Jestliže příslušník následkem
služebního úrazu nebo nemoci z povolání
zemřel, je Bezpečnostní informační
služba povinna v rozsahu, ve kterém za škodu
odpovídá poskytnout
a) náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s léčením,
b) náhradu přiměřených nákladů spojených s pohřbem,
c) náhradu nákladů na výživu pozůstalých,
d) jednorázové odškodnění pozůstalých,
e) náhradu věcné škody.
(1) Náklady spojené s léčením
a náklady spojené s pohřbem se hradí
tomu, kdo tyto náklady vynaložil. Od nákladů
spojených s pohřbem se odečte pohřebné
poskytnuté podle zvláštních předpisů
[Zákon č. 32/1957 Sb., o nemocenské péči
v ozbrojených silách, ve znění pozdějších
předpisů].
(2) Náhrada nákladů na výživu
pozůstalých náleží pozůstalým,
kterým zemřelý výživu poskytoval
nebo byl povinen poskytovat. Při výpočtu
této náhrady se vychází z čistého
platu zemřelého. Náhrada nákladů
náleží, pokud není uhrazena dávkami
důchodového zabezpečení poskytovanými
z téhož důvodu.
(3) Jednorázové odškodnění pozůstalých
se řídí právními předpisy
platnými pro pracovníky v pracovním
poměru.
(4) Náhrada věcné škody náleží
dědicům.
(1) Bezpečnostní informační služba
může výjimečně, půjde-li
o případ zvláštního zřetele
hodný, poskytnout manželu, dítěti, které
má nárok na sirotčí důchod,
popřípadě rodičům zemřelého
příspěvek ve výši jednorázového
odškodnění pozůstalých, i když
za poškození na zdraví zemřelého
příslušníka neodpovídá.
(2) Ředitel stanoví podmínky, které
jsou obdobně nebezpečné a zvlášť
nebezpečné (§ 117 odst. 4), podmínky
pro určování výše jednorázového
mimořádného odškodnění
a stanoví postup služebních orgánů
při projednávání a určování
náhrady škody a další podrobnosti o poskytování
náhrad v souvislosti se služebními úrazy
a nemocemi z povolání, může též
stanovit potřebné odchylky pro poskytování
náhrady za bolest, a ve kterých případech
lze poskytnout jednorázové odškodnění
pozůstalých vyšší částkou.
(1) Změní-li se podstatně poměry poškozeného,
které byly rozhodující pro určení
výše náhrady, lze vydat nové rozhodnutí
ve věci.
(2) Stanoví-li se právním předpisem,
vzhledem k změnám, které nastaly ve
vývoji mzdové úrovně, nové
podmínky, výše a způsob náhrady
za ztrátu na výdělku příslušející
pracovníkům po skončení pracovní
neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo
nemocí z povolání [§ 202 odst.
2 zákoníku práce.] řídí
se jím i podmínky, výše a způsob
náhrady za ztrátu na platu náležející
příslušníkům po skončení
neschopnosti ke službě vzniklé služebním
úrazem nebo nemocí z povolání.
(3) Ředitel může stanovit v dohodě
s ministerstvem financí České republiky
zvláštním předpisem vyšší
limity jednorázového mimořádného
odškodnění, než stanoví tento zákon.
(1) Bezpečnostní informační služba
odpovídá za škodu na věcech, které
na jeho pracovištích příslušník
odložil a uložil při výkonu služby
nebo v přímé souvislosti s ním
na určeném nebo obvyklém místě.
(2) Za věci, které příslušník
obvykle do služby nenosí a které nebyly služebním
orgánem převzaty do zvláštní
úschovy, odpovídá Bezpečnostní
informační služba jen do částky
2.000, - - Kčs. Jestliže škoda na těchto
věcech byla způsobena jiným příslušníkem
nebo pracovníkem Bezpečnostní informační
služby, anebo jestliže služební orgán
tyto věci převzal do úschovy, hradí
se škoda bez omezení.
(3) Nárok na náhradu škody zanikne, jestliže
ji příslušník neohlásil služebnímu
orgánu bez zbytečného odkladu nejpozději
do patnácti dnů ode dne, kdy se o škodě
dozvěděl.
(1) Utrpěl-li příslušník škodu
na věci v souvislosti s výkonem služby,
odpovídá za ni Bezpečnostní informační
služba.
(2) Utrpěl-li příslušník škodu
na věci při odvracení nebezpečí
hrozící životu nebo zdraví nebo škody
hrozící majetku, odpovídá za ni Bezpečnostní
informační služba, jestliže tento stav
příslušník sám nevyvolal a počínal
si způsobem přiměřeným okolnostem.
Příslušník má též
nárok na náhradu nákladů, které
účelně vynaložil při odvracení
škody.
(1) O náhradě škody rozhoduje služební
orgán.
(2) Prokáže-li služební orgán,
že škodu zavinil také poškozený příslušník,
odpovědnost Bezpečnostní informační
služby se poměrně omezí.
Bezpečnostní informační služba
je povinna uhradit příslušníkovi skutečnou
škodu, a to v penězích, jestliže
škodu neodčiní uvedením v předešlý
stav. Jde-li o jinou škodu na zdraví než z důvodu
služebního úrazu nebo nemoci z povolání,
platí pro způsob a rozsah její náhrady
ustanovení o služebních úrazech s výjimkou
ustanovení o jednorázovém mimořádném
odškodnění a o jednorázovém odškodnění
pozůstalých.
(1) Jestliže Bezpečnostní informační
služba poškozenému nahradila škodu, má
nárok na náhradu vůči tomu, kdo poškozenému
za takovou škodu odpovídá podle občanského
zákoníku, a to v rozsahu odpovídajícím
míře této odpovědnosti vůči
poškozenému, pokud nebylo předem dohodnuto
jinak.
(2) Jde-li o náhradu škody při nemocech z povolání,
má Bezpečnostní informační
služba, která škodu uhradila, nárok na
náhradu vůči všem organizacím,
u nichž postižený příslušník
pracoval nebo konal službu za podmínek, z nichž
vzniká nemoc z povolání, kterou byl
postižen, a to v rozsahu odpovídajícím
době, po kterou pracoval nebo konal službu u těchto
organizací za uvedených podmínek.
(1) Příslušníkovi, jehož služební
poměr skončil uvolněním nebo propuštěním
podle § 50 odst. 1 písm. a) až c) a odst. 2 písm.
a) náleží odchodné , pokud jeho služební
poměr trval alespoň šest let.
(2) Základní výše odchodného
činí částku posledního hrubého
měsíčného platu, za každý
další ukončený rok služebního
poměru se odchodné zvyšuje o jednu polovinu
platu až do výše jeho devítinásobku.
(3) Příslušníkovi, jehož služební
poměr skončil propuštěním podle
§ 50 odst. 1 písm. c) se odchodné v odstavci
2 snižuje o dvě třetiny, výše tohoto
odchodného však činí nejméně
částku posledního měsíčního
platu.
(4) Příslušníkovi, který je po
skončení služebního poměru podle
tohoto zákona bezprostředně přijat
do služebního poměru podle jiného zákona,
odchodné nenáleží, jestliže mu
tento jiný zákon nárok zachová.
(1) Příslušníkovi, jehož služební
poměr skončil propuštěním podle
ustanovení § 50 odst. 1 písm. a) náleží
platové vyrovnání, jestliže nemá
nárok na starobní, invalidní, částečný
invalidní důchod nebo na důchod za výsluhu
let podle předpisů o sociálním zabezpečení
nebo na příspěvek za službu.
(2) Platové vyrovnání do výše
posledního měsíčního platu
se poskytuje od zahájení výdělečné
činnosti nebo od počátku poskytování
příspěvku pře nástupem do zaměstnání
do uplynutí tří měsíců
od skončení služebního poměru.
Příjemce platového vyrovnání
je povinen plátci platového vyrovnání
oznámit do osmi dnů změnu ve skutečnostech
rozhodných pro trvání nároku na platové
vyrovnání a jeho výplaty. Byl-li příjemce
platového vyrovnání vyzván, aby osvědčil
skutečnosti rozhodné pro výplatu platového
vyrovnání, je povinen výzvě vyhovět.
Neučiní-li tak v určené době,
může mu být výplata platového
vyrovnání zastavena, jen jestliže byl ve výzvě
upozorněn na tyto následky.
(1) Příspěvek za službu (dále
jen "příspěvek") náleží
za podmínek dále uvedených příslušníkovi,
jehož služební poměr skončil uvolněním
nebo propuštěním některého z důvodů
uvedených v § 50 odst. 1 písm. a) až c)
a v odst. 2 písm. a).
(2) Příslušníkovi, který je po
skončení služebního poměru podle
tohoto zákona bezprostředně přijat
do služebního poměru podle jiného zákona,
příspěvek nenáleží.
(3) Při opětovném přijetí příjemce
příspěvku podle tohoto zákona do služebního
poměru, z něhož vzniká nárok
na příspěvek, zaniká dosavadní
nárok na příspěvek dnem, který
předchází dni opětovného přijetí
do služebního poměru.
(4) Příspěvek nenáleží
po dosažení věku 60 let.
(1) Příspěvek za službu náleží,
jestliže příslušník konal službu
nejméně po dobu deseti let, anebo po dobu kratší
a dosáhl věku 50 let.
(2) Základní výměra příspěvku
za službu činí 20% platu a zvyšuje se
za každý další ukončený
rok služby o 1% platu.
(3) Příspěvek se vyměřuje z posledního
měsíčního platu příslušníka
před skončením služebního poměru
nebo, jestliže je to pro něj výhodnější,
z jeho průměrného hrubého měsíčního
platu za posledních pět kalendářních
roků před skončením služebního
poměru.
(4) Příspěvek podle předchozích
odstavců však nesmí přesáhnout
nejvyšší výměru starobního
důchodu stanovenou ke dni vzniku nároku na důchod
zvláštním předpisem [§ 24 odst.
4 zákona č. 100/1988 Sb. o sociálním
zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů.].
(1) Při souběhu nároku na příspěvek
s nárokem na příspěvek za službu
podle jiných přepisů [§ 33 zákona
č. 76/1959 Sb., o některých služebních
poměrech vojáků, úplné znění
č. 361/1992 Sb.] náleží vyšší
příspěvek.
(2) Při souběhu nároku na příspěvek
a na starobní, invalidní, částečný
invalidní důchod nebo důchod za výsluhu
let podle předpisů o sociálním zabezpečení
náleží oprávněnému podle
jeho volby buď příspěvek nebo důchod.
(1) Příspěvek se zvyšuje ve stejných
termínech a stejným způsobem jako částečný
invalidní důchod ze sociálního zabezpečení.
(2) Po dobu pobytu příjemce příspěvku
v cizině, po dobu vazby nebo výkonu trestu
odnětí svobody s příspěvek
vyplácí za podmínek stanovených pro
výplatu důchodu ze sociálního zabezpečení
[§ 100 a 103 zákona č. 100/1988 Sb.].
Příjemce příspěvku je povinen
plátci příspěvku oznámit do
osmi dnů změnu ve skutečnostech rozhodných
pro trvání nároku na příspěvek
a jeho výplatu, zejména přijetí do
služebního poměru podle jiného zákona
a nárok na výplatu důchodu uvedeného
v § 133 odst. 2.
(1) Skončí-li služební poměr
úmrtím příslušníka, náleží
pozůstalým úmrtné.
(2) Pro účely tohoto zákona se za pozůstalé
považují manžel, manželka, nezaopatřené
děti [§ 49 zákona č. 100/1988 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů.]
a rodiče nebo další osoby, pokud byly na zemřelého
odkázáni výživou.
(3) Výše úmrtného činí
trojnásobek posledního hrubého měsíčního
platu zemřelého příslušníka.
Ředitel stanoví podrobnou úpravu nároků,
souvisejících se skončením služebního
poměru.
Účastníky řízení ve
věcech služebního poměru jsou Bezpečnostní
informační služba a příslušník
nebo pozůstalý po příslušníkovi.
(1) Podání lze učinit písemně
nebo ústně do protokolu u služebního
orgánu, který je oprávněn ve věci
rozhodnout.
(2) Podání se posuzuje podle jeho obsahu. Z podání
musí být zřejmé, kdo je činí,
které věci se týká a co se navrhuje.
(3) Na žádost účastníka řízení
musí být přijetí podání
potvrzeno.
(1) Písemné rozhodnutí služebního
orgánu musí být v souladu s právními
předpisy, vycházet ze skutečného stavu
věci a obsahovat výrok, odůvodnění
a poučení o odvolání. V rozhodnutí
se uvede též, který služební orgán
rozhodnutí vydal, datum vydání rozhodnutí
a označení příslušníka.
Rozhodnutí musí být podepsáno s uvedením
hodnosti, jména a příjmení a funkce
služebního orgánu a doručeno příslušníkovi.
Nedodržení písemné formy rozhodnutí
je spojeno se sankcí neplatnosti pouze v případech,
kdy to tento zákon přímo stanoví.
(2) Výrok obsahuje rozhodnutí ve věci s uvedením
ustanovení právního předpisu, podle
něhož bylo rozhodnuto. Pokud se v rozhodnutí
ukládá povinnost k plnění, stanoví
pro ni služební orgán lhůtu.
(3) V odůvodnění rozhodnutí služební
orgán uvede, které skutečnosti byly podkladem
rozhodnutí, jakými úvahami byl veden při
hodnocení důkazů a pří použití
právních předpisů, na jejichž
základě rozhodoval.
(4) Poučení o odvolání obsahuje údaje,
zda je rozhodnutí konečné nebo zda se lze
proti němu odvolat, v jaké lhůtě
a ke kterému služebnímu orgánu.
(5) Chyby v psaní, počtech a jiné zřejmé
nesprávnosti v písemném vyhotovení
rozhodnutí služební orgán i bez návrhu
opraví a vyrozumí o tom účastníky
řízení.
(6) Rozhodnutí služebního orgánu, které
bylo doručeno a proti němuž již nelze
podat odvolání, je v právní moci.
(7) Rozhodnutí je vykonatelné, jestliže je
v právní moci nebo jestliže odvolání
nemá odkladný účinek. Rozhodnutí
vykoná služební orgán, rozhodnutí
ve vztahu k účastníku řízení,
který není ve služebním poměru
podle tohoto zákona, vykoná soud na návrh
služebního orgánu.
(1) Řízení se zahajuje na návrh účastníka
řízení nebo z podnětu služebního
orgánu.
(2) Řízení je zahájeno snem, kdy podání
účastníka řízení došlo
služebnímu orgánu oprávněnému
ve věci rozhodnout. Pokud se řízení
zahajuje z podnětu služebního orgánu,
je řízení zahájeno dnem, kdy tento
orgán učinil vůči účastníku
řízení první úkon.
(3) O zahájení řízení vědomí
služební orgán všechny účastníky
řízení.
Není-li služební orgán oprávněn
o věci rozhodnout, je povinen podání neprodleně
postoupit příslušnému služebnímu
orgánu a uvědomit o tom účastníky
řízení.
(1) Účastníci řízení
jsou povinni postupovat tak, aby svým jednáním
neztěžovali řízení a nezpůsobili
jeho průtahy.
(2) Účastníci řízení
mají právo nahlížet do spisů,
s výjimkou protokolů o hlasování,
a pořizovat si z nich výpisy.
(3) služební orgán může povolit
nahlédnout do spisů i jiným osobám,
pokud prokáží odůvodněnost svého
požadavku.
(4) Služební orgán je povinen učinit
opatření, aby nahlédnutím do spisů
nebylo porušeno státní nebo služební
tajemství.
Jestliže služební orgán nemůže
provést úkon sám nebo jestliže je to
účelné z jiných důvodů,
může o jeho provedení požádat jiný
služební orgán, dožádaný
služební orgán provede tento úkon bez
zbytečného odkladu.
(1) k dokazování je možné použít
všech prostředků, jimiž lze zjistit a
objasnit skutečný stav věci a které
jsou v souladu s právními předpisy.
(2) Důkazem je vše, co může přispět
ke zjištění skutečného stavu
věci, zejména výpovědi, vyjádření
osob včetně účastníků
řízení, odborné posudky, zprávy,
vyjádření a potvrzení orgánů
a organizací, listiny, věci a ohledání.
(3) Účastník řízení
je oprávněn navrhovat na podporu svých tvrzení
důkazy.
(4) Služební orgán hodnotí důkazy
podle své povahy, a to každý důkaz jednotlivě
a všechny důkazy v jejich vzájemné
souvislosti.
(1) Náklady řízení, které vznikly
služebnímu orgánu, včetně nákladů
spojených s činností poradních
komisí, hradí tento orgán. Náklady,
které v řízení vznikly druhému
účastníkovi řízení,
nese tento účastník.
(2) služební orgán nahradí svědkovi
hotové výdaje a mzdu, která mu prokazatelně
ušla. Nárok je třeba uplatnit do tří
dnů po jeho vzniku, jinak zaniká.
(3) Náklady spojené s předložením
listiny nebo s ohledáním které vznikly
tomu, kdo není účastníkem řízení,
hradí služební orgán.
(4) Náhrada hotových výdajů a poskytování
odměn znalcům a tlumočníkům
se řídí zvláštními předpisy
[Zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.
Vyhláška ministerstva spravedlnosti č. 37/1967
Sb., k provedení zákona o znalcích a
tlumočnících, ve znění pozdějších
předpisů.].
(1) Proti rozhodnutí služebního orgánu
může příslušník podat odvolání
do patnácti dnů, a jde-li o odvolání
proti rozhodnutí o uložení kázeňského
trestu nebo o zrušení služebního poměru
ve zkušební době, do sedmi dnů ode dne
doručení rozhodnutí. Odvolání
může příslušník podat též
proti služebnímu hodnocení, potvrzení
o služebním poměru a služebnímu
posudku ve lhůtě patnácti dnů ode
dne, kdy byl s jejich obsahem seznámen. Odvolání
se podává u služebního orgánu,
který rozhodnutí vydal.
(2) Pokud příslušník v důsledku
nesprávného poučení nebo proto, že
nebyl poučen vůbec, podal odvolání
po uplynutí tímto zákonem stanovené
lhůty nebo u nepříslušného služebního
orgánu, platí, že je podal včas a u
příslušného služebního orgánu,
jestliže tak učinil nejpozději do tří
měsíců od dne, kdy mu bylo rozhodnutí
doručeno.
(3) Služební orgán příslušný
k rozhodnutí o odvolání (dále
jen "odvolací orgán") může
prominout zmeškání lhůty, jestliže
k němu došlo ze závažných
důvodů a příslušník o
to pořádá do patnácti dnů ode
dne, kdy pominul důvod zmeškání, a zároveň
podá odvolání.
(4) Podání odvolání nemá odkladný
účinek s výjimkou odvolání
proti rozhodnutí o uložení kázeňského
trestu nebo o náhradě škody a proti služebnímu
hodnocení, jímž byl příslušník
hodnocen jako nevyhovující.
(5) Služební orgán, který napadené
rozhodnutí vydal, může odvolání
sám vyhovět, neučiní-li tak, je povinen
bez zbytečného odkladu, nejpozději však
do patnácti dnů od podání odvolání,
předložit odvolání odvolacímu
orgánu k rozhodnutí.
(6) Proti rozhodnutí o odvolání se nelze
odvolat.
(1) Odvolacím orgánem je služební orgán
nejblíže nadřízený služebnímu
orgánu, který napadené rozhodnutí
vydal, o odvolání proti rozhodnutí ředitele
rozhoduje ředitel.
(2) Odvolací orgán je povinen rozhodnout o odvolání
bez zbytečného odkadu, nejpozději však
do šedesáti dnů ode dne podání
odvolání, a to po předchozím projednání
v poradní komisi (§ 148).
(1) Odvolací orgány zřizují k projednání
odvolání poradní komise. Poradní komise
se skládá z předsedy, jeho zástupce
a z dalších nejméně sedmi členů.
Odvolání projednává poradní
komise ve tříčlenných senátech.
složení senátu určí předseda
příslušné komise.
(2) Z účasti na jednání v senátu
je vyloučen člen poradní komise, u něhot
s ohledem na jeho vztah k projednávané
věci nebo k účastníku lze mít
pochybnosti o jeho nepodjatosti. O tom, zda je člen poradní
komise z jednání v senátu vyloučen,
rozhoduje její předseda.
(1) Jestliže se dodatečně zjistily mimořádně
závažné okolnosti, které příslušník
bez své viny v řízení nemohl
uplatnit a které odůvodňují podstatně
příznivější rozhodnutí
v jeho prospěch, může služební
orgán na jeho návrh změnit nebo zrušit
své pravomocné rozhodnutí.
(2) Návrh na zrušení rozhodnutí podle
odstavce 1 může příslušník
podat pouze do tří měsíců ode
dne, kdy se dozvěděl o okolnostech odůvodňujících
navrhovanou změnu, nejpozději však do tří
let od nabytí právní moci rozhodnutí.
(3) Podle odstavce 1 nelze postupovat v případech,
kdy je pravomocné rozhodnutí oprávněn
přezkoumat soud.