ZÁSADA č. 55

1. Při nakládání s majetkem v prozatímní správě, který není uveden v zásadě č. 52, postupují prozatímní správci způsoby uvedenými v tomto zákoně pro právo hospodaření tak, aby majetek znamenal pro Českou republiku co největší přínos.

2. O změně prozatímní správy v právo hospodaření rozhoduje písemně vedoucí prozatímního správce. Právo hospodaření vzniká dnem uvedeným v rozhodnutí.

3. Příjmy z výkonu prozatímní správy státního majetku České republiky

a) okresními úřady - jsou příjmy rozpočtů okresních úřadů,

b) jinými státními orgány České republiky - jsou příjmy státního rozpočtu České republiky,

c) organizacemi (které nejsou státními orgány) - jsou příjmy státního rozpočtu České republiky po odečtení nákladů spojených s výkonem prozatímní správy a event. odměny (dále viz písm. f),

d) obvodními úřady v hlavním městě Praze jsou z 50% státního rozpočtu České republiky,

e) magistráty v městech Brně, Ostravě a Plzni jsou z 50% příjmy rozpočtů těchto měst a z 50% státního rozpočtu České republiky,

f) osobami neuvedenými pod písmeny a) až e) jsou příjmy státního rozpočtu České republiky. Prozatímnímu správci náleží odměna smluvená při vzniku jeho pověření, event. při ukončení prozatímní správy, pokud se rozsah prací spojených s prozatímní správou podstatně odchýlil od rozsahu předpokládaného.

Odůvodnění:

S výjimkou věcí zvláštního charakteru (zásada č. 52) postupují prozatímní správci stejně jako organizace, které vykonávají k majetku právo hospodaření. I oni tedy mohou převést vlastnické právo, pokud to je účelnější a hospodárnější než převod v právo hospodaření.

Pokud se prozatímní správce rozhodne majetek si ponechat, vzniká dnem uvedeným v písemném rozhodnutí vedoucího právo hospodaření (tato eventualita se samozřejmě nevztahuje na ty prozatímní správce, u nichž je právo hospodaření vyloučeno).

V odstavci 3 je uvedeno rozpočtové určení příjmů z prozatímní správy.

Zvlášť je třeba upozornit na obvodní úřady v hl. m. Praze a magistráty jmenovaných měst, které nejsou státními orgány a nelze vyloučit kolizi zájmů.

Celý systém navržené úpravy - zejména nezbytný souhlas ministerstva financí k bezúplatným převodům a možnost odejmutí prozatímní správy - zabraňuje, aby tato kolize byla řešena v neprospěch České republiky.

ZÁSADA č. 56

1. Prozatímní správce nemůže převést vlastnické právo osoby:

a) poslance Federálního shromáždění, České národní rady, Slovenské národní rady, členy vlád a členy obecních zastupitelstev,

b) fyzické a právnické osoby a pracovníky těchto osob, pokud v dané věci vykonávaly prozatímní správu,

c) soudce, prokurátory, státní notáře (notáře), přednosty okresních úřadů a příslušníky policie, a další pracovníky soudů, prokuratury, státních notářství (notářů), okresních úřadů a policie,

d) soudní znalce,

e) osoby blízké osobám uvedeným v písm. a) až d).

2. Porušení tohoto zákazu má za následek neplatnost právního úkonu (§ 39 občanského zákoníku).

3. Ustanovení odstavců 1 a 2 se nepoužijí, půjde-li o převod ve veřejné dražbě.

Odůvodnění:

Pokládá se za správné stanovit poměrně široký okruh osob, které nemohou majetek z prozatímní správy nabývat, a to pod sankcí neplatnosti smlouvy. Uvedené zákazy jsou však zbytečné, půjde-li o veřejnou dražbu.

ZÁSADA č. 57

Zrušuje se pro Českou republiku vyhláška federálního ministerstva financí č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem, ve znění pozd. předpisů, a vyhláška federálního ministerstva financí č. 61/1986 Sb., o prozatímní správě národního majetku.

Odůvodnění:

§ 761 obchodního zákoníku a § 876 odst. 1 občanského zákoníku nepředpokládají své zrušení v případě přijetí tohoto zákona. Zrušují se proto pouze obě uvedené vyhlášky.

ZÁSADA č. 58

Zákon nabývá účinnosti dnem ....

Odůvodnění:

zhledem k tomu, že jde o zásady, nelze odhadnout, kdy zákon nabude účinnosti.

V Praze dne 29. července 1992

Doc. Ing. Václav Klaus CSc. v.r.

předseda vlády České republiky

Ing. Ivan Kočárník CSc. v.r.

ministr financí České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP