(1) Péči o bezpečnost a ochranu zdraví
příslušníků při výkonu
služby zajišťuje služební orgán.
(2) Služební orgán je zejména povinen
a) dbát při tvorbě předpisů
požadavků bezpečnosti a ochrany zdraví
při výkonu služby,
b) kontrolovat dodržování předpisů,
rozkazů a pokynů vydaných k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
služby,
c) zajišťovat příčiny služebních
úrazů a nemocí z povolání a
soustavně vytvářet podmínky pro předcházení
služebním úrazům a nemocem z povolání,
jakož i onemocněním vznikajícím
vlivem prostředí, v němž příslušník
vykonává službu.
(3) Ředitel upraví podrobnosti k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
služby příslušníků.
Příslušník je zejména povinen
a) používat při výkonu služby předepsaných
ochranných zařízení a prostředků,
b) účastnit se školení a výcviku
prováděného v zájmu zvyšování
bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
služby a podrobit se zkouškám z předpisů
o bezpečnosti a ochraně zdraví při
výkonu služby stanoveným zvláštním
předpisem a lékařským prohlídkám,
c) včas oznámit nadřízenému
nedostatky a závady, které by mohly ohrozit bezpečnost
a zdraví při výkonu služby.
(1) Služební orgány vytvářejí
podmínky pro řádný, hospodárný
a pokud možno bezpečný výkon služby.
(2) Služební orgány jsou pro příslušníky
zejména povinny
a) zajišťovat zdravotnickou péči,
b) zřizovat, provozovat, udržovat a zlepšovat sociální zařízení,
c) pečovat o vzhled, úpravu a zlepšování pracovišť,
d) vytvářet příznivé podmínky pro závodní stravování,
e) zajišťovat řádné ubytování.
(1) Bezpečnostní informační služba
může s příslušníkem uzavřít
dohodu, kterou se Bezpečnostní informační
služba zavazuje umožnit mu zvýšení
vzdělání a příslušník
se zavazuje setrvat po skončení studia po určenou
dobu ve služebním poměru nebo uhradit náklady
spojené se zvýšením vzdělání
nebo jejich poměrnou část.
(2) Dohoda o zvýšení vzdělání
musí být uzavřena písemně a
musí být v ní uvedeny
a) stupeň vzdělání a forma jeho získání,
b) obor studia,
c) doba, po kterou se příslušník zavazuje
setrvat po skončení studia ve služebním
poměru a
d) celková částka, kterou lze na příslušníkovi
požadovat jako úhradu nákladů,
jinak je neplatná.
(3) Povinnost uhradit náklady podle odstavce 1 nevznikne,
jestliže služební poměr příslušníka
skončil propuštěním podle § 50
odst. 1 písm. a) a b) a odst. 2 písm. a).
(4) Ředitel stanoví podrobnosti o podmínkách
zvýšení vzdělání příslušníků
podle předchozích ustanovení, může
též stanovit, kdy lze příslušníkovi
úhradu nákladů zcela nebo zčásti
prominout.
Služební orgány jsou povinny zajistit bezpečnou
úschovu věcí, které příslušníci
obvykle nosí do služby.
(1) Příslušníkům se poskytuje
k upevnění jejich tělesné zdatnosti,
tělesného a duševního zdraví
preventivní rehabilitace v délce dvou týdnů
v kalendářním roce.
(2) Příslušníkům s oslabeným
zdravím se poskytuje na základě lékařského
doporučení preventivní rehabilitace v délce
dvou týdnů v kalendářním roce
formou lázeňského léčení
spojeného s částí dovolené.
(3) Ředitel stanoví podmínky pro poskytování
a průběh preventivní rehabilitace.
Jestliže schopnost příslušníka
k výkonu služby je ze zdravotních důvodů
dlouhodobě změněna, stanoví mu příslušná
lékařská komise zdravotní klasifikaci
a potřebné omezení pro výkon služby.
(1) Příslušnice nesmí být ustanovena
do funkce ani zařazována do služeb, jejichž
výkon je pro ni fyzicky nepřiměřený,
škodí jejímu organismu nebo ohrožuje její
mateřské poslání.
(2) Těhotná příslušnice nesmí
být rovněž ustanovena do funkce ani zařazována
do služeb, jejichž výkon podle lékařského
posudku ohrožuje její těhotenství. To
platí obdobně o matce do konce devátého
měsíce po porodu.
(3) Bezpečnostní informační služba
po projednání s ministerstvem zdravotnictví
České republiky stanoví zvláštním
předpisem činnosti zakázané všem
příslušnicím, těhotným
příslušnicím a matkám do konce
devátého měsíce po porodu.
Těhotná příslušnice a příslušnice
pečující alespoň o jedno dítě
mladší než jeden rok nesmí být
zařazována do nočních služeb,
do služeb konaných nad základní dobu
služby v týdnu, do služební pohotovosti
nebo dosažitelnosti. Do služební pohotovosti
a dosažitelnosti nesmí být zařazována
též příslušnice, která pečuje
alespoň o jedno dítě mladší 15
let.
Vykonává-li těhotná příslušnice
funkci, jejíž výkon je těhotné
příslušnici zakázán nebo podle
lékařského posudku ohrožuje její
těhotenství, je služební orgán
povinen přemístit ji dočasně na funkci,
která je pro ni vhodná a v níž může
dosahovat stejného platu jako v dosavadní funkci.
To platí obdobně o matce pro dobu do konce devátého
měsíce po porodu.
(1) Těhotná příslušnice a příslušnice
pečující alespoň o jedno dítě
mladší než jeden rok nesmí být
vysílána na služební cestu.
(2) Příslušnice pečující
alespoň o jedno dítě starší než
jeden rok může být v době, pokud dítě
dosáhlo věku osmi let vyslána na služební
cestu mimo obvod obce služebního působiště
nebo přeložena na jinou funkci do jiného místa
služebního působiště jen se svým
souhlasem.
(3) Ustanovení předchozího odstavce platí
i pro osamělou příslušnici pečující
alespoň o jedno dítě mladší 15
let.
(1) Služební orgán je povinen při zařazování
do služby přihlížet též k
potřebám příslušnic pečujících
o děti mladší 15 let.
(2) Služební orgán určí příslušnici
pečující o dítě mladší
15 let nebo těhotné příslušnici
na její žádost kratší dobu služby
nebo služby jinak vhodně upraví, nebrání-li
tomu důležitý zájem služby.
(1) Nárok příslušnic na mateřskou
dovolenou a na přestávku ke kojení se řídí
předpisy platnými pro pracovnice v pracovním
poměru [§ 157 a 161 zákoníku práce.].
(2) Požádá-li příslušnice
služební orgán o poskytnutí dovolené
tak, aby navazovala bezprostředně na skončení
mateřské dovolené, je služební
orgán povinen její žádosti vyhovět.
(1) Příslušník odpovídá
Bezpečnostní informační službě
za škodu, kterou jí způsobil zaviněným
porušením svých povinností při
plnění služebních úkolů
nebo v přímé souvislosti s ním.
(2) Byla-li škoda způsobena také porušením
povinnosti ze strany Bezpečnostní informační
služby, odpovědnost příslušníka
se poměrně omezí.
(3) Zavinění příslušníka
prokazuje služební orán s výjimkou případů
uvedených v § 102 a 104.
Na příslušníkovi, který vědomě
nezakročil proti hrozící škodě
nebo neohlásil hrozící škodu, může
služební orgán požadovat, aby přispěl
k úhradě škody, která byla způsobena
bezpečnostní informační službě,
a to v rozsahu přiměřeném okolnostem
případu, pokud škodu nelze uhradit jinak. Přitom
se přihlédne zejména k tomu, co bránilo
splnění povinnosti, k výši a povaze
škody, jakož i k osobním a majetkovým
poměrům příslušníka, který
povinnost nesplnil. Výše náhrady škody
nesmí však přesáhnut částku
rovnající se trojnásobku jeho hrubého
měsíčního platu.
(1) Převzal-li příslušník na
základě dohody o hmotné odpovědnosti
odpovědnost za hodnoty svěřené k vyúčtování
(hotovosti, ceniny, materiálové zásoby, zboží
a jiné hodnoty), odpovídá za vzniklý
schodek. V dohodě může být s příslušníkem
současně ujednáno, že bude-li vykonávat
službu s více příslušníky,
kteří uzavřeli dohodu o hmotné odpovědnosti,
odpovídá s nimi za schodek společně.
(2) Dohoda o hmotné odpovědnosti musí být
uzavřena písemně, jinak je neplatná.
(3) Příslušník se zprostí odpovědnosti
zcela, popřípadě zčásti, prokáže-li,
že schodek vznikl zcela nebo zčásti bez jeho
zavinění.
(4) Ředitel je oprávněn stanovit funkce,
k jejichž výkonu je uzavření dohody
o hmotné odpovědnosti nezbytné.
(1) Příslušník, který uzavřel
dohodu o hmotné odpovědnosti, může od
ní odstoupit, je-li přemísťován
nebo překládán na jinou funkci nebo pokud
bezpečnostní informační služba
v době do jednoho měsíce do obdržení
jeho písemného upozornění neodstraní
závady v podmínkách výkonu služby,
které brání řádnému
hospodaření se svěřenými hodnotami.
Při společné hmotné odpovědnosti
může příslušník od dohody
odstoupit, jestliže na pracoviště je ustanoven
jiný příslušník nebo ustanoven
jiný vedoucí pracoviště nebo jeho zástupce.
Odstoupení musí být oznámeno služebnímu
orgánu písemně, jinak je neplatné.
(2) Dohoda o hmotné odpovědnosti zaniká dnem
skončení služebního poměru nebo
dnem doručení písemného oznámení
po odstoupení od této dohody služebnímu
orgánu.
Příslušník odpovídá za
ztrátu součástí výstroje, výzbroje,
nástrojů, přístrojů a jiných
předmětů, které mu byly svěřeny
na písemné potvrzení. této odpovědnosti
se zprostí zcela nebo zčásti, prokáže-li,
že ztráta vznikla zcela nebo zčásti
bez jeho zavinění.
O náhradě škody rozhoduje služební
orgán, nedojde-li k dohodě o náhradě
škody.
Příslušník neodpovídá
za škodu,
a) která vyplývá z rizika řádného
výkonu služby,
b) kterou způsobil při odvracení nebezpečí
hrozícího životu nebo zdraví nebo škody
hrozící majetku, jestliže tento stav sám
úmyslně nevyvolal a počínal si přitom
způsobem přiměřeným okolnostem,
c) kterou způsobil ve stavu, kdy bez vlastního zavinění
nebyl schopen ovládnout své jednání
a posoudit následky.
(1) Příslušník, který odpovídá
za škodu, je povinen nahradit skutečnou škodu,
a to v penězích, jestliže ji neodčinil
uvedením v předešlý stav.
(2) Výše náhrady škody způsobené
z nedbalosti nesmí přesáhnout u jednotlivého
příslušníka trojnásobek jeho
hrubého měsíčního platu. Toto
omezení neplatí, byla-li škoda způsobena
a) na svěřených hodnotách, které
je příslušník povinen vyúčtovat
nebo ztrátou svěřených předmětů,
b) v opilosti, kterou si příslušník
sám přivodil nebo v důsledku toho, že
zneužil jiné návykové látky.
(3) Byla-li škoda způsobena také Bezpečnostní
informační službou, je příslušník
povinen nahradit poměrnou část škody
podle míry svého zavinění.
(4) Odpovídá-li za škodu několik příslušníků,
je každý z nich povinen hradit poměrnou část
škody podle míry svého zavinění,
způsobil-li některý z nich škodu úmyslně,
odpovídá za celou škodu.
(1) Při společné odpovědnosti za schodek
se jednotlivým příslušníkům
určí podíl náhrady podle poměru
jejich hrubých platů, přičemž
plat příslušného nadřízeného
a jeho zástupce se započítává
ve dvojnásobné výši.
(2) Podíl náhrady stanovený podle odstavce
1 nesmí u jednotlivých příslušníků,
s výjimkou příslušného nadřízeného
a jeho zástupce, přesáhnout částku
rovnající se jejich hrubému měsíčnímu
platu. Neuhradí-li se takto určenými podíly
celá škoda, jsou povinni uhradit zbytek příslušný
nadřízený a jeho zástupce podle poměru
svých hrubých platů.
(3) Zjistí-li se, že schodek nebo jeho část
byla zaviněna některým ze společně
odpovědných příslušníků,
hradí schodek tento příslušník
podle míry svého zavinění. Zbývající
část schodku hradí všichni společně
odpovědní příslušníci
podíly určenými podle předchozích
odstavců
Při určení výše škody na
věci se vychází z její hodnoty v době
poškození nebo ztráty s přihlédnutím
k jejímu opotřebení.
(1) Byla-li škoda způsobena z nedbalosti, lze určit
výši náhrady škody nižší
částkou, než je skutečná škoda,
popřípadě než je trojnásobek
hrubého měsíčního platu. Jde-li
o škodu způsobenou v opilosti nebo v důsledku
zneužití jiné návykové látky
nebo o škodu na svěřených hodnotách,
které je příslušník povinen vyúčtovat,
anebo o škodu způsobenou ztrátou svěřených
předmětů, může náhradu
škody nižší částkou určit
pouze odvolací orgán, nebo jde-li o škodu způsobenou
trestným činem, též soud.
(2) Byla-li škoda způsobena z nedbalosti příslušníkem
při dopravní nehodě, lze ve zvlášť
odůvodněných případech od vymáhání
náhrady škody zcela upustit, zejména došlo-li
k dopravní nehodě při bezpečnostní
akci nebo bezprostředně po ní, při
ztížených podmínkách, jde-li
o první zavinění příslušníka
nebo o nehodu způsobenou v důsledku jeho malé
zkušenosti, anebo došlo-li při dopravní
nehodě k vážnému poškození
jeho zdraví.
(3) Při určování výše
náhrady škody se přihlíží
zejména k výši a povaze škody, k tomu,
jak k ní došlo, k dosavadnímu plnění
služebních povinností příslušníkem
a k jeho osobním a majetkovým poměrům.
(4) Náhradu škody nelze snížit, byla-li
škoda způsobena úmyslně.
(1) Řízení o náhradě škody
způsobené Bezpečnostní informační
službě je povinen zahájit příslušný
služební orgán, a to bez zbytečného
odkladu, jakmile se o vzniku škody dozví.
(2) Výši škody určí rozhodnutím
služební orgán po projednání
s příslušníkem tak, aby dohoda o náhradě
škody mohla být uzavřena, popřípadě
rozhodnutí o náhradě škody bylo příslušníkovi
oznámeno bez zbytečného odkladu.
(1) Byla-li příslušníkovi způsobena
při výkonu služby nebo v přímé
souvislosti s ním škoda porušením právní
povinnosti, odpovídá mu za ni Bezpečnostní
informační služba.
(2) Bezpečnostní informační služba
odpovídá příslušníkovi
též za škodu, kterou mu způsobila porušením
právních povinností v rámci plnění
služebních úkolů služebními
orgány.
(1) Došlo-li při plnění výkonu
služby nebo v přímé souvislosti s ním
k poškození příslušníka
na zdraví nebo k jeho smrti úrazem (dále
jen "služební úraz"), odpovídá
za škodu tím vzniklou Bezpečnostní informační
služba. Služebním úrazem není úraz,
který se příslušníkovi přihodil
na cestě do služby a zpět, pokud nebyl mimořádně
povolán na pracoviště (shromaždiště)
služebním orgánem.
(2) Jako služební úraz se posuzuje též
úraz, který příslušník
utrpěl pro výkon služby.
(3) Za škodu způsobenou příslušníkovi
nemocí z povolání odpovídá
Bezpečnostní informační služba,
konal-li v ní službu naposledy před jejím
zjištěním za podmínek, z nichž
vzniká nemoc z povolání, kterou byl postižen.
Nemocemi z povolání jsou nemoci uvedené v
předpisech o sociálním zabezpečení,
jestliže vznikly za podmínek tam uvedených.
(4) Jako nemoc z povolání se odškodňuje
i nemoc vzniklá před jejím zařazením
do seznamu nemocí z povolání, a to od jejího
zařazení do tohoto seznamu a za dobu nejvýše
tří let před jejím zařazením
do seznamu.
(1) Bezpečnostní informační služba
se zprostí odpovědnosti zcela, prokáže-li,
že
a) škoda byla způsobena tím, že postižený
příslušník svým zaviněním
porušil právní předpisy, rozkazy nebo
pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví při výkonu služby, ačkoli
s nimi byl řádně seznámen a jejich
znalost a dodržování byly soustavně
vyžadovány a kontrolovány, nebo
b) škodu si přivodil postižený příslušník
svou opilostí nebo v důsledku zneužití
jiné návykové látky a Bezpečnostní
informační služba nemohla škodě
zabránit,
a že tyto skutečnosti byly jedinou příčinou
škody.
(2) Bezpečnostní informační služba
se zprostí odpovědnosti zčásti, prokáže-li,
že
a) postižený příslušník
porušil svým zaviněním právní
předpisy, rozkazy nebo pokyny k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví pří výkonu
služby, ačkoli s nimi byl řádně
seznámen, a že toto porušení bylo jednou
z příčin škody,
b) jednou z příčin škody byla opilost
nebo zneužití jiné návykové látky
postiženým příslušníkem,
c) Příslušníkovi vznikla škoda
proto, že si počínal v rozporu s obvyklým
způsobem chování tak, že ač neporušil
právní předpisy, rozkazy nebo pokyny k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
služby, jednal lehkomyslně a musel si přitom
být vzhledem ke své kvalifikaci a zkušenostem
vědom, že si může přivodit úraz
nebo nemoc z povolání.
(3) Zprostí-li se Bezpečnostní informační
služba odpovědnosti zčásti, určí
se část škody, kterou nese příslušník
podle míra jeho zavinění, v případě
uvedeném v odstavci 2 písm. c) uhradí však
Bezpečnostní informační služba
alespoň jednu třetinu škody.
(4) Při posuzování, zda příslušník
porušil právní předpisy, rozkazy nebo
pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví při výkonu služby, není
možno dovolávat se jen všeobecných ustanovení,
podle nichž si má každý počínat
tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví
jiných.
(5) Za lehkomyslné jednání podle odstavce
2 písm. c) nelze považovat běžnou neopatrnost
a jednání vyplývající z rizika
služby.
Bezpečnostní informační služba
se nemůže zprostit odpovědnosti, utrpěl-li
příslušník služební úraz
při zvláštním výkonu služby
(§ 15 až 24) nebo v přímé souvislosti
s ním nebo při odvrácení nebezpečí
hrozícího životu nebo zdraví nebo škody
hrozící majetku, pokud příslušník
tento tav sám úmyslně nevyvolal.
Příslušníkovi, který utrpěl
služební úraz nebo u něhož byla
zjištěna nemoc z povolání, je Bezpečnostní
informační služba povinna v rozsahu, ve kterém
odpovídá za škodu, poskytnout
a) náhradu za ztrátu na platu,
b) náhradu za bolest a ztížení společenského uplatnění,
c) náhradu za účelně vynaložené náklady spojené s léčením,
d) náhradu za věcné škody,
e) jednorázové mimořádné odškodnění.
(1) Náhrada za ztrátu na platu po dobu neschopnosti
příslušníka ke službě s
e poskytuje v takové výši, aby spolu s platem
v nemoci nebo nemocenským se rovnala jeho čistému
platu před vznikem škody způsobené služebním
úrazem nebo nemocí z povolání.
(2) Náhrada za ztrátu na platu po skončení
neschopnosti příslušníka ke službě
nebo při uznání plné nebo částečné
invalidity se poskytuje v takové výši, aby
spolu s čistým platem oprávněného
po úrazu nebo po zjištění nemoci z povolání
s případným invalidním částečným
invalidním důchodem poskytovaným z téhož
důvodu nebo s příspěvkem za službu
se rovnala jeho čistému platu před vznikem
škody způsobené služebním úrazem
nebo nemocí z povolání. Přitom se
nepřihlíží ke zvýšení
invalidního důchodu pro bezmocnost ani ke změně
výše a ke zvýšení již přiznaných
důchodů podle předpisů a sociálním
zabezpečení. Tato náhrada náleží
oprávněnému nejdéle do konce kalendářního
měsíce, ve kterém dovrší 65 let
věku.
(3) Náhrada za bolest a za ztížení společenského
uplatnění se poskytuje jednorázově
ve výši a za podmínek stanovených právními
předpisy platnými pro pracovníky v pracovním
poměru [Vyhláška č 32/1965 Sb., o
odškodňování bolesti a ztížení
společenského uplatnění, ve znění
pozdějších předpisů.].
(4) Příslušníkovi, jehož schopnost
k výkonu služby byla změněna nebo který
byl uznán invalidním v důsledku služebního
úrazu, který mu byl způsoben trestným
činem, při služebním zákroku,
při výkonu služby v leteckém provozu,
při práci s výbušninami, s chemickým,
radioaktivním, vysoce virulentním nebo infekčním
materiálem, anebo za jiných obdobně nebezpečných
podmínek, náleží jednorázové
mimořádné odškodnění v
výši nejméně 15.000, - - Kčs
a nejvýše 60.000, - - Kčs. Došlo-li však
k takovému úrazu za zvlášť nebezpečných
podmínek, náleží příslušníkovi
jednorázové mimořádné odškodnění
až do výše 100.000, - - Kčs. Jednorázové
mimořádné odškodnění ve
výši nejméně 15.000, - - Kčs
a nejvýše 60.000, - -Kčs náleží
za podmínek stanovených v první větě
též oprávněnému, jehož schopnost
k výkonu služby byla změněna nebo který
byl znán invalidním v důsledku nemoci z povolání.