ZÁSADA č. 55
1. Při nakládání s majetkem v prozatímní
správě, který není uveden v zásadě
č. 52, postupují prozatímní správci
způsoby uvedenými v tomto zákoně pro
právo hospodaření tak, aby majetek znamenal
pro Českou republiku co největší přínos.
2. O změně prozatímní správy
v právo hospodaření rozhoduje písemně
vedoucí prozatímního správce. Právo
hospodaření vzniká dnem uvedeným v
rozhodnutí.
3. Příjmy z výkonu prozatímní
správy státního majetku České
republiky
a) okresními úřady - jsou příjmy
rozpočtů okresních úřadů,
b) jinými státními orgány České
republiky - jsou příjmy státního rozpočtu
České republiky,
c) organizacemi (které nejsou státními orgány)
- jsou příjmy státního rozpočtu
České republiky po odečtení nákladů
spojených s výkonem prozatímní správy
a event. odměny (dále viz písm. f),
d) obvodními úřady v hlavním městě
Praze jsou z 50% státního rozpočtu České
republiky,
e) magistráty v městech Brně, Ostravě
a Plzni jsou z 50% příjmy rozpočtů
těchto měst a z 50% státního rozpočtu
České republiky,
f) osobami neuvedenými pod písmeny a) až e)
jsou příjmy státního rozpočtu
České republiky. Prozatímnímu správci
náleží odměna smluvená při
vzniku jeho pověření, event. při ukončení
prozatímní správy, pokud se rozsah prací
spojených s prozatímní správou podstatně
odchýlil od rozsahu předpokládaného.
Odůvodnění:
S výjimkou věcí zvláštního
charakteru (zásada č. 52) postupují prozatímní
správci stejně jako organizace, které vykonávají
k majetku právo hospodaření. I oni tedy mohou
převést vlastnické právo, pokud
to je účelnější a hospodárnější
než převod v právo hospodaření.
Pokud se prozatímní správce rozhodne majetek
si ponechat, vzniká dnem uvedeným v písemném
rozhodnutí vedoucího právo hospodaření
(tato eventualita se samozřejmě nevztahuje na ty
prozatímní správce, u nichž je právo
hospodaření vyloučeno).
V odstavci 3 je uvedeno rozpočtové určení
příjmů z prozatímní správy.
Zvlášť je třeba upozornit na obvodní
úřady v hl. m. Praze a magistráty jmenovaných
měst, které nejsou státními orgány
a nelze vyloučit kolizi zájmů.
Celý systém navržené úpravy
- zejména nezbytný souhlas ministerstva financí
k bezúplatným převodům a možnost
odejmutí prozatímní správy - zabraňuje,
aby tato kolize byla řešena v neprospěch České
republiky.
ZÁSADA č. 56
1. Prozatímní správce nemůže
převést vlastnické právo osoby:
a) poslance Federálního shromáždění,
České národní rady, Slovenské
národní rady, členy vlád a členy
obecních zastupitelstev,
b) fyzické a právnické osoby a pracovníky
těchto osob, pokud v dané věci vykonávaly
prozatímní správu,
c) soudce, prokurátory, státní notáře
(notáře), přednosty okresních úřadů
a příslušníky policie, a další
pracovníky soudů, prokuratury, státních
notářství (notářů),
okresních úřadů a policie,
d) soudní znalce,
e) osoby blízké osobám uvedeným v
písm. a) až d).
2. Porušení tohoto zákazu má za následek
neplatnost právního úkonu (§ 39 občanského
zákoníku).
3. Ustanovení odstavců 1 a 2 se nepoužijí,
půjde-li o převod ve veřejné dražbě.
Odůvodnění:
Pokládá se za správné stanovit
poměrně široký okruh osob, které
nemohou majetek z prozatímní správy nabývat,
a to pod sankcí neplatnosti smlouvy. Uvedené zákazy
jsou však zbytečné, půjde-li o veřejnou
dražbu.
ZÁSADA č. 57
Zrušuje se pro Českou republiku vyhláška
federálního ministerstva financí č.
119/1988 Sb., o hospodaření s národním
majetkem, ve znění pozd. předpisů,
a vyhláška federálního ministerstva
financí č. 61/1986 Sb., o prozatímní
správě národního majetku.
Odůvodnění:
§ 761 obchodního zákoníku a §
876 odst. 1 občanského zákoníku nepředpokládají
své zrušení v případě
přijetí tohoto zákona. Zrušují
se proto pouze obě uvedené vyhlášky.
ZÁSADA č. 58
Zákon nabývá účinnosti dnem
....
Odůvodnění:
zhledem k tomu, že jde o zásady, nelze odhadnout,
kdy zákon nabude účinnosti.