Ústavní soud

Čl. 83

Ústavní soud je soudním orgánem ochrany ústavnosti.

Čl. 84

(1) Ústavní soud se skládá z 15 soudců, kteří jsou jmenování na dobu deseti let.

(2) Soudce Ústavního soudu jmenuje prezident republiky se souhlasem Senátu.

(3) Soudcem Ústavního soudu může být jmenován bezúhonný občan, který je volitelný do Senátu, má vysokoškolské právnické vzdělání a byl nejméně deset let činný v právnickém povolání.

Čl. 85

(1) Složením slibu do rukou prezidenta republiky se soudce Ústavního soudu ujímá své funkce.

(2) Slib soudce Ústavního soudu zní: "Slibuji na svou čest a svědomí, že budu chránit neporušitelnost přirozených práv člověka a práv občana, řídit se ústavními zákony a rozhodovat podle svého nejlepšího přesvědčení nezávisle a nestranně.".

(3) Odmítne-li soudce složit slib nebo složí-li slib s výhradou, hledí se na něho, jako by nebyl jmenován.

Čl. 86

(1) Ústavní soud rozhoduje

a) o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10,

b) o zrušení jiných právních předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním zákonem, zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10,

c) o ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému zásahu státu,

d) o ústavní stížnosti proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu orgánů veřejné moci do ústavně zaručených základních práv a svobod,

e) o opravném prostředku proti rozhodnutí ve veci ověření volby poslance nebo senátora,

f) v pochybnostech o ztrátě volitelnosti a o neslučitelnosti výkonu funkcí poslance nebo senátora podle čl. 25,

g) o ústavní žalobě Senátu proti prezidentu republiku podle čl. 65 odst. 2,

h) o návrhu prezidenta republiky na zrušení usnesení Poslanecké sněmovny a Senátu podle čl. 66,

i) o opatřeních nezbytných k provedení rozhodnutí mezinárodního soudu, které je pro Českou republiku závazné, pokud je nelze provést jinak,

j) o tom, zda rozhodnutí o rozpuštění politické strany nebo jiné rozhodnutí týkající se činnosti politické strany je ve shodě s ústavními nebo jinými zákony,

k) spory o rozsah kompetencí státních orgán a orgánů územní samosprávy, nepřísluší-li podle zákona jinému orgánu.

(2) Zákon může stanovit, že namísto Ústavního soudu rozhoduje Nejvyšší správní soud

a) o zrušení právních předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu se zákonem,

b) spory o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy, nepřísluší-li podle zákona jinému orgánu.

Čl. 87

(1) Zákon stanoví, kdo a za jakých podmínek je oprávněn podat návrh na zahájení řízení a další pravidla o řízení před Ústavním soudem.

(2) Soudci Ústavního soudu jsou při svém rozhodování vázáni pouze ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 a zákonem podle odstavce 1.

Čl. 88

(1) Rozhodnutí Ústavního soudu je vykonatelné, jakmile bylo vyhlášeno způsobem stanoveným zákonem, pokud Ústavní soud o jeho vykonatelnosti nerozhodl jinak.

(2) Vykonatelná rozhodnutí Ústavního soudu jsou závazná pro všechny orgány i osoby.

Soudy

Čl. 89

Soudy jsou povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům. Jen soud rozhoduje o vině a trestu za trestné činy.

Čl. 90

(1) Soustavu soudů tvoří Nejvyšší soud, Nejvyšší správní soud, vrchní, krajské a okresní soudy. Zákon může stanovit jejich jiné označení.

(2) Působnost a organizaci soudů stanoví zákon.

Čl. 91

Nejvyšší soud je vrcholným soudním orgánem ve věcech patřících do pravomoci soudů s výjimkou záležitostí, o nichž rozhoduje Ústavní soud nebo Nejvyšší správní soud.

Čl. 92

(1) Soudce je jmenován do funkce prezidentem republiky bez časového omezení. Své funkce se ujímá složením slibu.

(2) Soudcem může být jmenován bezúhonný občan, který má vysokoškolské právnické vzdělání. Další předpoklady a postup stanoví zákon.

Čl. 93

(1) Zákon stanoví případy, kdy soudci rozhodují v senátu a jaké je jeho složení. V ostatních případech rozhodují jako samosoudci.

(2) Zákon může stanovit, ve kterých věcech a jakým způsobem se na rozhodování soudů podílejí vedle soudců i další občané.

Čl. 94

(1) Soudce je při rozhodování vázán zákonem; je oprávněn posoudit soulad jiného právního předpisu se zákonem.

(2) Dojde-li soud k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním zákonem, předloží věc Ústavnímu soudu.

Čl. 95

(1) Všichni účastníci řízení mají před soudem rovná práva.

(2) Jednání před soudem je ústní a veřejné; výjimky stanoví zákon. Rozsudek se vyhlašuje vždy veřejně.

HLAVA PÁTÁ

NEJVYŠŠÍ KONTROLNÍ ÚŘAD

Čl. 96

(1) Nejvyšší kontrolní úřad je nezávislý orgán. Vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu.

(2) Prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny.

(3) Postavení, působnost, organizační strukturu a další podrobnosti stanoví zákon.

HLAVA ŠESTÁ

ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA

Čl. 97

(1) Česká národní banka je ústřední bankou státu. Hlavním cílem její činnosti je péče o stabilitu měny; do její činnosti lze zasahovat pouze na základě zákona.

(2) Postavení, působnost a další podrobnosti stanoví zákon.

HLAVA SEDMÁ

ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVA

Čl. 98

Česká republika se člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky. Vyššími územními samosprávnými celky jsou země nebo kraje.

Čl. 99

(1) Územní samosprávné celky jsou územními společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu. Zákon stanoví, kdy jsou správními obvody.

(2) Obec je vždy součástí vyššího územního samosprávného celku.

(3) Vytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávný celek lze jen ústavním zákonem.

Čl. 100

(1) Obec je samostatně spravována zastupitelstvem.

(2) Vyšší územní samosprávný celek je samostatně spravován zastupitelstvem.

(3) Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.

(4) Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem.

Čl. 101

(1) Členové zastupitelstev jsou voleni tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva.

(2) Funkční období zastupitelstva je čtyřleté. Zákon stanoví za jakých podmínek se vyhlásí nové volby zastupitelstva před uplynutím jeho funkčního období.

Čl. 102

O názvu vyššího územního samosprávného celku rozhoduje jeho zastupitelstvo.

Čl. 103

(1) Působnost zastupitelstev může být stanovena jen zákonem.

(2) Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech samosprávy, pokud nejsou zákonem svěřeny zastupitelstvu vyššího územního samosprávného celku.

(3) Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky.

Čl. 104

Výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon.

HLAVA OSMÁ

PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Čl. 105

(1) Dnem účinnosti této Ústavy se Česká národní rada stává Poslaneckou sněmovnou, jejíž volební období skončí dnem 6. června 1996.

(2) Do doby zvolení Senátu podle Ústavy vykonává funkce Senátu Prozatímní Senát. Prozatímní Senát se ustaví způsobem, který stanoví ústavní zákon. Do nabytí účinnosti tohoto zákona vykonává funkce Senátu Poslanecká sněmovna.

(3) Poslaneckou sněmovnu nelze rozpustit, dokud vykonává funkci Senátu podle odstavce 2.

(4) Do přijetí zákonů o jednacím řádu komor se postupuje v jednotlivých komorách podle jednacího řádu České národní rady.

Čl. 106

(1) Zákon o volbách do Senátu stanoví, jakým způsobem se při prvních volbách do Senátu určí třetina senátorů, jejichž volební období bude dvouleté, a třetina senátorů, jejichž volební období bude čtyřleté.

(2) Zasedání Senátu svolá prezident republiky tak, aby bylo zahájeno nejpozději třicátý den po dni voleb; neučiní-li tak, sejde se Senát třicátý den po dni voleb.

Čl. 107

Vláda České republiky jmenovaná po volbách v roce 1992 a vykonávající svou funkci ke dni účinnosti Ústavy se považuje za vládu jmenovanou podle této Ústavy.

Čl. 108

Soudci všech soudů České republiky vykonávající funkci soudce ke dni nabytí účinnosti této Ústavy se považují za soudce jmenované podle Ústavy České republiky.

Čl. 109

(1) Ústavní pořádek České republiky tvoří tato Ústava, Listina základních lidských práv a svobod, ústavní zákony přijaté podle této Ústavy a ústavní zákony Národního shromáždění Československé republiky, Federálního shromáždění Československé socialistické republiky a České národní rady upravující státní hranice České republiky.

(2) Zrušují se dosavadní Ústava, ústavní zákon o československé federaci, ústavní zákony, které je měnily a doplňovaly, a ústavní zákon České národní rady č. 67/1990 Sb., o státních symbolech České republiky.

(3) Ostatní ústavní zákony platné na území České republiky ke dni účinnosti této Ústavy mají sílu zákona.

Čl. 110

Tato Ústava nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.".

V Praze dne 12. prosince 1992
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v. r.
JUDr. Hana MARVANOVÁ v. r.
předseda a zpravodaj
zpravodajka
ústavně právního výboru ČNR
ústavně právního výboru ČNR
Ing. Vladimír ŠUMAN v. r.
předseda a zpravodaj
výboru ČNR pro právní ochranu
a bezpečnost
Ing. Josef PAVELA v. r.
Ing. Jiří DRÁPELA v. r.
předseda výboru ČNR petičního,
zpravodaj výboru ČNR petičního,
pro lidská práva a národnosti
pro lidská práva a národnosti
Ing. Tomáš JEŽEK, CSc. v. r.
Ing. Libor NOVÁK v. r.
předseda
zpravodaj
rozpočtového výboru ČNR
rozpčtového výboru ČNR
Ing. Vladimír BUDINSKÝ v. r.
Ing. Vitězslav SOCHOR v. r.
předseda
zpravodaj
hospodářského výboru ČNR
hospodářského výboru ČNR
MVDr. Jan ČERNÝ v. r.
předseda a zpravodaj
zemědělského výboru ČNR
Ing. Leopold ZUBEK v. r.
Ing. Josef EFFENBERGER v. r.
předseda výboru ČNR
zpravodaj výboru ČNR
pro veřejnou správu,
pro veřejnou správu,
regionální rozvoj
regionální rozvoj
a životní prostředí
a životní prostředí
MUDr. Martin SYKA v. r.
PhDr. Andrej GJURIČ v. r.
předseda výboru ČNR
zpravodaj výboru ČNR
pro sociální politiku
pro sociální politiku
a zdravotnictví
a zdravotnictví
PhDr. František KOZEL v. r.
PhDr. Stanislav VOLÁK v. r.
předseda výboru ČNR
zpravodaj výboru ČNR
pro vědu, vzdělání, kulturu,
pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu
mládež a tělovýchovu
RNDr. Jiří PAYNE v. r.
předseda a zpravodaj
zahraničního výboru ČNR


Připomínky nezařazené do společné zprávy

1. Připomínka rozpočtového výboru ČNR a zahraničního výboru ČNR

k čl. 35 odst. 1

Ustanovení doplnit o nové písmeno e) podle kterého by bylo možno Poslaneckou sněmovnu rozpustit pokud by ve stanovené lhůtě od prvé schůze nebo po uprázdnění funkce předsedy Poslanecké sněmovny jej nezvolila.

2. Připomínka výboru ČNR pro právní ochranu a bezpečnost

k čl. 38 odst. 2

Ustanovení doplnit o povinnost prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu osobně se dostavit do schůze Poslanecké sněmovny na základě jejího usnesení.

3. Připomínky zahraničního výboru ČNR

k čl. 58 odst. 1

Ustanovení upravit tak, že návrh je oprávněna podat alespoň třetina Ústavou stanoveného počtu poslanců nebo senátorů

k čl. 62

Vypustit písmeno h) bez náhrady

4. Připomínky výboru ČNR petičního, pro lidská práva a národnosti

k čl. 98

a) ustanovení změnit takto: Česká republika se člení na země a to Českou, Moravsko-slezkou a Prahu (alt. zemi Českou, Moravskou a Slezkou). Země se dále člení na okresy a obce (alt. Vnitřní členění jednotlivých zemí si určí Zemské sněmy).".

b) Zařadit původní odstavec 2, který stanoví, že zřizovat a rušit jiné územní samosprávné celky lze jen ústavním zákonem.

k čl. 100

a) ustanovení odstavců 1 a 2 změnit takto:

"(1) Základem místní samosprávy je obec jakožto společenství občanů, kteří v obci trvale bydlí.

(2) Země jsou samostatně spravovány samostatnými Zemskými sněmy se zákonodárnou iniciativou. Hranice zemí budou vyhlášeny samostatným ústavním zákonem.".

b) V čl. 100, 102 a 103 slova "Zastupitelstvo vyššího samosprávného celku" nahradit slovy "Zemský sněm".

k čl. 101 odst. 1

Na konec doplnit slova "podle zásady (alt. na základě principu) poměrného zastoupení".



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP