Předseda ČNR Milan Uhde: Padly dva procedurální
návrhy. Upozorňuji, že jsou vzájemně
protichůdné. Schválíme-li ten, který
byl podán prvně, nemá smysl potom už
hlasovat o návrhu, který byl podán nyní.
Budeme tedy hlasovat o prvním procedurálním
návrhu poslance Grulicha, který zní: Ukončit
20. schůzi České národní rady
neprodleně, t.j. v tuto chvíli.
Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku? 61.
Kdo je proti tomuto procedurálnímu návrhu,
ať zvedne ruku? 97.
Tento procedurální návrh nebyl přijat.
Budeme hlasovat o druhém procedurálním návrhu.
Prosím pana poslance Wagnera, aby zkontroloval, zda interpretuji
jeho procedurální návrh správně.
Pan poslanec navrhl, abychom neprodleně zařadili
na neveřejné zasedání ČNR bod,
který by se nazýval "Činnost ministra
státní kontroly vlády ČR". Reprodukoval
jsem správně, nebo si přeje pan poslanec
Wagner něco doplnit? Reprodukce byla správná.
Budeme hlasovat o tomto procedurálním návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať to dá najevo
zvednutím ruky. 63.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku? 61.
Kdo se zdržel hlasování? 35 poslankyň
a poslanců se zdrželo hlasování.
Tento návrh nebyl přijat.
Přistoupíme nyní k dalšímu bodu
programu. Faktickou poznámku má pan poslanec Vlček.
Poslanec Jaroslav Vlček: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, nezbývá mi v tomto případě,
než vám poděkovat za dobrý pracovní
rytmus, který jsme si dnes zde vytvořili, jako už
po několikáté, a z tohoto titulu vám
chci popřát hodně zdraví v novém
roce. Nám všem zde v sále přítomným
pro příští rok chci popřát
co nejméně obstrukční politiky a nezbývá
mi nic jiného, než parlamentní opoziční
strany vyzvat, abychom vstali a odešli. Děkuji vám
a šťastný nový rok. (Potlesk. Část
poslanců opozice odchází.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme pokračovat
v jednání 20. schůze ČNR. Dalším
bodem je
Z pověření vlády České
republiky nám předložený vládní
návrh, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 293, odůvodní ministr vnitra České
republiky Jan Ruml. Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, návrh zákona
ČNR o ověřování shody opisu
nebo kopie s listinou a o ověřování
pravosti podpisu obecními úřady a o vydávání
potvrzení orgány obcí a okresními
úřady se předkládá proto, že
s účinností od 1. ledna 1993 bylo novelizací
občanského zákoníku zrušeno vládní
nařízení 15/1953 Sb., o ověřování
listin a podpisů na listinách národními
výbory. Tuto činnost vykonávají obecní
úřady, které vedou matriky.
Podle dosavadních právních předpisů
by od 1. 1. 1993 nemohly obecní úřady tuto
činnost vykonávat. Přitom je důležité,
aby občanům bylo umožněno ověřování
opisu listin a podpisu na nich přímo v místě
jejich bydliště či jeho bezprostřední
blízkosti. Proto byl připraven v návaznosti
na zákon č. 358/1992 Sb., o notářích
a jejich činnosti, návrh jednoduché zákonné
právní úpravy, který umožňuje
obecním úřadům obdobně, jako
uvedený zákon notářům, ověřovat
opisy listin a podpisy na listinách. Tak jako dosud by
ověřování měly provádět
všechny obecní úřady" které
vedou matriku. Kromě toho se umožňuje...
Předseda ČNR Milan Uhde: Pane ministře,
omlouvám se, vážení poslanci a poslankyně,
prosím o klid, pracujeme dále, hlučné
projevy jsou neúctou k těm, kteří
jsou pověřeni přednést návrh,
a k ostatním, kteří chtějí
poslouchat. Uklidněte se, prosím, a sledujte!
Pane ministře, máte slovo dále, pokračujte,
prosím.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Kromě toho se
umožňuje, aby okresní úřad pověřil
ověřováním ve svém územním
obvodu i obecní úřad, který matriku
nevede, ale tuto činnost je schopen kvalifikovaně
zabezpečovat. Tím se vyhovuje požadavku řady
obecních úřadů a zároveň
se vychází vstříc občanům.
Veřejnost poukazuje na to, že mnohdy musí z
důvodu ověření podpisu cestovat až
do vzdálenějších míst okresu.
V zákoně se dále stanoví náležitosti
potvrzení, která vydávají obecní
úřady podle zákona o obcích a okresní
úřady podle zákona o okresních úřadech,
úpravy jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, návrh zákona je předkládán
ve společné zprávě výborů
ČNR, s níž vyslovuji jako navrhovatel souhlas.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
ministrovi Janu Rumlovi za jeho výklad. Nyní by
se měl ujmout slova společný zpravodaj, kterým
je pan poslanec Antonín Hrazdíra. (Vchází
do sálu.)
Pane poslanče, máte slovo jako společný
zpravodaj.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
dámy a pánové, dovolte, abych stručně
navázal na vystoupení pana ministra Rumla jako předkladatele.
Vláda předložila návrh zákona
České národní rady o ověřování
shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování
pravosti podpisu obecními úřady a o vydávání
potvrzení orgány obcí a okresními
úřady (tisk 293).
Ověřování opisu listin a podpisu na
listinách prováděly, jak uvedl pan ministr,
matriky na základě vládního nařízení
č. 15/1953 Sb., ovšem uvedené vládní
nařízení je s účinností
od 1.1.1993 zrušeno, a to v návaznosti na ustanovení
zákona č. 264/1992 Sb., kterým se mění
a doplňuje občanský zákoník,
ruší se zákon o státním notářství
a mění a doplňují některé
další zákony.
S ohledem na tuto skutečnost a s ohledem na potřebu
umožnit ověřování opisů
listin a podpisů na nich, a to co nejdříve
a nejblíže k bydlišti fyzických osob,
je předkládán tento návrh jednoduché
zákonné právní úpravy.
Návrh zákona byl předložen k projednání
ústavně právnímu výboru a výboru
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí. Připomínky
obou výborů jsou obsaženy ve společné
zprávě (tisk 294). Nejsou zásadního
charakteru, text doplňují nebo upřesňují.
Nezařazen byl jeden pozměňovací návrh
výboru pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí, který
navrhoval vypustit první větu odst. 5 § 4 se
zdůvodněním, že pokud při ověřování
podpisu pověřený pracovník neodpovídá
za obsah listiny, pak není nutné, aby v případě,
že nezná jazyk, v němž je listina pořízena,
žadatel předložil překlad této
listiny.
Ústavně právní výbor i předkladatel
naopak vyžadují, aby první věta odstavce
5 § 4 nebyla vypuštěna a své stanovisko
odůvodňují tím, že se tímto
zákonem dává oprávnění
ověřovat listiny a podpisy, které jsou určeny
do zahraničí i obecním úřadům,
doposud tato oprávnění příslušela
pouze notářům.
Z tohoto důvodu a v zájmu toho, aby nebyl ověřen
podpis na listině, jejíž obsah je v rozporu
se zákonem nebo dobrými mravy, případně
je jinak závadný, je nejen vhodné, ale i
potřebné, aby pověřený pracovník
obsah listiny znal, aby mu porozuměl, i když za něj
neodpovídá při ověřování
pouze podpisu na této listině.
Tolik, dámy a pánové, informace společného
zpravodaje.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Antonínu Hrazdírovi za jeho výklad
a odůvodnění předložené
společné zprávy.
Otevírám rozpravu. Písemně se do ní
přihlásili jako první poslankyně Anna
Röschová, kterou zvu k řečništi,
dále pan poslanec Špaček. Další
písemné přihlášky nemám.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo,
dámy a pánové, úvodem svého
vystoupení mi dovolte, abych naplnila usnesení České
národní rady z minulého volebního
období o střetu zájmů. Ve svém
povolání jsem stále ještě notářkou,
nicméně neobávejte se, nebudu brojit proti
tomuto zákonu, mám pouze jeden pozměňovací
návrh, který se týká § 1 odst.
2.
V odst. 2 se říká, že obecní
úřad, magistrátní úřady
atd., mohou pověřit jiné obecní úřady
než ty, které vedou matriku, a to za předpokladu,
že jsou vytvořeny podmínky pro zabezpečení
kvalifikovaného výkonu této činnosti.
Domnívám se, že přece jen je to řečeno
příliš obecně. Okresní úřady
nemohou mít zkušenosti s ověřováním
listin ani podpisů. Tato činnost není sice
složitá, ale může mít dalekosáhlé
následky. Proto dovolte, abych předložila pozměňovací
návrh, a to doplnit tento odstavec o poslední větu
v tomto znění: "Tyto podmínky stanoví
ministerstvo vnitra České republiky vyhláškou."
Domnívám se, že by to bylo velmi praktické,
byl by to vzor, za jakých okolností lze obecní
úřady, které nevedou matriky, pověřit
ověřováním listin a podpisů.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Röschové. Znovu vyzývám auditorium,
aby respektovalo přednášené projevy,
ztišilo se, sledovalo.
K řečništi se dostaví pan poslanec Špaček.
Opakuji, že další přihlášky
nemám.
Poslanec Radim Špaček: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, chtěl
bych opět obrátit vaši pozornost k § 4,
ve kterém se mluví o legalizaci, tj. ověřování
podpisů, a to ve smyslu, jak o něm hovořil
pan společný zpravodaj v závěru své
řeči.
V odstavci 4 tohoto paragrafu se mluví o tom, že osoba
ověřující podpis na listině
není zodpovědná za obsah listiny, na níž
se podpis nachází.
V následujícím odstavci je ovšem řečeno,
že v případě, je-li listina v cizím
jazyce nebo v jazyce, jemuž ověřovatel nerozumí,
je předkladatel povinen doručit překlad.
Domnívám se, že tyto dva odstavce skutečně
jsou v rozporu, protože tento zákon nedává
žádný podklad k tomu, aby ověřovatel
mohl odmítnout ověření podpisu v případě,
že bude listina v českém jazyce a bude v rozporu
s dobrými mravy případně se zákonem.
Jedná se pouze o ověření podpisu.
Naopak se domnívám, že zejména v současné
době, kdy se rozvíjejí styky se zahraničím
a občané mohou vyžadovat ověření
podpisu např. na smlouvách nebo mezinárodních
dohodách, jednalo by se o neúměrné
zatěžování pořizováním
překladu, případně dalšími
úkony.
(Předseda znovu žádá o klid ve sněmovně.)
Navrhuji proto, jak se už zmínil společný
zpravodaj, § 4 odst. 5 ve znění společné
zprávy vypustit s tím, že odst. 6 ve znění
společné zprávy byl přečíslován
na odstavec pátý a v případě,
že bude tento návrh přijat, dávám
sněmovně v úvahu, aby tento zákon
byl sjednocen se zákonem o notářích,
kde je v paragrafu o ověřování podpisu
stejná dikce, která se týká listin
v cizím jazyce.
Tento pozměňovací návrh by zněl
tak, že do předkládaného zákona
by byla zařazena nová část třetí,
jejíž znění by bylo toto:
"Část třetí § 9
Zákon České národní rady
č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti,
notářský řád, se mění
takto:
§ 74 odst. 4 se vypouští."
Je to odstavec, který má velmi obdobnou dikci jako
odstavec, o kterém jsem mluvil před chvílí.
Samozřejmě by v zákoně dosavadní
část třetí a § 9 byly přečíslovány
na část čtvrtou a § 10.
Domnívám se, že o obou návrzích
lze hlasovat odděleně. Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Špačkovi. Nemám další
přihlášky do rozpravy. (Hlásí
se pan poslanec Výborný).
Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
dámy a pánové, dovolte, abych byl stručný,
nicméně považuji za svou povinnost sdělit,
že náměty, které se staly pozměňovacími
návrhy, se také zabýval ústavně
právní výbor, neboť na našem jednání
při projednávání tisku 293 byly rovněž
vzneseny a ústavně právní výbor
drtivou většinou hlasů považoval tyto
návrhy za zcela nepřijatelné. Důvodů
je celá řada, řekl bych, že jedním
ze základních důvodů je ten, že
měla-li by být dokonce připuštěna
možnost, aby pracovník obecního úřadu
ověřoval správnost podpisu na listině
napsané nejen v cizím jazyku, ale i jiným
písmem, než je zvyklost zemí, které
píší latinkou, azbukou, alfabetou, že
by se velmi snadno mohlo stát, že podpis bude na úředně
ověření listině, která obsahuje
věci příčící se veřejnému
pořádku i ve smyslu mezinárodního
práva soukromého. Bylo by to neštěstí
a varuji sněmovnu před tím, aby pozměňovací
návrh tak, jak byl přednesen, byl přijat.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Výbornému. Dále se hlásí
pan poslanec Bachna.
Poslanec Petr Bachna: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, nerad nesouhlasím s
kolegou Výborným, protože to, co bylo řečeno,
je pravda pouze částečně. My v tomto
zákoně oním konfliktním paragrafem
říkáme, že máme strach z toho,
že by se mohlo ověřit něco, co se nám
nelíbí. Ale bude-li to napsáno česky,
tak to ten úředník musí ověřit,
byť se to bude příčit všem dobrým
mravům a nebude se to panu Výbornému líbit.
Úředník má povinnost to ověřit,
zákon nedává žádnou možnost
to neověřit. Čili napíši-li vulgární
text, který bude někoho urážet a budu-li
chtít pod ním uveřejnit svůj podpis,
tak úředník má podle tohoto zákona
povinnost to učinit. Bude-li to nicméně v
cizím jazyce, tak tuto povinnost nemá.
Myslím, že o obsahu jasně vypovídá
odstavec 4, který říká, že pověřený
pracovník provedením legalizace neodpovídá
za obsah listiny, protože ověřuje pouze a výhradně
podpis. Nejedná se tedy o ověřování
listiny, ale podpisu. Čili on říká,
že podpis je toho člověka, který tam
byl. Proto se přimlouvám za to, aby pozměňovací
návrh pana poslance Špačka byl akceptován.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Bachnovi. Hlásí se paní poslankyně
Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Vážená
sněmovno, chtěla bych jen upozornit, že pan
poslanec Bachna nemá pravdu, co se týče odstavce
4, § 4, protože legalizace je ověření
listiny. Samozřejmě, že pracovník ověřuje
listinu, jistě, že neodpovídá za obsah,
ale tím, že ověřuje listinu, souhlasím
s tím, co řekl dr. Výborný, protože
vždycky se to tak dělalo. Domnívám se,
že zákon nikde neříká, že
pracovník, který ověřuje, nemůže
odmítnout toto ověření listiny, která
má třeba i neslušný obsah.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Röschové, znovu se hlásí
pan poslanec Bachna.
Poslanec Petr Bachna: Omlouvám se, že vystupuji
ještě jednou. Dovolím si přečíst
odstavec 1 § 4: "Legalizací pověřený
pracovník ověřuje, že fyzická
osoba v jeho přítomnosti listinu vlastnoručně
podepsala, neboť podpis na listině uvedený
před ním uznala za vlastní." Tzn., že
legalizace je ověření podpisu a nikoli listiny,
abychom si to ujasnili.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo se nehlásí.)
Další přihlášky nejsou, proto rozpravu
uzavírám. Ptám se především
pana ministra Rumla, zda si přeje přednést
závěrečné slovo. (Pan ministr Ruml:
Ne.)
Dále mám povinnost zeptat se pana společného
zpravodaje Antonína Hrazdíry, zda je připraven
pronést závěrečné slovo, vyjádřit
se k rozpravě a doporučit hlasování
o pozměňovacích návrzích.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Pane předsedo,
dámy a pánové, nejde o závěrečné
slovo, které není potřebné, ale jen
o předložení pozměňovacích
návrhů k vašemu vyjádření
a hlasování.
Jako první zde zazněl pozměňovací
návrh paní poslankyně Röschové
na doplnění § 1 odstavce 2 s tím, že
by v tomto odstavci poslední věta zněla:
"Tyto podmínky stanoví ministerstvo vnitra
vyhláškou." Tento návrh doporučuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Hlásí
se paní poslankyně Janů.
Poslankyně Ivana Janů: Pane předsedo,
dámy a pánové, z vystoupení paní
dr. Röschové i dr. Výborného vyplývá
zásadní námitka obsahová. Proto doporučuji,
aby jednání bylo přerušeno a aby se
sešel ústavně právní výbor.
Předseda ČNR Milan Uhde: Jde o procedurální
návrh. Budu to řešit ve své pravomoci
tak, že spojím tuto příležitost
s polední přestávkou.
S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Pane předsedající,
žádám o procedurálním návrhu
hlasovat, vzhledem k tomu, že je třeba ověřit
počet přítomných.
Předseda ČNR Milan Uhde: Pan poslanec Wagner
doporučuje, abychom o procedurálním návrhu
paní poslankyně Janů hlasovali. S poznámkou
se hlásí pan ministr Ruml, dáme mu slovo.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Chtěl jsem upozornit
paní poslankyni Janů na to, že ústavně
právní výbor zcela jednoznačně
vzal stanovisko k této věci, aby se odstavec 5 §
4 zachoval, takže svolání ústavně
právního výboru podle mého názoru
na této věci nic nezmění.
Jinak bych chtěl pana poslance Bachnu upozornit na to,
že nikdo nemůže donutit úředníka,
aby ověřil podpis pod listinou, jejíž
text je protizákonný. K tomu tento zákon
nemůže donutit.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
ministrovi. Ptám se ještě paní poslankyně
Janů, zda trvá na svém návrhu. (Poslankyně
Janů: Netrvám.)
Budeme tedy pokračovat, pane společný zpravodaji.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Je tedy třeba
hlasovat o pozměňovacím návrhu paní
poslankyně Röschové, který je k §
1 odst. 2, kde je třeba doplnit poslední větu:
"Na tyto podmínky stanoví ministerstvo vnitra
vyhlášku."
Předseda ČNR Milan Uhde: Chce se k tomu vyjádřit
pan ministr?
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Jako navrhovatel doporučuji
tento pozměňovací návrh.
Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme hlasovat
o tomto pozměňovacím návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. (Hlasuje
se.) 91.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 12.
Tento pozměňovací návrh byl přijat.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Další
pozměňovací návrh přednesl
poslanec Špaček s tím, že doporučuje
v § 4 vypustit odst. 5 a odst. 6 přečíslovat
na odst. 5. Tento návrh jsem nedoporučil.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Jako navrhovatel také
nedoporučuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Budeme hlasovat
o tomto pozměňovacím návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 10.
Kdo je proti tomuto návrhu? 7.
Tento pozměňovací návrh nebyl přijat.
Prosím pana společného zpravodaje.
Poslanec Antonín Hrazdíra: O dalším
pozměňovacím návrhu nelze hlasovat,
protože poslanec Špaček podmiňoval hlasování
přijetím tohoto pozměňovacího
návrhu.
Jde o všechny pozměňovací návrhy,
které byly předloženy. Je vhodné hlasovat
o schválení celého zákona.
Předseda ČNR Milan Uhde: Přistoupíme
k hlasování o celém předloženém
návrhu.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
ČNR o ověřování shody opisů
nebo kopie s listinou a o ověřování
pravosti podpisů obecními úřady a
o vydávání potvrzení orgány
obcí a okresními úřady podle sněmovního
tisku 293 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 294 a schváleného pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 98.
Kdo je proti, ať zvedne ruku. 3.
Zákon byl schválen.
Děkuji panu ministrovi a společnému zpravodaji
i všem, kdo se zasloužili o práci na tomto zákoně.
Pan ministr ještě pronese několik slov.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, vážení poslanci, chtěl
bych poděkovat panu poslanci Hrazdírovi, společnému
zpravodaji k tomuto zákonu, který ač poslanci
z jeho strany obstruhovali toto jednání - splnil
svou povinnost zpravodaje a uvedl tento zákon společně
s vámi v život. Děkuji vám.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
ministrovi. Přistoupíme k dalšímu bodu
schváleného pořadu, jímž je
Z pověření skupiny poslanců - navrhovatelů
předložený návrh na vydání
zákona, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 291, odůvodní pan poslanec Oldřich Kužílek.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
především vám chci sdělit, že
skupina pověřená navržením změn
jednacího řádu si jako striktní kritérium
dala za úkol navrhnout ve sněmovně jen takové
změny, které jsou v daném okamžiku naprosto
nezbytné. Vyloučeny byly nejen všechny úvahy
o zkrášlení jednacího řádu,
ale i o vypuštění a nápravě všech
nesmyslů, které do něj minulé věky
zasely, pokud se dalo odhadnout, že v příštích
několika měsících nezpůsobí
přímo katastrofu. Nalézt by se takovýchto
nesmyslů dalo více, než si kdo z přítomných
dovede představit.
Předpoklad, že do několika měsíců
musí být přijat nový jednací
řád, je určující.
Novela jednacího řádu, kterou máme
před sebou, byla vyvolána několika důvody.
Jednak je to fakt, že ČNR se mění v
Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.
Nové pojetí Parlamentu již nepočítá
s předsednictvem zákonodárného sboru,
které v minulém systému plnilo jak funkce
politické, zejména prezidentské, tak i funkce
organizační. Nyní by politické funkce
měla plnit především celá sněmovna,
pouze výjimečně v přesně určených
případech její předseda. Organizační
záležitosti by podle předloženého
návrhu měl řešit především
nově navržený organizační výbor,
v mnoha věcech také předseda sněmovny.
Tento princip se promítl především do
rozdělení pravomocí předsednictva,
a to jak v souhrnném výčtu, jak je uvedeno
v nových navrhovaných paragrafech 4 a), 36, 36 a)
a 37 a), a dále v množství paragrafů,
které se o předsednictvu v různých
souvislostech zmiňovaly.
Další důvod přijímání
tohoto jednacího řádu, resp. změn,
je samotný fakt přijetí nové Ústavy
České republiky, ze které přímo
vyplývá několik nutných změn
jako je např. kvorum pro usnášeníschopnost
sněmovny.
Nakonec jde o dvě věcné změny, které
si zasloužily již nyní podle soudu předkladatelů
změnu. Jednak jde o úpravu počítání
24hodinové lhůty od rozdání společné
zprávy zpravodajů, a jednak jde o technické
opatření zařazení orgánů
ČNR vzniklých na základě zvláštních
zákonů přímo mezi orgány ČNR
vyjmenované v jednacím řádu.
Dámy a pánové, protože předpokládám,
že navržená změna byla v klubech živě
probírána, a vzhledem k vysokému datu si
dovoluji ukončit svou předkládací
zprávu a spoléhat dále na projednávání
ve sněmovně.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Kužílkovi, zástupci navrhovatelů.
Udílím slovo společnému zpravodaji
výborů panu poslanci Ivanu Maškovi.