Ústavní soud je soudním orgánem ochrany
ústavnosti.
(1) Ústavní soud se skládá z 15 soudců,
kteří jsou jmenování na dobu deseti
let.
(2) Soudce Ústavního soudu jmenuje prezident republiky
se souhlasem Senátu.
(3) Soudcem Ústavního soudu může být
jmenován bezúhonný občan, který
je volitelný do Senátu, má vysokoškolské
právnické vzdělání a byl nejméně
deset let činný v právnickém povolání.
(1) Složením slibu do rukou prezidenta republiky se
soudce Ústavního soudu ujímá své
funkce.
(2) Slib soudce Ústavního soudu zní: "Slibuji
na svou čest a svědomí, že budu chránit
neporušitelnost přirozených práv člověka
a práv občana, řídit se ústavními
zákony a rozhodovat podle svého nejlepšího
přesvědčení nezávisle a nestranně.".
(3) Odmítne-li soudce složit slib nebo složí-li
slib s výhradou, hledí se na něho, jako by
nebyl jmenován.
(1) Ústavní soud rozhoduje
a) o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých
ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním
zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl.
10,
b) o zrušení jiných právních
předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení,
jsou-li v rozporu s ústavním zákonem, zákonem
nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10,
c) o ústavní stížnosti orgánů
územní samosprávy proti nezákonnému
zásahu státu,
d) o ústavní stížnosti proti pravomocnému
rozhodnutí a jinému zásahu orgánů
veřejné moci do ústavně zaručených
základních práv a svobod,
e) o opravném prostředku proti rozhodnutí
ve veci ověření volby poslance nebo senátora,
f) v pochybnostech o ztrátě volitelnosti a o neslučitelnosti
výkonu funkcí poslance nebo senátora podle
čl. 25,
g) o ústavní žalobě Senátu proti
prezidentu republiku podle čl. 65 odst. 2,
h) o návrhu prezidenta republiky na zrušení
usnesení Poslanecké sněmovny a Senátu
podle čl. 66,
i) o opatřeních nezbytných k provedení
rozhodnutí mezinárodního soudu, které
je pro Českou republiku závazné, pokud je
nelze provést jinak,
j) o tom, zda rozhodnutí o rozpuštění
politické strany nebo jiné rozhodnutí týkající
se činnosti politické strany je ve shodě
s ústavními nebo jinými zákony,
k) spory o rozsah kompetencí státních orgán
a orgánů územní samosprávy,
nepřísluší-li podle zákona jinému
orgánu.
(2) Zákon může stanovit, že namísto
Ústavního soudu rozhoduje Nejvyšší
správní soud
a) o zrušení právních předpisů
nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu
se zákonem,
b) spory o rozsah kompetencí státních orgánů
a orgánů územní samosprávy,
nepřísluší-li podle zákona jinému
orgánu.
(1) Zákon stanoví, kdo a za jakých podmínek
je oprávněn podat návrh na zahájení
řízení a další pravidla o řízení
před Ústavním soudem.
(2) Soudci Ústavního soudu jsou při svém
rozhodování vázáni pouze ústavními
zákony a mezinárodními smlouvami podle čl.
10 a zákonem podle odstavce 1.
(1) Rozhodnutí Ústavního soudu je vykonatelné,
jakmile bylo vyhlášeno způsobem stanoveným
zákonem, pokud Ústavní soud o jeho vykonatelnosti
nerozhodl jinak.
(2) Vykonatelná rozhodnutí Ústavního
soudu jsou závazná pro všechny orgány
i osoby.
Soudy jsou povolány především k tomu,
aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly
ochranu právům. Jen soud rozhoduje o vině
a trestu za trestné činy.
(1) Soustavu soudů tvoří Nejvyšší
soud, Nejvyšší správní soud, vrchní,
krajské a okresní soudy. Zákon může
stanovit jejich jiné označení.
(2) Působnost a organizaci soudů stanoví
zákon.
Nejvyšší soud je vrcholným soudním
orgánem ve věcech patřících
do pravomoci soudů s výjimkou záležitostí,
o nichž rozhoduje Ústavní soud nebo Nejvyšší
správní soud.
(1) Soudce je jmenován do funkce prezidentem republiky
bez časového omezení. Své funkce se
ujímá složením slibu.
(2) Soudcem může být jmenován bezúhonný
občan, který má vysokoškolské
právnické vzdělání. Další
předpoklady a postup stanoví zákon.
(1) Zákon stanoví případy, kdy soudci
rozhodují v senátu a jaké je jeho složení.
V ostatních případech rozhodují jako
samosoudci.
(2) Zákon může stanovit, ve kterých
věcech a jakým způsobem se na rozhodování
soudů podílejí vedle soudců i další
občané.
(1) Soudce je při rozhodování vázán
zákonem; je oprávněn posoudit soulad jiného
právního předpisu se zákonem.
(2) Dojde-li soud k závěru, že zákon,
jehož má být při řešení
věci použito, je v rozporu s ústavním
zákonem, předloží věc Ústavnímu
soudu.
(1) Všichni účastníci řízení
mají před soudem rovná práva.
(2) Jednání před soudem je ústní
a veřejné; výjimky stanoví zákon.
Rozsudek se vyhlašuje vždy veřejně.
(1) Nejvyšší kontrolní úřad
je nezávislý orgán. Vykonává
kontrolu hospodaření se státním majetkem
a plnění státního rozpočtu.
(2) Prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu jmenuje prezident republiky na návrh
Poslanecké sněmovny.
(3) Postavení, působnost, organizační
strukturu a další podrobnosti stanoví zákon.
(1) Česká národní banka je ústřední
bankou státu. Hlavním cílem její činnosti
je péče o stabilitu měny; do její
činnosti lze zasahovat pouze na základě zákona.
(2) Postavení, působnost a další podrobnosti
stanoví zákon.
Česká republika se člení na obce,
které jsou základními územními
samosprávnými celky. Vyššími územními
samosprávnými celky jsou země nebo kraje.
(1) Územní samosprávné celky jsou
územními společenstvími občanů,
která mají právo na samosprávu. Zákon
stanoví, kdy jsou správními obvody.
(2) Obec je vždy součástí vyššího
územního samosprávného celku.
(3) Vytvořit nebo zrušit vyšší územní
samosprávný celek lze jen ústavním
zákonem.
(1) Obec je samostatně spravována zastupitelstvem.
(2) Vyšší územní samosprávný
celek je samostatně spravován zastupitelstvem.
(3) Územní samosprávné celky jsou
veřejnoprávními korporacemi, které
mohou mít vlastní majetek a hospodaří
podle vlastního rozpočtu.
(4) Stát může zasahovat do činnosti
územních samosprávných celků,
jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem
stanoveným zákonem.
(1) Členové zastupitelstev jsou voleni tajným
hlasováním na základě všeobecného,
rovného a přímého volebního
práva.
(2) Funkční období zastupitelstva je čtyřleté.
Zákon stanoví za jakých podmínek se
vyhlásí nové volby zastupitelstva před
uplynutím jeho funkčního období.
O názvu vyššího územního
samosprávného celku rozhoduje jeho zastupitelstvo.
(1) Působnost zastupitelstev může být
stanovena jen zákonem.
(2) Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech samosprávy,
pokud nejsou zákonem svěřeny zastupitelstvu
vyššího územního samosprávného
celku.
(3) Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti
vydávat obecně závazné vyhlášky.
Výkon státní správy lze svěřit
orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li
to zákon.
(1) Dnem účinnosti této Ústavy se
Česká národní rada stává
Poslaneckou sněmovnou, jejíž volební
období skončí dnem 6. června 1996.
(2) Do doby zvolení Senátu podle Ústavy vykonává
funkce Senátu Prozatímní Senát. Prozatímní
Senát se ustaví způsobem, který stanoví
ústavní zákon. Do nabytí účinnosti
tohoto zákona vykonává funkce Senátu
Poslanecká sněmovna.
(3) Poslaneckou sněmovnu nelze rozpustit, dokud vykonává
funkci Senátu podle odstavce 2.
(4) Do přijetí zákonů o jednacím
řádu komor se postupuje v jednotlivých komorách
podle jednacího řádu České
národní rady.
(1) Zákon o volbách do Senátu stanoví,
jakým způsobem se při prvních volbách
do Senátu určí třetina senátorů,
jejichž volební období bude dvouleté,
a třetina senátorů, jejichž volební
období bude čtyřleté.
(2) Zasedání Senátu svolá prezident
republiky tak, aby bylo zahájeno nejpozději třicátý
den po dni voleb; neučiní-li tak, sejde se Senát
třicátý den po dni voleb.
Vláda České republiky jmenovaná po
volbách v roce 1992 a vykonávající
svou funkci ke dni účinnosti Ústavy se považuje
za vládu jmenovanou podle této Ústavy.
Soudci všech soudů České republiky vykonávající
funkci soudce ke dni nabytí účinnosti této
Ústavy se považují za soudce jmenované
podle Ústavy České republiky.
(1) Ústavní pořádek České
republiky tvoří tato Ústava, Listina základních
lidských práv a svobod, ústavní zákony
přijaté podle této Ústavy a ústavní
zákony Národního shromáždění
Československé republiky, Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky a České národní
rady upravující státní hranice České
republiky.
(2) Zrušují se dosavadní Ústava, ústavní
zákon o československé federaci, ústavní
zákony, které je měnily a doplňovaly,
a ústavní zákon České národní
rady č. 67/1990 Sb., o státních symbolech
České republiky.
(3) Ostatní ústavní zákony platné
na území České republiky ke dni účinnosti
této Ústavy mají sílu zákona.
Tato Ústava nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.".
1. Připomínka rozpočtového výboru
ČNR a zahraničního výboru ČNR
k čl. 35 odst. 1
Ustanovení doplnit o nové písmeno e) podle
kterého by bylo možno Poslaneckou sněmovnu
rozpustit pokud by ve stanovené lhůtě od
prvé schůze nebo po uprázdnění
funkce předsedy Poslanecké sněmovny jej nezvolila.
2. Připomínka výboru ČNR pro právní
ochranu a bezpečnost
k čl. 38 odst. 2
Ustanovení doplnit o povinnost prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu osobně se dostavit
do schůze Poslanecké sněmovny na základě
jejího usnesení.
3. Připomínky zahraničního výboru
ČNR
k čl. 58 odst. 1
Ustanovení upravit tak, že návrh je oprávněna
podat alespoň třetina Ústavou stanoveného
počtu poslanců nebo senátorů
k čl. 62
Vypustit písmeno h) bez náhrady
4. Připomínky výboru ČNR petičního,
pro lidská práva a národnosti
k čl. 98
a) ustanovení změnit takto: Česká
republika se člení na země a to Českou,
Moravsko-slezkou a Prahu (alt. zemi Českou, Moravskou a
Slezkou). Země se dále člení na okresy
a obce (alt. Vnitřní členění
jednotlivých zemí si určí Zemské
sněmy).".
b) Zařadit původní odstavec 2, který
stanoví, že zřizovat a rušit jiné
územní samosprávné celky lze jen ústavním
zákonem.
k čl. 100
a) ustanovení odstavců 1 a 2 změnit takto:
"(1) Základem místní samosprávy
je obec jakožto společenství občanů,
kteří v obci trvale bydlí.
(2) Země jsou samostatně spravovány samostatnými
Zemskými sněmy se zákonodárnou iniciativou.
Hranice zemí budou vyhlášeny samostatným
ústavním zákonem.".
b) V čl. 100, 102 a 103 slova "Zastupitelstvo vyššího
samosprávného celku" nahradit slovy "Zemský
sněm".
k čl. 101 odst. 1
Na konec doplnit slova "podle zásady (alt. na základě
principu) poměrného zastoupení".