Položka:
1) Tabulka je zaměřena pouze na bilancování
prostředků, které je nutno zajistit výběrem
pojistného na zajištění potřebné
zdravotní péče. Rozsah potřebné
zdravotní péče je vymezen zákonem
ČNR č.550/91 Sb o všeobecném zdravotním
pojištění, Zdravotním řádem,
Seznamem zdravotních výkonů a Seznamem léčiv
a prostředků zdravotnické techniky. Proto
neuvažujeme s celým rozpočtem zdravotnictví,
nýbrž pouze s částí vyčleněnou
v r 1992 pro VZP.
2) Vliv nových kapacit je uveden v odsouhlasené
výši MF ČR.
3) Nárůst cenových vlivů v r. 1992
není v bilanci zohledněn, neboť navazuje na
odsouhlasený rozpočet zdravotnictví ve vazbě
na státní rozpočet.
4) Dopad z titulu mzdově úpravy rozpočtových
a příspěvkových organizací
byl zohledněn v plné výši bilance MZ
ČR.
Oproti takto vytvořené základně
roku 1992 vyjadřují další položky
nárůst, případné nový
metodický vliv, který nebyl v základu roku
1992 zahrnut.
5) Prostředky na pokrytí lázeňské
péče v r. 1993, které nebyly v r. 1992 zahrnuty
do finančních prostředků VZP.
6) Při přechodu rozpočtových organizací
na příspěvkové došlo k metodické
změně v odpisování základních
prostředků. Současně tato položka
vyjadřuje i předpokládaný nárůst
potřeby objemu investičních nákladů
hrazených leasingem
7) Cenové vlivy odráží předpokládaný
nárůst cen v r.1993, v oblasti materiálových
vstupů.
8) Mzdové úpravy r. 1993 jsou bilancovány
ve vazbě na platné předpisy pro příspěvkově
organizace.
9) Dopady z přechodu na daň z přidané
hodnoty odráží předpokládaný
dopad z nového daňového systému od
1. 1. 1993.
10) Dopady ze zdravotního, zaměstnaneckého
a sociálního pojištění znamenají
absolutní nárůst potřeby finančních
prostředků, neboť rozpočtové
ani příspěvkové organizace nehradily
odvod z objemu mezd za své zaměstnance.
11) Vliv výdajů hrazených dosud mimo kapitoly
715 a 335, povýšený o vliv metodických
a cenových vlivů, byl ze strany MF ČR akceptován.
Jedná se o částky dosud hrazené z
prostředků resortu dopravy, vnitra, obrany a spravedlnosti.
Z hlediska státního rozpočtu se jedná
o delimitaci.
12) objem finančních prostředků nutných
na postupnou transformaci obsahuje odsouhlasenou míru zisku
ve výši 5% ke zdravotním výkonům,
která byla stanovena MF ČR. Odráží
zisk zahrnutý do lékařských výkonů
oboru 964 i dalších oborů, které nejsou
dodávány" dodavatelským způsobem",
ale jsou poskytovány (případně vyráběny)
lékaři i ostatními zdravotnickými
pracovníky v zařízeních financovaných
pojišťovnami. V souvislosti s postupem privatizace bude
uplatňován v platbách pro privatizovaná
zařízení. U příspěvkových
organizací budou platby prováděny v úrovni
úplných vlastních nákladů tj.
bez ziskové přirážky. Přesný
postup bude vydán ministerstvem financí v souvislosti
s regulací cen ve zdravotnictví výměrem.
13) Celková hodnota finančních prostředků
nutných k zajištění chodu zdravotnictví,
která má být hrazena z výběru
pojistného, nezajišťuje prostředky pro
pokrytí nákladů na závodní
preventivní péči a léčení
úrazů a chorob z povolání. Tato oblast
nákladů bude řešena zákonným
pojištěním, zákonem, jehož znění
se ve spolupráci s MF ČR připravuje.
Zvláštní část
K § 1
Dnem 1.1.1992 nabyl účinnosti zákon č.
550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění.
Tento zákon neupravuje výši pojistného,
poplatku z prodlení ani způsob jejich placení
a odkazuje v § 8 odst. 1 na zvláštní zákon.
Tento zákon je vydáván v návaznosti
na změnu daňového systému od 1.1.1993.
Vzhledem k tomu, že všeobecné zdravotní
pojištění je pro všechny pojištěnce
ze zákona povinné, je nezbytné stanovit jednotnou
výši pojistného, poplatku z prodlení,
jakož i jednotný postup pro všechny zdravotní
pojišťovny provádějící všeobecné
zdravotní pojištění.
K § 2 až 4
Výše pojistného se stanoví pevnou procentní
sazbou za období určené pro jednotlivé
kategorie pojištěnců. Tam, kde je rozhodným
obdobím kalendářní rok, hradí
pojištěnci měsíčně zálohu
na pojistné a zúčtování provedou
v návaznosti na daňové přiznání
za uplynulé období.
V ustanoveních se rovněž definuje pro jednotlivé
kategorie pojištěnců vyměřovací
základ, včetně stanovení minimálního
a maximálního vyměřovacího
základu.
U zaměstnanců byla z větší části
převzata úprava vyměřovacího
základu tak, jak je navržen v zákoně
ČNR o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti. Odlišně se však upravuje
vyměřovací základ má-li zaměstnanec
několik pracovních poměrů, nebo vykonává-li
vedlejší činnost. Tato odlišnost je nezbytná
z toho důvodu, že představuje finanční
přínos z výběru pojistného
ve výši cca 1,2 mld Kčs ročně.
S touto částkou uvažuje i výdajová
část pojistného zapracovaná do celkové
kvantifikace.
Při stanovení minimální mzdy, jejího
násobku jako základu pro výpočet pojistného
se vycházelo ze skutečnosti, že výše
minimální mzdy je stanovena obecně závazným
právním předpisem její úpravy
vyplývají z vývoje životní úrovně
obyvatelstva a platí pro všechny pracovní kategorie.
Změny minimální mzdy se budou ke stejnému
datu promítat i do změny vyměřovacího
základu.
Dvojnásobek minimální mzdy byl vzat za základ
z toho důvodu, že jeho výše je přibližně
stejná jako je výše průměrné
mzdy.
Minimální vyměřovací základ
pro osoby samostatně výdělečně
činné představuje roční výši
pojistného 7.920 Kčs a maximální jeho
desetinásobek, tj. 79.200 Kčs. Při stanovení
minimální a maximální hranice se vycházelo
z názoru, že zdravotní pojištění
nelze posuzovat jako součást soustavy daní
a stanovit pojistné progresivní sazbou bez ohledu
na horní hranici. Ustanovení o minimálním
a maximálním vyměřovacím základu
se vztahuje i na osoby, které mají příjmy
z kapitálového majetku, příjmy z pronájmu
nebo ostatní příjmy. U žen pečujících
alespoň o jedno dítě ve věku do sedmi
let a u absolventů středních a vysokých
škol po dobu tří měsíců
od ukončení studia je s ohledem na sociální
hledisko stanoven vyměřovací základ
ve výši minimální mzdy. U osob, které
mají příjmy ze závislé činnosti
a vedle toho příjmy ze samostatné výdělečné
činnosti, přičemž tato činnost
není hlavním zdrojem příjmů,
je ročním vyměřovacím základem
šestinásobek minimální mzdy. Pro platby
prováděné za vyjmenované kategorie
pojištěnců státem je vyměřovací
základ stanoven ve výši 70 % minimální
mzdy.
Sazba pojistného je pro všechny pojištěnce
jednotně stanovena. Za osoby zaměstnané však
platí podle § 8 odst. 2 zákona č. 550/1991
Sb., o všeobecném zdravotním pojištění
2/3 zaměstnavatel a 1/3 zaměstnanec. Při
13,5 % sazbě pojistného tedy platí zaměstnavatel
9 % a zaměstnanec 4,5 % z vyměřovacího
základu.
K § 5 a 6
Ustanovení specifikuje povinnosti zaměstnavatele
při odvodu pojistného a stanoví den splatnosti.
Stanovením povinnosti zaměstnavateli platit vždy
v lednu zálohy na pojistné se sleduje zajištění
pravidelného a dostatečného pojistného
na počátku každého roku. Dny splatnosti
jsou navrženy shodně s připravovaným
návrhem zákona o pojistném na sociální
zabezpečení. Ustanovení si vyžádá
novelizaci § 7 odst. 4 zákona č. 550/1991 Sb.
Je-li zaměstnancem nezaopatřené dítě,
nebo příjemce rodičovského příspěvku,
platí za tyto osoby pojistné stát podle §
6 odst. 4 zákona č. 550/1991 Sb. Zaměstnavatel
ani zaměstnanec tedy v takovém případě
pojistné neplatí.
K § 7 až 11
Ustanovení upravují termíny pro placení
pojistného osobami samostatně výdělečně
činnými, osobami s vlastními příjmy
a osobami bez zdanitelných příjmů
shodně s navrhovanými termíny pro platby
na sociální pojištění. Osoba
samostatně výdělečně činná
hradí v prvním kalendářním
roce, v němž zahájila samostatnou výdělečnou
činnost, zálohy na pojistné vypočtené
z minimálního vyměřovacího
základu. Totéž platí pro souběh
činností podle § 13. Doplatek rozdílu
uhradí příslušné zdravotní
pojišťovně po předložení daňového
přiznání za příslušný
kalendářní rok. Skutečně dosažená
výše příjmu, která vyplyne z
daňového přiznání, je základem
pro stanovení měsíčních záloh
na příští rok. Obdobně se postupuje
i u osob s vlastními příjmy.
K § 12
Podle § 6 odst. 4 zákona č. 550/1991 Sb. je
stát plátcem pojistného za určité
skupiny osob v zákoně vyjmenované. Navrhuje
se měsíční hrazení těchto
plateb ministerstvem financí České republiky
na zvláštní účet zřízený
při Všeobecné zdravotní pojišťovně
ČR.
K § 13
Vykonává-li osoba současně více
zaměstnání nebo několik druhů
samostatné výdělečné činnosti,
nebo vykonává-li současně zaměstnání
a samostatnou výdělečnou činnost,
hradí pojistné ze všech těchto příjmů.
Pro výši vyměřovacího základu
u osoby samostatně výdělečně
činné, kde tato činnost není hlavním
zdrojem příjmu, platí ustanovení §
3 odst. 3.
K § 14 až 16
V těchto ustanoveních se řeší
případy, kdy došlo k přeplatku pojistného.
Zajišťuje se dále možnost vymáhat
dlužné pojistné až deset let nazpět
ode dne, kdy bylo vyměřeno.
K § 17
V souvislosti s placením pojistného je třeba
přesně vymezit, kdy je splněna podmínka
včasného zaplacení pojistného, aby
bylo zřejmé, od kdy je možno plátce
pojistného penalizovat. Proto se stanoví, co se
považuje za den platby pojistného. Pokud jde o povinnosti
peněžních ústavů a pošt
týkající se převodu plateb pojistného
a jejich potvrzování, přebírá
se právní úprava stanovená v zákoně
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.
Zároveň se zakládá oprávnění
pro zdravotní pojišťovny přesvědčovat
se o dodržování stanoveného postupu
peněžními ústavy a poštami, neboť
je to pro řádný chod financování
zdravotních pojišťoven nezbytné.
K § 18 a 19
Podle § 7 odst. 5 zákona č. 550/1991 Sb. je
příslušná zdravotní pojišťovna
povinna vymáhat zaplacení pojistného v případě,
kdy nebylo zaplaceno ve stanovené výši a včas.
Současně má příslušná
zdravotní pojišťovna nárok na penále.
Stanoví se proto výše penále, den od
kterého je osoba v prodlení a doba, za kterou se
penále vyměřuje.
K § 20 a 21
V zájmu zajištění dostatečné
úrovně potřebné zdravotní péče
pro všechny pojištěnce se navrhuje přerozdělení
finančních prostředků, a to jak prostředků
od státu za osoby, za něž je plátcem,
tak i jedné poloviny prostředků získaných
výběrem pojistného od jednotlivých
zdravotních pojišťoven včetně Všeobecné
zdravotní pojišťovny ČR.
Předpokladem pro toto přerozdělení
je zřízení jednotného účtu
všeobecného zdravotního pojištění,
který bude zřízen u Všeobecné
zdravotní pojišťovny ČR, nezávisle
však na její vlastní činnosti a vlastní
struktuře pojištěnců. Všeobecná
zdravotní pojišťovna ČR byla zvolena jako
přerozdělovací místo s ohledem na
její povinnost vést evidenci pojištěnců,
jakož i s ohledem na její vybavení potřebnou
výpočetní technikou.
Na účet zdravotního pojištění
bude odvádět stát platby za osoby, za něž
je plátcem každý měsíc zálohově
a na základě údajů poskytnutých
z registru pojištěnců bude tyto platby v následujícím
měsíci zpřesňovat.
Jednotlivé zdravotní pojišťovny poskytnou
ve stanoveném termínu správci zvláštního
účtu informaci o jedné polovině vybraného
pojistného. Následně bude proveden propočet
přídělu částky připadající
na jednoho pojištěnce a vypočten rozdíl
vzniklý ve výběru u jednotlivých zdravotních
pojišťoven ve vazbě na údaje v registru
pojištěnců. Kritériem pro rozdělení
prostředků bude počet pojištěnců,
za které je plátcem stát a jejich věková
struktura. Vzniklé rozdíly pak budou vyrovnány
zpětně přes zvláštní fond.
K § 22
Tímto ustanovením se zakládá oprávnění
pracovníků příslušných
zdravotních pojišťoven provádět
kontrolu u plátců pojistného. Kontrola bude
sledovat především stanovení správného
vyměřovacího základu. Plátcům
pojistného, popřípadě dalším
osobám, se ukládá poskytnout potřebnou
součinnost nezbytnou pro provedení kontroly.
K § 23
Požadavkem na sdělování potřebných
údajů při plnění oznamovací
povinnosti vůči zdravotní pojišťovně
se sleduje nutnost zavedení přesné evidence
plátců pojistného a pojištěnců
v příslušné zdravotní pojišťovně.
Uložením povinnosti předkládat výpis
z daňového přiznání za předcházející
kalendářní rok je vyjádřena
potřeba kontroly vyměřovacího základu
a placeného pojistného včetně vyčíslení
doplatku a stanovení zálohy na příští
kalendářní rok. Tyto údaje jsou rovněž
pro zdravotní pojišťovny nezbytné pro
stanovení pojistných plánů.
K § 24
Zaměstnavatelé jsou povinni platit pojistné
za každého svého zaměstnance. Je třeba,
aby k tomu vedli průkaznou evidenci o uskutečněných
platbách za jednotlivé zaměstnance tak, aby
tyto údaje bylo možno předkládat při
kontrolách plateb pojistného.
K § 25
Za nesplnění povinností plátců
pojistného lze uložit pokutu. Pro rozhodování
zdravotních pojišťoven při ukládání
pokut podle tohoto zákona se postupuje podle § 18
zákona č. 550/1991 Sb., o všeobecném
zdravotním pojištění.
K § 26
Navrhuje se, aby Všeobecná zdravotní pojišťovna
České republiky vedla evidenci všech pojištěnců
tak, aby nedocházelo k únikům při
platbách pojistného. Vedení centrální
evidence je nezbytné, neboť plátci pojistného
jsou různé subjekty a pojištěnci si
navíc mohou v období tří měsíců
zvolit jinou zdravotní pojišťovnu. V tomto registru
budou evidovány pohyby pojištěnců jak
v rámci jednotlivých kategorií, tak mezi
jednotlivými pojišťovnami. Rovněž
stát musí znát strukturu a počet pojištěnců,
za které bude platit pojistné. Stejně tak
jednotlivé pojišťovny musí znát
počty svých pojištěnců a jejich
strukturu podle zdroje příjmu.
Základním komunikačním znakem bude
rodné číslo pojištěnce. Pojištěnci,
který není identifikován rodným číslem
bude přiděleno v registru Všeobecné
zdravotní pojišťovny zvláštní
identifikační číslo, které
se nebude měnit při změně pojišťovny
ani při přechodu pojištěnce do jiné
kategorie. Registr pojištěnců bude pravidelně
aktualizován. Změny v registru budou Všeobecnou
zdravotní pojišťovnou oznamovány vždy
k 10. dni v měsíci ministerstvu financí České
republiky, které je plátcem pojistného za
určité skupiny pojištěnců a ostatním
zdravotním pojišťovnám.
K § 28 a 29
Navrhuje se novelizace těch ustanovení zákona
č. 550/1991 Sb., která by byla s předkládanou
právní úpravou v rozporu. Současně
se navrhuje složení a způsob rozhodování
orgánů pojišťovny, který bude ve
správním řízení rozhodovat
o odvolání proti rozhodnutí zdravotní
pojišťovny. Navržení členové
by měli být zárukou nepodjatosti a objektivnosti
při rozhodování. Navrhuje se dále
novelizace těch ustanovení zákona č.
551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně
České republiky, které ve vztahu k úpravě
zákona ČNR o obcích a zákona ČNR
o okresních úřadech způsobují
problémy při aplikaci.
K § 30
S ohledem na celkovou bilanci finančních prostředků
pro rok 1993 není předpoklad pro vytvoření
rezervního fondu, zejména u Všeobecné
zdravotní pojišťovny. Příjmy pojistného
zabezpečí v roce 1993 pouze prostředky nezbytné
k chodu zdravotnictví.
Zpracoval: | Doc. JUDr. Petr Tröster, CSc. |
náměstek ministra zdravotnictví ČR |