Všeobecná zdravotní pojišťovna České
republiky je oprávněna vydávat tiskopisy
potřebné k hlášení údajů
stanovených tímto zákonem. Tyto tiskopisy
jsou plátci pojistného povinni používat.
Zákon České národní rady č.
550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění,
se mění a doplňuje takto:
1. V § 6 odst. 3 v prvé větě se za slova
"na další mateřské dovolené"
vkládají slova "a mužů po dobu
jejich nepřítomnosti v práci, po kterou se
jim poskytuje podle právních předpisů
o nemocenském pojištění peněžitá
pomoc".
2. V § 6 odst. 4 písm. b) se na konci připojují
slova "muže po dobu jejich nepřítomnosti
v práci, po kterou se jim poskytuje peněžitá
pomoc podle právních předpisů o nemocenském
pojištění.
3. Vypouští se § 7 odst. 4.
4. V § 7 odst. 5 se slova "poplatek z prodlení"
nahrazují slovem "penále".
5. Nadpis § 8 zní: "Výše a způsob
placení pojistného a penále".
6. V § 8 odst. 1 se slova "poplatku z prodlení"
nahrazují slovem "penále".
7. V § 18 odst. 1 se za slova "pokut" vkládají
slova "penále".
8. § 18 odst. 2 zní:
"(2) Na rozhodování zdravotních pojišťoven
se vztahují obecné předpisy o správním
řízení. O odvolání rozhoduje
rozhodčí orgán zdravotní pojišťovny".
9. V § 18 se za odstavec 2 vkládají nové
odstavce 3 a 4, které zní:
"(3) Rozhodčí orgán se skládá
z jednoho zástupce zdravotní pojišťovny,
dvou zástupců ministerstva zdravotnictví
České republiky, jednoho zástupce ministerstva
práce a sociálních věcí České
republiky, jednoho zástupce ministerstva financí
České republiky, tří zástupců,
které určí ze svých členů
Správní rada zdravotní pojišťovny
a tří zástupců, které určí
ze svých členů Dozorčí rada
zdravotní pojišťovny. Rozhodčí
orgán je schopen se usnášet, je-li přítomno
více jak dvě třetiny členů.
K platnosti rozhodnutí je třeba nadpoloviční
většiny přítomných členů.
Jednání rozhodčího orgánu svolává
ředitel příslušné zdravotní
pojišťovny.
(4) Rozhoduje-li rozhodčí orgán v prvém
stupni, použijí se obdobně ustanovení
správního řádu o rozkladu."
10. V § 18 se dosavadní odstavec 3 označuje
jako odstavec 5.
Zákon České národní rady č.
551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně
České republiky se mění a doplňuje
takto:
1. § 22 odst. 5 zní:
"(5) Zástupce pojištěnců volí
okresní shromáždění okresu, v
němž má Okresní pojišťovna
sídlo. Zástupce pojištěnců Pražské
okresní pojišťovny volí zastupitelstvo
hlavního města Prahy. Zástupce pojištěnců
Okresní pojišťovny města Brna, Ostravy
a Plzně volí zastupitelstva těchto měst".
2. § 23 odst. 5 zní:
"(5) Zástupce pojištěnců volí
okresní shromáždění okresu, v
němž má Okresní pojišťovna
sídlo. Zástupce pojištěnců Pražské
okresní pojišťovny volí zastupitelstvo
hlavního města Prahy. Zástupce pojištěnců
Okresní pojišťovny města Brna, Ostravy
a Plzně volí zastupitelstva těchto měst".
Zdravotní pojišťovny nejsou v roce 1993 povinny
vytvářet rezervní fond.
Předkládaný návrh zákona řeší
problematiku výběru pojistného, stanovení
výše a způsobu vymáhání,
navazuje na zákony ČNR č. 550/1991 Sb., o
všeobecném zdravotním pojištění,
č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní
pojišťovně České republiky a č.
280/1991 Sb., o resortních, oborových a dalších
zdravotních pojišťovnách.
Vychází přitom z nutnosti zabezpečit
finanční prostředky na pokrytí potřebné
zdravotní péče, jejíž rozsah
je určen zákonem ČNR č. 550/1991 Sb.
a dále nařízením vlády České
republiky č. 216/1992 Sb., kterým se vydává
Zdravotní řád, vyhláškou č.
258/1992 Sb., kterou se vydává Seznam výkonů
s bodovými hodnotami a vyhláškou MZ ČR
č. 428/1992 Sb., o úhradě léčiv
a prostředků zdravotnické techniky.
Určité zkušenosti byly získány
i ze zákona č. 221/1924 Sb., (zákon o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří), který je analogický
obsahově odpovídající legislativě
o zdravotním pojištění ve vyspělých
státech, ale současná situace oproti době
platnosti tohoto zákona to plně nedovoluje a nutí
nás na určitou omezenou dobu kombinovat prvky vlivu
státního rozpočtu, než umožní
nová daňová soustava plně rozvinout
zkušenosti z pojištění ostatních
států.
Systém financování povinného zdravotního
pojištění je obvykle v různých
zemích integrován s daňovým systémem
sociálního zabezpečení. Obdobné
jako je tomu v případě důchodu, invalidity,
nemocenského spod., je fond pro zdravotní pojištění
tvořen procentem z objemu mezd.
Financování zdravotní péče
je v řadě států založeno na principu
sociální solidarity. Různé země
se v detailech liší, ale základem tohoto typu
pojištění je přerozdělování
financí.
Zdravotní pojištění vzniklo v minulém
století v menších skupinách pracujících
(např. profesních) a postupně docházelo
ke slučování těchto skupin až
na úroveň země-státu. Vlády
pak řešily problém dostupnosti zdravotní
péče vybíráním pojistného
ve formě daně ze mzdy (pojistného). V mnoha
případech se zdravotní pojištění
stalo součástí sociálního zabezpečení.
Obyvatelé pak pohlížejí na zdravotní
pojištění jako na součást sociálního
zabezpečení.
Evropský systém pojištění s principem
solidarity redukuje riziko vážných ztrát
díky spolupráci osob nebo organizací. U skupin
obyvatel s výrazně většími příjmy
je vyměřovací základ pro tyto pojištěnce
limitován určeným stropem. Tento problém
je řešen také v našich podmínkách.
Sociální zabezpečení je obecně
financováno na základě daně ze mzdy,
povinné zdravotní pojištění je
takto financováno ve většině případů.
Podle našich zákonů o daních je tato
forma daně ze mzdy nazývána pojistným.
Platby jsou obvykle prováděny spolupodílem
zaměstnance a zaměstnavatele. Pro srovnání
jsou uvedeny podíly těchto plateb v následujících
zemích (údaje uvedeny v procentech):
ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ | SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ | |||
zaměstnavatel | zaměstnanec | zaměstnavatel | zaměstnanec | |
Francie | 12,60 | 5,90 | 37,77 | 15,41 |
NSR | 6,00 | 6,00 | 18,90 | 17,50 |
Belgie | 6,00 | 3,70 | 34,83 | 12,07 |
Holandsko | 14,80 | 5,90 | 26,08 | 34,58 |
USA | 1,45 | 1,45 | 15,05 | 7,15 |
ČR | 9,0 | 4,5 | 27,0 | 9,0 |
V roce 1992 probíhá financování subjektů,
které poskytují potřebnou zdravotní
péči prostřednictvím Všeobecné
zdravotní pojišťovny ČR. Zdrojem jsou
prostředky státního rozpočtu vyčleněné
v závěru roku 1991 z kapitoly 335 a 715. V tomto
přechodném roce jsou prostředky přidělovány
jednotlivým zdravotnickým zařízením
zálohovým způsobem, který jen částečně
zohledňuje počet prováděných
výkonů s ohledem na postupné vydávání
příslušných právních norem.
V letošním roce pojištěnci neplatí
žádné daně ani příspěvky
přímo určené na zdravotní pojištění.
Zaměstnavatelé hradí odvod z objemu mezd,
zaměstnanci daň ze mzdy.
V návaznosti na uplatnění nové daňové
soustavy od 1.1. 1993 dojde ke změně zdrojů
zdravotního pojištění. Vedle pojištěnců
budou plátci pojistného rovněž zaměstnavatelé
a stát.
Potřebná částka finančních
prostředků, bezpodmínečně nutných
k zajištění zdravotní péče
v roce 1993, je uvedena v II. Ekonomické části.
Z bilance vyplývá, že jsou pokryty cenové
a metodické vlivy související s promítnutím
nové daňové soustavy od 1.1.1993. S ohledem
na předpokládaný rozsah privatizace je zde
současně zohledněn podíl nákladů
související s přechodem organizací
příspěvkového charakteru na privátní
zařízení.
V průběhu roku 1993 bude ministerstvo zdravotnictví
průběžné hodnotit dopady vyplývající
z nové daňové reformy a transformace zdravotnictví.
Nezbytnou součástí těchto rozborů
bude i vyhodnocení dopadů z prováděcích
vyhlášek doplňující nařízení
vlády ČR č. 216/1992 Sb, kterým se
vydal Zdravotní řád. Jedná se o kvantifikaci
dopadů:
- ze zavedené kategorizace léčiv a prostředků
zdravotnické techniky vyhláškou MZ ČR
č. 426/92 Sb, která vstoupila v platnost k 15.9.1992,
- vyhlášky MZ ČR č. 467/92 Sb o úhradách
za zdravotní péči která vstoupila
v platnost k 15.10.1992
- vyhlášky MZ ČR č. 258/92 Sb o, kterou
se vydává seznam zdravotních výkonů
s bodovými hodnotami, která vstoupila v platnost
k 1.7.1992. Obsahová náplň této vyhlášky
bude počátkem roku přehodnocena, v návaznosti
na analýzy zpracované v II. pololetí roku
1992, v informačním systému Všeobecné
zdravotní pojišťovny a probíhající
revizi" registračních listů" jednotlivých
výkonů s bodovými hodnota mi. V souvislosti
s přechodem na nový daňový systém
je současně již nyní přehodnocována
obsahová náplň kalkulačního
vzorce tak, aby odpovídala novým podmínkám
roku 1993 a byla aplikovatelná na oba systémy vedle
sebe působící tj. systém příspěvkových
a soukromých subjektů.
Bilancovaný objem finančních prostředků
předpokládá ekonomizaci celého systému
tak, aby finanční prostředky byly vynakládány
účelně. Nezbytnou součástí
celého procesu ekonomizace bude úzká spolupráce
ministerstva zdravotnictví, ministerstva financí
a ministerstva pro privatizaci s okresními úřady
a zdravotními pojišťovnami. Potřebné
ekonomické informace pro správu musí zajistit
informační systém všeobecné zdravotní
pojišťovny a národní zdravotnický
informační systém.
V zájmu zajištění dostatečné
úrovně potřebné zdravotní péče
pro všechny pojištěnce předpokládá
návrh zákona přerozdělení finančních
prostředků a to jak prostředků od
státu za vybrané kategorie osob (důchodci,
děti apod.), tak i 1/2 prostředků získaných
výběrem pojistného od jednotlivých
zdravotních pojišťoven včetně všeobecné
zdravotní pojišťovny.
Pro zajištění financování potřebné
zdravotní péče, s využitím principu
přerozdělování, podle výpočtu
a věkové struktury pojištěnců
zapracovalo MZ ČR do návrhu zákona zřízení
zvláštního účtu zdravotního
pojištění. Zvláštní účet
bude spravovat Všeobecná zdravotní pojišťovna
ČR. Důvodem stanovení VZP je její
vybavení výpočetní technikou a navíc
povinnost vedení registru pojištěnců.
Ve vazbě na odsouhlasenou bilanci objemu potřebných
finančních prostředků, která
je zpracována v návaznosti na předpoklad
100% výběru pojistného, vyjadřuje
celková částka 53,5 mld Kčs strukturu
příjmů zapracovaných současně
do státního rozpočtu na rok 1993
plátce pojistného | částka | % z celku | |
příjmy od podniků(vč. soukr. sféry) | 26 | mld | 48,6 |
příjmy od obyvatelstva | 12,9 | mld | 24,1 |
vlastní výběr pojišťoven | 38,9 | 72,7 | |
příjmy od státu | 14,6 | mld | 27,3 |
celkem výběr | 53,5 | mld | 100,00 |
Z tabulky výběru pojistného je zřejmé,
že přibližně 3/4 pojistného uhradí
osoby výdělečně činné
a 1/4 pojistného bude hradit stát.
S ohledem na tuto bilanci zvolilo ministerstvo zdravotnictví
variantu přerozdělení tak, aby model umožnil
fungování několika pojišťoven a
současně byl respektován princip solidarity.
Návrh přerozdělení finančních
prostředků vychází z použití
koeficientu 1 pro pojištěnce ve věku do 60
let a na pojištěnce, který dovrší
60 let věku předpokládá použití
koeficientu 2. Použití diferencovaných koeficientů,
v návaznosti na věkové rozdíly, vyplývá
z nutnosti zabezpečit potřebné finanční
prostředky i pro pojišťovny, kde bude zaregistrován
větší počet pojištěnců
ve vyšší věkové kategorii s ohledem
na vyšší výdaje potřebně
k zabezpečení zdravotní péče
pro tuto věkovou kategorii. Příklad výdajů
na léčiva u jednotlivých věkových
skupin je uveden na grafu str 23. Shodný průběh
této závislosti je i pro péči ve zdravotnických
zařízeních (str. 25) a je srovnatelný
v různých zemích.
Z hlediska průměrné celostátní
bilance vyjadřuje zvolená varianta přerozdělení
následující princip:
tvorba prostředků zvláštního účtu | |
1/2 z vlastního výběru pojistného | |
stát uhradí | |
celkem na účtu soustředěno ročně | |
měsíční předpoklad | |
Počet nevýdělečně činných obyvatel v mil. | |
z toho počet důchodců | |
počet podílů pojistného při zvýhodnění důchodců indexem 2:1 | |
předpokládaný měsíční podíl na důchodce v Kčs | |
předpokládaný podíl na ostatní osoby za které hradí pojistné stát | |
podíl pojistného na osoby v produktivním věku který zůstane u pojišťoven z vlastního výběru (rozbor vychází z počtu 4 700 mil osob) Kčs |
Na základě sběru dat, prostřednictvím
informačního systému všeobecně
zdravotní pojišťovny, které budou doplňovány
informacemi z národního zdravotního informačního
systému, bude předkládat ministerstvo zdravotnictví
návrhy na úpravu tohoto model. Tento model odráží
objektivní znalost objemu finančních prostředků
nutných k zajištění shodné úrovně
potřebné zdravotní péče pro
různě věkové kategorie, bez ohledu
u které pojišťovny budou pojištěni.
Bližší podmínky pro hospodaření
se zvláštním účtem, způsob
výpočtu průměrně výše
pojistného, případně změnu
kriterií stanoví ministerstvo zdravotnictví
ČR, po dohodě s ministerstvem financí ČR
vyhláškou.
Na dodržení pravidel hospodaření se
zvláštním účtem bude dohlížet
dozorčí orgán ustanovený k tomuto
účelu. Členy dozorčího orgánu
budou zástupci ministerstva financí České
republiky, ministerstva zdravotnictví České
republiky, ministerstva práce a sociálních
věcí České republiky, zástupce
všeobecné zdravotní pojišťovny a
zástupce pověřený ostatními
zdravotními pojišťovnami.
Z kvantifikace finančních prostředků
pro zajištění potřebné zdravotní
péče z prostředků pro zdravotní
pojištění vyplynula sazba pojistného
ve výši 13,5 % z vyměřovacího
základu za rozhodné období. Vyměřovací
základ u státu činí 70% z minimální
mzdy.
Seznam tabulek:
Průměrná délka ošetřovací doby
Výdaje na léky celkem podle věkových skupin
Výdaje na léky na jednotlivce podle věkových skupin
Hospitalizace na tis. obyvatel
Struktura financování odvětví v r. 1992
Struktura financování odvětví zdravotnictví v r. 1993
Porovnání výdajů r. 1992 a 1993
Příjmová část pojistného v r. 1993
II. Ekonomická Část
Komentář k II. Ekonomické části
1992 - očekávaná skutečnost, stará daňová soustava
v mld Kčs
I. Příjmy od obyvatelstva
-daň z obratu - daň ze mzdy | 137.8 89.0 48.8 | I. Zdravotnictví - pojišťovna - ostatní výdaje | 42.1 32.4 9.7 |
II. Příjmy od podniků - odvod ze zisku - odvody z objemu mezd - důchodová daň - příspěvky na SZ | 168.5 84.8 72.3 2.5 8.9 |
II. Sociální zabezpečení - fondové dávky - ostatní položky | 118.3 79.8 38.5 |
III. Ostatní příjmy - příjmy ČR - příjmy federace | 33.0 16.5 16.5 | III. Ostatní výdaje - výdaje ČR - výdaje federace | 187.9 138.6 49.3 |
CELKEM | 339.3 | CELKEM | 348.3 |
Výdaje zdravotnictví a sociál. zabezpečení celkem | 160.4 |
Krytí výdajů: | |
- daň ze mzdy | 48.8 |
- odvody z objemu mezd | 72.3 |
- příspěvky na SZ | 8.9 |
ÚHRN | 130.0 |
Ostatní příjmu státního rozpočtu | 30.4 |
CELKEM | 160.4 |
V Praze dne 2. listopadu 1992
1993 - nová daňová soustava
v mld Kčs
PŘÍJMY | 1993 | PŘÍJMY PRO JEDNOTLIVÉ ÚČELY | 1993 | VÝDAJE | 1993 |
I. Příjmy od obyvatelstva - daň z přid. hodnoty - daň ze záv. práce - zdravotní pojištění - sociální pojištění | 159.4 105.0 19.0 12.9 22.5 |
I. Příjmy pro zdravotnictví - obyvatelstvo - podniky - státní rozpočet | 62.4 12.9 26.0 23.5 | I. Zdravotnictví - pojišťovna - ostatní výdaje | 62.4 53.5 8.9 |
II. Příjmy od podniků - daň z příj. prav. osob - zdravotní pojištění - sociální pojištění | 175.3 85.9 26.0 63.4 | II. Příjmy pro SZ - obyvatelstvo - podniky - státní rozpočet | 136.6 22.5 63.4 50.7 | II. Sociální zabezpečení - fondové dávky - ostatní položky | 136.6 97.9 38.7 |
III. Ostatní příjmy z toho: clo dluhová služba vlast. příjmy OÚ silniční daň | 60.1 7.5 11.5 29.0 4.1 |
III. Příjmy pro ost. účely - obyvatelstvo - podniky - státní rozpočet | 195.8 124.0 85.9 -14.1 | III. Ostatní výdaje VÝDAJE celkem | 229.7 428.7 |
IV. Schodek SR 1993 | .0 | .0 | Poznámka Schodek SR 1993 | -33.9 | |
CELKEM | 394.8 | CELKEM | 394.8 | CELKEM | 428.7 |
v tom:
státní rozpočet ostatní příjmy | 355.9 38.9 | v tom: státní rozpočet ostatní příjmy | 355.9 38.9 | v tom: státní rozpočet ostatní příjmy | 389.8 38.9 |
Poznámka: ostatní příjmy ve výši
38.9 mld Kčs - zdravotní pojištění
(mimo SR)
V Praze dne 2. listopadu 1992
v mld Kčs
|
| ||||
I. Zdravotnictví
- pojišťovna - ostatní výdaje | 42.1 32.4 9.7 | I. Zdravotnictví - pojišťovna - ostatní výdaje | 62.4 53.5 8.9 | ||
II. Sociální zabezpečení
- fondové dávky - ostatní položky | 118.3 79.8 38.5 | II. Sociální zabezpečení - fondové dávky - ostatní položky | 136.6 97.9 38.7 | ||
III. Ostatní výdaje
- výdaje ČR - výdaje federace | 187.9 138.6 49.3 | III. Ostatní výdaje - výdaje ČR - výdaje federace | 229.7 229.7 .0 | ||
CELKEM | 348.3 | CELKEM | 428.7 | ||
v tom:
státní rozpočet ostatní příjmy | 348.3 .0 | v tom: státní rozpočet ostatní příjmy | 389.8 38.9 |
|
|
Hrubý domácí produkt | 730.0 | Hrubý domácí produkt | 815.0 | ||
Podíl zdravotnictví na HDP | 5.8% | Podíl zdravotnictví na HDP | 7.7% | 1.9 | 132.8 |
Podíl soc. zabezpečení na HDP | 16.2% | Podíl soc. zabezpečení na HDP | 16.8% | .6 | 103.4 |
Podíl ostatních potřeb na HDP | 25.7% | Podíl ostatních potřeb na HDP | 28.2% | 2.4 | 109.5 |
Podíl výdajů SR na HDP | 47.7% | Podíl výdajů SR na HDP | 47.8% | .1 | 100.2 |
Podíl výdajů celkem na HDP | 47.7% | Podíl výdajů celkem na HDP | 52.6% | 4.9 | 110.2 |
V Praze 2. listopadu 1992
Příjmová část pojistného | |||
Počet | vyměřovací | 13,5 % | |
osob | základ | pojistné | |
v mil. | |||
Osoby ze závislé činnosti | 3800 | 30164400 | |
Osoby sam. výděl. činné | 500 | 5670000 | |
Osoby sam. výděl. činné, vedl. zam. | 700 | 2154600 | |
Osoby dobrovolně nezaměstnané | 200 | 1134000 | |
Mezisoučet - vlastní výběr | 39123000 | ||
Stát - důchodci | 2453 | 6119744 | |
- děti | 2645 | 6598746 | |
- ženy na mateřské dov. | 285 | 711018 | |
- ostatní | 500 | 1247400 | |
Mezisoučet - stát | 5883 | 14676908 | |
CELKEM v tis. Kčs | 53799908 | ||
Výše pojistného vyplývá z pojistného stanoveného ve výši 13,5% z vyměřovacích. | |||
U závislé činnosti vychází bilance z předpokládaného průměrného platu v r. 1993 | |||
Výše pojistného u osob samost. výděl. činných se souběhem činností je stanovena z odhadovaného vyměřovacího základu ve Kčs 1900 měsíčně. | |||
Výše pojistného u osob bez prokazatelného přijmu byla do propočtu zahrnuta dle vyměřovacího základu vycházejícího z předpokládaného přijmu ve výši Kčs 3500. Snížení oproti vyměřovacímu základu zapracovanému do zákona je způsobeno zastoupením matek, pečujících o děti do 7-mi let. | |||
U kategorie osob, za které je plátcem stát, byl vyměřovací základ stanoven ve výši 70% minimální mzdy. | |||
Tato kvantifikace příjmové části pojistného byla odsouhlasena na jednání na MF ČR dne 2. listopadu 1992. |
II. Ekonomická část | ||
Kvantifikace finančních prostředků nutných k zajištění potřebné zdravotní péče z prostředků zdravotního pojištění - bilance v cenách a metodice roku 1993 | ||
Položka | mld Kčs | |
1 | rozpočet VZP v r. 1992 | 31.20 |
2 | vliv nových kapacit | 0.30 |
3 | cenové vlivy v průběhu roku r. 1992 | 0.00 |
4 | mzdové úpravy roku 1992 | 1.20 |
mezisoučet - potřebné prostředky roku 1992 | 32.70 | |
5 | prostředky na pokrytí lázeňské péče | 1.10 |
6 | podfinancování odpisů při přechodu organizací | |
rozpočtových na příspěvkové se zohledněním vlivu | ||
plně odepsaných základních prostředků | ||
a hrazení investičních nákladů formou leasingu celkem | 2.30 | |
7 | cenové vlivy materiálových nákladů v r. 1993 | 2.75 |
8 | mzdové úpravy r. 1993 vyplývající ze zákona 143/92 Sb a nř. vl | 2.50 |
9 | dopad vlivu přechodu na daň z přidané hodnoty | 1.75 |
10 | vliv změny metodiky - úhrada zdrav a soc. pojištění | 5.20 |
11 | výdaje na zdravotnictví dosud hrazené mimo kapitoly | |
715 a 335 včetně promítnutí cen a met. vlivů | 2.70 | |
Náklady na potřebnou zdravotní péči | 51.00 | |
12 | Celkový objem fin. prostředků nutných pro postupnou transformaci příspěvkových organizací v procesu privatizace v r. 1993 | 2.50 |
13 | Hodnota finančních prostředků nutných k zajištění chodu | |
zdravotnictví zajištěná 100% výběrem pojistného | 53.50 | |
Komentář k jednotlivým bodům je v příloze | ||
Poznámka: S ohledem na přechodná ustanovení zákona nebude v roce 1993 vytvářen reservní fond. | ||
Při úhradě potřebné zdravotní péče bude respektován odlišný charakter zařízení tj. "soukromé" zatížené odvodovými povinnostmi a zařízení charakteru příspěvkové organizace | ||
Daný model vyjadřuje 100% privatizaci v roce 1993. Bližší podmínky při aplikaci výše zisku budou zpracovány MF ČR, dle pravidel cenové regulace |