(1) Přirážku k pojistnému na sociální
zabezpečení (dále jen "přirážka
k pojistnému") uloží příslušná
okresní správa sociálního zabezpečení
[§ 104b odst. 2 písm. a) zákona České
národní rady č. 582/1991 Sb., ve znění
zákona České národní rady č.
.../1992 Sb.] organizaci nebo malé organizaci, jestliže
a) výrobní zařízení organizace
nebo malé organizace podle pravomocného rozhodnutí
příslušného orgánu odborného
dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví
při práci nevyhovuje předpisům k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
nebo
b) výrobní zařízení organizace
nebo malé organizace podle pravomocného rozhodnutí
příslušného zdravotnického orgánu
nevyhovuje předpisům zdravotnickým nebo hygienickým,
nebo
c) podle zjištění příslušného
orgánu odborného dozoru nad bezpečností
a ochranou zdraví při práci nebo zdravotnického
orgánu není provozováno předepsané
zařízení na ochranu života a zdraví
zaměstnanců.
(2) Výše přirážky k pojistnému
může činit až 5% z vyměřovacího
základu (§ 5 odst. 1 písm. b)) za jednotlivé
měsíce, za které se přirážka
k pojistnému platí. Jestliže se zjištěné
nedostatky týkají jen nižší složky
organizace nebo malé organizace, stanoví se přirážka
k pojistnému jen z úhrnu vyměřovacích
základů zaměstnanců v této
nižší složce.
(3) Přirážku k pojistnému je organizace
nebo malá organizace povinna platit od prvního dne
kalendářního měsíce, v němž
nabylo právní moci rozhodnutí uvedené
v odstavci 1 písm. a) nebo b), anebo v němž
došlo ke zjištění uvedenému v odstavci
1 písm. c), a to až do konce kalendářního
měsíce, v němž byly zjištěné
nedostatky odstraněny. Byla-li stanovena lhůta k
odstranění nedostatků, je organizace nebo
malá organizace povinna platit přirážku
k pojistnému až od prvního dne kalendářního
měsíce, v němž tato lhůta bezvýsledně
prošla.
(4) Pokud jde o splatnost přirážky k pojistnému,
způsob jejího placení, její vymáhání,
promlčení a vracení přeplatku k přirážce
na pojistném, postupuje se stejně jako u pojistného.
(1) Za nesplnění nebo porušení povinností
stanovených v § 9 odst. 2 a 3, § 10, § 11
a § 24 větě druhé může příslušná
okresní správa sociálního zabezpečení
[§ 104b odst. 1 zákona České národní
rady č. 582/1991 Sb., ve znění zákona
České národní rady č. .../1992
Sb.] uložit organizaci nebo malé organizaci pokutu
až do výše 10 000 Kčs za každé
jednotlivé nesplnění nebo porušení
povinnosti.
(2) Za nesplnění nebo porušení povinností
stanovených v § 15 a § 24 větě
druhé může příslušná
okresní správa sociálního zabezpečení
[§ 104b odst. 2 písm. b) zákona České
národní rady č. 582/1991 Sb., ve znění
zákona České národní rady č.
.../1992 Sb.] uložit osobě samostatně výdělečně
činné pokutu až do souhrnné částky
10 000 Kčs v jednom kalendářním roce.
(3) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se příslušná
okresní správa sociálního zabezpečení
dozvěděla o nesplnění nebo porušení
povinnosti, nejpozději však do pěti let ode
dne, kdy k nesplnění nebo porušení povinnosti
došlo.
(4) Pokud jde o způsob placení a vymáhání
pokuty, postupuje se stejně jako u pojistného.
(1) Lhůta určená podle dní počíná
dnem, který následuje po události, jež
je rozhodující pro její počátek.
(2) Poslední den lhůty určené podle
týdnů, měsíců nebo let připadá
na den, který se pojmenováním nebo číslem
shoduje. se dnem, na který připadá událost,
od níž lhůta počíná. Není-li
takový den v měsíci, připadne poslední
den lhůty na poslední den v měsíci.
(3) Připadne-li poslední den lhůty na sobotu,
neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty
nejblíže následující pracovní
den.
Česká správa sociálního zabezpečení
je oprávněna vydávat tiskopisy potřebné
k hlášení údajů stanovených
tímto zákonem. Tyto tiskopisy jsou poplatníci
pojistného uvedení v § 3 povinni používat.
(1) Ustanovení § 2 až 24 se použijí
i pro příslušníky Sboru nápravné
výchovy České republiky a Policie České
republiky s těmito odchylkami:
a) tam, kde podle těchto ustanovení vykonává
působnost Česká správa sociálního
zabezpečení, rozumí se tím ministerstvo
spravedlnosti České republiky a ministerstvo vnitra
České republiky,
b) tam, kde se v těchto ustanoveních mluví
o organizaci a malé organizaci, rozumí se tím
útvar Sboru nápravné výchovy České
republiky a zaměstnavatel příslušníka
Policie České republiky.
(2) Ustanovení § 2 až 24 se použijí
i pro příslušníky ostatních ozbrojených
bezpečnostních sborů a bezpečnostních
služeb a pro příslušníky ozbrojených
sil s místem služebního působiště
(zařazení) na území České
republiky, pokud zvláštní zákon nestanoví
jinak, s těmito odchylkami:
a) tam, kde podle těchto ustanovení vykonává
působnost Česká správa sociálního
zabezpečení, rozumí se tím příslušný
orgán provádějící sociální
zabezpečení těchto příslušníků,
b) tam, kde se v těchto ustanoveních mluví
o organizaci a malé organizaci, rozumí se tím
příslušný útvar ozbrojených
bezpečnostních sborů, bezpečnostních
služeb a bezpečnostních sil.
(1) Pojistné podle tohoto zákona placené
zaměstnanci, organizacemi a malými organizacemi
se poprvé platí za měsíc leden 1993.
(2) Pro odvod pojistného [§ 57 zákona č.
54/1956 Sb., ve znění zákona č. 110/1990
Sb., zákona č. 180/1990 Sb., a zákona č.
306/1991 Sb.] za rok 1992 a předchozí léta
a z příjmů zúčtovaných
do prosince 1992 včetně se použijí dosavadní
předpisy.
(3) Pojistné zaplacené na leden 1993 v souladu s
předpisy platnými před účinností
tohoto zákona osobou samostatně výdělečně
činnou, která vykonávala samostatnou výdělečnou
činnost před 1. lednem 1993, se považuje za
pojistné zaplacené podle tohoto zákona.
(4) Pojistné, které je osoba samostatně výdělečně
činná, která vykonávala samostatnou
výdělečnou činnost před 1.
lednem 1993, povinna platit podle tohoto zákona, se na
měsíce únor až červenec 1993
stanoví z vyměřovacího základu,
který odpovídá polovině rozdílu
mezi předpokládanými příjmy
ze samostatné výděleční činnosti,
dosaženými v roce 1992, a předpokládanými
výdaji, vynaloženými na jejich dosažení,
zajištění a udržení, a který
připadá v průměru na jeden kalendářní
měsíc z kalendářních měsíců,
v nichž v roce 1992 byla účastna nemocenského
a důchodového zabezpečení anebo v
nichž sice nemocenského a důchodového
zabezpečení účastna nebyla, avšak
vykonávala samostatnou výdělečnou
činnost. Vyměřovací základ
za kalendářní měsíc však
nesmí být nižší než polovina
částky minimální mzdy pracovníků
v pracovním poměru odměňovaných
měsíční mzdou, která platí
k prvnímu dni kalendářního měsíce,
ve kterém se pojistné platí. Pokud takto
stanovený vyměřovací základ
je nižší než vyměřovací
základ stanovený podle § 5 odst. 1 písm.
c), upraví se v souladu s citovaným ustanovením
a dlužné pojistné se doplatí do 31.
července 1993.
(5) U osoby samostatně výdělečně
činné, která provozuje zemědělskou
výrobu, hospodaření v lesích a na
vodních plochách, anebo vykonává uměleckou
nebo jinou tvůrčí činnost na základě
zákona o dílech literárních, vědeckých
a uměleckých (autorský zákon) [Zákon
č. 35/1965 Sb., o dílech literárních,
vědeckých a uměleckých (autorský
zákon), ve znění zákona č.
89/1990 Sb., a zákona č. 468/1991 Sb.], anebo
vykonává činnost restaurátora kulturních
památek a sbírkových předmětů,
se postupuje obdobně podle odstavce 4 s tím rozdílem,
že pokud o to požádá, vychází
se při stanovení pojistného na měsíce
únor až červenec 1993 z období, po které
takovou činnost před 1. lednem 1993 vykonávala,
nejvýše však z období tří
kalendářních roků po sobě jdoucích.
(6) Při stanovení pojistného [§ 145b
zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění zákona
č. 110/1991 Sb., a zákona České národní
rady č. 582/1991 Sb.], které osoba samostatně
výdělečně činná dluží
za období před 1. lednem 1993, se postupuje podle
předpisů platných před 1. lednem 1993.
(7) Osoba samostatně výdělečně
činná, která před 1. lednem 1993 zaplatila
pojistné v souladu s předpisy platnými před
1. lednem 1993 i na období po 31. prosinci 1992, je povinna
doplatit za měsíce únor 1993 a následující
měsíce případné dlužné
pojistné podle tohoto zákona nejpozději do
20. dne kalendářního měsíce
následujícího po měsíci, na
který bylo pojistné ještě takto zaplaceno.
(8) Ustanovení odstavců 3 až 7 platí
obdobně pro pojistné za spolupracující
osoby.
(9) Pojistné na důchodové zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti placené občanem pracujícím
v cizině (§ 3 odst. 2) za dobu takového zaměstnání
před 1. lednem 1993 se platí ve výši
stanovené tímto zákonem.
Organizace a malé organizace, které byly v prosinci
1992 plátci odvodu z objemu mezd podle zákona č.
156/1989 Sb., o odvodech do státního rozpočtu,
ve znění pozdějších předpisů,
daně z objemu mezd podle zákona č. 157/1989
Sb., o důchodové dani, ve znění pozdějších
předpisů, nebo daně z objemu mezd a odměn
podle zákona č. 172/1988 Sb., o zemědělské
dani, ve znění pozdějších předpisů,
jsou povinny nejpozději do 8. ledna 1993 zaplatit pojistné
na sociální zabezpečení a příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti ve výši
27% ze základu pro tento odvod nebo tuto daň, který
byl rozhodný pro zaplacení zálohy na tento
odvod nebo tuto daň za prosinec 1992. Ustanovením
předchozí věty není dotčena
povinnost zaplatit pojistné podle § 26 odst. 1 za
leden 1993.
Družstvo, které podle dosavadních předpisů
[§ 101 zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění zákona
č. 150/1979 Sb.] přispívalo za své
členy na částečnou úhradu nákladů
jejich sociálního zabezpečení, provede
podle těchto předpisů vyúčtování
záloh na úhrn příspěvků
na částečnou úhradu nákladů
sociálního zabezpečení, odvedených
za rok 1992, nejpozději při výběru
peněžních prostředků na výplatu
odměn za práci v únoru 1993.
Česká správa sociálního zabezpečení
může určit, že organizace, malá
organizace nebo nápravně výchovný
ústav odvádějí pojistné nebo
rozdíl mezi pojistným a vyplacenými dávkami
nemocenského pojištění a rodičovského
příspěvku na účet příslušné
okresní správy sociálního zabezpečení,
která potom plní i ostatní úkoly,
které jinak pro Českou správu sociálního
zabezpečení vyplývají z ustanovení
§ 9 a 10.
Rozhoduje-li příslušný orgán
sociálního zabezpečení po 31. prosinci
1992 o penále, přirážce k pojistnému
nebo o pokutách, postupuje se podle dosavadních
předpisů, pokud skutečnosti rozhodné
pro jejich uložení nastaly před účinností
tohoto zákona.
Pokud je v dosavadních zákonech uveden pojem "pojistné
sociálního pojištění" a
"pojistné zaměstnanosti", rozumí
se tím pojistné podle tohoto zákona.
Zrušují se s působností pro Českou
republiku
1. § 55 až 57 zákona č. 54/1956 Sb., o
nemocenském pojištění zaměstnanců,
ve znění zákona č. 110/1990 Sb., zákona
č. 180/1990 Sb., a zákona č. 306/1991 Sb.
2. § 101 zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění zákona
č. 150/1979 Sb.
3. § II písm. b) věta za středníkem
a § 145b odst. 2 zákona č. 100/1988 Sb., o
sociálním zabezpečení, ve znění
zákona č. 110/1990 Sb., zákona č.
578/1991 Sb., a zákona České národní
rady č. 582/1991 Sb.
4. vyhláška č. 91/1958 Sb., kterou se uveřejňuje
opatření Ústřední rady odborů
o organizaci a provádění nemocenského
pojištění zaměstnanců, ve znění
vyhlášky č. 191/1960 Sb., vyhlášky
č. 6/1967 Sb., vyhlášky č. 178/1968
Sb., vyhlášky č. 123/1990 Sb., vyhlášky
č. 262/1990 Sb., a zákona České národní
rady č. 582/1991 Sb.
5. § 145a vyhlášky federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 128/1975 Sb., kterou se provádí zákon
o sociálním zabezpečení, ve znění
vyhlášky č. 164/1979 Sb., vyhlášky
č. 148/1988 Sb., a vyhlášky č. 260/1990
Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
I. Obecná část
Důvod a účel zákona
Předpokladem komplexnosti ekonomické reformy je
rovněž transformace dosavadního systému
sociálního zabezpečení a změna
způsobu financování a institucionálního
zajištění státní politiky zaměstnanosti.
Dosavadní úprava sociálního zabezpečení
vychází ze socialistického hospodářského
systému a státního sociálního
paternalismu, nepočítá s novými jevy,
které přináší tržní
ekonomika, zejména s rozvrstvením ekonomické
aktivity občanů a zdrojů příjmů
ani s novou úlohou státu a odpovědností
občana za jeho sociální zajištění.
Financování výdajů na sociální
zabezpečení je plně kryto z prostředků
státního rozpočtu České republiky.
Zaměstnanci a zaměstnavatelé neplatí
daně a příspěvky přímo
určené na sociální zabezpečení.
Zásadním nedostatkem tohoto systému je jeho
neadresnost a neprůhlednost, absence pocitu u poplatníků
pojistného, že svými platbami vytvářejí
zdroje pro sociální zajištění
své a svých spoluobčanů, naopak posiluje
dojem, že odpovědnost nese stát.
Realizace nové koncepce sociálního zabezpečení
se předpokládá v několika systémových
krocích.
V návaznosti na uplatnění nové daňové
soustavy je v prvé řadě nezbytné od
1. ledna 1993 změnit systém získávání
finančních prostředků na důchodové
a nemocenské zabezpečení zavedením
pojistného placeného zaměstnanci, podniky
a osobami samostatně výdělečně
činnými, protože nová daňová
soustava již nepočítá s příjmy
na krytí těchto výdajů.
Druhým krokem transformace sociálního zabezpečení
během r. 1993 bude odstátnění jeho
nynější státní správy
zřízením Všeobecné sociální
pojišťovny jako právnické osoby s vlastními
správními orgány a příjmy na
fondovém principu. Třetí krok, tj. přestavbu
podmínek a dávek důchodového a nemocenského
pojištění občanů, koncipovanou
jako veřejnoprávní soustavu se státní
garancí a doplňovanou systémem kolektivních
a individuálních připojištění,
se předpokládá realizovat v roce 1994. Současně
se umožní zřizovat oborové a podnikové
sociální pojišťovny. Toto pojetí
nové koncepce sociálního zabezpečení
je v souladu s úpravou ve vyspělých evropských
státech s rozvinutým tržním hospodářstvím.
Pokud jde o státní politiku zaměstnanosti,
je její obsah vyjádřený v zákonech
a prováděcích předpisech vydaných
v letech 1991 a 1992, v souladu s potřebami rozvíjejícího
se tržního hospodářství v České
republice. Realizace této politiky je však plně
zabezpečována ze státních rozpočtů
a realizována orgány státní správy
České republiky. Z federálního rozpočtu
se v roce 1992 financují výdaje na hmotné
zabezpečení nezaměstnaných občanů
a na opatření aktivní politiky zaměstnanosti,
tj. zejména výdaje na rekvalifikaci, na podpory
vytváření nových pracovních
míst, na příspěvky zaměstnavatelům,
kteří zajišťují odbornou praxi
absolventů škol a mladistvých bez kvalifikace
nebo zaměstnanost občanů ze změněnou
pracovní schopností. Provozní a investiční
výdaje úřadů práce jsou hrazeny
ze státního rozpočtu České
republiky.
Plné financování služeb zaměstnanosti
státním rozpočtem a jejích začlenění
do státní správy, které bylo nezbytné
v prvních letech postupného vzniku trhu práce,
není však z dlouhodobého hlediska v intencích
ekonomické reformy. Její scénář
i daňová soustava proto předpokládá,
že pro fungování trhu práce budou příspěvky
sociálních partnerů vytvářeny
vlastní finanční zdroje, s nimiž bude
disponovat instituce, na jejíž správě
se budou podílet zástupci zaměstnanců,
podnikatelů a státu.
K postupné nápravě uvedených nedostatků
a kompletizaci nástrojů ekonomické reformy
připravilo proto ministerstvo práce a sociálních
věcí České republiky předkládaný
návrh zákona České národní
rady o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, jehož účelem je s účinností
od 1. ledna 1993 zejména:
- zavést pro zaměstnance, zaměstnavatele
a osoby samostatně výdělečně
činné povinnost platit pojistné na důchodové
zabezpečení a nemocenské pojištění
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti (dále jen pojistné),
- stanovit okruh poplatníků, základ, výši
a způsob vybírání pojistného,
- určit orgán, který zabezpečí
výběr pojistného.
Tento zákona má uvedené záležitosti
upravit pouze pro rok 1993, protože zvláštním
zákonem, jehož zásady budou vládě
předloženy v prosinci t. r., bude provedeno odstátnění
správy sociálního zabezpečení,
zřízena Všeobecná sociální
pojišťovna jako veřejnoprávní subjekt,
výběr pojistného bude přenesen na
tuto pojišťovnu, nově bude upraveno hospodaření
s vybraným pojistným, rozsah příspěvku
státního rozpočtu a řízení
ve věcech pojistného, důchodového
a nemocenského pojištění; jeho částečná
účinnost se předpokládá v II.
pololetí 1993 a plná od 1. ledna 1994.
Zásady zákona
Výše sazeb a podmínky pojistného na
sociální zabezpečení jsou koncipovány
tak, aby pojistné krylo výdaje na dávky důchodového
a nemocenského pojištění, které
jsou odvozeny z příjmů ekonomicky činných
občanů podle současného právního
stavu; jde o důchody starobní, vdovské, vdovecké,
sirotčí, invalidní, částečné
invalidní a za výsluhu let, nemocenské, podporu
při ošetřování člena rodiny,
peněžitou pomoc v mateřství, vyrovnávací
příspěvek v těhotenství a mateřství.
Z vlastních zdrojů státního rozpočtu
se předpokládá hradit výdaje na ty
dávky, u nichž ve shodě s pojišťovacími
zásadami a principem solidarity není odůvodněné,
aby je též zahrnovalo pojistné hrazené
ekonomicky aktivními občany a právnickými
osobami:
a) v důchodovém zabezpečení
jde o výdaje za uchazeče o zaměstnání,
za občany pobírající rodičovský
příspěvek a konající základní
vojenskou a civilní službu, výdaje na zvýšení
důchodů, které jsou jediným zdrojem
příjmu, výdaje na sociální
důchody a důchody do zahraničí, na
zvýšení důchodů v důsledku
zhodnocení doby odbojové činnosti a rehabilitace
osob, výchovné k důchodům, pohřebné
a podporu při narození dítěte důchodce;
b) v nemocenském pojištění jde
o přídavky na děti, podporu při narození
dítěte a pohřebné;
c) u státních dávek se jedná
o státní vyrovnávací příspěvek
důchodcům a na děti, rodičovský
příspěvek a zaopatřovací příspěvek.
Vyčíslení výdajů krytých
pojistným a z ostatních příjmů
státního rozpočtu je patrné z tabulky
č. 3. Příspěvek na státní
politiku zaměstnanosti by měl zabezpečit
výdaje na hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání i na výdaje na aktivní
politiku zaměstnanosti.
Výše pojistného a příspěvku
na zaměstnanost má pokrýt správní
výdaje České správy sociálního
zabezpečení a úřadů práce.
Výběr a ostatní správu pojistného
na sociální zabezpečení i příspěvku
na zaměstnanost zabezpečí Česká
správa sociálního zabezpečení
a její územní orgány. Předpokladem
tohoto administrativně jednoduššího a
nákladově levnějšího řešení
je stanovení stejného okruhu poplatníků
a vyměřovacího základu pro pojistné
a příspěvek.
Vybrané pojistné bude v souladu s rozpočtovými
pravidly zvlášť evidovaným příjmem
státního rozpočtu, z něhož pak
budou hrazeny veškeré výdaje na sociální
zabezpečení a zaměstnanost prostřednictvím
rozpočtové kapitoly ministerstva práce a
sociálních věcí České
republiky. Tento postup se považuje pro rok 1993 za nejschůdnější
a s nejmenšími riziky. Zahájit vybírání
pojistného od 1. 1. 1993 v částce přes
90 mld. Kčs a současně přistoupit
k přeměně státního orgánu
České správy sociálního zabezpečení
na samosprávnou Všeobecnou sociální
pojišťovnu je právně, organizačně
a technicky natolik komplikované, že by mohlo dojít
ke značným ztrátám, popř. kolapsu
financování této oblasti. Se zřízením
pojišťovny je totiž spojeno nejen ustanovení
nových volených řídících
orgánů, ale i změna řízení
ve věci důchodového a nemocenského
pojištění, úprava rozdělování
pojistného do fondů důchodového zabezpečení,
nemocenského pojištění a zaměstnanosti,
jakož i příspěvků a vztahu státního
rozpočtu k těmto fondům, dále změna
předpisů o výplatě těch státních
dávek, které by pojišťovna i dále
nemohla poskytovat a zabezpečení přechodu
této agendy na jiný orgán.
Do okruhu poplatníků pojistného jsou zahrnuti
všichni zaměstnanci, kteří z titulu
svého pracovního vztahu jsou povinně nemocensky
pojištěni a osoby jim postavené naroveň,
mající příjem ze závislé
práce, dále družstevní rolníci
a osoby samostatně výdělečně
činné, které ze zákona povinně
podléhají sociálnímu zabezpečení.
Okruh poplatníků je totožný s okruhem
osob, které mají nárok na příslušné
dávky sociálního zabezpečení.
Vyměřovacím základem pro pojistné
u zaměstnanců bude příjem ze závislé
práce snížený o několik položek,
které se nezahrnují do základu pro nemocenské.
Tím se zajišťuje systémová jednotnost
vyměřovacího základu pro pojistné
a základu pro výpočet nemocenského
a důchodů. Zaměstnavatel odvede pojistné
ze souhrnu vyměřovacích základů
svých zaměstnanců.
Výše pojistného placeného zaměstnancem
na důchodové a nemocenské pojištění
se navrhuje ve výši 8% a na zaměstnanost ve
výši 1% vyměřovacího základu.
Pro zaměstnavatele se navrhuje na důchodové
a nemocenské pojištění sazba 24% a zaměstnanost
3% vyměřovacího základu. V souhrnu
na důchodové a nemocenské pojištění
32% a na zaměstnanost 4% tj. celkem 36%. Pojistné
zaměstnance srazí zaměstnavatel z jeho výdělku
a poukáže České správě
sociálního zabezpečení.
Pro občany pracující v cizině se navrhuje
minimální vyměřovací základ
ve výši 4 400 Kčs, který si mohou sami
zvýšit, a sazba 31,2%, protože nemohou dostávat
nemocenské dávky.
Pro osoby samostatně výdělečně
činné je vyměřovací základ
stanoven tak, aby procento pojistného, které platí
zaměstnanec a zaměstnavatel, bylo stejné,
tj. 36%. To by však nebylo možné, kdyby se za
vyměřovací základ vzal celý
příjem po odpočtu nákladů,
protože tato částka příjmu není
ekvivalentní stejné částce mzdy. U
osoby samostatně výdělečně
činné představuje též zhodnocení
vloženého kapitálu a zdroj rozvojových
investic. Jako přiměřený základ
pro pojistné se ukazuje polovina uvedeného příjmu,
s tím, že minimálním vyměřovacím
základem je polovina částky minimální
mzdy, tj. 1100 Kčs měsíčně.
Jako maximum vyměřovacího základu
se navrhuje stanovit částku 540 tis. Kčs
(45 tis. Kčs měsíčně), která
odpovídá ročnímu příjmu
1 080 000 Kčs ročně, tj. hranici od níž
platí nejvyšší sazba daně z příjmů
fyzických osob (47%).
Při včasném nezaplacení pojistného
bude Česká správa sociálního
zabezpečení účtovat penále;
za neplnění stanovených povinností
může udělit pokutu.
Ekonomická rozvaha pro stanovení pojistného.
Celková výše výdajů na důchodové
a nemocenské zabezpečení a státní
dávky v roce 1993 se předpokládá ve
výši 116,3 mld. Kčs (viz tabulka č.
1 a č. 2). Oproti očekávané skutečnosti
roku 1992 jde o růst o 11%. Toto tempo růstu je
nižší, než prognózované tempo
hrubého domácího produktu (14,8%) či
očekávaná inflace.
Na celkovém nárůstu o 11,5 mld. Kčs
se podílí z největší části
růst výdajů na důchody (9,7 mld. Kčs).
Zvýšení výdajů na důchody
vyplývá z následujících faktorů:
a) | zvýšení průměrné výše důchodu v důsledku valorizace důchodu od 1. 6. 1992 (zvýšení za období leden - květen) | 2,8 mld. Kčs |
b) | nárůst průměrného důchodu v důsledku růstu mezd | 0,8 mld. Kčs |
c) | zvýšení počtu důchodů | 0,6 mld. Kčs |
d) | předpokládaná valorizace důchodů | 5,5 mld. Kčs |
Uvažovaná valorizace vyplývá z ustanovení
§ 9 zákona č. 46/1991 Sb., podle něhož
se důchody opětovně a neprodleně zvýší,
jestliže od posledního zvýšení
činí růst životních nákladů
alespoň 10% nebo růst průměrné
mzdy alespoň 5%.
Valorizace uskutečněná od 1. 6. 1992 reaguje
na růst životních nákladů do
konce června 1992. Další růst těchto
nákladů přesáhne v 1. čtvrtletí
1993 částku 10%. Proto je v uvažovaném
objemu důchodů uvažováno s valorizací
od 1. 3. 1993 ve výši 8 - 10% vyplácených
důchodů, aby pojistné krylo i tuto valorizaci,
jestliže o ní bude rozhodnuto později.
Zvýšení objemu nemocenských dávek
o 0,5 mld. Kčs odpovídá růstu výše
těchto dávek v důsledku růstu výdělků.
Zbývající zvýšení výdajů
připadá na rodičovský příspěvek,
a peněžitou pomoc v mateřství, vyrovnávací
příspěvek v těhotenství a mateřství
a podporu při narození dítěte; růst
těchto dávek vyplývá ze zvýšení
rodičovského příspěvku v roce
1992, z demografického vývoje a růstu výdělků.
Z celkového objemu výdajů na dávky
sociálního zabezpečení, včetně
správních výdajů ve výši
116,3 mld. Kčs, bude třeba pojistným zabezpečit
alespoň částku 80,9 mld. Kčs, z vlastních
zdrojů státního rozpočtu pak uhradit
35,4 mld. Kčs.
Kvantifikace výše a podmínek pojistného
respektuje, že při konstrukci daňových
zákonů se počítalo, že souhrn
pojistného placeného zaměstnancem (na sociální
zabezpečení, zaměstnanost a na zdravotní
pojištění) bude představovat 14% z příjmu,
zaměstnavatelem 34% a samostatně výdělečně
činnou osobou 48% vyměřovacího základu.
Další výchozí parametry roku 1993 (úroveň
ekonomické aktivity obyvatelstva a její strukturu,
úroveň příjmů, výdaje
na sociální zabezpečení, politiku
zaměstnanosti a správní náklady a
další) obsahuje tabulka č. 1.