Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedo, vážené dámy a pánové,
moje úloha je nyní poměrně jednoduchá.
Po vyčerpávajícím zdůvodněním
navrhovatele se omezím pouze na vysvětlení
nebo zdůvodnění rozdílů mezi
tisky 291, tj. původním návrhem tohoto zákona,
a tiskem 292, tedy společné zprávy k němu.
l tam se domnívám, že není mnoho problémů.
Většina změn, které se objevily ve společné
zprávě, jsou změny technické. Jde
o to, že v průběhu projednávání
ve výborech se zjistilo, že návrh, který
byl tak narychlo připravován, má některé
nedostatky, některé věci tam byly opomenuty.
Typickým příkladem je např. otázka
toho, kdy je možno zahájit schůzi ČNR
nebo Poslanecké sněmovny v příštím
roce, což souvisí s usnášeníschopností,
která je třetinová. Omylem tam zůstala
nadpoloviční většina nutná pro
zahájení schůze. Byla provedena tato oprava
i další podobné opravy. Jednou z těchto
oprav je úprava v názvu budoucí republiky
- je tam vypuštěno slovo "socialistické",
což doufám, že Česká republika
již nikdy nebude.
Většina změn je technických. Jde o doplnění
vyšetřovací komise mezi orgány ČNR,
což vyplývá z toho, že vyšetřovací
komise je orgán, který nelze zahrnout pod komise
ČNR, stejně tak jako navrhovaný organizační
výbor není výborem ve smyslu jednacího
řádu.
Jedna záležitost je ale záležitost politická
a nikoliv technická, i když její politické
dopady byly v průběhu projednávání
přeceněny.
Jedná se o bod 16, tedy nově vložený
§ 37a, jde o organizační výbor a jeho
složení. V původním návrhu se
navrhovatelé snažili vyjít vstříc
požadavku, aby tento výbor byl složen v zásadě
poměrným způsobem, zároveň
ovšem chtěli zřejmě omezit počet
jeho členů. Ten návrh, tak jak byl podán,
výbory vesměs neshledaly jako šťastný,
z čehož tedy vyplývá i řada připomínek
výborů, které jsou zařazeny v připomínkách.
Šlo o ten problém, že při způsobu
obsazování, který byl navržen, docházelo
například k tomu, že poslanecký klub
nejmenší možný, tedy 5ti členný,
by měl v organizačním výboru stejné
zastoupení jako poslanecký klub, který by
měl členů 19, což by byl třetí
největší poslanecký klub v této
sněmovně. Navíc navržené řešení
umožňovalo v podstatě účelové
rozdělení poslaneckých klubů na kluby
po nejméně 5 členech za účelem
dosažení lepšího zastoupení v organizačním
výboru a to se nám zdálo neúnosné
jednak politicky a jednak také proto, že organizační
výbor by mohl mít počet členů
neúnosně vysoký, spolu s náhradníky
by potom tento organizační výbor byl téměř
usnášeníschopným sborem pléna
Poslanecké sněmovny.
Proto v mnoha výborech padla řada návrhů,
jak tyto nedostatky vylepšit a posléze byl do společné
zprávy zahrnut návrh, který vychází
z usnesení výboru ústavně právního
a který omezuje počet členů organizačního
výboru na 21, to je na předsedu ČNR a 20
zástupců poslaneckých klubů. U těchto
20 zástupců se potom postupuje na základě
poměrného zastoupení a v případě
rovnosti zbytku dělení rozhoduje los. V původním
návrhu ústavně právního výboru
byla ještě možnost, že by jednotlivé
poslanecké kluby se mohly pro tento účel
sdružovat. Tato věta byla na poradě společných
zpravodajů vypuštěna, řada zástupců
klubů a řada zpravodajů byla proti tomuto,
měli proti tomu značné námitky. Podobné
námitky byly proti rozhodování losem.
Je samozřejmě pravda, že by bylo možno
na místo losu sem zavést další pravidla.
Otázka je ovšem, jaká pravidla. Při
této rovnosti zbytku dělením lze například
preferovat větší poslanecké kluby, což
lze zdůvodnit politickým zájmem na tom, jak
by měla asi vypadat budoucí politická scéna
v této zemi, nebo naopak preferovat kluby menší
s tím, že malý klub by tak získal alespoň
jednoho zástupce. Je obtížené rozhodnout
se tak, nebo tak. Ten důvod je i v tom, že složení
ČNR je takové, že v podstatě pouze dva
kluby lze považovat za kluby velké. Tyto kluby dohromady
tvoří přibližně polovinu Poslanecké
sněmovny, druhou polovinu tvoří zástupci
klubů menších, čili zde by vznikl určitý
spor a navíc ani potom bychom se nevyhnuli rozhodování
losem, protože nelze vyloučit stejný počet
členů dvou klubů a v takovém případě
asi není jiná cesta, než aby rozhodoval los.
Z toho důvodu se domnívám, že to řešení,
které je navrženo ve společné zprávě,
je řešení přijatelné, zejména
proto, že tato norma, která by měla řešit
nejen zásadní rozpory jednacího řádu
s novou ústavou a umožnit fungování
zákonodárného sboru v krátkém
období po vzniku nového státu, je, jak pevně
doufám, normou dočasnou.
Z toho důvodu bych si dovolil doporučit ČNR,
aby navržený zákon schválila. Děkuji
vám za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
společnému zpravodaji výborů, panu
Ivanu Maškovi a otevírám rozpravu. Mám
do ní dvě přihlášky, jako první
se přihlásil pan poslanec Vyvadil, zvu ho k řečništi,
připraví se pan poslanec Jaroš.
Poslanec Jiří Vyvadil: Budu velice stručný,
podám pozměňovací návrh, týkající
se § 37, a nebude to zase tak dalece nový návrh,
protože bude vycházet z původní koncepce
zákona. Nemám ty obavy, které tady pan zpravodaj
naznačil, protože ten návrh, tak jak jej předkládám,
vždy zajistí, a to pokládám za nezbytné
a správné, většinu vládní
koalici, od toho byly volby, to je ten demokratický princip,
takže to se tam projeví.
Čili podávám návrh, a protože,
vážení kolegové, nemám to písemně,
tak prosím, abyste si to zaznamenávali.
Takže § 37a, odst. 2 - "Organizační
výbor se skládá z předsedy ČNR
a ze zástupců poslaneckých klubů na
základě poměrného zastoupení."
Odst. 3 by zněl - a tady je odstraněn ten nepochybný
nesmysl, aby malý liberální klub měl
stejný počet jako například klub KDU-ČSL,
takže odst. 3: "Za každých započatých
10 členů poslaneckého klubu přísluší
poslaneckému klubu zastoupení v organizačním
výboru ČNR jedním zástupcem."
Tolik můj návrh. Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Vyvadilovi, slovo má pan poslanec Jaroš,
připraví se pan poslanec Josef Ullmann.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane
předsedo, vážené kolegyně, vážení
kolegové, předem se omlouvám, protože
při projednávání ve zpravodajské
skupině chyběl náš zpravodaj. Díky
určitému informačnímu šumu se
nedostavil a nemohl dostatečně obhájit de
facto naše usnesení výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví, kde nebyly dva návrhy
uplatněny, a já bych je tímto chtěl
navrhnout a zdůvodnit.
Jedna otázka je otázka nošení střelných
zbraní. Víme, že určitá skupina
poslanců, kteří asi z důvodů
obav o svůj osud a zdraví, nosí střelnou
zbraň, někteří tito poslanci tuto
střelnou zbraň při vstupu do budovy ČNR
ukládají v šatně, víme ovšem,
že někteří ji donášejí
až do sněmovny a tady je i určitá zkušenost,
že se s ní chlubí a ukazují ji svým
sousedům.
Jako lékař mám určitou praxi, kdy
manžel ukazoval manželce svoji zbraň a dokonale
ji zastřelil. Pochopitelně nechtěně.
Bylo zde proneseno jedním naším kolegou, a
není to tak dlouho, že bude střílet
první. Nevím z čeho a nevím na koho,
ale řečeno to z tohoto místa bylo. Proto
bych si dovolil přednést tento návrh: V §
14 by se doplnil odstavec 4 v tomto znění: "Do
budov ČNR a tam, kde ČNR a její orgány
jednají, není povolen vstup se střelnou zbraní
nebo výbušninou. Zákaz se nevztahuje na členy
parlamentní stráže a na osoby zajišťující
ochranu ústavních činitelů."
Může padnout námitka, že je to dočasný
návrh, že se bude jednat o definitivním návrhu
jednacího řádu. Myslím, že by
to tam být mělo, aby se v definitivním návrhu
na to nezapomnělo.
Vím, že by mohla být i taková námitka,
že je to technicky obtížné, ale je nutno
říci, že to už technicky běží,
je to zajištěno, jde jen o legalizování
toho, co se koná, ale nekoná se na 100 %.
Můj druhý pozměňovací návrh
resp. rozšíření se týká
otázky kouření v těchto prostorách.
Vím, že jsem zde vystoupil už opakovaně
a že u některých kolegů vzbuzuji úsměv,
když mluvím o kouření poslanců.
Na druhé straně však vím, že jsou
mezi námi kolegové, kteří používají
antiastmatické léky; viděl jsem kolegu, který
inhaluje antiastmatický lék, aby mohl dále
setrvat v tomto mnohdy velice zakouřeném prostředí.
Dovolte mi proto tento pozměňovací návrh:
Blíží se konec roku, řada poslanců
a řada lidí si dává určitá
předsevzetí do nového roku. Pokud by toto
pomohlo k tomu, že by z 10 kuřáků 2
opravdu přestali kouřit nebo výrazně
omezili kouření, byl by to opravdu veliký
úspěch. Na druhé straně si nedovedu
představit, jak budou kouřící poslanci
v zakouřené místnosti projednávat
návrh o omezení tabakismu, který budeme jistě
připravovat.
Proto bych rozšířil § 14 o pátý
odstavec v tomto znění: "Ve všech prostorách
ČNR je zakázáno kouřit, s výjimkou
otevřených prostor, jako jsou nádvoří
a terasy." Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Slovo
má pan poslanec Josef Ullmann, připraví se
pan poslanec Marek Benda.
Poslanec Josef Ullmann: "Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, pokusím
se být velmi stručný. Chci podat pozměňovací
návrh k textu na straně 10 tisku a týká
se § 59, odst. 2.
Tento § v návrhu zní: Vysloví-li s tím
souhlas ČNR, může být na žádost...."
Domnívám se, i když se zcela ztotožňuji
s myšlenkou, která je tady uvedena, že ta formulace
je velmi nešťastná, protože navozuje skutečnost,
že když s něčím ČNR vysloví
souhlas, může to být uplatněno. Domnívám
se, že přesnější je, že když
ČNR s něčím vysloví souhlas,
že to musí být upraveno.
Proto podávám jako pozměňovací
návrh změnu stylizace této věty, která
zachová veškerý smysl, který do ní
byl vložen: "Na žádost navrhovatele může
být výjimečně upuštěno
od projednání zásad zákona, zejména
jde-li o úpravu jednoduchou nebo vyžaduje-li to její
platnost, pokud s tím vysloví ČNR souhlas."
Domnívám se, že je to více české
a přesněji vystihující situaci.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Ullmannovi. Znovu se na vás obracím s kolegiální
i předsednickou žádostí, abyste klidem
a dodržováním normálního pracovního
režimu ve sněmovně umožnili, abychom dnešní
jednání završili.
Slovo má poslanec Marek Benda, připraví se
pan poslanec Macháček.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, chtěl bych podat jeden
pozměňovací návrh k bodu 13 v §
36, který prošel na ústavně právním
výboru při schvalování, pak se nějakou
technickou chybou nedostal do naší zprávy a
tím se nedostal ani do společné zprávy.
Jedná se o úpravu písmen c) a h), kde již
v předcházejících dohodách
navrhovatelů, kteří jsou ze všech politických
stran, došlo k dohodě, že státní
funkcionáře, které dosud jmenovalo předsednictvo,
by měl jmenovat předseda ČNR na návrh
ČNR. Bohužel znění, která jsou
dnes v § 36, to přesně nevyjadřují.
Podávám tedy tyto pozměňovací
návrhy:
V písm. c) vypustit slova "po jeho jmenování
ČNR". Čili písmeno c) by znělo:
"Přijímá slib generálního
prokurátora ČR."
Písmeno h) by se upravilo takto: "Jmenuje a odvolává
na návrh ČNR generálního prokurátora
České republiky a další státní
funkcionáře České republiky v případech
dosud svěřených zákonem do působnosti
předsednictva ČNR, nestanoví-li zákon
jinak."
Vychází se z toho, že ti funkcionáři,
kteří byli dosud jmenováni předsednictvem
ČNR, budou nyní jmenováni předsedou
ČNR na návrh celého pléna. Je to nepochybně
politická záležitost, mělo by o ní
rozhodovat plénum, avšak, aby to nebyla volba, ale
jmenování, musí tento akt provést
jedna konkrétní osoba. To je jeden pozměňovací
návrh. Druhý pozměňovací návrh
je z připomínek výboru nezařazených
do společné zprávy, a to k bodu 16, §
37a) odst. 3, kde doporučuji, druhou větu: "Sdružování
poslaneckých klubů je pro tento účel
přípustné" v zákoně ponechat.
Je to běžná úprava pokud se vychází
ze zásady poměrného zastoupení, znala
ji první republika a zvýhodňuje kluby, které
jsou schopné nějakého konsensu a znevýhodňuje
kluby, které jsou pohádané.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Marku Bendovi. Hlásí se pan poslanec Vyvadil
s technickou poznámkou.
Poslanec Jiří Vyvadil: Při čtení
mi omylem vypadlo: "místopředsedové
ČNR". To tedy znamená: "Skládá
se z předsedy ČNR, místopředsedů
ČNR a ze zástupců...."
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Vyvadilovi za upřesnění jeho pozměňovacího
návrhu.
Zvu k řečništi pana poslance Macháčka.
Připraví se pan poslanec Josef Ježek.
Poslanec Jiří Macháček: Pane
předsedo, dámy a pánové, tím,
že kolega Vyvadil upřesnil svůj návrh,
jeden z mých návrhů odpadá. Jeho návrh
podporuji.
Měl bych další pozměňovací
návrh k § 19: ".... předsedovi ČNR,
místopředsedům ČNR, předsedům
poslaneckých klubů, členům vlády
ČR" a za to doplnit "generálnímu
prokurátorovi a předsedovi Nejvyššího
kontrolního úřadu se udělí
slovo...." doplnit tedy o tyto dva funkcionáře.
Pokud jde o § 37 podporuji modifikovaný návrh
kolegy Vyvadila. Dávám k tomu ještě
alternativu, protože jsem přesvědčen
o tom, že budou námitky kvůli početnosti
atd.
Dávám tedy další alternativní
pozměňovací návrh: vůbec vypustit
organizační výbor z tohoto návrhu
jednacího řádu. Když si uvědomíme,
jakou činnost bude organizační výbor
jako takový provádět, tak vidíme,
že je to v povinnostech předsedy a místopředsedů
ČNR.
Alternativa k tomuto návrhu kolegy Vyvadila tedy je: vypustit
organizační výbor jako takový a tyto
pravomoci přenést na předsedu a místopředsedy
ČNR.
Potom bych měl ještě jeden návrh. Z
§ 36, kde jsou povinnosti a pravomoci předsedy České
národní rady, vypustit bod j). Jedná se o
disciplinární řízení proti
poslanci. Mám za to, že by o tom mělo rozhodovat
plénum, Česká národní rada.
Opakuje se to ještě v některých dalších
paragrafech, jako např. 93 atd. Takže bude-li tento
návrh přijat, byl bych rád, aby se promítl
i do těch následujících. To je všechno.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Macháčkovi. Slovo má pan poslanec
Josef Ježek. Nemám další písemné
přihlášky do rozpravy.
Poslanec Josef Ježek: Pane předsedo, dámy
a pánové, měl bych rovněž pozměňovací
návrh k § 19 a doporučoval bych zařadit
mezi ty, kterým se udělí slovo, také
předsedy výborů České národní
rady.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Josefu Ježkovi. Přihlásil se pan poslanec
Gjurič.
Poslanec Andrej Gjurič: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, než
budu mít eventuálně pozměňovací
návrh, měl bych na předkladatele a zpravodaje
dotaz. Pak uvážím, zda-li tento pozměňovací
návrh budu nebo nebudu vznášet. Není
to úplně tradiční, ale na druhé
straně nám to možná urychlí práci.
Že ten tisk, který jsme dostali do ruky teď,
doznal některých ne zcela malých změn,
je zřejmé. Ten dotaz se týká §
37 a) onoho organizačního výboru, čili
jedné z těch nejvýznačnějších
věcí, která tam je. Mimo jiné dikce
tam nyní v tom tisku, který probíráme
ve znění společné zprávy, se
nehovoří o náhradnících. Já
sám osobně se domnívám, že by
tam tato instituce zůstat měla. Jestliže tam
nebude, pak už lze pochybovat, že jde skutečně
o poměrné zastoupení. Dále, když
už jsme přistoupili k tomuto kroku, to znamená
zřídili jsme jednak organizační výbor,
jednak grémium, zrušili jsme vlastně tu kolektivní
hlavu státu - předsednictvo a svým způsobem
jsme vlastně přistoupili k jinému systému,
pak skutečně ti náhradníci bývají
běžně zvykem. Upozorňuji na ústavu
z roku 1920, kde i náhradníci také jsou,
upozorňuji na ten původní tisk, který
jsme probírali ve výborech, kde náhradníci
byli. Opakuji - než ten pozměňovací
návrh podám, ptám se, jaký byl důvod
při definitivním zpracování, že
tam ti náhradníci nebyli zahrnuti. Je to §
37 a) odst. 3. ev. 4.
Předseda ČNR Milan Uhde: Pan poslanec Mašek
s vysvětlením.
Poslanec Ivan Mašek: K vypuštění
náhradníků došlo na jednání
ústavně právního výboru a potom
při poradě společných zpravodajů.
Důvod byl takový, že organizační
výbor je orgán České národní
rady jako každý jiný a v žádném
jiném orgánu náhradníky nemáme.
Neviděli jsme zásadní důvod, proč
by zrovna v organizačním výboru institut
náhradníků měl být.
Poslanec Andrej Gjurič: Teď bychom to asi museli
začít projednávat znovu, abych já
oponoval, že to není tak úplně orgán
jako každý jiný, respektive my jsme se do určité
míry dokonce snažili, aby byl podobný všem
ostatním výborům, ale úplně
není. Jak formálně, tak obsahem své
práce. To je jednoznačně jasná věc.
Můj pozměňovací návrh zní
takto: § 37 a) odst. 3. - přečtu to celé:
"Do organizačního výboru České
národní rady vysílají poslanecké
kluby své zástupce na základě poměrného
zastoupení. Zároveň určují
jejich náhradníky." - To by byla vložená
věta. Týká se to samozřejmě
i následujícího odstavce 4: "Jména
zástupců poslaneckých klubů a náhradníků
v organizačním výboru ČNR sdělí
předsedové poslaneckých klubů předsedovi
České národní rady."
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Gjuričovi. Zvu k řečništi paní
poslankyni Marvanovou. Je to zároveň poslední
podaná přihláška v tuto chvíli.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, ráda bych - vycházejíc z
usnesení ústavně právního výboru
i z nezařazené připomínky k bodu 24
k § 62 odst. 1 - navrhla pozměňovací
návrh, vypustit v odstavci 1 § 62 slova "ústavně
právnímu výboru, popř. dalším".
Navrhuji tedy, aby odstavec 1 tohoto § zněl, že
zásady zákona ČNR přikáže
organizační výbor České národní
rady k projednání výborů. K odůvodnění
jen stručně. Ústavně právní
výbor má za to, že není nutné
v jednacím řádu striktně stanovovat,
že všechny návrhy zákonů a zásad
zákonů musí být projednány
a přikázány k projednání ústavně
právnímu výboru. Ne totiž ve všech
případech to musí být potřebné
a účelné. Je na organizačním
výboru, aby rozhodl, kterým výborům
je zapotřebí zákon přikázat,
který výbor je garanční a který
je především zodpovědný za projednání
zákona. Myslím, že poslanci z ústavně
právního výboru potvrdí naši
společnou zkušenost, že s ohledem na to, kolik
tisků nyní projednáváme, to ani v
praxi potom nebylo proveditelné. V podstatě šlo
jenom o formální ustanovení, které
řešil ústavně právní výbor
tím, že pro nedostatek času se usnesl na tom,
že tento tisk nebude projednávat, ač jednací
řád stanoví jinak. Z toho důvodu doporučuji
vypustit tuto povinnost a jak jsem zdůraznila, nic nebrání
tomu, aby organizační výbor v případě
potřeby potřebné tisky přikazoval
ústavně právnímu výboru.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Marvanové. Konstatuji, že nejsou žádné
další písemně podané přihlášky
do rozpravy. Nikdo se nehlásí z místa. Proto
rozpravu uzavírám a žádám pana
zástupce navrhovatelů. Pan poslanec Mašek jako
společný zpravodaj výborů má
technickou poznámku.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedo, já bych jménem svým a jménem
navrhovatelů chtěl požádat o 20 minutovou
přestávku na to, abychom před hlasováním
mohli návrhy setřídit a vyjádřit
se k nim.
Předseda ČNR Milan Uhde: Dvacetiminutová
přestávka, ale předtím mě požádal
o slovo pan poslanec Jiří Payne, který chce
jako člen předsednictva ČNR použít
svého práva a promluvit. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Payne: Využiji tohoto
práva, ale nepromluvím k projednávané
věci. Pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, navrhuji revokaci usnesení
ČNR ve věci zkrácení zákonné
lhůty k sněmovnímu tisku č. 300. Navrhuji,
aby bylo znovu hlasováno o předchozím návrhu.
(Potlesk v části sálu.)
Předseda ČNR Milan Uhde: To je procedurální
návrh a dáme o něm hlasovat.
Kdo je pro přijetí návrhu poslance Payna
na revokaci, ať zvedne laskavě ruku. 37.
Kdo je proti tomuto návrhu? 9.
Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.
Dvacetiminutová přestávka, aby zpravodaj
s navrhovateli měli možnost připravit pozměňovací
návrhy pro hlasování.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedo, omlouvám
se, ale činím návrh, zda by nebylo konstruktivní
využít tento čas pro jednání
o zprávě o činnosti předsednictva.
Poslanec Jiří Payne: Poprosil bych zahraniční
výbor, aby se sešel ke kratičké schůzce.
Předseda ČNR Milan Uhde: Myslím si,
že poznámka pana kolegy Syky je sice konstruktivní,
ale nevčasná, už jsem vyhlásil přestávku.
Přestávka - 20 minut.
(Přerušeno na 20 minut.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Paní poslankyně,
páni poslanci, je nás přítomno 102,
můžeme tedy pokračovat v přerušeném
jednání.
Žádám zástupce navrhovatelů pana
poslance Oldřicha Kužílka, aby pronesl závěrečné
slovo.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, vzhledem k tomu, že
se pravděpodobně blížíme k přijetí
posledního zákona České národní
rady, u této příležitosti na základě
zkušeností z minulých dní bych si dovolil
říci několik slov.
Sami vidíte, jak snadno při přetížení
sněmovna propadá různým krokům,
které jsou třeba v rozporu s jednacím řádem
a ukazuje se, jak jednací řád je důležitý
a jak je dobré nebrat ho na lehkou váhu a nepropadnou
domnění, že je to něco, co se dá
snadno a rychle změnit.
Chci proto učinit obecný apel, abychom nepropadli
tomu, že v této poněkud zmatené atmosféře
změníme jednací řád, že
je to záležitost, kterou lze činit snadno,
rychle a kdykoliv je potřeba. Kdybych měl totiž
uvést příklady, a myslím, že
je dobré je uvést, abychom je nepřenášeli
do příštího období, rozhodl bych
se pro následující.
Včera např. došlo ke zcela zvláštnímu
jednání, kdy pan navrhovatel po každém
pozměňovacím návrhu přistupoval
k mikrofonu a sděloval, jestli doporučuje nebo nedoporučuje,
což jednací řád neumožňuje.
Nebo před chvílí, kdy člen předsednictva
požádal o slovo, samozřejmě ho dostal
a přednesl svůj návrh, nicméně
to nemohlo znamenat, že o této záležitosti
má být hned v tuto chvíli hlasováno.
Takových skutečností je více a bylo
by dobré kdybych m jednací řád, a
to jak tento, tak především budoucí,
drželi v úctě.
Vyjádřím se nyní k pozměňovacím
návrhům, které tady zazněly.
Pan poslanec Vyvadil navrhl změny principu utváření
organizačního výboru - zařadit na
pevno předsedu a místopředsedy České
národní rady a potom za každých započatých
10 poslanců by příslušel jeden zástupce.
K tomuto návrhu se nevyjádřím ani
tak ani onak, myslím, že je možný. Jediné
úskalí, pokud dovedu vyhodnotit, které to
přináší, je počet. Nevadí-li
nám např. 30členný organizační
výbor, jiný problém mne zatím nenapadá,
nekomentuji to na tu ani na onu stranu.
Pan poslanec Jaroš navrhl zákaz střelných
zbraní. Je to jistě myšlenka úctyhodná,
ale nedoporučoval bych ji nyní jenom z toho důvodu,
že jde o záležitost složitější,
komplikovanější, těžko ji přesně
specifikovat. Touto záležitostí jsem se dokonce
jednou zabýval v souvislosti s organizačním
řádem budovy. Opravdu těžko nutit poslance
k osobní prohlídce. Prostě jedná se
o složitější záležitosti a
bylo by dobré je asi nejdříve projednat.
Zákaz kouření nebudu komentovat vyjma toho,
že já osobně jsem pro.
Pan poslanec Ullmann doporučil změnu formulace v
bodě 23 § 59 odst. 2. Jde o formulaci toho, kdy Česká
národní rada souhlasí s upuštěním
od zásad. Ať jsme jeho formulaci analyzovali jakkoliv,
nemohli jsme ji vyhodnotit jinak než věcně
naprosto totožnou a shodnou se současnou formulací,
nepřinášející sebemenší
chloupek odlišení.
Jazykově se nám zdá být stejně
neutrální jako předchozí, a proto
bych konzervativně navrhl změnu nepřijímat,
neboť vždy v každé nové změně
může vězet kopýtko, které člověk
v rychlosti neodhadne. Čili nedoporučuji.
Pan poslanec Benda navrhl v bodě 13 § 36 písm.
c) vypustit část znění po jeho jmenování
Českou národní radou, neříkám
to nyní zcela přesně, tj. záležitost
pana zpravodaje, a v bodě h) provést změnu.
Myslím, že je to správný návrh,
který byl projednán v ústavně právním
výboru, a bylo by dobré ho zařadit. Víceméně
je technického a zkvalitňovacího charakteru.
Dále pan poslanec Benda navrhl zařadit připomínku
ústavně právního výboru z nezařazených
k bodu 16, jejímž smyslem je povolit sdružování
poslaneckých klubů za účelem vyslání
zástupců do organizačního výboru.
Také bych víceméně vyjádřil
relativně neutrální názor, jenom bych
sdělil, že se to podle mého názoru dosti
váže na návrh pana poslance Vyvadila. Pokud
to bude přijato, bude to poněkud jiná situace,
protože každý klub tam bude mít více
zástupců než v dosavadním návrhu.
Otázkou je, zda je potřeba, aby se ještě
sdružovaly a hlavně ve variantě pana poslance
Vyvadila je těžké všechno domyslet z tohoto
místa, dokalkulovat, co všechno to může
znamenat.
Vyjádřil bych proto opět určitý
konzervativní postoj opatrnosti.
Pan poslanec Macháček v § 19 navrhl doplnit
mezi osoby, které dostanou slovo, kdykoliv se o to přihlásí
na jednání České národní
rady, i generálního prokurátora a prezidenta
nezávislého kontrolního úřadu.
Osobně v tom nespatřuji nějaký problém,
je zřejmě na úvaze každého z
nás, co si od takovéhoto postupu slibuje.
Dále pan poslanec Macháček navrhl kompletně
vypustit organizační výbor. Vzhledem k tomu,
že již mnoho dalších struktur je vázáno
na organizační výbor, považuji to za
návrh poněkud proklamativní a nedoporučuji
ho přijmout.
Dále pan poslanec Macháček v § 36 navrhl
vypustit písmeno j), kterým se uvádí
pravomoc předsedy České národní
rady rozhodnout ve věci disciplinárního řízení
proti poslanci, a to navíc v první instanci.