ZÁSADA č. 32

Jde-li o státní rozpočtovou nebo příspěvkovou organizaci, státní fond nebo osobu vyvíjející veřejně prospěšnou činnost, zejména na poli humanitárním, lze postupovat podle ustanovení občanského zákoníku o výpůjčce.

Odůvodnění:

Je-li nájemcem státní organizace nebo jde-li o osobu vyvíjející humanitární činnost, může být užívání bezúplatné.

ZÁSADA č. 33

Na jiné majetkové hodnoty České republiky a organizací se přiměřeně použijí zásada č. 31 odst. 1 až 3 a zásada č. 32.

Odůvodnění:

Při právních úkonech, které se budou týkat jiných majetkových hodnot, budou organizace postupovat podle obecných předpisů (občanský zákoník). Je však nezbytné zajistit určitou cenovou hladinu tak, jak vyplývá ze zásady č. 31 odst. 1 až 3.

ZÁSADA č. 34

1. Právo trvalého užívání zřízené do 31. prosince 1991 se ode dne účinnosti tohoto zákona považuje za výpůjčku sjednanou smlouvou s platností do 31. prosince 1994. Vypůjčitel je povinen zajistit výmaz práva trvalého užívání v katastru nemovitostí do 60 dnů po jeho zániku.

2. Česká republika však může žádat o vrácení věci i před tímto datem, pokud je to zcela nezbytné k plnění úkolů státu, zejména v oblasti sociální.

3. Nejpozději do 31. prosince 1994 jsou organizace (půjčitel) a dřívější trvalý uživatel (vypůjčitel) povinny přezkoumat všechny smlouvy o trvalém užívání a uzavřít smlouvy nové (nájem, výpůjčka, převod, event. vrácení věci k tomuto datu), které budou nejlépe odpovídat charakteru věci a dosavadního vypůjčitele.

4. Smlouva o výpůjčce bude uzavřena vždy, je-li vypůjčitelem na základě tohoto zákona stavební bytové družstvo.

Odůvodnění:

Tato zásada se vyrovnává s trvalým užíváním, t.j. právním institutem ponechaným občanským zákoníkem (§ 876 odst. 1) pouze "na dožití".

Až do účinnosti tohoto zákona půjde nadále o trvalé užívání upravené zrušenými ustanoveními HZ (§ 876 odst. 1 občanského zákoníku).

Ode dne účinnosti tohoto zákona půjde o výpůjčku podle občanského zákoníku. Pokud bude věc pro ČR naprosto nezbytná, je možno ji požadovat ihned.

Jinak je za zlomové datum pokládán 31. prosinec 1994, do kterého musí být zákonem shora dosazený režim výpůjčky nahrazen smlouvou nejlépe odpovídající povaze věci a dosavadního vypůjčitele. Přesnější pravidla lze stěží stanovit. Jediným takovým pravidlem je odstavec 4, který byl do zásady zapracován na žádost Družstevní unie ČSFR a Svazu českých a moravských bytových družstev.

Nakládání s pohledávkami a jinými majetkovými právy České republiky

ZÁSADA č. 35

1. Při převodu práva hospodaření s pohledávkami České republiky se postupuje podle občanského zákoníku (§ 524 a násl.). Právo hospodaření s pohledávkami České republiky se převádí vždy bezúplatně.

2. Je-li dlužník v prodlení s placením dluhu, je třeba vždy vyúčtovat a vymáhat úroky z prodlení nebo poplatek z prodlení, pokud tento zákon nebo zvláštní předpis nestanoví jinak.

Odůvodnění:

V této zásadě se upravují dvě věci: jednak se zde stanoví použití ustanovení občanského zákoníku na cesi na převody práva hospodaření s pohledávkami ČR (jsou vždy bezúplatné) a jednak se organizacím ČR ukládá povinnost požadovat vždy úroky či poplatky z prodlení.

Zásada č. 36

1. Při prominutí dluhu se postupuje podle § 574 občanského zákoníku.

2. Dluh lze prominout zcela mimořádně na žádost dlužníka, zejména ze sociálních důvodů, kdy by vymáháním pohledávky byla ohrožena výživa nezletilých dětí, osob starých, nemocných a nelze očekávat zlepšení sociální situace dlužníka.

O ohrožení výživy však nejde, má-li dlužník zcizitelný majetek, který již není nezbytný k uspokojení jeho základních přiměřených potřeb, včetně potřeb bytových.

3. Dluh nelze prominout, jde-li o právnickou osobu.

4. Dluh nelze prominout, vznikl-li spácháním úmyslného trestného činu proti majetku České republiky.

Odůvodnění:

Stanoví se zde podmínky prominutí dluhu ze sociálních důvodů, a to jen pro případy, je-li dlužníkem fyzická osoba.

Pokud lze důvodně předpokládat, že nepříznivá sociální situace pomine, postupuje se podle zásady č. 40.

ZÁSADA č. 37

Organizace je oprávněna trvale upustit od vymáhání pohledávky České republiky, jestliže

a) nelze prokázat, že pohledávka trvá, nebo nelze prokázat její výši a není podklad pro to, aby soud nebo jiný příslušný orgán určil výši podle úvahy, nebyla-li pohledávka dlužníkem dobrovolně uhrazena,

b) dlužník zemřel a pohledávka nemohla být uspokojena ani vymáháním na dědicích dlužníka,

c) pohledávka se promlčela a dlužník odmítá dluh dobrovolně uhradit,

d) je ze všech okolností případu zřejmé, že další vymáhání pohledávky by bylo neúspěšné.

Odůvodnění:

Zde jsou obsaženy podmínky pro trvalé upuštění od vymáhání pohledávky.

Zatímco písm. a), b), c) obsahují tradiční úzce vymezené důvody, lze pokládat písm. d) za univerzální a jeho použití v budoucnu nelze zatím odhadnout. Souvisí to se stále vzrůstajícím množstvím soukromých právnických osob, skutečností, že s aplikací zákona o konkursu a vyrovnání nejsou dosud žádné zkušenosti a se současnou platební neschopností řady státních organizací.

ZÁSADA č. 38

K platnosti nakládání s pohledávkou České republiky vyšší než 300 000.- Kčs potřebuje organizace souhlas ministerstva financí České republiky.

Odůvodnění:

Navržená částka 300 000 Kčs vychází ze současné právní úpravy (250 000 Kčs) - došlo jen k mírnému zvýšení.

ZÁSADA č. 39

1. Organizace je dále oprávněna trvale upustit od vymáhání pohledávky nepřesahující 300,- Kčs (nepatrná pohledávka), jestliže nebyla dlužníkem dobrovolně zaplacena.

2. Proti témuž dlužníku může být od vymáhání pohledávky upuštěno jen jednou v kalendářním roce, ledaže by součet pohledávky, od jejíhož vymáhání bylo upuštěno, a pohledávky, od jejíhož vymáhání má být upuštěno, nepřesáhl 300,- Kčs.

Odůvodnění:

Zde je upravena možnost nevymáhat nepatrné pohledávky státu. Důvodem je skutečnost, že náklady spojené s vymáháním pohledávky by ji obvykle převyšovaly.

ZÁSADA č. 40

1. Organizace mohou dlužníkovi - fyzické osobě povolit přiměřené splátky nebo odklad zaplacení dluhu dlužníkem písemně uznaného co do důvodu a výše, popř. přiznaného pravomocným rozhodnutím soudu nebo jiného příslušného orgánu, pokud dlužník bez svého zavinění nemůže dluh v době jeho splatnosti zaplatit.

2. Splátky mohou být povoleny jen za předpokladu, že bude dohodnuta splatnost celé pohledávky v případě nezaplacení jedné splátky.

3. Při povolení splátek a odkladu zaplacení dluhu je organizace povinna dohodnout, že v případě zlepšení sociálních, event. jiných poměrů dlužníka, které vedly k povolení splátek či odkladu zaplacení, povolení odvolá.

Odůvodnění:

Zásada obsahuje úpravu disproporčních oprávnění organizací, která směřují k zamezení tvrdosti vůči dlužníkům, kteří se v době, kdy je pohledávka splatná, nacházejí c situaci, která jim neumožňuje dluh splatit. Postup je možný pouze v případě, že dluh je řádně zabezpečen před promlčením.

Zásada č. 41

Nakládání s pohledávkami podle předchozích ustanovení musí mít písemnou formu.

Odůvodnění:

U prominutí dluhu stanoví povinnost písemní formy již přímo občanský zákoník, pro ostatní úkony tento zákon.

ZÁSADA č. 42

Ustanovení zásad č. 35 až 41 se nepoužijí, jestliže nakládání s pohledávkami státu upravují zvláštní předpisy.

Odůvodnění:

Jedná se například o zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, který nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.

ZÁSADA č. 43

Organizace může cenné papíry, jejichž je držitelem, zcizit nebo přijmout cenné papíry na úhradu svých pohledávek jen se souhlasem svého řídícího orgánu.

Odůvodnění:

Cenné papíry jsou v hospodářském životě společnosti věcí novou, s níž nemají organizace zkušenosti. Je proto nezbytné, aby nakládání s nimi posoudil nadřízený orgán organizace.

ZÁSADA č. 44

Na jiná majetková práva České republiky se přiměřeně vztahují ustanovení zásad č. 35 až 41 (dále viz zásada č. 47).

Odůvodnění:

Jinými majetkovými právy budou především jiná věcná práva k nemovitostem než právo vlastnické, kde nelze stanovit předem pro organizace přesná pravidla, neboť půjde vždy o individuální záležitost.

ZÁSADA č. 45

Nakládání s pohledávkami a jinými majetkovými právy organizací

1. Organizace jsou při nakládání se svými pohledávkami a jinými majetkovými právy povinny postupovat obdobně jako při nakládání s pohledávkami a jinými majetkovými právy České republiky.

2. Částka uvedená v zásadě č. 38 se však zvyšuje na 500 000 Kčs.

Odůvodnění:

Vedle pohledávek a majetkových práv ČR, k nimž mají organizace právo hospodaření, existují i vlastní pohledávky těchto organizací vzniklé z jejich hospodářské a obdobné činnosti, k nimž se organizace musí chovat se stejnou péčí jako k pohledávkám ČR. Hranice pro potřebný souhlas MF ČR se však zvyšuje.

ZÁSADA č. 46

1. Z předchozích zásad platí pro státní podniky a státní podnik Lesy České republiky zásady č. 5, č. 6 odst. 1 věta prvá a druhá a odst. 1 až 4, č. 9 odst. 1 písm. a), č. 12, č. 13, 19, 20, 22, a č. 24 odst. 1.

2. Pokud jde o majetek uvedený v § 1 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb., platí pro státní podnik Lesy České republiky odstavec 1 obdobně.

Odůvodnění:

Tato zásada respektuje současný stav započatý zákonem o státním podniku z roku 1988 a vyhláškou č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem, a zatím dovršený platným zákonem o státním podniku a novelou citované vyhlášky obsaženou v novele HZ (zák. č. 103/1990 Sb.).

Uvedené předpisy způsobily, že státní podnik se téměř úplně vymkl z přísného režimu nakládání se státním majetkem a jeho postavení v majetkové sféře lze od té doby označit za autonomní.

Zákon č. 92/1991 Sb. stanovil pro státní podnik úplně nový způsob kontroly nakládání s majetkem, jehož základním rysem je dočasnost a cílem privatizace.

Proto se na státní podnik vztahují pouze ty zásady, které nejsou v rozporu s jeho současným postavením.

U státního podniku Lesy České republiky dopadají na majetek uvedený v § 1 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb. ustanovení o právu hospodaření pouze obdobně, neboť k tomuto majetku toto právo zaniklo.

ZÁSADA č. 47

1. V případě, že organizace nesplní svoji povinnost, která pro ni vyplývá ze zásady č. 6 odst. 2, a neuplatní u soudu neplatnost smlouvy, nárok na vydání věci, náhradu škody nebo z bezdůvodného obohacení, může toto právo uplatnit svým jménem zřizovatel nebo zakladatel organizace, a není-li jich nebo zřizovatelem či zakladatelem není státní organizace, ministerstvo financí ČR.

2. Organizace jsou povinny oznámit zřizovateli (zakladateli) nebo ministerstvu financí České republiky neuplatnění neplatnosti či nároku do 14 dnů poté, co je mohly uplatnit poprvé.

Odůvodnění:

Tato zásada znamená průlom do dosavadního právního řádu. Umožňuje, aby ve stanovených případech jednal za organizaci její zřizovatel nebo zakladatel anebo MF ČR. Toto řešení se ukazuje jako nezbytné poté, co byla výrazně omezena práva prokuratury a postoj organizace - ačkoliv nepochybně odporující zájmům ČR - by bylo možno změnit či napravit pouze personální změnou nebo vůbec ne (organizace nemá zřizovatele nebo je zřizovatelem nestátní subjekt).

Prozatímní správa majetku České republiky

ZÁSADA č. 48

a) jestliže při jeho nabytí státem není patrno, která státní organizace má k němu právo hospodaření,

b) jestliže se o něm zhustí, že k němu nemá právo hospodaření žádná organizace [Např. § 51, 52, 55, 56 a 73 trestního zákona. § 135 a 462 občanského zákoníku, § 34 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích].

Odůvodnění:

V zásadě jsou stanoveny dva základní důvody pro prozatímní správu, která nastupuje především v případech, kdy ČR nenabývá majetku na základě dvoustranného právního úkonu. Nepokládá se za potřebné uvádět důvody taxativním či demonstrativním výčtem (na rozdíl od současné právní úpravy - § 1 vyhl. č. 61/1986 Sb., o prozatímní správě národního majetku).

ZÁSADA č. 49

1. Prozatímní správu vykonává okresní úřad, v jehož územním obvodu se majetek nachází. V hlavním městě Praze vykonávají tuto působnost obvodní úřady, v městech Brně, Ostravě a Plzni magistráty těchto měst.

2. Je-li majetek mimo území České republiky, je příslušný orgán uvedený v odstavci 1, v jehož obvodu měl bývalý vlastník poslední bydliště nebo sídlo.

3. Zvláštní předpis může založit působnost i jiným státním orgánům nebo organizacím.

4. Ministerstvo financí České republiky může v odůvodněných případech odejmout prozatímní správu zákonem stanovenému státnímu orgánu nebo organizaci a pověřit výkonem prozatímní správy jinou osobu. K tomuto odejmutí může dojít v kterémkoliv stadiu prozatímní správy.

5. Pokud nelze příslušnost k prozatímní správě stanovit podle odstavců 1 až 3, vykonává ji osoba, kterou určí ministerstvo financí České republiky.

6. Orgány České republiky nevykonávají prozatímní správu v případech podle § 110 odst. 1 celního zákona.

Odůvodnění:

Stanoví se zde principy pro určení příslušnosti státních orgánů event. státních organizací k výkonu prozatímní správy. Z toho, že v hl. mPraze se tento výkon svěřuje též obvodním úřadům a magistrátům měst Brna, Ostravy a Plzně vyplývá, že prozatímní správa majetku ČR je výkonem státní správy sui generis.

V odstavci 4 je založeno právo MF ČR zákonem stanovenou příslušnost měnit.

Slovy "nějakou jinou osobu" se vyjadřuje skutečnost, že může jít i o nestátní subjekt včetně fyzických osob.

Pokud jde o odstavec 6, jedná se o působnost ČSFR.

ZÁSADA č. 50

1. osoba, jíž přísluší prozatímní správa (dále jen "prozatímní správce"), je povinna majetek

a) neprodleně zjistit a sepsat,

b) chránit před neoprávněnými zásahy,

c) účelně rozmístit tak, aby z jeho realizace byl dosažen maximální výtěžek, jde-li o majetek vhodný k prodeji,

d) do 60 dnů zajistit zápis v evidenci nemovitostí, jde-li o nemovitost.

2. Každý případ vede prozatímní správce v operativní evidenci, kterou tvoří

a) rejstřík podstat,

b) jmenný index k rejstříku podstat,

c) seznam a popis majetku,

d) skladní kniha.

Odůvodnění:

V této zásadě jsou uvedeny základní povinnosti prozatímního správce, přebírá se dosavadní osvědčená úprava. Podrobnosti budou upraveny interním předpisem a nikoliv obecně závazným právním předpisem. Stane-li se prozatímním správcem někdo jiný než státní orgán, plní úkoly státní správy a povinnosti uvedené v interním předpisu.

ZÁSADA č. 51

Uplatní-li k věcem převzatým státem vlastnické právo třetí osoby, projedná prozatímní správce tuto žádost. Dojde-li po posouzení předložených důkazů o vlastnictví k závěru, že uplatněný nárok je oprávněný, vydá věc vlastníku. Jinak odkáže žadatele na řízení ve věcech občanskoprávních s výzvou, aby do dvou měsíců prokázal, že svůj nárok uplatnil. Pokud žadatel prokáže, že svůj nárok uplatnil, nemůže prozatímní správce s majetkem až do pravomocného rozhodnutí soudu nakládat. Takové právní úkony jsou neplatné.

Odůvodnění:

Význam této zásady spočívá v posledních dvou větách, které umožňují organizaci nakládat s majetkem po uplynutí lhůty dvou měsíců od doručení výzvy žadateli k podání žaloby.

Vzhledem k tomu, že jde i vlastnické právo, které se nepromlčuje (§ 100 odst. 2 obč. zák.), musela by prozatímní správa trvat bez časového omezení.

ZÁSADA č. 52

Nakládání s majetkem zvláštního charakteru

1. Movité věci muzejní a galerijní hodnoty předloží prozatímní správce k posouzení příslušnému orgánu na úseku kultury a převede je té kulturní instituci, kterou tento orgán doporučí.

2. Movité věci archivní hodnoty převede prozatímní správce příslušnému archivu.

3. S devizovými prostředky naloží prozatímní správce podle zvláštního zákona [Zák. č. 528/1990 Sb., devizový zákon, ve znění zák. č. 228/1992 Sb.].

4. Předměty z drahých kovů a kamenů, na něž se nevztahuje zvláštní zákon [Zák. č. 528/1990 Sb., devizový zákon, ve znění zák. č. 228/1992 Sb.], budou převedeny puncovnímu úřadu.

5. S léčivy, léčebnými a ortopedickými pomůckami naloží prozatímní správce podle doporučení příslušného orgánu na úseku zdravotnictví.

6. S jedy a žíravinami naloží prozatímní správce podle doporučení okresního (obvodního) hygienika.

7. Zbraně, střelivo a výbušniny, na něž se vztahují zvláštní předpisy [Zák. č. 147/1983 Sb., o zbraních a střelivu, ve znění pozdějších předpisů.], předá prozatímní správce místně příslušnému útvaru policie. Tomuto útvaru předá také jiné věci, které není přípustné nebo vhodné uvádět do oběhu (např. pornomateriál).

8. Majetek uvedený v § 1 odst. 1 zák. č. 229/1991 Sb. Převede prozatímní správce Pozemkovému fondu České republiky (závěr zásady č. 28 zde platí obdobně).

9. Podle zásady č. 55 se nepostupuje i ve všech ostatních případech, kde zvláštní předpis stanoví jiný postup.

Odůvodnění:

V této zásadě se stanoví, jak prozatímní správce naloží s věcmi zvláštního charakteru, a je zde obsažen demonstrativní výčet těchto věcí.

Dopracování této zásady resp. vypracování paragrafového znění, především pokud jde o otázky úplatnosti či bezúplatnosti převodu, bude závislé na probíhajících legislativních změnách (např. novela zákona o archivnictví, nový puncovní zákon atd.).

ZÁSADA č. 53

Závazky bývalého vlastníka na stát nepřecházejí, pokud zvláštní předpis [§ 470 odst. 1 a 472 odst. 1 občanského zákoníku] nestanoví jinak.

Odůvodnění:

ČR se nabytím majetku nestává právním nástupcem původního vlastníka, nejde-li o nabytí majetku děděním či tzv. odúmrtí.

ZÁSADA č. 54

Smlouvy mezi prozatímními správci a organizacemi, které budou vykonávat k majetku právo hospodaření, se nazývají "smlouvy o převodu prozatímní správy v právo hospodaření" a použijí se na ně obdobně zásady č. 19 a 20.

Odůvodnění:

Otázka názvu smlouvy uvedené v zásadě je možná okrajová, ale nelze ji zcela bagatelizovat, neboť v sobě skrývá určitá rizika. Pokud by smlouva byla označena jako "smlouva o převodu práva hospodaření", připustila by možnost, že právo hospodaření mají i nestátní subjekty včetně fyzických osob, což bylo v zásadě č. 2 odmítáno.

Taková konstrukce by byla v rozporu s podstatou práva hospodaření.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP