(1) Parlament může rozhodnout o vyhlášení
válečného stavu, je-li Česká
republika napadena nebo je-li třeba plnit mezinárodní
smluvní závazky o společné obraně
proti napadení.
(2) Vyslat ozbrojené síly mimo území
České republiky lze jen se souhlasem obou komor.
(1) Vláda má právo vyjádřit
se ke všem návrhům zákonů.
(2) Nevyjádří-li se vláda do třiceti
dnů od doby, kdy jí byl návrh zákona
doručen, platí, že se vyjádřila
kladně.
(3) Vláda je oprávněna žádat,
aby Poslanecká sněmovna skončila projednávání
vládního návrhu zákona do tří
měsíců od jeho předložení,
pokud s tím vláda spojí žádost
o vyslovení důvěry.
Návrh zákona, se kterým Poslanecká
sněmovna vyslovila souhlas, postoupí Poslanecká
sněmovna Senátu bez zbytečného odkladu.
(1) Senát projedná návrh zákona a
usnese se k němu do třiceti dnů od jeho postoupení.
(2) Senát svým usnesením návrh zákona
schválí nebo zamítne nebo vrátí
Poslanecké sněmovně s pozměňovacími
návrhy anebo vyjádří vůli nezabývat
se jím.
(3) Jestliže se Senát nevyjádří
ve lhůtě podle odstavce 1, platí, že
je návrh zákona přijat.
(1) Jestliže Senát návrh zákona zamítne,
hlasuje o něm Poslanecká sněmovna znovu.
Návrh zákona je přijat, jestliže je
schválen nadpoloviční většinou
všech poslanců.
(2) Jestliže Senát návrh zákona vrátí
Poslanecké sněmovně s pozměňovacími
návrhy, hlasuje o něm Poslanecká sněmovna
ve znění schváleném Senátem.
Jejím usnesením je návrh zákona přijat.
(3) Jestliže Poslanecká sněmovna neschválí
návrh zákona ve znění schváleném
Senátem, hlasuje znovu o návrhu zákona ve
znění, ve kterém byl postoupen Senátu.
Návrh zákona je přijat, jestliže je
schválen nadpoloviční většinou
všech poslanců.
(4) Pozměňovací návrhy nejsou při
projednávání zamítnutého nebo
vráceného návrhu zákona v Poslanecké
sněmovně přípustné.
Jestliže Senát vyjádří vůli
nezabývat se návrhem zákona, je tímto
usnesením návrh zákona přijat.
(1) Mezinárodní smlouvy, vyžadující
souhlas Parlamentu, schvaluje Parlament obdobně jako návrhy
zákonů.
(2) Souhlas Parlamentu vyžadují smlouvy o lidských
právech a základních svobodách, politické
smlouvy a hospodářské smlouvy všeobecné
povahy, jakož i smlouvy, k jejichž provedení
je třeba zákona.
(1) Prezident republiky má právo vrátit přijatý
zákon s výjimkou zákona ústavního,
s odůvodněním do patnácti dnů
ode dne, kdy mu byl postoupen.
(2) O vráceném zákonu hlasuje Poslanecká
sněmovna znovu. Pozměňovací návrhy
nejsou přípustné. Jestliže Poslanecká
sněmovna setrvá na vráceném zákonu
nadpoloviční většinou všech poslanců,
zákon se vyhlásí. Jinak platí, že
zákon nebyl přijat.
Přijaté zákony podepisuje předseda
Poslanecké sněmovny, prezident republiky a předseda
vlády.
K platnosti zákona je třeba, aby byl vyhlášen.
Způsob vyhlášení stanoví zákon.
Totéž platí o mezinárodních smlouvách
schválených Parlamentem.
(1) Každý poslanec má právo interpelovat
vládu nebo její členy ve věcech jejich
působnosti.
(2) Interpelovaní členové vlády odpovědí
na interpelaci do třiceti dnů ode dne jejího
podání.
(1) Prezident republiky je hlavou státu.
(2) Prezidenta republiky volí Parlament na společné
schůzi obou komor.
(3) Prezident republiky není z výkonu své
funkce odpovědný.
Prezident republiky se ujímá úřadu
složením slibu. Volební období prezidenta
republiky trvá pět let a začíná
dnem složení slibu.
Volba se koná v posledních třiceti dnech
volebního období úřadujícího
prezidenta republiky. Uvolní-li se úřad prezidenta
republiky, koná se volba do třiceti dnů.
(1) Prezidentem republiky může být zvolen občan,
který je volitelný do Senátu.
(2) Nikdo nemůže být zvolen více než
dvakrát za sebou.
(1) Navrhovat kandidáta je oprávněno nejméně
deset poslanců nebo deset senátorů.
(2) Prezidentem republiky je zvolen kandidát, který
získal nadpoloviční většinu hlasů
všech poslanců i nadpoloviční většinu
hlasů všech senátorů.
(3) Nezíská-li žádný z kandidátů
nadpoloviční většinu hlasů všech
poslanců a všech senátorů, koná
se do čtrnácti dnů druhé kolo volby.
(4) Do druhého kola postupuje kandidát, který
získal nejvyšší počet hlasů
v Poslanecké sněmovně, a kandidát,
který získal nejvyšší počet
hlasů v Senátu.
(5) Je-li více kandidátů, kteří
získali stejný nejvyšší počet
hlasů v Poslanecké sněmovně, nebo
více kandidátů, kteří získali
stejný nejvyšší počet hlasů
v Senátu, sečtou se hlasy odevzdané pro ně
v obou komorách. Do druhého kola postupuje kandidát,
který takto získal nejvyšší počet
hlasů.
(6) Zvolen je kandidát, který získal nadpoloviční
většinu hlasů přítomných
poslanců i nadpoloviční většinu
hlasů přítomných senátorů.
(7) Nebyl-li prezident republiky zvolen ani ve druhém kole,
koná se do čtrnácti dnů třetí
kolo volby, v němž je zvolen ten z kandidátů
druhého kola, který získal nadpoloviční
většinu přítomných poslanců
a senátorů.
(8) Nebyl-li prezident republiky zvolen ani ve třetím
kole, konají se nové volby.
(1) Prezident republiky složí slib do rukou předsedy
Poslanecké sněmovny na společné schůzi
obou komor.
(2) Slib prezidenta republiky zní: "Slibuji věrnost
České republice. Slibuji, že budu zachovávat
její Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest,
že svůj úřad budu zastávat v
zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí.".
Odmítne-li prezident republiky složit slib nebo složí-li
slib s výhradou, hledí se na něho, jako by
nebyl zvolen.
Prezident republiky se může vzdát svého
úřadu do rukou předsedy Poslanecké
sněmovny.
Prezident republiky
a) jmenuje a odvolává předsedu a další
členy vlády a přijímá jejich
demisi, odvolává vládu a přijímá
její demisi,
b) svolává zasedání Poslanecké
sněmovny,
c) rozpouští Poslaneckou sněmovnu,
d) pověřuje vládu, jejíž demisi
přijal nebo kterou odvolal, vykonáváním
jejích funkcí prozatímně až do
jmenování nové vlády,
e) jmenuje soudce Ústavního soudu, jeho předsedu
a místopředsedy,
f) jmenuje ze soudců předsedu a místopředsedy
Nejvyššího soudu,
g) odpouští a zmírňuje tresty uložené
soudem, nařizuje, aby se trestní řízení
nezahajovalo, a bylo-li zahájeno, aby se v něm nepokračovalo,
a zahlazuje odsouzení,
h) má právo vrátit Parlamentu přijatý
zákon s výjimkou zákona ústavního,
i) podepisuje zákony,
j) jmenuje prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu,
k) jmenuje členy Bankovní rady České
národní banky.
(1) Prezident republiky dále
a) zastupuje stát navenek,
b) sjednává a ratifikuje mezinárodní
smlouvy; sjednávání mezinárodních
smluv může přenést na vládu nebo
s jejím souhlasem na její jednotlivé členy,
c) je vrchním velitelem ozbrojených sil,
d) přijímá vedoucí zastupitelských
misí,
e) pověřuje a svolává vedoucí
zastupitelských misí,
f) vyhlašuje volby do Poslanecké sněmovny a
do Senátu,
g) jmenuje a povyšuje generály,
h) propůjčuje a uděluje státní
vyznamenání, nezmocní-li k tomu jiný
orgán,
i) jmenuje soudce,
j) má právo udělovat amnestii.
(2) Prezidentovi republiky přísluší
vykonávat i pravomoci, které nejsou výslovně
v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li
tak zákon.
(3) Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle
odstavce 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis
předsedy vlády nebo jím pověřeného
člena vlády.
(4) Za rozhodnutí prezidenta republiky, které vyžaduje
spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného
člena vlády, odpovídá vláda.
(1) Prezident republiky má právo účastnit
se schůzí obou komor Parlamentu, jejich výborů
a komisí. Udělí se mu slovo, kdykoliv o to
požádá.
(2) Prezident republiky má právo účastnit
se schůzí vlády, vyžádat si od
vlády a jejích členů zprávy
a projednávat s vládou nebo s jejími členy
otázky, které patří do jejich působnosti.
(1) Prezidenta republiky nelze zadržet, trestně stíhat
ani stíhat pro přestupek nebo jiný správní
delikt.
(2) Prezident republiky může být stíhán
pro velezradu, a to před Ústavním soudem
na základě žaloby Senátu. Trestem může
být ztráta prezidentského úřadu
a způsobilosti jej znovu nabýt.
(3) Trestní stíhání pro trestné
činy spáchané po dobu výkonu funkce
prezidenta republiky je navždy vyloučeno.
Uvolní-li se úřad prezidenta republiky a
nový prezident republiky ještě není
zvolen nebo nesložil slib, rovněž nemůže-li
prezident republiky svůj úřad ze závažných
důvodů vykonávat a usnese-li se na tom Poslanecká
sněmovna a Senát, přísluší
výkon funkcí podle čl. 63 odst. 1 písm.
a), b), c), d), e), h), i) j), čl. 63 odst. 2 předsedovi
vlády. Předsedovi Poslanecké sněmovny
přísluší v době, kdy předseda
vlády vykonává vymezené funkce prezidenta
republiky výkon funkcí prezidenta republiky podle
čl. 62 písm. a), b), c), d), e), k); uvolní-li
se úřad prezidenta republiky v době, kdy
je Poslanecká sněmovna rozpuštěna, přísluší
výkon těchto funkcí předsedovi Senátu.
(1) Vláda je vrcholným orgánem výkonné
moci.
(2) Vláda se skládá z předsedy vlády,
místopředsedů vlády a ministrů.
(1) Vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně.
(2) Předsedu vlády jmenuje prezident republiky a
na jeho návrh jmenuje ostatní členy vlády
a pověřuje je řízením ministerstev
nebo jiných úřadů.
(3) Vláda předstoupí do třiceti dnů
po svém jmenování před Poslaneckou
sněmovnu a požádá ji o vyslovení
důvěry.
(4) Pokud nově jmenovaná vláda nezíská
v Poslanecké sněmovně důvěru,
postupuje se podle odstavce 2 a 3. Jestliže ani takto jmenovaná
vláda nezíská důvěru Poslanecké
sněmovny, jmenuje prezident republiky předsedu vlády
na návrh předsedy Poslanecké sněmovny.
(5) V ostatních případech prezident republiky
jmenuje a odvolává na návrh předsedy
vlády ostatní členy vlády a pověřuje
je řízením ministerstev nebo jiných
úřadů.
(1) Člen vlády skládá slib do rukou
prezidenta republiky.
(2) Slib člena vlády zní: "Slibuji věrnost
České republice. Slibuji, že budu zachovávat
její Ústavu a zákony a uvádět
je v život. Slibuji na svou čest, že budu zastávat
svůj úřad svědomitě a nezneužiji
svého postavení.".
Člen vlády nesmí vykonávat činnosti,
jejichž povaha odporuje výkonu jeho funkce. Podrobnosti
stanoví zákon.
Vláda může předložit Poslanecké
sněmovně žádost o vyslovení důvěry.
(1) Poslanecká sněmovna může vyslovit
vládě nedůvěru.
(2) Návrh na vyslovení nedůvěry vládě
projedná Poslanecká sněmovna, jen je-li podán
písemně nejméně padesáti poslanci.
K přijetí návrhu je třeba souhlasu
nadpoloviční většiny všech poslanců.
(1) Předseda vlády podává demisi do
rukou prezidenta republiky. Ostatní členové
vlády podávají demisi do rukou prezidenta
republiky prostřednictvím předsedy vlády.
ustavující schůzi nově zvolené
Poslanecké sněmovny.
(3) Podá-li vláda demisi podle odstavce 2, prezident
republiky demisi přijme.
Prezident republiky odvolá člena vlády, jestliže
to navrhne předseda vlády.
Prezident republiky odvolá vládu, která nepodala
demisi, ačkoliv ji byla povinna podat.
(1) Vláda rozhoduje ve sboru.
(2) K přijetí usnesení vlády je třeba
souhlasu nadpoloviční většiny všech
jejích členů.
(1) Předseda vlády organizuje činnost vlády,
řídí její schůze, vystupuje
jejím jménem a vykonává další
činnosti, které jsou mu svěřeny Ústavou
nebo jinými zákony.
(2) Předsedu vlády zastupuje místopředseda
vlády nebo jiný pověřený člen
vlády.
K provedení zákona a v jeho mezích je vláda
oprávněna vydávat nařízení.
Nařízení podepisuje předseda vlády
a příslušný člen vlády.
(1) Ministerstva a jiné správní úřady
lze zřídit a jejich působnost stanovit pouze
zákonem.
(2) Právní poměry státních
zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních
úřadech upravuje zákon.
(3) Ministerstva, jiné správní úřady
a orgány územní samosprávy mohou na
základě a v mezích zákona vydávat
právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem
zmocněny.
Státní zastupitelství zastupuje veřejnou
žalobu v trestním řízení; vykonává
i další úkoly, stanoví-li tak zákon.
Soudní moc vykonávají jménem republiky
nezávislé soudy.
(1) Soudci jsou při výkonu své funkce nezávislí.
Jejich nestrannost nesmí nikdo ohrožovat.
(2) Soudce nelze proti jeho vůli odvolat nebo přeložit
k jinému soudu; výjimky vyplývající
zejména z kárné odpovědnosti stanoví
zákon.
(3) Funkce soudce není slučitelná s funkcí
prezidenta republiky, člena Parlamentu ani s jakoukoli
funkcí ve veřejné správě; zákon
stanoví, se kterými dalšími činnostmi
je výkon soudcovské funkce neslučitelný.