jedná se o doplnění taxativního výčtu v důsledku navrhovaného ustanovení § 37a.

K bodu 51 (§ 59)

Přečíslování odstavců se navrhuje vzhledem k předpokládanému vyhlášení úplného znění zákona před jeho účinností.

K bodu 52 (§ 60 odst. 6)

Navrhovaná úprava sjednocuje postup při povolení posečkán a povolení splátek. Není důvod, aby jeden z uvedených institutů podléhal zúročení a druhý nikoliv.

K bodu 53 (§ 61 odst. 2)

Jedná se o zřejmý omyl v přepisu zákona.

K bodu 54 (§ 61 odst. 3)

Toto ustanovení se navrhuje vypustit jako nadbytečné, neboť je věcně shodně upraveno již v jiných právních předpisech, upravujících vztah klienta a banky (např. obchodní zákoník).

K bodu 55 (§ 61 odst. 4)

Navrhovaná úprava vyplynula z projednání problematiky § 61 se Státní bankou československou a má zaručit jednoznačnost výkladu tohoto ustanovení.

K bodu 56 (§ 63 odst. 3)

Dosavadní znění by ve skutečnosti dvojnásobek sazby neumožňovalo použít, neboť správce daně zjišťuje daňové zkrácení jinak než jako rozdíl mezi daní původně a dodatečně přiznanou. Tento způsob je vyhrazen jen daňovým dlužníkům.

K bodu 57 (§ 63 odst. 4)

Navrhovaná úprava sjednocuje běh lhůty pro odvolání s obecnou lhůtou, protože je pravděpodobné, že by daňový subjekt mohl snadno tuto odlišnost přehlédnout.

K bodu 58 (§ 63 odst. 7)

Ustanovení se vypouští jako nadbytečné, protože je obsaženo v části 8.

K bodu 59 (§ 64 odst. 4)

Také u vracení přeplatků nutno zachovat pro den soluce stejný režim, jako u dne platby.

K bodu 60 (§ 64 odst. 6)

Navržené doplnění řeší postup a stanoví lhůtu v případech, kdy dojde ke vzniku přeplatku v důsledku pochybení správce daně.

K bodu 61 (§ 65 odst. 2)

Rozhodnutí, kterým se osvědčuje pominutí podmínek, za kterých bylo prominutí daňového nedoplatku povoleno, je natolik závažné, že je třeba případnému odvolání přiznat odkladný účinek.

K bodu 62 (§ 69)

Institut vyúčtování daně přispívá zkvalitnění správy daní zejména tím, že umožňuje rychlou kontrolu osobních účtů daňových subjektů proti vlastní evidenci těchto daňových subjektů.

K bodu 63 (§ 70 odst. 2)

Pro větší přesnost vyjádření se navrhuje doplnit text, který lze zřejmě dovodit ze systematiky tohoto ustanovení.

K bodu 64 (§ 73 odst. 7)

V rámci připomínkového řízení o návrhu této novely bylo shodnuto, že je nezbytné vydat ve spolupráci MF ČR a MS ČR vyhlášku, která podrobně upraví postup při výkonu daňové exekuce, zejména ve vztahu k exekuci soudní.

K bodu 65 (§ 73a)

Jde o důležitý institut daňového řízení, který nedopatřením nebyl do původního textu zákona zahrnut. Navrhovaná úprava odpovídá tradičnímu řešení konstrukce exekučních nákladů obvyklému v daňovém řízení, s uplatněním jejich paušalizace v maximální možné míře.

K bodu 66 (§ 74 odst. 1)

Vypouštěný text by nebylo možno v daňovém řízení prokázat a proto je nadbytečný.

K bodu 67 (§ 74 odst. 2)

V odstavci 2 se umožňuje správci daně posoudit, zda je nutné zrušit registraci např. i v případech, kdy neplnění zákonných povinností plátcem daně by bylo nevýznamné povahy, což by ve svých důsledcích mohlo vést i ke snížení daňového výnosu pokud by zůstala dosavadní dikce zákona, ze které vyplývá povinnost správce zrušit registraci.

K bodu 68 (§ 75)

Dosavadní ustanovení pod tímto označením ztratilo svoje opodstatnění, protože předpokládanou dohodu se nepodařilo s bankami uzavřít a vybírání daně z přidané hodnoty je natrvalo řešeno v rámci připravovaného systému ADIS. Nový text upravuje bližší podmínky, za kterých správce daně může povolit odklad placení zálohy.

K bodu 69 (§ 75a)

Nová úprava je nezbytná pro postup při vracení nadměrných odpočtů, neboť tento postup není v zákoně č. 222/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty upraven a je přitom nutno zajistit jednoznačnost procesního postupu, zejména pak možnost úhrady nedoplatků na jiných daních a současně též náhradu při opožděném vrácení nadměrných odpočtů.

K bodu 70 (Hlava třetí)

Dosavadní úprava volila odchylný režim u stejných institutů podle právnických nebo fyzických osob. Tento postup však není věcně nezbytný a byl by porušením základní zásady zaručující procesní rovnost daňových subjektů. To si vyžaduje i změnu systematiky celé hlavy třetí a předřazení společných ustanovení pro celý obor daní z příjmů. Současně se navrhuje vypustit dosavadní společná ustanovení zakládající možnost daňových úlev, neboť vzhledem ke konstrukci zákona o daních z příjmů je zde možnost přenosu ztrát i do příštích let, což nutno považovat za dostatečné opatření k podpoře nových daňových subjektů. Současně jde také o zásah do konstrukce daně, který není v souladu se zmocněním v § 39 zákona č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů.

Další dílčí zpřesnění textu především vylučuje podávání daňových přiznání i při zanedbatelných příjmech a odstraňuje některé drobnější terminologické nepřesnosti.

Tento bod obsahuje i další drobná, především terminologická a formulační zpřesnění v oblasti úpravy zdanění příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků.

K § 83 odst. 2

K nezdanitelné částce ze základu daně na manželku a k nezdanitelné částce ze základu daně u poživatele starobního důchodu se navrhuje přihlédnout až při ročním zúčtování záloh a to z důvodu, že přiznání těchto částek je podmíněno roční výší starobního důchodu u příjemce a výší příjmů manželky, která je poplatníkovi známa až po uplynutí kalendářního roku.

K § 83 odst. 3

V návaznosti na současný právní stav se navrhuje zdaňovat zálohy na mzdu zúčtovanou poplatníkovi měsíčně až při zúčtování této mzdy. Současně se navrhuje v návaznosti na evidenci mezd, aby mzdy zúčtované v lednu do uplynulého období (kalendářního roku) byly zahrnuty do základu pro výpočet záloh v tomto období.

§ 83 odst. 8

Navrhuje se prodloužit lhůtu pro odvod sražené zálohy na kalendářní měsíc ze tří dnů na pět dnů.

§ 84

Znění tohoto ustanovení se upřesňuje tak, aby byla zabezpečena lepší návaznost jednotlivých odstavců a jejich jednoznačný výklad.

§ 84 odst. 1 a 3

Navrhuje se prodloužit lhůtu pro podání žádosti o roční zúčtování záloh a předložení podkladů pro toto zúčtování plátci z 31. ledna na 15. února.

§ 84 odst. 4 a 5

Navrhuje se stanovit hranici 20 Kčs, do které se přeplatek poplatníkovi nevrací a nedoplatek nevymáhá.

§ 84 odst. 1 a 2

Navrhované znění upravuje vracení přeplatku a vymáhání nedoplatku podle toho, zda se jedná o nedoplatky a přeplatky na dani nebo na zálohách na daň s přihlédnutím k této skutečnosti stanoví rozdílné lhůty pro jejich vracení nebo dodatečné sražení poplatníkovi.

§ 86, 87, 88

Navrhuje se upřesněné znění aniž dochází k věcným změnám.

K bodu 71 (§ 92 odst. 3 až 7)

K odst. 3 - údaje evidence nemovitostí slouží jako podklad pro vyměření daně. V současné době se vyskytují případy, kdy zápis v evidenci nemovitostí není v souladu s účelem daně z nemovitostí. Jedná se zejména o ty případy, kdy jsou zastavěné plochy stavbami nikoli jako druh pozemku "zastavěná plocha a nádvoří", ale jako "ostatní plocha".

K odst. 4 - jde o nezbytné vyjádření povinnosti spolupůsobit v daňovém řízení pro orgány, z jejichž evidencí lze ověřit některé skutečnosti potřebné pro rozhodování o daňových úlevách a osvobozeních.

K odst. 5 druhá část - pro kontrolu oprávněnosti nároku na osvobození je nezbytné provést vymezení jeho dokladů.

K odst. 5 první část a k odst. 6 - obě ustanovení zakládají lhůtu a způsob uplatnění nároků na daňovou úlevu nebo daňové osvobození; jde o nezbytné ustanovení, umožňující rozhodnout o daňové povinnosti včetně případného osvobození současně.

K odst. 7 - v ustanoveních § 6 odst. 4 písm. b) a § 11 odst. 3 písm.) zákona č. 338/1992 Sb. se obce zmocňují v přenesené působnosti rozhodnout o stanovení nižších koeficientů v jednotlivých částech obce. Užití obecně závazné vyhlášky je z procesního hlediska nezbytné zapracovat do tohoto zákona. V opačném případě by došlo k časovému a administrativně technickému zatížení pracovníků obecních úřadů, které by vyvolalo nereálnost využití předmětných ustanovení v praxi.

K bodu 72 (§ 94)

Změnu textu si vyžaduje sjednocení lhůt pro podání přiznání k dani a splatnosti daně, aby byly vyloučeny případy plateb bez současné znalosti daňové povinnosti jednotlivých daňových subjektů. Sjednocení termínů je shodné s úpravou v ostatních daních. Další navržené úpravy vyplývají z připravovaného návrhu nového zákona o silniční dani.

K bodu 73 (§ 95)

Nový text tohoto ustanovení vypouští obecnou povinnost řidiče mít u sebe při provozu vozidla doklad o zaplacení daně a naopak správci daně stanoví povinnost vydat potvrzení o vyměření a zaplacení daně pouze na žádost poplatníka.

K bodu 74 (§ 96)

Nové znění § 96 odst. 1 nahrazuje původní text § 97 odst. 1 a zohledňuje současnou situaci. Dále je zde založeno oprávnění ministerstva financí ČR, které dosud obsahuje pouze zákon FS č.222/1992 Sb. s omezeným rozsahem pro daň z přidané hodnoty. Ukazuje se, že obdobnou možnost je třeba založit pro oblast celé správy daní.

K bodu 75 (§ 96a)

Za § 96 se vkládá nové ustanovení, upravující postup při převodu příjmů spravovaných správci daně pro jiné příjemce, než státní rozpočet. Tato úprava je nezbytná i proto, že po převodu prostředků nejsou na účtech správců daně již žádné finanční prostředky, z kterých by bylo možno vracet případné přeplatky.

K bodu 77 (§ 100)

Jedná se o shrnutí jednotlivých zmocňovacích ustanovení, tak jak vyplývají z navrhované novely předchozích ustanovení tohoto zákona.

K bodu 78 (§ 102 odst. 3 a 4)

Navrhované znění odstavce 3 zachovává nezbytná procesní ustanovení zahrnutá ve hmotněprávní úpravě zrušených daní, od kterých bylo v nové právní úpravě upuštěno, ale bez nichž by vzhledem ke konstrukci těchto zrušených daní docházelo k obtížně řešitelným procesním situacím. Jde např. o vypořádání daně z příjmů z literární a umělecké činnosti prostřednictvím zúčtovacího střediska ochranné organizace autorské, s jehož dalším působením v dosavadní podobě se při uplatňování nového zákona o daních z příjmů neuvažuje, ale kde by převzetí jejich dosavadní daňové agendy za rok 1992 a léta předchozí bylo neúčelné a v daném časovém období i fakticky nezvládnutelné.

Navrhované znění odstavce 4 představuje racionální řešení správy poplatkových pohledávek u notářských poplatků dosavadním zavedeným způsobem. Notářské poplatky v současné podobě nebudou již existovat a přebírání příslušných spisových materiálů a převody plateb došlých po 1. 1. 1993 od soudů na finanční úřady by bylo zcela neúčelné.

K bodu 79 (§ 102a)

Navrhované ustanovení určuje způsob zjištění poslední daňové povinnosti (§ 77) v přechodném období.

K bodu 80 (§ 103a a 103b)

Navrhované ustanovení § 103a upravuje procesní postup u jednorázově uplatňovaných odpočtů u daně z obratu v souvislosti s navrhovanou novelou zákona č. 222/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty. Smyslem je rozložení očekávaných enormních nároků na státní rozpočet počátkem roku. Navrhované ustanovení § 103b zohledňuje současný stav, kdy u většiny bank dochází k tvorbě nových informačních systémů umožňujících po jejich zavedení i plnění všech zákonných povinností.

K bodu 81 (§ 106 body 4 a 5)

Jedná se o zrušení výnosů, jejichž použití v nové zákonné úpravě je vyloučeno.

K Čl. II

Navrhované ustanovení upravuje působnost finančních orgánů tak, aby odpovídala novým procesním pravidlům.

K Čl. III

Vzhledem k tomu, že předpisy upravující novou daňovou soustavu procházejí rozsáhlou novelizací ještě před jejím zpuštěním, je nutné vydat úplné znění minimálně tohoto zákona, který bude nutnou pomůckou při výkonu správy všech daní.

K Čl. IV

Účinnost novely se navrhuje ke dni účinnosti původního zákona.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP