Tabulka č. 1
A. Vybrané národohospodářské
ukazatele (ČR):
ukazatel (tempo růstu v %) | |||
|
|
| |
hrubý domácí produkt (s. c.) | -14,5 | -2,8 | 0,7 |
hrubý domácí produkt (b. c.) | 33,1 | 7,9 | 14,8 |
inflace | 55,7 | 11,0 | 14,0 |
průměrná mzda | 15,5 | 12,0 | 12,0 |
průměrná mzda (v Kčs/měs.) | 3 930 | 4 400 | 4 930 |
B. Ekonomická aktivita obyvatelstva (ČR):
ukazatel | |||||
pracující soc. zab.
(prům. poč. v tis. osob) v tom: | 5 125 | 4 800 | 4 500 | 93,7 | 93,7 |
námezdně pracující | 4 775 | 4 370 | 4 000 | 91,5 | 91,5 |
sam. výdělečně činní | 350 | 430 | 500 | 122,9 | 116,3 |
nezaměstnaní (v tis. osob k 31. 12.) z toho: | 222 | 200 | 500 | 90,1 | 250,0 |
pobírající hmotné zabezpečení (v tis. osob k 31. 12.) | 160 | 110 | 320 | 68,8 | 290,9 |
(prům. počty v tis.) | 93 | 135 | 215 | 145,2 | 159,3 |
C. Výchozí ukazatele pro stanovení sazeb
pojistného sociálního zabezpečení
a příspěvku na politiku zaměstnanosti
(ČR):
- průměrný vyměřovací základ zaměstnanců (mzda bez odpočitatelných příjmů) měsíčně | 4 900 Kčs |
- průměrná výše hmotného zabezpečení v nezaměstnanosti (měsíčně) | 2 500 Kčs |
- průměrný měsíční příjem osob samostatně výdělečně činných (po odpočtu nákladů) | 7 400 Kčs |
- průměrný vyměřovací základ osob samostatně výdělečně činných, spolupracujících a dobrovolně pojištěných (měsíčně) | 3 700 Kčs |
- roční objem vyměřovacích základů zaměstnanců | 235,2 mld.Kčs |
- roční objem vyměřovacích základů osob samostatně výdělečně činných, spolupracujících a dobrovolně pojištěných | 22,1 mld. Kčs |
- celkový úhrn ročních vyměřovacích základů | 257,3 mld. Kčs |
D. Potřeba prostředků a jejich krytí
v roce 1993
- Celkové výdaje na sociální zabezpečení | 116,3 mld. Kčs |
- z toho: | |
důchodové zabezpečení | 75,2 mld. Kčs |
nemocenské pojištění | 21,1 mld. Kčs |
státní dávky | 18,0 mld. Kčs |
správní výdaje | 2,0 mld. Kčs |
- krytí pojistným | 80,9 mld. Kčs |
- potřeba krýt z rozpočtu | 35,4 mld. Kčs |
- příjem z pojistného při sazbě 32% | 82,3 mld. Kčs |
- rezerva | 1,4 mld. Kčs |
- celkové výdaje na zaměstnanost | 10,1 mld. Kčs |
- z toho: | |
na hmotné zab. nezaměstnaných | 6,4 mld. Kčs |
na aktivní politiku (30% z 9,1 mld.Kčs) | 2,7 mld. Kčs |
na správní výdaje | 1,0 mld. Kčs |
- krytí pojistným | 10,1 mld. Kčs |
- příjem z pojistného při sazbě 4% | 10,3 mld. Kčs |
- rezerva | 0,2 mld. Kčs |
- pojistné placené zaměstnanci v % 9,0% celkem (soc. zab. a zaměst.) v Kčs | 21,1 mld. Kčs |
- pojistné placené zaměstnavateli v % 27,0% celkem v Kčs | 63,5 mld. Kčs |
z toho: | |
pojistné placené rozpočtovými a příspěvkovými organizacemi z objemu mezd ve výši 44,4 mld. Kčs | 12,0 mld. Kčs |
- pojistné placené osobami samostatně výdělečně činnými | |
a) v % z vyměřovacího základu | 36% |
b) v % z příjmu | 18% |
v Kčs | 8,0 mld. Kčs |
Uvedená kvantifikace ukazuje, že z celkového
objemu předpokládaných výdajů
na důchodové a nemocenské zabezpečení,
na státní dávky a na politiku zaměstnanosti
ve výši 126,4 mld. Kčs navrženým
pojistným ve výši 36% vyměřovacího
základu bude získán příjem
ve výši 92,6 mld. Kčs při předpokládaných
výdajích ve výši 91 mld. Kčs
(na sociální zabezpečení a zaměstnanost
80,9 + 10,1 mld. Kčs); vytváří se
tedy rezerva ve výši 1,6 mld. Kčs.
Poměr sazeb pojistného placeného zaměstnancem
a zaměstnavatelem je 1:3. Celková výše
sazeb pojistného u zaměstnance ve výši
9% umožňuje, aby včetně zdravotního
pojištění nepřekročilo celkové
zatížení zaměstnance pojistnými
14% příjmu.
Prognóza vývoje nezaměstnanosti vychází
z předpokladu letošního vývoje, kdy
se očekává růst nezaměstnanosti
ve IV. čtvrtletí a jeho pokračování
v dalším období až na 8% - 10% koncem
roku 1993; při průměrném počtu
nezaměstnaných s hmotným zabezpečením
ve výši 215 tisíc osob uvažovaný
výnos pojistného plně pokryje předpokládané
náklady.
Základní proměnnou složkou v úvaze
o výnosu pojistného v roce 1993 je úroveň
vyměřovacího základu, který
je stanoven ve výši 4 900 Kčs měsíčně;
rozdíl oproti průměrné mzdě
ve výši 4 930 Kčs vyplývá z odpočtu
několika obvykle jednorázových položek,
které se nezahrnují podle zákona do základu
pro výpočet nemocenských dávek. Vycházejíc
z této průměrné mzdy a 4 mil. zaměstnaných
představuje objem vyměřovacích základů
částku 235,2 mld. Kčs. Je však možné
uvažovat o vyšší úrovni průměrné
mzdy, protože vývoj v I. pololetí 1992 naznačuje,
že uvažovaná výše 4 400 Kčs
pro rok 1992 může být překročena
na 4 500 Kčs a že i prognózovaný růst
pro rok 1993 ve výši 12% může dosáhnout
s ohledem na inflaci 14% až 18 - 20%. V tomto případě
by průměrný měsíční
vyměřovací základ dosáhl 5
200 - 5 300 Kčs, což by se projevilo ve zvýšení
částky vyměřovacích základů
a tím i výnosu pojistného asi o 5,2 - 7 mld.
Kčs.
U osob samostatně výdělečně
činných se pro stanovení průměrného
vyměřovacího základu vychází
z průměrného příjmu (po odečtení
výdajů) ve výši 7 400 Kčs měsíčně,
tj. 88 800 Kčs ročně; vyměřovacím
základem je tedy částka 3 700 Kčs
měsíčně. Skutečný počet
pojištěných osob samostatně výdělečně
činných činil k 30. 6. t. r. 403 tisíc;
koncem roku se předpokládá 430 tisíc
a pro rok 1993 se předpokládá 500 tisíc
osob. Úhrn vyměřovacích základů
tedy reprezentuje 22,1 mld. Kčs, tzn. při pojistném
ve výši 36% tohoto základu výnos pojistného
ve výši 7,992 mld. Kčs.
Ekonomické dopady
Vzhledem k tomu, že reforma daňové soustavy
a přechod na systém pojistných fondů
znamená základní systémovou změnu,
lze její efekty odhadovat pouze v hrubých rysech.
Sektor podniků: Daňová reforma a uvažované
sazby pojistného a příspěvku budou
znamenat celkové snížení daňového
zatížení podniků v ČR v roce
1993 o cca 20 mld. Kčs oproti roku 1992.
Tento příznivý dopad však nebude plošný.
Relativně větší snížení
daňového zatížení bude u těch
podniků, u kterých je vyšší podíl
práce na přidané hodnotě. Naopak u
těch podniků, kde bylo aplikováno preferenční
nízké zdanění, dojde v roce 1993 ke
zvýšení daňového zatížení
(veřejná doprava, bytové hospodářství,
ubytovací služby, kulturní, umělecké
a vydavatelské činnosti).
Růst celkového zatížení u organizací
zaměstnávajících přes 60% zdravotně
postižených občanů je natolik podstatným,
že by způsobil jejich zánik, protože dosud
u nich činí odvod z mezd pouze 10%. Řešení
tohoto problému ve výši pojistného není
v souladu s pojišťovacími zásadami a bude
proto nutno ho řešit v oblasti jiných finančních
nástrojů.
Sektor domácností: V sektoru domácností
dojde ke zvýšení daňového zatížení
v rozsahu 15 - 20 mld. Kčs v důsledku růstu
cen spotřebního zboží a služeb
po zavedení daně z přidané hodnoty
(půjde tedy o zvýšení daňového
zatížení z titulu nepřímých
daní).
Daně z příjmu fyzických osob a pojistné
neznamenají v celku zvýšení zatížení
přímými daněmi (za předpokladu
stanovení rozumné výše pojistného
zdravotního pojištění). Je samozřejmé,
že strukturální dopad u jednotlivých
skupin poplatníků bude rozdílný.
Vliv navrženého pojistného včetně
předpokládané 5% výše zdravotního
pojistného a daně z příjmů
fyzických osob na čisté příjmy
zaměstnanců se projeví ve výši
čisté mzdy ženatých bezdětných,
svobodných a u vdaných žen; u poplatníků
s jedním a dvěma dětmi v příjmových
pásmech od 60 do 80 tisíc ročně dochází
k poklesu čistého příjmu o 50 až
200 Kčs měsíčně; výrazné
snížení se projeví u poplatníků,
kteří platí výživné na
děti, které s nimi nežijí ve společné
domácnosti (viz tabulky č. 4 až 6). Tento dopad
se však nedá řešit ve výši
pojistného, ale v daňové oblasti, popř.
v přídavcích na děti.
U samostatně výdělečně činných
osob, které si v letošním roce stanovily vyměřovací
základ v minimální výši 2 000
Kčs měsíčně, se při
pojistném ve výši 25% odvodové zatížení
v podstatě zachová, jestliže pojistné
zdravotního pojištění ve výši
12 až 14% bude počítáno ze minimálního
vyměřovacího základu uvedeného
v návrhu zákona, tj. 1 100 Kčs. Při
vyšším vyměřovacím základu
bude odvodové zatížení těchto
občanů ve srovnání se současným
stavem vyšší. Tuto skutečnost dokumentují
příklady uvedené v tabulkách č.
7 až 12.
Zvýšení odvodového zatížení
je žádoucím jevem, neboť cca 80% občanů
samostatně výdělečně činných
si podle dosavadní úpravy zvolilo pouze minimální
vyměřovací základ, který neodpovídá
jejich skutečně dosahovaným příjmům
a odváděné pojistné ve výši
6000 Kčs ročně nepokrývá výdaje
na jejich sociální zabezpečení, zabezpečení
v nemoci a zdravotní péči. Jen výdaje
na důchodové a nemocenské zabezpečení
se v roce 1993 předpokládají v průměrné
výši 18 000 Kčs na pojištěnce.
Návrh zákona se opírá o článek
38 odst. 2 ústavního zákona č. 143/1968
Sb., o československé federaci, ve znění
pozdějších předpisů, podle něhož
mohou republiky upravit záležitosti, jejichž
úprava jinak patří do působnosti federace,
jestliže federální úprava předmětnou
záležitost neupravuje v celém rozsahu; pojistné
na sociální zabezpečení a příspěvek
na zaměstnanost nejsou zahrnuty do hmotně právních
předpisů pro sociální zabezpečení
a zaměstnanost.
Navrhovaná právní úprava je v souladu
s právem Evropských společenství.
II. Zvláštní část.
K § 1
Jak je uvedeno v obecné části, při
tvorbě daňové soustavy, která nabude
účinnosti 1. ledna 1993, byl přijat záměr,
že převážná část
finančních prostředků na sociální
zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti
bude zabezpečována mimo daňovou soustavu
v souladu s odstátněním této oblasti
a uplatněním pojišťovacích systémů.
Jako prvý krok této transformace se předloženým
návrhem zákona proto zavádí placení
pojistného na sociální zabezpečení,
t.j. na dosavadní důchodové zabezpečení
a nemocenské pojištění a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti.
K § 2
Po přechodnou dobu, do vytvoření institucí,
které na samosprávném principu budou provádět
sociální pojištění a politiku
zaměstnanosti (t.j. do vytvoření příslušných
pojišťoven), bude financování sociálního
zabezpečení a státní politiky zaměstnanosti
ještě plně zabezpečováno státem.
Proto musí být i pojistné na sociální
zabezpečení a příspěvek na
politiku zaměstnanosti odváděn do státního
rozpočtu.
K § 3
Pojistné jsou povinny platit osoby, které jsou účastny
nemocenského pojištění, popřípadě
nemocenského zabezpečení, a z tohoto titulu
mají nárok na dávky nemocenského pojištění
(zabezpečení), jejichž výše je
odvozena z dosaženého příjmu. Pojistné
tedy neplatí osoby, i když jsou účastny
nemocenského pojištění, které
nemají příjem z pracovní nebo jiné
výdělečné činnosti, jako např.
studenti, občané vykonávající
civilní službu. V souvislosti s novou daňovou
reformou se připravuje novelizace zákona č.
54/1956 Sb., o nemocenském pojištění.
zaměstnanců, s účinností od
1. 1. 1993, kterou by mělo dojít k rozšíření
okruhu osob, které budou účastny nemocenského
pojištění a tudíž i k rozšíření
plátců pojistného. Jde např. o osoby
samostatně výdělečně činné
a pracovníky činné na základě
dohody o pracovní činnosti, i když jsou pojištěni
(zabezpečeni) z důvodu jiné činnosti
nebo pobírají starobní nebo invalidní
důchod, o členy vlády a vedoucí ústředních
orgánů státní správy, jmenované
zákonodárným sborem nebo prezidentem republiky.
Dále jsou pojistné povinni platit i zaměstnavatelé
osob považovaných pro účely nemocenského
pojištění za zaměstnance. I pro účely
předkládaného zákona zůstává
zachováno rozdělení zaměstnavatelů
podle počtu zaměstnanců na organizace a malé
organizace. U malých organizací, t. j. do 25 zaměstnanců
včetně, provádí nemocenské
pojištění příslušná
okresní správa sociálního zabezpečení.
Dobrovolně si občan, který má trvalý
pobyt na území ČR, může platit
pojistné pouze na důchodové zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti, a to jen za dobu, kdy pracuje, popřípadě
pracoval v cizině pro "cizího" zaměstnavatele.
Občané, kteří sice pracují
v cizině, ale jako tzv. pracovníci v zahraničí
t. j. pracovníci čs. organizací, kteří
jsou přiděleni nebo přijati k výkonu
činnosti pro tyto organizace mimo území ČR,
jsou i po dobu výkonu činnosti v zahraničí
považování nadále za "zaměstnance".
K § 4 a 5
Vyměřovacím základem, z něhož
se pojistné stanoví procentní sazbou, je
u zaměstnance příjem, který souvisí
s výkonem jeho pracovní činnosti, která
zakládá účast na nemocenském
pojištění. Za příjem se považuje
nejen mzda, plat a příplatky a doplatky k nim, nýbrž
např. i náhrada mzdy za dovolenou, při překážkách
v práci apod. Vymezuje se okruh příjmů,
které se do vyměřovacího základu
nezahrnují. Příjmy, které tvoří
vyměřovací základ, jsou tytéž,
jako příjmy, z nichž se budou od 1. 1. 1993
stanovovat peněžité dávky nemocenského
pojištění nahrazující mzdu. Tak
se zajistí určité administrativní
zjednodušení pro oblast nemocenského pojištění.
Tento postup předpokládá novelizaci příslušných
předpisů z oblasti nemocenského pojištění
k 1. 1. 1993.
Organizace bude odvádět pojistné z úhrnu
vyměřovacích základů svých
zaměstnanců.
U osoby samostatně výdělečně
činné se při stanovení vyměřovacího
základu vychází z výše jejích
příjmů z podnikání po odpočtu
režijních výdajů, t. j. výdajů
vynaložených na jejich dosažení, zajištění
a udržení. Za vyměřovací základ
se navrhuje stanovit minimálně polovinu takto stanovené
částky. Pokud by však takto stanovený
vyměřovací základ činil u osoby
samostatně výdělečně činné,
která je nemocensky pojištěna jen z důvodu
výkonu samostatné výdělečné
činnosti, méně než polovinu minimální
mzdy (v současné době činí
minimální mzda 2200 Kčs měsíčně),
stanoví se u ní jako minimální vyměřovací
základ částka, rovnající se
polovině minimální mzdy, t. j. nyní
částka 1100 Kčs měsíčně.
Přitom si však podnikatel může zvolit
vyměřovací základ vyšší,
než který odpovídá výši
jeho příjmů ze samostatné výdělečné
činnosti, ne však vyšší než
částku 45 000 Kčs měsíčně.
U spolupracujících osob se postupuje při
stanovení vyměřovacího základu
obdobně s tím, že se vychází
z jejich podílu na společných příjmech,
který na ně připadá.
U osob samostatně výdělečně
činných dosud činí minimální
vyměřovací základ 2000 Kčs.
Při sazbě pojistného ve výši
25% činí pojistné minimálně
500 Kčs měsíčně. Při
zvýšení sazby pojistného na 50% popřípadě
51% zůstane absolutní výše pojistného
téměř nezměněna, takže
nebude brzdou soukromého podnikání.
Osoba samostatně výdělečně
činná musí ze svého vyměřovacího
základu odvést pojistné ve stejné
výši, jako by ze stejně vysokého vyměřovacího
základu u zaměstnance odvedl v úhrnu zaměstnanec
a zaměstnavatel. Proto při stejně vysokém
příjmu osoby samostatně výdělečně
činné a zaměstnance nelze pro účely
pojistného stanovit i stejně vysoký vyměřovací
základ, protože odvodové zatížení
osoby samostatně výdělečně
činné by bylo neodůvodněně
vysoké. Tak např. při celkovém pojistném
na sociální zabezpečení, státní
politiku zaměstnanosti a zdravotní pojištění
ve výši 50% vyměřovacího základu
by při příjmu 5000 Kčs měsíčně
odvedla osoba samostatně výdělečně
činná na pojistném 2500 Kčs měsíčně,
kdežto zaměstnanec 14%, t.j. 700 Kčs měsíčně.
Při konstrukci daňové soustavy se počítalo
s tím, že z příjmů ze závislé
činnosti a z příjmů ze samostatné
výdělečné činnosti bude odváděno
pojistné na sociální a zdravotní pojištění
a na zaměstnanost a to zhruba ve výši 48%.
Příklady daňového (odvodového)
zatížení občanů podle dosavadního
a navrhovaného systému jsou uvedeny v tabulkách
č. 4 až 13. Zvláštním problémem
je daňové (odvodové) zatížení
osob samostatně výdělečně činných.
Odvodové zatížení těchto osob
v roce 1992 a 1993, jestliže pro odvod pojistného
by se limitoval roční příjem částkou
1 080 000 Kčs, t.j. 90 000 Kčs měsíčně,
ukazuje tabulka č. 13. Z ní je patrno, že odvodové
zatížení v roce 1992 je ovlivněno skutečností,
že vyměřovací základ pro odvod
pojistného si určuje osoba samostatně výdělečně
činná sama v rozmezí 2000 Kčs - 10
000 Kčs měsíčně. Pro názornost
byl zvolen u všech příjmů vyměřovací
základ 4000 Kčs měsíčně
(48 000 Kčs ročně), což odpovídá
ročnímu pojistnému 12 000 Kčs. Příjem
50 000 Kčs ročně, použitý pro
rok 1993, je téměř shodný s vyměřovacím
základem v r. 1992 (48 000 Kčs). Letos odvodové
zatížení z tohoto příjmu činí
téměř 30%, poté prudce klesá
až na 22,5% u příjmu 100 000 Kčs ročně
a pak stoupá v závislosti na progresivním
zdaňování příjmů daní
z příjmů obyvatelstva. V roce 1993, kdy pojistné
je odvozeno z dosaženého příjmu, je
odvodové zatížení u příjmu
50 000 Kčs nižší než v roce 1992
a poté se progresivně zvyšuje až do příjmu,
který je určen jako maximální pro
stanovení základu pro odvod pojistného. U
příjmu 1 080 000 Kčs ročně
činí odvodové zatížení
47,8%. Při limitování výše příjmu
rozhodného pro stanovení vyměřovacího
základu dochází u vyšších
příjmů, než je stanovený limit,
k poklesu odvodového zatížení osoby
samostatně výdělečně činné.
Proto se navrhuje limitovat příjem jak s ohledem
na průběh odvodového zatížení,
tak z hlediska potřeby financování dávek
sociálního zabezpečení, čemuž
odpovídá částka 1 080 000 Kčs
ročně, t. j. 90 000 Kčs měsíčně.
Principem financování dávek sociálního
zabezpečení i zaměstnanosti je tzv. průběžné
financování, tzn., že pojistné musí
být odváděno v takové výši,
aby průběžně uhrazovalo výdaje.
Nejde tedy o čistý "pojišťovací"
systém, v němž by se občanovi smluvně
garantovaly dávky a jejich výše s ohledem na
zaplacené pojistné. V navrženém způsobu
financování je uplatněn v plném rozsahu
i princip solidarity.
Osoba samostatně výdělečně
činná si může výši vyměřovacího
základu zvolit sama, a to i pro spolupracující
osoby. Nevyžaduje se, aby ji ohlašovala příslušné
okresní správě sociálního zabezpečení.
Změnu vyměřovacího základu
lze uskutečnit kdykoliv tím, že osoba samostatně
výdělečně činná odvede
příslušnou výši pojistného
z tohoto základu. Jakmile pojistné již odvedla
aspoň ve výši minimálního vyměřovacího
základu, neumožňuje se jí již dodatečně
takto zvolený vyměřovací základ
měnit, a to ani tehdy, jestliže neuběhla ještě
lhůta pro placení pojistného na běžný
nebo následující kalendářní
měsíc, protože by to znamenalo vyšší
administrativní zatížení správ
sociálního zabezpečení.
U občanů pracujících v cizině,
kteří si mohou dobrovolně platit pojistné
jen na důchodové zabezpečení a na
zaměstnanost, se minimální vyměřovací
základ zvyšuje z dosavadních 2000 Kčs
měsíčně na dvojnásobek minimální
mzdy, v současné době na částku
4400 Kčs měsíčně, t. j. částku
blížící se výši průměrného
výdělku v ČR. Je třeba, aby pojistné
plně hradilo náklady na důchodové
zabezpečení a nezaměstnanost.
K § 6
Rozhodným obdobím, t. j. obdobím, z něhož
se zjišťuje příjem pro stanovení
vyměřovacího základu, je u zaměstnanců
vždy kalendářní měsíc.
U osob samostatně výdělečně
činných se navazuje na odlišný způsob
vykazování příjmů a jejich
zdaňování. Proto je pro ně rozhodným
obdobím kalendářní rok. V některých
specifických případech, jako je provozování
zemědělské výroby, lesního
a vodního hospodářství, umělecké
činnosti, se umožňuje na žádost
osoby samostatně výdělečně
činné prodloužit toto rozhodné období
až na 3 kalendářní roky stejně,
jako je tomu pro účely daňové. Zároveň
se stanoví termín pro podání takové
žádosti. Neumožňuje se dodatečně
vyměřovací základ u těchto
osob měnit, pokud by žádost o prodloužení
rozhodného období byla doručena po 30. 6.
běžného roku.
Vzhledem ke lhůtám stanoveným pro podání
daňového přiznání se ze stanoveného
rozhodného období vychází pro stanovení
pojistného, nikoliv již na období od 1. 1.
následujícího kalendářního
roku, ale až za období po 31. 7. následujícího
kalendářního roku, t. j. pro pojistné
na srpen, které je třeba zaplatit nejpozději
do 20. července.
K § 7
Sazby pojistného na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti odpovídají sazbám příspěvků
pro fond sociálního zabezpečení a
fond zaměstnanosti, se kterými bylo uvažováno
při přípravě reformy daňové
soustavy. Při propočtech výše sazeb
byl uvažován právní stav hmotné
úpravy sociálního zabezpečení
k 1. 6. 1992 včetně připravované valorizace
důchodů v roce 1993, právní stav hmotné
úpravy státní politiky zaměstnanosti
k 31. 12. 1992 a vycházelo se ze současných
předpokladů vývoje zaměstnanosti,
mezd, demografického vývoje příslušných
skupin obyvatelstva a dalších ukazatelů, které
budou mít vliv na výši výdajů
sociálního zabezpečení a státní
politiky zaměstnanosti v roce 1993. Sazby odpovídají
podílu očekávaných výdajů
(jejich části) na sociální zabezpečení
a státní politiku zaměstnanosti včetně
správních výdajů na úhrnu vyměřovacích
základů pro stanovení pojistného sociálního
zabezpečeni a příspěvku na státní
politiku zaměstnanosti v roce 1993.
Propočty sazeb pojistného sociálního
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti vycházejí
z předpokladů uvedených v obecné části
důvodové zprávy.
Výdaje na sociální zabezpečení
vycházejí z očekávané skutečnosti
letošního roku, předpokládaného
vývoje v roce 1993 a jsou upraveny o uvažovanou valorizaci
důchodů k 1. 3. 1993. Výdaje na důchodové
zabezpečení očekáváme v letošním
roce ve výši 65 mld. Kčs při 3054 tis.
vyplácených důchodů a průměrné
výši důchodu 1 868 Kčs měsíčně.
V roce 1993 předpokládáme zvýšení
počtu vyplácených důchodů na
3078 tis., nárůst průměrné
výše o 154 Kčs na 2022 Kčs měsíčně
a celkové výdaje na důchodové zabezpečení
včetně valorizace 74,7 mil. Kčs.
V sazbách pojistného nejsou kalkulovány výdaje,
které budou nadále plně hrazeny z ostatních
zdrojů státního rozpočtu, t. j. u
dávek důchodového zabezpečení
v celkové výši 6,7 mld. Kčs (z toho
výdaje na příspěvky za uchazeče
o zaměstnání, kterým je vypláceno
hmotné zabezpečení ve výši 2,3
mld. Kčs, příspěvky za občany
konající základní (náhradní)
vojenskou a civilní službu ve výši 0,9
mld. Kčs, příspěvky za občany
pobírající rodičovský příspěvek
ve výši 2,4 mld. Kčs, výdaje na důchody
zvyšované z titulu jediného zdroje příjmů
důchodců ve výši 0,6 mld. Kčs
a výdaje na důchody do zahraničí a
výdaje spojené se zhodnocením doby odbojové
činnosti a odškodnění rehabilitovaných
osob ve výši 0,5 mld. Kčs) a dále výdaje
na státní vyrovnávací příspěvek
důchodcům ve výši 6,4 mld. Kčs.
Celkový přehled výdajů na sociální
zabezpečení, jejich zdroje a podíl na celkovém
objemu vyměřovacího základu je uveden
v příloze č. 3.
V propočtech není uvažováno s výdaji
na sociální zabezpečení příslušníků
ozbrojených sborů, u kterých se předpokládá
v roce 1993 dosavadní způsob financování
těchto výdajů prostřednictvím
příslušných orgánů.
Výdaje na státní politiku zaměstnanosti,
uvažované ve výši 10,1 mld. Kčs,
jsou stanoveným 4% příspěvkem na státní
politiku zaměstnanosti plně kryty.
Ze státního rozpočtu bude třeba hradit
ostatní dávky sociálního zabezpečení
a státní dávky včetně státního
příspěvku k novomanželským půjčkám
a stipendia a dávky sociální péče.
K § 8 - 12
Za odvod pojistného na sociální zabezpečení
bude odpovídat organizace. Stanoví se jí
povinnost odvádět pojistné i za své
zaměstnance s tím, že je sráží
zaměstnanci z jeho příjmů zúčtovaných
mu v souvislosti s výkonem zaměstnání.
S ohledem na administrativní jednoduchost zachovává
se dosavadní způsob zúčtování
pojistného s vyplacenými dávkami nemocenského
pojištění a rodičovského příspěvku
již v organizacích. Organizace odvede jen rozdíl
mezi pojistným a vyplacenými dávkami v zúčtovacím
období. Tento rozdíl odvede na účet
České správy sociálního zabezpečení,
protože na okresních správách sociálního
zabezpečení nebudou k 1. 1. 1993 vytvořeny
předpoklady pro zúčtování pojistného
a dávek s organizacemi. Pokud by se v průběhu
roku 1993 podařilo vybavit okresní správy
sociálního zabezpečení materiálně
i personálně tak, aby mohly provádět
toto zúčtování, je České
správě sociálního zabezpečení
dána v § 28 možnost přenést na
ně tuto působnost.
Bude-li úhrn zúčtovaných částek
nemocenského pojištění vyšší
než pojistné, které je organizace povinna odvést,
uhradí organizaci Česká správa sociálního
zabezpečení rozdíl do 8 dnů; tato
lhůta běží od podání žádosti
a předložení přehledu o zúčtovaných
dávkách. Pokud tyto doklady nebudou podány
zároveň, uhradí rozdíl do 8 dnů
od později obdržené žádosti nebo
přehledu.
Den splatnosti pojistného se oproti dosavadnímu
stavu nemění. V zásadě bude pojistné
splatné ve výplatní den a není-li
stanoven, tak nejpozději osmý den v měsíci
následujícím po měsíci, v němž
byla mzda /plat/ vyplacena. Zároveň budou organizace
zasílat České správě sociálního
zabezpečení tiskopis vyúčtování
pojistného a dávek, na jehož základě
Česká správa sociálního zabezpečení
vyhotoví evidenci příjmů a výdajů
sociálního zabezpečení. Navržená
úprava se vztahuje na všechny organizace, tedy i na
zemědělská družstva, pro něž
dosud platil odchylný postup, neboť neodváděla
pojistné, ale tzv. příspěvek na částečnou
úhradu nákladů na sociální
zabezpečení.
U odsouzených, kteří vykonávají
práci v organizacích, odvádí organizace
z jejich mzdy pojistné nápravně výchovnému
ústavu, který je zúčtuje s Českou
správou sociálního zabezpečení.
Mzdy vyplácí odsouzeným nápravně
výchovný ústav, který pak srazí
pojistné, které je povinen platit odsouzený,
z jeho mzdy.
Nově se zavádí pro právního
nástupce zaměstnavatele povinnost uhradit dlužné
pojistné svého předchůdce, a to po
omezenou dobu. Důvodem je, že při právním
nástupnictví, které má v případě
převzetí role zaměstnavatele charakter universální
sukcese, zásadně přecházejí
na právního nástupce všechna práva
i všechny závazky jeho předchůdce.
K § 13 - 15
Pro placení pojistného osobami samostatně
výdělečně činnými se
přebírá současný platný
právní stav. Pouze se zpřesňuje termín
pro zaplacení pojistného na další kalendářní
měsíc v případě, že osoba
samostatně výdělečně činná
zahájila samostatnou výdělečnou činnost
v průběhu měsíce a poslední
den splatnosti pojistného na tento měsíc
připadá na některý den po 20. dnu
měsíce. Za včas zaplacené pojistné
i na další kalendářní měsíc
se považuje pojistné, které bylo zaplaceno
do 8 dnů od zahájení samostatné výdělečné
činnosti.
Okresní správy sociálního zabezpečení
mohou vymáhat dlužné pojistné, avšak
vždy jen z minimálního vyměřovacího
základu, který je stanoven jako polovina příjmů
ze samostatné výdělečné činnosti
anebo jako polovina částky minimální
mzdy. Tuto možnost zatím orgány sociálního
zabezpečení neměly, mohly však dosud
v takových případech ukládat osobám
samostatně výdělečně činným
pokuty.
Zakládá se povinnost osoby samostatně výdělečně
činné předkládat příslušné
okresní správě sociálního zabezpečení
výpis z daňového přiznání
za předchozí kalendářní rok.
Uložení této oznamovací povinnosti je
nezbytné pro kontrolu stanovení výše
minimálního vyměřovacího základu
a tím i správné výše pojistného.
Zároveň se ukládá osobě samostatně
výdělečně činné povinnost
vypočítat si minimální vyměřovací
základ a z něho stanovit i minimální
pojistné, které je v následujícím
období (t. j. na měsíce srpen až červenec
následujícího kalendářního
roku) povinna platit.
K § 16
Pokud jde o občany pracující v cizině,
mohou se dobrovolně přihlásit k důchodovému
zabezpečení a platit si pojistné a též
příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti. U těchto občanů se
zaplacení pojistného váže pouze na podání
přihlášky k důchodovému zabezpečení.
To znamená, že občan pracující
v cizině si může po podání takové
přihlášky zaplatit pojistné kdykoliv
a za jakoukoliv dobu práce v cizině, a to i zpětně.
Teprve po zaplacení pojistného se mu zhodnotí
doba zaměstnání v cizině jako doba
zaměstnání pro účely důchodového
zabezpečení, nikoliv již podáním
přihlášky. I za zpětnou dobu výkonu
zaměstnání v cizině může
takový občan platit pojistné za jednotlivé
měsíce v různé výši v
závislosti na tom, jaký si zvolí vyměřovací
základ, s tím, že vždy musí tento
základ činit nejméně dvojnásobnou
částku minimální mzdy, která
platí k prvnímu dni kalendářního
měsíce, ve kterém pojistné platí.