K § 17 a 18
V těchto ustanoveních se řeší
případy, kdy pojistné nebylo zaplaceno včas
nebo ve správné výši, a to tím,
že se jednak stanoví desetiletá promlčecí
doba pro pojistné a jednak se stanoví možnost
vymáhat dlužné pojistné až 10 let
nazpět ode dne, kdy bylo vyměřeno. Naopak
se správám sociálního zabezpečení
stanoví povinnost vracet přeplatky na pojistném.
K § 19
V souvislosti s placením pojistného je třeba
přesně vymezit, kdy je splněna podmínka
včasného zaplacení pojistného, aby
bylo zřejmé, od kdy je možno plátce
pojistného penalizovat. Proto se stanoví, co se
považuje za den platby pojistného. Pokud jde o povinnosti
banky a pošty, týkající se převodu
plateb pojistného a jejich potvrzování, přebírá
se právní úprava stanovená již
v zákoně ČNR č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků.
K § 20 až 22
Tato ustanovení upravují různé druhy
sankcí.
Povinnost platit penále ve stanovených případech
se rozšiřuje i na osoby samostatně výdělečně
činné, kterým dosud mohly být v těchto
případech ukládány pokuty. Důvodem
je sjednocení právní úpravy pro všechny
plátce pojistného.
Zachovává se dosavadní možnost, aby
okresní správa sociálního zabezpečení
uložila organizaci přirážku k pojistnému,
jestliže podle rozhodnutí příslušného
zdravotnického orgánu nebo orgánu odborného
dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví
při práci organizace neplní úkoly
na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci, hygieny apod. Stejně se zachovává
i dosavadní povinnost plátce pojistného platit
penále z dlužné částky na pojistném,
která se však rozšiřuje i na osoby samostatně
výdělečně činné.
U pokut se v zásadě přebírá
dosavadní úprava. Zvyšuje se pouze horní
hranice částky, do níž lze uložit
pokutu organizacím (malým organizacím), které
porušily povinnosti stanovené jim v nemocenském
pojištění, a to s ohledem na výši
pokut, které jsou již stanoveny pro osoby samostatně
výdělečně činné a zároveň
se upouští od dosud stanovené výše
minimální pokuty pro takové organizace (malé
organizace).
K § 23
Stejně jako jiné právní úpravy,
si i úprava pojistného vyžaduje přesné
stanovení způsobu počítání
času, neboť obsahuje celou řadu lhůt,
které nejsou procesní povahy.
K § 25
Příslušníci Sboru nápravné
výchovy ČR a příslušníci
Policie ČR jsou nemocensky pojištěni nikoliv
jako zaměstnanci, ale na základě zvláštní
právní úpravy zákona č. 32/1957
Sb., o nemocenské péči v ozbrojených
silách, ve znění pozdějších
předpisů. Proto i orgány provádějící
jejich nemocenskou péči, nejsou tytéž,
jako u zaměstnanců. S ohledem na novu daňovou
úpravu od 1. 1. 1993 je potřebné, aby i příslušníci
SNV ČR a Policie ČR, platili pojistné na
své sociální zabezpečení, obdobně
jako zaměstnanci. Navrhovaným ustanovením
se zajistí stejná úprava výše
i výběru pojistného i pro tyto příslušníky.
Navržená úprava se bude vztahovat i na příslušníky
ostatních ozbrojených bezpečnostních
sborů a příslušníky bezpečnostních
služeb a ozbrojených sil, jejichž místo
služebního působiště /zařazení/
je na území České republiky, pokud
pro tyto sbory v působnosti federace nebude přijata
zvláštní právní úprava.
K § 26 až 30
Pojistné nemocenského pojištění
a příspěvek na částečnou
úhradu nákladů sociálního zabezpečení,
které po 31. 12. 1992 budou odváděny ještě
za rok 1992, event. předchozí léta se doplatí
podle předpisů platných před 1. 1.
1993.
Vzhledem k tomu, že osoby samostatně výdělečně
činné dosud platily pojistné z vyměřovacího
základu, který si samy stanovily, a nesledoval se
u nich pro účely jejich sociálního
zabezpečení příjem, kterého
skutečně dosáhly, stanoví se na přechodné
období do podání daňového přiznání
za rok 1992 odchylný způsob stanovení jejich
"prozatímního" vyměřovacího
základu. Pro stanovení vyměřovacího
základu v tomto období budou rozhodné předpokládané
příjmy za rok 1992, příp. i za předcházející
roky u vybraných skupin osob samostatně výdělečně
činných, u nichž to vyžaduje zvláštní
forma jejich činnosti. Osoba samostatně výdělečně
činná je povinna po podání daňového
přiznání za rok 1992 porovnat výši
svého prozatímního vyměřovacího
základu s výši, kterou by měl mít
podle skutečných jejích příjmů,
a provést vyúčtování případného
dlužného pojistného a doplatit je. Termín
pro doplacení pojistného je stanoven do 31. 7. 1993.
Rovněž je řešeno doplácení
pojistného v případech, kdy osoba samostatně
výdělečně činná zaplatila
pojistné dopředu i na rok 1993, a to v nižší
částce, než by podle předkládaného
návrhu měla a výše pojistného
u občanů pracujících v cizině
i za dobu před účinnosti předkládaného
zákona.
Návrh řeší časový nesoulad
mezi potřebou finančních prostředků
na dávky sociálního zabezpečení
a hmotné zabezpečení v nezaměstnanosti
a zdroji pro krytí těchto výdajů na
počátku roku 1993. Organizace, které dosud
byly plátci odvodu nebo daně z objemu mezd, hradily
tento odvod (daně) vždy do 28. dne běžného
měsíce, zatímco pojistné se hradí
až v následujícím měsíci.
To znamená, ze v měsíci lednu 1993 již
nebude tento odvod (daně) odveden a pojistné bude
placeno až v únoru. Organizace by tedy odvedly v roce
1993 pouze 11 plateb do státního rozpočtu,
avšak ostatní poplatníci 12 plateb. K odstranění
tohoto nesouladu se proto navrhuje uložit těmto organizacím
placení pojistného již v měsíci
lednu.
Česká správa sociálního zabezpečení
se zmocňuje k tomu, aby mohla určit, že pojistné,
které má být zasíláno na její
účet, bude zasíláno na účet
příslušné okresní správy
sociálního zabezpečení. V současné
době se vytváří podmínky materiálně.
technické a personální pro to, aby okresní
správy sociálního zabezpečení
mohly vybírat pojistné i od organizací.
III. Vliv zákona na státní rozpočet.
Realizace zákona o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti, si vyžádá
zvýšení počtu pracovníků
a zvýšení správních výdajů
České správy sociálního zabezpečení.
Současně dojde i k podstatnému nárůstu
příjmů z pojistného.
K zajištění výběru, kontroly
a vymáhání pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti je nezbytné
posílit počet pracovníků převážně
okresních správ sociálního zabezpečení
o 9Oo osob. Současně bude třeba zajistit
prostředky na věcné a osobní výdaje
pro tyto pracovníky a investiční prostředky
na výpočetní a kancelářskou
techniku, pořízení a rekonstrukci budov a
vybavení kanceláří.
Z počtu 900 pracovníků, nezbytných
pro výběr pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvků
na státní politiku zaměstnanosti je nutno
400 pracovníků přijmout již v letošním
roce, od 1. 9. 1992, tak, aby bylo možno včas zabezpečit
výběr pojistného (příspěvku)
již k 1. 1. 1993. Přijetí dalších
500 pracovníků se předpokládá
k 1. 1. 1993. Vzhledem k tomu bude třeba zabezpečit
pro Českou správu sociálního zabezpečení
finanční prostředky ve výši 149,3
mil. Kčs, z toho 108,2 mil. Kčs na investice a 41,1
mil. Kčs na neinvestiční výdaje (v
tom 10,1 mil. Kčs na mzdy). Podrobnější
přehled zvýšených správních
výdajů ČSSZ souvisejících s
výběrem pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti je uveden,
včetně předpokládaného zvýšení
příjmů, v tabulce č. 14.
Zvýšené správní výdaje
České správy sociálního zabezpečení
a okresních správ sociálního zabezpečení
budou, počínaje rokem 1993, plně kryty pojistným
na sociální zabezpečení, takže
nebudou znamenat zatížení jiných zdrojů
státního rozpočtu. Je třeba vzít
v úvahu, že zvýšení výdajů
státního rozpočtu by si vyžádal
i výběr pojistného jinými orgány
státní správy. Výběr pojistného
a příspěvku Českou správou
sociálního zabezpečení představuje
nejracionálnější a nejefektivnější
řešení i z hlediska dopadů na státní
rozpočet.
Další finanční dopad na výdaje
státního rozpočtu bude znamenat zavedení
pojistného z vyměřovacího základu
zaměstnavatelů, kteří jsou rozpočtovou
nebo příspěvkovou organizací a jejich
výdaje jsou hrazeny ze státního rozpočtu
ČR. Mzdové výdaje těchto organizací
předpokládané ve výši cca 45
mld Kčs bude třeba v rozpočtu na rok 1993
zvýšit o 27% objemu mzdových prostředků,
t. j. asi o 12,2 mld Kčs. Lze však očekávat,
že pojistné od rozpočtových a příspěvkových
organizací a tím i zatížení státního
rozpočtu bude citelně nižší, protože
v odhadu objemu mezd pro rok 1993 není uvažováno
s poklesem počtu pracovníků na základě
privatizace zejména zdravotnictví a výzkumné
a vývojové základny.
Současně s uvedeným zvýšením
výdajů rozpočtových a příspěvkových
organizací o pojistné však dojde i k recipročnímu
zvýšení příjmů státního
rozpočtu, neboť pojistné odvede Česká
správa sociálního zabezpečení
do státního rozpočtu. V roce 1993 je tedy
toto opatření rozpočtově neutrální.
Přílohy: Tabulková část (tabulky
č. 2 - 14)
Zpracovatel: | |
Tabulka č. 2
Výdaje na dávky sociálního zabezpečení,
na státní vyrovnávací příspěvek
a na správní výdaje
|
| ||||
Výdaje (ř. 6 + 13 + 17 + 18) | 71,4 | 91,3 |
104,8 | 116,3 | |
důchody | 45,5 | 56,1 | 65,0 | 74,7 | |
výchovné k důchodům a přípl. k vých. | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |
sociální důchody | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
podp. při narození dítěte důchodce | |||||
pohřebné důchodce | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
důchod. zab. celkem | 46,0 | 56,6 | 65,5 | 75,2 | |
nemocenské | 6,9 | 7,3 | 8,0 | 8,5 | |
podpora při ošetřování člena rodiny |
0,7 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | |
peněžitá pomoc v mateřství a vyrovnávací přísp. v těhot. a mateřství | 1,4 | 1,4 | 1,5 | 1,8 | |
(ř. 7 + 8 + 9) | 9,0 | 9,3 | 10,1 | 10,9 | |
podpora při narození dítěte | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,4 | |
pohřebné | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
přídavky na děti | 10,2 | 9,8 | 9,8 | 9,7 | |
(ř. 10 + 11 + 12) | 10,6 | 10,2 | 10,2 | 10,2 | |
nemoc. poj. celkem | 19,6 | 19,5 | 20,3 | 21,1 | |
státní vyrovnávací příspěvek
v tom: důchodcům dětem | 4,2 1,9 2,3 | 12,1 5,7 6,4 | 13,7 6,6 7,1 | 13,6 6,6 7,0 | |
rodičovský příspěvek | 1,5 | 3,0 | 4,0 | 4,3 | |
zaopatřovací příspěvek | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
státní dávky celkem | 5,8 | 15,2 | 17,8 | 18,0 | |
správní výdaje | 1,2 | 2,0 |
|
|
| ||
Výdaje (ř. 6 + 13 + 17 + 18) | 127,9 | 114,8 |
111,0 | |
důchody | 123,3 | 115,9 | 114,9 | |
výchovné k důchodům a přípl. k vých. | 100,0 | 100,0 |
100,0 | |
sociální důchody | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
podp. při narození dítěte důchodce | ||||
pohřebné důchodce | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
důchod. zab. celkem | 123,0 | 115,7 | 114,8 | |
nemocenské | 105,8 | 109,6 | 106,3 | |
podpora při ošetřování člena rodiny |
85,7 | 100,0 | 100,0 | |
peněžitá pomoc v mateřství a vyrovnávací přísp. v těhot. a mateřství | 100,0 | 107,1 | 120,0 | |
(ř. 7 + 8 + 9) | 103,3 | 108,6 | 107,9 | |
podpora při narození dítěte | 100,0 | 100,0 |
133,3 | |
pohřebné | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
přídavky na děti | 96,1 | 100,0 | 99,0 | |
(ř. 10 + 11 + 12) | 96,2 | 100,0 | 100,0 | |
nemoc. poj. celkem | 99,5 | 104,1 | 103,9 | |
státní vyrovnávací příspěvek
v tom: důchodcům dětem | 288,1 300,0 278,3 | 113,2 115,8 110,9 | 99,3 100,0 98,6 | |
rodičovský příspěvek | 200,0 | 133,3 | 107,5 | |
zaopatřovací příspěvek | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
státní dávky celkem | 262,1 | 117,1 | 101,1 | |
správní výdaje | - | - | 166,7 |
Tabulka č. 4
Srovnání zatížení poplatníka
dosavadní daní ze mzdy a souhrnu pojistného
na sociální zabezpečení, příspěvku
na politiku zaměstnanosti, pojistného na zdravotní
pojištění a daně z příjmu
fyzických osob (v Kčs)
TYP POPLATNÍKA: Svobodný nebo ženatý
bezdětný ve věku přes 25 let do 50
let
|
|
| |||
30 000 | 6 528 | 4 200 | 450 | 4 650 | |
50 000 | 12 979 | 7 000 | 3 030 | 10 030 | |
70 000 | 19 328 | 9 800 | 5 610 | 15 410 | |
180 000 | 55 128 | 25 200 | 24 000 | 49 200 |
TYP POPLATNÍKA: Vdaná žena ve věku přes
25 let do 45 let
|
|
| |||
30 000 | 6 120 | 4 200 | 450 | 4 650 | |
50 000 | 12 050 | 7 000 | 3 030 | 10 030 | |
70 000 | 17 920 | 9 800 | 5 610 | 15 410 | |
180 000 | 52 920 | 25 200 | 24 000 | 49 200 |
TYP POPLATNÍKA: Poplatník s jedním dítětem
ve společné domácnosti
|
|
| |||
30 000 | 4 080 | 4 200 | 0 | 4 200 | -120 |
50 000 | 8 112 | 7 000 | 1 680 | 8 680 | -568 |
70 000 | 12 080 | 9 800 | 4 260 | 14 060 | -1980 |
180 000 | 41 880 | 25 200 | 21 750 | 46 950 | -5070 |
TYP POPLATNÍKA: Poplatní se dvěma dětmi
ve společné domácnosti
|
|
| |||
30 000 | 4 080 | 4 200 | 0 | 4 200 | -120 |
50 000 | 8 112 | 7 000 | 330 | 7 330 | 782 |
70 000 | 12 080 | 9 800 | 2 910 | 12 710 | -630 |
180 000 | 41 880 | 25 200 | 19 800 | 45 000 | -3120 |
TYP POPLATNÍKA: Ženatý poplatník platící
výživné na jedno dítě z předchozího
manželství, rozvedený poplatník platící
výživné na 2 děti
|
|
| |||
30 000 | 4 080 | 4 200 | 450 | 4 650 | -570 |
50 000 | 8 112 | 7 000 | 3 030 | 10 030 | -1918 |
70 000 | 12 080 | 9 800 | 5 610 | 15 410 | -3330 |
180 000 | 41 880 | 25 200 | 24 000 | 49 200 | -7320 |
TYP POPLATNÍKA: Poplatník s jedním dítětem
ve společné domácnosti platící
výživné na 1 dítě z předchozího
manželství
|
|
| |||
30 000 | 2 890 | 4 200 | 0 | 4 200 | -1310 |
50 000 | 5 678 | 7 000 | 1 680 | 8 680 | -3002 |
70 000 | 8 456 | 9 800 | 4 260 | 14 060 | -5604 |
180 000 | 35 256 | 25 200 | 21 750 | 46 950 | -11694 |
Odvodové zatížení zaměstnance
Tabulka č. 5
Zaměstnanec svobodný bezdětný ve věku
od 25 do 50 let
Roční příjem | 12000 | 30000 | 50000 | 100000 |
Daň ze mzdy | -1882 | -6528 | -12979 | -28928 |
Čistý příjem | 10118 | 23472 | 37021 | 71072 |
Roční odvod | -1882 | -6528 | -12979 | -28928 |
tj. % v poměru k příjmu |
Tabulka č. 6
Zaměstnanec svobodný bezdětný ve věku
od 25 do 50 let
Roční příjem | 12000 | 30000 | 50000 | 100000 |
Pojistné | -1680 | -4200 | -7000 | -14000 |
Příjem bez pojistného | 10320 | 25800 | 43000 | 86000 |
Nezd. a osvob. část příjmů | ||||
- na poplatníka | -20400 | -20400 | -20400 | -20400 |
- na cestovné | -2400 | -2400 | -2400 | -2400 |
Základ daně | 0 | 3000 | 20200 | 63200 |
Daň z příjmů | 0 | -450 | -3030 | -9800 |
Čistý příjem | 10320 | 25350 | 39970 | 76200 |
Roční odvod | -1680 | -4650 | -10030 | -23800 |
tj. % v poměru k příjmu |
Vysvětlivky:
Roční příjem = příjem
zaměstnance před splněním daňové
resp. odvodové povinnosti
Daň ze mzdy je uvedena v sazbě 3 z tabulky daně
ze mzdy
Roční odvod je součet pojistného a
daně z příjmů (v r. 1992 pouze daň
ze mzdy)
Pojistné ve výši 14%, tj.
1,2% na nemocenské pojištění
6,8% na důchodové pojištění
1,0% příspěvek do fondu nezaměstnanosti
5,0% zdravotního pojištění
Nezdaněné a osvobozené části
příjmů se uvádějí podle
§ 6 odst. 12b a § 15 odst. 1a zákona 286/1992
Sb., o daních z příjmů
Odvodové zatížení osoby samostatně
výdělečně činné
Tabulka č. 7
Osoba samostatně výdělečně
činná (se dvěma dětmi)
Roční příjem | 12000 | 30000 | 50000 | 100000 |
Minimální pojistné | -6000 | -6000 | -6000 | -6000 |
Příjem bez pojistného | 6000 | 24000 | 44000 | 94000 |
Odpočitatelné položky | ||||
- na poplatníka | -14400 | -14400 | -14400 | -14400 |
- na vyživované děti | -6000 | -6000 | -6000 | -6000 |
Základ daně | 0 | 3600 | 23600 | 73600 |
Daň z příjmů | 0 | -540 | -6540 | -12400 |
Čistý příjem | 6000 | 23460 | 40460 | 81600 |
Roční odvod | -6000 | -6540 | -9540 | -18400 |
tj. % v poměru k příjmu |
Tabulka č. 8
Osoba samostatně výdělečně
činná (se dvěma dětmi)
Roční příjem | 12000 | 30000 | 50000 | 100000 |
Pojistné | -6000 | -7500 | -12000 | -12000 |
Příjem bez pojistného | 6000 | 22500 | 38000 | 88000 |
Odpočitatelné položky | ||||
- na poplatníka | -14400 | -14400 | -14400 | -14400 |
- na vyživované děti | -6000 | -6000 | -6000 | -6000 |
Základ daně | 0 | 2100 | 17600 | 67600 |
Daň z příjmů | 0 | -315 | -2640 | -10900 |
Čistý příjem | 6000 | 22185 | 35360 | 71100 |
Roční odvod | -6000 | -7815 | -14640 | -22900 |
tj. % v poměru k příjmu |
Tabulka č. 9
Osoba samostatně výdělečně
činná (se dvěma dětmi)
Roční příjem | 12000 | 30000 | 50000 | 100000 |
50% základna | 6000 | 15000 | 25000 | 50000 |
Pojistné (50%) | -6000 | -7500 | -12500 | -25000 |
Příjem bez pojistného | 6000 | 22500 | 37500 | 75000 |
Nezd. a osvob. část příjmů | ||||
- na poplatníka | -20400 | -20400 | -20400 | -20400 |
- na vyživované děti | -18000 | -18000 | -18000 | -18000 |
Základ daně | 0 | 0 | 0 | 36600 |
Daň z příjmů | 0 | 0 | 0 | -5490 |
Čistý příjem | 6000 | 22500 | 37500 | 69510 |
Roční odvod | -6000 | -7500 | -12500 | -30490 |
tj. % v poměru k příjmu |
Vysvětlivky k tabulkám č. 7 až 9
Roční příjem = příjem
ze samostatně výdělečné činnosti
po odpočtu výdajů vynaložených
na jeho dosažení, zajištění a udržení,
vyjma výdajů na pojistné sociálního
zabezpečení
Odpočitatelné položky v r. 1992 - podle zákona
389/1990 Sb., zákon o dani z příjmu obyvatelstva
(§ 10 odst. 1a, 1d) ve znění pozdějších
předpisů
Roční odvod je součet pojistného a
daně z příjmů
Pojistné se navrhuje ve výši 50% a zahrnuje
nemocenské pojištění, důchodové
pojištění, příspěvek do
fondu nezaměstnanosti a zdravotní pojištění
Nezdaněné a osvobozené části
příjmů se uvádějí podle
§ 6 odst. 12b a § 15 odst. 1a, 1b zákona 286/1992
Sb., o daních z příjmů
Pro odvod pojistného v roce 1992 byl v tab. č. 5
zvolen minimální vyměřovací
základ ve výši 2000 Kčs měsíčně
(zák. č. 100/1988 Sb. o sociálním
zabezpečení, ve znění pozdějších
změn). V tabulce č. 6 byl v roce 1992 zvolen vyměřovací
základ:
u kategorie ročních příjmů 12000 Kčs 2000 Kčs měsíčně (minimální výměř. základ)
u kategorie ročních příjmů 30000 Kčs 2500 Kčs měsíčně (průměrný příjem)
u kategorie ročních příjmů
50000 Kčs a 100000 Kčs 4000 Kčs měsíčně